sín benbe.hu

-------------------------------------------

Címlap Cikkek RhB Albumok Mozdonyok Atlasz Linkek

Dél-nyugati kör

Dombóvár és Somogyszob környékén magyar, a Bleiburg-Maribor vonalon szlovén, Übelbach felé és a Semmeringen osztrák témákat érintettünk egy nagy dél-nyugati autózáson. Személy és tehervonatok is lencsevégre kerültek a tavaszi tájban.

Seregélyes-Szőlőh fotó

Seregélyes-Szőlőhegy megálló

Legutóbb a nagy vonalbezárás idején utaztam a 44-es vonalon , ám az végül megmenekült, sőt, az Észak-Balatoni vonal megközelítésére használt terelőútvonalként teljes felújításon esett át, így utasok is akadnak, meg egy kellemes ütemes menetrend. A leszállópályányi peronok itt is soknak tűnnek.

Seregélyes-Szőlőh fotó

Seregélyes-Szőlőhegy megálló

Ez a falurész elérhetősége a megállóból.

A MÁV-START 117 309 Seregél fotó

A MÁV-START 117 309 Seregélyes-Szőlőhegy és Zichyújfalu között

Olyannyira úri vasútvonalról beszélhetünk, hogy már légkondicionált klasszik Bzmot is jár erre.

A MÁV-START 117 349 Seregél fotó

A MÁV-START 117 349 Seregélyes-Szőlőhegy és Zichyújfalu között

A pályaszám-gyűjtés jegyében készült ez az utánlövés, de kár volt, a motorkocsit meglőttem már Ukkon és Dunaújvárosban is.

A MÁV-START 415 048 Sáregre fotó

A MÁV-START 415 048 Sáregres és Simontornya között

A 40-es vonal S-Bahn vonatai igazán előremutató menetrendűek: egy kocsi Dunaújvárosba, egy kocsi Dombóvárra megy, szükség esetén még egy kocsi erősítés gyanánt Pusztaszabolcsig kíséri a szerelvényt. Ezt a szóló FLIRT-öt a Dombóvárra vezető útján kaptam el a Sárrét laposa és a Kapos völgye közti átmenetben.

A MÁV-START 433 161 Belecsk fotó

A MÁV-START 433 161 Belecska és Keszőhidegkút-Gyönk között

Egy kicsit sok volt a kisvasút az utóbbi néhány albumban, Szlovákia és Svájc is sokat szerepelt, ezért úgy gondoltam, egy aktuálisabb, a benbe.hu-t egyedivé tevő stílusú és témaválasztású albummal folytatom. A tavaszi szünet egyik fotózása egy kétnapos kör volt: első nap a Dél-Dunántúl, második nap pedig a szlovén-osztrák határvidék került terítékre. A virágos előtereket Magyarországon lankák, mellékvonalak egészítették ki, miközben sok olyan vasútvonalon fotóztam, ahol korábban még nem sikerült (41, 38, 60), Szlovéniában és Ausztriában pedig a hegyek játsszák a főszerepet, elsősorban a Bleiburg - Dravograd - Maribor dízeles fővonallal illetve a Peggau-Deutschfeistritz és Übelbach közötti villamosított, StLB kezelésű mellékvonallal.

Az első néhány kép a Mesefolyamban nem látszik elsőre, de fölül a megfelelő fülre kattintva a 44-es Székesfehérvár - Pusztaszabolcs vonalon készült képek is láthatóvá válnak - nem nagy számok, de onnan vonali képem még nem volt, ezen a túrán változtattam rajta, igaz, elég rossz fények között. Ezt követően a pécsi vonal egy személy és IC vonata került terítékre - az IC-t nem itt terveztem, de a kis útról nézve a repcés előtér és a gyümölcsfás kis motívum a vonat előtt ellenálhatatlanná tette Keszőhidegkút-Gyönk bejáratát.

