sín benbe.hu

Címlap Cikkek RhB Albumok Mozdonyok Atlasz Modellvasút Linkek

-----------------

A Höllentalbahn

Alsó-Ausztria villamosított nosztalgia-kisvasútja Payerbach és Hirschwang között.

A Höllentalbahn TW 1 Payerb fotó

A Höllentalbahn TW 1 Payerbach-Reichenau állomáson

(könyvjelző)

A Búcsúcsók című albumban írtam le, hogy a kijárási korlátozások bevezetése miatt bizonytalan ideig utoljára fotóztam vonatot. Végül a fotózást olyan sokáig nem tudtam távol tartani magamtól, leginkább, mivel ez nekem részben munka is, de csak olyan túrákra indultam, ahol nem találkoztam semmivel és a városon kívüli mozgásomat indokolni tudtam. Éppen ezért azután nem alakult ki olyan helyzet, hogy vonattal utazzak is: digitálisan tanítottam ugyanis otthonról. A hosszú idő utáni első vonatozásra Ausztriában került sor, méghozzá nem is akárhol, hanem a 2020-as évhez jól illeszkedő nevű Höllentalbahnon (Pokol-völgyi Vasút).

Ebben az albumban rengeteg fotót fogtok találni egy igen rövid, ám ránk annál nagyobb hatást tett, erőteljes hangulatú kisvasútról, a cikk közben két videót a szakmailag is nagyon érdekes kocsiszínről, illetve az áramátalakítóról, a cikk végén pedig az addig látott állóképek egy vonalbemutatós videóban is megelevenednek. Aki már most tudja, hogy inkább videóban élvezné az utazást, az itt találja az idevágó filmeket a YouTube csatornámon ; a többieknek pedig jó olvasást kívánok, mert rengeteg információval lesznek gazdagabbak!

A beszámolóhoz a saját képek mellett Székely Viktor és Horváth Norbert remek felvételeit is fölhasználhattam, ezúton is köszönet érte! A két látogatás során készített sok kép miatt itt nyilván nem szerepel az összes részletfotó, ha azok is érdekelnek, most kattints a jobb-fölső sarokban található Az összes kép gombra!

A Höllentalbahn 11 pályaszá fotó

A Höllentalbahn 11 pályaszámú pótkocsija és az ÖBB 4024 043-3 pályaszámú Talent csuklós motorkocsija Payerbach-Reichenau állomáson

Az ÖBB 4024 043-3 és a 1216 fotó

Az ÖBB 4024 043-3 és a 1216 239, valamint a bécsi ingán a 1116 131 Payerbach-Reichenau állomáson

Az ÖBB 4024 043-3 és a 4024 fotó

Az ÖBB 4024 043-3 és a 4024 106-8 Payerbach-Reichenau állomáson

A Höllentalbahn TW 1 Payerb fotó

A Höllentalbahn TW 1 Payerbach-Reichenau állomáson, a képen egy Bécs felé tartó railjet vonat a keskeny nyomközű vasúti motorkocsi vezetőállásából nézve

(könyvjelző)

A Semmering vasúton vagyunk, a Lokalbahnhofon álló kisvasúti szerelvény várja a csatlakozását. Ma már a railjet nem áll meg itt, de hajdan a síkvidéki mozdonyok hegyvidékire cserélése miatt nem volt választás. A Höllentalbahn a Déli Vasút Bécs-Trieszt vonalának Payerbach-Reichenau állomásától indul, és ezek a csatlakozások a vasút aranykorában, közel fél évszázadig rendszeresek voltak, de magának a vonalnak a története 1918-ban nem a személyszállítással kezdődött.

A Höllentalbahn TW 1 Kurhau fotó

A Höllentalbahn TW 1 Kurhaus és Reichenau an der Rax között

A Höllentalbahn TW 1 Kurhau fotó

A Höllentalbahn TW 1 Kurhaus és Reichenau an der Rax között

(könyvjelző)

A Höllentalbahn TW 1 Kurhau fotó

A Höllentalbahn TW 1 Kurhaus és Reichenau an der Rax között

(könyvjelző)

A hirschwangi papírgyár 1918-ban helyezte üzembe a keskeny nyomközű, villamosított iparvasútját, amin az 1903-as gyártású, a Karawanken-alagút építéséről származó, és a mai napig a világ legöregebb, forgalomban lévő villanymozdonyainak számító gépekkel kezdtek meg. A bányavasúti jellegű szekrényt kiegészítették, így alakult ki a mai guruló szerszámoskamra kinézet.

