sín benbe.hu

Címlap Cikkek RhB Albumok Mozdonyok Atlasz Linkek

-----------------

Wolsztyn!

Gőzmozdonyok minden mennyiségben Európa utolsó, közforgalmú gőzmozdonyos személyvonataival, és persze sok minden más.

A ZSSKC 771 072-6 Litvailló fotó

A ZSSKC 771 072-6 Litvailló és Háromudvar-Túrirtovány között

A ZSSKC 771 072-6 Litvailló fotó

A ZSSKC 771 072-6 Litvailló és Háromudvar-Túrirtovány között

A ZSSKC 771 072-6 Litvailló fotó

A ZSSKC 771 072-6 Litvailló (Lietavská Lúčka) és Háromudvar-Túrirtovány (Porúbka) között

Zsolna - Rajec

770 058

Megnyitás:1899/10/10.
Hossz:21 km
Építtető:Zsolna-Rajeczi HÉV
Villamosítás:
Személyszállító vasút:ZSSK

A rövid, elővárosi jellegű zsákvonalon eredetileg három állomás, két megálló-rakodóhely és egy megállóhely épült. Teherforgalmát akár napi két tolatós tehervonat is izgalmassá teheti. 2019-ben a szlovák Közlekedési Minisztérium botrányosan rövid határidővel hirdette meg közszolgáltatási pályázaton.

Cikk a vonalról
AtlaszFényképek

Korábban már fényképeztem a Zsolna-Rajec vasútvonalon, és bár persze akkor sem a fürdőbe érkeztem, hanem egy nagyobb, felvidéki fotós kör része volt, a most következő útibeszámolómhoz tényleg csak előzenekar még ennek a festékszagú Dongónak az érkezése is a tolatós teherrel. Zsolna környékén ezek a túlméretes, de a Púposhoz hasonlóan látványosságukhoz képest visszafogott erejű mozdonyok még ellátnak különböző szolgálatokat, de alapvetően a Felvidék vaspályáiról való eltűnés utolsó stádiumában vannak, szerencsére régebb óta, mint akárki hitte.

Nade miért csak bemelegítés ez a szép, bár rövid tehervonat? Mert innen méginkább észak felé vesszük majd az irányt, hogy Lengyelország legjelentősebb vasútbarát zarándokhelyére, Wolsztyn fűtőházába ellátogassunk, és Európa utolsó, menetrend szerint is gőzvontatással közlekedő, közszolgáltatásban részt vevő személyvonatait fényképezzük. Az útibeszámoló összesen két túra, egy 2018. májusi és egy 2019. júliusi utazás képeiből épül föl, kronológiájában a 2019.-es túra útvonalát és történetét fogjuk követni. Egy évvel korábban több (részben gőzüzemű) kisvasutat is útbaejtettünk, azokról később külön beszámoló készül.

A ZSSKC 771 072-6 Rajecfürd fotó

A ZSSKC 771 072-6 Rajecfürdő állomáson

A ZSSKC 771 072-6 Rajecfürd fotó

A ZSSKC 771 072-6 Rajecfürdő állomáson

A ZSSKC 771 072-6 Zbyň fotó

A ZSSKC 771 072-6 Zbyňov és Kláče között

A tehervonat letette a kocsijait Rajecfürdő állomáson (ami a fürdőtől úgy egy kilométerre található, így van egy megállóhely is a közelében), Rajec végállomásig gépmenetben közlekedett tovább. Így sem bántam, szép hegyes volt a háttér.

A ZSSKC 771 072-6 Kláč fotó

A ZSSKC 771 072-6 Kláče megállóhelyen

A ZSSKC 771 072-6 and the Z fotó

A ZSSKC 771 072-6 and the ZSSK 913 018-8 Bagetá Rajec állomáson

A ZSSK 913 015-4 Turzófalva fotó

A ZSSK 913 015-4 Turzófalva állomáson

A ZSSK 913 015-4 Turzófalva fotó

A ZSSK 913 015-4 Turzófalva állomáson

A ZSSKC 752 043-0 Trencsénr fotó

A ZSSKC 752 043-0 Trencsénrákó és Csáca megálló között

Csáca - Trencsénmakó

Megnyitás:1914.
Hossz:26 km
Építtető:Trencsénvármegyei HÉV
Villamosítás:-
Személyszállító vasút:ŽSSK

A Kassa-Oderbergi vasút Zsolna - Oderberg vonalának Csáca állomásáról nyugat felé ágazott ki és vezetett a Kiszuca-patak völgyében Trencsénmakóig. A vonalat a HÉV megbízásából a KsOd kezelte szabványszerződés szerint. A 14 ezrelék legnagyobb emelkedésű (dombvidékinek minősülő) vasútvonalon ma is tisztességes személyforgalom van. Érdekesség, hogy Csáca állomáshoz a déli végén úgy csatlakozik, hogy dél felé lehet továbbhaladni róla, így igaziból a trencsénmakói vonatok egy, az állomás előtti téren ívben fekvő (villamos végállomásra emlékeztető) részről indulnak, a fővonali peronok mellé csak úgy tudnának beállni, ha kihúznának Zsolna felé, és visszajárnának a peronok mellé.