A MÁV-START 433 170 Ötvöskó fotó

A MÁV-START 433 170 Ötvöskónyi megállóhelyen

Megállóhelyen, villanymozdonyt ábrázoló fotó? Ez tényleg távol áll tőlem, de itt annyi minden egyben volt egy képhez, hogy nem hagyhattam ki. A megállótáblát útátjárót fedező jelző egészíti ki. A 41-es vonal sajátos utazási igényeit kétórás ütemű személyvonatokkal próbálják kielégíteni napi két budapesti IC mellett. Igaziból a gond az alacsony, 40-60 kmh-s pályasebesség és a kevés vonat: ilyen vonalakon legalább csúcsidőben órás ütem kellene, logikusan egészen Nagykanizsától Dombóvárig. A Szili+2 halbi helyett pedig jobb gyorsítóképességű, gazdaságosabb GTW 2/6 motorkocsik .

A MÁV-START 433 170 Ötvöskó fotó

A MÁV-START 433 170 Ötvöskónyi megállóhelyen

A MÁV-START 433 239 Somogys fotó

A MÁV-START 433 239 Somogyszob és Ötvöskónyi között

Somogyszobon ideális pók van, személy Kaposvár és Gyékényes felől is érkezik, a regionális Bz pedig órás ütemben (a villanyoknál is sűrűbben) forog Nagyatádra. Egy nyugatabbi országban a nagyjából gatyába rázott balatonmáriafürdői vonalon is kétóránként végigmenne egy Bzmot Segesd, Böhönye, Mesztegnyő és Marcali utasait kiszolgálva. A 30-as fejlesztésével van is létjogosultsága az átszállásnak Budapest felé, a 41 lassú pofozgatásával pedig Kaposvár is elérhetővé válik. Csakhogy a 37-es jelenleg 20 kmh-val járható, és a pályát több helyen közelről megnézegetve ez nem a pályamester hatalmaskodása. Mikor lesz végre átfogó és korszerű közlekedési koncepció? Svájcban ilyen helyeken félóránként járnak a FLIRT-ök - igaz, Svájcban ilyen helyeken falvanként öt komolyabb ipari létesítmény is van. Nem csak a közlekedést, az ipart is fejleszteni kell!

A MÁV-START 630 004 Ötvöskó fotó

A MÁV-START 630 004 Ötvöskónyi és Somogyszob között

Errefelé állomásközi közlekedés van, miután az előző személy beért Belegbe, már indult is onnan egy tehervonat, méghozzá a legöregegg üzemképes Giganttal. Ilyen szerencsére azért nem számítottam. Az áramszedő mögött a bitberesek autója látszik, a fénysorompó működését ellenőrizték.

A MÁV-START 628 310 Meszteg fotó

A MÁV-START 628 310 Mesztegnyő és Böhönye között

A MÁV-START 628 310 Meszteg fotó

A MÁV-START 628 310 Mesztegnyő és Böhönye között

A MÁV-START 628 310 Segesd  fotó

A MÁV-START 628 310 Segesd és Alsósegesd között

A MÁV-START 628 310 Segesd  fotó

A MÁV-START 628 310 Segesd és Alsósegesd között

A gigantos teher utána 37-es Somogyszob - Balatonmáriafürdő bezárt mellékvonalra indultam. Ezen alapesetben két szakaszon van teherforgalom: Somogyszob és Böhönye között fát, Balatonmáriafürdői elágazás és Marcali között műtrágyát szállítanak; a középső szakasz sokáig ki volt zárva a forgalomból. A Szántód-Kőröshegy és Balatonszentgyörgy közötti vágányzár miatt viszont Marcalit északról nem lehet kiszolgálni, ezért a Böhönye és Marcali közötti szakasz hibáit is javították, és így dél felől elérhető az állomás. Reméltem, hogy jó napállással lefelé egy üres műtrágyás szerelvény érkezik majd (aminek a silókocsijai pont úgy néznek ki, mint a teli szerelvénynek), de csak gépmenet érkezett - így viszont Segesden a kápolnával sikerült egy remek utánlövést fotózni. Persze egy helyes irányba járó Bézével mindez jobban mutatna, de ezen a vonalon jelenleg ez a fölhozatal. Néha napjában kétszer is fordul a Szergej Marcaliba, de ezen a napon gabonáért Nagyatádra indult tovább ez után a feladata után, de ott már nem fényképeztem.