A Höllentalbahn TW 1 Haaber fotó

A Höllentalbahn TW 1 Haaberg és Reichenau an der Rax között

(könyvjelző)

A Höllentalbahn TW 1 Reiche fotó

A Höllentalbahn TW 1 Reichenau an der Rax állomáson

A Höllentalbahn TW 1 Reiche fotó

A Höllentalbahn TW 1 Reichenau an der Rax állomáson, az áramátalakító előtt

A Höllentalbahn TW 1 Haaber fotó

A Höllentalbahn TW 1 Haaberg és Hirschwang között

A Höllentalbahn TW 1 Hirsch fotó

A Höllentalbahn TW 1 Hirschwang állomáson

(könyvjelző)

Autóval érkeztünk Hirschwangba, a kisvasút jelenlegi végállomására. Itt található a kocsiszín, ami egy érdekes vágánykapcsolattal csatlakozik a vonalhoz. Miközben a Südbahn egyre magasabbra mászik, újabb és újabb patakvölgyeket körbejárva (pl. Adlitzgraben), addig a Höllentalbahn stabilan követi a Schwarza-patakot, csak néha távolodik el tőle, hogy vonalkifejtéssel követhesse a szintvonalakat. Szintén 1926-ban épült meg a felvonó a Raxalpe csúcsára, a kisvasút pedig meg lett hosszabbítva a völgyállomásig.

L.B.P.-H., vagyis Lokal Bah fotó

L.B.P.-H., vagyis Lokal Bahn Payerbach - Hirschwang, mondja a Höllentalbahn TW1 motorkocsijának oldalfala

(könyvjelző)

Mint sok alpesi kisvasútnál, a Raxalpe lábához is több vasútépítési terv létezett, itt egy normál nyomtávolságú, villamosított (valószínűleg ugyanígy egyenáramú) vonalat terveztek eleinte, ami természetesen a kisvasúténál jóval egyenesebb nyomvonalon haladt volna, és egy szárnyvonala Prien községet is bekapcsolta volna. A Höllentalbahn eredetileg ezen vasútépítés anyagmozgató vasútjának épült, és elkészülte után a normál nyomtávú vonal kivitelezése is elkezdődött, ami az első világháború alatt sem állt meg. 1918-ra elkészült a 428 m hosszú Artzbergtunnel fúrása és az alsó zsalukövek is, de a felső boltozatra már nem maradt sem idő, sem pénz a Monarchia összeomlása előtt.

Az elkészült alépítmény-szakaszok néhány helyen sejthetőek a műholdképen, az alagutat azonban eltömedékelték, a legenda szerint jelentős értékű katonai eszközparkkal együtt, persze erről semmilyen hiteles dokumentum nincs. Mivel a völgyben működő erdőgazdaság már korábban is kérvényt nyújtott be teherszállító vasút építésére a Südbahnig, így az anyagmozgató kisvasutat a beruházó Firma Neusiedler AG átadta a Holzschleiferei Schoeller & Co számára. A Neusiedler AG még készített egy tanulmányt a normál nyomtávú vasútvonal megépítéséről, de a gazdasági válság előtt nem sokkal ennek semmi realitása nem volt.

hollentalbahn térkép, tervezett nyomvonalak
A tervezett nyomvonala a nagyvasútnak és a megvalósult kisvasúti nyomvonala a Höllentalbahnnak
Forrás: lokalbahnen.at

A Höllentalbahn kocsiszínje fotó

A Höllentalbahn kocsiszínje Hirschwangban (Alsó-Ausztria)

(könyvjelző)

Az anyagmozgató kisvasút építésekor három méteres magasságban épült ki a felsővezeték, a három, bányavasúti jellegű villanymozdonyt az építőcég korábban a Karintia és Krajna tartományok közötti Karawanken-alagút építésénél használta (az Alpok-Adria vasútprojektekről többek között a Tauernbahn kapcsán írtam). Ahogy az anyagszállító vasútból helyi érdekű vasutat alakítottak ki, a felsővezeték teljesen újjáépült, kevésbé provizórikus és magasabb is lett, ezért a mozdonyokat is át kellett építeni. Ezek elsősorban az erdészet által épített papírgyár teherforgalmát szolgálták ki a 24 darab, a hadi kisvasutaktól érkezett teherkocsival, de a személyszállítás számára a Grazer Waggonfabrik két motor- és négy pótkocsit szállított. A próbamenetek 1926. áprilisában, a menetrend szerinti kirándulóforgalom ugyanazon év szeptemberében indult el. A motorkocsik az 1. és 2., a pótkocsik a 11-14. pályaszámokat kapták. 1927-ben a payerbachi végállomás közelebb került a nagyvasúti állomáshoz és egy közúti aluljáró is megépült.

