sín benbe.hu

-------------------------------------------

Címlap Cikkek RhB Albumok Mozdonyok Atlasz Linkek

Az Engadinerlinie

Képek az RhB mellékvonaláról St. Moritz és Scuol-Tarasp között, változatos vonatforgalommal.

A Rhätische Bahn bergüni f& fotó

A Rhätische Bahn bergüni fűtőháza hajnalban (Bergün/Bravuogn, Graubünden, Svájc)

Mintha őszi színekben pompázna a hegyoldal, pedig csak az áprilisi hajnali nap játszik velünk és kápráztat el bennünket. A vörösfenyőkön még nincs lomb, a kis ágacskákon törik meg a sárgás napsugár, a súrlófénytől látszik ilyennek az erdő. Az eddigi svájci beszámolókhoz hasonlóan most is időugrással kezdünk: a tavaly száz éves Chur-Disentis/Mustér vonalat jópár albummal körüljártuk már, és elkészült az Albulabahnt bemutató galéria is. Legelső svájci utunkon azonban a Surselvalinie után nem az Albula-vonallal folytattuk, hanem az Engadin mellékvonalával. A Rajna alacsonyan és az Inn magasan fekvő völgyét összekötő Albulabahn viszont az RhB leghíresebb vonala, így a szerdai fotóink előbb szerepeltek a honlapon, mint a keddiek. Most viszont eljött az idő, hogy bergüni szállásunk elfoglalása utáni első fotózásunkra induljunk!

Az RhB Ge 4/4 III  647 Berg fotó

Az RhB Ge 4/4III 647 Bergün/Bravuogn állomáson

Több okunk is volt, hogy ne a vadítóan kanyargó Albula-vonallal folytassuk: egyrészt, így nappali fénynél is utazhattunk rajta, így megnézhettük, mennyire esnek közel a fotóhelyek a Bahnwanderweghez, a vasút menti turistaúthoz (nagyon), másrészt tapasztalatot gyűjthettünk a svájci fotózásban, ugyanis sok fix helyünk akkor még nem volt, és a menetrend, fordák értelmezését is tanulnunk kellett még. Az Engadinban pedig annyira bizonytalanok voltunk a helyek megközelítését tekintve, hogy egyébként is garantáltak voltak a melléfogások, de legalább vonatként nem kellett másra számítanunk, mint vezérlőkocsis ingákra. Azokért pedig nem volt nagy kár.

Megérkeztünk az Engadinba - fotó

Megérkeztünk az Engadinba - konténerszállító bölcsőkocsikat tárolnak Beverben

Bever [ejtsd: Béver] állomáson csatlakozik az Inn-völgyi vonal (az Engadin az Inn völgyének neve) az Albulabahnhoz. A keleti rámpa nem túl hosszú, a hágóalagútban található 1823 méteres tetőponttól mindössze 1710 méterig ereszkedik jelentősebb műtárgy nélkül a pálya a Val Beverben, majd egy éles jobbkanyarral délre fordul, és az Oberengadinban, az Inn felső folyását követve csaknem vízszintesen halad Celerináig. Az Albulabahn legtöbb REX vonata áthalad Beveren, átszállási lehetőség az Engadinba és a Bernina-hágó felé Samedanban biztosított.

Az RhB Ge 4/4 II  630 és a  fotó

Az RhB Ge 4/4II 630 és a Ge 3/3 215 Samedanban, a hálózat keleti központjában

A hely egy kicsit olyan, mint Celldömölk: fontos vasúti csomópont, karbantartóbázis, természetesen ide esik a pók is, de mégsem ez a legnagyobb (vagy, ami itt inkább számít: leghíresebb) város a közelben. Persze, a nagyon-nagyon gazdagok üdülőparadicsomának tekintett Arany háromszög része, vannak itt is menő szállodák, sőt, itt van a repülőtér, ahol hárompercenként száll le egy business jet, de azért mégsem St. Moritz ez. Vagy éppen Pontresina, ami szerintem még menőbb, mint St. Moritz (itt is van egyfajta dezurbanizáció, de legalábbis egy nagyon durva szecessziós szállodasor örökpanorámával).
A nagymozdonyos ingavonat Pontresinából jön és az Engadinba tart. Épp a St. Moritzból Churba tartó RegioExpress vonatot várja, amiről közös peronos átszállást biztosítanak. Előtte az RhB két Stammnetz villamos tolatómozdonyának egyike, valószínűleg a közeli Cho d'Punt teherpályaudvarról hozott pár kocsit. Samedan nevét [Zámédánnak] ejtjük, a hangsúly az é betűn van.

Régi vezérlőkocsis sze fotó

Régi vezérlőkocsis szerelvény a samedani tárolóvágányon, a háttérben a Bernina-masszívummal

Ezek a vezérlőkocsik a Ge 4/4I-esekkel és a fővonali ABe 4/4 501-504 motorkocsikkal tudnak együttműködni. Mivel 2011 áprilisában az volt a terv, hogy a Ge 4/4I-eseket teljesen leállítják, sokmindent már nem tervezhettek ezzel a szerelvénnyel, az esetleges nosztalgián kívül (a motorkocsival jól mutatna, és bár állandó résztvevője volt az Engadinerlinie forgalmának, idén sem tervezik bevetni a százéves évfordulón). Azóta kettőt is fordult a világ: a Ge 4/4I-est még 2012 decemberében is ingával és a 1723-as vezérlőkocsival fotózgattuk Bergün és Preda között a hágóúton kialakított szánkópálya felvonójaként üzemelve (ez annyira svájci, hogy na). A képen látható 1721-es vezérlőkocsi és a társa, a 1722-es viszont jelentős átalakításon esett át: bár magaspadlós maradt, az orrát átszabták az Engadinban közlekedő Stadler NEVA (Neue Vereina) vezérlőkocsik mintájára és már Ge 4/4II-essel ingázott a Klosters - Davos közötti sportvonaton (ami egy fordulóban négyszer vált irányt, kell tehát a távvezérlés).
A bordó épület a samedani fűtőház modern épülete. A nagy havas hegy a Piz Bernina, előtte az erdős domboldal a Staz, annak tövében vezet a Berninabahn, ami a hegyet megkerülve a Bernina-hágó felé tart. Ennek Pontresina állomásáig vezet egy váltóárammal villamosított összekötővonal, azon közlekednek az Engadinerlinie személyvonatai, mivel a viszonylatuk Pontresina - Scuol-Tarasp. St. Moritzba átszállással az Albulabahn-vonatokra, illetve néhány közvetlen(ebb) vonattal lehet eljutni. A kis sárga kocsik a Berninabahn nosztalgiajárművei, amik a pontresinai színbe már nem fértek be tárolásra. Az egyébként már csak a samedani fűtőház kirendeltségeként működik.