A MÁV-START 117 203 Somogys fotó

A MÁV-START 117 203 Somogyszob és Nagyatád között

Az ország legsűrűbb forgalmú mellékvonalán szinte órás ütem van, pedig csak két világvégi, dunántúli kisvárost köt össze. Ez így helyes persze; több helyen kellene így pörögnie a Bz-nek egyrészt az igazságosság jegyében, másrészt, hogy ne fölöslegesen tartsuk fönt a pályát, hanem utas is legyen ténylegesen is! A csak a két végállomáson megálló vonaton totál fölöslegesen van jegyvizsgáló is de a szintén fölösleges zártárcsából kettő is akad, így cipelés nélkül lehet fordulni a végállomásokon.

A MÁV-START 117 203 Nagyatá fotó

A MÁV-START 117 203 Nagyatád állomáson

A MÁV ABmot 400 Nagyatád ál fotó

A MÁV ABmot 400 Nagyatád állomáson

A MÁV-START 418 312 Berzenc fotó

A MÁV-START 418 312 Berzence és Somogyudvarhely között

A 60-as számú Gyékényes-Pécs a unántúl egyik legszebb vasútvonala, dízeles fővonal, de még sosem utaztam vagy fotóztam rajta. Ismerkedésünket az egyik klasszikus fotóhelyen, a Dombó-csatorna partján kezdtem.

A Lenti Erdei Vasút rakodój fotó

A Lenti Erdei Vasút rakodója Szilvágyon

(Csömödér-Lenti Erdei Vasút)

A Lenti Erdei Vasút rakodój fotó

A Lenti Erdei Vasút rakodója Szilvágyon

(Csömödér-Lenti Erdei Vasút)

A Lenti Erdei Vasút rakodój fotó

A Lenti Erdei Vasút rakodója Szilvágyon

(Csömödér-Lenti Erdei Vasút)

A Lenti Erdei Vasút rakodój fotó

A Lenti Erdei Vasút rakodója Szilvágyon

(Csömödér-Lenti Erdei Vasút)

A SZ 813 020 az ausztriai B fotó

A SZ 813 020 az ausztriai Bleiburg állomáson

(Südbahn - Drautalbahn)

Másnap Székely Viktorékkal találkozva Szlovénia egy remek dízeles folyóvölgyi vonalának fölfedezésére indultunk. Ehhez Ausztriában egészen Bleiburgig autóztunk, ahonnan a határon átkelő első vonatot követtük csaknem Mariborig. A vonaton mázlink szerint a 25% eséllyel előforduló régi FIAT motorkocsi volt, aminek nagyon örültünk. Ugyanakkor igencsak meglepődtünk, hogy Bleiburg állomást hogy kicsinosították - pár éve még sínkoronaszint magasságú, keskeny peronok jelentették az osztrák és a szlovén vasút két kisforgalmú vonalának csomópontját. Az átépítés apropója nyílván a hatalmas Koralmbahn-beruházás: ennek keretében Graz és Klagenfurt között új, közvetlen, nagysebességű vasúti összeköttetés épül ki, így az eddig Bruck an der Mur-ból egyenletes eloszlással hol délre Grazba, hol nyugatra Klagenfurton át Villachba közlekedő vonatok helyett egy, a Westbahnhoz (bocsánat, újbeszélül Weststreckéhez) hasonló, nagy, mindent felfűző vasútvonal jön létre. A vonal magja lesz a 32800 m hosszú Koralm bázisalagút. A csatlakozó vonalak építkezései is előrehaladott állapotban vannak, így Graz mellett a Graz-Köflacher-Eisenbahn dízel motorvonatai már használják a Koralmbahn egyes részeit, de Bleiburgnál is sok nyoma látszik a csatlakozó létesítményeknek.

