sín benbe.hu

-------------------------------------------

Címlap Cikkek RhB Albumok Mozdonyok Atlasz Linkek

Himmelstreppék a Mariazellerbahnon

Aranyhernyók a völgyben és a hegyen a népszerű osztrák kisvasúton.

A Mariazellerbahn ET7-es Hi fotó

A Mariazellerbahn ET7-es Himmelstreppe-motorkocsija St. Pölten Hauptbahnhof állomáson

(Mariazellerbahn)

Pár napja tértünk vissza az immár ötödik svájci túránkról - amiről pár előzetes képet a Facebookra már föltettem -, de Magyarországról az izgalmas hegyi vasutak közül sokkal elérhetőbbek az osztrák vonalak, és közöttük is a legismertebb a Mariazellerbahn. A szlovák vasutakat sokan nem ismerik, vagy a kevés műtárgy miatt nem tartják olyan érdekesnek. Menőbb is Ausztriába utazni. A Balkán autó híján nehezen elérhető , míg Ausztria felé nagyon kedvező a menetrend, sőt, a díjszabás is. A Mariazellerbahn talán még a Semmeringet is lepipálóan népszerű volt a magyar vasútbarátok között, akikben van egyfajta romantikus hozzáállás a kisvasutakhoz. A Semmeringnél változatosabb és hosszabb élményt nyújt, ráadásul jóval több mindent lehet errefelé csinálni a családdal. Sokan még modellezték is a százéves villanymozdonyokat és a tipikus, bár néhol túlméretes állomásokat.

A Mariazellerbahn ET7-es Hi fotó

A Mariazellerbahn ET7-es Himmelstreppe-motorkocsija Mainburg megállóhelyen

A Mariazellerbahn ET7-es Hi fotó

A Mariazellerbahn ET7-es Himmelstreppe-motorkocsija Mainburg és Rabenstein között egy régi malomépülettel

(Mariazellerbahn)

A Mariazellerbahnon azonban sok változás történt az utóbbi időben. Az egyik keveseket érint: a NÖVOG hatalomátvételével már nem fogadják el a 26 év alattiak Sommerticket bérletét - a fotósok azonban valamiért kerülték ezt a vasutat, inkább a Taurus-vadászat és a magánvasutak kergetése játszotta a főszerepet a fiataloknál. A másik változás látványosabb: a régi mozdonyok és kocsik helyett arany fényezésű, modern, alacsonypadlós motorvonatok jelentek meg, amit pénzért cserébe a Stadler szállított a vasútnak. Karikával ezen a túrán arra kerestük a választ, vajon veszített-e a bájából a vasút, le kell-e venniük a vasútbarátoknak a térképükről a Mariazellerbahnt. Mi szerintünk nem, de azért kell egy kis kompromisszumkészség ennek elfogadásához, elsősorban a férfiak és fiúgyermekek részéről.

Himmelstreppe motorkocsi Ma fotó

Himmelstreppe motorkocsi Mainburg megállóhelyen

Himmelstreppe motorkocsi Ra fotó

Himmelstreppe motorkocsi Rabenstein és Mainburg között

Himmelstreppe motorkocsi Ho fotó

Himmelstreppe motorkocsi Hofstetten-Grünau és Mainburg között

Himmelstreppe motorkocsi Ma fotó

Himmelstreppe motorkocsi Mainburg és Hofstetten-Grünau között

(Mariazellerbahn)

Azért jöttünk télen az aranyhernyókat fotózni, mert a próbafutások fotói alapján úgy tippeltük, hogy hóban legalább valamennyire fotogének lesznek. Ehhez képest évek óta először semmi hó nem volt a Mariazellerbahnon, tehát merőben más fényviszonyok között kellett próbálkoznunk a Stadler-csodákkal. Közös véleményünk szerint a fényképezés nem volt eredménytelen, ezeket a motorvonatokat, amik Ausztrián belül azért mégis kurózumnak számítanak, igenis lehet fényképezni. A hegyi vasutaknál megszokott módon nem rontja a fotó élvezeti értékét, ha az eleje árnyékos (ezt nálam nagyobb nevek is így gondolják), ez amúgy is jól harmonizál a grafitszürke vezetőállással.

