sín benbe.hu

-------------------------------------------

Címlap Cikkek RhB Albumok Mozdonyok Atlasz Linkek

RhB Berninabahn

Noszalgiavonat és hagományos szerelvények télen és nyáron Graubünden legmagasabb vasútvonalán és az Engadinban.

Óvóhely a bergüni szállásun fotó

Óvóhely a bergüni szállásunkon

A Ge 4/4 fotó

A Ge 4/4II 633 a szokásos reggeli GmP-vel jár be Bergün/Bravuogn állomásra

(könyvjelző)

A GmP a Güterzug mit Personenbeförderung rövidítése. Aki olvasta az eddigi RhB-s albumokat és cikkeket , annak föltűnhetett, hogy egyes vonalakon, különösen az Albulabahnon a sima REX-ek is vihetnek magukkal teherkocsikat a vonat végén, amiket Samedanban kapcsolnak le róluk (Karcsi samedani képén mondjuk pont egy engadinos ingáról, ott is előfordul). Az M4109 számú Chur-Samedan hajnali vonat, az RhB menetrendjének egyik állócsillaga azonban kilóg a sorból, mivel menetrendje nem kötött, ha szükséges tolatni valamelyik állomáson, rendes vegyesvonatként megtolat (bár ilyet évek óta nem tett), csatlakozásra nem vár, és őt sem várják meg, és persze csak munkanapokon közlekedik (így 2011-ben Nagypénteken mi hiába vártuk a Val Beverben ). Közlekedésének fő oka, hogy a friss árura a boltok reggeli nyitásakor már szükség lesz az Engadinban, ahová pár kamionnyi árú vasúton jut el a Rajna-völgyi logisztikai központokból.

Sankt Moritz állomás fotó

Sankt Moritz állomás

(könyvjelző)

Mai úticélunk a Berninabahn, és annak sztandard megközelítési módja az Albulabahn felől a samedani átszállás az engadini vonatra Pontresina felé. Akkor akár korábbi vonattal is fölmehettünk volna, mint ahogy az album második részében szereplő 2011. nyári túrám során meg is tettem. Akkor ráadásul St. Moritzban volt a szállásom, de át kellett buszoznom Samedanba és onnan átvonatoznom Pontresinába, mivel az első berninás vonat csak Pontresinából indul Tiranóba. Látható, hogy az Aranyháromszög három üdülővárosa igencsak egyenrangú szerepet tölt be, St. Moritz nem dominálja a többi települést.
Mi viszont végig szerettük volna utazni a Berninabahnt, legalábis Poschiavóig, az olasz oldali völgyben fekvő telepállomásig, ahol fűtőházlátogatásra készültünk. A Pontresina és Samedan közötti összekötővonalat pedig hazafelé terveztük beutazni, így a delta minden ága meg lett volna.

Akik a történeti áttekintést olvasták , azok tudhatják, hogy a Berninabahn külön vállalat volt, és eredetileg Samedanból indult volna ki, később került át a végállomása St. Moritzba, és ezért építette ki az RhB a Samedan-Pontresina összekötővonalat. Ha valakinek vannak vonatos könyvei, nézett útifilmeket a Travel Channelen vagy a Bahnoramán, esetleg letöltött egy jobb torrentet vagy ránézett a youtube-ra (ha nem, érdemes gyorsan pótolni!), föltűnhetett, hogy a Berninabahn más, mint a Rhätische Bahn többi vonala. Itt ugyanis motorkocsiüzem van, így az egész hangulata igencsak eltér a jobbára mozdonyos Stammnetztől . A nagyon vasútbuzik pedig fölnéznek a képre, és a két Áramszedőt le! jelzés között egy elég komoly szigetelő-párost látnak a felsővezetékben. A többi RhB vonal ugyanis (az Arosabahn csak 1997 óta) 11 kV 16 2/3 Hz váltakozóárammal villamosított, a Berninabahn viszont 1000 V egyenárammal (viszont szemben a Stammnetz-cel, eleve villamosítottra épült, ahogy a Stammnetzvillamosítás prototípusa, az Engadinerlinie is). Sankt Moritzban ezért külön szigetperonja van a berninás vonatoknak, körüljáróvágánnyal meg mindennel, az esetleges kocsiátadásokat pedig dízel tolatómozdonnyal végzik. Nade induljunk el, nézzünk körbe a Bernina-hágón!

Nem egyszerű a magyar  fotó

Nem egyszerű a magyar nyelv, de azért megpróbálnak köszönteni minket St. Moritzban!

Tolatás Pontresinában (Punt fotó

Tolatás Pontresinában (Puntraschigna)

A berninás vonatunk természetesen kap egy pár rönkszállító kocsit.

Tolatás Pontresinában (Punt fotó

Tolatás Pontresinában (Puntraschigna)

Az ABe 8/12 3507 pályaszámú fotó

Az ABe 8/12 3507 pályaszámú Allegra és a Tm 2/2 113 Pontresina/Puntraschigna állomáson

(könyvjelző)

Sankt Moritz - Ospizio Bernina - Tirano

Berninabahn

ABe 8/12 3510

Megnyitás:
  • 01/06/1908: Pontresina - Morteratsch, Tirano - Poschiavo
  • 18/08/1908: Pontresina - Celerina Staz
  • 01/06/1909: Morteratsch - Bernina Suot, Celerina Staz - St. Moritz
  • 05/06/1910: Bernina Suot - Poschiavo
Hossz:61 km
Építtető:Bernina Bahn
Villamosítás:1000 V=
Személyszállító vasút:Rhätische Bahnen (RhB)

Európa legmagasabban átvezetett hegyi vasútja, ami ráadásul ténylegesen megmássza a Bernina-hágót, nem csak átalagutazik alatta. A gleccserek, magashegyi gyepek és fenyvesek között kanyargó síneken merőben más élmény utazni, mint az RhB többi vasútvonalán. Az eleve turistavasútnak épült vonal hajmeresztő vonalkifejtésekkel és káprázatos látvánnyal hívogat. Érdemes megismerni a vonalat és történetét is.

Cikk a vonalról
AtlaszFényképek

Természetesen, mint a legtöbb berninás személyvonat, mi is kapunk rakott rönkszállító kocsikat. Tekintettel az áprilisi alacsony forgalomra (pont a Húsvét előtti héten voltunk mondjuk), amikor csak néhány síelő veszi igénybe a vonatokat, ez a terhelésben nem okozott gondot. Azért a szemfüleseknek föltűnhetett, hogy a Berninabahnon a motorkocsik mindig párosával járnak, hiába nagyon erősek önmagukban is. Ezen a vonalon ugyanis kerékfeszítően éles kanyarok és akár 70 ezrelékes emelkedők nehezítik a közlekedést, ezért sokkal lassabb, de karakteresebb is, mint az RhB többi vonala. Speciális a kocsipark is, az Egységes Személykocsik (Einheitswagen) közül csak a kimondottan a Berninabahnra szánt rövidebb változatok közlekedhetnek. A legtöbb sorozatból van ilyen kocsi, ezen a képen például a vonat végén a poggyászkocsi előtt egy hosszú EW I-es, mögötte egy rövid EW I-es látható. Természetesen több rövid kocsi van, mint amennyi a Berninára kell, ezért fordulhatnak elő fővonali vonatokban is rövid kocsik (ezeket az alvázukon BB jellel is ellátják). Természetesen nem közlekedhetnek a Bernina-vasúton a nagy Glacier-Express panorámakocsik sem, a Bernina-Expresszeknek külön panorámakocsi-parkja van.