Karika pózol a Tmf 2/2 86 p fotó

Karika pózol a Tmf 2/2 86 pályaszámú, úgynevezett traktorral Samedan állomáson

Kissé boldogok voltunk, hogy ott lehettünk, ezen a túrán először. A jövő héten már sokadjára megyünk, de még mindig nem tudtunk hozzászokni. Nem, ehhez nem lehet!

A Hotel Bernina épülete Sam fotó

A Hotel Bernina épülete Samedanban

Az állomás éppen átépítés alatt állt, azóta elkészültek. Volt peronfelújítás, vágánycsere, de ami a legfontosabb, építettek egy meredek aluljárót a vonatnak, ezzel kiváltva egy forgalmas sorompót a St. Moritz felé vezető vonalon.

Az RhB Ge 6/6 II  702 Samed fotó

Az RhB Ge 6/6II 702 Samedanban

Az Albulabahn tehervonatai Landquart és Pontresina között közlekednek, Samedanba az átrakóba és a Berninabahn vonataihoz hoznak kocsikat. Az aláverőgép is a kirándulóvonalra tart. Logikusnak tűnhet, hogy a Vereinaalagúton át küldjék a tehervonatokat, de az Engadinban csak helyi teherek járnak, Klosters és Landquart közé egyszerűen nem férne be több vonat, az Albula viszont, különösen most, hogy bővítik a térközöket, még többet is elbír. A magasságkülönbséget úgyis le kell győzni. Éjszaka azonban van egy tehervonat Poschiavóból Landquartba a Vereinán át.

Az RhB Ge 6/6 II  702 címer fotó

Az RhB Ge 6/6II 702 címere és gyári táblája

Komolyan közreműködtek cégek: Maschienenfabrik Oerlikon, Schweizerische Maschinen- und Lokomotivefabrik Winterthur, Brown Bover & Cie. Ezek aztán nevek!

Az RhB Ge 6/6 II  701 Lavin fotó

Az RhB Ge 6/6II 701 Lavin és Sagliains között az Unterengadinban (érkezés Lavin felől)

Ez a fotó jól jellemezte a kezdeti formánkat, szükség volt tehát az akklimatizációra a netről és könyvekből alaposan megismert és triviális tehervonati menetrenddel megáldott Surselvalinie után. Itt a Google Maps alapján tervezett fotózás szokásos buktatója látszik: azt gondoltuk, az út itt még magasabban vezet, ahonnan jól be lehet telézni a szép ívben vezető viaduktra. Csak a magasságban meg a fa méretében tévedtünk. Ja, meg a tehervonat hosszában. Az ellentétes irányba persze jó lett volna a fotó az új, vasbeton felüljáróval és a gyönyörű völggyel - ebből a szempontból mázli, hogy csak gépmenet jött.*
A Bever és Zernez között szakaszon gyakorlatilag nincs rakodás, az éjszakai teher is csak áthalad, néha terelt tehervonatok vetődnek arra, illetve kora reggel Samedanból megy egy tehervonat, egy Ge 6/6II-es levisz egy nagy adag teherkocsit Scuol-Taraspba, ahol kombinált árufuvarozási terminál üzemel (és használják is rendesen, mivel belföldön egyszerűbb vonatoztatni az árut, mint átkocsikáztatni a hágókon - már amikor nincsenek zárva). Scuoli lerakodása után a mozdony csaknem mindig gépementben (legalábbis én még sosem láttam máshogy) elgurul a Vereina szája előtt és fölmegy az Unterengadin végéig, egészen Zernez állomásig. Innen majd egy tehervonattal tér vissza a Vereina-alagút deltavágányán keresztül Landquartba. Mi úgy terveztük az utunkat, hogy ezt is legyen esélyünk elkapni (lehet fogadni, hogy sikerült-e).
*A hosszabb leírások okát az új Mesefolyam nézetben keressétek: ebben elég végiggörgetni egy oldalt, és végig tudod nézni az összes képet a Címkefolyamhoz hasonlóan. Itt lehetőséged van csak a válogatott képeket végignézni, és hogy ne maradjon ki semmi a képekhez tartozó leírásból, a mese részt a kiválasztott képek alá sűrítem. Emiatt viszont néha előfordulhat olyan szövegrész is, mint itt a viaduktra utalás, ami csak a bénább képet megnézve válik teljesen érthetővé. Tégy egy próbát az új nézettel!

Az RhB Ge 6/6 II  701 Lavin fotó

Az RhB Ge 6/6II 701 Lavin és Sagliains között az Unterengadinban (távozás Sagliaigns felé)