Himmelstreppe motorkocsi Ho fotó

Himmelstreppe motorkocsi Hofstetten-Grünau és Mainburg között

(Mariazellerbahn)

A táj tipikus a Talstrecke mentén, apró dombok között folyik a Pielach, a vasút kis falvak fölött, tanyák mellett döcög el. A rozsdás felsővezeték-oszlopok még inkább a 1099-esek idejét idézik, de valószínűleg rövid időn belül mindenhol új, horganyzott oszlopokra cserélik majd őket.

Himmelstreppe motorkocsi Ma fotó

Himmelstreppe motorkocsi Mainburg és Hofstetten-Grünau között

Himmelstreppe motorkocsi Ma fotó

Himmelstreppe motorkocsi Mainburg és Hofstetten-Grünau között

Himmelstreppe motorkocsi Ho fotó

Himmelstreppe motorkocsi Hofstetten-Grünau és Mainburg között

(Mariazellerbahn)

Mit is kell föladnia annak, aki a modern vonattal utazik, és emlékszik még a 1099-essel utazás élményére? Bizonyos szempontból a tájjal való kapcsolatot: a régi vonaton a nyitott ablakon arcodba vágott a meleg levegő a napon, vagy épp a jeges szél valamelyik árnyékos szurdokban a hegyipályán. Behallatszott a forgóvázak visszhangja a bevágásokban, a mozdony csatlórúdjai az alagutakban. A gyerekek és a videósok is végig az ablakban lógtak, nehogy lemaradjanak valamiről. A zárt ablakokon át ez nagyon nehéz: csönd van, állandó hőmérséklet, és mivel csak oldalra látsz, az épületek, alagútkapuk elsuhannak melletted, csak akkor látsz előre, amikor megfelelő ívben halad a vonat - ilyen azért szerencsére akad bőségesen. Mégis, idővel elő kerül a könyv, elmerülnek az emberek a beszélgetésben, ami nem baj, de közben lemaradnak a vasútról. Ezen már utazás az utazás, út A-ból B-be, nem pedig élmény.

Nem rázkódik úgy a kocsi, így nem kell különösebben aggódni a sör fölborulása miatt, igaz, a sörhöz nehéz hozzájutni, hiszen nincs büfékocsi a vonatban, és a jobb esetben kétperces laubenbachmühlei tartózkodás alatt nincs idő föltölteni a készleteket. Apukák készüljenek föl alaposan!

Lehet persze kompenzálni, de csak ha szombat-vasárnap utazik az ember: a nyári szezonban ugyanis két jobb megoldás is van a Himmelstreppénél: az Ötscherbär nosztalgiavonat, csupa macis és hagyományos barna kocsival, köztük talán a nosztalgia-szalonkocsival is, az élén egy jó öreg 1099-es villanygéppel , ez szeptember 27.-ig szombatonként közlekedik. A másik lehetőség a Himmelstreppék egyike által vontatott panorámakocsis vonat , ami még sokkal szerényebb, mint a Glacier-Express vagy a Bernina-Express, de a kezdeti kétkocsis menetek után mostmár három kocsit jelez a NÖVOG helyfoglalási rendszere. Jegyárat nem tudok mondani, mert már bejutni sem volt egyszerű (a saját oldaluk naptára rosszul tölti ki a dátummezőt, és meg kell cserélni kézzel a napot és a hónapot, hogy elfogadja), utána viszont nem enged helyet foglalni, mert nem első osztályú jegyet választottam - igaz, első osztályú jegy nincs is a lenyíló listában. Ha valaki több sikerrel járt, kérem írja meg a Facebookra ! (közben sikerült kipüfölnöm a rendszerből: a St. Pölten-Mariazell-St. Pölten útra a menetjegy teljes áron 33 euró, amihez ugyancsak 33 euró felár tartozik, ha az utat végig panorámakocsiban kívánod megtenni, tehát az első osztályú jegy laza kétszeresébe kerül a másodosztályúnak . Maga a jegy viszont nem vészesen drága osztrák mércével mérve, és egy útra akár meg is érheti kipróbálni a panorámakocsi élményét.) A panorámakocsik előnye, hogy sokkal jobb belőlük a kilátás a tájra, és az is, hogy menet közben lehet sört kapni, bár az ár még itt is kérdéses. Mindenesetre ki fogjuk próbálni.

Himmelstreppe motorkocsi Ho fotó

Himmelstreppe motorkocsi Hofstetten-Grünau és Mainburg között

Himmelstreppe motorkocsi Ho fotó

Himmelstreppe motorkocsi Hofstetten-Grünau állomáson

Itt vacsoráztunk egy tipikus családi Gasthofban.

