sín benbe.hu

Címlap Cikkek RhB Albumok Mozdonyok Atlasz Modellvasút Linkek

-----------------

Keress a címkék között

Országok

KatalógusCímkefolyam
Magyarország
Dízelmozdonyok Dízel motorvonatok Villanymozdonyok Villamos motorvonatok Iparvasutak Kisvasutak Közösségi közlekedés
AusztriaCímkefolyam - osztrák képek
SvájcCímkefolyam - svájci képek
FinnországCímkefolyam - finn képek
NémetországCímkefolyam - németországi képek
UkrajnaCímkefolyam - ukrajnai képek
SzlovákiaCímkefolyam - szlovákiai képek
CsehországCímkefolyam - csehországi képek
AlbániaCímkefolyam - albániai képek
SzerbiaCímkefolyam - szerbiai képek
MontenegroCímkefolyam - montenegrói képek
Románia és ErdélyCímkefolyam - romániai és erdélyi képek
OroszországCímkefolyam - oroszországi képek
Bosznia-Hercegovina,
Horvátország
és Szlovénia
Címkefolyam - bosnyák képek
Címkefolyam - horvát képek
Címkefolyam - szlovén képek
Európa további országai
Minden külföldi fotó
Nem vasúti képeimCímkefolyam - fotóművészet

Albumok

Atlasz

Nyugat - Kelet - Észak

Vonalbemutatások

Címkék

Keresés Címkefolyam

Toolbox

Matek- és fizikatanítás

Napi képek


A 117 176 ring a havas erdőben, nem messze a hazai közforgalmú vasúthálózat legmagasabb pontjától (379 m tf.)

További friss képek

Kisvasút
Közösségi közlekedés
Szlovákia
Dokumentumok

Új albumok

2009-2018

Covid vegyes 2.
Covid vegyes 2.
Vegyes képek kis- és nagyvasutakról a 2020-as évek elejéről.

Behavazott vonatok Pestszentlőrincen
FLIRT, KISS, V43, V63, Laminátka személyszállító- és tehervonatokkal a 100-as vonalon.

Triglav - Gőzmozdony
Kemencén

Üzembe állt a fölújított kisvasúti gőzös a Kemencei Erdei Múzeumvasúton.

COVID-vegyes
Sok volt az élet, így nem frissültek a napi galériák, így most egyben publikálok rengeteg különböző témájú vonatfotót. Remélem, lesz közöttük érdekes!

Gőzmozdonnyal a Garam völgyében
Hó, egy Nemes hölgy és remek fotóhelyek.

Régebbi albumok: 2009-2011
2007-2008 2005-2006

ÖBB 1063 sorozatú villamos tolatómozdonyok

---

Vissza a sorozatlistához - Vissza az osztrák vonatokhoz - Tovább a képekhez

Információk

Végh József leírása - Tovább a képekhez

Mozdonyok:

Címkék: ÖBB, 205, Wörgl Hauptbahnhof, Kirchberg in Tirol, Brixen im Thale, Hopfgarten, Wörgl Süd - Bruckhausl, Itter-Tunnel...

A magyar V46os Szöcskékhez hasonlóan az Osztrák Vasutak legelterjedtebb villamos tolatómozdonya, a 1063-as is kevés figyelmet kap. Ritkán látunk képeket, ritkán olvasunk és beszélünk róluk. Szenteljünk ezért egy kis figyelmet ennek a típusnak!

ÖBB 1063 oldalnézetben

Az 1970-es évek olajválsága vezetett a villanymozdonyok megjelenéséhez a tolatási munkákban. Az ÖBB 1975-ben elhatározta a teherszállitási teljesitmény növelését. A vonali sebesség 80 km/ó-ról 100-ra való emelését elegendőnek látták. Ennél sokkal fontosabb volt a vonatösszeállítások, vagonrendezések felgyosítása a nagy rendezőpályaudvarokon, ugyanis itt vesztették el a legtöbb időt a szállítmányok.Már csak a feladathoz illő mozdony hiányzott.

Az ös: a Ruhrkohle AG mozdonyaA megoldásnak a Ruhrkohle AG váltóáramú mozdonyai tüntek legjobbnak. 1979-ben az ÖBB a RAG E006-os mozdonyát intenzív teszteknek vetette alá, ez a mozdony a késöbbi 1063-as sorozat ősének tekinthető, ugyanis öt darabot rendeltek belőle a gráci SGP-nél. Az első fecskéket további két szállítási széria követte (006-037 és 038-050), műszaki különbségekkel.