Cikk a vonalról
AtlaszFényképek

Közben fölértünk a trencsénmakói vonalra, ahol a zakopanei lengyel túrára menet már fotóztunk, csak akkor éppen személyvonatokat. Most a teher volt a cél, csak sajnos a szlovák nyelvtudásom még mindig nem hibátlan, ezért összekeveredtünk, és először a másik irányból vártuk. De azért csak sikerült a fénykép!

Ráadásul állítólag a kék Bardotka kuriózum, errefelé piros gépek (751-esek ) vagy 740-742-es Kocúrok szoktak járni. Természetesen privilegizáltnak érzem magam a szerencsémért, de egy 742-esnek azért jobban örültem volna, olyat tolatóssal ezer éve fotóztam utoljára, pedig nagyon vagányul mutat. Nem baj, ez klasszikus fotózási pont Lengyelország felé menet nekünk, szerintem nem utoljára jártam ott egy nyári munkanapon.

A PKP Ol49 59 Belęcin  fotó

A PKP Ol49 59 Belęcin Wielkopolski és Tuchorza között

A PKP Ol49 59 Belęcin  fotó

A PKP Ol49 59 Belęcin Wielkopolski és Tuchorza között

Megérkeztünk tehát Wolsztynba egy félelmetes lengyel autópályázás után, és hát így két látogatás után azt kell mondjam, ez a földkerekség egyik legjobb helye, pedig sziklás hegycsúcsoknak nyoma sincs errefelé, amire én azért általában igényt tartok. De képes vagyok változni, ez pedig a földi gőzösparadicsom (egyelőre), amit minden vasútbarátnak meg kellene látogatnia! Én ugyanis korábban nem rohangáltam a gőzösök után, aminek szerintem az lehet az oka, hogy a magyar gőzösök igen ritkán húznak olyan szerelvényt, ami hozzájuk illik (ez például a 100 éves vonat egyik utolsó föllépése volt), és érdemes fényképezni. Itt viszont minden összeillik, de nem csak Wolsztynban, hanem a környező kisvasutakon is, így az elmúlt körülbelül három évben alaposan megnőtt a gőzösös fényképeim száma, egyre több (autentikus) helyre megyek el gőzöst fotózni.

A lengyel gőzösözés másik nagy fellegvára egyébként Chabówka, ahol szintén jártam tavaly, azt is érdemes megismerni. De az csak nosztalgia és múzeum, ez viszont élő, napi, menetrend szerinti gőzmozdonyos vonat, és csodálatos!

A fotóhoz egyébként a kocsimmal egy ház garázsbejárójába parkoltam, ami a hangos köszönésem után óriári vigyorgást váltott ki a házigazdáknál, majd még a létránkat is fölállítottam az út mellett, szóval önkormányzati választást megszégyenítő cirkuszt rendeztünk, de a helyiek nagyon jól viselték. Szerintem kicsit mindenki büszke erre.

A PKP Ol49 59 Belęcin  fotó

A PKP Ol49 59 Belęcin Wielkopolski és Tuchorza között

A Koleje Wielkopolskie EN57 fotó

A Koleje Wielkopolskie EN57 1413 rb Opalenica és Porażyn között

EN57

PKP, Przewozy Regionalne, Koleje Mazowieckie, Szybka Kolej Miejska, Koleje Śląskie

Gyártó: Pafawag Wroclaw
Tengelyelrendezés: 2'2'+Bo'Bo'+2'2' (EN71: 2'2'+Bo'Bo'+Bo'Bo'+2'2')
Teljesítmény: 608 kW/1216 kW
Sebesség: 110 km/h
Szolgálati tömeg: 123 t

A lengyel S-Bahnok és személyvonatok kötelező darabja a mai napig még a fővárosban is; közvetlenül a Második Világháború utáni korszakot idéző dizájnja ellenére sok kocsi mikroprocesszoros vezérléssel és visszatápláló fékezéssel van ellátva. A volt Jugoszlávia egyenfeszültségű vonalain 1962-től Gomulka néven ismerik. Az EN71 változat a hegyvidéki vonalak számára két motorkocsival készült.

Wikipedia
Fényképek
Fényképek a teljes járműcsaládról

A Nagylengyelországi Vajdaság Vasútja egy regionális szolgáltató Poznan környékén. A magaspadlós motorvonat egy ráncfelvarrott Kibel , vagyis EN57-es (rokona van pár kis sorozat még Lengyelországban és ott a Gomulka a szlovéneknél és horvátoknál). A sorozat alapja az 1936-os EW51-es volt, ami lengyel gyárak és az English Electric épített. Később kerültek a lengyel kézre került lublini főműhelyből, majd jóvátételként is berlini S-Bahn szerelvények Gdans (Danzig) környékére, de az nincs a Kibelekkel összefüggésben.