Himmelstreppe száguld Stein fotó

Himmelstreppe száguld Steinschal-Tradigistnél

(Mariazellerbahn)

A szállásunk udvarán készült a kép.

Steinschal-Tradigistnél egy fotó

Steinschal-Tradigistnél egy régi iparvágányának a helye

Steinschal-Tradigist felvét fotó

Steinschal-Tradigist felvételi épülete

A Mariazellerbahn ET4-es Hi fotó

A Mariazellerbahn ET4-es Himmelstreppe-motorkocsija Steinschal-Tradigist állomáson

A Mariazellerbahn ET1-es Hi fotó

A Mariazellerbahn ET1-es Himmelstreppe-motorkocsija Frankenfels és Schwarzenbach között, a Natters és a Pielach összefolyásánál

(Mariazellerbahn)

A levegő még hűvö fotó

A levegő még hűvös, de a Nap már melegít

Himmelstreppe motorvonat Sc fotó

Himmelstreppe motorvonat Schwarzenbach és Frankenfels között

A háttérben a 62 méter hosszú Schönautunnel és a 20 méteres Pielachbrücke.

Egy Himmelstreppe motorkocs fotó

Egy Himmelstreppe motorkocsi Schwarzenbach an der Pielach és Frankenfels között

(Mariazellerbahn)

Nézzük meg a motorvonat fölépítését! A hajtás a két vezetőállásos részbe került, de szemben az Allegrákkal, itt a GTW-k fölépítését követték, és a vezetőállásos részek csak egy forgóvázzal rendelkeznek, a másik részük Rowan-rendszerben a középső egységre támaszkodik. Míg a GTW esetében a középső az utasokat nem szállító, kicsi hajtóegység, itt a középsőbe került az alacsonypadlós tér jórésze, de az egyforgóvázas kivitelnek köszönhetően a két vezetőállásos kocsiban is alacsony a belépőszint és AP ülőhelyek is vannak. Összesen az utastér több, mint 60%-a alacsonypadlós. A jármű két végén, közvetlenül a vezető mögött találhatóak a hajtáselektronika dobozai a FLIRT-ökhöz hasonlóan, ez segíti a tapadást. A két LED-lámpás hajtott egység teljes kerékkerületi teljesítménye 1200 kW, vonóereje 140 kN, ami 760 mm-re bőven elegendő. A jármű a Mariazellerbahnon szokásos 6,5 kV, 25 Hz váltófeszültségről üzemel, összesen 116 ülőhelyet lehet benne kialakítani. A belső tér átrendezhető, nyárra több kerékpáros helyet lehet benne elhelyezni, ennek ellenére a NÖVOG a legfrekventáltabb vonatokkal párhuzamosan kerékpárszállító közúti kisteherautót közlekedtet, pedg ha panorámakocsit lehet hozzákapcsolni (egyébként nem bosznakupplunggal, hanem Scharfenberg-csatolóval), akkor lehetne a régi, faszerkezetes helyett modern poggyászkocsit is , akár vezetőállással együtt, ugyebár. A jelenleg tartalékként funkcionáló 4090-esek vezérlőkocsija akár meg is felelne erre a célra, ha nem akarnak teljesen újat gyártani. Aki pedig még nem látott vezetőállásos teherkocsit, az kattintson (ez is Svájc, persze)!

Kollázs a Himmelstreppék be fotó

Kollázs a Himmelstreppék belteréről

(Mariazellerbahn)

Ilyen apróságokra hívnám föl a figyelmet, mint a szelektív hulladékgyűjtő - ilyen nálunk csak a Desirón van, de ott csöppet sem ergonómikus. Van bőröndtartó, síléctartó (a lecsöpögő hólevet fölfogó rozsdamentes tálcával), monitoros utastájékoztatás és leszállásjelző mindegyik ülésnél. Egyedül a kárpit színével nem vagyok kibékülve, ami távolról nézve egységes szürkébe hajló fosbarna színt biztosít a járműnek, és újonnan úgy néz ki, mintha a MÁV takarítaná.

Egy Himmelstreppe Frankenfe fotó

Egy Himmelstreppe Frankenfels belterületén

(Mariazellerbahn)

Frankenfels temploma fotó

Frankenfels temploma

Az ET1-es Himmelstreppe Fra fotó

Az ET1-es Himmelstreppe Frankenfels belterületén a Mariazellerbahnon

(Mariazellerbahn)

Az ET4-es Himmelstreppe Fra fotó

Az ET4-es Himmelstreppe Frankenfels belterületén a Mariazellerbahnon

(Mariazellerbahn)

Az előtérben a Natters-patak.