Ez a fotó jól jellemezte a kezdeti formánkat, szükség volt tehát az akklimatizációra a netről és könyvekből alaposan megismert és triviális tehervonati menetrenddel megáldott Surselvalinie után. Itt a Google Maps alapján tervezett fotózás szokásos buktatója látszik: azt gondoltuk, az út itt még magasabban vezet, ahonnan jól be lehet telézni a szép ívben vezető viaduktra. Csak a magasságban meg a fa méretében tévedtünk. Ja, meg a tehervonat hosszában. Az ellentétes irányba persze jó lett volna a fotó az új, vasbeton felüljáróval és a gyönyörű völggyel - ebből a szempontból mázli, hogy csak gépmenet jött.*
A Bever és Zernez között szakaszon gyakorlatilag nincs rakodás, az éjszakai teher is csak áthalad, néha terelt tehervonatok vetődnek arra, illetve kora reggel Samedanból megy egy tehervonat, egy Ge 6/6II-es levisz egy nagy adag teherkocsit Scuol-Taraspba, ahol kombinált árufuvarozási terminál üzemel (és használják is rendesen, mivel belföldön egyszerűbb vonatoztatni az árut, mint átkocsikáztatni a hágókon - már amikor nincsenek zárva). Scuoli lerakodása után a mozdony csaknem mindig gépementben (legalábbis én még sosem láttam máshogy) elgurul a Vereina szája előtt és fölmegy az Unterengadin végéig, egészen Zernez állomásig. Innen majd egy tehervonattal tér vissza a Vereina-alagút deltavágányán keresztül Landquartba. Mi úgy terveztük az utunkat, hogy ezt is legyen esélyünk elkapni (lehet fogadni, hogy sikerült-e).
*A hosszabb leírások okát az új Mesefolyam nézetben keressétek: ebben elég végiggörgetni egy oldalt, és végig tudod nézni az összes képet a Címkefolyamhoz hasonlóan. Itt lehetőséged van csak a válogatott képeket végignézni, és hogy ne maradjon ki semmi a képekhez tartozó leírásból, a mese részt a kiválasztott képek alá sűrítem. Emiatt viszont néha előfordulhat olyan szövegrész is, mint itt a viaduktra utalás, ami csak a bénább képet megnézve válik teljesen érthetővé. Tégy egy próbát az új nézettel!

Katonai adó jól elrejtve a  fotó

Katonai adó jól elrejtve a hegyek között

Lavin állomás és az 1754-es fotó

Lavin állomás és az 1754-es pályaszámú NEVA (NEue VEreina) vezérlőkocsi

A felvételi épület az engadini stílusú vonali típusterv szerinti, itt szakítottak a fa építészettel. A kis raktárt is tartalmazó típusterv szerint épült Susch [Suscs] állomásé POLA modellben be is szerezhető H0 építési nagyságban. Jobb oldalt a lavini temetői kápolna látható.

Tehervonat indul Landquartb fotó

Tehervonat indul Landquartba Zernezből

Aki úgy tippelt, hogy nem tudjuk lefotózni majd a Zernez-Landquart tehervonatot, az jól tippelt. Természetesen érkezésünk után, mivel készen volt a tolatással, operatívan indították is. Azért nem kellett csüggednünk, Zernez gyönyörű helyen fekszik: északra az Unterengadin szélesnek tűnő, de gyéren lakott, vadregényes völgye, délen a második Inn-szurdok a viaduktokkal és alagutakkal, Zernez medencéje körül pedig havas hegycsúcsok és hágók: a Davosba vezető Flüelapass természetesen áprilisban még zárva, csak a Vereina-alagút autószállító vonataival lehet odajutni, de Olaszország felé az Ofenpass nyitva van. Azon a hágón át vasutat is terveztek építeni, így Zernez állomása eleve elágazóállomásnak épült, többszintes felvételi épülettel, fűtőházzal.
A nagyobbacska, tipikusan svájci kisváros építészetileg is érdekes, a nagyon régi bátran keveredik az újjal, a festett falak, a folyamatosan csobogó artézi kút, a napóra bőven megfér a látszóbeton parkolóházzal.
Városnézés és egy kis bosszankodás után átsétáltunk a városka déli végére, ahol egy széles mezőn vonalkifejtésként patkó alakba fejtették a vasutat. Itt lehet a legnyitottabb helyen fényképezni az Unterengadinban, ezt találtuk mint nagyjából biztosan működő fotóhelyet. Akkor persze még nem tudtuk, hogy a következő napon az Albulabahnon micsoda tehervonatfesztiválban lesz részünk!

A Schloss Wildenberg kastél fotó

A Schloss Wildenberg kastély Zernezben

Artézi forrás Zernezben fotó

Artézi forrás Zernezben

Parkolóház Zernezben fotó

Parkolóház Zernezben

Zernez házai fotó

Zernez házai

A Ge 4/4 II  625 Carolina f fotó

A Ge 4/4II 625 Carolina forgalmi kitérő és Zernez állomás között

A 1754-es vezérlőkocsi fotó

A 1754-es vezérlőkocsi Zerneznél

Trágyaszórás Zerneznél fotó

Trágyaszórás Zerneznél

A kellemes, hűs árnyékban vártam a következő vonatot (nem kell sokat várni rá, menetrend szerint Suschban van a kereszt, egy állomásnyira), amikor megláttam a trágyaszórógépet. Ő is meglátott engem, amint a trágyázandó földön ücsörgöm. Ugyanakkor svájci mentalitással csöppet sem zavartatták megukat - a St. Jodok-i gazdával ellentétben nem elküldtek, hanem folytatták száz méterrel odébb, mivel tudták, én úgyis csak egy vonatnyit várok, ők pedig egész nap ráérnek itt trágyázgatni. Az az egy vonat jött is, majd maradt egy kevés időnk, hogy visszajussunk az állomásra. Dél felé a következő kereszt S-chanfban van, ami a harmadik kitérő Zerneztől számítva (az Inn-szurdokban fekvő Carolina tényleg csak kitérőként üzemel, a Landquart-St. Moritz gyorsvonatok várnak ott keresztre dél felé, illetve tehervonati keresztek vannak, Cinuos-chel-Brail viszont állomás, bár menetrend szerint csak tehervonati kereszt van). Mivel az EngadinStar vonatok ütemen felüliek, nekik kell félreállniuk mindenhol a reguláris Scuol-Tarasp - Pontresina személyek elől.

