sín benbe.hu

Címlap Cikkek RhB Albumok Mozdonyok Atlasz Modellvasút Linkek

-----------------

Téli csoda

Mikulásvonat az Albatrosz gőzmozdonnyal Pozsony körül, át a Fehér-Kárpátokon.

A ŽSSK 813 040-7 Kátov fotó

A ŽSSK 813 040-7 Kátov és Szakolca között

A ŽSSK 813 040-7 Szako fotó

A ŽSSK 813 040-7 Szakolca és Kátov között

A ŽSSK 813 040-7 Szako fotó

A ŽSSK 813 040-7 Szakolca és Kátov között

Az Albatros klub 498 104 Ká fotó

Az Albatros klub 498 104 Kátov és Szakolca között

(könyvjelző)

Jókút (=Kuty) - Szakolca (=Skalica na Slovensku) - Sudomeřice nad Moravou - Veselí nad Moravou - Vrbovce - Myjava - Vágújhely (=Nové mesto nad Váhom)
Holics (=Holič nad Moravou) - Hodonín

498 104

Megnyitás:
  • 15/06/1891: Holics - Hodonín (Holics-Gödingi HÉV)
  • (Dévényújafalu -) Jókút - Szakolca: 27/10/1891 (Morvavölgyi HÉV)
  • Veselí nad Moravou - Sudoměřice nad Moravou: 10/10/1887 (StEG)
  • Szakolca - Sudoměřice nad Moravou: 15/11/1893 (StEG)
  • Veselí nad Moravou - Myjava: 1927 (ČSD)
  • Myjava - Vágújhely: 1929 (ČSD)
Hossz:110 km
Építtető:lásd fent
Villamosítás:Jókút-Halics: 25 kV 50 Hz ~
Személyszállító vasút:ŽSSK/ČD/ŽSSK

Hajdani helyi érdekű vonal, ma fő- és mellékvonalak hálózata a szlovák-cseh határ közelében. Jól jellemzi a birodalmi vasútépítést, hogy a Monarchián belül Magyarországhoz tartozó Pozsony és az Ausztriához tartozó Brünn között fővonali vasúti kapcsolat csak Bécsen keresztül épült. Összeköttetést Morvaországgal csak a Pozsony-Bécs fővonalon Marchegg előtt, Dévényújfalunál kiágazó HÉV-vonal adott, amely egyenes úton Veselí nad Moravouban a Vlára-szoros felé vezető vonalba csatlakozott, Jókúton és Halicson pedig, szintén HÉV-ekkel, nyugat felé vezetett. A ČSD Trianon után a Dévényújfalu - Jókút - Břeclav szakaszt kétvágányú fővonallá fejlesztette, de ma 100 km/h sebességgel járható a Jókút - Szakolca - országhatár vonalszakasz is, a Holics és Göding (ma: Hodonín, Csehország) közötti vonalat pedig a Břeclavot elkerülő teherforgalom számára villamosították is.

Szintén a ČSD építette ki a Fehér-kárpátokat áttörő vonalat Vágújhelyre, rajta számos viadukttal és egy nagyobb alagúttal. Ezen a vonalon a határállomás Vrbovce, de 1992-ben Csehországhoz került, ezért átnevezték Javorník nad Veličkou-ra (ugyanolyan távol fekszik Javorníktól, mint Vrbovcétől). Később egy területcserével az állomás Szlovákiához került, és ismét Vrbovce nevét viseli. Jókút-Szakolca, Hodonín-Javorník és Vrbovce-Vágújhely között sűrű személyforgalom van, Javorníknál naponta néhány cseh motorkocsi megy át, Szakolcánál csak teherforgalom van.

