sín benbe.hu

-------------------------------------------

Címlap Cikkek RhB Albumok Mozdonyok Atlasz Linkek

Nyugat-Balkán a kerítés előtt

Horvát nagydízelek és a szlovén fővonalak hangulata.

A HŽ 6 111 011 pályasz fotó

A HŽ 6 111 011 pályaszámú, Ganz-MÁVAG gyártmányú elővárosi villamos motorvonata Zágrábban, Čulinec és Sesvete között

Horvátországba indultunk, ezúttal magányosan csapattam végig a töküres, kissé ködös M7-esen Nagykanizsáig, ahol a telefontöltőm hibája miatt nem volt GPS-em, és nagyon nehezen találtam meg a vasútállomást, és az ott rám váró Viktort és Tamást. Eztán megállás nélkül haladtunk Zágrábig. Nem ez volt a fő úticél, de szerettem volna néhány jó képet a Ganz-MÁVG elővárosi motorvonatairól, mert bár most még úgy tíz évig maradni látszanak, mivel Horvátország nekünk nem gyakori fotós célpont (és ezután a túra után még kevésbé lett az), így jobb időben bespájzolni. Nagyon nem sikerült, mert a Street View-n kinézett helyek nem lettek mégsem jók, fotókat meg nem ismerek innen. Akinek van tuti tippje, ne tartsa magában! A Guglin csak béna képeket találtam a sorozatról, hasonlóképp a Railpictures-ön.

A HŽ 1 141 306 Zágrább fotó

A HŽ 1 141 306 Zágrábban, Čulinec és Sesvete között egy vágányzár miatti furcsa összeállítású Agrammal

Szily tudna érzékletes cikket írni erről a dizájnról, de sajnos én alulművelt vagyok, úgyhogy csak annyit mondhatok, hogy nem tetszik. HŽ 1141-es nem fog önként megjelenni a fotózási bakancslistámon.

A HŽ 1 141 306 Zágrább fotó

A HŽ 1 141 306 Zágrábban, Čulinec és Sesvete között egy vágányzár miatti furcsa összeállítású Agrammal

A HŽ 6 111 011 pályasz fotó

A HŽ 6 111 011 pályaszámú, Ganz-MÁVAG gyártmányú elővárosi villamos motorvonata Zágrábban, Čulinec és Sesvete között

Ráadásul kevesebb vonat is közlekedett, mint tudni véltük, így a várostól nyugatra fekvő elővárosi szakaszon, ahol háromvágányú pálya van a napi néhány pár nemzetközi vonatra tekintettel, már nem fotóztunk. A Savski Marofnál kezdődő szakasz a végén kicsit eltérül, és Harminában fejmegállóban ér véget a zágrábi S-Bahn; onnan tovább csak a kissé benőtt vágányok emlékeztetnek az Imenón át Celjébe vezető vonalra. Imeno és Celje között a szolvén vasút dízelmotorkocsikkal fenntartja a személyszállítást.

Zágráb Maksimir megálló fotó

Zágráb Maksimir megálló

Szlovén 312 - 100 sorozatú  fotó

Szlovén 312 - 100 sorozatú villamos Desiro motorvonat Brestanica és Blanca között, a háttérben a Grad Rajhenburg kastély

Szóval átköltöztünk Szlovéniába, ahol a Zágráb - Zidani Most - Laibach (Ljubljana) vonalon fényképeztünk a Száva völgyében. Rengeteg tehervonatot és mindenféle izgalmas gépekkel vont nemzetközi vonatokat vízionáltunk, de megint csalódnunk kellett. Lett egy-két szép kép, de a járművek rajta... Mindenesetre végre élvezni kezdtem a tájat, a változatos fényeket és a normális forgalomban történő vezetést a városi rodeo helyett.

Szlovén 312 - 100 sorozatú  fotó

Szlovén 312 - 100 sorozatú villamos Desiro motorvonat Brestanica és Blanca között

Az előző motorkocsi közelről, svenkelve. Nagyon szakértők az évtizedes graffiti alapján megmondhatják a pályaszámot! Korábbi balkáni megfigyeléseink alapján egyébként a graffitizés csak Horvátországban és Szlovéniában általános, a fejlettebb kulturájú helyeken, mint Albánia, Bosznia-Hercegovina, Szerbia vagy Montenegro, sőt, a nemtörődöm Románia, csak elvétve, parajosból előrángatott járműveknél fordul elő. Itt meg kötelező darab... Ahogy természetesen a görögöknél is.