Az RhB 1753-as pályaszámú N fotó

Az RhB 1753-as pályaszámú NEVA vezérlőkocsija Zernez és Carolina között az Unterengadinban

A kellemes, hűs árnyékban vártam a következő vonatot (nem kell sokat várni rá, menetrend szerint Suschban van a kereszt, egy állomásnyira), amikor megláttam a trágyaszórógépet. Ő is meglátott engem, amint a trágyázandó földön ücsörgöm. Ugyanakkor svájci mentalitással csöppet sem zavartatták megukat - a St. Jodok-i gazdával ellentétben nem elküldtek, hanem folytatták száz méterrel odébb, mivel tudták, én úgyis csak egy vonatnyit várok, ők pedig egész nap ráérnek itt trágyázgatni. Az az egy vonat jött is, majd maradt egy kevés időnk, hogy visszajussunk az állomásra. Dél felé a következő kereszt S-chanfban van, ami a harmadik kitérő Zerneztől számítva (az Inn-szurdokban fekvő Carolina tényleg csak kitérőként üzemel, a Landquart-St. Moritz gyorsvonatok várnak ott keresztre dél felé, illetve tehervonati keresztek vannak, Cinuos-chel-Brail viszont állomás, bár menetrend szerint csak tehervonati kereszt van). Mivel az EngadinStar vonatok ütemen felüliek, nekik kell félreállniuk mindenhol a reguláris Scuol-Tarasp - Pontresina személyek elől.

Az RhB 1753-as pályaszámú N fotó

Az RhB 1753-as pályaszámú NEVA vezérlőkocsija Zernez és Carolina között az Unterengadinban

A kellemes, hűs árnyékban vártam a következő vonatot (nem kell sokat várni rá, menetrend szerint Suschban van a kereszt, egy állomásnyira), amikor megláttam a trágyaszórógépet. Ő is meglátott engem, amint a trágyázandó földön ücsörgöm. Ugyanakkor svájci mentalitással csöppet sem zavartatták megukat - a St. Jodok-i gazdával ellentétben nem elküldtek, hanem folytatták száz méterrel odébb, mivel tudták, én úgyis csak egy vonatnyit várok, ők pedig egész nap ráérnek itt trágyázgatni. Az az egy vonat jött is, majd maradt egy kevés időnk, hogy visszajussunk az állomásra. Dél felé a következő kereszt S-chanfban van, ami a harmadik kitérő Zerneztől számítva (az Inn-szurdokban fekvő Carolina tényleg csak kitérőként üzemel, a Landquart-St. Moritz gyorsvonatok várnak ott keresztre dél felé, illetve tehervonati keresztek vannak, Cinuos-chel-Brail viszont állomás, bár menetrend szerint csak tehervonati kereszt van). Mivel az EngadinStar vonatok ütemen felüliek, nekik kell félreállniuk mindenhol a reguláris Scuol-Tarasp - Pontresina személyek elől.

TÜZÉP-rakodó Zernez mellett fotó

TÜZÉP-rakodó Zernez mellett, mellette a bejárati jelző

A jelző a klasszikus közép-európai rendszer szerint működik: a főjelző részen egy vagy két zöld fény jelenhet meg, ezek sebességjelzések, az előjelző pedig két vízszintes sárga fénnyel megálljra, két ferde zöld fénnyel szabadra, két vízszintes sárga és alattuk egy zöld fénnyel csökkentett sebességre ad előjelzést.

Az RhB ABe 8/12 3504 pályas fotó

Az RhB ABe 8/12 3504 pályaszámú Allegra motorvonata egy EngadinStar járattal Zernez állomáson, a háttérben egy alacsonyan fekvő Inn-híddal

Az érdekes vegyesvonat egy Landquart-St. Moritz RegioExpress, ami a Vereina-alagúton és az Engadinon át közlekedik, így a Prättigauból is közvetlen eljutást adva az Engadinba és St. Moritzba. Ez a vonat természetesen kihasználja a Vereina engadini oldalán található deltavágányt (Abzweigung Sasslatsch II). A jövőben ezek a jelenleg ütemen felüli vonatok órás ütemben fognak közlekedni, így kiküszöbölve a samedani és a sagliainsi átszállási kényszereket sarokforgalomban: az Engadinból St. Moritzba és Klostersen át Landquartba is közvetlen vonattal lehet majd eljutni (ezzel kiváltva a reggeli S-chanf - St. Moritz ingákat is). Az engadini vonal poros mellékvonalból igazi fővonallá válik, és a középső része is élvezni fogja azt a vonatsűrűséget, amit a Vereina-alagút és Scuol-Tarasp [ejtsd: Skuól-Tarasp] között már most is, hiszen a sima engadini személyek mellett a Vereinán és Landquarton, Churon át egészen Disentisig közlekedő REX vonatok is órás ütemben közlekednek ott.
Mindez mégnagyobb előrelépés, ha belegondolunk, hogy a Vereina megnyitása előtt az Albulabahn volt az egyedüli kapcsolat a Rajna és az Inn völgyei között, egy út Churból Zernezbe vagy Scuol-Tarasp állomásig vagy beveri átszállást vagy samedani rendezkedés után közvetlen kocsis eljutást jelentett, de óriási kerülővel (Chur-Scuol most a Vereinán át 1 óra 54 perc, samedani átszállással 3 óra 25 perc, közel kétszer annyi idő). Nem véletlen, hogy Davos is kiharcolta magának már a múlt század elején, hogy Davos és Filisur között összekötővonalat építsenek , hogy így az Engadin órákkal közelebb kerüljön hozzájuk. Így alakult ki az a kettős hurok rendszer, ami a három párhuzamos, völgyi vonalból (Rajna-völgy, Landwasser-völgy, Inn-völgy) és az őket összekötő hágóvasutakból áll (Albulabahn, Vereinatunnel+Prättigau-vonal). Érdekes módon az Inn és a Rajna északra lejt, a Landwasser délre, így belefolyik az Albulába, ami a Hátsó-Rajnán át végül Churba érkezik. A Rajna mellékfolyója a Landquart is, így az Albulabahn és a Prättigauerlinie is a Rajna felé lejt. A Landquart és a Landwasser völgyei között az ős-davosi vonal (két év múlva 125 éves!) átkel egy kisebb hágón, a Wolfgangpasson.
Az eredeti EngadinStar vonat csak szombat-vasárnap közlekedett és Ge 4/4II vontatta (lesz majd kép róla), de mára jópár ilyen ütemen felüli REX közlekedik. Ezek segítenek kiváltani az engadinban közlekedett tehervonatokat is, mivel rövidebbek, több kocsit el tudnak hozni, mint az albulás gyorsok , amik szintén a tiszta tehervonatok számának csökkentése miatt járnak vegyesvonatként. A GEX panorámakocsit talán javításból vagy erősítésnek hozza föl Landquartból, utasok nem voltak rajta.

