sín benbe.hu

-------------------------------------------

Címlap Cikkek RhB Albumok Mozdonyok Atlasz Linkek

Felvidéki maradékok 1.

Zólyom, Ipolyság, Besztercebánya és Turócdivék környékének maradékai sok Búvárral és Bardotkával. Folytatása következik!

Egy ismeretlen MÁV-START 63 fotó

Egy ismeretlen MÁV-START 6341 Uzsgyi Apc-Zagyvaszántó és Jobbágyi között a Zagyva hídján

A MÁV-START M62  224 Apc-Za fotó

A MÁV-START M62 224 Apc-Zagyvaszántó és Jobbágyi között a Zagyva-híd közelében

Útban a Felvidék felé készítettem ezt a fotót, amikor még teljesen rendszeresek voltak a Somoskőújfaluig közlekedő szergejes tehervonatok a 81-es vonalon. Ma már csak tolatós jár néha Salgótarjánba, illetve gyakoribb a mátramindszenti fuvar, de tranzit igaziból már esetenként sincs.

Ebben az albumban a korábbi Maradékok albumokhoz hasonlóan egy táj kimaradt képeit szedem össze; olyan kis túrák emlékeit, amikből már rég albumot kellett volna készítenem, de nem sikerült, és így most már nagyon a körmömre égtek. Ahogy látható, egyre ritkábban tudok új albumot föltenni a benbe.hu-ra, és szeretném, ha azok friss, ropogós és aktuális albumok lennének, nem letűnt korok poros szobrai. Nem utolsó sorban gyakran béna képekkel. Ez tehát most csak egy odaúti kép a Felvidék felé - öt perces megállásnak szántam -, mára viszont szinte megismételhetetlenné nemesedett, így mégis fontos a számomra.

A MÁV-START 6341 016-1 Somo fotó

A MÁV-START 6341 016-1 Somoskőújfalu állomáson

Egy ismeretlen ŽSSK 75 fotó

Egy ismeretlen ŽSSK 750 Ajnácskő és Csomatelke között

Kék festést se nagyon találni már, de a 750-esek is mind átépültek 757-essé...

A ŽSSK 812 005-7 Csoma fotó

A ŽSSK 812 005-7 Csomatelke és Ajnácskő között

Egy ismeretlen ŽSSKC 7 fotó

Egy ismeretlen ŽSSKC 751 tehervonattal Balogfalva és Várgedefürdő között a 160-as Zólyom-Kassa vasútvonalon

A ŽSSK 750 221-4 Vámos fotó

A ŽSSK 750 221-4 Vámosfalva és Fűrész között

Régen is gyakran utaztam a 160-as vonal valamely szakaszára, ha hegyi vasút elvonási tüneteim voltak, hiszen Óbudához ez esik a legközelebb. Építését a Magyar Északi Vasút kezdte el, és ezt a szakaszt már a MÁV fejezte be, így tekinthetjük a MÁV első, saját vasútvonalának is. A 160-as keletibb végei viszont kisebb MÁV-építkezések összekötéseiből keletkeztek és jóval későbbiek. A képen látható részhez a ČSD is hozzátette a magáét, hiszen Lónyabánya és Krivány között, a vízválasztón (az Ipoly és a Garam között) kétvágányúsította a pályát, a nyomvonalkorrekciók során kikerülte az egyik és mély bevágással kiváltotta a másik alagutat.

A ŽSSK 750  221-4 Vámo fotó

A ŽSSK 750 221-4 Vámosfalva és Fűrész között

A ŽSSKC 746 006-6 F fotó

A ŽSSKC 746 006-6 Fűrész és Vámosfalva között

Pók - de nem menetrendi fotó

Pók - de nem menetrendi

A ŽSSK 812  059-4 F fotó

A ŽSSK 812 059-4 Fűrész és Vámosfalva között

A ŽSSK 812  035-4 Podk fotó

A ŽSSK 812 035-4 Podkriváň és Fűrész között

Munkanapokon a legtöbb személyvonat ma is Búvárral közlekedik, csak néha jön 812-es vagy Bagetka (Iker-Bézé). Itt pont az jött, de nem is baj, hiszen sok kompozíciója nem lett a képnek. Hamarosan viszont a Búvárokat leváltják a ZOS Vrútky motorvonatai a személyvonatokon, úgyhogy addig még jönnöm kell erre fényképezni.

