sín benbe.hu

Címlap Cikkek RhB Albumok Mozdonyok Atlasz Modellvasút Linkek

-----------------

Fotósvonat Balatonfenyvesen

C50 lórékkal és Mk48 háromkocsis vonattal a MÁV-START Zrt. fotósvonatozásán, remek hangulattal és a téli Nagyberekkel.

A MÁV-START Mk48 2022 és C5 fotó

A MÁV-START Mk48 2022 és C50 5713 Balatonfenyves GV állomáson

A 7-es út átjáróját fedez&# fotó

A 7-es út átjáróját fedező jelző Balatonfenyves GV állomáson

A MÁV-START C50 5733 Balato fotó

A MÁV-START C50 5733 Balatonfenyves GV állomáson

A MÁV-START C50 5733 Balato fotó

A MÁV-START C50 5733 Balatonfenyves GV állomáson

(könyvjelző)

A Balatonfenyvesi Gazdasági Vasúton az üzemeltető MÁV-START ZRt. több fotósvonatot is közlekedtetett, ezek közül én a szerintem legizgalmasabbon, a múzeális értékű "R" lórékat (vagy angolosan, lorrykat) továbbító fotóstehervonaton vettem részt. A program gyorsvonattal kényelmesen elérhető volt Budapestről, olcsó volt, kaptunk welcome drink-et és óriási érdeklődés övezte. A képen a résztvevőket szállító, Mk48-asból és három kocsiból álló különvonat, valamint elmosódva a C50-esből és egy kocsiból álló menetrend szerinti vonat látható. A kép szélétől jobbra várakozott egy másik C50-es a lórékkal.

A MÁV-START C50 5713 Balato fotó

A MÁV-START C50 5713 Balatonfenyves GV és Imremajor között

A MÁV-START C50 5713 Balato fotó

A MÁV-START C50 5713 Balatonfenyves GV és Imremajor (korábbi nevén Központi főmajor) között

(könyvjelző)

Lóréval a cukorrépától a szalmán és trágyán át a tégláig bármit lehet szállítani, ezért a gazdasági vasutak egyik legjellemzőbb járműtípusa lett. Mivel ezek főleg síkvidéken működtek, a tipikus lórévonat húsz fölötti számú lóréból állt rakva és üresen is. Sajnos ennyi üzemképes kocsi ma már nincs, de egy kis, sürgős szállítást végző GV vonat felidézéséhez ez is elegendő (szenet visz az állomások fűtéséhez zsákokban, ami tényleg ott volt benne, tehát teljesen autentikus). A mindennapi vontatójárművek a Csepel C50-es és más motormozdonyok voltak, fekete , vagy zöld-piros színben.

A MÁV-START C50 5713 Balato fotó

A MÁV-START C50 5713 Balatonfenyves GV és Imremajor között

(könyvjelző)

A MÁV-START C50 5713 Balato fotó

A MÁV-START C50 5713 Balatonfenyves GV és Imremajor között

A MÁV-START Mk48 2022 Balat fotó

A MÁV-START Mk48 2022 Balatonfenyves GV és Imremajor között

A MÁV-START C50 5713 Balato fotó

A MÁV-START C50 5713 Balatonfenyves GV és Imremajor között

A MÁV-START Mk48 2022 Balat fotó

A MÁV-START Mk48 2022 Balatonfenyves GV és Imremajor között

A MÁV-START C50 5713 Balato fotó

A MÁV-START C50 5713 Balatonfenyves GV és Imremajor között

(könyvjelző)

A GV a majorságok közötti áruszállítás és később a munkások és családtagjaik szállítása céljából jött létre. Hazánk legfiatalabb történelmi kisvasútjaként egészen egyedi hangulata van. 2019-ben nagyrészt elkészült az Imremajorig tartó szakasz rekonstrukciója, a KV-01 aláverőgép műszaki hibája miatt egy osztrák géplánc segítségével, aminek ágyazatrendező gép is a része volt, így nagyjából a legszebb hazai kisvasúti felépítményt sikerült összehozniuk.

A MÁV-START C50 5713 Balato fotó

A MÁV-START C50 5713 Balatonfenyves GV és Imremajor (Központi Főmajor) között

(könyvjelző)

Balatonfenyves GV - Somogyszentpál
Imremajor - Csisztagyógyfürdő
Táskai elágazás - Táska

Balatonfenyvesi Gazdasági Vasút

Mk48 2008

Megnyitás:1960-54.
Hossz:57 km
Építtető:MÁV
Villamosítás:-
Személyszállító vasút:MÁV-START ZRt.