Nem szabad elfelejteni, hogy az Albula-hágó alatt, mikor átkel a kis piros vonat, akkor utána már nem ereszkedik sokkal lejjebb - St. Moritz 1775 méterrel van az Adria szintje fölött. A Berninabahn viszont innen kezd emelkedni! Mi az új iránti kíváncsiságtól hajtva a vonat elején levő Allegrába szálltunk, így menet közben nem tudtam fényképezni, bár melegebb időben kérésre kikulcsolja annak az ablakait is a kalauz. Egyszerűbb viszont a vonat végéhez mindig hozzákapcsolt valamelyik nyitható ablakos sima személykocsiba szállni, ha valaki fényképezni vagy filmezni szeretne. Kb. 10 perc tartózkodás után elindulunk Pontresinából, és végre tényleg kezdetét veszi az utazás a Berninabahnon! Befordulunk a fenyőfák közé, olyan, mintha valami erdei vasúton billegnénk, majd áthaladunk a Roseg-gleccserből lefolyó víz fölötti kőhídon . Befutunk a kicsi Surovas állomásra, majd a motorvonatunk egy kicsit nekilendülhet, hiszen elérjük a Bernináról és a Morteratsch-gleccserből lefolyó víz széles, kavicsos aljú völgyét, ahol a pálya csaknem egyenes és 13 ezrelékes emelkedésével gyakorlatilag laposnak számít itteni viszonyok között. Elérjük az 50 km/h-s sebességet, átszáguldunk Alp Nuova forgalmi kitérőn, majd megérkezünk a glaccser tövében fekvő Morteratsch állomásra. Peronos vágány csak egy van, a csonkavágány a hómarók fordítására és félreállítására való. A völgy végén fekvő visszafordító-kanyar után viszont elkezdődik a mászás. Átkelünk a Berninabach vízesése fölött egy rövid völgyhídon, majd újabb visszafordítókanyarral a hágón átvezető műút mellé érünk. Ez a híres Montebello-kanyar , innen lehet először rálátni a Morteratsch-gleccserre. Ezután jórészt a főút mellett emelkedünk, sorra érintjük Bernina Suot, Bernina Diavolezza és Bernina Lagalb állomásokat. Elmaradnak a fák, majd a törpefenyők is, és három éve Húsvétkor, amikor ott voltunk, a zöldet mindenütt a hó váltotta föl. Ekkor fotóztunk virágzó fákat 1000 méter körüli magasságban Wiesennél és Sumvitg-Cumpadialsban . A Rajna-völgyben már nyárias meleg, friss, zöldellő fű várt minket. A Berninára elővettük minden cuccunkat: a széldzsekimbe bekerült a bélés, alá egy polárpulcsi, és persze hosszúnadrág. Mikor kiszálltunk Ospizio Bernina állomáson, 2256 méter magasan, az embermagas hófalak között, nagyon fáztunk.

Ospizio Bernina állomás (Be fotó

Ospizio Bernina állomás (Bernina Hospitz néven futott, mielőtt a német nevek helyett bevezették volna a helyi nyelvű elnevezéseket)

A fedett épületben egy fordítókorong üzemel, hogy a gőzhómarót szükség esetén itt is meg lehessen fordítani. Hasonló épület áll Suotban és állt Alp Grümben is, utóbbit már lebontották, és csak egy csonkavágány van helyette a gőzhómaró félreállítására a vonatforgalom idejére.

Ospizio Bernina állomás (Be fotó

Ospizio Bernina állomás (Bernina Hospitz néven futott, mielőtt a német nevek helyett bevezették volna a helyi nyelvű elnevezéseket)

Ospizio Bernina állomás (Be fotó

Ospizio Bernina állomás (Bernina Hospitz néven futott, mielőtt a német nevek helyett bevezették volna a helyi nyelvű elnevezéseket)

Tényleg ember magas a hófal fotó

Tényleg ember magas a hófal!

Próbálkozik a növényzet el& fotó

Próbálkozik a növényzet előtörni a hó alól

Az RhB ABe 4/4 fotó

Az RhB ABe 4/4III 52 és 54 pályaszámú motorkocsik egy személyvonattal Ospizio Bernina és Bernina Lagalb között

(könyvjelző) (RhB Berninabahn)

Ezek az utolsó széria igazi berninás motorkocsik, a TW III-asok (Triebwagen III) közül kerültek ki. Az 54-es az egyetlen, amelyiken nincs reklámfestés, ami jó, mert azon volt a leggagyibb mind közül . Jópár mozdonyon is elég bénácska reklám volt az RhB-nál korábban, de mire mi elkezdtünk fotózni, addigra többnyire normális matricák kerültek a gépekre. Ezek a motorkocsik inverterrel és GTO-tirisztoros vezérléssel vannak fölszerelve, és bitang erősek, egy ilyen motorkocsi a kisvasúti mércével fölfoghatatlan 1016 kW-os teljesítménnyel bír. Na nem ehhez a két kocsihoz kell ez az erő persze.
A csodálatos hó nagyon lelkessé tett bennünket. Az első túránkat amolyan felderítésnek szántuk, sikerült bejárnunk a davosi és arosai kivételével minden RhB-vonalat, meglőttük a legismertebb képeket , fotóztunk egy csomó tehervonatot a disentisi vonalon és az Albulán , sőt, még a Matterhorn-Gotthardbahn fogaskerekűn is. És végül még havas képeket is sikerült csinálnunk a Berninán, ez igazán fenomenális volt! Persze, ez régi hó volt, hóekére, hómaróra már nem volt szükség. Aki ilyet szeretne látni, az nézz meg ezt a videót !

Az RhB ABe 4/4 fotó

Az RhB ABe 4/4III 52 és 54 pályaszámú motorkocsik egy személyvonattal Ospizio Bernina és Bernina Lagalb között

(könyvjelző)

A Berninabahn azon kevés alpesi átkelők közé tartozik, ahol nincs hágóalagút. Szemben az Oberalp-hágóval és a Brünig-hágóval, ahol ez gazdasági megfontolás volt, itt direkt a legszebb, gleccseres vidék felé hozták a vasutat, és a nehezebb oldalon vezették le az olasz oldalon, hogy minél szebb panorámában gyönyörködhessenek az utasok. A Berninabahnnak már a huszes években komoly marketingje volt: az igazgató a vasútról készült filmfelvételekkel házalt Európa elit társaságainál és a filmszínházakban, hogy újabb és újabb turistákat szerezzen a kirándulóvasútja számára.
A nagy, lapos, jéggel borított felület a földuzzasztott Lago Bianco, a gleccserek vizéből táplálkozó erőműtó, amit mindkét oldalán vasbeton gát határol. Alatta a dunai oldalon található a piciny Lago Negro, ami sekély, így az alját borító iszap határozza meg a színét. A Pó felöli oldalon hosszú, a sziklába vájt alagutakba lefektetett csövek szállítják a vizet az erőművekhez.

Szerény személyem a Berniná fotó

Szerény személyem a Berninán

*Az RhB ABe 8/12 3507 pálya fotó

*Az RhB ABe 8/12 3507 pályaszámú Allegra motorvonat Bernina Lagalb és Ospizio Bernina között

(könyvjelző)

Ott vannak az elmaradhatatlan rönkszállító kocsik is. A kétáramrendszerű Allegrák itt két áramszedővel dolgoznak, mivel egyenáram alatt leadható 2400 kW teljesítményük 1000 V-on hatalmas áramerősséggel jár. A mi FLIRT-jeinkkel ellentétben ez nem Jacobs-fotgóvázas jármű, mindegyik szekció két forgóvázon nyugszik, és a két vezetőállásos rész mind az összesen nyolc tengelye hajtott. A churi S-Bahn négyrészes szerelvényeinek ugyanez az alapfölépítése, ám az egyik vezetőállásos szekció hajtás nélküli, és minden ajtaja dupla. Így is elég erős a reggeli legterheltebb Arosa-Chur vonatért fölmenni a nem túl lapos Arosabahnon. Az egyes kocsirészek valamivel hosszabbak is, persze az egyáramnemű motorkocsi egyébként sem jöhetne a Berninabahnra.