A ŽSSK 754  036-2 F fotó

A ŽSSK 754 036-2 Fűrész és Podkriváň között

A ŽSSK 813  002-3 Káln fotó

A ŽSSK 813 002-3 Kálnó és Ipolyberzence között

Hazaúton a Losonc-Rimakokova-Utekác vonalon fotóztam egyet, ami kellemes, dombvidéki zsákvonal. Poltárról a tiszolci vonal felé, Kálnóról pedig Katalinhutára vezetett szárnyvonal, előbbit már fölszedték, de utóbbin is 2010-ben járt utoljára különvonat.

A ŽSSK 813 006-4 Ipoly fotó

A ŽSSK 813 006-4 Ipolyberzence és Kálnó között

Két ismeretlen ŽSSK 75 fotó

Két ismeretlen ŽSSK 754 Perse és Ipolygalsa között

A ŽSSK 812 058-6 Fülek fotó

A ŽSSK 812 058-6 Fülek megálló megállóhelyen

A ŽSSK 757 006-2 Harma fotó

A ŽSSK 757 006-2 Harmanec Jaskyňa állomáson

Autó nélkül sem lehetetlen Közép-Szlovákiába eljutni, csak nagyon kell akarni. A délutáni utolsó vonattal utaztam el Pozsonyba, ahonnan az éjszakai vonattal Ruttka felé indultam. Ez ülőkocsiban rendkívül szórakoztató volt... A leszállás éjfél után nem sokkal volt a hideg állomáson, de szerencsére pont szemben üzemelt egy éjjel-nappali kocsma, így nem éreztem rosszul magam. Még szürkület előtt indult egy 813-913 sorozatú motorvonat (Bagetka), ami a napi egyetlen személyvonat volt Besztercebányára, és az sem állt meg mindenhol, így Dolny Harmanecből napkelte körül még föl kellett szaladnom Harmanec Jaskynához, ami közúton is durva szerpentin. Nehezítő körülmény, hogy a Dolny Harmanec-i állomás is magasan a völgy fölött van, tehát először lemásztam a völgybe, majd az úton föl Harmanec Jaskynáig, és onnan föl a cikk-cakkozó gyalogúton az állomásra. Hát itt már nem fáztam.

A kora hajnali vonatról készült kép mintha terepasztalról készült volna: a vonat friss fényezése természetellenesen csillog, a tökéletes hegyek pedig mintha egy háttérposzterről néznének vissza ránk. Ez a terepasztalszerűség tetszik a mai napig a 170-es vonal középső, hegyi szakaszában.

Elég népszerű volt a s fotó

Elég népszerű volt a sonkás zsömlém a harmaneci macskapopuláció körében

A ŽSSK 757 007-0 Harma fotó

A ŽSSK 757 007-0 Harmanec Jaskyňa és Čremošné között

Aki nem tud személyesen elutazni ide, az természetesen virtuálisan is megteheti, és nem csak fényképeken át: remek vezetőállás-videó áll a kíváncsiak rendelkezésére.