A Slovenske železnice  fotó

A Slovenske železnice 813 020 pályaszámú FIAT motorvonata Holmec és Prevalje között

(Südbahn - Drautalbahn)

Ami ma néhány kisforgalmú mellékvonalnak tűnik, az a Habsburg birodalom egyik fontos vasútépítése volt, egy alapvető kelet-nyugati kapcsolat. 1856-ban nyert koncessziót a Déli Vasút a Marburg-Villach-Brixen vasútvonal megépítésére, amely 1863-ban nyílt végül meg. A vonal a mai Mariborban csatlakozott a Südbahn Laibachon (Ljubljanán) át Triesztbe vezető fővonalához, majd Dravográd, Bleiburg, Klagenfurt, Villach, Spittal-Millstättersee, Lienz, Innichen (San Candido, Dél-Tirol, Olaszország) érintésével ért Franzensfestéig (Fortezza, Dél-Tirol, Olaszország). Ma is teljes hosszában üzemel, Klagenfurt-Villach szakasza a Rudolfsbahn meghosszabbításaként a Bécset Olaszországgal összekötő fővonal, a Villachtól északra fekvő szakaszához csatlakozik a Tauernbahn, Innichenből (Kelet-Tirol fővárosából) pedig Dél-Tirolon át korridorvonatok jártak sokáig a tiroli Innsbruckba. Bleiburgban csatlakozik be a Lavanttalbahn, ami viszont már a mai osztrák vasútmegszűntetési hullám egyik sajnálatos példája. A délen a Lavant völgyében haladó, majd a 955 méter magas Obdacher Sattelen (Obdachi-nyergen) át a Rudolfsbahn Zeltweg állomására becsatlakozó vonalon ma minimális a forgalom. Teherforgalomban a Neumarkter Sattelen átvezető Rudolfsbahn konkurrenciája lehetne, de egy vágánnyal, felsővezeték nélkül csak helyi forgalmat bonyolíthat az amúgy sem tehervonatoktól túlterhelt térségben, a személyforgalmat pedig fokozatosan számolják föl: először Zeltweg és Bad St. Leonhardt között szűntek meg az átmenővonatok, majd a korábban Herkules+CityShuttle ingákkal kiszolgált Wolfsbergből is kiszorult a vasút, hiába egy nagyváros közepén van az állomás, ahonnan a vonatok közvetlen eljutást adnak Klagenfurtba. Ma St. Paul im Lavanttal a Desirók végállomása. Karintiában sok más mellékvonal is megszűnt, legutóbb a gyönyörű Rosentalbahn és az Arnoldsteinből Kötschach-Mauthenbe vezető Gailtalbahn (amit sok éve felújítás miatti vágányzár miatt nem tudtam beutazni).

A Slovenske železnice  fotó

A Slovenske železnice 813 020 Trbonje megállóhelyen

(Südbahn - Drautalbahn)