A parajos Hirschwangban fotó

A parajos Hirschwangban

A Höllentalbahn kocsiszínje fotó

A Höllentalbahn kocsiszínje, néhány teherkocsival és pályakocsival

A Höllentalbahn kocsiszínje fotó

A Höllentalbahn kocsiszínje, néhány teherkocsival és az X3 pályaszámú pályakocsival

Modern, kisvasúti aláver fotó

Modern, kisvasúti aláverőgép a Höllentalbahnon

(könyvjelző)

A V2 dízelmozdony vezet! fotó

A V2 dízelmozdony vezetőállása a Höllentalbahnon

A V10 dízelmozdony a Höllen fotó

A V10 dízelmozdony a Höllentalbahnon

Teherkocsik a Höllentalbahn fotó

Teherkocsik a Höllentalbahnon

A Höllentalbahn V2 Hirschwa fotó

A Höllentalbahn V2 Hirschwang állomáson

(könyvjelző)

Van még hátra ennek a hangulatos, Alsó-Ausztriai kisvasútnak a történetéből, és ez a mozdony is egy fontos eleme, mivel a közszolgáltatás leállítása után (1963) a megmaradt teherforgalom mellett is egyre romlott a felsővezeték és a pálya állapota. 1972, és a teherforgalom végét jelentő 1982-es év között már csak dízel- és gőzmozdonyokkal bonyolították le a forgalmat. Azt követően az 1977-ben alapított Österreichischen Gesellschaft für Lokalbahnen (ÖGLB) kezdeményezte a vonal turistaforgalomra való fölhasználását, 1979-től közlekedtetik a gőzösös turistavonatokat, és 1997-ben megvásárolta a V2 mozdonyt is a kisvasútra, elsősorban anyagvonatok számára. Ekkor már a Payerbach és Reichenau közötti, a legszebb részeket is magába foglaló szakasz járhatatlan, a felsővezeték használhatatlan volt. Az ÖGLB is kénytelen volt az erőforrásait megosztani, mivel időközben megkapta az Ybbstalbahn hegyi szakaszát is, amit az ÖBB szintén fölhagyott Lunz am See és Kienberg-Gaming között (később az Ybbstalbahn maradékát Lunz am See és Waidhofen, illetve Ybbsitz között nem sikerült megmenteni).

Végül tartományi és EU-s támogatással, 1998-ban indult el a nagy projekt a helyreállításra, és az élő múzeummá való átalakításra.

A pályafenntartási szerelvé fotó

A pályafenntartási szerelvény

A pályafenntartási szerelvé fotó

A pályafenntartási szerelvény

A Höllentalbahn  fotó

A Höllentalbahn EI villanymozdony és az új felsővezeték-karbantartó kocsi Hirschwang állomás kocsiszínjében

(könyvjelző)

Payerbach - Reichenau and der Rax - Hirschwang

Höllentalbahn (Niederösterreich)
Megnyitás:1918.
Hossz:5 km
Építtető:Payerbach Hirschwang GmbH
Villamosítás:550 V=
Személyszállító vasút:Österreichische Gesellschaft für Lokalbahnen (ÖGLB)

A különleges kisvasúton üzemel Európa legöregebb, forgalomban közlekedő villanymozdonya, és a vasút történetét leíró cikkben természetesen látható is üzemben.

Cikk a vonalról
AtlaszFényképek

Ennek a vonalnak is, ahogy újabban mindig, elkészítettem a kis, keretes összefoglalóját. Ezek főleg később érdekesek, ha újra meglátogatok egy vasutat, akkor csak ezt a keretet dobom be, onnan elérhető a fő, történeti-utazós cikk, mint a Payerbach-Hirschwang kisvasút esetén ez a beszámoló. Mivel már jópár ilyen történeti összefoglaló készült, ha érdekel a vasúttörténet és a komplett, vonalbemutatós cikkek, érdemes megnézned az összes ilyen panel listáját .

Az első látogatásunkkor szerettük volna minél teljesebb mértékben megismerni a vasútvonalat. Sose késő, de igaziból korábban nem sok lehetőségünk volt rá, mivel hosszú idő alatt jutottak el odáig, hogy stabil múzeumvasúti közlekedés legyen, igaz, az is csak nyári vasárnapokon. Ezért, miután lefotóztuk az első vonatot Payerbach-ban, gyorsan fölautóztunk a gyönyörű völgyben a másik végállomásra, jegyet váltottunk egy oda-vissza útra, és csatlakoztunk a kocsiszínt is megtekintő utasokhoz. Az élő múzeum koncepciót itt nagyon komolyan veszik: két vonatnak van elég fordulóideje Hirschwangban a kocsiszín és a hozzá tartozó műhely működő berendezéseinek megtekintésére, a reggeli első kanyar, amire mi is befizettünk, pedig a forgógépes áramátalakítót is megtekinti Reichenau an der Rax-ban.