Az ET4-es Himmelstreppe Fra fotó

Az ET4-es Himmelstreppe Frankenfels belterületén a Mariazellerbahnon

Egy mindenféle feliratozás  fotó

Egy mindenféle feliratozás nélküli Himmelstreppe Frankenfels és Boding között

Egy Himmelstreppe Bodingban fotó

Egy Himmelstreppe Bodingban

(Mariazellerbahn)

Egy másik Himmelstreppe Bod fotó

Egy másik Himmelstreppe Bodingban

Egy Himmelstreppe a Natters fotó

Egy Himmelstreppe a Nattersbachbrückén Boding és Laubenbachmühle között

Himmelstreppe húzza a csíko fotó

Himmelstreppe húzza a csíkot Tradigist templománál

(Mariazellerbahn)

Himmelstreppe húzza a csíko fotó

Himmelstreppe húzza a csíkot Tradigist templománál

Az ET4-es Himmelstreppe a M fotó

Az ET4-es Himmelstreppe a Mariazellerbahn hegyi szakaszán Erlaufklause és Mitterbach között

(Mariazellerbahn)

A hegyi pályán eddig sem nagyon lehetett fotózni, mert kevés volt a vonat, most a völgyi szakaszon annyit javult a helyzet, hogy eltűntek ugyan a 1099-es villanyokkal húzott vonatok, de eltűntek a csöppet sem ideillő 5090-es motorkocsik is . Helyettük megbízhatóan mindig a háromrészes Himmelstreppe jön, ami már legalább vonatszerű, és a völgyi szakaszban bőven van még potenciál, nagyon kellemes, változatos fotótémái vannak. Karikának tetszett, amikor első alkalommal dízellel dübörögve mentünk föl a hegyi szakaszra, de nekem a 1099-es volt a régi Mariazellerbahn, a lomha 2095-ösöket betolakodóknak éreztem.

Mitterbach falu a Gemeindea fotó

Mitterbach falu a Gemeindealpe tövében

Mitterbach falu a Gemeindea fotó

Mitterbach falu a Gemeindealpe tövében

A NÖVOG ET1-es Himmelstrepp fotó

A NÖVOG ET1-es Himmelstreppe motorkocsija Mitterbachban a Mariazellerbahnon - a háttérben a Gemeindealpe

Mariazell fotó

Mariazell

Ezután bebuszoztunk Mariazellbe, ahol bőven volt időnk egy finom ebédre is a Goldene Kronében.

Mariazell - a bazilika fotó

Mariazell - a bazilika

Mariazell fotó

Mariazell

Mariazell fotó

Mariazell

Mariazell - Bolhapiac (kiss fotó

Mariazell - Bolhapiac (kissé sok lehet a nyelveket nem beszélő magyar errefelé)

Mariazell - a Bürgeralpére  fotó

Mariazell - a Bürgeralpére vezető kötélpálya (lanovka)

Mariazell fotó

Mariazell

Mariazell fotó

Mariazell

Az ET2-es és az ET1-es Himm fotó

Az ET2-es és az ET1-es Himmelstreppe Mariazell - St. Sebastian állomáson a Gemeindealpéval a háttérben

Az ET2-es Himmelstreppe old fotó

Az ET2-es Himmelstreppe oldalán tükröződik a Gemeindealpe

(Mariazellerbahn)

Annyira nem volt hó, hogy az összes sípálya zárva volt, még műhavat sem bírtak csinálni. Persze, ez a pályarendszer nincs túl magasan.

Az ET2-es és az ET1-es Himm fotó

Az ET2-es és az ET1-es Himmelstreppe Mariazell - St. Sebastian állomáson

Az ET2-es és az ET1-es Himm fotó

Az ET2-es és az ET1-es Himmelstreppe Mariazell - St. Sebastian állomáson

(Mariazellerbahn)

A MÁV-TR 470 010  Aranycsap fotó

A MÁV-TR 470 010 Aranycsapat-Taurus Salzburg Hauptbahhof állomáson egy Wörgl-ből érkezett ingavonattal

Ezután továbbvonatoztunk Salzburgba, ahol még másnap fotózni szerettünk volna, de egyfelől én elbénáztam, másfelől az időjárás is kiszúrt velünk. A főpályaudvar viszont gyönyörű lett, jó kis éjszakai fotókat készítettünk. És a salzburgi városnézés sem volt fölösleges.