Cikk a vonalról
AtlaszFényképek

Az 1990-ben alapított klub vállalta magára a szerintük (nem jogtalanul) a világ legszebb gyorsvonati gőzmozdonyának felújítását és üzemeltetését. Azóta több, mint száz nosztalgiavonat élén, több, mint 35000 km távon húzta már maga után a füstöt a mozdony, és még mindig gyönyörű és megbízható. Az 1952-54 között a Škoda Plzeň-ben gyártott gőzösök közel olyan erősek, mint egy V43-as, legnagyobb sebességük is 120 km/h, így Csehszlovákia legrangosabb gyorsvonatait továbbították Pozsony és Prága, illetve a vonal villamosításáig Kassa és Oderberg (Bohumín) között. Összesen 15 példány készült belőle, mivel a 40 példányban korábban épült 498.0 sorozat erősebb kazánnal szerelt változatai voltak. A mozdony csehszlovák módra szép színes, kiváló állapotnak örvend, de mégsem olyan kórosan steril, mint az angol gőzmozdonyok. Összességében az Albatros klub kiváló munkát végez, amit egyrészt vállalatok támogatásainak, másrészt adományoknak és a személyi jövedelemadó 2%-ának felajánlásaiból tudnak finanszírozni.

Pár hete nézegettem, hogy a pozsonyi mikulásvonat útvonala elég izgalmas, mivel évek óta érdekel a Vágújhelyről Vrbovcébe vezető mellékvonal, ami elég kellemes hegyvidéken és több viadukton vezet át. Viszont messze van, nagyon más izgalmas téma nem volt a közelben, így eddigi fotózásinkból rendre kimaradt, illetve a 813-as motorkocsiról éreztem, hogy nem mutatna jól a képeken mindenhol (ezzel Szlovákiában sokfelé küzdöttem már ). Most viszont itt volt az alkalom, hogy közelebbről is megnézzük ezt a térséget. Hajnali öt előtt indultunk Kismarosról, hogy három és fél óra autózás után megérkezzünk Szakolcára. Én végigstresszeltem az utat, nem csak a félúton kigyulladt "check engine" lámpa miatt, hanem azért is, mert végig napos, de az éjjeli köd és fagy miatt zúzmarás időben húztunk el gyönyörű dombvidékek, több remek vasútvonal mellett, hogy tutira odaérjünk a gőzös érkezéséig a kis nyugat-szlovákiai városba. A régi városközpontja miatt népszerű kirándulóhelyre egy kis mellékvonal vezet, ami a Pozsony-Brno fővonal Jókút (Kuty) állomásából ágazik ki észak felé. A Morva folyó mentén vezető vasútvonalon kizárólag 813-as ikermotorkocsik közlekednek, amiknek a Szakolca legszélén fekvő állomása a végállomás. Ebben a havas időben több kellemes fotóhely is adódott volna rajta, de normál napokon lehet, hogy nem annyira izgalmas. A vonal Halics állomásig villamosított, itt van egy csak teherforgalmú, szintén villamosított átkötés Hodonínba, Csehországba, így Břeclav kikerülhető Olomouc vagy Ostrava felől Pozsony felé menet.

A ŽSSK 210 064-2 Kátov fotó

A ŽSSK 210 064-2 Kátov és Szakolca között

A Albatros klub 498 104 Sza fotó

A Albatros klub 498 104 Szakolca és Sudoměřice nad Moravou között

Az Albatros klub 498 104 Sz fotó

Az Albatros klub 498 104 Szakolca és Sudoměřice nad Moravou között

(könyvjelző)

A határon átvezető síneken csak teherforgalom van, 2004 óta nem járnak át a szlovákok a csehekhez. Tehervonat viszont akad, ezen a szombaton is bent állt Szakolcán egy cseh Kocur egy cukorrépa-vonattal, vélhetően a gőzös és a tűzoltóvonat után átengedték azt is. Sudoměřice elágazóállomás, a Břeclav-Přerov (-Olomouc/Ostrava) vonalból Rohatecnél ágazik ki egy vonal, a helyi személyvonatok onnan indulnak, és követik a Morva folyót arra, amerre a gőzös is ment, Veselí nad Moravou állomás felé. A vonat végén látszik a két tológép: a jókúti fővonalon a Vasaló segített elérni a 80 km/h sebességet, a retró-festésű Búvárra pedig majd a hágón jut komolyabb feladat, illetve ellátja az IC-kocsik villamos fűtését is. Sajnos a vonat összeszedett némi késést (úgy ötven percet), de így sikerült lefotózni a rendes személyvonatot is Szakolca előtt, mivel egy ütemet ki kellett a vonatnak várnia Egbell állomáson.