A 760 mm-es kisvasút fűtőházában mindent meg szabad fogni, minden nyitva van, még egy dobogó is van a jobb nézőpontú fotók miatt. A vonatszemélyzet elképesztően kedves, minden elmondanak angolul is, de aztán jelezzük, hogy érteni a németet is értjük, nem kell emiatt a többieket is föltartani. A sztár persze az EI, a vonal legöregebb mozdonya, ami egyben Európa (és valószínűleg a világ) legöregebb, üzemképes villanymozdonya. A három gép közül egy Payerbach-Reichenauban van kiállítva, egy pedig itt a fűtőházban van felújítás alatt, ami még sokáig fog tartani.

A Höllentalbahn  fotó

A Höllentalbahn EI Hirschwang állomáson

A Höllentalbahn  fotó

A Höllentalbahn EII Hirschwang állomáson

Pályakocsi Hirschwangban fotó

Pályakocsi Hirschwangban

A műhely Hirschwangban fotó

A műhely Hirschwangban

A műhely Hirschwangban fotó

A műhely Hirschwangban

A műhely Hirschwangban fotó

A műhely Hirschwangban

(könyvjelző)

A régi szíjhajtású gépek természetesen működnek, és az erőátviteli rendszert be is indítják az érdeklődők kedvéért. Mert hiszen ez egy élő múzeum.

Az ÖBB 4024 048-3 Payerbach fotó

Az ÖBB 4024 048-3 Payerbach-Reichenau állomáson

A Höllentalbahn  fotó

A Höllentalbahn EI Hirschwang kocsiszínben

A Höllentalbahn TW 1 Haaber fotó

A Höllentalbahn TW 1 Haaberg és Reichenau an der Rax között

(könyvjelző)

A Höllentalbahn TW 1 Reiche fotó

A Höllentalbahn TW 1 Reichenau an der Rax és Kurhaus között

(könyvjelző)

Hirschwang állomás fotó

Hirschwang állomás

Hirschwang állomás fotó

Hirschwang állomás

Haaberg megállóhely fotó

Haaberg megállóhely

A Höllentalbahn TW 1 Reiche fotó

A Höllentalbahn TW 1 Reichenau an der Rax állomáson

(könyvjelző)

Ez itt a gráci 1. pályaszámú motorkocsi. Bár élete jórészében a Höllentalbahnon szolgált, 1964-ben átadták a Zillertalbahn részére, ahol mindkét motorkocsiból pótkocsi épült. Egy darabig a múzeumvasúti közlekedés a túlélésre játszott, és a badeni gyorsvasút egy kocsiját 21 pályaszámon átépítették 760 mm nyomtávra, de végül 2003-ban visszatért két mellékkocsi és az egyes motorkocsi a Ziller völgyéből. Sok munka volt, mire a sima személykocsiként használt jármű végre újra önerőből járhatott, de megérte. A homlokfalat teljesen újragyártották, de a hajtott forgóvázaknak is csak a roncsai maradtak meg, de legalább mintának megfelelők voltak.

A Höllentalbahn forgó-áramá fotó

A Höllentalbahn forgó-áramátalakítója Reichenau an der Rax állomáson

(könyvjelző)

A Höllentalbahn forgó-áramá fotó

A Höllentalbahn forgó-áramátalakítója Reichenau an der Rax állomáson

A Höllentalbahn forgó-áramá fotó

A Höllentalbahn forgó-áramátalakítója Reichenau an der Rax állomáson

A Höllentalbahn Siemens-Sch fotó

A Höllentalbahn Siemens-Schukert gyártmányú forgó-áramátalakítója Reichenau an der Rax állomáson

(könyvjelző)

A Höllentalbahn Siemens-Sch fotó

A Höllentalbahn Siemens-Schukert gyártmányú forgó-áramátalakítója Reichenau an der Rax állomáson

A Höllentalbahn Siemens-Sch fotó

A Höllentalbahn Siemens-Schukert gyártmányú forgó-áramátalakítója Reichenau an der Rax állomáson

A Höllentalbahn Siemens-Sch fotó

A Höllentalbahn Siemens-Schukert gyártmányú forgó-áramátalakítója Reichenau an der Rax állomáson

(könyvjelző)

A Höllentalbahn Siemens-Sch fotó

A Höllentalbahn Siemens-Schukert gyártmányú forgó-áramátalakítója Reichenau an der Rax állomáson

A Höllentalbahn Siemens-Sch fotó

A Höllentalbahn Siemens-Schukert gyártmányú forgó-áramátalakítója Reichenau an der Rax állomáson

A Höllentalbahn Siemens-Sch fotó

A Höllentalbahn Siemens-Schukert gyártmányú forgó-áramátalakítója Reichenau an der Rax állomáson

A Höllentalbahn Siemens-Sch fotó

A Höllentalbahn Siemens-Schukert gyártmányú forgó-áramátalakítója Reichenau an der Rax állomáson

[VIDEÓ] A Höllentalbahn áramátalakítója Reichenau an der Rax városában

(könyvjelző)