A Cargounit E6ACT 003 pálya fotó

A Cargounit E6ACT 003 pályaszámú NEWAG Dragon Opalenica és Porażyn között

A gőzös után még maradt egy kis idő napnyugtáig, ezért kigurultunk a fővonalig, és kerestünk valami helyet, ahol fotózhatunk pár arra járó vonatot. Elsőnek egy lengyel gyártású villanymozdony által húzott tehervonatot fényképeztünk le. Az 5004 kW állandó teljesítményű és 375 kN vonóerejű gépeket legfeljebb 4000 tonnás tehervonatok vontatására tervezték, ami Lengyelországban előfordulhat, de nálunk azért nem annyira (már csak a szári emelkedő terhelési szakasza miatt sem valószínű kelet-nyugati tranzitban), ezért nálunk a jövőben is a Vectron lesz a nyerő csúcsgép a tehervonati forgalomban. És, hogy mi miért nem gyártunk saját mozdonyt? Nos, Lengyelországban, ahol az egyenáram inherens elavultsága miatt a járműgyártás nem volt a versenytársaktól ötven évvel lemaradva (mint a Ganz-MÁVAG), a Dragon koncepciójának fölvázolásától az első nagyobb széria államvasút részére való leszállításáig 16 év fog eltelni, a teljes forgalomba állásig közel húsz - nálunk ennél több lenne az elindulás, és nekünk is keresztfinanszíroznunk kellene a projektet azzal, hogy például a BME kutatási feladatként fejleszti ki a szükséges (de a nyugati gyáraknál már rendelkezésre álló) technológiákat. A végső számla valószínűleg többszörösen meghaladná azonos számú Vectron beszerzési árát - és vajon a magyar államnak hány mozdonyra van szüksége? Nyilvánvalóan nem az adófizetőknek kell beruháznia a magán teherszállító vasutak számára új mozdonyba; régi gépet adhatunk bérbe, amíg van, de a tőkét teremtse elő, aki hasznot akar! Fektessen be a vállalkozó, kockáztasson ő, ha egyszer övé a haszon! A MÁV-START saját vonataihoz még akkor sem kell száznál több gép (amiből 35 már rendelkezésre áll), ha tényleg minden távolsági viszonylaton megmaradnak a mozdonyos vonatok és nem szerzünk be svájci mintára sebesvonati vagy InterCity motorvonatokat.

A PKP InterCity EU44 001 Po fotó

A PKP InterCity EU44 001 Porażyn és Opalenica között

Utána a napnyugta fényeitől csillogóan egy Berlin-Varsó-Expresst fotóztam le.

A PKP Cargo ET22 1045 Opale fotó

A PKP Cargo ET22 1045 Opalenica és Porażyn között

ET22

PKP Cargo

ET22 2042

Gyártó: Pafawag Wroclaw
Tengelyelrendezés: Co' Co'
Teljesítmény: 3000 kW
Sebesség: 125 km/h
Szolgálati tömeg: 120 t

Wikipedia
Fényképek

1969-ben készült el a Centralne Biuro Konstrukcyjne Przemysłu Taboru Kolejowego tervei alapján az első két, ET22 sorozatú, hattengelyes, tehervonati villanymozdony a PKP részére. A korábban szolgálatba állított, EU07 sorozatú, univerzális mozdonyok számos megoldása visszaköszönt, de korszerűbb járműszerkezettel rendelkezik. A legyártott 1183 lengyel és 20 marokkói egységével a legnagyobb példányszámban épített, normál nyomtávolságú villanymozdony Európában, bár könnyen lehet, hogy az egész világon is. Tömege 120 t, teljesítménye 3000 kW, vonóereje 420 kN, legnagyobb sebessége 125 km/h. A Byk (Bika) becenevű gépek korábban személyforgalomban is előfordultak, amikor a nehézipar leépülése miatt sok gép feleslegessé vált. A kanyargós szlovák és cseh vasútvonalakon nem szokott fölbukkanni, jellemzően Ostraváig visznek tehervonatokat, a Magas-Tátrába pedig inkább kétszekciós, ET41 sorozatú , szintén Pafawag-mozdonyokat küldenek.

A PKP Ol49 59 Wolsztynban t fotó

A PKP Ol49 59 Wolsztynban tolat

A PKP Ol49 59 Wolsztynban fotó

A PKP Ol49 59 Wolsztynban

A PKP Ol49 59 Wolsztynban fotó

A PKP Ol49 59 Wolsztynban

Ol49

PKP

Gyártó: Fabryce Lokomotyw im. F. Dzierżyńskiego w Chrzanowie
Tengelyelrendezés: 1'C1'
Teljesítmény: 949 kW
Sebesség: 100 km/h
Szolgálati tömeg: 144,9 t

A közönséges gőzmozdonyok közé (O) tartozó, 1949-es tervezésű (49) sorozat 112 példányban készült a lengyel és 4 példányban az Észak-Koreai vasút számára 1951 és 1954 között. Az üzemképes mozdonyok honos fűtőháza Wolsztyn, itt lakik a 059 és a 069 pályaszámú gép is. Bár arrafelé nem kell kihasználnia, maximális sebességgel akár 300 t tömegű vonatot is továbbíthat. Az Oelki becenevű mozdonyok szerkocsival előre 50 km/h sebességgel haladhatnak. Futásuk teljes sebességnél is nyugodt, azonban ott szénnel kiszolgálni már embert próbáló feladat.

