sín benbe.hu

-------------------------------------------

Címlap Cikkek RhB Albumok Mozdonyok Atlasz Linkek

Advent Weitrában

Kisvonatozás a Waldviertler Schmalspurbahnon.

A MÁV-TR 431 158 Budapest-N fotó

A MÁV-TR 431 158 Budapest-Nyugati pályaudvaron

A MÁV-TR 431 158 Budapest-N fotó

A MÁV-TR 431 158 Budapest-Nyugati pályaudvaron

Komoly küzdelemben voltunk Nohabpetivel, én hetek óta folyamatosan dolgoztam, a megelőző hétvégén diákokat kísértem Leidenbe (azért nem volt az rossz), Peti pedig Kiivből érkezett haza éppen, mégis úgy döntöttünk, hogy ellátogatunk a weitrai adventi vásárba. Petiéknek ez már több éves hagyomány, és a társaság vasutas tagjai, illetve Németh Feri komáromi illetősége miatt igen speciális megközelítést alkalmazunk. Célszerű lenne ugyanis, ha csak vonatozni meg vásározni szeretnénk egy négyórás autóúttal reggel négykor elindulni Budapestről Gmündbe, de ehelyett vonatozunk, megszállunk Győrben, onnan autózunk Parndorf Ortig, onnan pedig ismét vonatrozunk Gmündig egy Einfach-Raus-Tickettel. Ez árban összesen kb. ugyanannyi, viszont cserébe még van egy közös esténk beszélgetni, sörözni, és a vonatos utak is jobb hangulatban telnek. A legjobban azonban a Waldviertelbahnon való utat vártam, ennek az osztrák kisvasútnak ugyanis még a közelében sem jártam.

A MÁV-TR 431 133 Budapest-N fotó

A MÁV-TR 431 133 Budapest-Nyugati pályaudvaron

Ezzel a záhnyi sebessel érkezett Peti, utána átmetróztunk a Keletibe. Itt egy gyors ugrás következik...

Az ÖBB 1116 040 Gmündben fotó

Az ÖBB 1116 040 Gmündben

(Franz-Josefs-Bahn)

Gmünd modern felvételi épül fotó

Gmünd modern felvételi épülete és a kisvasút építés alatt álló csarnoka

A NÖVOG-nak úgy tűnik, a csarnok a mániája, még egy napi egy vonatos kisvasútnál is. Eközben a bécsi Főpályaudvaron átsüvít a szél...

A Waldviertler Schmalspurba fotó

A Waldviertler Schmalspurbahn egyik büfékocsija

Szinte már középkorinak tűnik a vonal menti városok címerpajzsai miatt.

A BBÖ 2095.12 Gmünd fű fotó

A BBÖ 2095.12 Gmünd fűtőházában

Az Mh1 és Mh3 Gmünd fű fotó

Az Mh1 és Mh3 Gmünd fűtőházában

A NÖVOG 5090.008 Gmünd f fotó

A NÖVOG 5090.008 Gmünd fűtőházában

A NÖVOG 5090.008 és 5090.01 fotó

A NÖVOG 5090.008 és 5090.013 Gmünd fűtőházában

A NÖVOG 2095.12 Gmünd f$ fotó

A NÖVOG 2095.12 Gmünd fűtőházában

A NÖVOG 2095.05 és a normál fotó

A NÖVOG 2095.05 és a normál nyomközű ÖBB 2067 071-7 Gmünd fűtőházában

A NÖVOG aranyszínű 5090.013 fotó

A NÖVOG aranyszínű 5090.013 Gmünd fűtőházában a Waldviertlerbahnon

A NÖVOG 2095.12 és 2095.05  fotó

A NÖVOG 2095.12 és 2095.05 Gmünd fűtőházában

Egy képen a gmündi kisvasút mindkét dízelmozdonya.

A 2095.05 Gmündben fotó

A 2095.05 Gmündben

Česke Velenicéből Wien fotó

Česke Velenicéből Wien Franz-Josefs-Bahnhofra tartó REX Gmündben

Az ÖBB 2143 009-5 Gmündben fotó

Az ÖBB 2143 009-5 Gmündben

Jó lenne elkapni mozgás közben!

Az ÖBB 1144 058 Gmündben fotó

Az ÖBB 1144 058 Gmündben

(Franz-Josefs-Bahn)

Sajnos ezt a szép szerelvényt csak tárolták itt, reggeli erősítés lehet munkanapokon.