Az RhB ABe 8/12 3504 pályas fotó

Az RhB ABe 8/12 3504 pályaszámú Allegra motorvonata egy EngadinStar járattal Zernez állomáson, amit éppen átépítettek akkortájt

Az érdekes vegyesvonat egy Landquart-St. Moritz RegioExpress, ami a Vereina-alagúton és az Engadinon át közlekedik, így a Prättigauból is közvetlen eljutást adva az Engadinba és St. Moritzba. Ez a vonat természetesen kihasználja a Vereina engadini oldalán található deltavágányt (Abzweigung Sasslatsch II). A jövőben ezek a jelenleg ütemen felüli vonatok órás ütemben fognak közlekedni, így kiküszöbölve a samedani és a sagliainsi átszállási kényszereket sarokforgalomban: az Engadinból St. Moritzba és Klostersen át Landquartba is közvetlen vonattal lehet majd eljutni (ezzel kiváltva a reggeli S-chanf - St. Moritz ingákat is). Az engadini vonal poros mellékvonalból igazi fővonallá válik, és a középső része is élvezni fogja azt a vonatsűrűséget, amit a Vereina-alagút és Scuol-Tarasp [ejtsd: Skuól-Tarasp] között már most is, hiszen a sima engadini személyek mellett a Vereinán és Landquarton, Churon át egészen Disentisig közlekedő REX vonatok is órás ütemben közlekednek ott.
Mindez mégnagyobb előrelépés, ha belegondolunk, hogy a Vereina megnyitása előtt az Albulabahn volt az egyedüli kapcsolat a Rajna és az Inn völgyei között, egy út Churból Zernezbe vagy Scuol-Tarasp állomásig vagy beveri átszállást vagy samedani rendezkedés után közvetlen kocsis eljutást jelentett, de óriási kerülővel (Chur-Scuol most a Vereinán át 1 óra 54 perc, samedani átszállással 3 óra 25 perc, közel kétszer annyi idő). Nem véletlen, hogy Davos is kiharcolta magának már a múlt század elején, hogy Davos és Filisur között összekötővonalat építsenek , hogy így az Engadin órákkal közelebb kerüljön hozzájuk. Így alakult ki az a kettős hurok rendszer, ami a három párhuzamos, völgyi vonalból (Rajna-völgy, Landwasser-völgy, Inn-völgy) és az őket összekötő hágóvasutakból áll (Albulabahn, Vereinatunnel+Prättigau-vonal). Érdekes módon az Inn és a Rajna északra lejt, a Landwasser délre, így belefolyik az Albulába, ami a Hátsó-Rajnán át végül Churba érkezik. A Rajna mellékfolyója a Landquart is, így az Albulabahn és a Prättigauerlinie is a Rajna felé lejt. A Landquart és a Landwasser völgyei között az ős-davosi vonal (két év múlva 125 éves!) átkel egy kisebb hágón, a Wolfgangpasson.
Az eredeti EngadinStar vonat csak szombat-vasárnap közlekedett és Ge 4/4II vontatta (lesz majd kép róla), de mára jópár ilyen ütemen felüli REX közlekedik. Ezek segítenek kiváltani az engadinban közlekedett tehervonatokat is, mivel rövidebbek, több kocsit el tudnak hozni, mint az albulás gyorsok , amik szintén a tiszta tehervonatok számának csökkentése miatt járnak vegyesvonatként. A GEX panorámakocsit talán javításból vagy erősítésnek hozza föl Landquartból, utasok nem voltak rajta.

Az RhB igen részletes, forg fotó

Az RhB igen részletes, forgalmi kitérőket és térközjelzőket is tartalmazó vonalhálózati térképe (a zernezi átépítés tájékoztató plakátjáról fotózva)

Az érdekes vegyesvonat egy Landquart-St. Moritz RegioExpress, ami a Vereina-alagúton és az Engadinon át közlekedik, így a Prättigauból is közvetlen eljutást adva az Engadinba és St. Moritzba. Ez a vonat természetesen kihasználja a Vereina engadini oldalán található deltavágányt (Abzweigung Sasslatsch II). A jövőben ezek a jelenleg ütemen felüli vonatok órás ütemben fognak közlekedni, így kiküszöbölve a samedani és a sagliainsi átszállási kényszereket sarokforgalomban: az Engadinból St. Moritzba és Klostersen át Landquartba is közvetlen vonattal lehet majd eljutni (ezzel kiváltva a reggeli S-chanf - St. Moritz ingákat is). Az engadini vonal poros mellékvonalból igazi fővonallá válik, és a középső része is élvezni fogja azt a vonatsűrűséget, amit a Vereina-alagút és Scuol-Tarasp [ejtsd: Skuól-Tarasp] között már most is, hiszen a sima engadini személyek mellett a Vereinán és Landquarton, Churon át egészen Disentisig közlekedő REX vonatok is órás ütemben közlekednek ott.
Mindez mégnagyobb előrelépés, ha belegondolunk, hogy a Vereina megnyitása előtt az Albulabahn volt az egyedüli kapcsolat a Rajna és az Inn völgyei között, egy út Churból Zernezbe vagy Scuol-Tarasp állomásig vagy beveri átszállást vagy samedani rendezkedés után közvetlen kocsis eljutást jelentett, de óriási kerülővel (Chur-Scuol most a Vereinán át 1 óra 54 perc, samedani átszállással 3 óra 25 perc, közel kétszer annyi idő). Nem véletlen, hogy Davos is kiharcolta magának már a múlt század elején, hogy Davos és Filisur között összekötővonalat építsenek , hogy így az Engadin órákkal közelebb kerüljön hozzájuk. Így alakult ki az a kettős hurok rendszer, ami a három párhuzamos, völgyi vonalból (Rajna-völgy, Landwasser-völgy, Inn-völgy) és az őket összekötő hágóvasutakból áll (Albulabahn, Vereinatunnel+Prättigau-vonal). Érdekes módon az Inn és a Rajna északra lejt, a Landwasser délre, így belefolyik az Albulába, ami a Hátsó-Rajnán át végül Churba érkezik. A Rajna mellékfolyója a Landquart is, így az Albulabahn és a Prättigauerlinie is a Rajna felé lejt. A Landquart és a Landwasser völgyei között az ős-davosi vonal (két év múlva 125 éves!) átkel egy kisebb hágón, a Wolfgangpasson.
Az eredeti EngadinStar vonat csak szombat-vasárnap közlekedett és Ge 4/4II vontatta (lesz majd kép róla), de mára jópár ilyen ütemen felüli REX közlekedik. Ezek segítenek kiváltani az engadinban közlekedett tehervonatokat is, mivel rövidebbek, több kocsit el tudnak hozni, mint az albulás gyorsok , amik szintén a tiszta tehervonatok számának csökkentése miatt járnak vegyesvonatként. A GEX panorámakocsit talán javításból vagy erősítésnek hozza föl Landquartból, utasok nem voltak rajta.

