sín benbe.hu

Címlap Cikkek RhB Albumok Mozdonyok Atlasz Linkek

-----------------

A Waldenburgerbahn

Svájc egyetlen 750 mm nyomtávolságú kisvasútja hamarosan átépül ezressé, a nagyjából vonatnak kinéző járművek helyett Stadler Tango villamosok kerülnek ide.

A Südostbahn (SOB) 526 053- fotó

A Südostbahn (SOB) 526 053-4 Sargans állomáson

(könyvjelző)

2018 tavaszán Svájcban vonatoztunk Karikával, egy erősen túrázós vonatfotós programot raktunk össze, és tekintettel a korai sötétedésre jópár vasútvonal beutazását is célul tűztük ki, mivel szabad szemmel tovább lehet látni, mint a fényképezőgépnek. A túra maga egyébként azóta az utolsó svájci túránk volt, bár még rengeteg földolgozatlan kép van, és most is csak az aktualitása miatt vettem elő a túra közepét, az észak-nyugaton található Waldenburgerbahn környékén készült képeinket.

Svájcba mindig azért megyünk, mert kilátástalan szélmalomharcot folytatunk a Stadler vasúti járműgyárral. A tét nagy: le tudjuk-e fotózni az összes, hatvanastól kilencvenes évekig készült járművekkel üzemelő vasutat és megörökíteni egy klasszikus kort, vagy gyorsabban készítik az új, többnyire egyen minta szerinti járműveket. Például a képen látható FLIRT is csak a színében és az ajtókiosztásában különbözik a magyarországi példányoktól, és még az sem kizárt, hogy részben itthon készült, magyar termék. A Svájcban már réginek számító vonatok fényképezésével, magunk közt szólva, nem állunk rosszul, de azért pár év haladék és pár hét szabad fotózás még jól esne több helyen.

Ezt a túrát három fő témára húztuk rá: a nagy kedvenc Rhätische Bahn-on akartunk fényképezni néhány helyen, ahol még nem sikerült a korábbi, vonatos és autós túrák alatt, szerettük volna beutazni és végigfotózni az Aigle-környéki négy hegyi kisvasutat, valamint szerettük volna megörökíteni a Waldenburgerbahnt, erről szól ez a beszámoló. A túra témái közül az a legkevésbé látványos, hiszen dombvidéki környezetet mutatunk majd be, de egyrészt ilyen még nem volt a honlapon, másrészt, mint mondtam, a bemutató igencsak aktuális. Nade hogy jutottunk oda? A St. Galleni S4-es viszonylatnak fontos szerepe volt benne...

A Südostbahn (SOB) 526 052- fotó

A Südostbahn (SOB) 526 052-6 Sargans állomáson

Mi az ellenkező irányú S4-esre szálltunk föl.

Olten bahnhof fotó

Olten bahnhof

SBB Stadler KISS és a háttérben NPZ motorvonat látszik.

A Waldenburgerbahn 113 pály fotó

A Waldenburgerbahn 113 pályaszámú vezérlőpótkocsija Liestal állomáson

Fölhívnám a figyelmet az ételautomatára, az üveg, szélvédett váróhelyiségre, a lift helyett használt lejtőre és a kalauz számára a jelzők kezelését lehetővé tevő dobozokra. Alapvetések? Nálunk aligha. Az állomás rangja szerint úgy Kisújszállás szintjén van. Pár év múlva akár négy peronos vágány is lehet majd.

