sín benbe.hu

Címlap Cikkek RhB Albumok Mozdonyok Atlasz Linkek

-----------------

Bezárt Govora

A romániai Ramnicu Valcea mellett található CFI Govora kőszállító, keskeny nyomközű iparvasút 2019. szeptember 15-én közlekedett utoljára.

A CFR Calatori 601 036-2 Ra fotó

A CFR Calatori 601 036-2 Ramnicu Valcea Nord megállóhelyen

Egy hosszabb túra egyik napjának programjából kell egy beszámolót készítenem egy szomorú apropóból. Tavaly ősszel, Bulgáriába menet útba tudtuk ejteni a CFI Lonea, 790 mm nyomközű iparvasúti üzemet Petrozsény mellett, lefotóztuk az Mk45-rokon dízelgéppel vontatott szénvonatokat, és akkor jött az ötlet, hogy a kisvasút lelakott hangulatossága és veszélyeztetettsége miatt a többi, még üzemelő, romániai teherszállító kisvasutat is meg kellene látogatni és végig kellene fényképezni. Ez idén nyáron sikerült, a Lonea/Petrila rendszer mellett meglátogattuk a CFU Fienit és a CFI Govorát is, ezzel mindkét, ma működő ipari/üzemi kisvasútról lettek képeink - és egy azóta megszűntről is, mivel a Bistrita-Govora mészkővasút 2019. szeptember 15-én, vasárnap közlekedett utoljára. A három vonal közül ennek a megszűnésére számítottunk a legkevésbé, hamarosan látni fogjátok, hogy miért gondoltuk így. Az élet végül máshogy írta meg a történetet.

A CFR Calatori 77 0901-7 Bu fotó

A CFR Calatori 77 0901-7 Bujoreni-Valcea és Ramnicu Valcea Nord között

A CFR Calatori 77 0901-7 Bu fotó

A CFR Calatori 77 0901-7 Bujoreni-Valcea és Ramnicu Valcea Nord között

Ha már realista stílusban nem volt menthető az Olt víztározója és egy épülő, ortodox fatemplom mellett készített kép, megpróbáltam impresszionista stílusban, a színeket és a fényerősséget kiegyenlítve. Giccses, de a Malaxa sínbusz legalább ma is jár.

A CFR Calatori 77 0901-7 Ra fotó

A CFR Calatori 77 0901-7 Ramnicu Valcea Nord megállóhelyen

A CFR Calatori 77 0901-7 Go fotó

A CFR Calatori 77 0901-7 Govora és Tătărani között

A CFR Calatori 77 0901-7 Go fotó

A CFR Calatori 77 0901-7 Govora és Tătărani között

A CFR Calatori 77 0901-7 Go fotó

A CFR Calatori 77 0901-7 Govora és Tătărani között

Lekövettük a kis Malaxát Ramnicu Valceától délre is, majd a kisvasúthoz indultunk. De hol is vagyunk földrajzilag?

Az Olt folyó völgyében járunk. Az Olt Csíkban ered, nem messze a Maros forrásától, de nyugat helyett dél felé folyik, érinti Tusnádfürdőt, Brassót, Fogarast, elhalad Nagyszebentől délre, majd a Vöröstorony-szoroson át kitör az Erdélyi- és Kárpát-medencéből, hogy fotónk készítési helyére, a Géta-fennsíkra jusson. Ezután a Román Alföldön át folyva, Turnu Magurelénél torkollik a Dunába. Ramnicu Valcea az Olt-áttörés utáni első, jelentősebb város, ennek déli külvárosainak egyike Govora, ahol szódagyár (nátrium-karbonát gyár) üzemel. A nátrium-karbonátot 1861 óta a Solvay-folyamattal a legolcsóbb előállítani, ami ammónium-klorid katalizátorral működik és a mosószerekben, üveg- és téglagyártásban is használt nátrium-karbonát előállítására mészkövet, vagyis olcsó és tömegesen előforduló alapanyagot használ. Ezt a mészkövet a govorai gyár a Bistrita falu melletti kőbányából kapta.

Tomsani állomás fotó

Tomsani állomás

A CFI Govora / Ciech Soda R fotó

A CFI Govora / Ciech Soda Romania 087 0052-3 Tomsani állomáson

A Bistrita-Govora iparvasút kalandos történettel bír; volt erdei vasút is, végállomásai folyamatosan változtak. Jelenleg 44 km hosszú a pálya, amin Tomsanihoz hasonló nagyobb állomások és kis, két vágányos forgalmi kitérők épültek. A vonatok 24 órás üzemben, általában három szerelvénnyel és 5 órás fordulóidővel közlekedtek, amibe a rakodás és ürítés is belefért. Az állomásokon korábban volt szolgálat, de ma már a vonatok személyzetére és rádiókra lehetett bízni a váltóállítást és a megfelelő keresztezési helyen való megállást - ma, írom, pedig ma már nem jár a vasút.

