sín benbe.hu

Címlap Cikkek RhB Albumok Mozdonyok Atlasz Linkek

-----------------

Visó igavonói

Erdély és Kárpátalja határán, a Vas-ér mentén működik az egyik legeredetibb erdei vasút, ahol a mai napig a 19. századra jellemző módon zajlik a fakitermelés és élnek az erdei emberek. Ezen a túrán a turisztikai járműparkkal ismerkedtünk.

Az UZ 2TE10M-2650 Tiszabork fotó

Az UZ 2TE10M-2650 Tiszaborkút (Квасы) és Szvidoveci (Свидівець) között, a Tisza-viadukton, Kárpátalján

(könyvjelző)

Nem az ukrán vasúttal foglalkozó album következik most, ezt csak jelzésként hagytam itt, hogy jelezzem, a két évvel ezelőtti nyári túránk két, közeli helyszínen, a Rahó - Kőrösmező - országhatárszéli vasúton és a Felsővisói Erdei Vasúton tett látogatásokból állt. Ebből most néhány kép erejéig a Vas-ér mentén pöfögő kisvasutat szeretném bemutatni, a Fekete-Tisza völgyében haladó látványos hegyi vasúttal majd külön foglalkozom (arról úgyis sokat írtam már ), most csak pár olyan képet szeretnék föltenni, ami a Felsővisói vonal járműveit mutatja be inkább részletesebben (a sokkolóan gyönyörű téli tájról már beszámoltam ).

Az UZ 2TE10M-2650  Tiszabor fotó

Az UZ 2TE10M-2650 Tiszaborkút és Szvidoveci között

(könyvjelző)

Ez a befejezetlen szálloda sajnos csak hátrányára változik .

Az UZ M62-1260 Aknaszlatina fotó

Az UZ M62-1260 Aknaszlatina-1 és Aknaszlatina-2 között egy Lembergbe / Lvivbe tartó gyorsvonattal

A CFR Calatori 60 1156-8 pá fotó

A CFR Calatori 60 1156-8 pályaszámú Sulzer dízelmozdonya előfogatolja a bordás oldalfalú 60 1356-9 pályaszámú testvérét a Visó folyó hídján Petrova és Petrovabistra (Bistra Viseului, Románia) között

(könyvjelző)

Átfűztük magunkat a határon Aknaszaltina és Máramarossziget között, majd az utolsó candela fényeknél még lefényképeztünk egy Bethlen felől Szigetre tartó gyorsvonatot. Ez a szakasz a rahói vonalból Visóvölgynél ágazik ki és Alsóvisón át Borsáig HÉV-ként épült, ezt vezették át az Erdélyi-medencébe és csatolták be Szálva állomásnál a Kolozsvár-Szucsáva vonalba. A kép még a HÉV-szakaszon készült, tehát ennél sokkal látványosabb helyek is vannak a vonalon, de eddig sosem sikerült értelmes fényviszonyok közepette a viaduktos részre érnünk. A kép hátterében a Visóba torkolló Bistra folyó völgye látható, a Visó a vasúttal párhuzamosan folyik eddig, majd hamarosan a Tiszába ér. A Google Maps hibásan a Visót hívja Bistrának és egészen a forrás Borsáig vezeti.

A CFF Viseu 764-408  Cozia- fotó

A CFF Viseu 764-408 Cozia-1 Felsővisó CFF állomáson

A CFF Viseu 764 408  Cozia- fotó

A CFF Viseu 764 408 Cozia-1 Felsővisó CFF állomáson

(könyvjelző) (Felsővisói Erdei Vasút)