A SŽ 312 sorozatú moto fotó

A SŽ 312 sorozatú motorvonatai Sevnica és Blanca között a Száva völgyében

A SŽ 312 sorozatú moto fotó

A SŽ 312 sorozatú motorvonatai Sevnica és Blanca között a Száva völgyében

Egy SŽ 541-es egy Zágr fotó

Egy SŽ 541-es egy Zágráb-Ljubljana gyorssal Blanca és Sevnica között

Sevnica fotó

Sevnica

A 62-360 pályaszámú gő fotó

A 62-360 pályaszámú gőzmozdony kiállítva a szlovéniai Sevnicában

A SŽ 312 110 Breg és S fotó

A SŽ 312 110 Breg és Sevnica között a Száva völgyében

A SŽ 312 110 Breg és S fotó

A SŽ 312 110 Breg és Sevnica között a Száva völgyében

A kálvária Podsreda faluban fotó

A kálvária Podsreda faluban

A HŽ 7 121 005 Velika  fotó

A HŽ 7 121 005 Velika Ves megállóhelyen

A HŽ 7 121 005 Velika  fotó

A HŽ 7 121 005 Velika Ves megállóhelyen

A HŽ 7 121 005 Velika  fotó

A HŽ 7 121 005 Velika Ves és Sveti Križ Začretje között

A HŽ 7 121 012 Žu fotó

A HŽ 7 121 012 Žutnica megállóhelyen

A HŽ 7 121 012 Žu fotó

A HŽ 7 121 012 Žutnica és Durmanec között az alagútnál

Tudja valaki, milyen hosszú ez az alagút? Sehol nem találtam meg.

A HŽ 7 121 012 Đu fotó

A HŽ 7 121 012 Đurmanec állomáson

Túránk fő célpontja a Csáktornya-Zágrábi HÉV vonalainak földerítése és végigfényképezése volt. A társaság fővonalát a Déli Vasút (k. k. priv. Südbahngesselschaft, Südbahn) magyarországi fővonalának, a Budapest - Nagykanizsa - Murakeresztúr - Ormož - Pragersko vonalának Csáktornya (Čakovec, Horvátország) állomásából ágaztatta ki, ahonnét Varasd megyeszékhelyen keresztül (Varaždin, Horvátország) a Dráva vízgyűjtő területéről a Száva vízgyűjtő területére jutott, és a Krapina folyó völgyében a Déli Vasút Zidani Most - Zágráb - Sziszek (Sisak Caprag, Horvátország) vonalához csatlakozott Zaprešicnél. Innen Zágráb Déli Vasúti pályaudvaráig (Zagreb zapadní kolodvor) passage forgalomban közlekedett. A 98,65 km hosszú vonalat két részletben, 1886. szeptember 4-én Zaprešic és Varasd, ugyanazon év december 13-án Varasd és Csáktornya között nyitották meg. Ma a HŽ másodrangú (regionális jelentőségű) vonalként üzemelteti.

Mielőtt belemerülnénk a fővonalba, nézzünk fényképünk tárgyát, ami ugyanolyan izgalmas: Đurmanec állomás a HÉV Zabok-Krapina mellékvonalának folytatásában fekszik, amit a Jugoszláv Királyság 1930-ban adott át a forgalomnak. Korábban már létezett a zágrábi előváros Savski Marof állomásából kiágazó vonal Imenón és Stranjén át Celjébe (egészen pontosan Grobelno állomáson csatlakozott a Südbahn, azazhogy Duna-Száva-Adria Vasút Bécs - Graz - Marburg (Maribor) - Steinbrück (Zidani Most) - Laibach (Ljubljana) - Trieszt vonalába, amit 1924-re átvett a Jugoszláv Királyság Vasútja). Ennek Stranje állomásából ágaztatták ki a Rogatecen és Đurmanecen át Krapináig vezető vonalat, amely 200 m sugarú íveivel nem az elsőrangú magisztrálisok tipikus példája. Jelenleg a HŽ Zabok és Đurmanec között, a SŽ Rogatec és Celje között közlekedteti vonatait (illetve a másik ágon Imeno és Celje között). Menetrendváltástól a horvát vonatok a következő, Hromec megállóhelyig járnak majd a hajnali, közvetlen Đurmanec-Zágráb vonat kivételével, aminek Gredelj motorvonata nem fér be az újonnan épült peron mellé.