Wikipedia
Fényképek

A tavak között elhelyezkedő vasúti csomópont, Wolsztyn önmagában nem lenne túl izgalmas. A síkvidéki táj csak kissé különbözik az innen induló három vasútvonal mentén (Lesznóba, Poznanba és Zbaszynekbe lehet eljutni), és maga a város sem túl jelentős lengyel mércével. Vasúti fordulóállomásként is csak azért épült ki, mert a Lipcsét Posennel (a mai Poznannal) összekötő és Poroszországban jelentős vasútvonalból itt délre és északra is másodrendű vonalak vezettek. A bal oldali vágányon a gőzös a Varsó-Berlin fővonalon fekvő Zbaszyn állomásra tart, ahonnan még a fővonalon továbbmegy Zbaszynekbe (az "sz" betűt a lengyelben "s"-nek ejtik). A jobb oldali vágány volt a lipcsei irány, a peron, ami már Wolsztyn állomás bejárati jelzőjén belül található, Wolsztyn Skansen megállóé. Ez legújabbkori fejlemény, amikor még üzemelt a vonal, nem létezett, és a fák mögött elterülő skanzen területét lehet megközelíteni onnan. Csak különvonatok használják. A vonal poznani ágát példásan fölújították, ott a megengedett sebesség most 110 km/h, de a Sulechówba vezető átkötés csak az első állomásig, Powodowóig járható, a többi részt 2015-ben fölszedték (a személyszállítás 1994-ben, a teherszállítás 2005-ben szűnt meg).

Sulechówból érkező személyvonat Wolsztyn bejárati jelzőinél
Sulechówból érkező személyvonat 1991-ben Wolsztyn bejárati jelzőinél. A mozdony egy Fiat becenevű, Cegielski gyártmány, amelyből 268 épült, és ma többnyire SU45-ösként lehet föllelni a példányait (vagy kiskanálként). A képen látható gépet 1998-ban törölték az állományból.
Fotó: Sludge Gulper , akinek elég jó régi fotói vannak buszokról, vonatokról a keleti blokkból.

A PKP Ol49 59 Wolsztyn állo fotó

A PKP Ol49 59 Wolsztyn állomásról jár ki

A PKP Ol49 59 Zbąszy&# fotó

A PKP Ol49 59 Zbąszyń Przedmieście megállóhelyen

A PKP Ol49 59 Zbąszy&# fotó

A PKP Ol49 59 Zbąszyń Przedmieście megállóhelyen

Ha valaki szeretné meghallgatni a megállóhely nevének kiejétését, ide kattintva megteheti. Érdekes, hogy bár a környékbeli vonalak nagyjából egyszerre épültek, nem is hasonlít az építészeti stílusuk. Leszno felé inkább a natúr téglaépületek a gyakoriak a vágányok mellett.

A PKP Ol49-59 Tuchorza megá fotó

A PKP Ol49-59 Tuchorza megálló-rakodóhelyen

Leszno - Wolsztyn - Zbąszynek

Megnyitás:
  • 1886.07.01 Wolsztyn - Zbąszyń
  • 1895.11.01 Leszno - Włoszakowice
  • 1895.12.01 Błotnica - Wolsztyn
  • 1896.05.01 Włoszakowice - Błotnica
Hossz:69 km
Építtető:Königlich Preußische Staatseisenbahnen (K.P.St.E.)
Villamosítás:Zbąszyń- Zbąszynek: 3 kV=
Személyszállító vasút:PKP PLK

Több részletben adták át a vasútvonalat, amely a helyi forgalmon kívül a Dél-Keletről Észak-Nyugatra tartó távolsági teherforgalom számára is egy alkalmas útirány volt Poroszországon belül. A független Lengyelországban viszont geopolitikailag kevésbé fontos útiránnyá vált, ma pedig az egész térség alacsony utasforgalmú és gyakorlatilag teherforgalom nélküli. Nevezetessége a 2020. májusáig munkanapokon Wolsztyn és Leszno között menetrend szerinti személyvonatokon közlekedő gőzmozdony (a gőzösök Wolsztyn fűtőházában laknak, szombaton Poznan, vágányzárak esetén pedig Zbaszynek felé közlekednek). Vasárnap és karácsonytól január közepéig valamennyi vonat dízel-motorkocsikkal közlekedik.