A CFI Govora 087 0052-3 Fol fotó

A CFI Govora 087 0052-3 Foleștii de Sus kitérőben

A CFI Govora 087 0052-3 Tom fotó

A CFI Govora 087 0052-3 Tomsani és Foleștii de Sus között

A CFI Govora 087 0052-3 Tom fotó

A CFI Govora 087 0052-3 Tomsani és Foleștii de Sus között

A kis kitérőket az évek során fölszámolták, de idővel (vélhetően a pályaállapotok romlása miatt) megérte visszaépíteni őket, legalább részben. A folestii kitérőnél csak a völgy felőli váltó került vissza, így az üres vonatnak vissza kell tolnia. Fölfelé amúgy is nehéz a mozdonyok élete, mivel akár 30 ezrelékes emelkedő is előfordul. Bár a pályaállapotok nem hibátlanok, az önürítős kocsik és a mozdonyok hibátlan állapotban vannak; a gépek a Szombathelyi Járműjavítóban a gyermekvasúti gépekkel megegyező remotorizációt kaptak, és később a kolozsvári Remarulban is jártak fölújítás céljából, akkor kaphatták mostani kék-zöld színüket is. A lengyel tulajdonos sokat költött a vasútra, a járműveken felül szigetelte és rekonstruálta a sorompó-őrhelyeket is.

A CFI Govora 087 0052-3 Fol fotó

A CFI Govora 087 0052-3 Foleștii de Sus és Genuneni között

A CFI Govora 087 0052-3 Gen fotó

A CFI Govora 087 0052-3 Genuneni állomáson

A CFI Govora 087 0052-3 Gen fotó

A CFI Govora 087 0052-3 Genuneni állomáson

L45H

CFR, CFI, CFF, MÁV, ŽS, Koleje Wąskotorowa, F+F, CFC, ÖGLB, Stainzerbahn, SOEG, Zittauer Schmalspurbahn, BDŽ

086 L45H

Gyártó: uzinele „23 August”
Tengelyelrendezés: B' B'
Teljesítmény: 331 kW
Sebesség: 40 km/h
Szolgálati tömeg: 32 t

A román vasúti járműipar talán leglátványosabb produktuma amit szerte Európában használnak a mai napig, legnagyobb példányszámban Lengyelországban és Romániában.

Wikipedia
Fényképek

Babeniből végigkövettük a vasutat (általában száz méteren belül haladt a közúthoz képest) majdnem Bistritáig, de nem találkoztunk vonattal. Próba-szerencse alapon akartunk fotózni - ami jön, azt követjük, aztán meglátjuk. Eljutottunk a zsilvásárhelyi főút átjárójáig - ez azért érdekes, mert itt találkoztam először a kisvasút vágányával, amikor sok éve erre autóztunk. Akkor azt hittem, ez is csak egy maradvány, később derült ki, hogy egy működő iparvasút, és, hogy akár akkor éjjel foghattunk is volna valamit. Én akkor csak a sorompót és a sínek döccenőjét érzékeltem - ma pedig már igaza is lenne, aki bezárt vasútvonalat gyanít a jellegtelen, előzmény nélküli átjárónál.

Nyomvonal

A CFI Govora nyomvonala

A CFI Govora 087 0053-1 Gen fotó

A CFI Govora 087 0053-1 Genuneni állomáson

A CFI Govora 087 0053-1 Gen fotó

A CFI Govora 087 0053-1 Genuneni állomáson

A CFI Govora 087 0052-3 Gen fotó

A CFI Govora 087 0052-3 Genuneni és Stejeret között

A CFI Govora 087 0052-3 Gen fotó

A CFI Govora 087 0052-3 Genuneni és Stejeret között

A CFI Govora 087 0052-3 Ste fotó

A CFI Govora 087 0052-3 Stejeret és Govora között

A CFI Govora 087 0052-3 Ste fotó

A CFI Govora 087 0052-3 Stejeret és Govora között

A sorompórúd girbe-gurba, az ellensúly nem szabványos, de az őrhely eléggé rendben van. Tudták, mire kell költeni, most mégis leállt a gyár, és azzal együtt a kisvasút is. Kár érte, de örülük, hogy, mégha ennyire az utolsó órában is, de eljutottam ide. A folyóvölgyi szakaszon, ahol falvakon az út mellé szorulva, egyébként a völgy kanyarulatait követve halad a vasút, eléggé jól megfotóztuk, de a síkvidéken az olajmező közepi fotó nagyon hiányzik, amit az ÖMV kiváló román alkalmazottai akadályoztak meg, nyilván közútról elzavarva minket, nehogy ipari titkok birtokába jussunk a hetvenes éveket idéző gépek között.

A CFI Govora 087 0051-5 Gen fotó

A CFI Govora 087 0051-5 Genuneni állomáson

Ezzel a képpel búcsúzunk a CFI Govorától, de hátha nem végleg - talán turisztikai célra, vagy akár teherforgalomra is, de újra nyílik. Lehet, a gépek is új életet kezdenek valahol. A vonalról Markója Szilárd régebbi képeit szeretném a figyelmetekbe ajánlani!

A DB Schenker 651 005-6 Sl& fotó

A DB Schenker 651 005-6 Slăvitești és Ionești között

Ezt a konténervonatot is a govorai gyárban rakták meg, nagyon más teherforgalom erre nem is volt. Talán ennek is vége.

Köszönöm a figyelmedet! Kérlek, maradj a benbe.hu-n!

Keress a címkék közöttg

Hasonló képek:

Bzmot 350V46 80 0383M62 191M62 309

Helyszínek:

Mozdonysorozatok:

77 087 60 651

 

Régi és új albumok:

Gőzmozdonnyal TapolcáraKülönvonatok Nyugat-SzlovákiábanA fondue és a csokoládé földjénKülönvonatokNyár végi Felvidék

Albumok Mozdonyok Atlasz RhB Cikkek Toolbox

-----------------

Copyright Takács Bence és társai, 2005-2019. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!

Címlap Cikkek Mozdonyok Atlasz Linkek