Utazás Besztercebányáról Felsőstubnyára a vezetőálláson

Egy ismeretlen ŽSR pál fotó

Egy ismeretlen ŽSR pályafenntartási kiskocsi Čremošné és Harmanec Jaskyňa között a Túfensky alagútnál

A ŽSSK 754 053-7 Č fotó

A ŽSSK 754 053-7 Čremošné és Harmanec Jaskyňa között a Rábkinsky alagútnál

A ŽSSKC 751 046-4 Fels fotó

A ŽSSKC 751 046-4 Felsőstubnya állomáson

A ŽSSKC 736 004-3 Fels fotó

A ŽSSKC 736 004-3 Felsőstubnya állomáson

A ŽSSKC 751 046-4 Fels fotó

A ŽSSKC 751 046-4 Felsőstubnya állomáson

A ŽSSK 913 008-9 Fels& fotó

A ŽSSK 913 008-9 Felsőstubnya állomáson

A ŽSSK 913 007-1 Fels& fotó

A ŽSSK 913 007-1 Felsőstubnya és Felsőstubnya megálló között

A ŽSSK 754 003-2 Č fotó

A ŽSSK 754 003-2 Čremošné és Horná Štubňa obec között a Viadukt na Vode hídon

A ŽSSK 754 003-2 Č fotó

A ŽSSK 754 003-2 Čremošné és Horná Štubňa obec között

Egy ismeretlen ŽSSK 75 fotó

Egy ismeretlen ŽSSK 754 Horná Štubňa obec és Čremošné között

A ŽSSK 757 006-2 Stubn fotó

A ŽSSK 757 006-2 Stubnyafürdő és Horná Štubňa obec között

Egy ismeretlen ŽSSK 75 fotó

Egy ismeretlen ŽSSK 757 Čremošné és Horná Štubňa obec között

Három ismeretlen ŽSSKC fotó

Három ismeretlen ŽSSKC 736 Čremošné és Horná Štubňa obec között a délutáni gyorstehervonattal

A ŽSSK 757 002-1 Turóc fotó

A ŽSSK 757 002-1 Turócdivék és Stubnyafürdő között

A ŽSSK 754 055-2 Stubn fotó

A ŽSSK 754 055-2 Stubnyafürdő és Turócdivék között

Erősen kifogásolható a felvétel minősége, de sárga villámos festésű Búvárról ez az egyik utolsó fotóm vonattal, úgyhogy igenis kiteszem ide. Egyszer csak lesz ilyenből is retró...

Valahol itt kezdődik e fotó

Valahol itt kezdődik egy sörcsap

A ŽSSK 757 003-9 Turóc fotó

A ŽSSK 757 003-9 Turócdivék és Stubnyafürdő között

Mivel amúgyis számos fotót elbénáztam a túrán (meg a 24 órás taxis sem bizonyult 24 órásnak), így az InterRail-em utolsó napján utazni indultam, a pár évvel korábbi emlékeim fölfrissíteni, illetve a 160-as vonal hiányzó szakaszait megismerni. Mivel másnap Viktorral soproni fotózást terveztünk, így a Stubnyafürdő - Besztercebánya - Zólyom - Kassa - Zsolna - Pozsony - Bécs - Sopron útvonalat követtem. Az előbbi linkeken láthatóak az ott készült fényképeim, amiket a GySEV 4 évszaka albumba töltöttem föl. Azok sikerültek jobban.

A ŽSSK 757 003-9 Zólyo fotó

A ŽSSK 757 003-9 Zólyom állomáson

A ŽSSK 721 117-0 Zólyo fotó

A ŽSSK 721 117-0 Zólyom állomáson

A ŽSSK 750 181-0 Zólyo fotó

A ŽSSK 750 181-0 Zólyom állomáson

A ŽSSK 721 022-2 Zólyo fotó

A ŽSSK 721 022-2 Zólyom állomáson

A ŽSSK 750 181-0 Zólyo fotó

A ŽSSK 750 181-0 Zólyom állomáson

A ŽSSK 757 006-2 Zólyo fotó

A ŽSSK 757 006-2 Zólyom állomáson

A ŽSSK 812 034-7 Zólyo fotó

A ŽSSK 812 034-7 Zólyom állomáson

A háttérben a zólyomi vár. Nekem eddig ez a legjobban sikerült képem vele, mondjuk nem erőltettem túl a dolgot.