Egy ismeretlen SBB-CFF-FFS  fotó

Egy ismeretlen SBB-CFF-FFS Re 460 Liestal állomáson

A Waldenburgerbahn BDe 4/4  fotó

A Waldenburgerbahn BDe 4/4 13 Liestal állomáson

A Waldenburgerbahn Bt 111 H fotó

A Waldenburgerbahn Bt 111 Hirschlang állomáson

A Waldenburgerbahn BDe 4/4  fotó

A Waldenburgerbahn BDe 4/4 13 és 16 Waldenburg állomáson

(könyvjelző)

A Waldenburgerbahn a Frenke patak völgyében vezet a nagyvasúti csatlakozóállomás Liestaltól Waldenburgig. Előző este, mikor fölültünk a Südostbahn FLIRT-jére egy elég bonyolult utazást kezdtünk meg. Az S4 a St. Gallen kantonbeli körjárat, mindkét irányban St. Gallen városból St. Gallenbe megy, egy több száz kilométeres hurkot leírva. Azzal mi a Zürichsee keleti sarkában fekvő Uznachig utaztunk, ahol átszálltunk a Voralpen-Express vonatára, hogy még kipróbáljuk mozdonyosan. Azóta a vonat kocsijai Magyarországra érkeztek, a MÁV Nosztalgia kft. állományát gyarapítják, tippem szerint szabadpiaci nemzetközi vonatokat kívánnak közlekedtetni majd velük. A Voralpen-Express igencsak nyaktörő lejtői után (kisvasutak megirigyelhetik a fővonali járműparkkal rendelkező normál nyomtávú vonalat) Arth-Goldauba érkeztünk meg, amely a híres Gotthardbahn effektív kezdőpontja. A Gotthardon is fotóztam már, az egyik őszi, autós túrán, egyszer talán oda is eljutok, hogy azokat a képeket föltöltsem... egéri kivárni, mert fantasztikus vasútvonal igen egyedi patinával!

Mi Schwyzben aludtunk, majd reggel átvonatoztunk Luzernbe (sajnos nem a legrövidebb útvonalon a vasútmúzeum felé, hanem a leggyorsabbon, Rotkreuzon át), majd ott átszálltunk egy emeletes IC-vonatra, amivel Oltenen át Liestalba érkeztünk (a vonat Bázelba tartott). Onnan pedig egyenes villamosút vezetett Waldenburgba, amely a kisvasút telepállomása.

A Waldenburgerbahn Bt 113 W fotó

A Waldenburgerbahn Bt 113 Waldenburg állomáson

Teherkocsik Waldenburg állo fotó

Teherkocsik Waldenburg állomáson

A Waldenburgerbahn Bt 113 é fotó

A Waldenburgerbahn Bt 113 és 118 Waldenburg állomáson

Kocsimosó és nosztalgiakocs fotó

Kocsimosó és nosztalgiakocsi Waldenburg állomáson

A kocsit és a gőzöst éppen optikailag tuningolták, ugyanis látogatásunk után pár hónappal, októberben Talhaus megállónál egy új fűtőházban kaptak végső kiállítóhelyet .

A kocsiszín Waldenburg állo fotó

A kocsiszín Waldenburg állomáson

A Waldenburgerbahn BDe 4/4  fotó

A Waldenburgerbahn BDe 4/4 14 és 11 Waldenburg fűtőházban

Waldenburg állomás fotó

Waldenburg állomás

A Waldenburgerbahn BDe 4/4  fotó

A Waldenburgerbahn BDe 4/4 15 Oberdorf és Waldenburg között

(könyvjelző)

Liestal - Waldenburg

Waldenburgerbahn
Megnyitás:1880.11.01.
Hossz:13,1 km
Építtető:Waldenburger-Bahn-Gesselschaft
Villamosítás:1500 V=
Személyszállító vasút:Waldenburgerbahn / Baselland Transport