Dravograd környékén nehezen jutottunk át autóval, így hiába vmax ötvenes a pálya (a makulátlan ágyazat gyalázatos állapotú faaljakat rejt), csak sokára autóztunk ki olyan előnyt, hogy újra lefotózhassuk. Dravográd komoly vasúti csomópont volt régen, hiszen ott csatlakozott be a Lavanttalbahn a Drautalbahnba, és a Jauntalbahn összekötővonal komoly műtárgyépítéssel járó megépültéig irányváltással korridorvonatok közlekedtek erre, az ÖBB/BBÖ így tudta fönntartani az Obdachi-nyergen a közlekedést. 1959. és 1964. között épült meg a hosszú alagutakkal és Ausztria legmagasabb vasúti hídjával, a 96 méter magas Jauntalbrückével színesített vasút. A híd tehát viszonylag új, a felszerkezet kicserélésével, két vágányon fogja szolgálni a Koralmbahn nagysebességű vonatait is. Eközben kétségbeesetten próbálják följebbtornászni a majdani vasút bevételeit, így nem csak a Bleiburgba bevezető vonalakat, de a Lavanttalbahnt egészen Wolfsbergig villamosítani fogják, így nem csak a stájer, de a karintiai oldalon is lehet S-Bahn forgalom, illetve az obdachi irány tehervonatait is a Koralmra tervezik terelni. Így legalább talán újra lesz személyforgalom legalább a Lavanttalbahn egy részén, ha már ma csak a Jauntalbahnon és a Drautalbahnon van személyforgalom. A St. Paul és Dravograd közötti szakasz jóideig múzeumvasútként üzemelt, de 2016-ban fölszedték. Hasonló sorsra jutott korábban a Dravogradtól délre, Celjébe vezető vonal középső szakasza is Otiški vrh és Velenje között.

A Slovenske železnice  fotó

A Slovenske železnice 813 020 Fala megállóhelyen

(Südbahn - Drautalbahn)

A Slovenske železnice  fotó

A Slovenske železnice 813 020 Fala megállóhelyen

(Südbahn - Drautalbahn)

A Slovenske železnice  fotó

A Slovenske železnice 153 004 Ruše állomáson kiállítva

A Slovenske železnice  fotó

A Slovenske železnice 813 020 Vuhred és Vuhred elektarna között

(Südbahn - Drautalbahn)

A Slovenske železnice  fotó

A Slovenske železnice 813 020 Vuhred és Vuhred elektarna között

(Südbahn - Drautalbahn)

Mint a különböző állomásközökben készült képeken látszik, a táj egyhangú, de közel sem unalmas! A Dráva folyó Villach után már jelentős vízhozamú, de komoly hegyeket tör át, így kanyargós folyóvölgye még ha nem is szurdokos, de mindenképp egy mély, keskeny völgy. Ezért kellett a Jauntalbahnt közel száz méteres viadukton átvezetni fölötte, hiszen a környező vidék fennsíkjait kellett bejárnia. Az erre a fotóhelyre vezető út is több tanyát, kis falut érint, de magasan vezet, ahogy éppen sikerült a hegyoldalba begyömöszölni, száguldani pedig nem csak az oldalvölgyek szűk visszafordítói miatt, de a kitérési lehetőségek hiánya miatt sem lehet. A folyó vízszintjét gátakkal szabályozzák, amiket energiatermelésre is fölhasználnak, ezért ilyen nyugodt a víz és ezért van a szintje ilyen viszonylag közel a vasútéhoz. A duzzasztómű mindössze kétszáz méterrel van a hátunk mögött és napközben autóval is át lehet kelni fölötte (valószínűleg azonban csak a vuhredi híd karbantartása idejére). Körülbelül tíz métert emel a folyó vízszintjén.

Az alábbi kivágásban StreetView-n van lehetőség bebarangolni a környéket, szerintem megéri:


Vuhredi vízerőmű a Google Street View-n

A Slovenske železnice  fotó

A Slovenske železnice 664 102 Vuhred és Vuhred elektarna között

(Südbahn - Drautalbahn)

Sejtettük, hogy lesz tehervonat, és egy többnyelvű kommunikáció eredményeképpen azt is megtudtuk, hogy pontosan hol és mikor. Már csak ki kellett várni, de azt hiszem, megérte!