Hromec és Rogatec között, hasonlóan a közismert Unská Prugához, a határ sokszor metszi a vonalat, Szlovénia Schengen-tagságával itt sem könnyű a helyzet, így bár a helyreállított vonalon 2014-ben végigment az első szlovén motorvonat, és puskalövések közepette hivatalosan is megnyitották , a menetrend szerinti személyforgalomra még várni kell. A tervezőasztalon pedig már szerepel a Graz - Maribor - Krapina - Zágráb nagysebességű vasút terve, a háttérben látható autópálya-műtárgy alapján elgondolható, milyen, valószínűleg sosem megvalósuló elmehibbant megoldásokkal (Krapina térségében 4, több kilométeres alagúttal például). A tervezési sebesség 250 km/h. Jelenleg Krapina és Hromec között 16,5 tonnás tengelyterhelés és 20 km/h engedélyezett sebesség a jellemző, ez a tervek kevesebb, mint 10%-a.

A HŽ 7 121 012 Đu fotó

A HŽ 7 121 012 Đurmanec állomáson

A HŽ 7 121 012 Žu fotó

A HŽ 7 121 012 Žutnica és Krapina között

Még mindig a mellékvonalon vagyunk, Krapina állomástól délre, a vonal utcai szakaszán, ahol egy első generációs Macosa-licencia sínbuszt sikerült lencsevégre kapnom - a sikerült itt hangsúlyos, egy bank lépcsőjén állva én átláttam a kocsik fölött, a társaságból nem mindenki volt ilyen szerencsés. Az első generációs vonatok (ilyenjei vannak a Szerb Vasútnak is , igaz, már csak három darab Zomborban) négy tengelyen hajtott motorkocsiból és futó vezérlőkocsiból állnak, hajtásuk dízel-hidraulikus. 1981 és 1986 között készültek a Đuro Đakovićnál Slavonski Brodban. 1997-ben építettek át 14 szettet, ekkor a külsejük és a belső felépítésük is alaposan megváltozott. Az Eszék környékére állomásított vonatok döntött, szögletes vezetőállást kaptak, új, 230 kW-os MAN dízelmotorokat, amik immár mindkét kocsi belső forgóvázát hajtják hidraulikusan, így 2'B'+B'2'-re módosult a tengelyelrendezés (az első széria kocsijai is kétmotorosak, melyek teljesítménye egyenként 210 kW volt). A 100-as sorszámmal kezdődő kocsik nehezebbek is, 67 helyett 70 tonnát nyom egy kétkocsis egység. Belsejük lila elemeiről bármikor fölismerhetők.

A HŽ 7 121 011 Donja S fotó

A HŽ 7 121 011 Donja Stubica és Gornja Stubica között

Ismét egy mellékvonal, ezúttal azonban a Zabok állomás utáni Hum Lug pályaelágazástól induló, a Zabok-Stubicai HÉV által épített rövidke szárnyvonalon vagyunk. A síkvidéki vonal fő célja az 58 fokos gyógyvízzel rendelkező Gornja Stubica fürdőhely bekapcsolása volt a vasúthálózatba. A HŽ meglepően tisztességes vonatforgalmat bonyolít errefelé.