Hirschwang állomás fotó

Hirschwang állomás

Úton a Höllentalbahnon - a  fotó

Úton a Höllentalbahnon - a vezetőállásról készült fotó Reichenau és Hirschwang között készült

(könyvjelző)

A Höllentalbahn (Lokalbahn  fotó

A Höllentalbahn (Lokalbahn Payerbach-Hirschwang) TW 1 Haaberg és Reichenau között

(könyvjelző)

A végigutazás, illetve a kocsiszín kincseinek és az áramátalakító (Umformerwerk) megtekintése után visszaültünk az autóba és elkezdtük fotózni a vonalat. Hirschwangból indulás után a Schwarza folyó mellett halad a vasút, elhaladunk a korábban erőműként is szolgáló kis duzzasztómű mellett, de fa elzárózsilipjei nyitva vannak, már nem használják. Megáll a kocsi Haaberg megállóban, ahol legfeljebb a párhuzamos promenádon sétálók szállnak föl. Látható a fotón, hogy a helyiek és itt üdülők lelkesen nézik a vonat elhaladását, a csodaszép, gyakorlatilag gyári új állapotba hozott old timer motorkocsi valóban látványos show.

Remek hangulatelemek a fa felsővezetéktartó-oszlopok is. A függőlegest mondjuk kár hozzájuk igazítani.

A Höllentalbahn TW 1 Haaber fotó

A Höllentalbahn TW 1 Haaberg és Reichenau között

A Höllentalbahn TW 1 Haaber fotó

A Höllentalbahn TW 1 Haaberg és Reichenau között

(könyvjelző)

Amikor beér Reichenauba, az út és a telkek kerítései között halad, igazi street-running élményt nyújtva. A háttérben álló hegyek sziklafalai hegymászásra csábítanak, de inkább maradtunk a vonatos turizmusnál.

A Höllentalbahn TW 1 Haaber fotó

A Höllentalbahn TW 1 Haaberg és Reichenau között

A Höllentalbahn TW 1 Haaber fotó

A Höllentalbahn TW 1 Haaberg és Reichenau között

(könyvjelző)

A városközponthoz közeledve rögtön egy nagytotált igénylő hely a közúti Schwarza-híd. A hátunk mögött közvetlenül már az állomás van.

Az ÖBB 1144 220, a 1016 021 fotó

Az ÖBB 1144 220, a 1016 021 és a 1144 208 Küb és Payerbach-Reichenau között

(könyvjelző)

Újabban gyakran látni, hogy tológép helyett két előfogattal mennek a közepesen nehéz vonatok, de azért a tolószolgálat sem tűnt el teljesen.

A Höllentalbahn TW 1 Kurhau fotó

A Höllentalbahn TW 1 Kurhaus és Payerbach-Reichenau (Payerbach Lokalbahnhof) között a Steinhofgraben vonalában található vonalkifejtésnél

(könyvjelző)

A Payerbachból ide vezető földutat nem javaslom, ráadásul a vasút fölötti felüljáró is le van zárva, mivel életveszélyes. Reichenau felől viszont kényelmesen meg lehet közelíteni.

A Höllentalbahn TW 1 Payerb fotó

A Höllentalbahn TW 1 Payerbach-Reichenau állomáson

Archív fotók és térképek a  fotó

Archív fotók és térképek a Höllentalbahnról

Archív fotók és térképek a  fotó

Archív fotók és térképek a Höllentalbahnról

Archív fotók és térképek a  fotó

Archív fotók és térképek a Höllentalbahnról

Archív fotók és térképek a  fotó

Archív fotók és térképek a Höllentalbahnról

Grafikus menetrend.

Archív fotók és térképek a  fotó

Archív fotók és térképek a Höllentalbahnról

Archív fotók és térképek a  fotó

Archív fotók és térképek a Höllentalbahnról

Az ÖBB 1116 131 pályaszámú  fotó

Az ÖBB 1116 131 pályaszámú Taurus villanymozdonya Payerbach-Reichenau állomáson

A Höllentalbahn TW 1 Haaber fotó

A Höllentalbahn TW 1 Haaberg és Reichenau között egy kiadós eső után

(könyvjelző)

A Höllentalbahn TW 1 Reiche fotó

A Höllentalbahn TW 1 Reichenau és Kurhaus között

(könyvjelző)

A Höllentalbahn TW 1 Kurhau fotó

A Höllentalbahn TW 1 Kurhaus megállóhelyen

(könyvjelző)

A motorkocsi hamarosan befordul a folyóval párhuzamos völgybe, ahol jóval magasabban, de így is bevágásban küzd meg az Artzberg hegyoldalával.

A Höllentalbahn TW 1 Reiche fotó

A Höllentalbahn TW 1 Reichenau és Haaberg között

A képen én és az azóta eladott, régi Opel Astrám is láthatóak vagyunk.

