sín benbe.hu

Címlap Cikkek RhB Albumok Mozdonyok Atlasz Linkek

-----------------

Keress a címkék között

Országok

KatalógusCímkefolyam
Magyarország
AusztriaCímkefolyam - osztrák képek
SvájcCímkefolyam - svájci képek
FinnországCímkefolyam - finn képek
NémetországCímkefolyam - németországi képek
UkrajnaCímkefolyam - ukrajnai képek
SzlovákiaCímkefolyam - szlovákiai képek
CsehországCímkefolyam - csehországi képek
AlbániaCímkefolyam - albániai képek
SzerbiaCímkefolyam - szerbiai képek
MontenegroCímkefolyam - montenegrói képek
Románia és ErdélyCímkefolyam - romániai és erdélyi képek
OroszországCímkefolyam - oroszországi képek
Bosznia-Hercegovina,
Horvátország
és Szlovénia
Címkefolyam - bosnyák képek
Címkefolyam - horvát képek
Címkefolyam - szlovén képek
Európa további országai
Minden külföldi fotó
Nem vasúti képeimCímkefolyam - fotóművészet

Albumok

Atlasz

Nyugat - Kelet

Címkék

Keresés Címkefolyam

Toolbox

Matek- és fizikatanítás

Napi képek


További friss képek

Új albumok

2009-2016

RhB-MGB-DFB: Két túra Dél-Svájcban
RhB-MGB-DFB: Két túra Dél-Svájcban
Nosztalgiavonatozás, megismételhetetlen fotók kivont sorozatokról és végre bemutatkozik a Matterhorn-Gotthardbahn, a Dampfbahn-Furka-Bergstrecke és néhány osztrák kisvasút is.

Napkeltétől napnyugtáig a Börzsöny körül
Motorvonatok a hóban: Bézék és szlovák 812-esek, FLIRT, a Királyréti Erdei Vasút Tóbi motorkocsija, és egy-két mozdony kiegészítésnek.

Dunántúli maradékok 3.
Régebbi és újabb képek Nyugat-Magyarországról válogatva, amelyek még nem szerepeltek itt. A GYSEV-től a Dunaferrig.

Őszi kisvasutak
Kemence és Transzbörzsöny sárga levelekkel.

Napi vonatfotók 2.
Lezárult a második, folyamatosan frissülő gyűjtemény és indul a harmadik!

Régebbi albumok: 2009-2011
2007-2008 2005-2006

320. számú vasútvonal

Pozsony (=Bratislava) - Vágújhely (=Nové Mesto nad Váhom) - Puhó (=Puchov) - Zsolna (=Zilina)

A jobb képeket mutasd! Több képet mutass! Minden képet mutass!

Címkefolyam

Pozsony szolgálati hely helye a térképen

Pozsony = Bratislava Hlavná Stanica

1  370  állomás 

Magyarország első – és egyben egyetlen – lóvasúti vonala 1837-1846 között épült meg Pozsony és Nagyszombat városok között, mintegy 50 km hosszú pályával. Előképe a csehországi Budweisből az ausztriai Linzen át Gmundenbe vezető lóvasút volt. Kezdeményezői, G. W. Walterskirchen osztrák báró és Dezasse Ferenc francia származású magyar gróf voltak, akik az építésre szóló koncesszióért a Helytartó Tanácshoz fordultak. Az építés céljából létrejött részvénytársaság 1838-ban alakult meg. A nyomvonal a pozsonyi Duna-parti Koronázási dombtól (ma L. Štúr tér) a Kis-Kárpátok alatti városokon, Szentgyörgyön, Bazinon és Modoron keresztül vezetett Nagyszombatig. A pályán számos megálló és pihenő helyet terveztek. Az első szakaszán viszonylag sík, vége felé nagyobb szintkülönbségeket is áthidaló, így töltéseket, útbevágásokat és hidakat is igénylő építkezésen több százan dolgoztak évekig. Az 1846-ban átadott pályán személy és teherszállítás is folyt. A sínpár építésekor ugyan már számoltak egy későbbi gőzgép meghajtással, de mégis a lóvontatás mellet döntöttek, hisz a takarmány – ellentétben a drága szénnel és gőzgépekkel – bőven rendelkezésre állt Magyarországon. A lóvasút 1872-ben fejezte be működését, ezután a pályán már gőzmozdonyok vontatta szerelvények jártak.

