sín benbe.hu

Címlap Cikkek RhB Albumok Mozdonyok Atlasz Linkek

-----------------

Keress a címkék között

Országok

KatalógusCímkefolyam
Magyarország
AusztriaCímkefolyam - osztrák képek
SvájcCímkefolyam - svájci képek
FinnországCímkefolyam - finn képek
NémetországCímkefolyam - németországi képek
UkrajnaCímkefolyam - ukrajnai képek
SzlovákiaCímkefolyam - szlovákiai képek
CsehországCímkefolyam - csehországi képek
AlbániaCímkefolyam - albániai képek
SzerbiaCímkefolyam - szerbiai képek
MontenegroCímkefolyam - montenegrói képek
Románia és ErdélyCímkefolyam - romániai és erdélyi képek
OroszországCímkefolyam - oroszországi képek
Bosznia-Hercegovina,
Horvátország
és Szlovénia
Címkefolyam - bosnyák képek
Címkefolyam - horvát képek
Címkefolyam - szlovén képek
Európa további országai
Minden külföldi fotó
Nem vasúti képeimCímkefolyam - fotóművészet

Albumok

Atlasz

Nyugat - Kelet

Címkék

Keresés Címkefolyam

Toolbox

Matek- és fizikatanítás

Napi képek


További friss képek

Új albumok

2009-2016

Napi vonatfotók 2.
Napi vonatfotók 2.
Lezárult a második, folyamatosan frissülő gyűjtemény és indul a harmadik!

Vál-völgyi Kisvasút
A felcsúti kisvasút nekem személy szerint nagyon tetszett, ezért bemutatásával igyekeztem nem annyit várni, mint a benbe.hu szoksásos átfutási ideje.

Dunántúli maradékok 2.
Dízelek mindenütt - tolatós teherek a Bakonyban, Lúd és motorvonatok a GYSEV földjén, 6 NoHAB Tapolcára és sokminden más!

Dunántúli maradékok 1.
GYSEV vagy nem GYSEV, dízel vagy nem dízel, de mindenképp sok vonat!

Osztrák maradékok
Arlberg, Tauern, Mariazeller, Schneeberg, Semmering, Gleichenberger, Aspang, Wechsel, Rudolfsbahn... Pár kép mindenhonnan.

Régebbi albumok: 2009-2011
2007-2008 2005-2006

Végh József: Giselabahn

Mozdonyok: 1245, 1110, 103, 420, 1045, 1670, 2060, 638, 2066, 111, 4061, 1216

Címkék: Ausztria, ÖBB, 205, nosztalgia vonat, villanymozdony, Wörgl Hauptbahnhof, napos, hegyek, DB, Krokodil, borult, felhos, ÖBB nosztalgia, motorvonat, Saalfelden...

Elsö kép Olvasd végig az albumot!

 

A Giselabahn története

Térkép a Giseabahnról és az Unterinntalbahnról

A Giselabahn, vagy másik nevén a Salzburg-Tirol Bahn, Ausztria egyik fontos vasúti fővonala. Teljes hosszában kétvágányú és 15 kV 16,7 Hz-es váltakozó feszültséggel villamosított. A Westbahn folytatásaként, vele megegyező vonalszámon (101) szerepel az ÖBB vasúti térképein és a Kursbuchban. A Wien Westbahnhof-Linz-Salzburg-Zell am See-Wörgl szakaszt Kaiserin Elisabeth Bahn-ként is emlegetik, míg a Zell am See-Wörgl közötti szakasz Brixentalbahn-ként is ismert. A Giselabahn nevet, I. Ferenc József császár második lánya, Gisela Louise Marie után kapta.

1872. november 10-én került aláírásra a Kaiserin Elisabeth Bahn építésével és üzemeltetésével megbízott részvénytársaság megbízása egy Salzburgot Észak-Tirollal összekötő vasútvonal tervezésére. 1873-1875 között zajlott a Salzburgból, Halleinen, Bischofshofenen, St.Johann in Pongaun, Schwarzach-St.Veiton, Zell am Seen, Hochfilzenen, St.Johann in Tirolon és Kiztbühelen át Wörglbe vezető vasútvonal építése. Mivel a Salzburg-Tirol Bahn az egyetlen kelet-nyugati irányú vasútvonal volt és a mai napig is az, ezért rövidesen a megépülte után el is érte a vonal a kapacitása határait, ezért a vasútvonal kétvágányúra való átépítése mellett döntöttek, ami 1915-re teljes hosszában el is készült, amit a vonal villamosítása követett 1925-30 között. A II. Világháború vége felé a Salzburg-Tirol Bahnt súlyos bombatámadások érték. A háború után a károkat gyorsan kijavították, ugyanis mint egyetlen kelet-nyugat irányú vasúti folyosó elsődleges fontossággal bírt az újjáépítés időszakában. A helyzetet az is nehezítette, hogy az ország nyugati részének autópálya kapcsolata sincs a keleti részekkel (és ilyen a mai napig sem épült ki).