Forgatag a gőzmozdonyok miatt híres és tömött kisvasúti állomáson. 2008-ban itt még fonódott vágány volt, hiszen egészen a fűtőházig el tudtak menni a normál gépek, sőt, egy vágányon szerelni is tudtak. Hajnalban gyorsan beugrottunk megnézni, hogy lehet-e értelmesen járműveket fotózni itt reggel (nem lehet), majd elindultunk föl a vonal mentén, hogy legyenek rendes képek is. Ez volt az első visói túránk, amikor járt is a kisvasút (2008-ban árvíz miatt nem járt, erről bőven van kép az előző link mögötti albumban, és akkor szűntek meg a Novat deltánál induló mellékvonalak végleg). Ekkor még nem merészkedtünk messzire, tanultuk a helyet és a menetrendet is Lórival, mert a honlapon csak az első vonat indulása volt megfejthető, az nem, hogy az az 5-6-7 vonat, amit még hirdetnek, mikor indul. A visszaérkezés meg pláne nem.

Pályamesterem beájulna! fotó

Pályamesterem beájulna!

Sínszegekkel kiegészített ütköző a visói kisvasúton.

A CFF Viseu / Felsővis fotó

A CFF Viseu / Felsővisói Erdei Vasút 764 408 pályaszámú Cozia-1 kisvasúti gőzös Valea Scradei és Novat között

(könyvjelző) (Felsővisói Erdei Vasút)

A vonatok szabályos időközönként követik egymást, mivel nem sokkal Novat után meg kell állniuk egy víztöltésre, és ekkor sem érhetik utol egymást. Ez az első vonat volt, amit fényképeztünk, nem sokkal Valea Scradei megálló után. Ez a kis, falusias rész és a környező szórvány tanyák úgy 5 km hosszan nyúlik el a Vas-ér mentén, és a borzalmasan kátyús földúton kívül a vasút az egyetlen közlekedési eszköz. Persze nem hétvégén, olyankor a kirándulóvonatok meg sem állnak ott, de munkanapokon innen indulnak a munkavonattal a favágók mélyen a Kárpátokba, egészen az ukrán határhoz. Hétfőnként több tucat férfi száll itt föl az amúgy sem üres járatra. A hely nem elfeledett, még óvoda is van, talán a környék egyetlen felújított épülete. Bár urbánusnak tűnik a környezet, nem csak a vízállomás közelsége mutatja, hogy már jócskán a hegyek mélyén járunk: az ide tíz perc sétára lévő parkolóig kb. negyed órát döcögtem a kis Opelommal a visói állomástól. Innen egy kilométert még járható az út (ha az autód legalább tíz éves és már nem igazán változik, mennyiért lehet eladni), utána már nyugati ember föladja. A téli túránkon akkora kátyú jött szembe, hogy megfordulni alig sikerült, mert odáig is lendületből mentünk.

A Cozia-1 a kirándulóvasút egyik legstabilabb gépe (külön gépek működnek a hétvégi személyszállító vonatokon és a munkanapi vegyesvonatokon, bár a tulajdonosa sok gőzösnek is a fakitermelésért felelős R.G.Holz). 2008-ban szinte gyári állapotban volt a gőzmozdony, ami annyira nem meglepő, mivel akkor igen fiatal volt még az élményvonatozás itt, és maga a gép is mindössze 22 éves volt: 1986-ban épült Szászrégenben, persze a resicai 490-es tervekkel teljesen megegyezően, ami maga a MÁVAG 490-es módosítása. Szintén szászrégeni (ma: Rhegin, Románia) a kaszói Karácsony (490,2001) is, amely sajnos ma már nem üzemel, egy félig nyitott tető alatt tengődik Magyarország legfiatalabb gőzmozdonya. A Cozia-1 2001 óta van a kisvasúton és az R. G. Holz tulajdona.

Wengernalpbahn személykocsi fotó

Wengernalpbahn személykocsik Felsővisón

Józsi, ez a szög nem fog, b fotó

Józsi, ez a szög nem fog, beverjek még egyet? - Igen! - Ez se fog! - Akkor verj be még egyet...