A vasút legjelentősebb épülete az 1839-40-ben, empir stílusban, ismeretlen építész tervei alapján felépült pozsonyi állomás, ami a világon fennmaradt kevés, ilyen célú épület egyike. A tengelyszimmetrikus, 2 szintes épület leghangsúlyosabb része a főbejárat, melyet timpanon és a sarok fölé emelkedő óratorony jelez. A két utcára néző, egymással tompa szöget bezáró épületszárnyak végein is enyhe, timpanonos rizalitok épültek. A mai udvari szárny boltíves kialakítású részén voltak az utasok helyiségei és itt is szállhattak fel fedett helyen a szerelvényekre. Az udvaron egykor raktárak, kocsiszínek, istállók álltak.

Forrás: A Visegrádi Országok technikai műemlékei II. (Szerk.: Holló Csaba et alii, Budapest, 2004.)

Táblázat a szlovákiai vasútvillamosításokról.

A pozsonyi lóvasút-állomás új ablakba vasutallomasok.hu új ablakba új ablakba

Szokásos pozsonyi este: egy szlovákiai túrámról Bécsen át Sopronba kellett eljutnom, ekkor fotóztam az érsekújvári személyvonat élén a MÁV-TR 431 153-ast Pozsony Főpályaudvaron
Szokásos pozsonyi este: egy szlovákiai túrámról Bécsen át Sopronba kellett eljutnom, ekkor fotóztam az érsekújvári személyvonat élén a MÁV-TR 431 153-ast Pozsony Főpályaudvaron

Fotó: Takács Bence

A ŽSSKC 721 073-5 pályaszámú Nagyhektorja tolat Pozsonyban
A ŽSSKC 721 073-5 pályaszámú Nagyhektorja tolat Pozsonyban

Fotó: Takács Bence

Villamosok a pozsonyi főpályaudvaron
Villamosok a pozsonyi főpályaudvaron

Fotó: Takács Bence

A ČD 242 248-3 pályaszámú Plehács mozdonya Pozsony Főpályaudvaron
A ČD 242 248-3 pályaszámú Plehács mozdonya Pozsony Főpályaudvaron

Fotó: Takács Bence

A vonalszakasz helye a térképen

370 kétvágányú pálya villamosított vasútvonal 
Bratislava-Vinohrady szolgálati hely helye a térképen

Bratislava-Vinohrady

370 megállóhely 
A vonalszakasz helye a térképen

kétvágányú pálya villamosított vasútvonal 
Récse szolgálati hely helye a térképen

Récse = Bratislava-Raca

állomás 
A vonalszakasz helye a térképen

kétvágányú pálya villamosított vasútvonal 
Szentgyörgy szolgálati hely helye a térképen

Szentgyörgy = Svätý Jur

megállóhely 
A vonalszakasz helye a térképen

kétvágányú pálya villamosított vasútvonal 
Bazin megálló szolgálati hely helye a térképen

Bazin megálló = Pezinok zastávka

megállóhely 
A vonalszakasz helye a térképen

kétvágányú pálya villamosított vasútvonal 
Bazin szolgálati hely helye a térképen

Bazin = Pezinok

állomás 
A vonalszakasz helye a térképen

kétvágányú pálya villamosított vasútvonal 
Nagysenkőc szolgálati hely helye a térképen

Nagysenkőc = Senkivce

megállóhely 
A vonalszakasz helye a térképen

kétvágányú pálya villamosított vasútvonal 
Báhony szolgálati hely helye a térképen

Báhony = Báhon

megállóhely 

A megállóhely már a Pozsony-Nagyszombat-Szered lóvasút építésekor működött, közelében jelentős kőhidat emeltek.