A HŽ 7 121 011 Gornja  fotó

A HŽ 7 121 011 Gornja Stubica állomáson

A HŽ 7 121 011 Gornja  fotó

A HŽ 7 121 011 Gornja Stubica állomáson

A HŽ 7 121 011 Gornja  fotó

A HŽ 7 121 011 Gornja Stubica állomáson

Gornja Stubica pénztárhelyi fotó

Gornja Stubica pénztárhelyisége

Gornja Stubica autentikus,  fotó

Gornja Stubica autentikus, MÁV-HÉV szabványú melléképületei

Gornja Stubica autentikus,  fotó

Gornja Stubica autentikus, MÁV-HÉV szabványú melléképületei

Gornja Stubica autentikus,  fotó

Gornja Stubica autentikus, MÁV-HÉV szabványú melléképületei

Gornja Stubica autentikus,  fotó

Gornja Stubica autentikus, MÁV-HÉV szabványú melléképületei

A HŽ 7 121 011 Donja S fotó

A HŽ 7 121 011 Donja Stubica és Stubičke Toplice között

Vannak itt állomásnevek, és akkor érdemes is egy kicsit beszélni erről. A benbe.hu-n az a rendszer, akár a képaláírásokat, akár az Atlasz vonalhálózati térképet nézzük, hogy az Osztrák-Magyar Monarchia területének állomásai azt a nevet viselik, amit a Monarchia korában viseltek, így lett Bruck an der Leithából Királyhida, Banská Bistricából Besztercebánya, Oradeából Nagyvárad és Suboticából Szabadka. Eddig, azt gondolom, teljesen egyértelmű a dolog, bár szlovák vasútbarát fórumon volt már ebből kötekedés, de én ragaszkodom ehhez, igaz, azóta az angol képalákban nem erőltetem a magyar neveket annyira. Ami azóta határainkon kívülre került, az nyílván kapott egy új, helyi nevet, ezt is föl kell tüntetnem, hiszen különben nem lehetne a mai térképekkel összehasonlítani. Az Atlaszban ez akkor látszik, ha az egérkurzort egy szolgálati hely fölé viszed, míg a képeknél a címkék között mindig ott van, és persze mindkét névre lehetséges keresni is a részletes keresőben.

Bonyolultabb a helyzet, ha az állomás, vagy akár az egész vasútvonal a Monarchia területén van, de a békeszerződések idején még nem létezett. Ilyenkor jelenlegi, idegen nevén szerepel, nem is próbálok magyar nevet ráerőltetni. Így például a Besztercebánya-Ruttka vonal állomásai szlovákul szerepelnek, mint Dolny Harmanec, Harmanec Jaskyna, Čremošné és Horná Štubna obec (Olmányfalva és Kisélesd létezett a korábbi hermándi HÉV vonal mentén, annak nevét örökölték a mai állomások). Kis csalást követtem el Zólyom esetében, mivel ott az eredeti MÁV állomás ma a teherpályaudvar, az Ó-Zólyom néven szerepel a térképen, de persze szlovákul is föl van tüntetve (Zvolen nakladná stanica). Az új személypályaudvar pedig a régitől megörökölte a Zólyom nevet, így hiába új állomás, nem Zvolen osobná stanica néven szerepel az Atlaszban. Itt viszont, hiába MÁV-HÉV szabványszerződés alapján, bőven a Monarchia idejében épült a vonal és annak legtöbb megállóhelye, állomása is, mindenhol horvát nevek szerepelnek - ennek oka egyszerűen az, hogy a Horvát Királyság szuverén állam volt, csak perszonálunióban állt a Magyar Királysággal (és néhány további részegységgel együtt alkották a Magyar Szent Korona Országait, így már érthető a többesszám). Itt a hivatalos nyelv a horvát volt, olyannyira, hogy a vasutasok nem is igen tudtak magyarul (ami a magyar mozdonyvezetők és a horvát bakterok között néha vicces, néha halálos eseményekhez vezetett). Itt tehát az állomások nevei is eleve horvátok voltak. Sokat azonban Jugoszlávia idejében átneveztek, itt a többi monarchiabeli állomáséhoz hasonlóan, követve az eddig logikát, két horvát nyelvű név szerepel: az eredeti, MÁV idők beli elnevezés (eredeti, horvát nyelven) és az új, mondhatni HŽ-korabeli név. Így lett Sutinske-Toplice 11. sz. őrház másik neve Poznanovec, a szlovéniai Belatinc pedig Lipovci. Eltérések azért itt is előfordulhatnak.