Az ÖBB 1116 153 Gmündben fotó

Az ÖBB 1116 153 Gmündben

1870-ben épül meg a Franz-Josefs-Bahn (FJB) Bécs és Gmünd között, folytatással Česke Budejovicén át egészen Prágáig. A végig kétvágányú vasútvonalon a második vágányt 1959 és 1967 között Absdorf-Hippersdorfon túl fölszedték, így ma jelentős keresztre várási idők nehezítik a közlekedést. A Wiesel-kocsikból álló REX vonatok, valamint a Sigmundsherbergig közlekedő, mindenütt megálló, 4020-as motorvonatokkal kiadott S-Bahn kétórás ütemben jár, hétköznap sűrűbben. A vonal gyönyörű, dombvidéki környezetben vezet, bőséges fotótémát kínálva a vasútbarátoknak, még ha nem is alpesi környezetet. Számos mellékvonal ágazik ki belőle, így Sigmundsherbergnél a Kamp folyó völgyében vezető, festői mellékvonal (ezen 5047-es motorkocsik közlekednek), a megszűnt Sigmundsherberg-Zellerndorf, a megszűnt Göpfritz-Raabs, a szintén megszűnt Schwarzenau-Waidhofen a.d. Thaya és a kirándulóforgalmat lebonyolító Schwarzenau-Zwettl. A legérdekesebb azonban feltétlenül a Gmündből induló Waldviertler Schmalspurbahn.

Az épülő kisvasúti áll fotó

Az épülő kisvasúti állomás Gmündben

A BBÖ 2095.05 Gmündben fotó

A BBÖ 2095.05 Gmündben

A BBÖ 2095.05 Weitra és Alt fotó

A BBÖ 2095.05 Weitra és Alt Weitra között

Gmündből is több irányba szándékoztak mellékvonalakat építeni, erre végül 1899-ben alakult részvénytársaság. A két vonal Litschaun át Neubistritzbe, illetve Weitrán és Gross Gerungs-on át Kremsbe vezetett volna. 1896. január 24-én kezdődött a litschaui vonal (a Nordast) építése, 1900. június 4-én már menetrend szerint jártak a vonatok. Az Alt Nagelbergből Heidenreichsteinbe vezető mellékvonal már 1989. június 30-án járható volt.

Eközben megkezdődött a déli vonalrész (a Südast) tervezése, és 1901. április 18-án már Gross Gerungsig végeztek a nyomvonal-bejárással. Május elsején megkezdődött az építkezés és 1902. augusztus 9-én Steinbach/Grosspertholzig megnyitották a pályát, ami 1903. március 1-jére volt Gross Gerungsig járható. A további vonalszakaszok sosem épültek meg, így a helyiérdekű vasút nem volt hosszútávú sikerre ítélve.

Betett a vasútnak az első világháborút lezáró Versailles-i Béke is: Gmünd város felét, és természetesen Gmünd Hauptbahnhofot Csehszlovákiához csatolták. Ezért a Franz-Josefs-Bahn számára Gmünd Stadt megálló helyén új állomás épült, és ide helyezték át 1922. január 1-jei üzemkezdettel a kisvasúti állomást is. A Südastot könnyű volt bekötni az új állomásba, mivel annak délre kanyarodó íve már a mai határokon belül feküdt. A Nordast elágazása azonban csehszlovák területre került, ezért a vonatok korridorforgalomban közlekedtek. A Nordast és a Südast közötti közvetlen teherforgalmat deltavágány segítette. 1950-ben a csehszlovák állam költségén osztrák területen új nyomvonal épült, ekkor a régi nyomvonalat föladták, a deltavágány azonban gépfordítás céljából megmaradt, de harmadik ágában csak egy rövid kihúzóvágány található.

