sín benbe.hu

-------------------------------------------

Címlap Cikkek RhB Albumok Mozdonyok Atlasz Linkek

Újévi fények

A fény minden embert vonz. Az éjszaka remek lehetőség, hogy megmutassuk a fény és a sötét kontrasztját. A 2017. Szilveszterén, 2018. Újév napján kattintott fotók ebben a szellemben készültek.

A fényvillamos a kettes von fotó

A fényvillamos a kettes vonalon

Ünnepi fények. A tél egyik legjobb része az éjszaka, és azok a csodák, amiket feltár. Az embert Prométeusz óta vonzza a tűz, illetve minden, ami fényt ad ki: a csillagok, a hold, és persze a tűz megszelidített, kis dobozba zárt formái, így a lámpák és a díszkivilágítás is. A városi vasúttal én nem vagyok barátságban, így a fényvillamos ennyi év után először került tervezetten az objektívem elé. Hogy ne csak sötétség legyen, az albumban helyet kap néhány Szilveszter és Újév napján készült fénykép is.

Tanulóvillamos a Bálnánál fotó

Tanulóvillamos a Bálnánál

A háttérben a Gellért-szálló, a Szabadság-híd és a Szabadság-szobor. Ez egyébként kapáslövés volt, mégis szerintem érdekesebb kép lett, mint a Fényvillamos (aminek a képét persze elrontotta, hogy épp jött egy kettes a másik irányból, ami előtte húsz lámpaváltáson át nem fordult elő).

A MÁV-START 418 185 Óbuda á fotó

A MÁV-START 418 185 Óbuda állomáson

December szomorú pillanata volt a búcsú a Csörgőktől a Budapest-Esztergom vasútvonalon. A képen az utolsó forda szerint M41-essel továbbított Budapest-Piliscsaba személyvonat látható, munkába menet ennyit sikerült elkapnom a távozásból. Az újévben természetesen a FLIRT-öt is ki fogom próbálni, mivel már nagyon vártam a fölbukkanásukat. Aki szeretne a 2-es vonal Csörgőivel nosztalgiázni kicsit, az a Napi vonatfotók között talál jópár képet az elmúlt évekből.

A TXL ES 64 U2-060  Berlin  fotó

A TXL ES 64 U2-060 Berlin Maueröffnung Kőbánya-Kispest állomáson

Reggel munkába menet ilyenekkel is össze tudok futni KÖKI-n. A kevés fény nem vette el a kedvem a fotózástól, és szerintem megérte.

A MÁV-START 415 101 Kő fotó

A MÁV-START 415 101 Kőbánya-Kispest állomáson

A napkelte fényeiben egy martonvásári FLIRT motorvonatot is lefényképeztem.

A MÁV-START 415 088 Máriaud fotó

A MÁV-START 415 088 Máriaudvar megállóhelyen

A kép szépen mutatja a buapesti elővárosi vasutak anakronizmusát: a korridorokat EU-s pénzből újítják föl, de a többi vonalra, leszámítva az esztergomit, nem jut pénz, hiába a sok meglévő és a mégtöbb potenciális utas. A Hernyók gyatra üzemkészsége miatt a 71-esen beköszöntött a FLIRT-korszak, de a tekerős sorompó, az alakjelző (ami fedező és térközjelző, Jobbágyi mellett az utolsók között van), az alacsony pályasebesség és a még alacsonyabb peron maradnak.

A ČD 380 013-3 Vác-Als fotó

A ČD 380 013-3 Vác-Alsóváros és Sződ-Sződliget között

Szilveszter napján készült az első Metropolitan-fotóm, élén a 80 éves a Szlovák Nyíl emlékmozdonnyal. Ez az egyetlen Messerschmitt, amelyik részben Najbrt-fényezést visel, és ez alapján nem áll rosszul neki. Az E109/380 sorozat, illetve a Pendolinók azonban egyelőre maradnak a kilencvenes éveket idéző színezésben, igencsak elütve a cseh vasút flottájának maradékától.