Cikk a vonalról
AtlaszFényképek

Mindenképpen szerettünk volna a kis középállomásokon fényképezni, mert a porosz eredet miatt itt a nagyobb pályaudvarok mind magas peronnal, masszív perontetővel rendelkeznek, és a kis, két kocsis vonat nem illik abba a közegbe, de azért nem elégedtünk volna meg a csak nyílt vonalon készült képekkel sem (bár a benbe.hu képeinek jó része mégis ott készül ). A fölkészüléshez használt fotókon Tuchorza még állomás volt, azóta lett a megelőzővágány az egyik irányból bakkal és földhányással lezárva (az első, rakodóvágány eleve csonka volt), így ma már csak megálló-rakodóhelyként tud funkcionálni. Egyelőre a biztber még állomási volt, még az elbontott vágány csak két karral jelzést adni tudó kijárati jelzője is áll, de valószínűleg nem sokáig, hiszen így az egész jelzőrendszer fölösleges. Keresztezési helyekre sincs semmi szükség a napi három pár vonathoz, a reggel hatossal mindenki elutazhat a városba, van egy délelőtti a boltokból/orvostól hazatérőknek és egy délutáni a diákoknak. Esti nincs, teherforgalom mégannyira sincs. Alapesetben a gőzös sem erre, Zbaszynek felé jár, hanem dél felé, Lesznóba, de arra most vágányzár volt Wloszakowice és Wolsztyn között, ezért a vonatok átkerültek ide. Viszont így mind a három kanyart a gőzös vitte, míg a lesznói és poznani, hosszabb útvonalakon csak napi két párt visznek, de nem lelhet üldözni a vonatot, így kevesebb fotó készülhetett volna. A gőzös kényelmes tartózkodásokkal és nem pazarolva a gőzt, hanem visszafogottan gyorsítva is személyautóval szinte lehagyhatatlan; Lengyelországban nem csak autópályákból van hiány, de a főutak is indokolatlanul kacskaringósak, a településeken mindig átmennek, errefelé pedig a tanyavilág, a nyaralók és a tavak menti kis üdülőhelyek miatt legtöbbször sűrű, de egyenként nagyon alacsony forgalmú hálózatot alkotnak, jórészt 2*1 helyett összesen egy sávval. Már többször is ilyen tóparti üdülőben szálltunk meg, nagyon kellemes, nyugodt, és mindig volt egy jó étterem a közelben, vagy épp a szállás részeként, így az este teljesen ki tudtunk kapcsolni. A kis utakon vicces, hogy egy faluval odébbra eltérülve simán előzhető a traktor, ami egyébként a teljes útpályát blokkolná.

A PKP Ol49-59 Tuchorza megá fotó

A PKP Ol49-59 Tuchorza megálló-rakodóhelyen

A PKP Ol49-59 Tuchorza megá fotó

A PKP Ol49-59 Tuchorza megálló-rakodóhelyen

A PKP Ol49 59 Wolsztyn állo fotó

A PKP Ol49 59 Wolsztyn állomáson

A PKP Ol49 59 és más, roncs fotó

A PKP Ol49 59 és más, roncs gépek Wolsztyn állomáson

A PKP EP07 1012 Łę fotó

A PKP EP07 1012 Łęgowo Sulechowskie és Babimost között egy fapadós árazású, TLK75110 gyorsvonattal

EU07

PKP InterCity

EU07 085

Gyártó: Pafawag, Wroclaw / H. Cegielski, Poznan
Tengelyelrendezés: Bo' Bo'
Teljesítmény: 2000 kW
Sebesség: 125 km/h
Szolgálati tömeg: 80 t

Az English Electric által gyártott EU06 sorozat licencia alapján, Lengyelországban készült változata. Univerzális mozdonytípus, a PKP IC és TLK vonatait, valamint a PKP Cargo tehervonatait húzva is előfordul. Módosított típusú motorral és más áttétellel, járműjavítókban épült át 97 gép EP07 sorozatúvá, de sorszámukat megtartották. Továbbfejlesztett változatai az ET41 és ET22 sorozatú tehervonati mozdonyok is.

Wikipedia
Fényképek
Miután lefotóztuk a reggeli vonatot, nem volt más dolgunk, mint várni a délutánit. Mivel az nagyon sok idő, és a vágányzár miatt sem a többi vonal motorkocsijait, sem a ritkás tehervonatokat nem fotózhattuk, a fővonalon pedig nagyon korlátozottak (és elég egyformák) a lehetőségek, így egy közeli, villamosított mellékvonalhoz indultunk kétes minőségű utakon keresztül. Ez a mellékvonal a Wroclaw-Szczeczin (Breslau-Stettin) fővonalból Zielona Góra után ágazik ki és Zbaszynekben csatlakozik a Varsó-Berlin vonalba, és így a leggyorsabb összeköttetés onnan Varsó felé. Ez a gyors egyébként Bydgoszczon és Gdanskon át Gdyniába közlekedik. Mivel lengyel földrajzból a legtöbb magyar nem vérprofi, ezért beteszek ide egy térképet:

Wolsztyn környékének vasúti térképe
A lengyelországi Wolsztyn környékének vasúti térképe - a térképre kattintva az északi országok oldala nyílik meg az Atlaszban

A berlini fővonal közelségéből sejthető, hogy észak-déli irányban nagyjából Lengyelország derekánál vagyunk. Eléggé Nyugaton, közel az Odera-menti Frankfurthoz. A fenti térképen a leginkább bal oldalt látható vasúton készült ez a fotó. Északon Zbaszyn és a Berlin-Varsó fővonal. Középen Wolsztyn, onnan balra a fölhagyott vonal Sulechówba, délre az általában a gőzösök által járt lesznói irány, keletre pedig az általában szombaton füstbe boruló poznani vonal. Nincs a térképen, de Grodzisk Wielkopolskiból a Leszno-Poznan vonalig normál nyomközű hajtánypálya vezet, Stare Bojanowóból észak felé pedig egy félig-meddig létező kisvasút indul, amelyen Smigielig van esetenként forgalom, onnan tovább a (zömmel út mentén vezető) pálya járhatatlan még hajtánnyal is.

