sín benbe.hu

Címlap Cikkek RhB Albumok Mozdonyok Atlasz Modellvasút Linkek

-----------------

Visó, majdnem a teljes vonalon

A kárpátaljai erdei vasúton hóban küzdöttük föl magunkat az L45H Kisdácsiával majdnem a vonal végéig.

A CFF Viseu de Sus (Fels fotó

A CFF Viseu de Sus (Felsővisói Erdei Vasút, Mocanita Viseu de Sus) 87-0032-0 Novicior megálló-rakodóhelyen

A CFF Viseu de Sus (Fels fotó

A CFF Viseu de Sus (Felsővisói Erdei Vasút, Mocanita Viseu de Sus) 87-0032-0 Novicior megálló-rakodóhelyen

(könyvjelző)

Az elmúlt egy évben a benbe.hu nem igazán frissült új képekkel, legfeljebb a napi galériák. Ennek oka az, hogy új lakásba költöztem, amit elég nagy részben magam újítottam föl, így esélyem sem volt a honlapommal foglalkozni. Az oldal természetesen nem szűnt meg, sőt, szerencsére még a karanténos időszakban is sikerült néha közlekedési eszközöket fotóznom, így bőven van anyag, amit föl lehet majd tölteni. Szöveget persze mindegyikhez írni kell majd.

Egy másik újdonság, ami itt a benbe.hu-n még nem lett leírva (de azért azt gondolom, hogy széles körben ismert tény a vasútbarátok között), hogy Port of Trans néven új közlekedési oldalt indítottunk néhány szerzőtárssal. Mivel most ezt az oldalt szeretnénk fölpörgetni, ennek a visói látogatásnak a történetét is ott tudjátok elolvasni cikként. A képek és adatok azonban ide is fölkerülnek, későbbi referencia céljából.

Ez a beszámoló a Felsővisói Erdei Vasút (Wassertalbahn) tehervonatairól szól; a tipikus L45H mozdony és a truck kocsik mellett ami izgalmas a képen, az a siklasztósarura figyelmeztető tábla. Mivel a vasút görpályás, érdemes volt szakaszokra osztani, és a fölfelé haladó vonat előtt kinyitni a siklasztósarukat, így a köztes időben esetleg megfutamodó kocsik nem gurulnak túl sokáig.

A CFF Viseu de Sus (Fels fotó

A CFF Viseu de Sus (Felsővisói Erdei Vasút, Mocanita Viseu de Sus) 87-0032-0 Novicior megálló-rakodóhelyen

A CFF Viseu de Sus (Fels fotó

A CFF Viseu de Sus (Felsővisói Erdei Vasút, Mocanita Viseu de Sus) 87-0032-0 Novicior megálló-rakodóhelyen

A CFF Viseu de Sus (Fels fotó

A CFF Viseu de Sus (Felsővisói Erdei Vasút, Mocanita Viseu de Sus) 87-0032-0 Novicior megálló-rakodóhelyen

(könyvjelző)

Noviciorban egy nagyon rövid szárnyvonal vezetett föl a Vas-ér egy oldalvölgyébe, elég kemény tolatásokkal sikerült a rövid megmaradt vágányokra egy adag üres truck-ot kiállítani. Kevesebb tolatással meg lehetett volna oldani a visszaúton, de így is többször elpörgött a mozdony, amint lehetett, meg kellett szabadulni a súlytól.

A CFF Viseu de Sus (Fels fotó

A CFF Viseu de Sus (Felsővisói Erdei Vasút, Mocanita Viseu de Sus) 87-0032-0 Novicior megálló-rakodóhelyen

A CFF Viseu de Sus (Fels fotó

A CFF Viseu de Sus (Felsővisói Erdei Vasút, Mocanita Viseu de Sus) 87-0032-0 Novicior megálló-rakodóhelyen

A CFF Viseu de Sus (Fels fotó

A CFF Viseu de Sus (Felsővisói Erdei Vasút, Mocanita Viseu de Sus) 87-0032-0 Novicior megálló-rakodóhelyen

A CFF Viseu de Sus (Fels fotó

A CFF Viseu de Sus (Felsővisói Erdei Vasút, Mocanita Viseu de Sus) 87-0032-0 Novicior megálló-rakodóhelyen

(könyvjelző)

A turistaszállító gőzösös vonatok helyett a munkanapokon közlekedő kiszolgáló vegyesvonattal utazunk. Ez majdnem végig megy a Vas-ér völgyében, fölfelé üres truck-okat visz, valamint ellátmányt és persze a favágókat, kiszolgálószemélyzetet. A vonal mentén jópár kisebb telep van barakkházakkal, ezek között is a szállítást, a személyzet átcsoportosítását a napi vonatok végzik. Lefelé pedig, ahol már vannak rakva kocsik, fölvesszük őket. A képen a Noviciorban már leakasztott üres kocsik miatt kissé megrövidült vonat látható, narancs láthatósági mellényben a zárfékezővel.