A CFF Viseu 764 435  Bavari fotó

A CFF Viseu 764 435 Bavaria Valea Scradei és Novat között

(könyvjelző) (Felsővisói Erdei Vasút)

Hiába van minden vonatban egy duba-kocsi is (ami fát és a paltini etetéshez ellátmányt visz), a fa sosem elég. A duba jellegzetes erdélyi kisvasúti kocsifajta, a zárt teherkocsi egy része egy nyitott fabunker, belsejében az erdészek felszerelése vagy bármi egyéb is elhelyezhető. Sok utas is szokott lógni belőle. Mivel ebben a cikkben főleg a kisvasút egyedi járművei tudnak megjelenni, ezért álljon itt a Bavaria életrajza is: 1954-ben készült Resicabányán, 2012 óta van Felsővisón, előtte pedig meglepő helyen, az osztrák-svájci határon szolgált, aktívan alakítva a határt is, mivel az a Rajna folyó, aminek az új medrét pont a tschaggunsi szolgálati helye, az Internationalen Rheinregulierungsbahn ásott ki a meanderekből. Előtte a zsilvásárhelyi CFF Tismana kötelékében szolgált, ahol a csatornává alakított Zsil folyó fölötti masszív híd vagy a lakótelepeken átvezető városi szakasz rendkívül izgalmas volt, ám 1998-ban a vasutat teljesen fölszámolták. A nevének eredetét nem tudom, mivel két, eredendően német nyelvű országban is szolgált, Németországba pont nem jutott el, így nem tudom, mitől lehet bajor.

Ózdi sín a Felsővisói  fotó

Ózdi sín a Felsővisói Erdei Vasúton

A CFF Viseu 764-469 Valea S fotó

A CFF Viseu 764-469 Valea Scradei és Novat között

A CFF Viseu / Felsővis fotó

A CFF Viseu / Felsővisói Erdei Vasút név nélküli 764 469 pályaszámú gőzmozdonya Valea Scradei és Novat között

(könyvjelző) (Felsővisói Erdei Vasút)

A Reșița gőzmozdonygyár

Resica gépgyár
A Resicza gépgyár
(a kép forrása: Wikimedia )

A XV. században alapított település több falu összeolvadásával jött létre. Első gyárai Oláh Resitza és Németh Reschitza közelében jöttek létre, utóbbi ismeretes Resiczabánya néven is. Az eredetileg is jelentős román népességgel bíró településen magyar, szász és zsidó kisebbség is élt.

A fémművesség 1771-re nyúlik vissza, amikor a boksánbányai huták kapacitása elégtelenné kezdett válni. Kezdetben az oravicabányai Bánáysz Igazgatóság felügyelete alá tartozott, majd 1855-ben a Birodalom romló gazdasági helyzetére tekintettel privatizálták és a cs. kir. szab. Osztrák Államvaspálya Társaság (K.u.K Oberprivillegierte Staatseisenbahn Gesellschaft, vagyis a hírhedt OÁT / St.E.G.) kezébe került. A legenda szerint még az Eiffel-toronyba is jutott a resicabányai acélból, ám erre nincs hiteles bizonyíték. A gépgyár a Második Világháború alatt természetesen fegyvereket, többek között légvédelmi lövegeket gyártott, majd tulajdonosa részben a Reich lett Hermann Göring vezetésével. Ez erősen korlátozta II. Károly román király önálló politikai manőverezéseit, de talán megágyazhatott a kiugrásnak.
Forrás

Ezen az autentikus vonaton a gőzöst egy duba, majd két régi személykocsi követi, csak a LED-mátrixok lelombozóak kicsit. A gép 1955-ös resicai gyártmány és már 1962 óta a Felsővisói Erdei Vasút kötelékében van. A kisvasút honlapján fenntartásból kivonva jelzéssel szerepel, örömteli, hogy mégis gőzben sikerült elkapnunk! De egyébként nem csak resicai jellegű gépek üzemelnek a kisvasúton, a honlap szerint még üzemképes például ez a Krauss-masina is 1921-ből. A legtöbb gép itt azonban Reșița, amik viszont nem csak Felsővisón, de például Moldovitában vagy több magyarországi erdei vasúton is közlekednek vagy közlekedtek. A MÁVAG-alapon készült mozdonyok tervei alapján Szászrégenben (Reghin, Románia) is készültek ilyen mozdonyok, ilyen például a kaszói Karácsony is. Néhány resicás kép:

A CFF Viseu 764 469 Valea S fotó

A CFF Viseu 764 469 Valea Scradei és Novat között

A CFF Viseu 764 469 Valea S fotó

A CFF Viseu 764 469 Valea Scradei és Novat között

A CFF Viseu 764 449  Cozia- fotó

A CFF Viseu 764 449 Cozia-2 Valea Scradei és Novat között, dubával, régi kocsival, Wengernalpbahn-kocsikkal és nyitott kocsikkal

(könyvjelző) (Felsővisói Erdei Vasút)

A háttérben természetesen a Vas-ér, amiről a német nevét (Wassertalbahn) kapta, amelynek rövidítése pont megegyezik a kocsik eredeti üzemelésének helyéével, a Wengernalpbahn svájci fogaskerekűével . Ott ugyanilyen típusú kocsik és a hozzájuk tartozó motorkocsik még bőven forgalomban vannak, ezek azért kerülhettek ide a 800 mm nyomközű vasútról, mert sok motorkocsi alacsonypadlós pótkocsikat kapott. Így a hatvan éves járművek mégtovább üzemelhetnek, hiszen műszaki ok nincsen lecserélni őket. Ezért is mondom , hogy akár jelen helyzettől függetlenül is bűn nem a lehető leginkább kihasználni a járműfelújításokban rejlő lehetőségeket. A gép maga 1955-ös resicai gyártmány és 2007 óta van kölcsönben itt; csak nemrég tették őt is üzemképessé.

Kályhacső Visón fotó

Kályhacső Visón

A CFF Viseu L35H 024 Valea  fotó

A CFF Viseu L35H 024 Valea Scradei és Novat között

(könyvjelző)

L45H

CFR, CFI, CFF, MÁV, ŽS, Koleje Wąskotorowa, F+F, CFC, ÖGLB, Stainzerbahn, SOEG, Zittauer Schmalspurbahn, BDŽ

L45H 086

Gyártó: uzinele „23 August”
Tengelyelrendezés: B' B'
Teljesítmény: 331 kW
Sebesség: 40 km/h
Szolgálati tömeg: 32 t

A román vasúti járműipar talán leglátványosabb produktuma amit szerte Európában használnak a mai napig, legnagyobb példányszámban Lengyelországban és Romániában.

Wikipedia
Fényképek

Minden Faur kisvasúti mozdonyrajongónak szeretném figyelmébe ajánlani a Lóri által gondozott, igen gazdag tematikus csoportot .

Ez a gép egy specialitás még az L45H/Mk45/Lxd2 körön belül is, és nem csak a sűrűn fölszerelt sárgaréz kapaszkodók miatt. Ez ugyanis nem a 331 kW teljesítményű L45H, hanem egy L35H, amely csak 261 kW teljesítményű. Ezeket a gépeket kizárólag Románia számára gyártották. Ez a gép ma többnyire a Maybach Black Magic különleges vonattal közlekedik , amely sötétszürke színezésével messziről kitűnik a többi szerelvény közül. Visón egyébként a tengelyterhelés csökkentésével és a menetszél hiányának kezelésével úgy is próbálkoztak, hogy a hosszú orr elejéből levágtak egy méternyi darabot és a hűtőt elfordították a vágánytengelyre merőlegesen - ezen a még CFF tulajdonú , és 2008-ban a fakitermelésben az R.G. Holz-cal vegyesen résztvevő mozdonyról készült képen látható ez a rendkívül speciális (autentikus, de egyben kissé ízléstelen) átalakítás.

Visónak jelentős Faur/Augusztus 23 művek járműparkja van, a többség a munkanapi vegyesvonatok továbbításában vesz részt, amiből egy tényleg minden nap van, de szükség esetén a pft-vel vagy további truck-okkal további gépek is fölmehetnek. Egy időben ez a favázas motorkocsik resztortja volt, de ebből a szerepkörből már régen kikoptak .