Petrov u Strážnice meg fotó

Petrov u Strážnice megállóhely a Rohatec - Veselí nad Moravou vonalo

Az Albatros klub 498 104 Su fotó

Az Albatros klub 498 104 Sudoměřice nad Moravou és Petrov u Strážnice között

(könyvjelző)

Az egyetlen hely, ahol jól sütötte a vonatot a nap nem is volt rossz, sőt, a túra egyik legjobb képe született itt szerintem. Sajnos elég komoly önárnyékot ad a mozdonynak a nagyméretű, Witte-féle füstterelő - ami viszont sokat hozzátesz a fotóhoz a füst megformázásával!

Az Albatros klub 498 104 Ve fotó

Az Albatros klub 498 104 Veselí nad Moravou állomáson

(könyvjelző)

Talán elcsépelt dolog a szelektív színezés, főleg a piros színnel, de itt nem tudtam ellenállni, és nem is elsősorban a korhű kabátos, érdeklődő hölgy vagy a svájcisapkás, munkába igyekvő úr, hanem leginkább az előírásszerűnek nem nevezhető egyenruhájú tolatásvezető miatt. Cuki!

A ČD 742 320-5 Veselí  fotó

A ČD 742 320-5 Veselí nad Moravou állomáson

A ČD 854 201-1 Veselí  fotó

A ČD 854 201-1 Veselí nad Moravou állomáson

A ČD 810 469-7 Veselí  fotó

A ČD 810 469-7 Veselí nad Moravou állomáson

A ČD 810 486-1 Veselí  fotó

A ČD 810 486-1 Veselí nad Moravou állomáson

A ČD 810 628-8 Veselí  fotó

A ČD 810 628-8 Veselí nad Moravou állomáson a körfűtőház előtt

A Albatros klub 498 104 Ves fotó

A Albatros klub 498 104 Veselí nad Moravou állomáson a fordítókorongon

A kicsit hosszabb tartózkodás idejére a gőzös, ahogy régen is szokásban volt, bejárt a fűtőházba szerelni (ezúttal csak vizet vettek, az viszont kellett a hátralévő második félnap és a nagy emelkedő miatt).

A ČD 750 719-7 Veselí  fotó

A ČD 750 719-7 Veselí nad Moravou állomáson

A ČD 754 067-7 Veselí  fotó

A ČD 754 067-7 Veselí nad Moravou állomáson

A ČD 809 239-7 Veselí  fotó

A ČD 809 239-7 Veselí nad Moravou állomáson, a körfűtőház előtti fordítókorongon

(könyvjelző)

Veselí nad Moravou igazi Bézé-nagyhatalom, mivel több másodrendű vonal találkozásának helye. Vrbovce felé háromrészes RegioNovák járnak, de a többi irányba még a kék-fehér (vagy épp errefelé még nagyszámban régi festésű) hagyományos Bézé-rokonok a jellemzők. A nagyobb utasforgalmú brünni vonalon, valamint ahol gyorsvonatok is közlekednek, oda természetesen nagyobb kapacitású motorvonatokat vagy Búvárokat is ki tudnak adni.

A ČD 814  209-3 Veselí fotó

A ČD 814 209-3 Veselí nad Moravou állomáson

Egy csúnya véget ért háromrészes (M+aP+M) RegioNova.

Az Albatros klub T478 1201  fotó

Az Albatros klub T478 1201 Veselí nad Moravou állomáson

Megérkezett a tűzoltóvonat, ami Szlovákiában minden gőzös után kötelező.

