sín RhB a benbe.hu-n

-------------------------------------------

RhB kezdőlap benbe.hu Svájci mozdonyok Atlasz RhB linkek

Keress a címkék között

Országok

KatalógusCímkefolyam
Magyarország
AusztriaCímkefolyam - osztrák képek
SvájcCímkefolyam - svájci képek
FinnországCímkefolyam - finn képek
NémetországCímkefolyam - németországi képek
UkrajnaCímkefolyam - ukrajnai képek
SzlovákiaCímkefolyam - szlovákiai képek
CsehországCímkefolyam - csehországi képek
AlbániaCímkefolyam - albániai képek
SzerbiaCímkefolyam - szerbiai képek
MontenegroCímkefolyam - montenegrói képek
Románia és ErdélyCímkefolyam - romániai és erdélyi képek
OroszországCímkefolyam - oroszországi képek
Bosznia-Hercegovina,
Horvátország
és Szlovénia
Címkefolyam - bosnyák képek
Címkefolyam - horvát képek
Címkefolyam - szlovén képek
Európa további országai
Minden külföldi fotó
Nem vasúti képeimCímkefolyam - fotóművészet

Albumok

Atlasz

Címkék

Keresés Címkefolyam

Toolbox

Matek- és fizikatanítás

Napi képek


[VIDEÓ] Tehervonat a 78-as vasútvonalon

További friss képek

Új albumok

2009-2016

Dunántúli maradékok 1.
Dunántúli maradékok 1.
GYSEV vagy nem GYSEV, dízel vagy nem dízel, de mindenképp sok vonat!

Osztrák maradékok
Arlberg, Tauern, Mariazeller, Schneeberg, Semmering, Gleichenberger, Aspang, Wechsel, Rudolfsbahn... Pár kép mindenhonnan.

Nyugat-Balkán a kerítés előtt
Horvát nagydízelek és a szlovén fővonalak hangulata.

Kétszer a Mátrában
Egy friss és egy elfelejtődött fotósvonat képei a Mátravasútról, természetesen Resicza gőzmozdonnyal.

Pelsőc
Tolatós tehervonatok Bardotkákkal, M262 sorozatú nosztalgia-motorkocsi a Pelsőc-környéki mellékvonalakon, fővonali teherek és gyorsok, valamint a Horehronec útvonala.

Régebbi albumok: 2009-2011
2007-2008 2005-2006

RhB Rhätische Bahn
1 a 17712 vonatfotóból

RhB Rhätische Bahn cikkek

Cikkek az RhB-ról

  1. RhB kezdőlap
  2. Svájci mozdonyok a Katalógusban
  3. Az RhB fővonalainak története
  4. A graubündeni mellékvonalak története
  5. Vonalbemutatás: az S-Bahn (Landquart - Chur - Thusis)
  6. Vonalbemutatás: az Oberländerlinie Reichenau-Tamins és Disentis/Mustér között

Mesefolyam

A következő vonalakról külön vonalbemutató cikk nem készült, a róluk szóló albumból azonban minden információ megszerezhető róluk. A könnyebb olvasás végett ezek egyetlen, könnyen végiggördíthető cikként kerültek föltöltésre.

  1. A Rhätische Bahn fővonala: az Albulabahn
  2. Vasút az Inn völgyében: az Engadinerlinie
  3. A legmagasabb: A Berninabahn
  4. Havas képek és leírások az RhB több vonaláról

RhB-s albumok

  1. Az RhB régi fotókon
  2. Az RhB Stammstrecke
  3. Az RhB Surselvalinie
  4. Az RhB Surselvalinie 2: a Rajna-szurdoktól a Szent Gotthárd-bázisalagútig
  5. Az RhB Surselvalinie 3: 100 éves az Ilanz-Disentis vasút
  6. A Rhätische Bahn fővonala: az Albulabahn
  7. Vasút az Inn völgyében: az Engadinerlinie
  8. A legmagasabb: A Berninabahn
  9. Micimackó fázik: RhB a hóban

Allegra!

Vagyis Üdv!, rétorománul. Akit az RhB sínjei által behálózott fantasztikus környékre vonzanak a vágyai, az gyakran hallja ezt a szót. Újabban, mivel Allegrának nevezték el a legújabb motorvonatukat, a vasútbarát különösen gyakran találkozik vele.

