sín benbe.hu

Címlap Cikkek RhB Albumok Mozdonyok Atlasz Modellvasút Linkek

-----------------

Ősz a két Tátrában

Dízeles személy- és tehervonatok az Alacsony-Tátrában és a Vepor-hegység fogaskerekűjén, a Magas-Tátrában pedig pár perc fővonali forgalma mellett újabb villamosos és fogasos képek érkeznek csodálatos, napos őszi időben.

A ŽSSK 757  001-3 Gömö fotó

A ŽSSK 757 001-3 Gömörsid és Fülek között

(könyvjelző)

2017. őszén színes fák után vágyódva a Felvidékre indultunk egy kétnapos fotózásra, annak első képe lett ez a nagyon hajnali, nagyon fényhiányos fotó egy Kassa-Zólyom gyorsvonatról. A kép jobb szélén kezdődik Urbánka forgalmi kitérő, ahol a tehervonatok félreállhatnak egymás elől úgy is, hogy nem térnek be Fülekre, hanem a régi deltavágányon át kikerülik az állomást. A delta másik ága eredetileg észak felől csatlakozott be Fülekre, de ez értelemszerűen a Csehszlovák vasútnak már nem felelt meg, ezért megépült az előtérben látható megkerülővágány, aminek köszönhetően Kassa felől a vonatok délről járhatnak be Fülekre, és haladhatnak egyenesen tovább Losoncon át Zólyomba.

A ŽSSK 757  001-3 Gömö fotó

A ŽSSK 757 001-3 Gömörsid és Fülek között

Jól látható az állomás a háttérben.

A ŽSSK 754 014-8 Csoma fotó

A ŽSSK 754 014-8 Csomatelke és Ajnácskő között

A ŽSSK 812 005-1 Hnú&# fotó

A ŽSSK 812 005-1 Hnúša zastávka és Nyusta-Likér között

(könyvjelző)

A fő célpontunk az őszi hegyek fotózása volt, ehhez először a Vepor-hegységen átvezető, részben fogaskerekű Feled - Romaszombat - Tiszolc - Breznó vasútvonalat érintettük. Mivel korábbi túráinkon főleg a gőzmozdonyos, valóban fogaskerékhajtású nosztalgiavonatot fotóztuk, most úgy döntöttünk, kicsit fotózzuk az itt őshonos, és meglepő módon még mindig régi, bordó-fehér vékonycsíkos festésüket viselő 812-es motorvonatokat. Az első kép a nagyobb forgalmú, Tiszolc-Rimaszombat szakaszon készült. A korábbi túráink képeire is érdemes egy pillantást vetni:

A ŽSSK 812 011-9 Fenyv fotó

A ŽSSK 812 011-9 Fenyves és Gömörvég között

(könyvjelző)

A 812-esek persze nem fogaskerekűek, de megfelelő lassan haladva képesek le-, illetve felevickélni a pályán, persze csak szólóban. Mondjuk ez a lejtő nem is olyan durva, mint a Pilatusbahn , de még csak annyira sem, mint a budapesti fogaskerekű .

Pár éve készítettem egy vezetőállás-videót is a vonalon, ezt érdemes megnézni, ha valakit érdekel ez a különleges vasút:

A ŽSSK 812 011-9 Fenyv fotó

A ŽSSK 812 011-9 Fenyves és Gömörvég között

A ŽSSK 812 011-9 Fenyv fotó

A ŽSSK 812 011-9 Fenyves és Gömörvég között

Ez nyílván egy értékelhetetlen kép, azért hagyom itt, hogy lássuk, hogy a szakasz jelentős részén amúgy erdőben billeg a kisvonat, ami ősszel, vagy a nosztalgiavonat nyitott ablakán át nézve csodálatos élmény.

A ŽSSKC 736 003-5 Zóly fotó

A ŽSSKC 736 003-5 Zólyombrézó állomáson

A ŽSSK 812 032-5 és a  fotó

A ŽSSK 812 032-5 és a ŽSSKC 736 003-5 Zólyombrézó állomáson

A ŽSSK 812 032-5 Zólyo fotó

A ŽSSK 812 032-5 Zólyombrézó állomáson

(könyvjelző)

A breznói régicsíkos motorkocsik közé egy besztercebányai Blonski mellékkocsi került. Zólyombrézó nagyméretű épületét az itt működő acélmű indokolta, ez az állomás volt a Zólyombrézó - Tiszolc - Rimaszombati HÉV kiindulóállomása is, aminek szárnyvonala volt a később fővonallá váló vereskői (ma már margitfalvai) vonal . A fővonal kiépítéséhez fölhasználták a Margitfalva-Gölnicbánya bányavasutat (amin személyforgalom is volt), valamint az annak folytatásában épült 1000 mm nyomközű kisvasutat Gölnicbánya és Szepesremete között. A Szepesremete és Szomolnokhuta közötti kisvasúti szakaszt azzal együtt megszűntették. Képek a kisvasútról ezen a szlovák nyelvű oldalon láthatóak.