Lóvasúti híd Báhonynál

A vonalszakasz helye a térképen

kétvágányú pálya villamosított vasútvonal 
Czífer szolgálati hely helye a térképen

Czífer = Cífer

állomás 
A vonalszakasz helye a térképen

kétvágányú pálya villamosított vasútvonal 
Nagyszombat teher szolgálati hely helye a térképen

Nagyszombat teher = Trnava nákládná

állomás 
A vonalszakasz helye a térképen

kétvágányú pálya villamosított vasútvonal 
Nagyszombat szolgálati hely helye a térképen

Nagyszombat = Trnava

állomás 

Magyarország első – és egyben egyetlen – lóvasúti vonala 1837-1846 között épült meg Pozsony és Nagyszombat városok között, mintegy 50 km hosszú pályával. Előképe a csehországi Budweisből az ausztriai Linzen át Gmundenbe vezető lóvasút volt. Kezdeményezői, G. W. Walterskirchen osztrák báró és Dezasse Ferenc francia származású magyar gróf voltak, akik az építésre szóló koncesszióért a Helytartó Tanácshoz fordultak. Az építés céljából létrejött részvénytársaság 1838-ban alakult meg. A nyomvonal a pozsonyi Duna-parti Koronázási dombtól (ma L. Štúr tér) a Kis-Kárpátok alatti városokon, Szentgyörgyön, Bazinon és Modoron keresztül vezetett Nagyszombatig. A pályán számos megálló és pihenő helyet terveztek. Az első szakaszán viszonylag sík, vége felé nagyobb szintkülönbségeket is áthidaló, így töltéseket, útbevágásokat és hidakat is igénylő építkezésen több százan dolgoztak évekig. Az 1846-ban átadott pályán személy és teherszállítás is folyt. A sínpár építésekor ugyan már számoltak egy későbbi gőzgép meghajtással, de mégis a lóvontatás mellet döntöttek, hisz a takarmány – ellentétben a drága szénnel és gőzgépekkel – bőven rendelkezésre állt Magyarországon. A lóvasút 1872-ben fejezte be működését, ezután a pályán már gőzmozdonyok vontatta szerelvények jártak.

A vasút legjelentősebb épülete az 1839-40-ben, empir stílusban, ismeretlen építész tervei alapján felépült pozsonyi állomás, ami a világon fennmaradt kevés, ilyen célú épület egyike. A tengelyszimmetrikus, 2 szintes épület leghangsúlyosabb része a főbejárat, melyet timpanon és a sarok fölé emelkedő óratorony jelez. A két utcára néző, egymással tompa szöget bezáró épületszárnyak végein is enyhe, timpanonos rizalitok épültek. A mai udvari szárny boltíves kialakítású részén voltak az utasok helyiségei és itt is szállhattak fel fedett helyen a szerelvényekre. Az udvaron egykor raktárak, kocsiszínek, istállók álltak.

Forrás: A Visegrádi Országok technikai műemlékei II. (Szerk.: Holló Csaba et alii, Budapest, 2004.)

A pozsonyi lóvasút-állomás új ablakba Híd a Pozsony-Nagyszombati lóvasúton új ablakba
Ungár László: Kapitalisztikus gazdálkodás
362 002-8 Nagyszombat (Trnava) állomáson
362 002-8 Nagyszombat (Trnava) állomáson
Fotó: Székely Viktor

362 002-8 Nagyszombat (Trnava) állomáson
362 002-8 Nagyszombat (Trnava) állomáson

Fotó: Takács Bence

A vonalszakasz helye a térképen

kétvágányú pálya villamosított vasútvonal 
Bucsány szolgálati hely helye a térképen

Bucsány = Brestovany

megállóhely 
A vonalszakasz helye a térképen

kétvágányú pálya villamosított vasútvonal 
Lipótvár szolgálati hely helye a térképen