A CFF Viseu L35H 024 Valea  fotó

A CFF Viseu L35H 024 Valea Scradei és Novat között

A CFF Viseu AM1-003  Rossia fotó

A CFF Viseu AM1-003 Rossia-1 Valea Scradei és Novat között

(könyvjelző)

A Demihovszkíj Gépgyár terméke volt az utolsó személyvonat a völgyben aznap. 1962-ből származik és 2012 óta szolgál a kisvasúton, nyilván az autentikus motorkocsik helyett. Ma a gyár a Transzmasholding része és nevéhez fűződik az RŽD és az Aeroexpressz nagy sikerű, az eredeti rigai változathoz képest igencsak korszerűvé fejlesztett ED4M motorvonatcsalád kifejlesztése és gyártása is. A sorozatjelben a D-betű is Demikovóra utal.

A CFF Viseu 01 Callatis For fotó

A CFF Viseu 01 Callatis Ford Transit Valea Scradei és Novat között

(könyvjelző)

Jellegzetes visói megoldás az erdészeti dolgozók szállítására a vaskerékre helyezett minibusz. Jópár modell közlekedik belőle, pár éve frissen heyesztett Toyotát is találtunk, előtte persze az ARO volt a nyerő meg a Volga.

Ezzel elbúcsúzunk a CFF Viseu vonalától, ami persze elsősorban a népes Resita gőzmozdony-flottáról híres,de rengeteg más helyen is fotóztam, főleg az utóbbi években, gőzmozdonyokat:

A CFF Viseu 01 Callatis For fotó

A CFF Viseu 01 Callatis Ford Transit Valea Scradei és Novat között

Jellegzetes visói megoldás az erdészeti dolgozók szállítására a vaskerékre helyezett minibusz. Jópár modell közlekedik belőle.

A helyiek által használt gö fotó

A helyiek által használt görkocsi

A helyiek által használt gö fotó

A helyiek által használt görkocsi

A CFR Calatori 60 1400-5 Vi fotó

A CFR Calatori 60 1400-5 Visóvölgy és Petrovabistra (Viseu Bistra, Románia) között

A CFR 60 1400-5 Petrovabist fotó

A CFR 60 1400-5 Petrovabistra (Viseu Bistra, Románia) és Petrova között

A CFR 60 1400-5 Petrovabist fotó

A CFR 60 1400-5 Petrovabistra (Viseu Bistra, Románia) és Petrova között

A DB-Schenker Romania 60 17 fotó

A DB-Schenker Romania 60 1703-7 Sárköz állomáson a Bixád - Szatmárnémeti vasútvonalon (sajnos ez a tehervonat sem közlekedik már)

(könyvjelző)

A vonalon sok évvel korábban egy trains.hu fotóbuszozáson még sikerült Malactaxi (Ferkeltaxe) személyvonatokat fotózni.

Az album végén pedig további nézelődésre és olvasára teremtek lehetőséget, ugyanis a mai Románia hihetetlenül színes és változatos vasúttal rendelkezik:

Jó nézelődést!

A DB-Schenker Romania (RO-D fotó

A DB-Schenker Romania (RO-DBSR) 60 1703-7 Sárköz állomáson

Köszönöm a figyelmedet! Kérlek, maradj a benbe.hu-n!

Keress a címkék közöttg

Hasonló képek:

Bzmot 350441 30780 0383M62 191V46

Helyszínek:

Mozdonysorozatok:

764 60 L35H AM1

 

Régi és új albumok:

Semmering- és Steyrtal-nosztalgiavonatokNapi vonatfotók 3.Mocanita MoldovitaAninaWolsztyn!

Albumok Mozdonyok Atlasz RhB Cikkek Toolbox

-----------------

Copyright Takács Bence és társai, 2005-2020. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!

Címlap Cikkek Mozdonyok Atlasz Linkek