A Koleje Wielkopolskie EN76 fotó

A Koleje Wielkopolskie EN76 040 Chrosnica és Zbaszyn között

A PKP Cargo ET22 877 Chrosn fotó

A PKP Cargo ET22 877 Chrosnica és Zbaszyn között

Újra a fővonalon vagyunk, egy nagyon hosszú ércvonatot húz lendületesen az ET22-es.

A DB 193 367  Vectron  Chro fotó

A DB 193 367 Vectron Chrosnica és Zbaszyn között

Nem megyek értük, de gyűlnek a fotók a Vectronok változatairól is. A nyáron Brnóban fotóztam cseh cargós gépet, Kopernél osztrákot, és már megvan a RegioJet Vectronja , a GYSEV 471-ese kétáramnemű , és négyáramnemű változatban is. Utóbbit még bonyolítani fogja a Last-Mile opció. Jövő hónapban Drezdába megyek, akkor remélem meg lesz a ČD személyvonati változat, úgyhogy a nagy társaságok gépei közül pont az albumba illő, PKP Cargo az, ami még nincs meg, és nem is tudom, mikor lehet meg. Pedig a GYSEV mellett az néz ki az egyik legjobban.

A PKP EU44 007  Taurus3  Ch fotó

A PKP EU44 007 Taurus3 Chrosnica és Zbaszyn között

Ezúttal a sok más vasúttársaságnál is szolgálatot teljesítő Teknő Varsóból tart Berlinbe.

A PKP Ol49 59 Tuchorza és B fotó

A PKP Ol49 59 Tuchorza és Belecin Wielkopolski között

A Wolsztyn Experience Society

Európa utolsó olyan helye, ahol menetrend szerinti személyszállító vonatok közlekedtek gőzmozdonnyal nem létezne a Society nélkül. A feladatuk a gőzmozdonyos vonalak kiszolgálásának és a plusz szolgáltatásoknak a biztosítása. Ehhez alapításakor úgy járultak hozzá, hogy az Alapítvány hozzájárulása a PKP Cargo fűtőházának üzemeléséhez egyenlő volt a wolsztyni gőzösök által kiszolgált vonalak költségének és az azonos vonalak dízeles költségének különbségével.

A PKP Ol49 59 Tuchorza és B fotó

A PKP Ol49 59 Tuchorza és Belecin Wielkopolski között

A PFT vonat Tuchorza és Bel fotó

A PFT vonat Tuchorza és Belecin Wielkopolski között

A PKP Ol49 59 Belecin Wielk fotó

A PKP Ol49 59 Belecin Wielkopolski és Tuchorza között

Vödörlámpák, terjengő füst, kerékpárosok, és a lengyel táj csodája, egyszerűen nem tudom, hogyan lehet a vasút hőskorát ennél autentikusabban megfogni. Még úgy is, ha ez egy szerkesztett kép.

A PKP Ol49 59 Belecin Wielk fotó

A PKP Ol49 59 Belecin Wielkopolski és Tuchorza között

A Koleje Wielkopolskie SA10 fotó

A Koleje Wielkopolskie SA108 001 Wloszakowice állomáson

A PKP Cargo ST44-1234 Nowa  fotó

A PKP Cargo ST44-1234 Nowa Ruda és Scinawka Srednia között

Hazafelé még - kis kitérővel - útba esett a Lengyelország déli határa mentén vezető, kétvágányú, bár csak egy vágányt használó szénvasút is, ahol csak egy üres vonatot kaptunk el, de a viaduktokkal tagolt, hegyvidéki vonalon feltétlenül kell még fotóznunk. Természetesen a wolsztyni gőzösöktől sem búcsúzunk még el, az album végén érkeznek a tavaly tavaszi túránk képei is.

A Koleje Dolnoślą fotó

A Koleje Dolnośląskie SA134 006b Scinawka Srednia és Nowa Ruda között

A Grupa ZUE M62Ko 1242 Nysa fotó

A Grupa ZUE M62Ko 1242 Nysa állomáson

A Grupa ZUE M62Ko 1242 Nysa fotó

A Grupa ZUE M62Ko 1242 Nysa állomáson

A Grupa ZUE M62Ko 1242 Nysa fotó

A Grupa ZUE M62Ko 1242 Nysa állomáson

A ČD 705 913-2 Tremesn fotó

A ČD 705 913-2 Tremesná v Slezsku és Liptan között

A Slezská zemské dráhy, vagyis Sziléziai Területi Vasutak egy Észak-kelet csehországi kisvasút neve mellett szerepel a vasúti atlaszban. Ennél a történet kissé bonyolultabb: ezen a néven egy jópár HÉV-vonalból álló konglomerátum működött 1912-1949 között. A Tremesná v Slezsku (a v Slezsku sziléziait jelent) és Osoblaha között közlekedő, 760 mm nyomtávolságú vasútvonal egyébként ekkor nem volt a HÉV-ek része. Ma ezen a néven egy közhasznú egyesület működik, amely a kisvasúton nosztalgiavonatokat közlekedtet néha Faur LH30-as dízel, de legtöbbször Resica vagy Malý štokr gőzvontatással; előbbi az U46.002 számon 2004 óta, utóbbi U57.091 néven 2009 óta üzemel a kisvasúton. A nosztalgiavonatok azonban főleg nyári hétvégéken közlekednek, a napi ingázóforgalmat úgy-ahogy kiszolgáló, lassú és ritka személyvonatokat ČKD TU47-es dízelmozdonyok húzzák, a vonatokat a České Dráhy közlekedteti.