A középvezetőállásos mozdonyból remek kilátás nyílik minden irányban. Mindkét kéttengelyes forgóváz négy ponton támasztja alá a géptestet, a rugózásról 3-3 csavarrugó gondoskodik. A rövid tetőn a VI-os sorozatú áramszedőt, főkapcsolót és tetővezetékeket találjuk. Az egyfázisú váltóáramot az olajhűtésű trafó szekundrtekercselése egyenirányítja, majd váltakozófeszültséggé alakítja a négy hatpólusu, egyenként 390kW teljesítményü kalickás aszinkronmotor számára, ami egyoldalú, rugalmas, ferde fogazású (19:102 áttételezésű) fogaskerekekkel ellátott hajtóművön keresztül juttatja a vonóerőt a kerekekhez. A mozdonyt egy 1200kW teljesítményü elektromos fékkel, egy önműködő légfékkel és rugóerőtárolós rögzitőfékkel látták el. A 1063.001-037 pályaszámu mozdonyok ezenkívül alkalmasak a 25KV/50Hz hálózat alatt közlekedésre is.

A mozdony össztömege 75,5 tonna, 1063.005 pályaszám felett a sebessége 100km/ó, alatta 80km/ó. Tartós teljesítménye 1520/2000kW (1063.006-tól), indító vonóereje 260KN.

A mozdony kezelése nagyon egyszerű, ezért a mozdonyvezetők hamar megkedvelték. Óriási indító vonóerejének köszönhetően nagy elegyekkel is elboldogult a gurítódombokon, megbizhatósága példás, vezetőállása klimatizált. Vonali szolgálatra nem ideális, nem is nagyon szokták ilyen célra használni, ugyanis a sebesség növekedésével erősen csökken a vonóereje. Például a Gesäuse Nemzeti Parkon átvezető vonalon, vagy az Innsbruckból induló Mittenwaldbahnon/Karwendelbahnon néhány kocsival a tolatós tehervonattal lehet vele találkozni.

ÖBB 1063 tolatós tehervonattal

Egy kedves kis történetem is van a sorozatról, amit egy Wien West-es mozdonyvezető mesélt (Hr.Haubenwalner), aki a 80-as évek elején,amikor mozdonyvezető gyakornoki idejét töltötte, megfordult a 1063-assal Hegyeshalomban. Nagyon büszke volt az uj mozdonyra, ugyanis Ausztria első háromfázisu aszinkronmotorral hajtott mozdonya valóban egy modern szerkezet volt, ráadásul a villamos tolatómozdony sem volt elterjedt a környező országokban, pl. A német vasutaknál (DB) a tolatási feladatok oroszlánrészét a mai napig dízelmozdonyok végzik. Szóval büszkeséggel dagadó mellel vezette a 1063-t, majd nagy csalódás érte,amikor az oktatója egy öregecske,már leselejtezett mozdonysorozatra hívta fel a figyelmét, a Kandóra, ami az ő mozdonyához hasonló (persze csak nagy vonalaiban, elvében), háromfázisú aszinkronmotorral rendelkezett, sőt már történelemmé is vált, mire a nyugati mérnökök tudása vagy vállalkozó kedve megérett e modern villanymotortipus mozdonyba való beépítéséhez.

Kövesd Nachtstern frissítéseit!

rss

Vagy értesülj azonnal a benbe.hu összes új cikkéről és albumáról a teljes RSS-csatornán!

---

Képek a netről

1063 004 ujablakba

1063 004 ujablakba

1063 004 ujablakba

1063 004 ujablakba

1063 004 ujablakba

1063 004 ujablakba

1063 004 ujablakba

1063 004 ujablakba

Linkek

---

Az ÖBB 1063 049-9 Feldkirch állomáson

Az ÖBB 1063 049-9 Feldkirch állomáson

Fotó: Takács Bence

Az ÖBB 1063 049-9 Feldkirch állomáson

Az ÖBB 1063 049-9 Feldkirch állomáson

Fotó: Takács Bence

Az ÖBB 1063 050-7 Landeck-Zams állomáson

Az ÖBB 1063 050-7 Landeck-Zams állomáson

Fotó: Takács Bence

Az ÖBB 1063 023-4 Wien Westbahnhofon tolat

Az ÖBB 1063 023-4 Wien Westbahnhofon tolat

Fotó: Takács Bence

Az ÖBB 1063 020-0 pályaszmú villanymozdony a tolatós tehervonattal Windischgarstenből Spital am Pyhrnbe érkezik, miután néhány rönkszállító kocsit ott is fölvett

Az ÖBB 1063 020-0 pályaszmú villanymozdony a tolatós tehervonattal Windischgarstenből Spital am Pyhrnbe érkezik, miután néhány rönkszállító kocsit ott is fölvett

Fotó: Takács Bence

1063 038-2 érkezik haza Wörglbe pár sóderos kocsival Kufsteinből.