Az RhB (svájci németül Rhätische Bahn, olaszul Ferrovia Retica, romansh nyelven, vagyis rétorománul: Viafier Retica) a világ talán leghíresebb kisvasútja. Olyan vasútbarát, akinek a képekről sem ugrik be, hogy hallott már erről a svájci kisvasútról, talán nem is létezik.

RhB Stammstrecke RhB Reichenau-Disentis vasútvonal
Az S-Bahn és a Surselvalinie

Az RhB nem olyan kisvasút, mint egy pár kilométeres erdészeti pálya, göcsörtös sínekkel, salakágyazattal, és nem a C50 a csúcsvontatójárművük sem. Nem is olyan, mint Csömödér vagy a Nyíregyházi Kisvasút, hiába ott is a komoly hálózat, a teherszállítás, a hivatásforgalom; az RhB egyszerűen gyökeresen eltér mindentől, amit itt ismerünk. A nyugatra járó magyar vasútbarátnak talán a Mariazellerbahn a legközelebbi, ami hasonlít rá, de egy megmaradt vonalával még úgy sem az igazi analógia, hogy az is villamosított, és ott is előfordul, hogy 80 km/h-val robognak.

Graubünden vagy Grison kanton normál nyomközű vasútja csak a tartományi főváros Churig vezet. A legnagyobb, de egyben leggyérebben lakott tartomány távolabbi pontjait az RhB vonatai kötik össze a külvilággal. A piros szerelvények nélkül Graubündennek esélye sem lett volna az iparosodásra, egy erős gazdaság fölépítésére, és a híres gyógy- és sportüdülő területek, Sankt Moritz, Davos, Arosa, nem válhattak volna a világszerte híres luxusvárosokká.

A vasút itt egy rendkívül komoly üzem: 1000 mm nyomközzel, alacsony, de csaknem nagyvasúti szélességű űrszelvénnyel, nagyvasúthoz képest szűk, de kisvasúti mércével mérve igen széles ívekkel épült. Normál nyomközű vasútról ezeken a hágókon reálisan gondolkodva szó sem lehetett, ez az Albula és Bernina vonalakat bemutató albumban látszani fog, ennek ellenére ahol lehetett, igyekeztek fővonali üzemet lehetővé tevő módon építkezni. Nem spóroltak a műtárgyakkal, vonalkifejtésekkel, csak hogy végig adhéziós üzemmel működhessen a hálózat.

RhB Albulalinie RhB Vereinalinie
Az Albulabahn és a Vereina

A kőszáli kecskék földjén

Az RhB több vonala hamisítatlan hegyi vasút, alagutakkal, viaduktokkal, magasan a völgy fölött vezetett pályával. Svájc határai sok helyütt nem természetes határok, nem a hegygerincek és folyók erősítik meg a határvonalakat, sokkal inkább a hagyomány, és Svájc önálló katonai ütőereje, aminek lépten-nyomon fölbukkannak bizonyítékai. Óvóhelyek a parasztházak pincéjében, őrjáratozó vadászrepülők, az utak forgalmát jelentősen megdobó katonai konvojok, és persze katonai iparvágányok is vannak a vasút mellett. Az RhB átkel a természetes határokon, hogy a tartomány szélén fekvő területeket is elérje. Nélküle az Inn völgye télen alig lenne megközelíthető, hiszen az Inn Landeck, Innsbruck felé folyik, Graubünden jórésze pedig a Rajna vízgyűjtőterülete. Az Albula-vonal tehát a Fekete-tengerbe és az Északi-tengerbe ömlő vizek határát is átlépi, a St. Moritzból induló, a többi vonalnál lassúbb, kanyargósabb Berninabahn pedig az Alpok déli lábáig, az Olaszországban található Tiranóig vezet, ahol csatlakozik az FS normálnyomközű vonalához. Természetesen ezt kihasználandó a mai napig jelentős teherforgalom bonyolódik a Bernina-hágón, amelyen Európa legmagasabb adhéziós vasútvonala kel át.