A ŽSSK 754 055-2 Zólyo fotó

A ŽSSK 754 055-2 Zólyom állomáson

A ŽSSK 240 051-3 és 21 fotó

A ŽSSK 240 051-3 és 210 041-0 Zólyom állomáson

A ŽSSK 210 041-0 Zólyo fotó

A ŽSSK 210 041-0 Zólyom állomáson

A ŽSSK 754 055-2 Zólyo fotó

A ŽSSK 754 055-2 Zólyom állomáson

A ŽSSK 721 022-2 Zólyo fotó

A ŽSSK 721 022-2 Zólyom állomáson

A ŽSSK 240 121-4 Zólyo fotó

A ŽSSK 240 121-4 Zólyom állomáson

A ŽSSK 754 084-2 Sajól fotó

A ŽSSK 754 084-2 Sajólénártfalva állomáson

Az előző nap a viadukton fotózott retró-géppel ezúttal egy Kassa-Zólyom gyorsvonat élén találkoztam.

A ŽSSKC 751 047-2 és a fotó

A ŽSSKC 751 047-2 és a T448.0872 Nagyida állomáson

Egy ismeretlen USSteel tola fotó

Egy ismeretlen USSteel tolatógép Enyiczke állomáson

A ŽSSK 460 009-2 és 97 fotó

A ŽSSK 460 009-2 és 971 007-9/671 007-3 Kassa állomáson

A ŽSSK 110 010-6 Kassa fotó

A ŽSSK 110 010-6 Kassa állomáson

A ŽSSK 754 055-2 Kassa fotó

A ŽSSK 754 055-2 Kassa állomáson

A ŽSSK 350 012-1 Kassa fotó

A ŽSSK 350 012-1 Kassa állomáson

A ŽSSK 754 062 Jastrab fotó

A ŽSSK 754 062 Jastrabá és Körmöcbánya között

Na ez az a fotóhely, ami vonatból sokkal jobban nézett ki. Itt a MÁV eredeti Zólyom-Ruttka fővonala a fő völgyből áttér egy másik völgybe, ahogy körebejár egy fennsíkon, hogy jópár kilométerrel megtoldja a Körmöcbánya felett magasan fekvő állomásig tartó mászást. Eközben a gerinc mögötti medencére a vonatból káprázatos látvány tárul, hiszen a vasút csaknem minden közeli hegycsúcsnál magasabban halad.Ezt ez a fotó alig adja vissza... Majd még próbálkozom vele!

A ŽSSK 754 082-6 Fels& fotó

A ŽSSK 754 082-6 Felsőstubnya állomáson

A ŽSSK 754 004-0 Fels& fotó

A ŽSSK 754 004-0 Felsőstubnya állomáson

A ŽSSK 754 004-0 Fels& fotó

A ŽSSK 754 004-0 Felsőstubnya állomáson

A ŽSSK 813 004-3 Fels& fotó

A ŽSSK 813 004-3 Felsőstubnya állomáson

Bár jobbról kanyarodik be, Privigyéről érkezik, épp most bújik ki abból az alagútból, ami ráfordítja a fővonal két vágánya fölött átvezető hídra.

A ŽSSK 754 062-6 Fels& fotó

A ŽSSK 754 062-6 Felsőstubnya és Felsőstubnya megálló között

A ŽSSK 754 055-2 Horná fotó

A ŽSSK 754 055-2 Horná Štubňa obec és Čremošné között

A 170-es vonalnak igaziból csak hálózati jelentősége van, komoly utazóközönsége sajnos nincs, sokszor a négy kocsi is túlzás. A kétóránkénti gyorsvonatokat (amik összes utasszámban a Debrecen-Mátészalka vonalhoz mérhetőek) Dunakeszi és Z2-es IC-kocsikból állítják ki, természetesen pótjegy nem kell rájuk. Mondjuk itt az utazóközönséget nem a pótjegyváltás, hanem a jegyváltás költségei szűrik meg...