A HŽ 2 044 022 Budin&# fotó

A HŽ 2 044 022 Budinšćina állomáson

Már egy ideje Horvátországban voltunk, és még csak egyszer szívtuk meg. Ez nyílván másnak is gyanús lett, ugyanis megláttuk várakozni Budinšćina állomáson ezt a szép Kis Karavellás gyorsvonatot, és rögtön spuriztunk is ki a fotóhelyre, ahol azonban jó ideig nem jött semmi. Majd teljesen váratlanul (és számomra a leggázabb fényeknél) elment, de mire visszaértünk Budinšćinára, odaért egy újabb, és az is csak állt.

A HŽ 2 044 022 Budin&# fotó

A HŽ 2 044 022 Budinšćina és Hrašćina Trgovišće között

A HŽ 2 044 024 Budin&# fotó

A HŽ 2 044 024 Budinšćina állomáson

A HŽ 2 044 024 Budin&# fotó

A HŽ 2 044 024 Budinšćina állomáson

A HŽ 7 121 030 Hra# fotó

A HŽ 7 121 030 Hrašćina Trgovišće és Budinšćina között

A HŽ 7 121 030 Budin&# fotó

A HŽ 7 121 030 Budinšćina és Hrašćina Trgovišće között

Aztán Zágráb felől már csak motorvonat jött, mire végre a második mozdonyos vonat is előbukkant.

A HŽ 2 044 024 Budin&# fotó

A HŽ 2 044 024 Budinšćina és Hrašćina Trgovišće között

Persze ugyanott lőttem meg, mert a másik irányból érkező mozdonyos vonatot vártam - de úgy tűnik, teljes fejreállás volt. Amiket késett és keresztre váró vonatoknak véltünk, azok valójában Budinšćinából indultak, mivel a hegyi szakaszon éppen vágányzár volt Varasd felé: csak ez sehova nem volt kiírva, meg a forgalmi személyzet semmilyen nyelven nem beszélő tagjaiból sem sikerült kiszedni. Esküszöm, még horvátul se nagyon tudtak. Úgyhogy itt eltemettük ezt a napot és elhúztunk haza, hogy másnap ismét a jóval értelmesebb Szlovéniába menjünk fotózni.

A HŽ 7 121 012 Zabok á fotó

A HŽ 7 121 012 Zabok állomáson

A HŽ 7 121 012 Zabok á fotó

A HŽ 7 121 012 Zabok állomáson

Zabok állomás fotó

Zabok állomás

A HŽ 7 121 011 Zabok á fotó

A HŽ 7 121 011 Zabok állomáson

A HŽ 7 121 011 ás 012  fotó

A HŽ 7 121 011 ás 012 Zabok állomáson

A HŽ 7 121 012 Zabok á fotó

A HŽ 7 121 012 Zabok állomáson, előtte büszkén áll a jegyvizsgálója

A HŽ 7 121 011 Zabok á fotó

A HŽ 7 121 011 Zabok állomáson

A HŽ 2 044 002 és a 7  fotó

A HŽ 2 044 002 és a 7 121 012 Zabok állomáson

Este még lőttünk pár képet a zaboki állomáson, majd visszavonultunk a szállodánkba, ami amolya kamionos szálló volt, remek grillétteremmel, Pelinkováccal és a tulajtól ajándékba kapott pár kupica házival nagyban emelte a napi hangulatunkat a sikertelen fotózás után.

A HŽ 2 062 038 Zabok á fotó

A HŽ 2 062 038 Zabok állomáson

A HŽ 2 062 038 Zabok á fotó

A HŽ 2 062 038 Zabok állomáson

Ez a James az éjjeli tehert rakja össze éppen - nehogy fotózni lehessen. A zaboki vonalon elvileg még konténerszállító vonatok is járnak, de ilyet még nem sikerült elkapnunk. Mindenesetre a HŽ 2015-ös tervei között szerepel a Zaprešic-Zabok szakasz villamosítása.

A HŽ 7 121 012 Krapina fotó

A HŽ 7 121 012 Krapina és Velika Ves között

Ismét Krapina felé indultunk, de ezúttal csak hogy elmeneküljünk újabb szenvedéseim visszatérő helyéről, Horvátországból. Valami vonatfotót azért sikerült még lőnünk közben.