Az RhB ABe 8/12 3507 pályas fotó

Az RhB ABe 8/12 3507 pályaszámú Allegra motorvonat Bernina Lagalb és Ospizio Bernina között

Y-aljak Ospiziónál fotó

Y-aljak Ospiziónál

Az RhB ABe 8/12 3513 pályas fotó

Az RhB ABe 8/12 3513 pályaszámú Allegra Ospizio Bernina és Alp Grüm között

(könyvjelző)

Szemben az Albula-vonallal, az Engadinerliniével, az Arosabahnnal, vagy a Surselvalinie végével, a Berninán csak kisebb kőhidak és néhány ilyen alacsony, amerikai stílusú állványhíd (trestle) áll. Szokták őket Wildwestbrückének is becézni. Érdemes megnézni a helyet Georg Trüb fotóján , amelyet a tó jegéről készített!

Az RhB ABe 4/4 fotó

Az RhB ABe 4/4III 53 és 56 a Bernina-Express panorámavonattal Alp Grüm és Ospizio Bernina között

(könyvjelző)

A Stadler BEX panorámakocsikhoz már kell a vonóerő. Amikor itt jártunk, az Allegrák még próbaüzemüket teljesítették, és a régi szokás szerint a Bernina-Express kocsijait Churból az egyik sima REX vitte föl Samedanba vagy St. Moritzba, és onnan továbbították a Berninára őket. Ma viszont már külön vonatként megy mindkét BEX, a davosi és a churi is, persze Allegrával. A két Tirano - St. Moritz - Tirano vonat közül az egyik viszont még mindig TW III-as, mint ez is volt. Ennek célja, hogy az Olaszországban nyaralókat elhozza St. Moritzba vagy csak a hágó környékére túrázni.

Az RhB ABe 4/4 fotó

Az RhB ABe 4/4III 53 és 56 a Bernina-Express panorámavonattal Alp Grüm és Ospizio Bernina között

(könyvjelző)

Ezek a régi (1988-1990 között épült) motorkocsik nagyon megadják a vidék hangulatát.

Az RhB ABe 8/12 3513 pályas fotó

Az RhB ABe 8/12 3513 pályaszámú Allegra Ospizio Bernina és Alp Grüm között

Szemben az Albula-vonallal, az Engadinerliniével, az Arosabahnnal, vagy a Surselvalinie végével, a Berninán csak kisebb kőhidak és néhány ilyen alacsony, amerikai stílusú állványhíd (trestle) áll. Szokták őket Wildwestbrückének is becézni.

Az RhB ABe 8/12 3513 pályas fotó

Az RhB ABe 8/12 3513 pályaszámú Allegra Ospizio Bernina és Alp Grüm között

Szélsíző Ospizio Berni fotó

Szélsíző Ospizio Berninánál

Szélsíző Ospizio Berni fotó

Szélsíző Ospizio Berninánál

Szélsíző Ospizio Berni fotó

Szélsíző Ospizio Berninánál

Szélsíző Ospizio Berni fotó

Szélsíző Ospizio Berninánál

Szélsíző Ospizio Berni fotó

Szélsíző Ospizio Berninánál

Szélsíző Ospizio Berni fotó

Szélsíző Ospizio Berninánál

(könyvjelző)

A háttérben a Bernina-Express az ABe 4/4III 54-gyel és 52-vel.

Az ABe 4/4 fotó

Az ABe 4/4III 54 és 52 a Bernina-Express panorámavonattal Ospizio Berninánál

(könyvjelző)

Az ABe 4/4 fotó

Az ABe 4/4III 54 és 52 a Bernina-Express panorámavonattal Ospizio Berninánál

(könyvjelző)

Az ABe 4/4 fotó

Az ABe 4/4III 54 és 52 a Bernina-Express panorámavonattal Ospizio Bernina állomáson

(könyvjelző) (RhB Berninabahn)

Az ABe 4/4 fotó

Az ABe 4/4III 54 és 52 a Bernina-Express panorámavonattal Alp Grüm állomáson

Az ABe 4/4 fotó

Az ABe 4/4III 54 és 52 a Bernina-Express panorámavonattal Alp Grüm állomáson

(könyvjelző)

Jóval kevesebb a hó, pedig alig ereszkedtünk lejjebb. Alp Grüm a panorámaívéről híres, amit az elmúlt években átépítettek, így látszólag kétvágányú lett. A gyakorlatban a vonatok űrszelvényei nem teszik lehetővé, hogy ott találkozzanak, csak a kitérőt vitték le a szűk ívből az egyenes szakaszba, így kétvágányú pálya helyett inkább fonódott vágányról érdemes beszélni.

Az ABe 4/4 fotó

Az ABe 4/4III 54 és 52 a Bernina-Express panorámavonattal Alp Grüm állomáson

(könyvjelző)

Az ABe 4/4 fotó

Az ABe 4/4III 54 és 52 a Bernina-Express panorámavonattal Cavaglia állomáson

(könyvjelző)

Alp Grümből oda ereszkedik le a vonat, de ez még csak az ereszkedés első fele. A Cavaglia-fennsík után látható letörés a még mélyebben fekvő Poschiavoba vezet, ahonnan már a folyó mentén ereszkedhet a vonat Tiranóig, ami az egész RhB legmélyebben fekvő állomása (Ospizio Bernina pedig nyílvánvalóan a legmagasabban fekvő).

Az előző képen ke fotó

Az előző képen keresztezővonatként látott ABe 8/12 3503 felért Alp Grümbe

(könyvjelző)

Az előző képen ke fotó

Az előző képen keresztezővonatként látott ABe 8/12 3503 felért Alp Grümbe

(könyvjelző)

A háttérben a Palü-gleccser.

Az ABe 4/4 fotó

Az ABe 4/4III 56 Alp Grümben

A Palü-gleccsertó fotó

A Palü-gleccsertó

Kereszt az ABe 8/12 3513-ma fotó

Kereszt az ABe 8/12 3513-mal Stablini forgalmi kitérőben

Ez az egyetlen eset, hogy Allegrát hozzákapcsolt lehúzható ablakos kocsi nélkül láttam volna a Berninán. TW III-asok szoktak csak párban, esetleg egy-két teherkocsival járni, de Allegrát így magában azóta sem láttam.

Bernina-hómaró (Xrotet 9219 fotó

Bernina-hómaró (Xrotet 9219) a Val Pila-viadukton

Kívülről ez a hely így néz ki:

Szintén Georg Trüb . Ez egyben a hidakban nem túl gazdag Berninabahn legnagyobb viaduktja.

Az RhB ABe 4/4 fotó

Az RhB ABe 4/4III 56 és 53 Cavaglia állomáson

Magasan fönt Alp Grüm is látszik.

Sörhűtés fotó

Sörhűtés

Egy ismeretlen Allegra Alp  fotó

Egy ismeretlen Allegra Alp Grüm és Cavaglia között

(könyvjelző)

Egy ismeretlen Allegra Alp  fotó

Egy ismeretlen Allegra Alp Grüm és Cavaglia között

(könyvjelző)

Az RhB ABe 8/12 3507 Cavagl fotó

Az RhB ABe 8/12 3507 Cavaglia és Alp Grüm között

Gleccsermalmok Cavagliánál fotó

Gleccsermalmok Cavagliánál

Gleccsermalmok Cavagliánál fotó

Gleccsermalmok Cavagliánál

Gleccsermalmok Cavagliánál fotó

Gleccsermalmok Cavagliánál

Gleccsermalmok Cavagliánál, fotó

Gleccsermalmok Cavagliánál, a háttérben az RhB ABe 4/4III 53-as

(könyvjelző) (RhB Berninabahn)

A Palü-gleccser vájta ezt a hasadékot a sziklába korokkal ezelőtt. A hasadék aljára lefolyó olvadékvíz ide-oda mozgatta és forgatta a glaccser által magával hozott köveket, ami lassan gödröket, víznyelőket vájt az alapkőzetbe. Ezek a gleccsermalmok, vagy moulinek (a francia malom szóból, így kiejtése [mulen]).