ÖBB 1245.04 Windaunál

Kövesd Nachtstern frissítéseit!

rss

Vagy értesülj azonnal a benbe.hu összes új cikkéről és albumáról a teljes RSS-csatornán!

A vonal kiemelt fontossága egészen 1995.-ig, Ausztria EU csatlakozásáig meg is maradt, azóta viszont a hegyvidéki jellegű vonalvezetése és a kis pályasebesség miatt a kelet-nyugati irányú vonatok inkább a Salzburgot a németországi Rosenheimen át Innsbruckkal összekötő, ún. korridorvonalat használják. A vonal fontos szerepet játszik a regionális közlekedésben és részét képezik az Innsbruck-Klagenfurt, Innsbruck-Graz és a Salzburg-Graz távolsági kapcsolatoknak. A vonal napjainkban, a kelet-nyugati forgalomban inkább csak másodlagos szerepet lát el, de jóval jelentősebb a szerepe a Tauernbahnnal való kapcsolata miatt az észak-déli irányú tranzitforgalomban. Az éjszakai vonatok is használják a vonalat Bregenzből Bécsbe a kedvezőbb menetidő elérése miatt. Az ilyen vonatokon ugyanis a cél nem a rövid menetidő, hanem hogy a hálókocsikban az utasoknak elegendő idő (az egész éjszaka) álljon a rendelkezésükre pihenésre; mellesleg a német pályahasználati díjat is megspórolják ezzel.

ÖBB 1245.04 a Gisela-expresszel Wörglnél

A Salzburgból induló, és a Salzach folyó völgyébe vezető vonalszakasz első jelentősebb állomása a bischofshofeni csomópont, itt ágazik ugyanis el az ennstali vonal. 1905-ben nyílt meg a Tauernbahn első szakasza Schwarzach-St.Veit és Bad Gastein között, majd 1909.-től a Tauernbahn egészen Villachig vezetett. Ezzel jelentősen nőtt a vonal forgalma. Wörglnél ér véget a Giselabahn, ahol csatlakozik a Münchent Innsbruckkal és Salzburgot a német korridorvonalon Innsbruckkal összekötő fővonalhoz.

Wörgl város 511 méterre fekszik a tengerszint felett, Tirolban, az Inn folyó jobb partján, 60 kilométerrel Innsbrucktól keletre. A város pályaudvara a nyugati országrész második legnagyobb sínhálózatával rendelkezik Innsbruck után. A Wörgli Főpályaudvar átlagosan több mint 6500 utast és 140 menetrendszerint megálló személyszállító vonatot fogad naponta, ezzel a második legnagyobb forgalmú itt a nyugati országrészben, de a napi áthaladó 430 vonattal már az első helyen áll a forgalom terén.

Blauer Blitz Wörgl állomáson

A wörgli állomást 1858.-ban építették és 1858. november 24-én I. Ferenc József császár adta át az utazóközönségnek. Az 1875. augusztus 6-án megnyíló Giselabahn bekapcsolásával a Tiroli vonalba, 8 évvel Innsbuck előtt vált az első nyugat ausztriai vasúti csomóponttá a kisvárosi állomás. A háború után az állomásépületet kb. 500 méterre arrébb nyugati irányban építették ujjá és 1950-ben átadták, egy évvel Wörgl 1951-es várossá avatása elött. 1995-ben az állomást 100 millió euróból az ÖBB teljesen átépítette.

A Giselabahnnal két részletben ismerkedhetünk meg. Először a múltját idézzük fel, amihez nosztalgiavonatok nyújtanak segítséget, és meglátogatjuk a 150 éves wörgli főpályaudvar évfordulójára rendezett ünnepséget, ahol a vasútvonalon korábban közlekedő mozdonyokat vonultatták fel a rendezők.