A Balatonnagybereki Állami Gazdaság kezdeményezésére 1950. október 13-án kezdték meg a 760 mm nyomtávolságú gazdasági vasút pályájának lefektetését. A hálózatból ma a Balatonfenyves GV - Somogyszentpál szakasz üzemel, az Imremajor - Csisztagyógyfürdő szakasz felújítását 2020-ban megkezdték.

Cikk a vonalról
AtlaszFényképek
C50-est fotózni Balatonfenyvesen nem csak azért jó, mert most tehervonatot húz, ami kisvasúton ritka (bár az utóbbi időben több helyen sikrült kibővíteni a gyűjteményt), hanem azért is, mert hajdan itt ez volt az állandó vontatójármű, a szinte őshonos Mk48 2003-ast csak különleges feladatokkor vetették be, így kisgyerekként Csisztára is C50-essel utaztam, és első itteni fotómon is az 5733-as C50-es látható . Az utóbbi időben viszont a C50-esek igen ritkává váltak, egyrészt, mert jópár kecskeméti Mk48-as érkezett ide jó állapotban vagy az ottani műhelyek felújítási munkái után (2008, 2013 és 2022 pályaszámúak), másrészt, mert az előregedés miatt sok nagyvasúti mozdonyvezetőt vezényelnek ide, akiknek csak Mk48-asra van típusismeretük. Télen ráadásul a nagydízel egyértelműen komfortosabb. Éppen ezért minden C50-eses fotó igen értékes számomra.

Ha nem ismered részletesen a Nagybereki Gazdasági Vasút történetét, az oldalt látható panelen találsz egy rövid összefoglalót róla.

A MÁV-START C50 5713 Balato fotó

A MÁV-START C50 5713 Balatonfenyves GV és Imremajor között

A MÁV-START C50 5713 Balato fotó

A MÁV-START C50 5713 Balatonfenyves GV és Imremajor között

A MÁV-START C50 5713 Balato fotó

A MÁV-START C50 5713 Balatonfenyves GV és Imremajor között

(könyvjelző)

A MÁV-START Mk48 2022 Balat fotó

A MÁV-START Mk48 2022 Balatonfenyves GV és Imremajor között

Budi a Bax-kocsiban fotó

Budi a Bax-kocsiban

(könyvjelző)

A MÁV-START Mk48 2022 Imrem fotó

A MÁV-START Mk48 2022 Imremajor (volt Központi Főmajor) állomáson

(könyvjelző)

A Bax-kocsik családfája a Második Bécsi Döntés után a marosvásárhelyi kisvasútra megrendelt Cax-kocsikkal kezdődik, de a sorozatgyártásra a Debreceni Járműjavítóban csak az 1950-es évektől került sor. Behúzott végű, hosszú és nyitott peronos változatok is épültek, az elsőből kecskeméti házi barkácsként állt elő a poggyásztérrel is fölszerelt verzió, ami ma például a Gyermekvasúton kerékpárszállítóként is szolgál.

A MÁV-START C50 5713 Imrema fotó

A MÁV-START C50 5713 Imremajor állomáson

(könyvjelző)

Imremajor és a poggyászkocs fotó

Imremajor és a poggyászkocsi

A MÁV-START Mk48 2022 Imrem fotó

A MÁV-START Mk48 2022 Imremajor állomáson

A MÁV-START Mk48 2022 Imrem fotó

A MÁV-START Mk48 2022 Imremajor állomáson

(könyvjelző)

Szocializmust idéző gazdasági környezetben.

A MÁV-START Mk48 2022 Imrem fotó

A MÁV-START Mk48 2022 Imremajor állomáson

Imremajor kitérő és a  fotó

Imremajor kitérő és a Hunyadi Akol-delta

Balra Csisztagyógyfürdő, jobbra Somogyszentpál.

A MÁV-START Mk48 2022 Imrem fotó

A MÁV-START Mk48 2022 Imremajor állomáson

A MÁV-START Mk48 2022 Imrem fotó

A MÁV-START Mk48 2022 Imremajor állomáson

A MÁV-START C50 5713 Imrema fotó

A MÁV-START C50 5713 Imremajor és Pálmajor között

(könyvjelző)

A MÁV-START Mk48 2022 Imrem fotó

A MÁV-START Mk48 2022 Imremajor és Pálmajor között

(könyvjelző)

A téli alapfelszereltésg része a hóeke. Más kisvasutakon nagy hóban sem feltétlenül alkalmazzák, de az államvasútnál szabvány.