Az RhB ABe 4/4 fotó

Az RhB ABe 4/4III 53-as Cadera és Cavaglia között

(könyvjelző)

Postaládák a cavagliai állo fotó

Postaládák a cavagliai állomáson

Allegra Brusio és Miralago  fotó

Allegra Brusio és Miralago között - a vízesés jól látszik a háttérben?

(könyvjelző)

Cavaglia után ismét meredek szakasz következik, a vasút kéz Z-alakú vonalkifejtést is tesz, mialatt végig látszik az alattunk hosszan elterülő Valposchiavo völgy. Eredetileg a poschiavói fűtőházat néztük volna meg, de a vonaton találtunk egy prospektust a brusiói körviadukt felújításáról, így inkább oda szándékoztunk menni. Vagy azért, hogy a még ódon, sötét kövekből épült viaduktot (fotó: alpenbahnen.net ) lefotózhassuk, vagy a felújítás miatt emelt állványzat piros borítását megörökíthessük, mivel az például a Landwasser-viadukton jól nézett ki - szemben a felújítás utáni steril, világos színével . Karcsi volt a soros, hogy kommunikációt folytasson, így fölhívtuk a fűtőházfőnököt, hogy elmondjuk, nem megyünk. Eközben a vonat eszeveszett, húsz kilométer per órás száguldással közeledett Poschiavóhoz, és persze ha mindent szétpakoltak a kedvünkért, akkor nem akartuk lemondani a dolgot. Karcsi azonban falfehérré vált, majd a kezembe nyomta a készüléket - a főnök ugyanis nem tudtt angolul. Szerencsére franciául viszont igen, így végülis kiderült, hogy nem nagy baj, ha nem megyünk be (2013 telén végülis bementünk). Az ajándékba vitt pálinkát és naptárat pedig egy franciául sem beszélő fickó kezébe nyomtuk az állomáson - beszámolókból tudjuk, hogy végülis elérték a célszemélyt és a naptár egy évig a fűtőház irodájának falán lógott, egy hónapig az én fotómmal.

Poschiavo után nagyon lapossá válik a völgy, mintha a glaccservíz kissé megpihent volna, mikor ezt a rész vájta, és így egy tó is kialakulhatott. A Lago di Poschiavót nyugat felől kerüli a vasút, Miralagónál remek képeket lehet készíteni a távolinak tűnő, pár kilométerrel távolabb (és 1300 méterrel magasabban fekvő) hegyekkel és a piros vonattal. Miralago után viszont mintha be akarná hozni a víz a lemaradását, a völgy meredeken lejteni kezd, és a vasút csak úgy tud lépést tartani vele, ha a völgyben nem hosszában, hanem keresztben halad, a két oldali hegyfalnál mindig visszafordulva (tulajdonképpen ez a síelés alaplépése). Így fut be a terepasztalszerű brusiói állomásra, ami a völgyben keresztbe fekszik, van itt templom, söröző, miegymás, majd újabb meredek rész következik. Itt azonban a völgy összeszűkül (ezzel nem számoltunk, mikor a fényeket elemeztük a körviaduktnál), a falai pedig nagyon lazává válnak, időről időre el is viszik a vasutat. Nemrég épült át itt egy szakasz egyféle kőfogó gáttá . Ezért épült maga a körviadukt - máshogy nem tudtak volnakevesebb, mint száz méteres szakaszon a völgy mentén 14 métert ereszteni a vasúton. A viadukt után azonban ismét jön a 70 ezrelék.

Egy RhB Allegra a körviaduk fotó

Egy RhB Allegra a körviaduktnál Brusio és Campascio között

(könyvjelző)

Így néz ki a viadukt a felújítás után.

Egy RhB Allegra a körviaduk fotó

Egy RhB Allegra a körviaduktnál Brusio és Campascio között

(könyvjelző)

A németül Kreisviaduktnak hívott műtárgyhoz hasonló számos van a világon, vagy földmunkából, például az USÁ-ban, de alagútként jópár helyen, az Albulabahn vonalán több is, illetve a Felvidéken Telgártnál. Így kőből viszont egyedülálló darab. Brusio után a pálya tovább lejt, de jelentősebb műtárgyra már nincs szükség, éppen képes a lejtéssel lépést tartani az adhéziós vasút. Campocologno előtt van egy teherpályaudvar, ahol még Svájc területén teherautóra rakják a vasúton érkezett árut. A határ után még egy kicsit ereszkedik a főút mellett a vasút, áhalad Tirano belvárosán, majd a tényleg fejpályaudvarnak látszó, keresztperonos helyi állomáson véget ér - innen a széles és alig lejtő Valtellinában az FS-Trenitalia normál nyomközű vonataival, vagy nyáron a Bernina-Express panorámabuszával lehet továbbutazni. Mi viszont visszafelé indultunk.

Egy RhB Allegra Miralago és fotó

Egy RhB Allegra Miralago és Brusio között

Egy RhB Allegra Brusio állo fotó

Egy RhB Allegra Brusio állomáson

Amilyen zseni vagyok, majdnem lekéstük az utolsó vonatot visszafelé, pedig a beveri szállásra mindenképp oda kellett jutnunk. Szerencsére csak majdnem késtük le, és a csomagjaink egyébként is nálunk voltak.

Egy RhB Allegra Bernina Lag fotó

Egy RhB Allegra Bernina Lagalb állomáson

(könyvjelző)

A Bernina-vasúton a fa és az esetenkénti fűtőolaj mellett még követ szállítanak ilyen teherautó által homlokrakodón vagy burkolt vágányon átvehető konténerekben.

Mi történik itt? A Berninab fotó

Mi történik itt? A Berninabahnról érkezett esti Poschiavo-Landquart közvetlen tehervonat miatt nyolc perc késést szenved a Pontresina-Sagliains személy

Mozdonyvezetőt ilyen idegesnek még nem láttam, csapkodta a sapkáját, újra és újra próbált kijáratot kezelni magának, sikertelenül. Hiába, Svájcban késett teherrel visszatartani a rendes személyt nem szokás. Mondjuk ezen a nyolc percen már nem múlott a beveri szállásunk elfoglalása.

Pontresina-Sagliains ingavo fotó

Pontresina-Sagliains ingavonat Pontresinában

Ez a vonat már nem megy el Scuol-Taraspig, helyette a Vereina felé csatlakozik, így Klostersig lehetett elutazni vele. Nálunk mikor lesz iránykijelzés a vezérlőkocsikon és mozdonyokon?

Poschiavo-Landquart  fotó

Poschiavo-Landquart tehervonat Allegrával Pontresina állomás átkapcsolható feszültségű vágányán

(könyvjelző)

Hála a kétáramrendszerűségnek gépcsere nélkül mehet végig a gönc Landquartba, a Vereinán át. A tehervonat miatt nyolc perc késést szenvedett a Pontresina-Sagliains személy. Mozdonyvezetőt ilyen idegesnek még nem láttam, csapkodta a sapkáját, újra és újra próbált kijáratot kezelni magának, sikertelenül. Hiába, Svájcban késett teherrel visszatartani a rendes személyt nem szokás. Mondjuk ezen a nyolc percen már nem múlott a beveri szállásunk elfoglalása. Bocs a minőségért, a vonat csak igen rövid időre állt meg, állványt állítani esély sem volt.

Az RhB Ge 4/4 fotó

Az RhB Ge 4/4II 615 Landquartban

(könyvjelző)

Ez a fotó volt első svájci túránk utolsó képe. Az utolsó napon Beverből indulva még egy kicsit fotóztunk Filisurban , Wiesenben , a churi elővárosban , a landquarti fűtőházban is , majd a Wiener Walzerrel hazamentünk. Azóta még kétszer érkeztünk vonattal a Rhätische Bahnra, de ez az első túra, ahol még minden újdonság volt, ráadásul minden csodálatosan és terv szerint alakult, különleges marad. Nem tudunk még egyszer annyira ráérősen, laza és "majd-lesz-valahogy" programmal idejönni, pedig hatalmas buli volt, igazán remekül szórakoztunk, amihez persze hozzájárult, hogy egy egész ház állt a rendelkezésünkre . Tavaly viszont már kocsival érkeztünk, és idén nyáron is azzal fogunk, és felelevenítjük a közös főzés örömeit is.