Lipótvár = Leopoldov

állomás 
A vonalszakasz helye a térképen

kétvágányú pálya villamosított vasútvonal 
Vágmedence szolgálati hely helye a térképen

Vágmedence = Madunice

megállóhely 
A vonalszakasz helye a térképen

kétvágányú pálya villamosított vasútvonal 
Nagykosztolány szolgálati hely helye a térképen

Nagykosztolány = Vel’ké Kostol’any

állomás 
A vonalszakasz helye a térképen

kétvágányú pálya villamosított vasútvonal 
Vágdebrőd megálló szolgálati hely helye a térképen

Vágdebrőd megálló = Drahovce zastávka

megállóhely 
A vonalszakasz helye a térképen

kétvágányú pálya villamosított vasútvonal 
Vágdebrőd szolgálati hely helye a térképen

Vágdebrőd = Drahovce

állomás 

Az állomás megszűnt.

A vonalszakasz helye a térképen

kétvágányú pálya villamosított vasútvonal 
Pöstyén szolgálati hely helye a térképen

Pöstyén = Piest’any

állomás 
A vonalszakasz helye a térképen

kétvágányú pálya villamosított vasútvonal 
Felsőszerdahely szolgálati hely helye a térképen

Felsőszerdahely = Horná Streda

állomás 
A vonalszakasz helye a térképen

kétvágányú pálya villamosított vasútvonal 
Brunóc szolgálati hely helye a térképen

Brunóc = Brunovce

megállóhely 
A vonalszakasz helye a térképen

kétvágányú pálya villamosított vasútvonal 
Vágmosócz szolgálati hely helye a térképen

Vágmosócz = Povazany

megállóhely 
A vonalszakasz helye a térképen

kétvágányú pálya villamosított vasútvonal 
Vágújhely szolgálati hely helye a térképen

Vágújhely = Nové Mesto nad Váhom

állomás 
362 002-8 Vágújhely (Nové Mesto nad Váhom) állomáson
362 002-8 Vágújhely (Nové Mesto nad Váhom) állomáson
Fotó: Székely Viktor

A vonalszakasz helye a térképen

kétvágányú pálya villamosított vasútvonal 
Bogoszló szolgálati hely helye a térképen

Bogoszló = Trencianske Bohuslavice

megállóhely 
A vonalszakasz helye a térképen

kétvágányú pálya villamosított vasútvonal 
Melcsicz szolgálati hely helye a térképen

Melcsicz = Melcice

állomás 
A vonalszakasz helye a térképen

kétvágányú pálya villamosított vasútvonal 
Vágegyháza-Alsózáros szolgálati hely helye a térképen

Vágegyháza-Alsózáros = Kostolná-Záriecie

megállóhely 
A vonalszakasz helye a térképen

kétvágányú pálya villamosított vasútvonal 
Vágaranyos szolgálati hely helye a térképen

Vágaranyos = Zlatovce

megállóhely 
A vonalszakasz helye a térképen

kétvágányú pálya villamosított vasútvonal 
Trencsén szolgálati hely helye a térképen

Trencsén = Trencín

állomás 
A vonalszakasz helye a térképen

kétvágányú pálya villamosított vasútvonal 
Vágpátfalva szolgálati hely helye a térképen

Vágpátfalva = Opatov nad Váhom

megállóhely 
A vonalszakasz helye a térképen

kétvágányú pálya villamosított vasútvonal 
Hőlak-Trencsénteplic szolgálati hely helye a térképen

Hőlak-Trencsénteplic = Trencianska Teplá

322  állomás 

Hőlak állomás több mellékvonal kiindulópontja, így egy régi fűtőházzal is rendelkezik. Néha itt szerelik a 850-es Krokodil motorkocsikat.