PFT-menet Durmanec és Hrome fotó

PFT-menet Durmanec és Hromec közözz

Jelzők és gőzmozd fotó

Jelzők és gőzmozdony kiállítva Rogatecben

A SŽ 814 041 Podplat é fotó

A SŽ 814 041 Podplat és Tekačevo között

A régi FIAT motorkocsi viszont nagy fogás, szerintem Szlovéniában ez az utolsó, napi használatban levő példány. Általában a Celje-Imeno vonatot viszi, legalábbis, főleg onnan láttam róla képeket.

Templom Laško mellett fotó

Templom Laško mellett

A SŽ 312 113-as Desiro fotó

A SŽ 312 113-as Desiro Laško és Rimske Toplice között

A SŽ 312 120 Lašk fotó

A SŽ 312 120 Laško és Rimske Toplice között, a háttérben a sörgyár látszik

Ez itt a Südbahn, vagyis a Bécs - Graz - Laibach - Trieszt fővonal Cilli (Celje) és Steinbrück (Zidani Most) közötti szakasza, amely a Savinja folyó völgyében vezet. Zidani Most deltavágánya igazán megkapó látvány, innen ma a legtöbb vonat Ljubljana felé folytatja útját, de minden nap közlekedik a Bécs-Zágráb EuroCity, ami Zidani Most elkerülésével, egyenesen Dobova felé halad tovább. A Déli Vasút spórolós megoldásainak megfelelően az elképesztő fontosságú csomópont állomása mindössze három vágányos és a delta ljubljanai ágában fekszik. Hasonlóan gagyi hosszú állomásközök, rövid, kétvágányos állomások jellemzik a koperi rámpát , ahol most több éves rekonstrukció után diadalittasan napi 72-ről 82 párra növelték a vonatok számát. Térközös biztberrel, néhol plusz egy állomási vágánnyal simán duplázni lehetne (még Hrastovljéban is elférne). Szóval amikor a szlovén vonalak kis kapacitásáról beszélnek, akkor szolidan röhögök. A MÁV vonalhálózata a Transszibériai Vasút vagy a Union Pacific áteresztőképességét tekintve Szlovéniához képest.

Szlovén PFT-jármű La&# fotó

Szlovén PFT-jármű Laškónál

A SŽ 312 110 Rimske To fotó

A SŽ 312 110 Rimske Toplice és Laško között

Egy ismerős motorvonat két nappal korábbról, csak akkor a Száva völgyében láttuk.

A Laško sörgyár keríté fotó

A Laško sörgyár kerítése

Egy ismeretlen SŽ 312  fotó

Egy ismeretlen SŽ 312 sorozatú Desiro Laško és Rimske Toplice között

A SŽ 342 014 Lašk fotó

A SŽ 342 014 Laško és Rimske Toplice között

A vasútvonal kettévágja a sörgyár területét, és a kerítésnek támasztott (sajnos üres) sörösrekeszeket átfújta a szél a korláton. Így inni nem tudtam (amúgyis vezettem), viszont volt miből magaslatot ácsolnom magamnak a délutáni ljubljanai EC-hez.

A SŽ 312 133 Lašk fotó

A SŽ 312 133 Laško és Rimske Toplice között

A SŽ 312 133 Lašk fotó

A SŽ 312 133 Laško és Rimske Toplice között

Szlovén tanya fotó

Szlovén tanya

A SŽ 312 132 Lašk fotó

A SŽ 312 132 Laško és Rimske Toplice között

Ez a személyvonat Dobovába tart, de idani Mostban irányt fog váltani, nem kerüli el a deltán.