A 150 éves wörgli főpályaudvar jubileumi ünnepségén készült fényképek

Végh József felvételei

---

Jobb képek

1020.44 Wörglben Gőzös is volt vendégségben a 638.1301 személyében A 1040.01 is itt járt Wörglben, ami egy négytengelyes univerzális villanymozdony, amit a 1245-ös sorozatból fejlesztettek ki, és a II. világháború korszakának első komoly fejlesztésének számít
 Az ÖBB 1110.505 pályaszámú nosztalgia-villanymozdonya Wörglben Az ÖBB 1110.505 pályaszámú nosztalgia-villanymozdonya Wörglben Az ÖBB 1110.505 pályaszámú nosztalgia-villanymozdonya Wörglben
1045.09 Wörglben Az ÖBB 1245.04 pályaszámú mozdona Saalfeldenben 1245.04 a saalfeldeni honállomásán
Itt pedig már a Gisela-express élén láthatjuk a 1245.04-et 2008. június 24-én, amint elhagyja Wörglt és megkezdi a kapaszkodást a Giselabahnon Az ÖBB 1670.104 pályaszámú nosztalgia-villanymozdonya Wörglben 103 245-7 Wörglben
A DB 111 027-9 pályaszámú reklámmozdonya Wörglben 4061.13 Wörgl Hauptbahnhofon Blauer Blitz (5145) a wörgli pályaudvaron
Blauer Blitz (5145) a wörgli pályaudvaron A 1245.04 Windaunál 1110.505 Wörglben

 

---

Az összes felvétel

Az albumot végiglapozva a fotókat sorrendben nézheted meg.

A wörgli főpályaudvar épülete

A 150 éves pályaudvar tiszteletére  rendezendő ünnepségsorozatra készülődik az épület

A peronokhoz aluljárón keresztül juthatunk el, természetesen liftek is állnak az utasok rendelkezésére

A wörgli fűtőház

Wörgl Hauptbahnhof története

A gyerekekről sem feledkeztek meg a rendezők, őket Timitaurus várta, egy felfújható gumimozdony, amiben kedvükre ugrálhattak

Az állomás előtti téren felállított sörsátorban rockzenekarok is felléptek, és persze volt mit enni és inni is

A vasutasok fúvószenekara is fellépett természetesen

A 1020. 47–es Floridsdorfból érkezett erre a nemes ünnepségre egy különvonattal

1020.47 Wörglben

1020.47 Wörgl Hbf-on

A 1020. 37 pályaszámtáblája a város egyik ékszerüzletének kirakatában kapott helyet, ahol a hétvégén talán többen megcsodálták, mint a mellette kiállított órákat

1020.44 és egy ÖBB métrőkocsi Wörglben

1020.44 Wörglben

1020.44 Wörglben

1020.44 Wörglben

1020.44 Wörglben

1024.44 mozdony büszke táblája

Gőzös is volt vendégségben a 638.1301 személyében

Az ÖBB 638.1301 pályaszámú gőzmozdonya a wörgli fűtőházban

Az ÖBB 638.1301 pályaszámú gőzmozdonya a wörgli fűtőházban

Az ÖBB 638.1301 pályaszámú gőzmozdonya a wörgli fűtőházban

A 1040.01 is itt járt Wörglben, ami egy négytengelyes univerzális villanymozdony, amit a 1245-ös sorozatból fejlesztettek ki, és a II. világháború korszakának első komoly fejlesztésének számít

Az ÖBB 1040.01 pályaszámú nosztalgia-villanymozdonya Wörglben

Az ÖBB 1040.01 pályaszámú nosztalgia-villanymozdonya Wörglben

Az innsbruckiak büszkesége a 1110.505 is itt volt, de sajnos szombaton már az idő nem volt olyan szép, mint pénteken