A CFF Viseu de Sus (Fels fotó

A CFF Viseu de Sus (Felsővisói Erdei Vasút, Mocanita Viseu de Sus) 87-0032-0 Novicior megálló-rakodóhelyen

Alagút a Felsővisói Er fotó

Alagút a Felsővisói Erdei Vasúton Bardau és Botizu között

(könyvjelző)

A gőzösös kirándulóvonatok idáig már nem jönnek föl, de így is rendkívül látványos velük az utazás. Kedvcsinálónak ezt a korábbi videómat javaslom:

A CFF Viseu de Sus (Fels fotó

A CFF Viseu de Sus (Felsővisói Erdei Vasút, Mocanita Viseu de Sus) 87-0032-0 Faina megálló-rakodóhelyen

Faina fotó

Faina

A CFF Viseu de Sus (Fels fotó

A CFF Viseu de Sus (Felsővisói Erdei Vasút, Mocanita Viseu de Sus) 87-0032-0 Faina megálló-rakodóhelyen

A CFF Viseu de Sus (Fels fotó

A CFF Viseu de Sus (Felsővisói Erdei Vasút, Mocanita Viseu de Sus) 87-0032-0 Faina megálló-rakodóhelyen

(könyvjelző)

Felvettünk még néhány üres truck-ot, illetve egy pőrekocsit, amire két rámpát tettek föl. A rámpák segítségével egy erdészeti gépet fogunk fölvenni, amit egy másik telepre kell átszállítani.

A CFF Viseu de Sus (Fels fotó

A CFF Viseu de Sus (Felsővisói Erdei Vasút, Mocanita Viseu de Sus) 87-0032-0 Faina megálló-rakodóhelyen

A CFF Viseu de Sus (Fels fotó

A CFF Viseu de Sus (Felsővisói Erdei Vasút, Mocanita Viseu de Sus) 87-0032-0 Faina megálló-rakodóhelyen

A CFF Viseu de Sus (Fels fotó

A CFF Viseu de Sus (Felsővisói Erdei Vasút, Mocanita Viseu de Sus) 87-0032-0 Miraj megálló-rakodóhelyen

(könyvjelző)

Nem csak erdészeti dolgozók, de kirándulók is leszálltak itt. Régen határőr-laktanyák is voltak a vonal mentén, például Suliguban.

A CFF Viseu de Sus (Fels fotó

A CFF Viseu de Sus (Felsővisói Erdei Vasút, Mocanita Viseu de Sus) 87-0032-0 Miraj megálló-rakodóhelyen

(könyvjelző)

A CFF Viseu de Sus (Fels fotó

A CFF Viseu de Sus (Felsővisói Erdei Vasút, Mocanita Viseu de Sus) osztrák eredetű (X626 típusú) vágánygépkocsija Gura Stevioara elágazásnál

(könyvjelző)

Maradtak szerencsére Ausztriában is a típusból, normál- és keskenynyomközön is, de alapjárműnek számítanak a romániai kisvasutakon is. Láttunk ilyet Brádon, Moldovitában, Abrudon sajnos a gőzös helyett is egy ilyen ugrott be, miután a mozdony meghibásodott. A Steyrtalbahn is használja vonattovábbításra, fotósvonatoknál például azzal is utazhatnak a fotósok, így a tehervonatba nem kell személykocsit sorolni.

Innen indul egy utolsó, rövid szárnyvonal Stevioara állomásig, a kis drezina segít oda eljutni a személyzetnek és fölszerelésnek.

A CFF Viseu 87-0032-0 Valea fotó

A CFF Viseu 87-0032-0 Valea Babii állomáson

(könyvjelző)

Elértkeztünk utunk legtávolabbi pontjához, más helyesírással Valea Babei állomásig, aznap a vonat nem ment tovább. Comanuig még járható a pálya és időnként föl is mennek odáig a vonatok, Izvorul Boului végállomást jellemzően már nem érik el. A kisvasut.hu egyik útleírása alapján inkább a kisebb dízelekkel, mint Ecaterina járnak odáig és ők segítenek a stevioarai mellékvonal kiszolgálásban is. A mi látogatásunkkor viszont a kismozdonyok nem dolgoztak, de ez inkább a mi balszerencsénk, mint alaphelyzet. Az élmények teljes átéléséhez javaslom Moór Attila alábbi videóját is megtekinteni:

A CFF Viseu 87-0032-0 Valea fotó

A CFF Viseu 87-0032-0 Valea Babii állomáson

A CFF Viseu 87-0032-0 Valea fotó

A CFF Viseu 87-0032-0 Valea Babei állomáson

(könyvjelző)

A Felsővisói Erdei Vas fotó

A Felsővisói Erdei Vasút RGH 5001 pőrekocsija

A Felsővisói Erdei Vas fotó

A Felsővisói Erdei Vasút Ca 120 személykocsija

A Felsővisói Erdei Vas fotó

A Felsővisói Erdei Vasút Ca 118 személykocsija

Tartálykocsi a Felsővi fotó

Tartálykocsi a Felsővisói Erdei Vasúton

Valea Babei fotó

Valea Babei

A CFF Viseu 87-0032-0 tolat fotó

A CFF Viseu 87-0032-0 tolat Valea Babii állomáson

Valea Babii fotó

Valea Babii

A CFF Viseu / Felsővis fotó

A CFF Viseu / Felsővisói Erdei Vasút rakott tehervonata 87-0032-0 Faina megálló-rakodóhelyen

(könyvjelző)

A CFF Viseu / Felsővis fotó

A CFF Viseu / Felsővisói Erdei Vasút rakott tehervonata 87-0032-0 Faina megálló-rakodóhelyen

A CFF Viseu / Felsővis fotó

A CFF Viseu / Felsővisói Erdei Vasút rakott tehervonata 87-0032-0 Faina megálló-rakodóhelyen

(könyvjelző)

A CFF Viseu / Felsővis fotó

A CFF Viseu / Felsővisói Erdei Vasút rakott tehervonata 87-0032-0 Botizu fölött a Vas-ér folyó völgyében

(könyvjelző)

A CFF Viseu / Felsővis fotó

A CFF Viseu / Felsővisói Erdei Vasút rakott tehervonata 87-0032-0 Botizu fölött a Vas-ér folyó völgyében

Vágánygépkocsi Botizunál fotó

Vágánygépkocsi Botizunál

Tehervonat a Vas-ér mentén fotó

Tehervonat a Vas-ér mentén

(könyvjelző)

A régi autóm egyik utolsó v fotó

A régi autóm egyik utolsó vonatfotós útja volt

(könyvjelző)

Felsővisó fotó

Felsővisó

Felsővisó fotó

Felsővisó

Felsővisó fotó

Felsővisó

(könyvjelző)

Cristina, Ecaterina és a 87-0038-1 ex-CFR dízelmozdonyok Felsővisó állomáson állnak. Van egy egészen hasonló nézetű képem közel húsz évvel korábbról, sok a különbség:

*Felsővisó fotó

*Felsővisó

Felsővisó fotó

Felsővisó

(könyvjelző)

A kisvasúti vegyesvonatozásunk itt ér véget, ha többet szeretnétek olvasni vagy több képet látni a vonalról, ezeket a korábbi írásokat javaslom:

Távírópózna üveg szigetel&# fotó

Távírópózna üveg szigetelőkkel

A CFR 64 1264-2 Leordina Ha fotó

A CFR 64 1264-2 Leordina Halta és Kisbocskó között

(könyvjelző)

Másnap még normál nyomközön fotóztunk egy kicsit, konkrétan a Szálva-Máramarossziget vonal északi felén. Ez a kép az egykori Visóvölgy-Borsa helyiérdekű vonalon készült, ehhez csatlakoztatták a románok Alsóvisón a Szálvára vezető új vonalat. A látványos viaduktok a vonal déli felén vannak, de az erős köd miatt nem lett volna értelme próbálkoznunk velük.

Tolatás Alsóvisón fotó

Tolatás Alsóvisón

Alsóvisó állomás fotó

Alsóvisó állomás

A CFR 64 1264-2 Alsóvisó ál fotó

A CFR 64 1264-2 Alsóvisó állomáson

A CFR 64 1264-2 Alsóvisó ál fotó

A CFR 64 1264-2 Alsóvisó állomáson

A CFR 64 1264-2 Iza (Izakon fotó

A CFR 64 1264-2 Iza (Izakonyha) megálló-rakodóhelyen

(könyvjelző)

Állomásként már nem használják, csak a PFT járművei állnak itt.