A ŽSSK 757 012-0 Č fotó

A ŽSSK 757 012-0 Čremošné és Horná Štubňa obec között

A kereszt többnyire Čremošnéba jut.

A ŽSSK 754 004-0, 913  fotó

A ŽSSK 754 004-0, 913 004-8 és 754 010-7 Felsőstubnya állomáson

A ŽSSK 813 004-3 Fels& fotó

A ŽSSK 813 004-3 Felsőstubnya állomáson

Józsefgőzfűrészi  fotó

Józsefgőzfűrészi alagút (Turček-tunel)

A ŽSSK 754 082-6 Józse fotó

A ŽSSK 754 082-6 Józsefgőzfürész és Jánoshegy között

Gyönyörű táj, gyönyörű mozdonyos vonat, remek színek és még a felhőlottón is nyertünk - fenomenális érzés!

A ŽSSK 757 010-4 Č fotó

A ŽSSK 757 010-4 Čremošné és Horná Štubňa obec között

A ŽSSK 757 014-6 Stubn fotó

A ŽSSK 757 014-6 Stubnyafürdő és Horná Štubňa obec között

A ŽSSK 754 062-6 Jastr fotó

A ŽSSK 754 062-6 Jastrabá és Körmöcbánya között

Erre a vonatra már végképp nem maradt ötletünk, úgyhogy csak kisétáltunk Körmöcbányáról délre az erdőbe, aztán ez lett.

A ŽSSK 812 009-3 Léva  fotó

A ŽSSK 812 009-3 Léva állomáson

A ŽSSK 240 070-3 Léva  fotó

A ŽSSK 240 070-3 Léva állomáson

A ŽSSK 812 057-2 Léva  fotó

A ŽSSK 812 057-2 Léva állomáson

A ŽSSKC 751 203-1 Léva fotó

A ŽSSKC 751 203-1 Léva állomáson

A ŽSSK 812 009-3 Léva  fotó

A ŽSSK 812 009-3 Léva állomáson

A ŽSSK 240 134-7 Léva  fotó

A ŽSSK 240 134-7 Léva állomáson

A ŽSSKC 736 001-9 Nagy fotó

A ŽSSKC 736 001-9 Nagyszabos állomáson

A ŽSSKC 751 173-6 Dobs fotó

A ŽSSKC 751 173-6 Dobsina állomáson

Miközben Pelsőc környékén kinyírták a személyvonatokat, nem csak a mellékvonalakról, de a fővonalról is, és a fővonali gyorsteherek is igencsak megfogyatkoztak, a három hosszú, völgyeket föltáró mellékvonal még tartja magát a teherforgalomban. Már korábban alaposan megismertük és tolatós tehervonatokkal végigfotóztuk a Pelsőc-Hizsnyóvíz-Murányalja vonalat , nosztalgiavonatként közlekedő Kredenccel fotózgattunk a Pelsőc-Nagyszabos mellékvonalon , sőt nemrég Nagyszabos (Slavošovce) állomáson a tolatóst húzó 736-os Szamarat is elkaptuk. Az eredetileg a Miskolcról északra induló fővonalat jelentő Rozsnyó-Dobsina szakasz viszont eddig kimaradt nekünk, így ennek a tolatósát igyekeztünk egy nyári napon elkapni Kalamász Petiékkel. A még rakodás közben megtalált vonatot Pelsőcig többször lefényképeztük. Pelsőcről a több vonal kocsijait összerendezik, és többnyire Kassa felé gyorsteherekkel továbbítják a ČSD által épített új összekötővonalon, ami az elsőrendűsítést is elhozta a vonalszakaszoknak. Régen ez sok tológépet, mozdonyvonatokat jelentett, ma már nem ennyire izgalmas ez a forgalom sem.