A ČD 854 207-8 Veselí  fotó

A ČD 854 207-8 Veselí nad Moravou és Bzenec között

A gőzös menetrend szerinti indulása előtt pár perccel még lefényképeztük az állomás másik oldalán, Brno felé kijáró személyvonatot. Arra bazíroztunk, hogy az indulás itt sem fog késés nélkül menni a Mikulašsky vlak-nak, és nem kellett csalódnunk.

A ČD 854 207-8 Veselí  fotó

A ČD 854 207-8 Veselí nad Moravou és Bzenec között

(könyvjelző)

A gőzös menetrend szerinti indulása előtt pár perccel még lefényképeztük az állomás másik oldalán, Brno felé kijáró személyvonatot. Arra bazíroztunk, hogy az indulás itt sem fog késés nélkül menni a Mikulašsky vlak-nak, és nem kellett csalódnunk.

A ČD 80-29 303-2 Bzene fotó

A ČD 80-29 303-2 Bzenec és Veselí nad Moravou között

(könyvjelző)

Még a pár perccel később érkező, vezérlőkocsival előre haladó vonatot is megvártuk. A pálya végig kétvágányú, a háttérben a Morva hídjai láthatóak. Ezután elindultunk a szlovák határ felé, mivel a cseh oldalon is magasodik egy (kicsit nehezen fotózható) viadukt. Mivel kezdünk eléggé eltávolodni az átlag magyar vasútbarát által bejárt területtől (ez a hegyvidék számomra is ismeretlen terep volt, pedig több tucatnyi fotózásom volt már a Felvidéken), ezért beszúrok ide egy térképet:

A Mikulásvonat által érintett vonalak térképe
A Mikulásvonat által érintett vonalak térképe - az útvonal: Pozsony - Jókút - Veselí nad Moravou - Vrbovce - Vágújhely - Pöstyén - Pozsony
Remélem, a nagy Atlaszt nem kell senkinek bemutatnom, ez onnan egy kivágott részlet.

A ČD 814  205-1 Louká  fotó

A ČD 814 205-1 Louká u Ostrohu megállóhelyen

A ČD 814  206-9 Lipov  fotó

A ČD 814 206-9 Lipov és Louká u Ostrohu között a Velička-viadukton

Az Albatros klub 498 104 Li fotó

Az Albatros klub 498 104 Lipov és Louká u Ostrohu között a Velička-viadukton

(könyvjelző)

Még nem láttam, mit lőttek a srácok onnan (jóval utnánunk érkeztek persze, de eszük ágában sem volt nem beállni elénk). Majd azért linkelni fogom, ha kiderül, mi az eredmény.

Itt elég hűvös lett, annak ellenére, hogy ismét felhőbe burkolózott a táj. Egy órát várakoztunk, miközben többször hallottuk a gőzös kürtjét - légvonalban csak pár kilométerre van Veselí nad Moravou, de a közút és a vasút is nehezen kapaszkodik föl a dombok közé, jókora kerülőt megtéve. Ugyan a Fehér-Kárpátok egyetlen csúcsa sem éri el az 1000 métert, mégis nehéz terepnek számít. A vasutat csak 1929-ben adták át, addig a Vlára-szoros (Bylnice - Hőlak) és a Dévényi-szoros (Jókút-Pozsony) között nem volt vasúti átkelési lehetőség Csehszlovákia két része között. Ez nem csak a hadseregnek volt gond, hanem a bányászatnak, erdészetnek és az iparnak is. A környék városai már Mátyás óta jelentős előnyöket élveztek, de vasút híján nehezen tudták fölvenni más területekkel a versenyt. Fényes Elek beszámolója szerint a ma már Szlovákiához tartozó Ótura például:

Ó-Tura, tót m. v., Nyitra vmegyében, Vágh-Ujhelytől nyugotra egy órányira, hegyek és erdők között. Számlál 2497 kath., 3127 evang., 3 reform., 90 zsidó vagyonos lakosokat; kik sok tehenet tartván, nem csak otthon sok vajat csinálnak, hanem az északi megyéket bejárván, azt öszveszedik, s vele igen nagy kereskedést űznek.