Svájc egyetlen 750 mm nyomközű közforgalmú vasútvonalának ötlete a XIX. században többször fölmerült. Bázelből több szekérút is vezetett Svájc belseje felé, ezek egyike pont Waldenburgon át jutott a Balsatalba. A Schweizerische Centralbahn Basel - Olten vasútvonalának, a Hauenstein vasútnak a megépítése a tranzitárut elvitte a völgyből, de a jelenlévő könnyűipar így is igényelte a szolgáltatások fejlesztését. A környéken az óragyártás és a paszománykészítés volt a fő gazdasági ágazat, mivel azt a hosszú, hófödte, téli passzív hónapokban is lehet gyakorolni. Már 1865-ben bizottságot formáltak a vasútépítés elősegítésére, ám a komoly lépésekre 1876-ig várni kellett. Ekkor Burri főmérnök és Riggenbach igazgató kezdte meg a projekt kidolgozását, a keskeny nyomtávú, többnyire az országúttól legfeljebb 10 m távolságban haladó vasút tervezését. A koncessziót csak 1880. feburár 24-én ratifikálta a szövetségi gyűlés, ezután rekordidő alatt megépült a vasút.

2018-ban elkezdték az átépítés előkészítését 1000 mm nyomtávolságra, új, Stadler Tango villamosokat rendeltek. A vasút (egyébként üzemképes) gőzmozdonya kiállítási tárgy lesz, a motorvonatokat Szolvákiába értékesítették.
AtlaszFényképek

Az egyetlen 750 mm nyomközű svájci kisvasúthoz még időben érkeztünk 2018 tavaszán, és teljes kapacitásával tudtuk lefényképezni a velem egykorú, többnyire 1985-ben épült villamos motorvonatokat. A rendkívül pici és szűk járművekben a villamos vezérlés az utastérből vesz el egy jelentős szekrényt, így a motorkocsinak tényleg eléggé motorkocsi jellege van. Zúg, kattog és zörög, így az utazás igazán autentikus volt. Kicsit a budapesti Tatra villamosokat idézte a villamos üzemű ráncajtó is.

A vonalon alapvetően négyféle vonalvezetést figyelhetünk meg. Közvetlenül Liestal után a nagyvasútta párhuzamosan, bélésfallal védett bevágásban vezet a pálya. Ezt a részt már az 1920-as években átépítették az esetleges 1000 mm nyomközhöz szükséges űrszelvényre. Van, főleg északon, ahol a mezőkön halad a vasút. A legnagyobb részt az országút közvetlen szomszédságában vezet az ágyazatos pálya, így minimális kisajátításra volt szükség az építkezéshez. Waldenburghoz közeledve több helyen közúti vasúttá válik a Waldenburgerbahn. Itt viszont, ahol a kép készült, épp normál, bár útszéli vasútként működik, és a keresztező közutat fény- és félsorompó biztosítja. Az ilyen út mellett, vagy épp az útba építve vezető sínt az angol street-running néven ismeri , és a link mögött jópár ilyen vasútról készült képemet megtekintheted.

Sátoraljaújhely, Hegyközi Kisvasút
Sátoraljaújhely, Kossuth tér, Hegyközi Kisvasút

Sokszor kap el az az érzés, és a Waldenburgerbahn kapcsán minden alkalommal, hogy akár ez is lehetett volna a Hegyközi Kisvasútból, ha nem bontják el a nyolcvanas évek elején értelmetlenül. Azért ott 3-5 Bax kocsival jártak a személyvonatok, itt, igaz, hogy félórás ütem szerint, de a motor+vezérlőpót az alapösszeállítás, ezen a képen az M+Vp+Vp szerelvény már erősített vonatnak számít.

Oberdorf megállóhely a Wald fotó

Oberdorf megállóhely a Waldenburgerbahnon

Lazán csak 19-es villamos ez is.

Felújított ártézi kút Oberd fotó

Felújított ártézi kút Oberdorfban

A Waldenburgerbahn Bt 120 O fotó

A Waldenburgerbahn Bt 120 Oberdorf megállóhelyen

A Waldenburgerbahn Bt 120 O fotó

A Waldenburgerbahn Bt 120 Oberdorf és Oberdorf Winkelweg között

(könyvjelző)

A vonat a beláthatóbb útszakaszokon villamossá változik, és sorompó helyett sárga villogó és figyelmeztető KRESZ-tábla jelzi csak a keresztezését.

