ï»ż

sĂ­n benbe.hu

CĂ­mlap Albumok

-----------------

ï»ż

VĂĄl-völgyi KisvasĂșt

A felcsĂști kisvasĂșt nekem szemĂ©ly szerint nagyon tetszett, ezĂ©rt bemutatĂĄsĂĄval igyekeztem nem annyit vĂĄrni, mint a benbe.u szoksĂĄso ĂĄtfutĂĄsi ideje.

A VĂĄl-Völgyi KisvasĂșt Mk48  fotĂł

A VĂĄl-Völgyi KisvasĂșt Mk48 2012 PuskĂĄs AkadĂ©mia ĂĄllomĂĄson

A VĂĄl-Völgyi KisvasĂșt Mk48  fotĂł

A VĂĄl-Völgyi KisvasĂșt Mk48 2012 PuskĂĄs AkadĂ©mia ĂĄllomĂĄson

A VĂĄl-Völgyi KisvasĂșt Mk48  fotĂł

A VĂĄl-Völgyi KisvasĂșt Mk48 2016 FelcsĂșt ĂĄllomĂĄson a fűtőhĂĄzban

Na, ez a gép azóta sem mozdult. Mi lehet vele?

A VĂĄl-Völgyi KisvasĂșt Mk48  fotĂł

A VĂĄl-Völgyi KisvasĂșt Mk48 2012 FelcsĂșt ĂĄllomĂĄson

A VĂĄl-Völgyi KisvasĂșt Mk48  fotĂł

A VĂĄl-Völgyi KisvasĂșt Mk48 2012 FelcsĂșt ĂĄllomĂĄson (amit a vasĂștĂ©pĂ­tő dicső ősök AlcsĂșt-FelcsĂștnak nevezĂ©nek el, ĂĄmde ez a nĂ©v nem felelt meg a mai vilĂĄg nevezĂ©ktanalkotĂłinak)

(könyvjelző)

ValĂłjĂĄban azonban az ĂĄtnevezĂ©s jogos. Mikor a vasĂșt Ă©pĂŒlt, ettől a helytől AlcsĂșt Ă©s FelcsĂșt közsĂ©gek is messze estek, egyikĂŒk a VĂĄl-völgy egyik partjĂĄn magasodott, mĂĄsikuk a mĂĄsik partjĂĄn, a vasĂșt viszont lent haladt a völgyben, ami akkor mĂ©g elĂ©g mocsaras, belvizes vidĂ©k volt, csatornĂĄzĂĄsa rĂ©szben a vasĂșthoz is kötődik. Az ĂĄllomĂĄs nagyjĂĄbĂłl fĂ©lĂșton volt a kĂ©t közsĂ©g között, Ă­gy kapta a szokĂĄsos kettős elnevezĂ©st. AzĂłta mindkĂ©t falu alaposan megnőtt, de a vasĂștĂĄllomĂĄst FelcsĂșt kebelezte be, Ă­gy jogos, hogy FelcsĂștnak ĂĄtnevezzĂ©k, kĂŒlönösen, mivel az eredeti vasĂștvonal FelcsĂșt megĂĄllĂłhelyĂ©t a VĂĄl-völgyi KisvasĂșt Ă©pĂ­tĂ©sekor megszűntettĂ©k.
Eredeti vasĂșt. A VĂĄl-völgyi patak Ă©s a SĂĄrvĂ­z mentĂ©n a Bicske-SzĂ©kesfehĂ©rvĂĄr-SĂĄrbogĂĄrdi Helyi Érdekű VasĂșt Ă©pĂ­tkezett. A DĂ©li VasĂșt SzĂ©kesfehĂ©rvĂĄr ĂĄllomĂĄsĂĄtĂłl SĂĄrbogĂĄrd ĂĄllomĂĄsig tartĂł HÉV-vonalat 1897. jĂșnius 22-Ă©n adtĂĄk ĂĄt a forgalomnak, amit 1898. november 22-Ă©n követett az irĂĄnyvĂĄltĂĄssal elĂ©rhető SzĂ©kesfehĂ©rvĂĄr-Bicske vasĂștvonal. A 79,36 km hosszĂș vonal kezelĂ©sĂ©t a MÁV lĂĄtta el szabvĂĄnyszerződĂ©s alapjĂĄn.
ManapsĂĄg a SzĂ©kesfehĂ©rvĂĄr-SĂĄrbogĂĄrd szakasz 45-ös vonalszĂĄmmal orszĂĄgos közforgalmĂș vasĂștvonalkĂ©nt elsősorban a PĂ©csre irĂĄnyulĂł diĂĄkforgalom kiszolgĂĄlĂĄsra minimĂĄlis szemĂ©lyszĂĄllĂ­tĂĄssal Ă©s eseti teherforgalommal ĂŒzemel, a SzĂ©kesfehĂ©rvĂĄr-LovasberĂ©ny szakasz 6-os vonalszĂĄmon rendszeres teherforgalommal, nomrĂĄl nyomközű, legfeljebb 10 km/h sebessĂ©ggel jĂĄrhatĂł vasĂștvonalkĂ©nt tengeti napjait, ritkĂĄn viszont filmekben mutatja meg magĂĄt sztĂĄrszerepben. A LovasberĂ©ny-Bicske vonalszakaszbĂłl a Bicske-HM iparvĂĄgĂĄny szakasz jĂĄrhatĂł, a maradĂ©kĂĄn a sĂ­neket fölszedtĂ©k, csak a benőtt töltĂ©s Ă©s a talpfĂĄk utalnak a hajdani mellĂ©kvonalra. A vasĂștvonal egy szakaszĂĄn, nagyjĂĄbĂłl az ötödik Ă©s a tizedik folyĂłkilomĂ©ter között az alĂ©pĂ­tmĂ©ny ĂșjrafölhasznĂĄlĂĄsĂĄval Ășj, 760 mm nyomközű kisvasĂști vonalat Ă©pĂ­tettek, amelyet 2016-ban adtak ĂĄt. Az eredeti vasĂștvonaltĂłl szĂĄrmazĂł felcsĂști HÉV I. osztĂĄlyĂș felvĂ©teli Ă©pĂŒlet mĂ©g keresi a szerepĂ©t, kicsit megilletődötten ĂĄll az ĂŒtemes, sűrű vonatforgalom Ă©s a sosem lĂĄtott utasszĂĄm előtt, de remĂ©ljĂŒk, hamar megszokja!