A ŽSSKC 751 173-6 Dobs fotó

A ŽSSKC 751 173-6 Dobsina állomáson

A ŽSSK 751 173-6 Vlach fotó

A ŽSSK 751 173-6 Vlachovo obec és Gócs között

A ŽSSK 751 173-6 Henck fotó

A ŽSSK 751 173-6 Henckó és Veszverés között

A dobsinai vonalon olyan mennyiségben vannak a régi állomások, megálló-rakodóhelyek (többnyire a falvakon kívül) és a falvakban található, ČSD létesítésű megállók, hogy nem fért föl mindegyik a térképre, így azon csak néhány pont szerepel. A pontos megállóhelyek viszont bekerültek a képalákba, így lekövethető térképen, hogy merre jártunk.

A ŽSSK 751 173-6 Sajóh fotó

A ŽSSK 751 173-6 Sajóháza és Rožnava mesto (Rozsnyó város) között

A ŽSSK 751 173-6 Rozsn fotó

A ŽSSK 751 173-6 Rozsnyó (korábban: Berzétei vasgyár) és Szalóc között

A ŽSSK 812 044-0 Mlynk fotó

A ŽSSK 812 044-0 Mlynky zastávka és Mlynky között

A ŽSSK 812  044-0 Mlyn fotó

A ŽSSK 812 044-0 Mlynky állomáson

Egy ismeretlen ŽSSK 75 fotó

Egy ismeretlen ŽSSK 757 Stratená és Dedinky között

Idén ismét lehet fotózni a főút mellől, magasabb nézőpontból, a nyáron igyekszem ezt is megtenni majd.

A ŽSSK 754 084-2 Dob&# fotó

A ŽSSK 754 084-2 Dobšinská źadová Jaskyňa és Vernár között

Az ellenvonattal pedig a klasszikus, sziklacsúcsos fotóhelyet kerestük föl, ahol a tulajok nagyon idegesek voltak ettől, de a behajtást tábla vagy szabály nem tiltotta, így megtettük. Sajnos a felhőlottón csak négyesünk volt, de jól fizetett a Retrómozdony-Jokerünk, lett végre közeli vonali kép is a magát 753-asnak álcázni próbáló masinkáról.

A ŽSSK 754 054-5 Lónya fotó

A ŽSSK 754 054-5 Lónyabánya állomáson

A ŽSSK 746 016-5 Lónya fotó

A ŽSSK 746 016-5 Lónyabánya állomáson

A ŽSSK 757 006-2 F$ fotó

A ŽSSK 757 006-2 Fűrész és Vámosfalva között

Még áprilisban jelentette be a ŽSSK hogy a ZOŠ Vrútkytól újabb 861 sorozatú három-, illetve ezúttal kétrészes motorvonatokat is beszerez. A felhasználási területük a Zólyom-Besztercebánya és a Zólyom-Fülek vonalak, illetve kapcsolódó vonalszakaszok mozdonyvontatta személyvonatai lesznek, így gyorsan kocsiba pattantam, hogy az ezeket ábrázoló - egyébként nem csekély - gyűjteményem újabb darabokkal, tavaszias fotókkal és néhány látványos nézőponttal bővítsem. A képek közül sok (és ez a fotó is) gyorsvonatot ábrázol, de könnyen fölismerhetőek a jellegzetes, négyajtós, a mi Bmx-kocsijainkhoz hasonló, háromkocsis vonatok közöttük.

861-es Bártfára
861-es Bártfára

Sajnos az első fotóm nem jött össze, mivel az éjszakai vágányzárral kicsit megcsúsztak a srácok, így az első fotóhelyemen még a vonatpótló buszokkal találkozhattam (amiket nem fotóztam le persze). Ez viszont igaziból elég jótékonyan kavarta meg a fordát, több lett a mozdonyos fotóm, egyedül a Retró-Búvár nem került szép napfényben elébem.