A Waldenburgerbahn BDe 4/4  fotó

A Waldenburgerbahn BDe 4/4 15 Oberdorf és Oberdorf Winkelweg között

A távolodó vonat mellett a pékség munkáját bemutató freskót sikerült lefényképezni.

Oberdorf Winkelweg állomás  fotó

Oberdorf Winkelweg állomás a svájci Waldenburgerbahnon

(könyvjelző)

A jelzők kedvelőinek készült ez a fotó, mert ezer dolog látható rajta.

A Waldenburgerbahn BDe 4/4  fotó

A Waldenburgerbahn BDe 4/4 17 Niederdorf és Oberdorf Winkelweg között

(könyvjelző)

Ilyen a vidékiesebb része a vasútvonalnak, jellegzetes, festett számlapos órával rendelkező svájci templommal. A jövőben főleg ilyen tájon fognak járni ezek a vonatok, ugyanis itt már nincs szükség rájuk, mivel a vasút átépül 1000 mm nyomközűre és Stadler Tango villamosok érkeznek a helyükre. Hosszú távon akár Bázelig is közlekedhetnek a Baselland Transport sárga villamosai majd.

A motorvonatokat a felvidéki Feketegarami Erdei Vasút szeretné megvásárolni, így akár hamarosan Szlovákiában láthatjuk viszont őket. A Feketebalogi Erdei Vasút ma főleg gőzmozdonyos, múzeális vonatairól ismert, de hamarosan több új vonalat is kaphat, illetve a meglévő vonalak egy része is átépülhet, és hivatásforgalmat, valamint a környező hegyekben kirándulóforgalmat fog lebonyolítani. A teljes tervről részletesen írtam a falujaromotorvonat.blog.hu blogom ezen cikkében .

A Waldenburgerbahn BDe 4/4  fotó

A Waldenburgerbahn BDe 4/4 17 Niederdorf és Oberdorf Winkelweg között

Niederdorf megállóhely a Wa fotó

Niederdorf megállóhely a Waldenburgerbahnon

A Waldenburgerbahn Bt 111 N fotó

A Waldenburgerbahn Bt 111 Niederdorf és Hirschlang között, a Frenke patak partján

(könyvjelző)

A Waldenburgerbahn BDe 4/4  fotó

A Waldenburgerbahn BDe 4/4 15 Hirschlang és Niederdorf között

(könyvjelző)

Akit érdekel a Waldenburgerbahn felújítása részleteiben, az a BLT oldalán olvashat többet róla, például a szakaszos kétvágányúsításról vagy a jobb csatlakozások miatt összevonásra kerülő megállókról.

A Waldenburgerbahn BDe 4/4  fotó

A Waldenburgerbahn BDe 4/4 15 Lampenberg-Ramlinsburg állomáson

A Waldenburgerbahn BDe 4/4  fotó

A Waldenburgerbahn BDe 4/4 15 Talhaus és Lampenberg-Ramlinsburg között

(könyvjelző)

Szerintem a motorvonatok elég jól fogják érezni magukat az Alacsony-Tátrában és a Vepor-hegységben, ott némelyik új vonalon még sokkal komolyabb hegyek között dülöngélhetnek majd, mint Waldenburg felé tették, feltéve persze, hogy ez meg tud valósulni, lesz hozzá finanszírozás. A Feketegarami Erdei Vasút vonalai közül a fővonali csatlakozási pont Chvatimech és Dobrocs közötti vonala lesz villamosítva és fölújítva, ez magában foglalja a híres dobrocsi stadionon átvezető szakaszt is. Szerintem ott új nyomvonalra kellene kerülnie a pályának, de a dokumentációban a vonalvezetés változatlan. A Vidra-völgyi vonal megmarad gőzmozdonyos múzeumvasútnak, a környékbeli kirándulóhelyek, étkezdék, a skanzen és más látványosságok felé viszont csökken az autóforgalom a villamosnak hála, ráadásul az új területek bevonásával jobban el is fognak a látogatók oszlani. Néhány kép a Feketebalog-környéki kisvasúti vonalakról:

A TEŽ mintájára az új hálózatot ČHEŽ-nek fogják hívni (Čiernohronská elektrická železnica), amiben a mäkčeňek áramszedőket formázó logót tudnak kiadni. Részletek szlovák nyelven a honlapjukon .