A VĂĄl-Völgyi KisvasĂșt Mk48  fotĂł

A VĂĄl-Völgyi KisvasĂșt Mk48 2012 AlcsĂști arborĂ©tum ĂĄllomĂĄson

A VĂĄl-Völgyi KisvasĂșt Mk48  fotĂł

A VĂĄl-Völgyi KisvasĂșt Mk48 2012 AlcsĂști arborĂ©tum ĂĄllomĂĄson

(könyvjelző)

A VĂĄl-Völgyi KisvasĂșt, ismertebb nevĂ©n a FelcsĂști KisvasĂșt, gĂșnynevĂ©n az Or-Bahn hosszas tervezĂ©s Ă©s előkĂ©szĂ­tĂ©s utĂĄn 2016-ban nyĂ­lt meg, mĂĄjus elsejĂ©n. A helyi labdarĂșgĂł akadĂ©miĂĄt működtető alapĂ­tvĂĄny 2006-ban vette meg a Bicske Ă©s VĂ©rtesacsa közĂ© eső szakaszĂĄt a 6-os vonalnak, először az AlcsĂșt-FelcsĂști felvĂ©teli Ă©pĂŒletből alakĂ­tottak ki panziĂłt, majd 21 tonna tengelyterhelĂ©sű, normĂĄl nyomközű vonalat szerettek volna Ă©pĂ­teni. VĂ©gĂŒl az Ă©pĂ­tĂ©si Ă©s főleg az ĂŒzemeltetĂ©si költsĂ©gek okĂĄn a keskeny nyomköz mellett döntöttek (ez Ă©rthető: MagyarorszĂĄgon nincs hagyomĂĄnya az 1435 mm-es kirĂĄndulĂłvasutaknak, Ă©s ezekre nem is lĂ©tezik ennyire egyszerűsĂ­tett forgalmi utasĂ­tĂĄs). Az 5,693 km hosszĂș vonal 857 milliĂł forintĂ©rt kĂ©szĂŒlt el (jĂĄrműteleppel, környezetrendezĂ©ssel Ă©s jĂĄrművekkel), amiből 600 milliĂł forintot az EurĂłpai UniĂł finanszĂ­rozott. EzĂ©rt egy hibĂĄtlan, könnyen szabĂĄlyozhatĂł pĂĄlyĂĄt, igĂ©nyes, kovĂĄcsoltvas lĂĄmpĂĄkat Ă©s tĂĄblĂĄkat, remek Ă©s funkcionĂĄlis Ă©pĂŒleteket kaptunk. Hogy megĂ©rte-e, az egy Ă©rdekes kĂ©rdĂ©s, de csak a politikĂĄtĂłl fĂŒggetlenĂŒl szabad Ă©rtĂ©kelni.