A MÁV-START 415  080 Máriau fotó

A MÁV-START 415 080 Máriaudvar mh. ipvk. és Vác-Alsóváros között

A MÁV-START 117 298 Magyark fotó

A MÁV-START 117 298 Magyarkút és Magyarkút-Verőce között

Börzsönyi túra nálam nem maradhat Bézé-fotózás nélkül, ezúttal a magyarkúti sziklás bevágást látogattam meg.

A MÁV-START 117 261 Magyark fotó

A MÁV-START 117 261 Magyarkút és Magyarkút-Verőce között

Újabban elég sokat változik a balassagyarmati Bézé-állomány. Ezt a kocsit például legutóbb Tiszaalpáron fényképeztem , tehát valószínűleg szentesi kocsi volt, mielőtt Nógrádba szakadt volna.

A Királyréti Erdei Vasút Mk fotó

A Királyréti Erdei Vasút Mk48 2031 Kismaros KEV és Morgó között

A Királyréti Erdei Vasút Mk fotó

A Királyréti Erdei Vasút Mk48 2031 Kismaros KEV és Morgó között

A Királyréti Erdei Vasút Mk fotó

A Királyréti Erdei Vasút Mk48 2031 Szokolya-Mányoki és Szokolya-Riezner között

A 2017/2018-as évek fordulóján a legtöbb fényképet a Királyréti Erdei Vasúton készítettem, ahol Szilveszterkor elég komoly utasforgalom és két kocsis személyvonatok voltak. A mozdony és a két kocsi is diszkrét fényfüzérrel volt dekorálva, amelyek napközben is ünnepi díszbe varázsolták a vonatot, de éjszaka egészen fenomenális látványt nyújtott tőle a szerelvény. Amikor még Tóbi üzemképes volt, ő a budapesti fényvillamoshoz hasonló kék LED-füzérrel közlekedett, őt a Betlehemes Kisvonat közlekedésekor fotóztam úgy.

A Királyréti Erdei Vasút Mk fotó

A Királyréti Erdei Vasút Mk48 2031 Szokolya-Mányoki és Szokolya-Riezner között

A Királyréti Erdei Vasút Mk fotó

A Királyréti Erdei Vasút Mk48 2031 Paphegy és Szokolya-Riezner között

A nap csak rövid időre sütött ki, de a ködös hegyekkel és a láthatóan fagyos idővel egészen különleges hangulatot teremtett a falu szélén. A képen jól látszik a Bax-kocsi és a Jah sorozatú teherkocsiból kialakított személykocsi közti különbség méretben, forgóvázban, járműszekrényben, de a lécek fakósága alapján a használat mennyiségében is. A nehezebb Bax-kocsik általában valamelyik kocsiszínben pihennek (hiszen miközben a MÁV vagy a BKV a rábízott közjavakat többnyire hagyja szabad ég alatt tönkremenni, vagy akár megrongálni, addig a legtöbb kisvasút saját jól fölfogott érdekében az utóbbi években fedett, vagy akár zárható tárolóhelyet alakított ki telephelyein - a KEV Kismaroson és Paphegyen is).

A Királyréti Erdei Vasút Mk fotó

A Királyréti Erdei Vasút Mk48 2031 Szokolya-Mányoki megállóhelyen

A Királyréti Erdei Vasút Mk fotó

A Királyréti Erdei Vasút Mk48 2031 Szokolya-Mányoki és Hártókút között

Nagyjából öt perc telhetett el, amíg a vonat a falu északi szélétől a déli széléig ért (két megállással), de ennyire megváltozott az időjárás.