A BBÖ 2095.05 Weitra és Alt fotó

A BBÖ 2095.05 Weitra és Alt Weitra között

A BBÖ 2095.12 Alt Weitra és fotó

A BBÖ 2095.12 Alt Weitra és Weitra között

A Nordaston a csekély forgalom miatt 1986. június 1-jén, 86 év és 11 hónap üzem után a személyforgalmat megszűntették, a vonatokat autóbuszokkal váltották ki (a pótolták szó használatát elutasítom). A teherforgalom 1992. május 29-ig megmaradt. A Südaston álltak forgalomba az ÖBB első modern, 5090 sorozatú motorkocsijai, amik egészen a 2001 május végéig közlekedtek. 2001. júniusa óta a turizmus igényeit állítólag figyelembevevő menetrend szerint járnak a vonatok, miután ennek létjogosultságát egy alapos utasszámlálásos, két éves próbaidőszak megalapozta. A vonatok a hét különböző napjain eltérő szerelvényösszeállítással, aranyszín 5090-esekkel, dízeles vagy gőzös nosztalgiaszerelvénnyel közlekednek. Az általános napi egy pár vonat egy úticélhoz való elutazást és visszautazást tesz lehetővé, a vonal menti települések fölfedezését, más irányba történő utazást, igazi kerékpáros forgalmat nem. Ezen az adventi hétvégén, amikor négy fordulót tettek meg a dízeles vonatok, és Bécsből nosztalgiavonat is indult Gmündbe, emiatt több vonat üresen közlekedett, csak a nosztalgiavonathoz csatlakozó járatok voltak teltházasak. A vidékkel ismerkedni vágyó turisták többsége a gyorsabb eljutást biztosító autót választja. Talán nem is tudja, hogyan járnak a vonatok, olyan ritkák.

Városias ház Weitrában, a v fotó

Városias ház Weitrában, a vasútállomásra vezető utcában

Az BBÖ 2095.12 Alt Weitra é fotó

Az BBÖ 2095.12 Alt Weitra és Weitra között egy falevél társaságában

A vonatok csupa kéttengelyes, nyitott peronos kocsiból állnak, jóval régebbiek, mint a hazai kisvasutakon megszokott modern Bax és GV Bak sorozatú kocsik, és autentikusságuk miatt egy vasútbarátnak nagyobb élményt is jelent bennük utazni, mint az erdei vasutak házi barkács vagonjaiban. A járműtelepen állt egy négytengelyes, talán mariazelli eredetű kocsi is, de az most nem volt a vonatba sorozva.

A hegymenetet az első mozdony mögötti kocsi nyitott peronján töltöttük, a röfögő dízelmotor élményszámba menő koncertjét hallgatva. Végig forgott a kamera (hogy film mikor lesz belőle, az jó kérdés), hol kertek alatt, ahol öt-tíz méterrel egy patak fölött vezetett a pálya, mintha csak Lajosházára mennénk, csak itt hangulatos települések is vannak útközben, nem csak az egy szem Gyöngyössolymos. A környezet dombvidéki, de rövidesen áthaladtunk Alt Weitra megállóhelyen, és pár tó, a Weitraer Teich mellett elhaladva maximális teljesítményre kapcsoltak a gépek, és elkezdtük az elnyújtott vonalkifejtés meghódítását föl Weitra felé. Mindössze öt percig tart a mászás, húsz, harminc km/h sebességgel, és kibontakozik a weitrai vár látványa. MÁV szabványra emlékeztető, de a sokadrengű vonal menti kisvároshoz képest óriási állomásra érkezünk, ez mutatja, hogy nyílván a jóval gazdagabb Ausztriában vagyunk. Már kinyitott a büfé, rotyog a bogrács, mi pedig a vízház mellett ballagtunk is ki a szerpentinhez fotózni, és éppen csak egy pörköltre tértünk vissza az állomásra ez előtt a második vonatpár előtt. Keresztezni talán csak Alt Weitrán lehetne, így két vonatot járatni ezen a rövid szakaszon nem érdemes.

Az BBÖ 2095.12 Alt Weitra é fotó

Az BBÖ 2095.12 Alt Weitra és Weitra között

A dombok Weitránál fotó

A dombok Weitránál

Játszott velünk az időjárás, de így is remek képek sikerültek.

A BBÖ 2095.05 Weitránál, a  fotó

A BBÖ 2095.05 Weitránál, a háttérben a kastéllyal

Weitra az első város a vonal mentén, de nem az utolsó, még több tíz kilométeren át kanyarog hasonló tájban a kisvasút. Rögtön Weitra után egy viadukton kel át a vonat, és a vonalon még egy, ívben fekvő, falazott viadukt, egy hosszabb és egy rövidebb alagút is található, de odáig csak a szezonban mennek el a vonatok. Abból az irányból is lehet fotózni a várat, sokkal fenségesebb látványt nyújtva.

A BBÖ 2095.05 Weitránál, a  fotó

A BBÖ 2095.05 Weitránál, a háttérben a kastéllyal

A BBÖ 2095.12 Alt Weitra és fotó

A BBÖ 2095.12 Alt Weitra és Weitra között

A fenyves emlékeztet csak Ausztria többi részére, a széles legelők és szántók között kanyargó vonat a nagy hegyi vasutakhoz képest, mint a Tauern, az Arlberg, vagy a Mariazellerbahn sok fotózási lehetőséget nyújt, kevésbé szűk a hely az erdő vagy épp a burjánzó gyomnövények miatt. Budapestnél jóval északabbra, ráadásul több, mint 560 méter magasan vagyunk Ausztria egyik hideg zugában, így a fenyőfák uralma teljesen indokolt.