Az RhB Ge 4/4 II  622  Hako fotó

Az RhB Ge 4/4II 622 Hakone-Tozan Railway reklámmozdony (ami tényleg narancssárga!) Sagliains állomáson a Scuol-Tarasp - Chur - Disentis/Mustér RegioExpress vonattal

Sokat beszéltünk már Sagliainsról. Ez egy nagyon modern kinézetű állomás a lavinafogó galériában vezető autófelhajtóval, a háromvágányos bázisalagút-portállal és a böszmenagy autószállító szerelvényekkel. Ezek itteni végén mindig egy Ge 4/4III-as, a selfrangai végén pedig egy csöpp kis vezérlőkocsi áll. Az állomás félúton épült az eredeti Engadin-vonal Susch és Lavin állomásai között. Mindhárom állomáson van kereszt: először a Scuol-Pontresina vonat keresztez a Disentis-Scuol vonattal Sagliaignsban. Ekkor már Suschba megérkezett a Pontresina-Scuol vonat és vár kb. négy percet. Ezután a Disentis-Scuol és a Scuol-Disentis vonatok kereszteznek Lavinban, majd kb. harminc másodperccel később a Scuol-Pontresina vonat is keresztez a rá váró Pontresina-Scuol vonattal. Végül Sagliainsban a Pontresina-Scuol és a Scuol-Disentis vonatok kereszteznek (ez látható Karcsi fotóján). Így az Engadin Sagliains és Scuol-Tarasp közötti szakaszán 10 perc különbséggel két vonat is közlekedik mindkét irányba, és a négyből három mozdonnyal előre (egyelőre, mert a klostersba csatolva szétváló motorvonatok terve szerint ez meg fog változni kb. 2018-tól). Amikor ez a REX behalad az alagútba, éppen kibukkan majd onnan egy autószállító. Egy következő autószállítóval pont az alagút közepén található kétvágányú részen fog találkozni, ahol a fél órával később induló autószállítók pedig majd egymással. Érdemes megnézni a grafikus menetrendet (menetrendábrát) , gyönyörűen ki van sakkozva!

Régi áramátalakító épület A fotó

Régi áramátalakító épület Ardezben

Az Engadinerlinie kezdettől fogva villamosított vonalként épült ki, ráadásul először a graubündeni vonalak között váltófeszültséget alkalmaztak. A számítások azt mutatták, hogy a korábban alkalmazott alagút-keresztmetszetekkel a 11 kV feszültség lesz ideális, a frekvencia 16 2/3 Hz lett. Az energiát a brusiói erőmű termelte, ahonnan távvezetéken hozták át az Engadinba a Bernina-hágón.

Az RhB Ge 4/4 II  627 érkez fotó

Az RhB Ge 4/4II 627 érkezik Ardez állomásra

A Disentisből érkező REX végén ott fityeg az elmaradhatatlan teherkocsi. Ardez az Unterengadin legismertebb fotóhelye, mi is fölmásztunk a vonat fölött látható sárga házhoz.

Ardez fotó

Ardez

Ardez egészen lenyűgöző és nagyon tipikus svájci hegyi faluja vastag falú házakkal, sok fával, kacskaringós utcákkal és artézi kúttal, Sgraffito-technikával díszített falakkal. Ráadásul a magasan az Inn fölött épült falu adja a hátteret az Unterengadin legismertebb fotóhelyének. A faluban 70%-os többségben rétorománok élnek.

Ardez fotó

Ardez

Az RhB BDt 1754 pályaszámú  fotó

Az RhB BDt 1754 pályaszámú NEVA vezérlőkocsija Ardezben

A Chasté nevű romegyüttesben bronzkori település nyomait is megtalálták, az öregtorony a középkorból származik.

Az RhB BDt 1754 pályaszámú  fotó

Az RhB BDt 1754 pályaszámú NEVA vezérlőkocsija Ardezben

A Chasté nevű romegyüttesben bronzkori település nyomait is megtalálták, az öregtorony a középkorból származik.

Az RhB BDt 1754 pályaszámú  fotó

Az RhB BDt 1754 pályaszámú NEVA vezérlőkocsija Ardezben

A kép jobb szélén a távvezeték alatt látható szakadékban zubog az Inn, több, mint ötven méterrel a falu alatt. A vasút Suschtól mindössze 3 métert esett 10,5 km-en, miközben Susch és Zernez között, ahol az Inn szelíd arcát mutatja, a vasút több, mint tízszer annyit ereszkedve sem tudja a folyóval a lépést tartani (ott a távolság 6,5 km). A vonalat Scuol-Tarasptól tovább tervezték vezetni egészen az ÖBB Arlbergbahn Landeck-Zams állomásáig, elképesztően sokat kellett volna még ereszkednie a vonalnak. Erre a vonalvezetésre a falvak kiszolgálásán túl geológiai okokból is szükség volt, az Inn fölötti sziklás magaspart rendkívül instabil, két szakaszon két kilométeres alagúttal lehetett csak megoldani a vasúti mellékvonal biztonságos megépítését (összehasonlításképp az Albulatunnel 5865 méter).