A Királyréti Erdei Vasút Mk fotó

A Királyréti Erdei Vasút Mk48 2031 Hártókút és Börzsönyliget között

Egy patakparti háztulajdonos jó ötletnek találta fényfüzérekkel kihúzni a háza éleit, mi pedig jó ötletnek találtuk lefényképezni a fényfüzérekkel kihúzott élű kisvonattal. A köd kicsit belepiszkált a képünkbe, de szerintem elég szépen sikerült kezelnünk a helyzetet. Húsz percet ácsorogtunk a szürkülettől a sötét éjszakáig, gondosan beállítgatva a gépet a változó fényviszonyokhoz (semmit sem bízva például a fénymérőre), és elég izgalmas volt a két fényképezőgép kezelése közben még jelzést is adni a pár pillanatra megálló vonatnak. Szerencsére az autók is úgy érezték, ebbe az ünnepi hangulatba kár lenne beletrollkodni. Igazi kisvasút-rajongóként a Szilvesztert egyébként is Kemencén terveztük tölteni, ezt még földobtuk egy királyréti kisvasúti éjszakai fotózással - nekem ez egy remek, megkésett karácsonyi ajándéknak is beillett.

A Királyréti Erdei Vasút Mk fotó

A Királyréti Erdei Vasút Mk48 2031 Hártókút és Börzsönyliget között

A vonat elindulása sem mindennapi látvány.

A Királyréti Erdei Vasút Mk fotó

A Királyréti Erdei Vasút Mk48 2031 Kismaros KEV állomáson

Beérve Kismarosra a Muki megszabadult a második kocsijától és csak a Bax-szal folytatta az estét az utolsó, csak Paphegyig közlekedő járattal.

A Királyréti Erdei Vasút Mk fotó

A Királyréti Erdei Vasút Mk48 2031 Kismaros KEV és Morgó között

Ez a kép másik irányban közlekedő vonattal jobb lenne - mivel idén január elsején közlekedett utoljára kivilágítva a vonat, így ez már a jövő évre marad. Én nem bánom, hogy nem fogyunk ki a témákból!

A Kemencei Erdei Múzeumvasú fotó

A Kemencei Erdei Múzeumvasút P5 dízel- és a Műszaki és Közlekedési Múzeum Triglav-gőzmozdonya Kemence állomáson

A Kemencei Erdei Múzeumvasú fotó

A Kemencei Erdei Múzeumvasút P5 dízel- és a Műszaki és Közlekedési Múzeum Triglav-gőzmozdonya Kemence állomáson

Tetőfokára hágott a szilveszteri buli Kemencén, ahol éjfél előtt éjszakai kisvonatozást is csaptunk.

A Műszaki és Közlekedé fotó

A Műszaki és Közlekedési Múzeum Triglav-gőzmozdonya Kemence állomáson

Már majdnem elindul és gőzben úszik a Kismarosról Kemencére került szépség. A gépet a múzeum épületében, fedett vágányon tárolják, megkezdődött a kitakarítása (mivel Kismaroson szemetesnek használták a kazánját), már működik a kenőprés, forognak a tengelyek és a rudazat is elmozdul (a dugattyúkhoz kapcsolódó karok le lettek szerelve). Egyelőre a konzerválás és a kiállítási tárgyként történő restaurálás a cél; munka bőven van vele. Miközben a kazán viszonylag épnek tűnik, a füstszekrényen komoly átrozsdált részek vannak, amik feltétlenül cserére szorulnak majd. A gép körül örvénylő füst valójában a szomszéd vágányon álló személyvonat zárt kocsijának kályhájából származik.

A Kemencei Erdei Múzeumvasú fotó

A Kemencei Erdei Múzeumvasút P2 Kemence állomáson

Így indul az egyik ünnepi személyvonat szép számú utassal.

A Kemencei Erdei Múzeumvasú fotó

A Kemencei Erdei Múzeumvasút Pankaszi dízelmozdonya és a dunakeszi kocsi Feketevölgy állomáson

Miközben Kismarosról Kemencére húsz méteres látótávolság mellett autóztunk a ködben, Feketevölgyben csillagos ég mellett fényképeztünk. Az induló, földíszített szerelvény fölött az Orion csillagkép látható, a jobb-alsó sarokban a Rigel csillaghlmazzal, aminek központi csillaga a szuperóriás Rigel A az éjszakai égbolt hetedik legfényesebb csillaga. A csillagkép teteje és ezzel a Betelgeuse, a kilencedik legfényesebb csillag sajnos lemaradt a képről.