A ŽSSK 813 026-1 Vámos fotó

A ŽSSK 813 026-1 Vámosfalva és Fűrész között

Néhány személyvonat azért itt is Bagetá-val közlekedik, de szép a változatosság.

Egy ismeretlen ŽSSK 75 fotó

Egy ismeretlen ŽSSK 757 Lónyabánya és Vámosfalva között

Érdemes megnézni, hogy a jelentőségét tekintve a mi sátoraljaújhelyi vonalunkkal vetekedő 160-as számú fővonalon milyen kivitelű személykocsik közlekednek a mezei gyorsvonatokban (igaz, Szlovákiában a zsolnai fővonalon kívül nem járnak IC-k, és azok is inkább a mi InterCityRapid vonatainknak felelnek meg: kevés megálló, jó drága, veszteséges és senki nem utazik vele).

Egy ismeretlen ŽSSK 75 fotó

Egy ismeretlen ŽSSK 757 Lónyabánya és Vámosfalva között

A ŽSSKC 746 008-2 Vámo fotó

A ŽSSKC 746 008-2 Vámosfalva és Fűrész között

A ŽSSKC 746 016-5 F fotó

A ŽSSKC 746 016-5 Fűrész megállóhelyen

A tehervonat elején további két 746-os dolgozott, azokról telés képet készítettem a szembefényben. Az összes kép között megtekinthető az is, igaziból nem lett rossz.

Egy ismeretlen ŽSSK 75 fotó

Egy ismeretlen ŽSSK 757 Fűrész megállóhelyen

Podkrivaňban tudtam, hogy föl lehet mászni a hegyoldalba fotózni, Székely Viktor lőtt onnan egyszer egy téli képet (azt is tudtam, hogy nagy küzdés), ezt a helyet nem ismertem, de amikor a peronról körbenéztem, rögtön eszembe jutott, hogy ennek is működnie kell. A mozdony pályaszáma mondjuk nem látszik, de az igen jól, hogy a MÁV-nak milyen kanyargós vízválasztón kellett átvezetnie első vasútvonalát. Persze, ez azért nem a Semmering, sőt, még csak a következő, Zólyom-Ruttka szakaszt sem közelíti meg nehézségében, de a dombok játéka eléggé érdekes. Látszik a régi, egyvágányú alagút is: a kétvágányúsítás során ezt a ČSD kikerülte. A második alagutat pedig egy mély bevágással pótolták . Pár éve a kikerült sziklafal a bal oldali vágányra omlott , így akkor egyvágányozás volt .

Egy ismeretlen ŽSSK 75 fotó

Egy ismeretlen ŽSSK 757 Podkriváň megállóhelyen

A ŽSSK 754 033-9 F$ fotó

A ŽSSK 754 033-9 Fűrész és Podkriváň között

A ŽSSK 754 054-5 F$ fotó

A ŽSSK 754 054-5 Fűrész megállóhelyen

A személyvonatra a falu méretéhez képest sokan vártak. Eközben néhány olyan dolgot sikerült megfigyelni, amitől az újlipótvárosi úri közönség minden bizonnyal freakoutolna: egy tízéves forma kislány is várt, egyedül, és tornadresszéből ítélve minden bizonnyal Gyetvára vagy Zólyomba indult valami jazzbalett-óra féleségre. Budapesten 16 évesek nem találnak el az első metróállomásig, mert a szüleik hozzák-viszik kocsival mindenhova. Másrészt a lányka saját okostelefonnal rendelkezett, amire sokan megint azt mondják, hogy gyerek kezébe nem való. Namost embert magát ilyen jól elszórakoztatni tíz perc vonatra várás közben még nem láttam, mint őt: különböző helyeken rögzítve a telefont az önkioldó segítségével mindenféle mozdulatsorok (cigánykerék, kézállás, stb.) közben fotózta magát a peronon. Ha ettől nem fejlődik a kreativitása, nem lesz kiválóan komponáló, a világot művészi szemmel vizsgáló, unatkozás helyett cselekvésre, gondolkodásra, tartalmas életre vágyó ember belőle, akkor semmitől. Komolyan nem tudom, miért gondolják egyesek, hogy az okostelefon árt a gyerekeknek.