1110.505 egy különvonatról jár le éppen az augusztus 24-i ünnepségen

Az ÖBB 1110.505 pályaszámú nosztalgia-villanymozdonya Wörglben

Az ÖBB 1110.505 pályaszámú nosztalgia-villanymozdonya Wörglben

1110.505 gyári- és pályaszám-táblája

Az ÖBB 1110.505 pályaszámú nosztalgia-villanymozdonya Wörglben

Az ÖBB 1110.505 pályaszámú nosztalgia-villanymozdonya Wörglben

Az ÖBB 1110.505 pályaszámú nosztalgia-villanymozdonya Wörglben

Az ÖBB 1110.505 pályaszámú nosztalgia-villanymozdonya Wörglben

 Az ÖBB 1110.505 pályaszámú nosztalgia-villanymozdonya Wörglben

 Az ÖBB 1110.505 pályaszámú nosztalgia-villanymozdonya Wörglben

Az ÖBB 1110.505 pályaszámú nosztalgia-villanymozdonya Wörglben

Az ÖBB 1110.505 pályaszámú nosztalgia-villanymozdonya Wörglben

Az ÖBB 1110.505 pályaszámú nosztalgia-villanymozdonya Wörglben

Az ÖBB 1110.505 pályaszámú nosztalgia-villanymozdonya Wörglben

Az ÖBB 1110.505 pályaszámú nosztalgia-villanymozdonya Wörglben

Az ÖBB 1110.505 pályaszámú nosztalgia-villanymozdonya Wörglben

Áramszedő

1045.09 Wörglben

1045.09 Wörglben

1045.09 Wörglben

A 1245.04 pályaszámú mozdony is vendégszerepelt Wörglben

Az ÖBB 1245.04 pályaszámú mozdona Wörglben

Az ÖBB 1245.04 pályaszámú mozdona Saalfeldenben

Az ÖBB 1245.04 pályaszámú mozdona Saalfeldenben

Az ÖBB 1245.04 pályaszámú mozdona Saalfeldenben

1245.04 a saalfeldeni honállomásán

Itt pedig már a Gisela-express élén láthatjuk a 1245.04-et 2008. június 24-én, amint elhagyja Wörglt és megkezdi a kapaszkodást a Giselabahnon

Az 533-as pályaszámú 1245-ös a saalfeldeni fűtőház mellett leállított alkatrészdonor

83 tonna ócskavas, pedig évtizedekig nagy szükség volt 1840KW teljesítményére és 200Kn vonóerejére, 80km/ó sebessége is elegendő volt a tehervonatok vonatásához

1245.04 2007. augusztus 28-án, szomorkás nyárutói napon várja az indulást Wörgl pályaudvaron, a legendás Gisela-expresszel

Visszatérve a wörgli mozdonyparádéra, a 1245.05 is itt járt, saalfeldeni társával együtt, szintén szépen karbantartott és jól ápolt mozdony

1245.05 a wörgli főpályaudvaron

1044 113-9 Wörglben a Gisela-expresszel

044 113-9 Wörglben a Gisela-expresszel

1670.104 Wörglben

Az ÖBB 1670.104 pályaszámú nosztalgia-villanymozdonya Wörglben

Az ÖBB 1670.104 pályaszámú nosztalgia-villanymozdonya Wörglben

Az ÖBB 1670.104 pályaszámú nosztalgia-villanymozdonya Wörglben

2060 082-1 Wörglben

2060 082-1 Wörglben

2060 082-1 Wörglben

2060 082-1 Wörglben

2066 011-5 Saalfeldenben, mögötte egy Dsx poggyászkocsival

2066 011-5 Saalfeldenben

103 245-7 Wörglben

103 245-7 Wörglben

103 245-7 Wörglben

103 245-7 Wörglben

103 245-7 Wörglben

103 245-7 Wörglben

103 245-7 Wörglben

Vasúttörténeti érdekesség a wörgli pályaudvaron látható, különvonatban érkezett francia eredetű, rozsdamentes acél fölhasználásával készült INOX-DEV kocsi

A DB 111 027-9 pályaszámú reklámmozdonya Wörglben

A DB 111 027-9 pályaszámú reklámmozdonya Wörglben

 A müncheni S-Bahn 420 501-9 pályaszámú motorvonata Wörglben

A müncheni S-Bahn 420 501-9 pályaszámú motorvonata Wörglben

A müncheni S-Bahn 420 501-9 pályaszámú motorvonata Wörglben

 A müncheni S-Bahn 420 501-9 pályaszámú motorvonata Wörglben

4061.13 Wörgl Hauptbahnhofon

4061.13 Wörgl Hauptbahnhofon

4061.13 Wörgl Hauptbahnhofon

4061.13 Wörgl Hauptbahnhofon

Blauer Blitz (5145) a wörgli pályaudvaron

Blauer Blitz (5145) a wörgli pályaudvaron

Blauer Blitz (5145) a wörgli pályaudvaron

Blauer Blitz (5145) a wörgli pályaudvaron

Blauer Blitz (5145) a wörgli pályaudvaron

A 1245.04 Windaunál

1245.04 Saalfeldenben

Köszönöm szépen a figyelmet, ezek után a parádés nosztalgiamozdonyok után, hamarosan a vasútvonal mindennapjaiba tekintünk bele

Ilyen sok nosztalgiamozdony nem valószínű, hogy a közeljövőben összejön még egyszer

Köszönöm a figyelmet!

Köszönöm a figyelmet!

Köszönöm a figyelmet! Folytatás hamarosan!

1110.505 Wörglben

 

Copyright Takács Bence és társai, 2005-2016. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!

Címlap Cikkek Mozdonyok Atlasz Linkek