A VĂĄl-Völgyi KisvasĂșt Mk48  fotĂł

A VĂĄl-Völgyi KisvasĂșt Mk48 2012 AlcsĂști arborĂ©tum ĂĄllomĂĄson jĂĄr körbe

A VĂĄl-Völgyi KisvasĂșt Mk48  fotĂł

A VĂĄl-Völgyi KisvasĂșt Mk48 2012 AlcsĂști arborĂ©tum ĂĄllomĂĄson

A VĂĄl-Völgyi KisvasĂșt Mk48  fotĂł

A VĂĄl-Völgyi KisvasĂșt Mk48 2012 AlcsĂști arborĂ©tum ĂĄllomĂĄson

(könyvjelző)

Egyfelől a 6-os vonal kevĂ©sbĂ© szĂ©p szakasza mĂ©g MÁV mĂ©rcĂ©vel sem egy kiemelkedő mellĂ©kvonal volt a tĂĄj szempontjĂĄbĂłl - tudjĂĄtok, hogy szĂĄmos vasĂștvonalat jobban szeretek, mint a 11-es Bakonyvasutat , de a 6-os nincs köztĂŒk. Egyelőre helyi forgalmat sem tud lebonyolĂ­tani a pĂĄlya - a felcsĂști falunapon gumikerekes DOTTO vonat fuvarozta a vendĂ©geket a helyszĂ­nre. Azonban nekem az a tapasztalatom, hogy turistacĂ©lpontok megközelĂ­tĂ©sĂ©hez az eurĂłpai turista csak a kötött pĂĄlyĂĄt keresi, ami mondjuk Szentendre vagy Gödöllő esetĂ©ben megvan, AlcsĂșt, Etyek vagy ZsĂĄmbĂ©k esetĂ©ben mĂ©g hiĂĄnyzik, Ă©s ezek a kisvasutak igenis fontosak lesznek egyszer - ha vĂ©gre teljes lesz a rendszer. A pĂĄlya hivatĂĄsforgalmat is lehetővĂ© tesz, csak tovĂĄbbi megĂĄllĂłk Ă©s a vonattalĂĄlkozĂĄsi helyekre, pĂ©ldĂĄul ide AlcsĂști arborĂ©tumhoz is mĂĄsodik peron kell. Igazi, svĂĄjci stĂ­lusĂș helyi közlekedĂ©si rendszer lesz itt tĂ­z Ă©ven belĂŒl remĂ©lhetőleg - ha nem, akkor viszont ez a 857 milliĂł kidobott pĂ©nz volt.

FelcsĂșt felvĂ©teli Ă©pĂŒlete fotĂł

FelcsĂșt felvĂ©teli Ă©pĂŒlete

Csak ĂŒveges sör van, fĂ©rfi adagbĂłl csak barna, 0,33-asbĂłl van vĂ­zĂ­zű Heineken. BarnĂĄt ittunk.

A VĂĄl-Völgyi KisvasĂșt Mk48  fotĂł

A VĂĄl-Völgyi KisvasĂșt Mk48 2012 FelcsĂșt Ă©s AlcsĂști arborĂ©tum között

(könyvjelző)