A MÁV-START C50 5713 Imrema fotó

A MÁV-START C50 5713 Imremajor és Pálmajor között

(könyvjelző)

A MÁV-START Mk48 2022 Imrem fotó

A MÁV-START Mk48 2022 Imremajor és Pálmajor között

A MÁV-START C50 5713 Imrema fotó

A MÁV-START C50 5713 Imremajor és Pálmajor között

(könyvjelző)

A MÁV-START C50 5713 Imrema fotó

A MÁV-START C50 5713 Imremajor és Pálmajor között

A MÁV-START C50 5713 Imrema fotó

A MÁV-START C50 5713 Imremajor és Pálmajor között

A MÁV-START C50 5713 Imrema fotó

A MÁV-START C50 5713 Imremajor és Pálmajor között

A MÁV-START Mk48 2022 Imrem fotó

A MÁV-START Mk48 2022 Imremajor és Pálmajor között

A MÁV-START C50 5713 Imrema fotó

A MÁV-START C50 5713 Imremajor és Pálmajor között

A MÁV-START C50 5713 Imrema fotó

A MÁV-START C50 5713 Imremajor és Pálmajor között

A MÁV-START C50 5713 Imrema fotó

A MÁV-START C50 5713 Imremajor (Központi főmajor) és Pálmajor között

(könyvjelző)

A MÁV-START Mk48 2022 Pálma fotó

A MÁV-START Mk48 2022 Pálmajor és Somogyszentpál felső között egy földutas közúti-vasúti hídon

(könyvjelző)

A MÁV-START C50 5713 Pálmaj fotó

A MÁV-START C50 5713 Pálmajor és Somogyszentpál felső között lóré-vonattal a közös közúti-vasúti hídon

(könyvjelző)

A MÁV-START C50 5713 Pálmaj fotó

A MÁV-START C50 5713 Pálmajor és Somogyszentpál felső között lóré-vonattal a közös közúti-vasúti hídon

A MÁV-START C50 5713 Pálmaj fotó

A MÁV-START C50 5713 Pálmajor és Somogyszentpál felső között lóré-vonattal a közös közúti-vasúti hídon

(könyvjelző)

C50

GV, MÁV, ÁEV

C50 3703

A Hároméves terv keretén belül fontos volt a gazdasági vasutak korszerű motormozdonyokkal való ellátása. Ekkor azonban csak átépítések, illetve a Szállítóberendezések Gyára A-26 és B-26 sorozatú mozdonyai jelentek meg, amelyek feladataikra nagyrészt alkalmatlanok voltak. Ezért kezdődött meg a Gyárban, majd később az Északi Járműjavítóban a C-50 sorozatú gépek tervezése, amely az Északiban 1952-től került gyártásba. A Csepel D413 motoros, B tengelyelrendezésű, mechanikus sebességváltóval ellátott, 7 tonna szolgálati tömegű mozdonyok nagy sikert arattak. Első, GV3700 sorozatuk belső csapágyazású, második, GV5700 sorozatuk külső csapágyú volt, ezen kívül épültek át NDK-s gépek is C50 elemekkel, de aszimmetrikus kivitelben, illetve készült a MÁV kisvasútjai számára egy egyedibb széria.

Wikipedia
Fényképek

Megeshet, hogy a magyarországi kisvasutak nem extrém durva terepen, vagy nagyvasúttól is irigyelhető elegymennyiséggel operálnak, de változatosságban és különlegességekben nincsen hiány; én hegymániás vagyok, de a GV tájképe így is lenyűgöz, nem kellenek mindig a svájci vagy erdélyi hegyek. Balatonfenyves történelme pedig pont a frissessége miatt szagolható, a kisvasút hőskorát könnyű fölidézni, és én úgy érzem, hogy ezen a fotósvonaton is sikerült.

A MÁV-START C50 5713 Pálmaj fotó

A MÁV-START C50 5713 Pálmajor és Somogyszentpál felső között lóré-vonattal a közös közúti-vasúti hídon

A MÁV-START Mk48 2022 Pálma fotó

A MÁV-START Mk48 2022 Pálmajor és Somogyszentpál felső között egy szépen fotózható ívben

(könyvjelző)

A C50 mellett a magyarországi kisvasutak másik alapvető járműtípusa az Mk48-as, érdemes ezek sokszínűségére is vetni egy pillantást:

A MÁV-START C50 5713 Pálmaj fotó

A MÁV-START C50 5713 Pálmajor és Somogyszentpál felső között

(könyvjelző)

A MÁV-START balatonfenyvesi fotó

A MÁV-START balatonfenyvesi gazdasági vasút C50 5713 lóré-vonattal Somogyszentpál felső és Somogyszentpál között

A MÁV-START C50 5713 Somogy fotó

A MÁV-START C50 5713 Somogyszentpál felső és Somogyszentpál között

A MÁV-START C50 5713 Somogy fotó

A MÁV-START C50 5713 Somogyszentpál felső és Somogyszentpál között

(könyvjelző)