A SŽ 363 021 Rimske To fotó

A SŽ 363 021 Rimske Toplice és Laško között

A SŽ 363 004 Lašk fotó

A SŽ 363 004 Laško és Rimske Toplice között

Egy SŽ 310 Pendolino L fotó

Egy SŽ 310 Pendolino Laško és Celje között

A négyáramrendszerű, billenőszekrényes motorvonatok hossza szépen mutatja az ország méretét, mondjuk a cseh testvérrel összehasonlítva. Valójában azóta igencsak megbánták a rövid kivitelt, belföldi forgalomban is lenne igény legalább egy betétkocsira, Bécs vagy Zágráb felé egylőre esélytelen így járatni. Koperből hazafelé ilyennel utaztam Ljubljana és Maribor között, és eléggé tele volt, viszont kényelmes volt, a dülöngélést egyáltalán nem éreztem (épp ez a célja a bedőlésnek egyébként), egyedül a bunkerszerűen szűk ablakok zavaróak. A szavak szintjén tervbe van véve a magyarországi futásengedély megszerzése, így a napi egy pár Ljubljana-Muraszombat IC Zalaegerszegig lenne hosszabbítható, ha valamikor 2016 második felében elkészül a 25-ös szlovén szakaszának villamosítása is. Azért nagy összegben nem fogadnék a magyarországi Pendolino-forgalomra, így a valódi nagysebességű motorvonat látványáért az elkövetkező évtizedben is Kassára vagy a schwechati reptérre kell majd utazni.

Egy SŽ 310 Pendolino L fotó

Egy SŽ 310 Pendolino Laško és Celje között

A SŽ 312 Desiro motorv fotó

A SŽ 312 Desiro motorvonatok csatolva Laško és Celje között

A SŽ 312 Desiro motorv fotó

A SŽ 312 Desiro motorvonat Laško és Celje között

A SŽ 363 tehervonattal fotó

A SŽ 363 tehervonattal Laško és Celje között

A SŽ 312 002 Celje és  fotó

A SŽ 312 002 Celje és Laško között

A SŽ 342 025 Lašk fotó

A SŽ 342 025 Laško és Celje között

A SŽ 342 025 Lašk fotó

A SŽ 342 025 Laško és Celje között

A SŽ 363 034 Pragersko fotó

A SŽ 363 034 Pragersko állomáson

Aztán el kellett hagynunk a Savinja völgyét, hogy a Pragersko - Ormož - Muraszombat - Őrihodos vonalhoz érjünk. Itt az éjjeli szállást Ptujban reméltük megtalálni, ami végül sikerült is.

A SŽ 715 102 Pragersko fotó

A SŽ 715 102 Pragersko állomáson

A SŽ 342 023 Pragersko fotó

A SŽ 342 023 Pragersko állomáson

A Metrans 761 006-6 Pragers fotó

A Metrans 761 006-6 Pragersko állomáson

A kép különlegessége, hogy a dízel azért maradt itt Pragerskóban, mert a Metrans Dunaszerdahely-Koper konténervonatát próbaképpen villanygéppel továbbították.

A SŽ 312 108 Pragersko fotó

A SŽ 312 108 Pragersko állomáson

A SŽ 312 005 Pragersko fotó

A SŽ 312 005 Pragersko állomáson

A SŽ 664 119 Velika Ne fotó

A SŽ 664 119 Velika Nedelja és Ormož között

Hazautunkon még a 25-ös szlovén szakaszán szerettünk volna felsővezeték nélküli képeket lőni. Ez nem olyan egyszerű már, hiszen össze-vissza állítgatták az oszlopokat, majdnem minden állomásközbe jutott már belőlük. Tehervonat sem nagyon volt: az ormoži forgalmista szerint jött ez tíz perc múlva (stimmelt is), majd utána órákon át semmi nem volt várható. Ez is bejött. Azért ez a Dráva-parti fotó nem lett rossz, örülök neki.

A SŽ 711 002 Ivanjkovc fotó

A SŽ 711 002 Ivanjkovci és Pavlovci között

A szlovén Árpád jár a Őrihodos-Muraszombat-Maribor és Őrihodos-Muraszombat-Ljubljana IC-vonatokkal. Ütemes menetrendről szó sincs, mindkettőből egy van naponta, a vonal csöndjét néhány, teljesen random személyvonat dobja még föl. Igazi alibiország alibivasútja, ami hétvégére gyakorlatilag teljesen lehúzza a rolót, jobban, mint Ausztria vagy akár Szlovákia. Mivel kocsi több van, mint vonat, itt a szerelvény sima személyvonatként jár, nem tudom, ilyenkor a büfészakasz üzemel-e. Aki esetleg a bekezdés elején nem vette volna le, az IC-motorvonatok a 127 km dízeles vonal után még 134 km-t megtesznek drót alatt. Ez a teljes út közel 52%-a.