A Waldenburgerbahn Bt 111 L fotó

A Waldenburgerbahn Bt 111 Lampenberg-Ramlinsburg és Talhaus között

A Waldenburgerbahn Bt 111 L fotó

A Waldenburgerbahn Bt 111 Lampenberg-Ramlinsburg és Talhaus között

(könyvjelző)

A Waldenburgerbahn BDe 4/4  fotó

A Waldenburgerbahn BDe 4/4 17 Talhaus és Lampenberg-Ramlinsburg között

A Waldenburgerbahn BDe 4/4  fotó

A Waldenburgerbahn BDe 4/4 17 Talhaus és Lampenberg-Ramlinsburg között

(könyvjelző)

Mi a Waldenburgerbahntól itt elbúcsúztunk, mert még volt aznapra két fontos meglátogatnivaló vasútvonalunk is. A járművekkel remélhetőleg újra találkozunk a Felvidéken, ahol pár év múlva üzembe állnak, de a vonalat is meg fogjuk látogatni még azt hiszem. Az elkövetkezőkben még Bázel felé továbbutazunk, így azt is van lehetőségem megmutatni, hogyan fognak kinézni az új BLT-s sárga-piros Stadler Tango villamosok, amelyek birtokba veszik a Waldenburgerbahn vonalát. A vonalról készítettem egy utazós és külső felvételeket is tartalmazó videót:

A BLS Cargo 486 509 Liestal fotó

A BLS Cargo 486 509 Liestal állomáson cserefelépítményeket szállító tehervonatával

A SBB-CFF-FFS RABDe 500 000 fotó

A SBB-CFF-FFS RABDe 500 000 Le Corbusier Liestal állomáson

(könyvjelző)

Óriási szerencsémre a svájci billenőszekrényes InterCity motorvonatok (InterCity-Neigezug, ICN) közül a 000 pályaszámú, legelső példányt sikerült elkapnunk, még ha nem is kimondottan jó fények között. Aznap este még föl is szálltunk egy hasonló vonatra, azzal utaztunk Neuchatelből Lausanneba - de arról majd később, mert bár csak pár órával később történt, még sokat utaztunk hozzá nagyon sok átszállással. A Swiss Travel Pass előnye, hogy bármerre mehetünk...

A Baselland-Transport (BLT) fotó

A Baselland-Transport (BLT) Stadler Tango villamosa Basel SBB állomás előtt

(könyvjelző)

A Stadler Tango villamosok nem olcsóak, de vannak szegmensek, ahol a komfortjuk miatt nem kérdés, hogy őket akarja egy társaság. A Bázelből az elővárosokba (Basel-Stadt-ból Basel-Landschaft kantonba) közlekedő villamosok dél felé ilyenek; őket a BLT (Baselland Transport) működteti, de a városon belül a BVB (Baseler Verkehrs-Betriebe) vágányait használja. Bázelben a BVB a fő villamos-szolgáltató és egy BLT-vonalon is ők biztosítják a közlekedést teljes hosszon. A kép Basel SBB állomás, a bázeli főpályaudvar közelében készült. Ilyen villamosokat rendelt a BLT a Waldenburgerbahn vonalára is. A BLT/BVB problémakör elég komplikált, ezért javaslom elolvasni a Wikipedia szócikkét, amit én fordítottam, tehát azt olvasni olyan, mintha itt, a benbe.hu-n olvasnád:

A Basler Verkehrs-Betriebe  fotó

A Basler Verkehrs-Betriebe (BVB) 309 pályaszámú Combino villamosa Basel SBB állomás előtt