1063 038-2 érkezik haza Wörglbe pár sóderos kocsival Kufsteinből.

Fotó: Végh József

1063 046-5 Kirchberg in Tirol állomás közelében két tartálykocsival

1063 046-5 Kirchberg in Tirol állomás közelében két tartálykocsival

Fotó: Végh József

Kis mozdony nagy hegyek alatt

Kis mozdony nagy hegyek alatt

Fotó: Végh József

Az ÖBB 1063 049-9 Feldkirch állomáson

Az ÖBB 1063 049-9 Feldkirch állomáson

Fotó: Takács Bence

Az ÖBB 1063 014 St. Michael állomáson

Az ÖBB 1063 014 St. Michael állomáson

Fotó: Takács Bence

1063-as tológép a laposban

1063-as tológép a laposban

Fotó: Takács Bence

Az ÖBB 1063 031-7 tolatómozdonya Wien Zentralverschiebebahnhof Kledering rendezőpályaudvaron

Az ÖBB 1063 031-7 tolatómozdonya Wien Zentralverschiebebahnhof Kledering rendezőpályaudvaron

Fotó: Takács Bence

ÖBB 1063-as Handelskai alatt a Duna-parti teherpályaudvarokat kiszolgáló Dounauuferbahnon

ÖBB 1063-as Handelskai alatt a Duna-parti teherpályaudvarokat kiszolgáló Dounauuferbahnon

Fotó: Takács Bence

1063 025-9 Wien Westbahnhofon

1063 025-9 Wien Westbahnhofon

Fotó: Takács Bence

1063 040-8 Wörglben, még a múlt télen

1063 040-8 Wörglben, még a múlt télen

Fotó: Végh József

Az ÖBB 1063 020-0 oldalnézete

Az ÖBB 1063 020-0 oldalnézete

Fotó: Takács Bence

Az ÖBB 1063 020-0 pályaszmú villanymozdony a tolatós tehervonattal Spital am Pyhrnben

Az ÖBB 1063 020-0 pályaszmú villanymozdony a tolatós tehervonattal Spital am Pyhrnben

Fotó: Takács Bence

1063 049-9 a Wörgli Rola terminálnál

1063 049-9 a Wörgli Rola terminálnál

Fotó: Végh József

1063 049-9 a Brixlegg-i állomáson várakozik, hogy kapjon egy menetvonalat a nagy forgalmu innvölgyi vasutvonalon Wörglig

1063 049-9 a Brixlegg-i állomáson várakozik, hogy kapjon egy menetvonalat a nagy forgalmu innvölgyi vasutvonalon Wörglig

Fotó: Végh József

1063 041-6 egy kis tolatós tehervonat élén Wörgl és Hopfgarten között

1063 041-6 egy kis tolatós tehervonat élén Wörgl és Hopfgarten között

Fotó: Végh József

1063 041-6 egy kis tolatós tehervonat élén Wörgl és Hopfgarten között

1063 041-6 egy kis tolatós tehervonat élén Wörgl és Hopfgarten között

Fotó: Végh József

Könnyü kis gyüjtőtehervonattal érkezik Kufstein felől a 1063 040-8

Könnyü kis gyüjtőtehervonattal érkezik Kufstein felől a 1063 040-8

Fotó: Végh József

Egy 1063-as vezetőállása

Egy 1063-as vezetőállása

Fotó: Végh József

1063 040-8 képviselte a villamos tolatómozdonyokat a 150-éves Wörgli Főpályaudvar tiszteletére rendezett ünnepségen

1063 040-8 képviselte a villamos tolatómozdonyokat a 150-éves Wörgli Főpályaudvar tiszteletére rendezett ünnepségen

Fotó: Végh József

1063 046-5 Kirchberg in Tirol állomás közelében két tartálykocsival

1063 046-5 Kirchberg in Tirol állomás közelében két tartálykocsival

Fotó: Végh József

1063 045-7 Kufsteinben kocsirendezés közben

1063 045-7 Kufsteinben kocsirendezés közben

Fotó: Végh József

Copyright Takács Bence és társai, 2005-2023. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!

Címlap Cikkek Mozdonyok Atlasz Modellvasút Linkek