A ŽSSK 812 027-5 Zólyo fotó

A ŽSSK 812 027-5 Zólyombrézó állomáson

A háttérben a látványos sziklafal látható a vörösfenyőivel.

A ŽSSK 754 032-1 Garam fotó

A ŽSSK 754 032-1 Garamhídvég és Garampéteri között

(könyvjelző)

Amilyen szép a Besztercebánya - Margitfalva vasútvonal a vonatból, olyan nehéz a közismert klasszikusokon kívül fotóhelyet találni rajta. Mi viszont mindenképpen szerettünk volna, különösen, hogy pont Besztercebánya és Breznó között a legnehezebb fotózni, és itt a két pár REX-en kívül is járnak vonatok, egyes vonatok ráadásul Búvárral. Ezek is vélhetően Hangyává vagy ZOS Vrútky 861-es motorvonat tá avanzsálnak hamarosan, ezért is szerettünk volna még képeket innen. Itt nagyon szépen látszanak az őszi színekbe öltözött csúcsai az Alacsony-Tátra nyugati nyúlványai, a vasút, és még a Garam folyó is.

A ŽSSKC 746 006-6 Gásp fotó

A ŽSSKC 746 006-6 Gáspárd és Bikás között egy rönkszállító tolatós tehervonat élén az őszies tájban

A ŽSSKC 746 006-6 Gásp fotó

A ŽSSKC 746 006-6 Gáspárd és Bikás között egy rönkszállító tolatós tehervonat élén az őszies tájban

(könyvjelző)

Szlovákiában nagyon sok tehervonatot fotóztam már, de nem tudom megunni, a legjobban pedig - természetesen - a Közép-Szlovákiai, dízeles vonatokat szeretem. Ezt a vonatot véletlenül láttam meg indulásra készen Gásárd állomáson, miután befejezte a tolatást, de szerencsére nem sokkal előbb láttam egy elfogadható fotóhelyet, ahová gyorsan befaroltam a kocsival. Az alvó utastársak elsőre nem értették, hogy mi történik, de aztán gyorsan kapcsoltak. Szombat lévén eleve meglepődtünk a tehervonat közlekedésén.

A Garam egyre szűkülő völgyében már csak autózgatni is élmény, ha pedig akad vonat is, amit le lehet fotózni, még inkább az. Itt egész évben rakodnak fát a vonal mentén, néha négy-öt állomáson is, így a tolatós tehernek egész nap akad munkája. Breznóból többnyire Telgártig vagy néha Mlynkyig jár föl, ezúttal azonban rövidebbre sikeredett. Így is örültünk az extra vonatnak. Akit érdekel, megnézhet néhány régebbi felvidéki tehervonatos fotót:

Egy ismeretlen ŽSSK 75 fotó

Egy ismeretlen ŽSSK 754 sorozatú dízelmozdony a REX Král'ova hol'a vonattal Stratená és Dedinky között a víztározónál

(könyvjelző)

Egy két évvel ezelőtti favágásnak köszönhetően ebből a szögből is fotózhatóvá vált a klasszikus fotóhely, és innen a turzáson megjelent növényzet is kevésbé zavaró. A háttér színei pedig egészen lenyűgözőek, ez mostantól az egyik kedvenc képem .

A ŽSSK 750 164-6 Verná fotó

A ŽSSK 750 164-6 Vernár és Telgárt penzión között

(könyvjelző)

A retró-mozdony és gördülő tanösvény kocsi a pálya tetőpontjához közel, a Besník-nyeregnél dübörög.

A ŽSSK 702 951-5 Ótátr fotó

A ŽSSK 702 951-5 Ótátrafüred állomáson

A ŽSSK 425 955-2 Ótátr fotó

A ŽSSK 425 955-2 Ótátrafüred állomáson

(könyvjelző)

Esti szállásunk Tátralomnicon volt, miután leparkoltuk a kocsit még elvonatoztunk Csorbatóig és vissza, amolyan levezetésképp. Ugyan az erdőből ilyenkor nem látszik sok, de a 2004-es vihar által letarolt erdők szélén haladó pályáról a Poprád és Csorba közötti völgy, a városok fényei és a holdsütötte Alacsony-Tátra jól láthatóak. Nem volt túl hideg, érdemes volt meginni egy sört Csorbatónál, sétálni egyet a tóparton, vagy tátrai teázni egyet Ótátrafüred büféjében.