Sankt Moritz éjszakai látké fotó

Sankt Moritz éjszakai látképe - előtérben a Lai da San Murezzan

(könyvjelző)

Ugyancsak 2011-ben egyedül is elutaztam az RhB-ra, hogy némi régi járműveket fotózzak. A program ugyanúgy indult, mint előző és a következő alkalommal is, tehervonatot fotóztam a disentisi vonalon (Surselvalinie, ami harmadik utamkor volt száz éves), utána jöttem föl az Engadinba. Előző alkalommal Ilanzban és Disentis fele fotóztunk, ezen a túrán a már erősen retrós Ge 4/4I-est sikerült elkapnom az ilanzi teheren, következő alkalommal pedig lőttünk mindenféle barna, rudazathajtású göncöket az Oberlanderlinie 100 éves évfordulójára , nem is csúnya helyeken. Ezen a túrán a fő célpont azonban a Berninabahn egyik nosztalgiavonata volt - a másik azóta sem lett meg, pedig nagyon vágyom rá. Most rögtön nem mutatom meg, hogy mire vadásztam, előtt még itt az ideje a túra többi képét is bemutatnom időrendben - ezután ugyanis az RhB-s és más svájci vonatozásokat a túrák szerint, és nem az érintett vasútvonalak szerint fogom föltölteni. Azt hiszem, mindenkinek lett egy jó áttekintése a Rhätische Bahnról és az egyes vonalak karakteréről, szerepéről, és remélem, mindenkinek sikerült megszeretnie is a kis piros vonatokat! Ezután pedig már fél szavakból is megértjük egymást, az egyes vonalakra, állomásokra, híres műtárgyakra és járművekre utalásaim talán nem találnak süket fülekre. Aki mégis eltévedne, az nyugodtan kattintson a föl-fölbukkanó piros csillagokra (pl. itt: Berninabahn ), és jópár dologra magyarázatot lelhet, több információhoz juthat. Érdemes használni az Atlaszt is, és egyre több RhB-s járműről is készül összefoglaló a Mozdonyok részbe - például a Ge 4/4I -esről vagy a Ge 6/6I -es Bébi Krokodilról (itt a képek még nem a legfrissebbek).

A Matterhorn-Gotthardbahn e fotó

A Matterhorn-Gotthardbahn egyik EW II kocsija Sankt Moritzban

Egyáltalán nem fura, hogy MGB kocsik elkeverednek ide, gyakran kap az RhB tőlük erősítést, vagy éppen javítás, esztergálás miatt fordul feléjük a kocsi, de hibás GEX-kocsi miatt is érkezhetett, bár itt pont sima albulás gyorsvonatban volt. Mögötte a GEX-szerelvény most RhB-s kocsikból áll, de nem mind az övék, a Stadler-kocsik egy részét és a korábbi két generációnyi panorámakocsit még az FO és BVZ, illetve az MGB szerezte be. Ezen a felvételen is nagyon szépen látszik, hogy a Glacier-Express kocsijainak alapszíne a gleccserzöld, és nem a fehér, mint a legtöbb napfényes fotó alapján tűnhet.

A régi és az új Glacier-Exp fotó

A régi és az új Glacier-Express St. Moritz-ban

Vereina-bázisalagutas autós fotó

Vereina-bázisalagutas autószállító vonat Sagliains állomáson az Engadinban

Kereszt a Ge 4/4 fotó

Kereszt a Ge 4/4II 616-tal Sagliainsban

Ez a kora reggeli vonat még nem megy tovább Disentisbe, csak az alagút túloldalán fekvő Klostersig megy. Reggel az Engadinban nem ütemes a menetrend, de ettől csak több vonat közlekedik.

A Ge 4/4 fotó

A Ge 4/4II 616 és az autószállítós Ge 4/4III 648 Sagliainsban

A három legmagasabb pályaszámú Ge 4/4III-ast már nem az SLM/ABB konzorciumtól, hanem az AdTranztól szerezte be, kimondottan a Vereinatunnel forgalmának lebonyolítására.

A Ge 4/4 fotó

A Ge 4/4II 633 Ftan-Baraigla állomáson

Itt is az Engadinerlinie típusépülete áll természetesen.

A Ge 4/4 fotó

A Ge 4/4II 625 Scuol-Tarasp és Ftan-Baraigla között a 107 méter hosszú Nairs-Viadukton

Az RhB Ge 6/6 fotó

Az RhB Ge 6/6II 704, szép, kereklámpás tehervonati villanymozdony Ftan-Baraigla és Scuol-Tarasp között a 91,1 méter hosszú, 16 méteres ívekből álló Val Lumes-Viadukton halad át rövidke tehervonatával - a háttérben Tarasp vára

(könyvjelző)

Az Engadinerlinie egy ideálisan fotózható vasútvonal, így a berninás fotózásom előtt remek választás volt, jól illett a St. Moritz-i bázisomhoz. Mehettem volna az Albulára is, de annak felső szakaszán a könnyen meglőhető helyeket már letudtuk, hiszen az első túra végén jártunk ott, már kellő rutinnal. Akkor viszont a Surselvalinie után az Engadinban folytattuk , mivel az könnyen fotózható volt, így rutinszerzésre pont megfelelt, de sokminden kimaradt akkor még. Próbáltam pont azokon a részeken fényképezni tehát, ahol tavasszal nem tettük meg. A nagyjából észak-déli Oberengadin minden napszakban remek téma, különösen, mivel egy kicsit azért nyugat felé hajlik, ezért, inkább a vonatok oldala kapja a napot, ami tájképeknél jól néz ki. Sajnos viszont az Engadin Star vonatokon kívül csak az ütemes menetrendben járó, óránkénti Scuol-Tarasp [skuól-tarasp] - Pontresina [pontrezína] ingavonatok vannak, ami ugyan sűrű forgalmat, de dél felé néző vezérlőkocsit jelent. Most viszont az Unterengadin Sagliains utáni, kelet-nyugati szakaszán kezdtem a fotózást, tekintettel a felhőzetre (ami egyébként a négy svájci túrámból eddig csak ezen fordult elő, itt viszont kimondottan a fotózás előnyére tudtam fordítani), a napos időben nem fotózható északi fotóhelyeket választottam. A vasút ugyanis, magasan az Inn fölött, a hegy északi lejtőjén halad, így délről csak alacsonyabbról lehet fényképezni. Északról viszont a viadukt látványa mellett remek hátteret ad Tarasp vára is.

A hegyi vasutak fotózásakor mindig könnyű célpontot jelentenek a viaduktok , mivel kb. felük nyitott, tágas helyen fekszik, így eleve ideális tájképet adnak, és egyben egy fókuszt is a fotónak, hiszen nem kell izgalmas előteret vagy hátteret keresgélni nekik. Ezek afféle könnyű alapfotók. Azért fényképeztem ezen a túrán bőven viadukt nélküli helyeken is, különösen, hiszen a Berninabahnon nem nagyon vannak műtárgyak.

Az RhB Ge 4/4 fotó

Az RhB Ge 4/4II 633 pályaszámú villanymozdonya Ftan-Baraigla és Scuol-Tarasp között a 91,1 méter hosszú, 16 méteres ívekből álló Val Lumes-Viadukton halad át - a háttérben Tarasp vára

(könyvjelző)

Az Engadinban a tehervonatok a Vereina-alagúton keresztül jutnak el Landquartba. A reggeli vonat Scuolban kezd, általában gépmenetben lemegy Zernezbe, és utána a Vereina déli bekötésén át visszamegy Landquartba. Zernez és Pontresina között csak este van tehervonat, de az se mindig, az Engadin Star vonatok és a Scuol-Pontresina ingák viszont továbbíthatnak arrafelé is kocsikat. Vasút-közút átrakásra az Unternegadinban Scuolban van lehetőség, az Oberengadinban pedig Samedan - Cho'd Punt-ban, oda viszont főleg az Albulabahnon érkeznek a tehervonatok. Ott ugyanis bőven elférnek a sok kitérési lehetőség miatt, és persze a gyorsok is vihetnek teherkocsikat, akár hétvégén is, a Vereina viszont tele van az autósvonatokkal, a Scuol-Tarasp - Disentis/Mustér REX-ekkel és az Engadin Starokkal, elvégre zömmel egyvágányú, csak a két végén és a közepén van kétvágányú szakasza.