A Királyréti Erdei Vasút Mk fotó

A Királyréti Erdei Vasút Mk48 2031 Hártókút és Szokolya-Mányoki között

Másnap reggel ismét Bax-kocsira virradt, és természetesen nem mulasztottam el lefényképezni.

A MÁV-START 415 098 Kismaro fotó

A MÁV-START 415 098 Kismaros és Nagymaros-Visegrád között

A nagyvasutat sem hanyagoltam el, bár az új év borongós idővel köszöntött rám. Így viszont volt lehetőségem néhány olyan helyet kipróbálni, ahová eddig jó napállás mellett nem jutottam el. Nyílván majd megfelelő körülmények között érdemes lesz a képeket megismételni.

A MÁV-START 415 082 Nagymar fotó

A MÁV-START 415 082 Nagymaros-Visegrád és Kismaros között

Az Expressgroup 242 556-9 N fotó

Az Expressgroup 242 556-9 Nagymaros-Visegrád és Kismaros között

Az Expressgroup ES 64 F4 15 fotó

Az Expressgroup ES 64 F4 157 Kismaros és Nagymaros-Visegrád között

Két gépmenet öt percen belül, ellentétes irányba - ráadásul ugyanazon társaságé. Biztos nem lehetett volna mindezt hatékonyabban (eközben az ÖBB egyik Taurusa és a START egy Gigantja meg lezárva várták az ünnep végét Nagymaroson és Verőcén).

A ČD 380 020-8 Nagymar fotó

A ČD 380 020-8 Nagymaros-Visegrád és Kismaros között egy új, Metropolitan EC-vel

A ČD 380 016-6 egy Met fotó

A ČD 380 016-6 egy Metropolitan EuroCity vonattal Dömösi átkelés és Zebegény között a viadukton

A MÁV-START 415 092 Dömösi  fotó

A MÁV-START 415 092 Dömösi átkelés és Zebegény között

A MÁV-START 415 072 Zebegén fotó

A MÁV-START 415 072 Zebegény és Dömösi átkelés között

A Királyréti Erdei Vasút Mk fotó

A Királyréti Erdei Vasút Mk48 2031 Szokolya-Riezner megállóhelyen

A Királyréti Erdei Vasút Mk fotó

A Királyréti Erdei Vasút Mk48 2031 Szokolya-Riezner megállóhelyen

A Királyréti Erdei Vasút Mk fotó

A Királyréti Erdei Vasút Mk48 2031 Szokolya-Mányoki és Hártókút között

Szokolya varázslatos faluként jelenik meg ezen a ködös, éjszakai, téli képen.

A Királyréti Erdei Vasút Mk fotó

A Királyréti Erdei Vasút Mk48 2031 Szokolya-Mányoki és Hártókút között

A ŽSSK 350 001-4 Nagym fotó

A ŽSSK 350 001-4 Nagymaros-Visegrád megállóhelyen

Ezzel a képpel búcsúzom mára és száguldunk bele a 2018-as esztendőbe. Természetesen a benbe.hu tovább bővül az új évben a szokásos témák folytatásával és még be nem mutatott területekkel egyaránt. Sok jó vonatozást és szép fotózásokat kívánok a kedves olvasónak is!

Köszönöm a figyelmedet! Kérlek, maradj a benbe.hu-n!

Keress a címkék közöttg

Hasonló képek:

2150 M41334 Bzmot307 441309 M625476 CsME3

Helyszínek:

Mozdonysorozatok:

Mk48 415 117 380 418 350

 

Régi és új albumok:

SkanzenvasútNapi vonatfotók 2.Nyugat-Balkán a kerítés előttKétszer a Mátrában81 - Uzsgyik a hegyekben

Albumok Mozdonyok Atlasz RhB Cikkek Toolbox

-----------------

Copyright Takács Bence és társai, 2005-2018. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!

Címlap Cikkek Mozdonyok Atlasz Linkek