A ŽSSK 812 021-8 Podkr fotó

A ŽSSK 812 021-8 Podkriváň (Divényoroszi) és Fűrész között

Na ezt Búvárral vártam, nem jött össze, de azért a háromkocsis Bézé sem rossz, a helyszín és a fények pedig kiváló.

Egy ismeretlen ŽSSK 75 fotó

Egy ismeretlen ŽSSK 757 Fűrész és Vámosfalva között

A ŽSSK 754 032-1 Gyetv fotó

A ŽSSK 754 032-1 Gyetva és Stožok között

A ŽSSK 746 008-2 és 74 fotó

A ŽSSK 746 008-2 és 746 012-4 Stožok és Gyetva között

A ŽSSK 757 002-1 Gyetv fotó

A ŽSSK 757 002-1 Gyetva és Stožok között

A ŽSSK 812 028-3 Ipoly fotó

A ŽSSK 812 028-3 Ipolyvisk és Ipolyság között

Az Ipoly folyó árteréből készíthető kép már régóta érdekelt, most végre összejött. A vasútvonal hangos a történelem viharaitól: Csatától Ipolyságig 1886-ban, onnan Balassagyarmatig 1891-ben adták át a vonalat. Végig dombvidéki, de Zalaba és Ipolyság között magyar nevezéktan szerint hegyvidéki, 18,5 ezrelék legnagybb emelkedésű a vonal. Itt vált át a Garam folyó völgyéből az Ipolyéba, a vízválasztó önmagában nem nagy dolog, de a háttérben kirajzolódó Börzsöny-hegységgel már megkapó látvány . Csata Bars megyei járásszékhely, Ipolyság Hont vármegye székhelye, Balassagyarmat Nógrád vármegye székhelye volt, így a vasút komoly összekötőszereppel bírt.

Ma pont ezt az összekötő szerepet nem tudja betölteni, hiszen Ipolyság állomás hosszú, végig a magyar határkerítés mentén vezető és a határállomásnál végetérő kihúzóvágánya ma már nem folytatódik Hont felé, nem éri el az így fejállomássá vált Drégelypalánkot, ahol így a Vác-Balassagyarmat vonatok nehezen érthető módon körbe kell járjanak. Ha a szlovák fél máshogy gondolkodna a vonatkilométerekről, mint a magyar, itt ma Párkány-Csata (szétválás - Léva) - Ipolyság - Hont - Balassagyarmat - Szécsény - Losonc vonatok járnának, Drégelypalánkon átszállással Vác felé. De a történelem nem így akarta.

A történelem rosszabb is lehetett volna: a vonal Csehszlovákiához csatolása érdekében 1919-ben milicisták elfoglalták Balassagyarmatot is, azonban a vasutasok, a helyőrség és a polgárok a Nagy Háború után összezuhant országban példátlan módon összefogtak és kiverték a területbitorlókat, így a várost megmentve Magyarországnak. 2005 óta viseli Balassagyarmat a Civitas Fortissima, a Legbátrabb Város dicső elnevezést.

Köszönöm a figyelmedet! Kérlek, maradj a benbe.hu-n!

Keress a címkék közöttg

Hasonló képek:

350 Bzmot2150 M41V46 309 M62028 721

Helyszínek:

Mozdonysorozatok:

240 751 6341 M62 750 721 812 813 210

 

Régi és új albumok:

Napi vonatfotók 2.Himmelstreppék a MariazellerbahnonAz EngadinerliniePúpos a PreymesserenKinek a LOWA?

Albumok Mozdonyok Atlasz RhB Cikkek Toolbox

-----------------

Copyright Takács Bence és társai, 2005-2017. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!

Címlap Cikkek Mozdonyok Atlasz Linkek