A MÁV-START Mk48 2022 Somog fotó

A MÁV-START Mk48 2022 Somogyszentpál felső és Somogyszentpál között

A MÁV-START Mk48 2022 Somog fotó

A MÁV-START Mk48 2022 Somogyszentpál állomáson

A MÁV-START Mk48 2022 Somog fotó

A MÁV-START Mk48 2022 Somogyszentpál állomáson

A MÁV-START C50 5713 GV teh fotó

A MÁV-START C50 5713 GV tehervonattal Somogyszentpál felső és Somogyszentpál között

A MÁV-START C50 5713 gazdas fotó

A MÁV-START C50 5713 gazdasági vasúti tehervonattal Somogyszentpál felső és Somogyszentpál között

A MÁV-START C50 5713 gazdas fotó

A MÁV-START C50 5713 gazdasági vasúti tehervonattal Somogyszentpál felső és Somogyszentpál között

A MÁV-START C50 5713 Somogy fotó

A MÁV-START C50 5713 Somogyszentpál felső és Somogyszentpál között, egy prominens ember kúriájánál

(könyvjelző)

Ha kedveled a fényképeimet, szeretnél többet megtudni a Kárpát-Medence és Európa vasútjáról, akkor lájkold kérlek a Facebook-oldalamat , és sosem fogsz lemaradni a frissítésekről! Ha a mozgóképeket szereted, több albumomhoz találhatsz kiegészítésként videókat a YouTube-csatornámon .

A MÁV-START Mk48 2022 és C5 fotó

A MÁV-START Mk48 2022 és C50 5713 Somogyszentpál állomáson

A MÁV-START C50 5713 Somogy fotó

A MÁV-START C50 5713 Somogyszentpál állomáson

A MÁV-START Mk48 2022 Imrem fotó

A MÁV-START Mk48 2022 Imremajor állomáson

A MÁV-START C50 5713 Pálmaj fotó

A MÁV-START C50 5713 Pálmajor és Imremajor között

(könyvjelző)

A MÁV-START C50 5713 Imrema fotó

A MÁV-START C50 5713 Imremajor állomáson

Itt elköltöttünk egy kiváló vacsorát.

A MÁV-START C50 5713 Imrema fotó

A MÁV-START C50 5713 Imremajor állomáson

A MÁV-START C50 5713 Imrema fotó

A MÁV-START C50 5713 Imremajor állomáson

A MÁV-START Mk48 2022 Imrem fotó

A MÁV-START Mk48 2022 Imremajor állomáson

A MÁV-START Mk48 2022 Imrem fotó

A MÁV-START Mk48 2022 Imremajor és Balatonfenyves GV között

(könyvjelző)

A régi majorsági épületek között a fotóvonat hazatért, mi pedig ittunk és ettünk még egy kicsit.

A MÁV-START C50 5713 Imrema fotó

A MÁV-START C50 5713 Imremajor állomáson

(könyvjelző)

Ha táérzed a C50-es motormozdonyok hangulatát, és megnéznéd minden más vasúton is őket, akkor további fényképeket itt találsz róluk:

A MÁV-START C50 5733 Imrema fotó

A MÁV-START C50 5733 Imremajor és Balatonfenyves GV között a menetrend szerinti személyvonattal

(könyvjelző)

A Balatonfenyvesi Gazdasági Vasút részletes térképét és az ott készült fotók helyszín szerinti elosztását ezen az oldalon találod .

A MÁV-START C50 5733 Imrema fotó

A MÁV-START C50 5733 Imremajor és Balatonfenyves GV között a menetrend szerinti személyvonattal

A MÁV-START Mk48 2022 Imrem fotó

A MÁV-START Mk48 2022 Imremajor állomáson

A MÁV-START C50 5733 Balato fotó

A MÁV-START C50 5733 Balatonfenyves GV állomáson

A MÁV-START 433 245 Balaton fotó

A MÁV-START 433 245 Balatonfenyves állomáson

(könyvjelző)

Ezzel a Balaton környékén tipikus fotóval búcsúzik ez az album, de remélem, rá fogsz nézni a következőkre is! Ha érdekelnek a kisvasúti tehervonatok, ezeket a képeimet nem érdemes kihagynod!

Köszönöm a figyelmedet! Kérlek, maradj a benbe.hu-n!

Keress a címkék közöttg

Hasonló képek:

Mk48 2022Mk48 2008Mk48 2012430 330433 277

Helyszínek:

Mozdonysorozatok:

Mk48 433

 

Régi és új albumok:

Behavazott vonatok PestszentlőrincenFőleg kisvasúti különvonatokSzáznegyvenkettőRetró hétvége 2020/2.Retró-hétvége 2020/1

Albumok Mozdonyok Atlasz RhB Cikkek Toolbox

-----------------

Copyright Takács Bence és társai, 2005-2023. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!

Címlap Cikkek Mozdonyok Atlasz Modellvasút Linkek