A SŽ 715 102 Ljutomer  fotó

A SŽ 715 102 Ljutomer és Grlava között

Ljutomer fölött egy észak felé tartó személyvonatot sikerült elkapnunk egy útátjáróban, semmi jó hely nem akadt errefelé. Ez egy német gyártású motorvonat, csak igen átszabva, ezért nehéz meglátni benne a 614-est . Nem úgy az előbb látott IC, amely le sem tagadhatja a DB 624-essel való hasonlatosságot.

A SŽ 814 124 Muraszomb fotó

A SŽ 814 124 Muraszombat állomáson

Ő pedig egy 714-100 sorozatú motorvonat, a korábban látott FIAT motorkocsiból épült át Szlovéniában. Fölismerhető a kevesebb ajtajáról és az eltérő, kevésbé kemény vonásokat adó lámpáiról.

Egy Reagen a Citadella IC-v fotó

Egy Reagen a Citadella IC-vel Péterhegy-Tótkeresztúr és Sal között

A HŽ 7121 008 Sveti Il fotó

A HŽ 7121 008 Sveti Ilja és Turčín között

A HŽ 7121 008 Sveti Il fotó

A HŽ 7121 008 Sveti Ilja és Turčín között

A HŽ 2044 006 Podrute  fotó

A HŽ 2044 006 Podrute és Mađarevo között

Az előző sikertelenségek után még egy esélyt adtunk a Horvát Vasútnak, egy soproni tartózkodásom alatt egy napra leviharzottunk a Varasd-Zabok vonalszakaszra bepótolni, amit be lehetett. Végülis nem lett annyira rossz, de továbbra sem szeretem ezt az országot.

A HŽ 7121 025 Hraš fotó

A HŽ 7121 025 Hrašćina Trgovišće megállóhelyen

A helynek annyi az előnye hogy a vegyesboltban dolgozó kedves és gyönyörű eladólány tudott angolul. Mindenből van egy első.

A HŽ 2044 020 Budin fotó

A HŽ 2044 020 Budinšćina és Podrute között

Ezt már hajlandó voltam fényképnek minősíteni. Virtuális vállveregetésért meg lehet keresni Székely Viktort a képben!

A HŽ 2044 006 Podrute  fotó

A HŽ 2044 006 Podrute és Budinšćina között

A HŽ 2044 006 Podrute  fotó

A HŽ 2044 006 Podrute és Budinšćina között

A HŽ 2044 006 Podrute  fotó

A HŽ 2044 006 Podrute és Budinšćina között

A HŽ 7121 001 Budin fotó

A HŽ 7121 001 Budinšćina és Podrute között

A HŽ 7121 008 Mađarevo fotó

A HŽ 7121 008 Mađarevo és Podrute között

A Csömödéri Erdei Vasút C50 fotó

A Csömödéri Erdei Vasút C50-408 által vontatott szerelvénye Iklódbördöcei temető és Csömödér között a lenti vonalon

A Csömödéri Erdei Vasút C50 fotó

A Csömödéri Erdei Vasút C50-408 által vontatott szerelvénye Iklódbördöcei temető és Csömödér között a lenti vonalon

A Csömödéri Erdei Vasút C50 fotó

A Csömödéri Erdei Vasút C50-408 által vontatott szerelvénye Csömödéren

A Csömödéri Erdei Vasút C50 fotó

A Csömödéri Erdei Vasút C50-408 által vontatott szerelvénye Csömödéren

A csömödéri C50-405 és C50- fotó

A csömödéri C50-405 és C50-410

A csömödéri C50-404 és C50- fotó

A csömödéri C50-404 és C50-347

A MÁV-START 5341 025 Csömöd fotó

A MÁV-START 5341 025 Csömödéren

Köszönöm a figyelmedet! Kérlek, maradj a benbe.hu-n!

Keress a címkék közöttg

Hasonló képek:

350 BzmotV46 309 M62306 11412150 M41

Helyszínek:

Mozdonysorozatok:

1141 715 814 711

 

Régi és új albumok:

81 - Uzsgyik a hegyekbenBalaton Retró 2.FüstiV12594

Albumok Mozdonyok Atlasz RhB Cikkek Toolbox

-----------------

Copyright Takács Bence és társai, 2005-2017. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!

Címlap Cikkek Mozdonyok Atlasz Linkek