Tarasp vára fotó

Tarasp vára

A Ge 4/4 fotó

A Ge 4/4II 620 Sagliainsban

Az RhB ABt 1702 pályaszámú  fotó

Az RhB ABt 1702 pályaszámú kis vezérlőkocsi autószállító vonattal a Vereina-bázisalagút közelében Sagliainsban

(könyvjelző)

Ez a vezérlő az Arosabahnon közlekedett korábban, erre utal a rövidsége is, most viszont jó szolgálatot tesz az autószállítón. Szemben a Tauern-vasút autószállítójával, itt az autósok a máshol szokásos módon a kocsijukban maradnak, így a vezérlőkocsi utasterét nem használják (autó nélküli utasok nem szállhatnak föl, mivel a hegy túloldalán fekvő Selfranga állomás nincs utasforgalomra berendezve, és Klosters egyébként is nagyon messze lenne oda).

Sagliains egyébként is furcsa állomás, mivel úgynevezett Umsteigstation, a középperonján vannak utasforgalmi létesítmények, nincs viszont kijárata, így csak komoly büntetést kockáztatva a vágányokon keresztül tudtam elszökni onnét. Itt mindig a két különböző vonat között lehet átszállni: először a Disentis->Scuol és a Scuol->Pontresina vonatok találkoznak Sagliainsban. Ezután egyidőben lezajlik a Scuol->Pontresina és a Pontresina->Scuol vonatok keresztje Suschban , illetve a Disentis->Scuol és a Scuol->Disentis vonatoké Lavinban . Végül a Pontresina->Scuol és a Scuol->Disentis vonatok találkoznak Sagliainsban. Ez így ideális, hiszen a Chur és Landquart felől érkezők, ha Scuol felé utaznak, maradnak a vonatukon, Zernez és St. Moritz felé pedig azonnal átszállhatnak a pontresinai vonatra. A másik iráns szintúgy: az Oberengadinból azonnal át lehet szállni Klosters és Landquart felé (Klostersben csatlakozással Davosba), egyedül akkor kell várni, ha valaki a Vereina felől Ftanba utazna (ilyen legfeljebb vasútfotós akad), mivel a REX nem áll ott meg, csak a Pontresina->Scuol-Tarasp Regio.

Az RhB Ge 4/4 fotó

Az RhB Ge 4/4III 643 autószállító vonattal a Vereina-bázisalagút közelében Sagliainsban

(könyvjelző)

A modern portál nagyon jól áll a kis, de ezesetben egyáltalán nem piros vonatnak. Itt rövid szakaszon kétvágányú a pálya (a harmadik rakodóvágány gyorsan befonódik), majd következik a deltavágány csatlakozása Susch felé, ahol szintén félre tud állni egy tehervonat, vagy az Engadin Star, amíg elfogynak az alagút főágában közlekedő szerelvények, vagy az engadini vonatok az útból. A kisvasúti mércével nagyon erős Ge 4/4III-as 2400 kW-ja azért megküzd az autószállítóval, hiszen alig keskenyebb egy normálnyomközű változatnál, így lassan érjük el a 60-80 km/h sebességet, a kétvágányú szakaszok egyébként is túl rövidek a nagysebességű repülőkeresztekhez.

A BDt 1752 pályaszámú Stadl fotó

A BDt 1752 pályaszámú Stadler NEVA-vezérlőkocsival előre közlekedő Scuol-Tarasp - Pontresina ingavonat Sagliains és Susch között a Vereina-bázisalagút deltavágányának régies stílusúra épített kiágazásánál az Unterengadinban

(könyvjelző)

A jobb oldali a rövid, 232 méteres Sasslatsch-alagút, a bal oldali a Vereina tehervonatok és az Engadin Star REX-ek által használt ága. A vonat közepén látható középfeljárós kocsi nyáron az Engadinban jár, és kerékpárosok használják, télen pedig ilyenekből áll a Bergün és Preda között járó szánkósvonat. Nagy forgócsaptávja miatt a kevéssé karbantartott Engadinban szinte életveszélyesen ugrál a pályán.

A kereszt után érkezik az R fotó

A kereszt után érkezik az RhB Ge 4/4II 631-es Scuol-Taraspba tartó vonatával. A kép Susch és Sagliains között készült.

Az RhB Ge 6/6 fotó

Az RhB Ge 6/6II 704-es egy Zernez - Landquart tehervonattal Susch és Sagliains között

(könyvjelző)

A legtöbb hegyivasúttal ellentétben az Engadinerlinie 60%-a egyenes. Ennek egyik oka, hogy Bever és Cinous-chel - Brail között, illetve Zernez és Susch környékén a völgy elég széles, hogy szinte síkvidéki vasútként lehetett megépíteni a pályát. A nehéz szakaszokon viszont geológiai okokból alagutakba kellett rejteni a síneket, amiket csak Carolnia környékén tör meg a hat kisebb viadukt az oldalvölgyek fölött, de így is csaknem egyenesen épült a pálya. Egyedül ahol magasabban a völgy fölött egyensúlyoz a vasút, ott kellett a sínekkel követni a domborzat kanyargását. szemközti kisebb földkúpon kivehető a suschi erőd tornya.

Az RhB BDt 1753-as vezérl&# fotó

Az RhB BDt 1753-as vezérlőkocsi Susch állomáson

A váróterem Madulain megáll fotó

A váróterem Madulain megállóhelyen

(könyvjelző)

Szolgálat nincs, tisztaság és fűtés viszont van.

Egy különleges fogás: a Ge  fotó

Egy különleges fogás: a Ge 6/6II 707 egy Engadin Star vonattal Madulainban

(könyvjelző)

Az Engadin Star nem csak közvetlen eljutást ad Landquartból (és így akár Zürich felől) az Engadinba, kihasználva a Vereina-alagút rövidítési lehetőségét, de kétórás ütemben St. Moritzot is átszállás nélkül elérhetővé teszi az Engadin legtöbb településéről. Reggel ugyanezt a funkciót az órás Scuol->Pontresina vonatokat kiegészítő, szintén órás S-chanf->St. Moritz elővárosik segítik, így az Aranyháromszög mindegyik településére könnyedén bejutnak az Engadin falvainak lakói. A furcsa mozdony magyarázata egy lerobbanás lehet, láttunk már ilyen gépet Ge 4/4II-est helyettesíteni a Surselvában. Ezúttal egy Allegra helyett ugrott be.

A Ge 4/4 fotó

A Ge 4/4II 631 Madulainban

A BDt 1758 Madulainban fotó

A BDt 1758 Madulainban

Itt nemrég szedték föl a megelőzővágányt.

A BDt 1758 és a Tm 2/2 113  fotó

A BDt 1758 és a Tm 2/2 113 Pontresinában

Egy RhB ABe 8/12 Allegra eg fotó

Egy RhB ABe 8/12 Allegra egy hosszú St. Moritz -> Tirano személyvonattal Bernina Lagalb és Ospizio Bernina között

(könyvjelző)

Pont jól jött ki, hogy Pontresinába készültem, hiszen az engadinos személyek átszállás nélkül odavisznek. Onnan pedig mehettem föl a Berninabahnra, mivel úgy éreztem, bőven van ott még fotóznivalóm. Az előtérben néhány tehén és a sötét víztükrő Lej Nair. A kép a Lago Bianco Duna-oldali gátjáról készült, a vonat végén nyitott kilátókocsik láthatóak. Ezek főleg a Berninabahnon, néha az Albulán, és egyszer-kétszer különvonatokban bukkannak föl, télen pedig Rodels-Realta állomáson tárolják őket. Néha, karácsony közeledtével ezekben szállítanak hóembereket oda, ahová nem jutott elég a télen.