A ŽSSK 425 955-2 Ótátr fotó

A ŽSSK 425 955-2 Ótátrafüred állomáson

A ŽSSK 425 955-2 Ótátr fotó

A ŽSSK 425 955-2 Ótátrafüred állomáson

(könyvjelző)

A ŽSSK 812 015-0 Tátra fotó

A ŽSSK 812 015-0 Tátralomnic állomáson

A ŽSSK 812 015-0 és a  fotó

A ŽSSK 812 015-0 és a 425 955-2 Tátralomnic állomáson

Magashegyi növények fotó

Magashegyi növények

(könyvjelző)

A ŽSSK 425 953-7 Fels& fotó

A ŽSSK 425 953-7 Felsőhági és Poprádi-tó között

(könyvjelző)

Túránk második napján a Magas-Tátra kisvasútjait céloztuk meg. Ezt sem unom még, de azért kezd minden fotóm meglenni, amire szükségem van. Csak még nem sikerült mindent föltölteni ide...

A ŽSSK 425 953-7 Fels& fotó

A ŽSSK 425 953-7 Felsőhági és Poprádi-tó között

Egy ismeretlen ŽSSK 42 fotó

Egy ismeretlen ŽSSK 425 Poprádi-tó és Felsőhági között

A ŽSSK 425 959-4 Újszé fotó

A ŽSSK 425 959-4 Újszéplak és Felsőhági között

A ŽSSK 425 954-5 Fels& fotó

A ŽSSK 425 954-5 Felsőhági és Újszéplak között

(könyvjelző)

A TEŽ (Tátrai Villamos Vasút) fotózásában nagyon nehéz, hogy a kelet-nyugati vonal gyakorlatilag Tátralomnictól Csorbatóig kis szakaszok kivételével az út mellett halad, és mivel a Tátra déli lejtőjén, így ideálisan magaslatról sem lehet fotózni. Ez a szűk vonalkifejtés egyike az üdítő kivételeknek, és még a közút is alig látszik. A vegyesen növő lombhullató és örökzöld fák érdekes kontrasztot adnak. Eredetileg itt szinte csak fenyők nőttek, de a vihar után a globális felmelegedés megtette hatását és utat engedett ebben a magasságban is a nyírfáknak.

A ŽSSK 405 953-1 Szent fotó

A ŽSSK 405 953-1 Szentiványi-csorbató és Mogyorós között

(könyvjelző)

Ezeket aztán végképp fotózni kell, hiszen már megrendelték a OŽ (Ozubnicová Železnica) új szerelvényeit a Stadlertől , amik tulajdonképpen az AOMC Aigle - Ollon - Monthey - Champéry és az MVR Vevey - Blonay - Les Pléiades fogaskerekű GTW-inek megfelelő járművek lesznek. Mivel ezek képesek lesznek adhéziósan is közlekedni (a 405-ös sorozatú motorkocsikban csak fogaskerekű hajtás van, így azok a kocsiszínbe is csak fogasléccel tudnak bejárni), rögtön 5 darab érkezik belőlük, így betétjáratokként továbbközlekedhetnek Ótátrafüredre, de akár megvalósulhat az egész napos Csorba - Csorbató - Ótátrafüred - Tátralomnic közvetlen összeköttetés is. Ebből ma egyetlen pár van, reggel egy vonat a szokásos Tátralomnic - Ótátrafüred rövid járat helyett továbbközlekedik Csorbatóig, ilyenkor Ótátrafüreden Poprád felől csatlakozó vonat van, ami fordulás után Tátralomnicra megy a továbbközlekedett GTW helyett; este ugyanez fordítva történik. A nap többi szakaszában Poprád - Ótátrafüred - Csorbató közvetlen vonatok közlekednek, amikhez Ótátrafüreden csatlakozik mindig a Tátralomnicra tartó vonat. Mostanában többnyire csatolt vonatok közlekednek mindkét vonalon (a fogason pedig főszezonban gyakori a másodrész), de pár éve még ritkaságszámba ment az ilyen, nyílván a szlovákoknál is egyre inkább erőre kap a belföldi turizmus. Néhány régebbi képem a Csorba - Csorbatói fogasról:

Érkezik egy dízelmotorral és felsővezetékről is működő, fogaskerekű és adhéziós hajtással is rendelkező, eléggé dobozforma mozdony is a Stadlertől, pont olyan, mint a svájci TPC belszolgálati mozdonyai .