A Höllentalbahn TW 1 Payerb fotó

A Höllentalbahn TW 1 Payerbach-Reichenau és Kurhaus között

A Höllentalbahn TW 1 Kurhau fotó

A Höllentalbahn TW 1 Kurhaus és Reichenau között

A Höllentalbahn TW 1 Reiche fotó

A Höllentalbahn TW 1 Reichenau és Haaberg között

A Höllentalbahn TW 1 Reiche fotó

A Höllentalbahn TW 1 Reichenau és Haaberg között

A Höllentalbahn TW 1 Haaber fotó

A Höllentalbahn TW 1 Haaberg és Reichenau között

A Höllentalbahn TW 1 Haaber fotó

A Höllentalbahn TW 1 Haaberg és Reichenau között

A Höllentalbahn TW 1 Kurhau fotó

A Höllentalbahn TW 1 Kurhaus és Payerbach-Reichenau között

(könyvjelző)

Artzberg néven egy csak telefonnal fölszerelt vonatjelentő-őrhely is üzemel ezen a szakaszon, amely 516 méteres tengerszint feletti magasságával a vonal legmagasabb pontja is.

A Höllentalbahn TW 1 Kurhau fotó

A Höllentalbahn TW 1 Kurhaus és Payerbach-Reichenau között

Az ÖBB 5047 054-1 Nagymarto fotó

Az ÖBB 5047 054-1 Nagymarton állomáson

Az ÖBB 5047 060-8 Nagymarto fotó

Az ÖBB 5047 060-8 Nagymarton állomáson

Villamos távvezeték Győ fotó

Villamos távvezeték Győr mellett

(könyvjelző)

[VIDEÓ] A Höllentalbahn kocsinszínje és műhelye Hirschwangban

(könyvjelző)

A Höllentalbahn  fotó

A Höllentalbahn EI Hirschwang állomáson

(könyvjelző)

A következő túrára egy olyan napon mentünk, amikor az EI-es mozdony közlekedése is be volt tervezve. A várható utasszámok miatt azonban az első, mindkét kiállítóhelyet érintő élményvonat motor- és pótkocsival közlekedett, amit egyáltalán nem bántunk, mert a pótkocsit egyébként is minden reggel Payerbachba elszállító reggeli szerelvény- és kémszemle-menetről legutóbb lemaradtunk.

A Höllentalbahn  fotó

A Höllentalbahn EI és TW1 Hirschwang állomáson

A Höllentalbahn TW1 Haaberg fotó

A Höllentalbahn TW1 Haaberg és Reichenau an der Rax között pótkocsival

A Höllentalbahn TW1 Reichen fotó

A Höllentalbahn TW1 Reichenauból jár ki Kurhaus felé

(könyvjelző)

A Höllentalbahn TW1 Kurhaus fotó

A Höllentalbahn TW1 Kurhausba érkezik

A Höllentalbahn TW1 Kurhaus fotó

A Höllentalbahn TW1 Kurhausban

(könyvjelző)

A Höllentalbahn TW1 motorko fotó

A Höllentalbahn TW1 motorkocsi és EI villanymozdony Hirschwangban

A Höllentalbahn TW1 és  fotó

A Höllentalbahn TW1 és EI Hirschwangban

A Höllentalbahn TW1 Haaberg fotó

A Höllentalbahn TW1 Haaberg és Reichenau között

(könyvjelző)

A Höllentalbahn TW 1 Reiche fotó

A Höllentalbahn TW 1 Reichenau és Kurhaus között

A Höllentalbahn TW 1 Kurhau fotó

A Höllentalbahn TW 1 Kurhaus megállóhelyen

A Höllentalbahn  fotó

A Höllentalbahn EI és TW1 Hirschwang állomáson

A Höllentalbahn  fotó

A Höllentalbahn EI és TW1 Hirschwang állomáson

(könyvjelző)

A Höllentalbahn TW 1 Haaber fotó

A Höllentalbahn TW 1 Haaberg és Reichenau között

(könyvjelző)

A Höllentalbahn TW 1 Reiche fotó

A Höllentalbahn TW 1 Reichenau an der Rax állomáson

(könyvjelző)

A Höllentalbahn TW 1 Kurhau fotó

A Höllentalbahn TW 1 Kurhaus és Payerbach-Reichenau között

(könyvjelző)

A Höllentalbahn TW 1 Kurhau fotó

A Höllentalbahn TW 1 Kurhaus és Reichenau között

A Höllentalbahn  fotó

A Höllentalbahn EI Hirschwang állomáson

(könyvjelző)

És végre előállt a 117 éves csoda, ráadásul a másik üzemképes, teljesen eredeti járművel, a 11-es pótkocsival állt párba. A 36 kW-os, Bo tengelyelrendezésű gép mechanikus részét a Brand-Lhuillier / Brünn, villamos részét a Siemens-Schukert / Bécs készítette 1903-ban. Eredeti kivitelében kardánhajtással két mozdony egy vezetőállásról is vezethető volt, a mai kinézetét 1963-ban érte el, azóta Guruló szerszámoskamra néven emlegetik. Mindkét társa is megvan, az EII felújítás miatt a hirschwangi kocsiszínben áll szétszedve, az EIII pedig Payerbach-Reichenau állomáson van kiállítva egy régi, tolómozdonyként a Semmering Vasúton szolgált gőzmozdonnyal és a Raxseilbahn felvonó egy régi kocsijával együtt.