A CFR 64 1264-2 Iza (Izakon fotó

A CFR 64 1264-2 Iza (Izakonyha) megálló-rakodóhelyen

Iza fotó

Iza

A CFR 64 1264-2 Kisbocskó é fotó

A CFR 64 1264-2 Kisbocskó és Leordina Halta között

(könyvjelző)

Telefonvezetékek a Visó fol fotó

Telefonvezetékek a Visó folyó fölött

Telefonvezetékek a Visó fol fotó

Telefonvezetékek a Visó folyó fölött

A CFR 64 1264-2 Petrova és  fotó

A CFR 64 1264-2 Petrova és Viseu Bistra között a Visó folyó fölötti hídon

(könyvjelző)

Egy korábbi, nyári fotózáskor oldalról kaptam le itt egy duplasulzeres személyvonatot.

A CFR 64 1264-2 Visóvölgy é fotó

A CFR 64 1264-2 Visóvölgy és Nagybocskó között

(könyvjelző)

Itt már fonódott a pálya, a kis jelző tartozik a szélesnyomközhöz. Csak errefelé, péage-ban tudta Kárpátalja felől elérni a Szovjet Vasút a Tatár-hágón átvezető vonalát, ezért fonódott itt a pálya, de már több, mint tíz éve nincs alkalmi személyforgalom sem. A nyomvonal eredetileg a MÁV Sziget-Rahó-országhatárszéli vasútja részeként épült ki, Voroktában csatlakozott az Osztrák Államvasút Stanislaun (ma: Ivano Frankivszk, Ukrajna) át Lembergbe (ma: Lviv, Ukrajna) vezető vonalába. Ma az Ukrán Vasút a vonalat Rahóig, illetve Kárpátalja felől Aknaszlatináig zsákvonalként üzemelteti jelentős gyorsvonati forgalommal.

A CFR 64 1264-2 Visóvölgy é fotó

A CFR 64 1264-2 Visóvölgy és Nagybocskó között

Micula fotó

Micula

A CFR 60 1197-2 Mikola megá fotó

A CFR 60 1197-2 Mikola megálló-rakodóhelyen

(könyvjelző)

A klasszik Sulzer Halmiból hozott egy vonatot. Halmi határátkelő Ukrajna felé, Nevetlenfalun át Királyházára széles, illetve Nagyszőlős felé normál nyomközön.

A CFR 82 0410-4 General Ghe fotó

A CFR 82 0410-4 General Gheorge Avramescu és Moftin között

(könyvjelző)

A Szatmárnémetin át Nagybányáról érkező személyvonat Érmihályfalva-Nyírábrány felé tart Debrecenbe. Javaslom megtekinteni a többi romániai vonatfotómat is:

A MÁV BDt 119 Nyírbátor és  fotó

A MÁV BDt 119 Nyírbátor és Nyírbogát között

(könyvjelző)

A MÁV 418 211 Nyírbátor és  fotó

A MÁV 418 211 Nyírbátor és Nyírbogát között tolja a BDt 119-essel vezérelt ingavonatát

(könyvjelző)

A Debrecen-Fehérgyarmat és a Debrecen-Füzesabony vonalak az egyik utolsó föllelhetőségi helyei a csörgős ingáknak és ma már úgy általában véve is a klasszikus ingáknak, hiszen V43-as vezérlő már nincs forgalomban. Ezért a gyér fény ellenére az útbaeső helyen meglőttünk egy ilyen vonatot. Debreceni kísérletként már működik egy univerzális távvezérléssel fölszerelt Remot-Csörgő, amit egy átalakított BDt 400-as vezérlőkocsiból lehet irányítani, valószínűleg egy ideig, új motorvonatok híján, ez lesz a közepes forgalmú dízeles vonalak jövője.

A MÁV 418 211 Nyírbátor és  fotó

A MÁV 418 211 Nyírbátor és Nyírbogát között tolja a BDt 119-essel vezérelt ingavonatát

(könyvjelző)

Jobbra a Nyíregyáházára vezető vonal.

Köszönöm a figyelmedet! Kérlek, maradj a benbe.hu-n!

Keress a címkék közöttg

Hasonló képek:

VL10 2M62U 0296M43 1081Ge 6/6 II 705V43 1366

Helyszínek:

Mozdonysorozatok:

BDdf BDt

 

Régi és új albumok:

Covid vegyes 2.Behavazott vonatok PestszentlőrincenHűsítő svájci kisvasutakLÁEV: 100 év, meg egy kicsiHöllentalbahn

Albumok Mozdonyok Atlasz RhB Cikkek Toolbox

-----------------

Copyright Takács Bence és társai, 2005-2023. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!

Címlap Cikkek Mozdonyok Atlasz Modellvasút Linkek