A fogaspálya a Tátrában fotó

A fogaspálya a Tátrában

A ŽSSK 425 958-6 Fels& fotó

A ŽSSK 425 958-6 Felsőhági és Poprádi-tó között

A ŽSSK 425 958-6 Fels& fotó

A ŽSSK 425 958-6 Felsőhági és Poprádi-tó között

(könyvjelző)

Kicsit még kevesebb felhővel lenne az igazi, de talán egy ilyen kép az, amit keres egy vasútfotós a Tátrai Villamoson! Kerestem én már ezt korábban is, de ez egy friss írtás az út és a vasút között, 2012-ben itt még egy sor fenyő magasodott, így akkor nem is találtam ehhez hasonló nézőpontot, hiába mártóztam meg nyakig a mély hóban. A háttérben balra a Keskeny-tető (Končistá), mellette a hajdani Magyar Királyság legmagasabb pontja, a Gerlachfalvi-csúcs / Ferencz József-csúcs (Gerlachovsky štít) egy része látható.

A PKP Cargo ET41-102 Csorba fotó

A PKP Cargo ET41-102 Csorba és Vágfalva között

(könyvjelző)

Elindultunk hazafelé, de még a Csorbai-nyereg után lőttünk pár képet a fővonalon is. Ez a rész is igencsak át fog alakulni, ha egyszer elér idáig a felújítás, a ma legfeljebb kilencvennel járható, erős ívekben fekvő Csorba állomás eltűnik, helyette a nyomvonal az autópálya mentén kiegyenesedik majd, és Csorba faluból Tátracsorbára csak a meghosszabbított fogaskerekűvel lehet majd eljutni.

A ŽSSKC 131 031-7 Csor fotó

A ŽSSKC 131 031-7 Csorba és Vágfalva között

(könyvjelző)

Egy ismeretlen ČD 680  fotó

Egy ismeretlen ČD 680 sorozatú SuperCity Pendolino Csorba és Vágfalva között, a háttérben a Magas-Tátra

(könyvjelző)

A ČD 150  213-7 Csorba fotó

A ČD 150 213-7 Csorba és Vágfalva között a hamarosan megszűnő Kassa-Prága Rohače EC-vel

(könyvjelző)

Így a Košičan pendolínósítása után nem marad más mozdonyos közvetlen prágai vonat, csak a RegioJet sárga szerelvénye, illetve a még magukat tartani képes éjszakai vonatok.

A ŽSSK 350  017-0 Csor fotó

A ŽSSK 350 017-0 Csorba és Vágfalva között

A ŽSSK 754 082-6 Telgá fotó

A ŽSSK 754 082-6 Telgárt penzión és Vernár között

(könyvjelző)

Ezt a képet is már régóta szerettem volna megcsinálni, külön öröm, hogy jó fényekkel és szép, őszies tájjal sikerült. Mindamellett azért a közvetlen környéken is akad pár további fotóhely !

A ŽSSK 757 008-8 Verná fotó

A ŽSSK 757 008-8 Vernár és Telgárt penzión között, illetve Telgárt penzión megállóhelyen is, ezen a trükkös panorámán

(könyvjelző)

Néhány másik, ehhez hasonlóan furcsa fotómat itt láthatod .

A ŽSSK 757 008-8 Telgá fotó

A ŽSSK 757 008-8 Telgárt penzión megállóhelyen

Őőőőő, hát az utolsó két kocsi beragadt az alagútba. Majd óvatosan tessék leszállni!

A ŽSSK 812 002-8 Likie fotó

A ŽSSK 812 002-8 Likier megállóhelyen

(könyvjelző)

Likér községnek a magyar időkben Hnyústa-Likér néven csak a közös állomása volt, a külön megállóhely már Csehszlovák fejlesztés eredménye.

A ŽSSK 812 002-8 Likie fotó

A ŽSSK 812 002-8 Likier megállóhelyen

A ŽSSK 812 002-8 Likie fotó

A ŽSSK 812 002-8 Likier és Nyusta-Likér között

(könyvjelző)

Ezzel a zárfényes, kicsit őszi, kicsit ipari tájképpel búcsúzom ebben az albumban. Bőségesen ajánlottam ezúttal további olvasási lehetőséget, de amúgyis érdemes szerintem tovább kalandozni a honlapon, ha csak nem teszed meg ezt rendszeresen - kimondottan ajánlom a Napi vonatfotókat , vagy az Atlaszt , aminek talán Nyugat-Európai oldalát még nem is nézted meg! Kövess az Instagramon is !

Köszönöm a figyelmedet! Kérlek, maradj a benbe.hu-n!

Keress a címkék közöttg

Hasonló képek:

350 013750 754 082757 754 300

Helyszínek:

Mozdonysorozatok:

425 757 754 746 736 750 ET41 350

 

Régi és új albumok:

SzáznegyvenkettőVonattal a GornergratraA Marostól a<br />DunáigLuzern-Interlaken-ExpressNyár végi Felvidék

Albumok Mozdonyok Atlasz RhB Cikkek Toolbox

-----------------

Copyright Takács Bence és társai, 2005-2023. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!

Címlap Cikkek Mozdonyok Atlasz Modellvasút Linkek