Az egyik kedvenc osztrák vasútvonalam a modernséget és régi emlékeket is őrző Tauernbahn, amely a Höhe Tauernen kel át. Csúcsán, Mallnitz-Obervellachnál ásít a hágóalagút, körülötte gleccserborította, kétezer méter fölé magasodó hegycsúcsok. Aki a Bernina-hágón jár, ugyanennyivel látja maga fölött a hegyeket, de azok a négyezret ostromolják, maga a hágó pedig 2328 méteren kulminál. Ezen a hágón a vasút hágóalagút nélkül kel át, ténylegesen meghódítva ezt a magasságot.

RhB Davos-Filisur RhB Berninalinie
A Berninabahn és a Davos-Filisur vonal

Az RhB hálózatának két sarokköve a Rajna/Inn vízgyűjtői közötti két alagút: az Albula-hágó alatti egyvágányú, és a részben kétvágányú Vereina bázisalagút. Utóbbin egész évben, előbbin télen közlekednek autószállító vonatok, az Albula-vonalon ráadásul már a völgy elején, Thusisban megtörténik a berakodás. A Vereina-alagúton fél óránként indul járat Sagliains és Selfranga között.

Úti beszámolónk természetesen nem feledkezhet meg az RhB vonalát járó két, híres gyorsvonatról, amelyek közül az egyik a világ leglassúbb gyorsvonata büszke címet viseli, és ezt még a MÁV-nak sincs esélye elhódítani: ez a Glacier-express. Több járata is van, a leghosszabb útvonala Sankt Moritzból az Albulabahnon át Chur, az Oberalppass, Andermatt és a Furka-bázisalagút érintésével vezet Zermattba. Az RhB vonalát Disentis/Mustér állomásig használja, innen a Matterhorn-Gotthardbahn fogaskerekű villanymozdonya veszi át a vontatást. Az MGB a Brig-Visp-Zermatt Bahn és a Furka-Oberalp vasút egyesülésével jött létre, részben fogaskerekű üzemű pályájukkal az RhB-hoz csatlakozva Európa legnagyobb keskennyomközű vasúthálózatát alkotják. Az MGB is csatlakozik az SBB normálnyomközű pályájához, Brig és Visp között párhuzamosan haladnak, és persze Brigben keresztezi a Bern-Lötschberg-Simplon vasútvonalat is.

RhB engadidini vonal MGB Furka-Oberalp
Az Engadinerlinie és a Matterhorn-Gotthardbahn

A másik híres vonat a Chur, illetve Davos és Tirano között közlekedő Bernina-express, amely piros panorámakocsijaival a Glacier-express kistestvére, szó szerint is. A Berninabahn szűk fordulói miatt ugyanis ezek a kocsik a Gleccser-expressz kocsijainál rövidebbek. Az utazás azonban mindkét vonattal feledhetetlen élmény.

Cikkek az RhB-ról

  1. RhB kezdőlap
  2. Svájci mozdonyok a Katalógusban
  3. Az RhB fővonalainak története
  4. A graubündeni mellékvonalak története
  5. Vonalbemutatás: az S-Bahn (Landquart - Chur - Thusis)
  6. Vonalbemutatás: az Oberländerlinie Reichenau-Tamins és Disentis/Mustér között

Mesefolyam

A következő vonalakról külön vonalbemutató cikk nem készült, a róluk szóló albumból azonban minden információ megszerezhető róluk. A könnyebb olvasás végett ezek egyetlen, könnyen végiggördíthető cikként kerültek föltöltésre.

  1. A Rhätische Bahn fővonala: az Albulabahn
  2. Vasút az Inn völgyében: az Engadinerlinie
  3. A legmagasabb: A Berninabahn
  4. Havas képek és leírások az RhB több vonaláról

RhB-s albumok

  1. Az RhB régi fotókon
  2. Az RhB Stammstrecke
  3. Az RhB Surselvalinie
  4. Az RhB Surselvalinie 2: a Rajna-szurdoktól a Szent Gotthárd-bázisalagútig
  5. Az RhB Surselvalinie 3: 100 éves az Ilanz-Disentis vasút
  6. A Rhätische Bahn fővonala: az Albulabahn
  7. Vasút az Inn völgyében: az Engadinerlinie
  8. A legmagasabb: A Berninabahn
  9. Micimackó fázik: RhB a hóban

Copyright Takács Bence és társai, 2005-2016. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!

Címlap Cikkek Mozdonyok Atlasz Linkek