A ČD 705 913-2 Bohu fotó

A ČD 705 913-2 Bohušov állomáson

A ČD 705 913-2 Bohu fotó

A ČD 705 913-2 Bohušov és Osoblaha között

1898. december 14-én nyílt meg a kisvasút, ami így Kelet-Európa egyik legöregebb kisvasútja.

A ČD 705 913-2 Bohu fotó

A ČD 705 913-2 Bohušov és Osoblaha között

A ČD 705 913-2 Osoblah fotó

A ČD 705 913-2 Osoblaha állomáson

A ČD 705 913-2 Osoblah fotó

A ČD 705 913-2 Osoblaha állomáson

A ČD 705 913-2 Osoblah fotó

A ČD 705 913-2 Osoblaha állomáson

A ČD 705 913-2 Tř fotó

A ČD 705 913-2 Třzemesná ve Slezsku állomáson

A ČD 705 913-2 Tř fotó

A ČD 705 913-2 Třzemesná ve Slezsku állomáson

A ČD 705 913-2 Lipta&# fotó

A ČD 705 913-2 Liptaň és Dívčí Hrad között

Liptan után az erdőben kanyarog a kisvasút, a közeli falvaktól is kissé odébb halad, így csak ijedt hátizsákos kirándulók bukkannak erre fel, mások nagyon nem.

A ČD 705 913-2 Lipta&# fotó

A ČD 705 913-2 Liptaň és Dívčí Hrad között

Liptan után az erdőben kanyarog a kisvasút, a közeli falvaktól is kissé odébb halad, így csak ijedt hátizsákos kirándulók bukkannak erre fel, mások nagyon nem.

A ČD 705 913-2 Dí fotó

A ČD 705 913-2 Dívčí Hrad és Slezské Rudoltice között

A ČD 705 913-2 Tremesn fotó

A ČD 705 913-2 Tremesná v Slezsku és Liptan között

A ČD 754 047-9 Frenstá fotó

A ČD 754 047-9 Frenstát pod Radhoštěm és Kunčice pod Ondřejníkem között

Egy ismeretlen ČD 842  fotó

Egy ismeretlen ČD 842 Kunčice pod Ondřejníkem és Frenstát pod Radhoštěm között

Hazafelé még beugrottunk az egyik kedvenc cseh vasútvonalunkra Búvárt és Rakevet fotózni.

A ČD 754 065-1 Kun fotó

A ČD 754 065-1 Kunčice pod Ondřejníkem és Frenstát pod Radhoštěm között

Az Ostrava és Valašké Meziřič közötti vasútvonalon fotóztunk már télen , de ezúttal is útba esett Lengyelországból hazafelé. A vonalon Búvárok és Studentka nagymotorkocsik közlekednek.

A ZSSK 757 014-6 Jazernica  fotó

A ZSSK 757 014-6 Jazernica és Znióváralja között

Hazafelé utunkon tényleg az utolsó napsugaraknál kaptuk el a kicsit késő gyorsot a Besztercebánya-Ruttka vonalon. Másodpercek kérdése volt.

A PKP Ol49 69 Wilkowice áll fotó

A PKP Ol49 69 Wilkowice állomáson

Az album második részében az első wolsztyni túránk képeit mutatom be. Az első fekete-fehér képen a még kék-sárga színű kocsikat húzza a másik wolsztyni Ol49-es (a másik túrán a kissé más színezésű 59-est fotóztuk). Lesznóból indult nemrég és a vonal első állomásáról jár ki egy jellegzetesen lengyel, téglaburkolatú őrház mellett.

A PKP Ol49 69 Wolsztyn állo fotó

A PKP Ol49 69 Wolsztyn állomáson

A PKP Ol49 69 és az SA132-0 fotó

A PKP Ol49 69 és az SA132-008 Wolsztyn állomáson

A PKP Ol49 69 és két másik  fotó

A PKP Ol49 69 és két másik gőzmozdony Wolsztyn állomáson

A PKP Ol49 69 és két másik  fotó

A PKP Ol49 69 és két másik gőzmozdony Wolsztyn állomáson

A Koleje Wielkopolskie SA13 fotó

A Koleje Wielkopolskie SA132 008 Wolsztyn állomáson

A PKP Ol49 69 Boszkowo és W fotó

A PKP Ol49 69 Boszkowo és Wloszakowice között

A PKP Ol49 69 Boszkowo és W fotó

A PKP Ol49 69 Boszkowo és Wloszakowice között

Wloszakowice állomás fotó

Wloszakowice állomás

Innen szénvonatok járnak Lesznóba Szergejjel, de nem sikerült még kifognunk egyet sem belőle.