Egy RhB ABe 8/12 Allegra eg fotó

Egy RhB ABe 8/12 Allegra egy hosszú St. Moritz -> Tirano személyvonattal Bernina Lagalb és Ospizio Bernina között

Egy RhB ABe 8/12 Allegra eg fotó

Egy RhB ABe 8/12 Allegra egy Bernina-Express szerelvénnyel Ospizio Bernina és Bernina Lagalb között

Nyoma sem maradt a húsvétkor még tapasztalt embermagas hónak.

Egy RhB ABe 8/12 Allegra eg fotó

Egy RhB ABe 8/12 Allegra egy Bernina-Express szerelvénnyel Ospizio Bernina és Bernina Lagalb között

(könyvjelző)

Egy RhB Allegra és egy tehé fotó

Egy RhB Allegra és egy tehéncsorda Ospizio Bernina és Bernina Lagalb között

(könyvjelző)

Nagyon szépen látszik, hogy azért némi gleccserek még maradtak, bár a táj teljesen máshogy néz ki, mint pár hónappal korábban, hólepel alatt tette . Természetesen a tehenek pár perccel korábban döntöttek úgy, hogy átsétálnak a helyen, ahol álltam (menekülnöm mondjuk nem volt hova, de barátságosak voltak), így a kép két fotó kompozíciójából alakult ki.

A vízválasztó a Bernina-hág fotó

A vízválasztó a Bernina-hágón - na ezért hívják ezt Gleccserföldnek!

Kissé hátrafordulva azért némi jég látszódni kezd.

Legyen valami öregebb is: k fotó

Legyen valami öregebb is: két TW III-as, az ABe 4/4III 54-es és az ABe 4/4III 55-ös a Bernina Express egyik szerelvényével az Obere Berninabachbrückén

(könyvjelző) (RhB Berninabahn)

A láthatóan meredek pálya hurokszerű vezetésére nem a vonal kifejtése miatt vol szükség: azután épült át így a vasút, hogy ezen az Alp Bondónak nevezett szakaszon az eredeti részt többször betemette egy lavina. Így inkább megkerülték a szokásos útvonalát.

Legyen valami öregebb is: k fotó

Legyen valami öregebb is: két TW III-as, az ABe 4/4III 54-es és az ABe 4/4III 55-ös a Bernina Express egyik szerelvényével Bernina Lagalb és Ospizio Bernina között

Allegrás Bernina Express Os fotó

Allegrás Bernina Express Ospizio Bernina és Bernina Lagalb között

Az RhB ABe 4/4 fotó

Az RhB ABe 4/4III 52 és 51 Ospizio Bernina és Bernina Lagalb között az Untere Berninabachbrückén

(könyvjelző)

Az első motorkocsi a Berninabahn 100 éves jubileumát, a másik az Albula-Bernina vidék világörökségi státuszát hirdeti. Szép párost alkot a két grafika a brusiói körviadukttal és a Landwasser-viadukttal.

Az RhB ABe 8/12 3513 Bernin fotó

Az RhB ABe 8/12 3513 Bernina Lagalb és Ospizio Bernina között

Az RhB ABe 8/12 3513 Bernin fotó

Az RhB ABe 8/12 3513 Bernina Lagalb és Ospizio Bernina között

Beszámozott útátjáró-deszká fotó

Beszámozott útátjáró-deszkák Lagalbon

A BDt 1752 pályaszámú vezér fotó

A BDt 1752 pályaszámú vezérlőkocsi Punt Muragl és Pontresina között

A háttérben a Muottas Muragl csúcsára közlekedő siklóvasút.

A Ge 6/6 fotó

A Ge 6/6II 702 Punt Muragl és Pontresina között

A vonatbefolyásolóval nem fölszerelt tolatómozdonyokat gyakran tehervonatokkal hozzák-viszik karbantartásra.

A Ge 6/6 fotó

A Ge 6/6II 702 Pontresina és Punt Muragl között

(könyvjelző)

A vonatbefolyásolóval nem fölszerelt tolatómozdonyokat gyakran tehervonatokkal hozzák-viszik karbantartásra. Ezen a képen a Tm 2/2 113-as van a gép mögött, érkezőben még a Tmf 2/2 88 volt, amint a másnapi képeimen is látszik.

Másnap reggel a Ge 4/4 fotó

Másnap reggel a Ge 4/4III 647 áll indulásra készen St. Moritzban

Az RhB Ge 4/4 fotó

Az RhB Ge 4/4III 646 tolat Samedanban

Ide busszal kellett átjönnöm, mivel az első berninás vonat csak Pontresinából indul, Samedanból pedig vonattal tudtam átjutni Pontresinába.

Az RhB Ge 4/4 fotó

Az RhB Ge 4/4III 645 tolat Samedanban

Az RhB Ge 4/4 182 (Berninab fotó

Az RhB Ge 4/4 182 (Berninabahn Ge 4/4 82) Pontresinában

A háttérben az ABe 4/4II 49 áll egy anyagvonattal.

Az RhB Ge 4/4 fotó

Az RhB Ge 4/4II 611 Pontresinában

Az RhB Ge 4/4 182 (Berninab fotó

Az RhB Ge 4/4 182 (Berninabahn Ge 4/4 82) Pontresinában

(RhB Berninabahn)

Az RhB ABe 8/12 3508 Pontre fotó

Az RhB ABe 8/12 3508 Pontresinában

(könyvjelző)

Nagy nehezen (egy St. Moritz - Samedan busszal és egy Samedan-Pontresina vonattal) eljutottam az első berninás vonat kiindulóállomásához, Pontresinába. Biztos örültek a hostelben nekem, amikor reggel pakolásztam. A vonatom szerelvénye ugyanis az itteni, csak tárolásra használt fűtőházból állt ki.

Az RhB ABe 4/4 fotó

Az RhB ABe 4/4II 49 Pontresinában

Az RhB ABe 8/12 3502 Bernin fotó

Az RhB ABe 8/12 3502 Bernina Suot és Morteratsch között

Az RhB Ge 4/4 182 Bernina-K fotó

Az RhB Ge 4/4 182 Bernina-Krokodil az Alpine-Classic Pullman Express két panorámakocsijával Morteratsch és Bernina Suot között

(könyvjelző) (RhB Berninabahn)

A Berninabahn két nosztalgiavonata közül a mozdonyosat tudtam ezúttal fényképezni. Nem volt teljes a motorkocsiüzem ugyanis korábban a vonalon: először a 81-es pályaszámú, hosszú, doboz formájú gépet állították csatasorba, de háromtengelyes, rudazathajtású forgóvázai nem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket (egy hasonló konstrukció a Mariazellerbahnon több, mint száz évig húzta ). Ezért a gépet nemsokára négytengelyesre építették át. Ma is megvan, egy berninabahnos testvér, az ABe 4/4I 35 társaságában a Blonay és Chamby közötti múzeumvasúton tengeti hétköznapjait . A mozdonyt tehervonatok mellett gyorsvonatok továbbítására is fölhasználták, amibe a Mitropa adott étkezőkocsit, külön konyhakocsival ! Az igények kielégítésére 1928-ban vásároltak az SLM és SAAS gyáraktól egy jóval modernebb villanymozdonyt, ez látható a fönti képen. Eredeti kivitelében egy hatalmas hóekével is föl volt szerelve, ami télen bizony jól jött, manapság pedig a nagy gőzhómarós meneteken is be tud mutatkozni az öreg mozdony, amit a Club 1889 hozott vissza a franciaországi csaknem-sírjából. A havas tájról négy elég menő videót készített nemrég az RhB , de érdemes megnézni ezt a régebbi felvételt is !