A Höllentalbahn  fotó

A Höllentalbahn EI Haaberg és Reichenau között

(könyvjelző)

A Höllentalbahn  fotó

A Höllentalbahn EI Haaberg és Reichenau között

(könyvjelző)

A Höllentalbahn  fotó

A Höllentalbahn EI Haaberg és Reichenau között

(könyvjelző)

A Höllentalbahn  fotó

A Höllentalbahn EI Reichenau állomáson

Az ÖBB 1116 231-2  fotó

Az ÖBB 1116 231-2 A1-Werbelok Payerbach-Reichenau és Küb között a Schwarzatal-viaduktnál

(könyvjelző)

A Höllentalbahn TW 1 Kurhau fotó

A Höllentalbahn TW 1 Kurhaus és Payerbach-Reichenau között

A Höllentalbahn TW 1 Kurhau fotó

A Höllentalbahn TW 1 Kurhaus és Payerbach-Reichenau között

Az ÖBB 4024 043-3 Küb és Pa fotó

Az ÖBB 4024 043-3 Küb és Payerbach-Reichenau között

Az ÖBB / ČD 1216 249 P fotó

Az ÖBB / ČD 1216 249 Payerbach-Reichenau és Küb között egy cseh Railjet vonattal Graz felé menet

(könyvjelző)

A Höllentalbahn TW 1 Kurhau fotó

A Höllentalbahn TW 1 Kurhaus és Reichenau között

A Höllentalbahn 1116 231-2  fotó

A Höllentalbahn 1116 231-2 A1-Werbelok Payerbach-Reichenau és Küb között

(könyvjelző)

Az A1 5G-eht Los reklámmal fölmatricázott mozdony egy Railjettel halad a Schwarza-viaduktnak is hívott műtárgyon, ami a Semmeringbahn szakaszon Gloggnitz felől a legelső viadukt, egyben Ghega mesteri, első hegyi vasútjának leghosszabb viaduktja. A Höllentalbahn töltése szépen látszik a vonat fölött.

A Höllentalbahn  fotó

A Höllentalbahn EI Hirschwang állomáson

A Höllentalbahn  fotó

A Höllentalbahn EI Haaberg és Reichenau között

A Höllentalbahn  fotó

A Höllentalbahn EI Haaberg és Reichenau között

A Höllentalbahn  fotó

A Höllentalbahn EI Haaberg és Reichenau között

(könyvjelző)

A Höllentalbahn  fotó

A Höllentalbahn EI Reichenau an der Rax állomáson

Volt máriacelli személykocs fotó

Volt máriacelli személykocsi a Höllentalbahnon

A Höllentalbahn  fotó

A Höllentalbahn EI vezetőállása

A Höllentalbahn  fotó

A Höllentalbahn EI Kurhaus és Payerbach-Reichenau között

(könyvjelző)

A Höllentalbahn  fotó

A Höllentalbahn EI Hirschwang állomáson

A Höllentalbahn  fotó

A Höllentalbahn EI Haaberg és Reichenau között

(könyvjelző)

A Höllentalbahn EI Kurhaus  fotó

A Höllentalbahn EI Kurhaus és Payerbach-Reichenau között

(könyvjelző)

A Höllentalbahn  fotó

A Höllentalbahn EI Kurhaus és Payerbach Lokalbahnhof (korábban: Payerbach Ort) között

(könyvjelző)

A Höllentalbahn  fotó

A Höllentalbahn EI Reichenauban

A Höllentalbahn  fotó

A Höllentalbahn EI Reichenauban

(könyvjelző)

A Höllentalbahn  fotó

A Höllentalbahn EI Hirschwangban

A Höllentalbahn  fotó

A Höllentalbahn EI Hirschwangban

A Höllentalbahn  fotó

A Höllentalbahn EI Hirschwangban

(könyvjelző)

A Höllentalbahn  fotó

A Höllentalbahn EI Reichenauban

A Höllentalbahn  fotó

A Höllentalbahn EI a Kurhaus melletti vonalkifejtésben

A Höllentalbahn  fotó

A Höllentalbahn EI Payerbach Lokalbahnhof állomáson

(könyvjelző)

A Höllentalbahn  fotó

A Höllentalbahn EI Reichenau állomáson a Schwarza-parton

(könyvjelző)

A templomok melletti Gasthofban kizárólag felvidéki magyarok dolgoznak és hihetetlen kedvesek; ha egyszer, határzár után, valaki arra jár, érdemes betérnie!