Az állomás melletti emelt peron mellől indultak a Hőlak-Trencsénteplic közötti, 760 mm nyomközű, villamosított kisvasút motorvonatai, innen pár lépésre áll a motorszín is. A vonalon jelenleg menetrend szerinti forgalom nincs, esetenként, előre meghirdetett napokon éled föl a Pozsony-közeli kisvasút.

vasutallomasok.hu új ablakba
Hőlak-Trencsénteplicz állomás
vasutallomasok.hu új ablakba
Hőlak-Trencsénteplic kisvasút (németül)
vasutallomasok.hu új ablakba
Hőlak-Trencsénteplic kisvasút
850 018-3 és 811 001-7 Hőlak (Trencianska Teplá) állomáson
850 018-3 és 811 001-7 Hőlak (Trencianska Teplá) állomáson

Fotó: Takács Bence

742 339-5 Hőlak állomáson
742 339-5 Hőlak állomáson

Fotó: Takács Bence

850 018-3 és 811 001-7 Hőlak (Trencianska Teplá) állomáson
850 018-3 és 811 001-7 Hőlak (Trencianska Teplá) állomáson

Fotó: Takács Bence

811 001-7 Hőlak (Trencianska Teplá) állomáson
811 001-7 Hőlak (Trencianska Teplá) állomáson
Fotó: Székely Viktor

850 018-3 Hőlak (Trencianska Teplá) állomáson
850 018-3 Hőlak (Trencianska Teplá) állomáson

Fotó: Takács Bence

850 018-3 Hőlak (Trencianska Teplá) állomáson
850 018-3 Hőlak (Trencianska Teplá) állomáson

Fotó: Takács Bence

850 018-3 Hőlak (Trencianska Teplá) állomáson
850 018-3 Hőlak (Trencianska Teplá) állomáson
Fotó: Székely Viktor

850 018-3 Hőlak (Trencianska Teplá) állomáson
850 018-3 Hőlak (Trencianska Teplá) állomáson

Fotó: Takács Bence

A vonalszakasz helye a térképen

kétvágányú pálya villamosított vasútvonal 
Máriatölgyes (Dubnicz) szolgálati hely helye a térképen

Máriatölgyes (Dubnicz) = Dubnica nad Váhom

megállóhely 
A vonalszakasz helye a térképen

kétvágányú pálya villamosított vasútvonal 
Ilava szolgálati hely helye a térképen

Ilava = Ilava

állomás 
A vonalszakasz helye a térképen

kétvágányú pálya villamosított vasútvonal 
Kasza szolgálati hely helye a térképen

Kasza = Koseca

megállóhely 
A vonalszakasz helye a térképen

kétvágányú pálya villamosított vasútvonal 
Lédecz szolgálati hely helye a térképen

Lédecz = Ladce

megállóhely 
A vonalszakasz helye a térképen

kétvágányú pálya villamosított vasútvonal 
Bellus szolgálati hely helye a térképen

Bellus = Belusa

állomás 
A vonalszakasz helye a térképen

kétvágányú pálya villamosított vasútvonal 
Alsókocskócz szolgálati hely helye a térképen

Alsókocskócz = Dolné Kockovce

megállóhely 
A vonalszakasz helye a térképen

kétvágányú pálya villamosított vasútvonal 
Puhó szolgálati hely helye a térképen

Puhó = Púchov

állomás 

Puhó jelenleg az első, 3000 V-os egyenáramú rendszerben villamosított állomás a Pozsony-Kassa vonalon. A vonal átépítése Vágújhely és Zsolna között folyamatban van, ezzel együtt a vonalat át is villamosítják 25 kV-ra. Jelenleg a rendszerváltás a nyílt vonalon, Puhó és Alsókocskócz között található. Puhón ágazik ki a csehországi Horní Lidečen át Olomouc és Česká Třebova felé vezető fővonal, amin Kassa-Prága és Zólyom-Prága közvetlen gyorsvonatok is közlekednek.