Az Ol49-69 Wilkowice és Krz fotó

Az Ol49-69 Wilkowice és Krzycko Wielkie között, egy távvezetéki oszlopról fotózva

Merthogy nagyívű domborzat itt sem volt, de nekünk (és a környéken mozgó lengyel és német vasútbarátoknak) a távvezetéki oszlop nem volt probléma.

A PKP Ol49 69 Boszkowo és W fotó

A PKP Ol49 69 Boszkowo és Wloszakowice között

A Koleje Wielkopolskie SA10 fotó

A Koleje Wielkopolskie SA108-002 Krzycko Wielkie állomáson

Az MAN-motoros, egyrészes SA105 és a kétrészes SA108 sínbuszok a ZTNK Poznan-nál készültek, eredetileg azért, hogy egy kétezres eleji nagy PKP-tenderen elinduljanak vele. A tenderen indulni kívánt a PESA Bydgoszcz és a Kolzam is, azonban a tenderből nem lett semmi (ahogy akkor még a Pendolinók beszerzéséből sem, a legyártott AdTranz-Pafawag villanymozdonyok pedig az FS-hez kerültek). Később azonban a PKP átszervezése után létrejött regionális személyszállító cégek rendeltek néhány darabot, elsősorban az SA108 típusból. Komoly vita övezte, hogy ez a csuklós jármű még sínbusz-e, vagy már motorkocsi, de megmaradt sínbusznak, és így kedvezőbb pályahasználati díjakkal közlekedhetnek a vele kiadott vonatok. Többek között ezért sem éri már meg a gőzösüzem. A RegioTramp nevű járművek 2002-ben a Nagy-lengyelországi Vajdaságban álltak először forgalomba. Minden kocsiban 257 kW-os dízelmotor és Voith hidrodinamikus hajtómű üzemel, engedélyezett sebességük 100 km/h. A legnagyobb üzemeltetője természetesen a PKP Przewozy Regionalne.

A Koleje Wielkopolskie SA10 fotó

A Koleje Wielkopolskie SA108-002 Krzycko Wielkie állomáson

A Koleje Wielkopolskie SA10 fotó

A Koleje Wielkopolskie SA108-002 Krzycko Wielkie állomáson

Roncs gőzösök Wolsztyn fotó

Roncs gőzösök Wolsztynban

A PKP Ol49 69 Wolsztyn állo fotó

A PKP Ol49 69 Wolsztyn állomáson a körfűtőházban

A PKP Ol49 69 Wolsztyn állo fotó

A PKP Ol49 69 Wolsztyn állomáson a körfűtőházban

A PKP Ty1 76 Wolsztyn állom fotó

A PKP Ty1 76 Wolsztyn állomáson

A Koleje Wielkopolskie SA13 fotó

A Koleje Wielkopolskie SA132 010 Wolsztyn állomáson

Wolsztyn déli tornya fotó

Wolsztyn déli tornya

A Koleje Wielkopolskie SA13 fotó

A Koleje Wielkopolskie SA132 003 Grodzisk Wielkopolski állomáson

A közelebb fekvő vágány egy ma már csak hajtánypályaként használt vasútvonal összekötővágánya Koscian felé. Ez a kép a Wolsztyn-Poznan vonalon készült, amely a harmadik olyan vonal, ahol gőzösök is járnak (szombatonként), de május 1., a munka ünnepe miatt ezen a napon egy gőzös sem mozdult. Nagyon remélem, hogy a gőzösök menetrend szerinti forgalomból való kiállása azt fogja csak jelenteni, hogy a turizmus számára vonzóbb időpontokban fog járni, és például kapunk több havas fotózási lehetőséget és érdekesebb hétvégi meneteket - nagyon drukkolok a Wolsztyn életérzésnek a túléléshez! Addig is, ne felejtsük - amit itt láttunk, az nem különvonati forgalom volt, hanem a mindennapok személyvonatai, ami normál nyomközön egyedülálló volt. Ha érdekelnek más gőzmozdonyok is, több képet is találsz az alábbi ajánlóban:

Ha pedig Lengyelországból látnál további képeket, néhány darabot itt találsz:

A PKP Ol49-59 Tuchorza megá fotó

A PKP Ol49-59 Tuchorza megálló-rakodóhelyen

Ez a vonat elment.

Köszönöm a figyelmedet! Kérlek, maradj a benbe.hu-n!

Keress a címkék közöttg

Hasonló képek:

441 307Bzmot 33480 0383Bzmot 297812 009

Helyszínek:

Mozdonysorozatok:

Ol49 705 771 913 813 752

 

Régi és új albumok:

Szeged - Fehér-tavi KisvasútRemek cseh<br />teles keretekÚjra Tátrai Villamos50 éves a BKV - <br />VillamosfelvonulásIkarus 260.43-mal Borsodban

Albumok Mozdonyok Atlasz RhB Cikkek Toolbox

-----------------

Copyright Takács Bence és társai, 2005-2019. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!

Címlap Cikkek Mozdonyok Atlasz Linkek