Az RhB Ge 4/4 II  617 egy c fotó

Az RhB Ge 4/4II 617 egy csinos vegyesvonattal Ardezben

A kép jobb szélén a távvezeték alatt látható szakadékban zubog az Inn, több, mint ötven méterrel a falu alatt. A vasút Suschtól mindössze 3 métert esett 10,5 km-en, miközben Susch és Zernez között, ahol az Inn szelíd arcát mutatja, a vasút több, mint tízszer annyit ereszkedve sem tudja a folyóval a lépést tartani (ott a távolság 6,5 km). A vonalat Scuol-Tarasptól tovább tervezték vezetni egészen az ÖBB Arlbergbahn Landeck-Zams állomásáig, elképesztően sokat kellett volna még ereszkednie a vonalnak. Erre a vonalvezetésre a falvak kiszolgálásán túl geológiai okokból is szükség volt, az Inn fölötti sziklás magaspart rendkívül instabil, két szakaszon két kilométeres alagúttal lehetett csak megoldani a vasúti mellékvonal biztonságos megépítését (összehasonlításképp az Albulatunnel 5865 méter).

Az RhB Ge 4/4 II  617 egy c fotó

Az RhB Ge 4/4II 617 egy csinos vegyesvonattal Ardezben

Az előző, pontresinai vonat után tíz perccel jövő disentisi vonatot én lentről szerettem volna lefotózni. A falun keresztül nem értem volna körbe, egy órát viszont nem értünk rá várni, így a sziklafalon kellett fenéken lecsúsznom. Itt lent van egy kisebb bevágás, ami magaslatot kínál a belső íven a fotózáshoz.

Az RhB Ge 4/4 II  617 egy c fotó

Az RhB Ge 4/4II 617 egy csinos vegyesvonattal Ardezben

Egy mi autónk Ardezben.

Az RhB Ge 4/4 II  624 Ardez fotó

Az RhB Ge 4/4II 624 Ardezben

Az RhB Tm 2/2 111 Scuol-Tar fotó

Az RhB Tm 2/2 111 Scuol-Tarasp állomáson

Az eredetileg átmenőállomásnak épület Scuolt nemrég átépítették, perontetőt és két csonkavágányt kapott (a rakodóhoz és a pontresinai ingáknak). Ezen kívül egy közepesen nagy közúti átrakóterminál is működik itt.

Az RhB BDt 1753-as vezérl&# fotó

Az RhB BDt 1753-as vezérlőkocsija Scuol-Tarasp állomáson

Az RhB BDt 1753-as vezérl&# fotó

Az RhB BDt 1753-as vezérlőkocsija Scuol-Tarasp állomáson

Az eredetileg átmenőállomásnak épület Scuolt nemrég átépítették, perontetőt és két csonkavágányt kapott (a rakodóhoz és a pontresinai ingáknak). Ezen kívül egy közepesen nagy közúti átrakóterminál is működik itt.

Az RhB Ge 4/4 II  627 Scuol fotó

Az RhB Ge 4/4II 627 Scuol-Tarasp és Ftan-Baraigla között

Az RhB Tm 2/2 111 Scuol-Tar fotó

Az RhB Tm 2/2 111 Scuol-Tarasp állomáson

Az RhB Tm 2/2 111 Scuol-Tar fotó

Az RhB Tm 2/2 111 Scuol-Tarasp állomáson

Az RhB Tm 2/2 111 Scuol-Tar fotó

Az RhB Tm 2/2 111 Scuol-Tarasp állomáson

Az RhB Tm 2/2 111 Scuol-Tar fotó

Az RhB Tm 2/2 111 Scuol-Tarasp állomáson

Scuol-Tarasp hatalmas, de t fotó

Scuol-Tarasp hatalmas, de tájba illő felvételi épülete

Scuol falu fotó

Scuol falu

Buszok ndulnak Scuolból Aus fotó

Buszok ndulnak Scuolból Ausztria felé és a környékbeli tanyavilágba, természetesen ütemesen

Binari=vágány rétorománul fotó

Binari=vágány rétorománul

Az RhB Ge 4/4 II  625 Scuol fotó

Az RhB Ge 4/4II 625 Scuol-Taraspban az ingavonatok csonkavágányán

Ez a megoldás itt egyedülálló az RhB svájci hálózatán (Olaszországban, Tiranóban csak csonkavágányok vannak, igazi fejpályaudvar sok tolatással!)

Az RhB Ge 4/4 II  616 a val fotó

Az RhB Ge 4/4II 616 a valódi EngadinStar gyorsvonattal Beverbe érkezik

A háttérben a havas, vakítóan fehér Bernina-masszívum. Nem véletlen, hogy miközben az Albulán vagy az Engadinban az árnyékot hajkurásztuk, pólóban jártunk, vágyakoztunk a rövidnadrágunkra és néha megörültünk, ha egy megmaradt hófoltba vagy egy hűs patak vizébe tehettük a langymeleg sörösdobozokat, addig a Berninabahnon a polárpulcsi és a télikabát extra béléssel volt az alapöltözékünk. A táskánk maradék tartalmára tulajdonképpen nem is volt szükség.

Az RhB Ge 4/4 III  642  RhB fotó

Az RhB Ge 4/4III 642 RhB Team a Bernina-Express panorámavonattal a Val Beverben Bever és Spinas között

A Val Bever az egész RhB egyik legcsodálatosabb része.

Napkelte a Val Beverben

Egy autómentes, kis völgy, nagyszerű fenyőerdővel, sétautakkal, legelőkkel és remek hegycsúcsokkal. Nagy a forgalom is: ez itt az Albulabahn önálló szakasza a nagyalagút és az engadini vonal csatlakozása előtt. A képek beleillettek volna az Albulabahn albumába is, de az úgy túl hosszú, ez pedig túl rövid lett volna. Ezért, mivel tulajdonképpen az Engadinhoz tartozik, inkább ide tettük be ezeket a fotókat, így ez az album színesebb is lett. Az egyedüli kivétel a beveri napfelkeltét ábrázoló képünk.