813 005-6 Puhóban
813 005-6 Puhóban

Fotó: Takács Bence

131 097-8 Puhóban
131 097-8 Puhóban

Fotó: Takács Bence

183 028-4 Puhóban (Puchov)
183 028-4 Puhóban (Puchov)

Fotó: Takács Bence

183 028-4 Puhóban (Puchov)
183 028-4 Puhóban (Puchov)

Fotó: Takács Bence

A vonalszakasz helye a térképen

kétvágányú pálya villamosított vasútvonal 3 kV= 
Nemőc szolgálati hely helye a térképen

Nemőc = Nosice

megállóhely 
A vonalszakasz helye a térképen

kétvágányú pálya villamosított vasútvonal 3 kV= 
Milohó szolgálati hely helye a térképen

Milohó = Milochov

megállóhely 
A vonalszakasz helye a térképen

kétvágányú pálya villamosított vasútvonal 3 kV= 
Vágbeszterce szolgálati hely helye a térképen

Vágbeszterce = Povazska Bystrica

állomás 
A vonalszakasz helye a térképen

kétvágányú pálya villamosított vasútvonal 3 kV= 
Vághéve szolgálati hely helye a térképen

Vághéve = Povazska Teplá

megállóhely 
A vonalszakasz helye a térképen

kétvágányú pálya villamosított vasútvonal 3 kV= 
Pelyvás-Vágsomfalu szolgálati hely helye a térképen

Pelyvás-Vágsomfalu = Plevník-Drienové

megállóhely 
A vonalszakasz helye a térképen

kétvágányú pálya villamosított vasútvonal 3 kV= 
Peredmér szolgálati hely helye a térképen

Peredmér = Predmier

megállóhely 
A vonalszakasz helye a térképen

kétvágányú pálya villamosított vasútvonal 3 kV= 
Nagybicscse szolgálati hely helye a térképen

Nagybicscse = Bytca

megállóhely 
A vonalszakasz helye a térképen

kétvágányú pálya villamosított vasútvonal 3 kV= 
Alsóricsó szolgálati hely helye a térképen

Alsóricsó = Dolny Hricov

megállóhely 
A vonalszakasz helye a térképen

kétvágányú pálya villamosított vasútvonal 3 kV= 
Felsőricsó szolgálati hely helye a térképen

Felsőricsó = Horny Hricov

megállóhely 
A vonalszakasz helye a térképen

kétvágányú pálya villamosított vasútvonal 3 kV= 
Zsolna teher szolgálati hely helye a térképen

Zsolna teher = Zilina nákladná stanica

állomás 
710 030-8 a zsolnai körcikkfűtőház előtt
710 030-8 a zsolnai körcikkfűtőház előtt

Fotó: Takács Bence

710 030-8 Zsolnán
710 030-8 Zsolnán

Fotó: Takács Bence

710 030-8 Zsolnán
710 030-8 Zsolnán

Fotó: Takács Bence

A vonalszakasz helye a térképen

kétvágányú pálya villamosított vasútvonal 3 kV= 
183 017-3 és 163 116-7 Zsolnán
183 017-3 és 163 116-7 Zsolnán

Fotó: Takács Bence

363 134-8 Zsolna teherpályaudvarán
363 134-8 Zsolna teherpályaudvarán

Fotó: Takács Bence

362 015-0 Coca-Cola Zsolnán
362 015-0 Coca-Cola Zsolnán

Fotó: Takács Bence

Zsolna = Žilina osobna stanica

380
A ZSCS 110 021-3 pályaszámú Vasalója tolat Zsolnán
Nagyfelbontású kép
A ZSCS 110 021-3 pályaszámú Vasalója tolat Zsolnán

Fotó: Takács Bence

721 140-2 Zsolnán
721 140-2 Zsolnán

Fotó: Takács Bence

A ZSCS 110 021-3 pályaszámú Vasalója tolat Zsolnán
A ZSCS 110 021-3 pályaszámú Vasalója tolat Zsolnán

Fotó: Takács Bence

162 004-6 és 813 018-9 Zsolnán
162 004-6 és 813 018-9 Zsolnán

Fotó: Takács Bence

363 098-5 Zsolnán
363 098-5 Zsolnán

Fotó: Takács Bence

Copyright Takács Bence és társai, 2005-2016. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!

Címlap Cikkek Mozdonyok Atlasz Linkek