Allegra Morteratsch és Bern fotó

Allegra Morteratsch és Bernina Suot között

Az előtérben a Berninabach.

Az RhB ABe 4/4 fotó

Az RhB ABe 4/4III 55 és 54 egy rövid reggeli személyvonattal, ami egy konténerszállítót is húz, Bernina Suot és Morteratsch között

A háttérben a Diavolezza kötélpálya oszlopa.

Az RhB ABe 8/12 3502 Bernin fotó

Az RhB ABe 8/12 3502 Bernina Suot állomáson

A kis épület a hómaró megfordítására szolgáló fordítókorongot rejti.

Az RhB ABe 8/12 3507 egy BE fotó

Az RhB ABe 8/12 3507 egy BEX-szel Pontresinában

Engadini inga az Inn-viaduk fotó

Engadini inga az Inn-viadukton Cinous-chel-Brailban

(könyvjelző)

Engadini inga az Inn-viaduk fotó

Engadini inga az Inn-viadukton Cinous-chel-Brailban

(könyvjelző)

Itt elvileg Be 4/4-es S-Bahn vonatnak kellett volna jönnie, de nem az jött. Ezért se kár persze. Azért már inkább, hogy a váróteremben hagyott kajás és ruhás táskáimat ne tudhattam teljes biztonságban: valaki evett egy csíkot az egyik tábla csokimból és megitta egy doboz sörömet. Hiába, már Svájc sem a régi. Ennek ellenére a következő nyáron is bátran hagytuk a ruhánkat állomásokon, vagy épp a sörhűtőtáskát fotóhelyek között félúton egy árnyat adó fa alatt. Igaz, azt már az ösvénytől távolabb rejtettem el, Karcsi nem is találta utána. :)

A Diavolezzára vivő kö fotó

A Diavolezzára vivő kötélvasút

Az ABe 4/4 fotó

Az ABe 4/4III 55 és 54 érkezik Bernina Lagalb állomásra - a háttérben lavinafogó szobrok meredeznek

Ezt a képet az is meg tudja lőni, aki nem ér rá várni még egy vonatot, utaznia kell; a menetrend szerint ugyanis a St. Moritz->Tirano vonat érkezik először Lagalbba, van idő leszállni, és a kis dombról meglőni ezt a fotót egy erős teleobjektívvel, majd visszaszállni is, hiszen még vagy fél perc, mire a vonat beér az állomásra. Az állomások a Berninabahnon mindenhol rövidek, nincs egyetlen Doppelspurinsel sem, mint az Albulán Filisurban, Predában és Thusisban, vagy a Prättigauban Schiersnél, hogy repülőkereszteket lehessen csinálni.

Kilátás a vonatból a Lago B fotó

Kilátás a vonatból a Lago Bianco közelében

A Palü-gleccser nyáron fotó

A Palü-gleccser nyáron

Utasok Cavagliában fotó

Utasok Cavagliában

Érdemes megfigyelni a magasított váltójelzőt!

Az ABe 4/4 fotó

Az ABe 4/4III 53 és 56 a Bernina Express egyik vonatával Cavagliában

(könyvjelző)

Nohabpetivel a vonatra volt megbeszélve a találkozó, ő ugyanis a reggeli nosztalgiát lekéste, mivel Zernezben volt a szállása, ami reggel inkább Landquart felé jó kiindulópont, ahhoz van igazítva az ütemtelen menetrend (S-chanfból lehet könnyen az Aranyháromszögbe jutni), így sehogy nem tudott idejutni időben. Először lementünk Caderába, hogy ott a négyszeres oda-vissza vonalkifejtésnél fotózzuk meg a barna mozdonykát, de a fotóhely sem bizonyult jónak, és az időjárás sem, hogy a teljes Valposchiavóval fotózzunk, így inkább visszajöttünk Cavagliába, ami Karcsival a tavasszal már bevált.

Az ABe 4/4 fotó

Az ABe 4/4III 54 és 55 Cavagliában

Az RhB Ge 4/4 182 szalonvon fotó

Az RhB Ge 4/4 182 szalonvonatával Cavagliában

(könyvjelző) (RhB Berninabahn)

A címer egy Alpine Classic  fotó

A címer egy Alpine Classic Pullman Express kocsin

A Ge 4/4 182 Alp Grümben fotó

A Ge 4/4 182 Alp Grümben

(RhB Berninabahn)

Az ABe 4/4 fotó

Az ABe 4/4II 49 munkavonattal Pontresinában

Allegra albulás bélyeggel fotó

Allegra albulás bélyeggel

Előttem az utódom: All fotó

Előttem az utódom: Allegra és belszolgálativá visszaminősítésre váró ABe 4/4II-es Pontresinában

A Tmf 2/2 88 és a Ge 4/4 fotó

A Tmf 2/2 88 és a Ge 4/4II 620 Pontresinában

A Ge 4/4 182 Pontresinában fotó

A Ge 4/4 182 Pontresinában

(RhB Berninabahn)

A Ge 4/4 182 Pontresinában fotó

A Ge 4/4 182 Pontresinában

(könyvjelző) (RhB Berninabahn)

Az SBB Re 4/4 fotó

Az SBB Re 4/4II 11214 Sargansban

(könyvjelző)

És elérkezett ennek az albumnak a vége, ideje volt hazautaznom. Egy utolsó éjszakai képet még lőttem Sargansban, mielőtt fölszálltam volna a Wiener Walzerre, amivel nagyon lassan hazajöttem. Ha tetszett Svájc, nézegess balkáni hegyi vasutas képeket is !

Stablini forgalmi kitér! fotó

Stablini forgalmi kitérő épülete

Az Aqua da Pila Viadukt a B fotó

Az Aqua da Pila Viadukt a Berninabahnon Stablini és Cavaglia között

A Ge 4/4 fotó

A Ge 4/4II 633 Scuol-Tarasp állomáson

A Ge 4/4 fotó

A Ge 4/4II 631 Scuol-Tarasp mellett a Val-Corgnanca-Viadukton

Fölszálló utast jelző  fotó

Fölszálló utast jelző készülék Ftanban

A BDt 1758 Ftanban fotó

A BDt 1758 Ftanban

A Ge 4/4 fotó

A Ge 4/4II 633 Guarda állomáson

A Ge 4/4 fotó

A Ge 4/4II 622 Lavin állomáson

A Ge 4/4 fotó

A Ge 4/4II 620 Sagliains állomáson

A Sasslatsch II elágazás, j fotó

A Sasslatsch II elágazás, jobbra Sagliains az Engadinban, balra Klosters a Prättigauban a Vereina-bázisalagúton keresztül

Érdekes kitérő Bernina fotó

Érdekes kitérő Bernina Suotban

A Ge 4/4 fotó

A Ge 4/4II 619 Cinous-chel-Brailban

A gép mögött egy régi vezérlőkocsi van besorozva, számomra ismeretlen célból.

Köszönöm a figyelmedet! Kérlek, maradj a benbe.hu-n!

Keress a címkék közöttg

Hasonló képek:

ABe 4/4 III 53ABe 4/4 II 49Ge 4/4 II 622Ge 6/6 II 706Be 4/4 511

Helyszínek:

Mozdonysorozatok:

ABe 4/4 III ABe 8/12 52 Ge 4/4 Ge 4/4 II Ge 4/4 III Ge 6/6 II ABe 4/4 II Tm 2/2 BDt

 

Régi és új albumok:

COVID-vegyesDízellel BánokszentgyörgyreHöllentalbahnRhB - Hauenstein - JuraSemmering- és Steyrtal-nosztalgiavonatok

Albumok Mozdonyok Atlasz RhB Cikkek Toolbox

-----------------

Copyright Takács Bence és társai, 2005-2023. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!

Címlap Cikkek Mozdonyok Atlasz Modellvasút Linkek