A BBÖ 2095.12 Alt Weitra és fotó

A BBÖ 2095.12 Alt Weitra és Weitra között

Ennyi kocsihoz egyébként is kell a két mozdony, a kapcsolóknak is előnyösebb a húzva-tolva közlekedés, és a körüljárás is megspórolható. Volt itt már jóval hosszabb szerelvény is ezzel a két géppel, de idén sejthették, hogy nem lesz nagy tömeg.

Weitra fotó

Weitra

Weitra - a legrégibb sörf&# fotó

Weitra - a legrégibb sörfőzőváros Ausztriában

Weitra - a legrégibb sörf&# fotó

Weitra - a legrégibb sörfőzőváros Ausztriában

Az adventi forgatag egyáltalán nem zsúfolt, viszont nagyon hangulatos a középkori házak között bolyongani, lépcsőzni a sikátorokban, bemászni egy kocsmába egy bolthajtásos kapualjból, végigkóstolni a finomságokat. A legnépszerűbb ételek a tavi halak, a csavarva szeletelt sült krumpli, a gofri és a templom tövében árult kiváló mákos nudli. És remek sör kapható mindenfelé, a Gasthausokban természetesen csapolva. Asztalhoz kihalásos alapon lehet jutni, vagy betársulva egy másik társasághoz, de pont ettől válik egy ilyen hétvégi nap egyedi programmá.

Adventi vásár Weitrában fotó

Adventi vásár Weitrában

Adventi vásár Weitrában fotó

Adventi vásár Weitrában

A helyi Lions Club jótékonysági forraltbort árul.

Adventi vásár Weitrában fotó

Adventi vásár Weitrában

Adventi vásár Weitrában fotó

Adventi vásár Weitrában

Adventi vásár Weitrában fotó

Adventi vásár Weitrában

Adventi vásár Weitrában fotó

Adventi vásár Weitrában

Adventi vásár Weitrában fotó

Adventi vásár Weitrában

Adventi vásár Weitrában fotó

Adventi vásár Weitrában

A BBÖ/NÖVOG 2095.12 Alt Wei fotó

A BBÖ/NÖVOG 2095.12 Alt Weitra és Weitra között

A BBÖ/NÖVOG 2095.12 Alt Wei fotó

A BBÖ/NÖVOG 2095.12 Alt Weitra és Weitra között

A BBÖ/NÖVOG 2095.05 Weitráb fotó

A BBÖ/NÖVOG 2095.05 Weitrában

A BBÖ/NÖVOG 2095.12 Weitráb fotó

A BBÖ/NÖVOG 2095.12 Weitrában

A BBÖ/NÖVOG 2095.12 Weitráb fotó

A BBÖ/NÖVOG 2095.12 Weitrában

Fő a Gulasch a weitrai állomáson (brutálisan finom volt!)

A BBÖ/NÖVOG 2095.05 Weitráb fotó

A BBÖ/NÖVOG 2095.05 Weitrában

A BBÖ/NÖVOG 2095.12 Weitráb fotó

A BBÖ/NÖVOG 2095.12 Weitrában

Az ÖBB 86-33 029-8 Wien Fra fotó

Az ÖBB 86-33 029-8 Wien Franz-Josefs-Bahnhofon

Az ÖBB 1116 153 és a 1144 2 fotó

Az ÖBB 1116 153 és a 1144 258 Wien Franz-Josefs-Bahnhofon

Ennyi volt a weitrai adventi vásár, de ez egy olyan program volt, hogy én megyek jövőre is!

Köszönöm a figyelmedet! Kérlek, maradj a benbe.hu-n!

Keress a címkék közöttg

Hasonló képek:

2150 M41334 Bzmot205 2461116 242307 441

Helyszínek:

Mozdonysorozatok:

5090 431 1116 86-33

 

Régi és új albumok:

Bosznia 2017Felvidéki maradékok 1.Dél-nyugati körKétszer a MátrábanPúpos 50

Albumok Mozdonyok Atlasz RhB Cikkek Toolbox

-----------------

Copyright Takács Bence és társai, 2005-2017. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!

Címlap Cikkek Mozdonyok Atlasz Linkek