A MÁV Teknőinek szokásos vadászterülete a Salzburg-Wörgl közötti Giselabahn.

A Meridian ET307-es motorvo fotó

A Meridian ET307-es motorvonata Salzburg Hauptbahnhof állomáson

A München-Kufstein-Salzburg háromszög regionális vonatait viszi ez az új magántársaság a Stadler FLIRT3 motorvonataival.

Salzburg éjszaka fotó

Salzburg éjszaka

Salzburg éjszaka fotó

Salzburg éjszaka

Salzburg fotó

Salzburg

Salzburg fotó

Salzburg

Salzburg fotó

Salzburg

Salzburg fotó

Salzburg

Salzburg - a sikló a felleg fotó

Salzburg - a sikló a fellegvárva

Salzburg fotó

Salzburg

Salzburg fotó

Salzburg

Salzburg fotó

Salzburg

Salzburg fotó

Salzburg

Salzburg fotó

Salzburg

Salzburg fotó

Salzburg

Salzburg fotó

Salzburg

ÖBB Taurus a Salzach-hídon  fotó

ÖBB Taurus a Salzach-hídon Salzburgban

(Westbahn (Korridorbahn))

 railjet  a Salzach-hídon S fotó

railjet a Salzach-hídon Salzburgban

(Westbahn (Korridorbahn))

 railjet  a Salzach-hídon S fotó

railjet a Salzach-hídon Salzburgban

(Westbahn (Korridorbahn))

Egy épülő irodaház bem fotó

Egy épülő irodaház bemutatódarabja

Az ÖBB 1163 001-9 pályaszám fotó

Az ÖBB 1163 001-9 pályaszámú, gyönyörű tolatómozdonya Salzburg Gnigl rendezőpályaudvaron

(Giselabahn)

Az ÖBB 1144 113 Bischofshof fotó

Az ÖBB 1144 113 Bischofshofenben

(Giselabahn)

Az ÖBB 80-73 043-6 pályaszá fotó

Az ÖBB 80-73 043-6 pályaszámú vezérlőkocsi Bischofshofenben

(Giselabahn)

Így tud gyorsan fordulni az IC, ugyebár.

A DB 101 021-4 Bischofshofe fotó

A DB 101 021-4 Bischofshofenben

Schladming állomás fotó

Schladming állomás

Az ÖBB/S-Bahn Steiermark 40 fotó

Az ÖBB/S-Bahn Steiermark 4024 120-0 pályaszámú Talent motorvonata Schladmingban

Schladming állomás kerti va fotó

Schladming állomás kerti vasútja

Az ÖBB/S-Bahn Steiermark 40 fotó

Az ÖBB/S-Bahn Steiermark 4024 120-0 pályaszámú Talent motorvonata és az ÖBB 1116 179 Schladmingban

(Ennstalbahn)

Az ÖBB 1142 637-6 Stainach- fotó

Az ÖBB 1142 637-6 Stainach-Irdning állomáson

(Ennstalbahn)

Bad Mitterndorf felvételi é fotó

Bad Mitterndorf felvételi épülete

Hegyek a Kulm környékén fotó

Hegyek a Kulm környékén

Az ÖBB 80-73 126-9 Bad Mitt fotó

Az ÖBB 80-73 126-9 Bad Mitterndorf állomáson

(Salzkammergutbahn)

Az ÖBB 1144 037 Bad Mittern fotó

Az ÖBB 1144 037 Bad Mitterndorf állomáson

(Salzkammergutbahn)

A Stern&Hafferl 2016 913-as fotó

A Stern&Hafferl 2016 913-as Herkulese Gmunden Hauptbahnhofon

(Salzkammergutbahn)

Köszönöm a figyelmedet! Kérlek, maradj a benbe.hu-n!

Keress a címkék közöttg

Hasonló képek:

2150 M411116 80 0383334 Bzmot441 307

Helyszínek:

Mozdonysorozatok:

1116 470 4024 1142

 

Régi és új albumok:

81 - Uzsgyik a hegyekbenRhB BerninabahnAdvent WeitrábanTanulmányi kirándulás MoszkvábaAz Engadinerlinie

Albumok Mozdonyok Atlasz RhB Cikkek Toolbox

-----------------

Copyright Takács Bence és társai, 2005-2016. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!

Címlap Cikkek Mozdonyok Atlasz Linkek