A Höllentalbahn  fotó

A Höllentalbahn EI Hirschwang állomásra érkezik

A Höllentalbahn  fotó

A Höllentalbahn EI Hirschwang állomáson

A Höllentalbahn  fotó

A Höllentalbahn EI Haaberg és Reichenau között

A Höllentalbahn (Alsó-Auszt fotó

A Höllentalbahn (Alsó-Ausztria) EI Reichenau és Kurhaus között a Thalhofschleife nevű vonalkifejtésben

(könyvjelző)

A Wiener Lokalbahnen AG ált fotó

A Wiener Lokalbahnen AG által az MRCE Dispolok-tól bérelt X 4 E - 605 pályaszámú Siemens Vectron Payerbach-Reichenau tehervonati átmenő fővágányán halad át

A Wiener Lokalbahnen AG ált fotó

A Wiener Lokalbahnen AG által az MRCE Dispolok-tól bérelt X 4 E - 605 pályaszámú Siemens Vectron Payerbach-Reichenau tehervonati átmenő fővágányán halad át

Mellette a 6020 239-7.

Az ÖBB 1144 095 és a 1144 2 fotó

Az ÖBB 1144 095 és a 1144 245 InnoFreight tehervonattal a Semmering lábánál fekvő Payerbach-Reichenau állomáson

(könyvjelző)

Mellette a 6020 239-7, amely hamarosan Mürzzuschlagba indul.

Az ÖBB 1144 255 InnoFreight fotó

Az ÖBB 1144 255 InnoFreight tehervonattal a Semmering lábánál fekvő Payerbach-Reichenau állomáson, mint a vonat tológépe

(könyvjelző)

A Höllentalbahn  fotó

A Höllentalbahn EI Payerbach-Reichenau állomáson

A Höllentalbahn  fotó

A Höllentalbahn EI és az ÖBB 6020 239-7 Payerbach-Reichenau állomáson

Az ÖBB 4744 521 Sopron és S fotó

Az ÖBB 4744 521 Sopron és Sopronkertes között

(könyvjelző)

Ennyi kép fért bele a második menetbe, még egy őszi hangulatfotózás és az erdei-bevágásos részek fényképezése jó lenne a Höllentalbahn vonalán, de egyéb tekintetben nagyjából kimaxoltuk a pályát. Nagyon köszönöm a képes-videós hozzájárulást Horváth Norbert és Székely Viktor uraknak, valamint az ÖGLB szolgálatot teljesítő önkénteseinek, amiért segítettek, terelgettek minket, és rengeteg hasznos információval szolgáltak.

Aki támogatni szeretné az ÖGLB-t a kisvasúti megőrzés ügyében, a következő számlára utalhat: Bankverbindung: Raiffeisenbank Region Eisenwurzen Bankleitzahl: 32939 Kontonummer: 621 003 BIC: RLNWATWW939 IBAN: AT 72 32939 000 00621 003.

A Höllentalbahn  fotó

A Höllentalbahn EI Payerbach-Reichenau állomáson

(könyvjelző)

Nincs más hátra, mint elbúcsúzni ettől a gyönyörű vasútvonaltól, de előtte még következik a vonal egészét bemutató videó, rengeteg külső felvétellel, és persze kiváló sztereó hanggal, amit érdemes fölhangosítani, hiszen aki eddig nem szeretett bele ebbe a kisvasútba, az majd a Weitzer alkatrészeket is tartalmazó motorkocsik hangját megszereti: nnnye-nnye-nye-nyee-nyeee-nyeee-nyeeeeeee!

[VIDEÓ] A Höllentalbahn külső felvételeken, mind a TW1 motorkocsival, mind az EI mozdonnyal

(könyvjelző)

Az útibeszámolóban csak válogatott képek szerepeltek, ha kíváncsi vagy az összes Höllentalbahn-fotóra, itt találod őket:

Köszönöm a figyelmedet! Kérlek, maradj a benbe.hu-n!

Keress a címkék közöttg

Hasonló képek:

117 1144246 40201216 1142 1144005 1116

Helyszínek:

Mozdonysorozatok:

1116

 

Régi és új albumok:

Hűsítő svájci kisvasutakA Marostól a<br />DunáigHó a Dinári-hegységbenKisvasúti Nap KemencénDunántúli maradékok 3.

Albumok Mozdonyok Atlasz RhB Cikkek Toolbox

-----------------

Copyright Takács Bence és társai, 2005-2023. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!

Címlap Cikkek Mozdonyok Atlasz Modellvasút Linkek