(könyvjelző)

Bázel városán belül a BVB működteti a villamoshálózatot, és mivel az infrastruktúráját jelentős mértékben használja a BLT is, svájci módra szolgáltatás-cserével oldották meg a problémát: a BLT keleti vonalán a külvárosban is a BVB szolgáltat, és persze megkapja a támogatásokat is érte, a BLT ezzel ellensúlyozza, hogy a déli vonalakról ő bejár a BVB hálózatára. Nincs pályahasználati díj, bonyolult elszámolások, stb., hiszen úgyis a kantonok a megrendelők, minden más csak adminisztratív piszmogás.

Közben ismét a benbe.hu egy olyan fejlesztését szeretném a figyelmedbe ajánlani, ami által könnyebbé válik a keresés. Az Atlasz rendszerébe integráltam a városi villamosokat, így az összes villamosos kép geolokációval immár elérhető egyetlen oldalon. Eddig főleg típusok szerint lehetett a Mozdonyok felületen keresni, most már viszont egy település hálózatának összes típusát könnyen meg lehet találni az Atlaszban , és egy település összes járműve megtalálható lesz egy címke alatt:

A lista hamarosan bővülni fog a Kelet-Európai nagyvárosok, Berlin és a Benelux-államok villamos-hálózataival.

A Basler Verkehrs-Betriebe  fotó

A Basler Verkehrs-Betriebe (BVB) 7053 Mercedes autóbusza Basel SBB állomáson

A Basler Verkehrs-Betriebe  fotó

A Basler Verkehrs-Betriebe (BVB) 308 pályaszámú Siemens Combino Basel SBB állomáson

Egy ismeretlen Baselland Tr fotó

Egy ismeretlen Baselland Transport (BLT) Stadler Tango a Dornach Bahnhof felé tartó 10-es interurbán viszonylaton Basel SBB állomáson

A Migros TakeAway kiváló üz fotó

A Migros TakeAway kiváló üzlete Basel SBB állomáson

Ilyen kínálat lenne a minimum minden város állomásán, egészséges ételekkel és elvitel esetén hosszan élvezhető fogásokkal. Nálunk vagy gyorsan veszít az értékéből, vagy csupa szénhidrát (és értelmezhetetlen kelttésztából van), vagy túlsütött, elavult borzalom.

A nyuszi Bázelben fotó

A nyuszi Bázelben

Egy nálunk ismeretlen m$ fotó

Egy nálunk ismeretlen művelet

(könyvjelző)

Két SBB Re 4/4-es érkezik B fotó

Két SBB Re 4/4-es érkezik Basel SBB állomásra egy InterCity vonattal

(könyvjelző)

Ez a történet ennyi volt, de a most bemutatott svájci út többi része még rengeteg izgalmat tartogat, amivel hamarosan érkezem újra! Addig is szeretném mindenki figyelmébe ajánlani a sok korábbi svájci túrán készült képeimet:

A SBB 460 054-0 Basel SBB á fotó

A SBB 460 054-0 Basel SBB állomáson tol egy emeletes InterCity vonatot

[VIDEÓ] A Waldenburgerbahn

(könyvjelző)

Belső és külső felvételek a 750 mm-es svájci, Basel közeli kisvasútról és környezetéről. A feketebalog projekthez tartozó források:

Köszönöm a figyelmedet! Kérlek, maradj a benbe.hu-n!

Keress a címkék közöttg

Hasonló képek:

V46 Bzmot 343M06 401

Helyszínek:

Mozdonysorozatok:

 

Régi és új albumok:

Újra Tátrai VillamosMikulásvonatok a FelvidékenKülönvonatok Nyugat-SzlovákiábanTéli csodaKisvasúti Nap Kemencén

Albumok Mozdonyok Atlasz RhB Cikkek Toolbox

-----------------

Copyright Takács Bence és társai, 2005-2020. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!

Címlap Cikkek Mozdonyok Atlasz Linkek