Kikericsek a Val Beverben fotó

Kikericsek a Val Beverben

Az RhB Ge 6/6 II  706 egy t fotó

Az RhB Ge 6/6II 706 egy tehervonattal a Val Beverben

A Val Bever az egész RhB egyik legcsodálatosabb része.

Napkelte a Val Beverben

Egy autómentes, kis völgy, nagyszerű fenyőerdővel, sétautakkal, legelőkkel és remek hegycsúcsokkal. Nagy a forgalom is: ez itt az Albulabahn önálló szakasza a nagyalagút és az engadini vonal csatlakozása előtt. A képek beleillettek volna az Albulabahn albumába is, de az úgy túl hosszú, ez pedig túl rövid lett volna. Ezért, mivel tulajdonképpen az Engadinhoz tartozik, inkább ide tettük be ezeket a fotókat, így ez az album színesebb is lett. Az egyedüli kivétel a beveri napfelkeltét ábrázoló képünk.

NEVA-ingavonat Bever és Sam fotó

NEVA-ingavonat Bever és Samedan között az Oberengadinban

Az RhB Ge 6/6 II  701 Bever fotó

Az RhB Ge 6/6II 701 Bever és Samedan között egy tehervonatot húzva az Oberengadinban

Az RhB Ge 6/6 II  701 Bever fotó

Az RhB Ge 6/6II 701 Bever és Samedan között egy tehervonatot húzva az Oberengadinban

A Ge 4/4 II  630 Samedan és fotó

A Ge 4/4II 630 Samedan és Bever között

A Ge 4/4 III  650 Samedan é fotó

A Ge 4/4III 650 Samedan és Bever között

A Ge 4/4 III  650 Samedan é fotó

A Ge 4/4III 650 Samedan és Bever között

Teherkocsi lekapcsolása egy fotó

Teherkocsi lekapcsolása egy Scuol-Tarasp - Pontresina vonatról Samedanban

A Ge 6/6 II  705 Samedanban fotó

A Ge 6/6II 705 Samedanban

Teherkocsi lekapcsolása egy fotó

Teherkocsi lekapcsolása egy Scuol-Tarasp - Pontresina vonatról Samedanban

Teherkocsi lekapcsolása egy fotó

Teherkocsi lekapcsolása egy Scuol-Tarasp - Pontresina vonatról Samedanban

Aláverőgép Samedanban fotó

Aláverőgép Samedanban

Aláverőgép Samedanban fotó

Aláverőgép Samedanban

A Ge 6/6 II  705 és a Ge 4/ fotó

A Ge 6/6II 705 és a Ge 4/4III 641 Samedanban

Fölvonult a PFT Bergünben fotó

Fölvonult a PFT Bergünben

Az Albulabahn a világöröksé fotó

Az Albulabahn a világörökség része - de azért a kötelező kajaautomata ott van

Fölvonult a PFT Bergünben fotó

Fölvonult a PFT Bergünben

Fölvonult a PFT Bergünben fotó

Fölvonult a PFT Bergünben

Fölvonult a PFT Bergünben fotó

Fölvonult a PFT Bergünben

A Tm 2/2 116 Bergün/Bravuog fotó

A Tm 2/2 116 Bergün/Bravuogn állomáson

A Tm 2/2 116 Bergün/Bravuog fotó

A Tm 2/2 116 Bergün/Bravuogn állomáson

Aláverőgép Bergün/Brav fotó

Aláverőgép Bergün/Bravuogn állomáson

Aláverőgép vált teret  fotó

Aláverőgép vált teret Bergün/Bravuogn állomáson

A Tm 2/2 116 pályaszámú Sch fotó

A Tm 2/2 116 pályaszámú Schöma traktor Bergün/Bravuogn állomáson

Gyorsvonat Bergünben fotó

Gyorsvonat Bergünben

A Ge 4/4 II  624 Samedanban fotó

A Ge 4/4II 624 Samedanban

A BDt 1753 Samedanban fotó

A BDt 1753 Samedanban

Ez nem az a BDt! A kis szem a kalauz nélküli vonatra utal.

A Ge 4/4 III  641 Samedanba fotó

A Ge 4/4III 641 Samedanban

GEX Samedanban fotó

GEX Samedanban

A Glacier-Express miatt túl hosszú vonatnak kell a második áramszedő - ilyenkor a fővezetéket a poggyászkocsiban megszakítják és ő külön transzformátorról táplálja a vonat hátsó részét.

GEX Samedanban fotó

GEX Samedanban

A Tmf 2/2 89 pályaszámú tra fotó

A Tmf 2/2 89 pályaszámú traktor a samedani fűtőházban

Köszönöm a figyelmed!

Kimaradt jelenetek rovatunk fotó

Kimaradt jelenetek rovatunk: a lavini viadukton kicsit belecsúszott a fákba a hangtalanul suhanó mozdonyvonat

A Ge 4/4 II  630 Samedan és fotó

A Ge 4/4II 630 Samedan és Bever között

A Ge 4/4 III  651 Beverben fotó

A Ge 4/4III 651 Beverben

Lavin állomás fotó

Lavin állomás

Ardez állomás fotó

Ardez állomás

A Ge 4/4 III  651 Celerina/ fotó

A Ge 4/4III 651 Celerina/Schlarigna állomáson

A St. Moritz-i állomás helyének kitalálásáig ez volt az Albulabahn végállomása.

Köszönöm a figyelmedet! Kérlek, maradj a benbe.hu-n!

Keress a címkék közöttg

Hasonló képek:

622 6282150 M41350 Bzmot611 Ge 4/4 II334 Bzmot

Helyszínek:

Mozdonysorozatok:

Ge 4/4 III Ge 4/4 II BDt Tm 2/2 630 651 Ge 3/3 ABe 8/12 Ge 6/6 Tmf 2/2

 

Régi és új albumok:

Dunántúli maradékok 3.Pár holland képAlföldHóFüsti

Albumok Mozdonyok Atlasz RhB Cikkek Toolbox

-----------------

Copyright Takács Bence és társai, 2005-2017. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!

Címlap Cikkek Mozdonyok Atlasz Linkek