Myjava látképét az óriási csaptelepek, csövek és más szanitertermékek gyártására szakosodott Slovarm gyár uralja, de egyébként is talán föltűnt, hogy az albumban jópár kép hátterét kisebb-nagyobb kémények uralják. Az ipar itt a mai napig él és fontos (és ennek köszönhetően tehevonatok is járnak). Talán sokat elmondanak Fényes Elek szavai a helyi vallásokról: Van itt kath. paroch. templom, evang. szentegyház s ekklézsia, synagóga, és sok csizmadia..

A Búvár mellé beállt segíte fotó

A Búvár mellé beállt segíteni a tolásban a tűzoltóvonat is, amit utána a szlovákoknál újra lekapcsoltak

Az Albatros klub 498 104 Br fotó

Az Albatros klub 498 104 Brestovec és Myjava között a Devánsky-viadukton

(könyvjelző)

Sajnos ez lett az utolsó jobb képünk, mivel a késések nem szűntek: a személyvonatok miatt egy ütemmel később tudott Veselí nad Moravouból is indulni a menet, utána pedig a szlovák személyre kellett várnia, amelyik Vrbovcéba tartott. Myjavából már csak napnyugtakor tudott továbbindulni. Miava elég magasan fekszik (325 méteren), tőle nyugatra húzódik a Fehér-Kárpátok főgerince. Az alatt egy közel három kilométeres alagúton kelnek át a vonatok. Innen hosszú vonalkifejtésekkel halad tovább a pálya, több viadukttal, amelyek mind kő pillérekkel és acél felszerkezetekkel épültek, közülük a legnagyobb Myjava állomás másik felén található. A táj nem magashegységekre jellemző, de a nagy szintemelkedés miatt a tágas völgyekben is komoly műtárgyakra volt szükség, a vonatból lenyűgöző látvány nyílhatott az alant elterülő völgyekre. Az út utolsó szakaszát a Myjava-patak völgyében, hol a patak mellett, hol magasabban, az erdőben teszi meg a vonal, itt egészen a 11-es vonalunkra hasonlít. Elhalad a Csejtei vár romja alatt, ahol hajdan Csák Máté és Báthory Erzsébet is lakott (az utóbbi életét bemutató koprodukciós film egyes jeleneteit is Csejtén forgatták). Vágújhelyre délről van bekötve, de deltavágánnyal közvetlenül Pozsony felé is lehet továbbhaladni, ezen át közlekedett a nosztalgiavonat is.

A ŽSSK 210 064-2 és a  fotó

A ŽSSK 210 064-2 és a 750 164-6 Brestovec és Myjava között

Az Albatros klub 498 104 Pa fotó

Az Albatros klub 498 104 Paprád és Stará Tura között a Paprádsky-viadukton

(könyvjelző)

Ennyi volt az idei mikulás - Szlovákiában. Magyarországon a kisvasutak ugyan igyekeznek , de ilyen léptékű vonatozás nagyvasúton nincs. Nyugati-Füsti? És milyen kocsikkal. Ugyan már! Remélem, ezzel a kis albummal sikerül tovább népszerűsítenem a felvidéki vonatozás és vonatfotózás témáját!

Az Albatros klub 498 104 és fotó

Az Albatros klub 498 104 és T478 1201 Stará Tura állomáson

Köszönöm a figyelmedet! Kérlek, maradj a benbe.hu-n!

Keress a címkék közöttg

Hasonló képek:

754 300812 009757 ER2 315ABe 4/4 III 52

Helyszínek:

Mozdonysorozatok:

498 854 813 T478 809 80-29 210

 

Régi és új albumok:

Mocanita MoldovitaSzarvaskőFotóvonat CsömödérenTREZ és TEZGőzmozdonnyal Imenóba

Albumok Mozdonyok Atlasz RhB Cikkek Toolbox

-----------------

Copyright Takács Bence és társai, 2005-2023. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!

Címlap Cikkek Mozdonyok Atlasz Modellvasút Linkek