Egy ismeretlen Slovenske &# fotó

Egy ismeretlen Slovenske železnice 312 Cirknica és Pesnica között

(Südbahn)

Egy ismeretlen Slovenske &# fotó

Egy ismeretlen Slovenske železnice 312 Cirknica és Pesnica között

(Südbahn)

A Steiermärkische Landesbah fotó

A Steiermärkische Landesbahnen 4062 002-2 Deutschfeistritz és Peggau-Deutschfeistritz között

A Steiermärkische Landesbah fotó

A Steiermärkische Landesbahnen 4062 002-2 Peggau-Deutschfeistritz és Deutschfeistritz között

A Steiermärkische Landesbah fotó

A Steiermärkische Landesbahnen 4062 002-2 Prenning Viertler és Prenning Bahnhof között

A nap utolsó témájának az egyébként önmagában nem túl izgalmas übelbachi mellékvonalat néztük ki. Ez az StLB üzeme, ezért bár váltóárammal villamosított, nem a szokásos oszrák Talentek, hanem gyönyörű színű GTW 2/6 motorkocsik közlekednek rajta.

A Steiermärkische Landesbah fotó

A Steiermärkische Landesbahnen 4062 002-2 Prenning Bahnhof és Prenning Viertler között

A Steiermärkische Landesbah fotó

A Steiermärkische Landesbahnen 4062 002-2 Guggenbach Warthkogelsiedlung Bahnhof és Übelbach Vormarkt Bahnhof között

A Steiermärkische Landesbah fotó

A Steiermärkische Landesbahnen 4062 002-2 Guggenbach Warthkogelsiedlung Bahnhof és Übelbach Vormarkt Bahnhof között

A Steiermärkische Landesbah fotó

A Steiermärkische Landesbahnen 4062 003-0 Übelbach állomáson

Egy kicsit fényképeztünk a végállomáson is. A 001 sajnos balesetes javítás alatt áll.

A Steiermärkische Landesbah fotó

A Steiermärkische Landesbahnen 4062 002-2 Übelbach állomáson

A Steiermärkische Landesbah fotó

A Steiermärkische Landesbahnen 4062 003-0 Übelbach állomáson

A Steiermärkische Landesbah fotó

A Steiermärkische Landesbahnen 4062 002-2 Übelbach állomáson

A Steiermärkische Landesbah fotó

A Steiermärkische Landesbahnen 4062 002-2 Prenning Bahnhof és Prenning Viertler között

A Steiermärkische Landesbah fotó

A Steiermärkische Landesbahnen 4062 002-2 Prenning Bahnhof és Prenning Viertler között

A Steiermärkische Landesbah fotó

A Steiermärkische Landesbahnen 4062 002-2 Zitoll Bahnhof és Prenning Viertler között

Egy ismeretlen ÖBB 1216  Sp fotó

Egy ismeretlen ÖBB 1216 Spital am Semmering állomáson

Az autópályán hazafelé még bevártunk két railjetet a Semmeringen - a déli rámpán úgyis keveset fotóztunk eddig. A cseh railjet se rossz, de lett itt egy fotó sima ÖBB Taurus által húzott railjetről is.

Az ÖBB 1116 041 Spital am S fotó

Az ÖBB 1116 041 Spital am Semmering állomáson

Az ÖBB 4124 005-2 Vulkapord fotó

Az ÖBB 4124 005-2 Vulkapordány állomáson

Az ÖBB 1116 268 Darufalva é fotó

Az ÖBB 1116 268 Darufalva és Sopronkertes között

Ennyi fért ebbe az albumba, remélem, tetszett a változatossága, ami végre az oldalnak is nagyvasutat és magyar témákat is hozott!

Köszönöm a figyelmedet! Kérlek, maradj a benbe.hu-n!

Keress a címkék közöttg

Hasonló képek:

350 Bzmot664 1022150 M41V46 191 M62

Helyszínek:

Mozdonysorozatok:

813 628 117 433 4062 630 664

 

Régi és új albumok:

Kisvasúti Nap KemencénVirágos C50-esekNapi vonatfotók 2.Cseh motorvonatok nyomábanBalkantour 2013

Albumok Mozdonyok Atlasz RhB Cikkek Toolbox

-----------------

Copyright Takács Bence és társai, 2005-2017. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!

Címlap Cikkek Mozdonyok Atlasz Linkek