A kisvasutat övező politikai hisztĂ©riĂĄval nem tudok egyet Ă©rteni. 600 milliĂł, igen, de eközben a Transbörzsönyi KisvasĂștra elment 1200 milliĂł, aminek a szobi rĂ©sze MÉH-telepre valĂł szemĂ©tkĂ©nt lett megĂ©pĂ­tve, könyökös, rövid hevederes pĂĄlyakĂ©nt, gagyi jĂĄrművekkel. Szerintem az is hasznos volt, kell a Börzsönybe a feltĂĄrĂł kisvasĂșt, de szigorĂș szĂĄmadĂĄs szerint sokkal kevĂ©sbĂ© Ă©ri meg, mint FelcsĂșt. FelcsĂșt az Ă©v minden napjĂĄn jĂĄr, eddigi tapasztalataim szerint 5-50 közötti utas van rajta vonatonkĂ©nt, miközben a TBEV-n ennyien föl sem fĂ©rnek a vonatra, csak kĂ©ső tavasztĂłl kora őszig, csak hĂ©tvĂ©gĂ©n jĂĄr. Ha a Transzbörzsöny ellen nem tűntetett valaki, akkor FelcsĂșt ellen sincs joga szerintem.
Eközben Ă©pĂŒltek mĂĄs kisvasutak is, mint a LajoshĂĄza-SzalajkahĂĄz, szintĂ©n EU pĂ©nzből, szĂĄzadannyi utasnak, mint FelcsĂșt, vagy a CsömödĂ©r-Lenti összekötĂ©s, ami igazibĂłl a teherforgalmat szolgĂĄlja, Ă©s emellĂ© hozott eszmĂ©letlen plusz vonatkilomĂ©tert. Az tehĂĄt egy igazi siker. SzĂłval nehĂ©z a vonalakrĂłl önmagukban nyilatkozni, az abszulĂștumok pedig ez esetben sem ĂŒlnek.
Amit Ă©n fontosnak tartanĂ©k, az a Hegyközi KisvasĂșt ĂșjjĂĄĂ©pĂ­tĂ©se, de ĂĄltalĂĄban is a nagy turistacĂ©lpontoknak meg kell adni a kötöttpĂĄlyĂĄs kapcsolatot. Ahol tanĂ­tok, a Karinthy Frigyes GimnĂĄzium CsibetĂĄbora minden Ă©vben SĂĄtoraljaĂșjhelyen van, Ă©s mĂ©g egyszer sem sikerĂŒlt eljutnunk SzĂ©phalomra a Magyar Nyelv MĂșzeumĂĄba - merthogy a VolĂĄn kiröhög, mikor megmondjuk, hogy 350 diĂĄk+28 tanĂĄr+15 tovĂĄbbi ember menne reggel 10 Ă©s 11 között 10 km-t a busszal. Azt mondjĂĄk, menjĂŒnk ĂłrĂĄnkĂ©nt hatvanan - de ezzel szĂ©tverik a tĂĄbor programjĂĄt, nem lehet megcsinĂĄlni. VasĂșton ez nem akadĂĄly.

A VĂĄl-Völgyi KisvasĂșt Mk48  fotĂł

A VĂĄl-Völgyi KisvasĂșt Mk48 2012 AlcsĂști arborĂ©tum Ă©s FelcsĂșt között

A VĂĄl-Völgyi KisvasĂșt Mk48  fotĂł

A VĂĄl-Völgyi KisvasĂșt Mk48 2012 AlcsĂști arborĂ©tum Ă©s FelcsĂșt között

(könyvjelző)

A FelcsĂști KisvasĂșt jĂĄrművei mind NyĂ­regyhĂĄzĂĄrĂłl kerĂŒltek ide, Ă©s Ă­gy egyfelől egy elĂ©g komoly jĂĄrműpark jött lĂ©tre, autentikus MÁV fĂ©nyezĂ©ssel, ami az Ă©n fotĂłs szememnek fontos, mĂĄsfelől tĂșlĂ©lĂ©st jelent a gördĂŒlőĂĄllomĂĄnynak. A gĂ©pek ĂĄllapotĂĄrĂłl sokat elmond, hogy hang nĂ©lkĂŒl, mĂ©ly, megszakadĂĄs nĂ©lkĂŒli hörgĂ©ssel mozognak, mint egy Nyugat-EurĂłpai dĂ­zel, pedig az ezerĂ©ves RĂĄba/MAN D2156 motortĂłl mĂĄst vĂĄr az ember. A zöld, nyĂ­regyi fĂ©nyezĂ©sű kocsik önmagukban is gyönyörűek, de az autentikus Mk-val engem megvettek. A gĂ©p mögött lĂĄthatĂł klĂ­mĂĄs vadĂĄszkocsi kicsit fura, de rögtön megmagyarĂĄzza az Mk48 rövid orrĂĄnak furcsa szellőzőit is: ott van az energiaellĂĄtĂĄst adĂł dĂ­zelaggregĂĄt elhelyezve.

A VĂĄl-Völgyi KisvasĂșt Mk48  fotĂł

A VĂĄl-Völgyi KisvasĂșt Mk48 2012 AlcsĂști arborĂ©tum Ă©s FelcsĂșt között

(könyvjelző)

A fotĂłk kĂ©t tĂșrĂĄn kĂ©szĂŒltek, az első alkalommal a 4-es vonali Nohab-menet utĂĄn kerestĂŒnk valami Ă©rtelmes tĂ©mĂĄt, amiből FelcsĂșt adĂłdott, Ă©s akkor vĂ©gig is vonatoztuk a vonalat Pancho ArĂ©na - AlcsĂșt - Pancho ArĂ©na Ăștvonalon, innentől a kĂ©pek augusztus 13-dikaiak (Ă©ljen az Ășj helyesĂ­rĂĄs), de az időjĂĄrĂĄs a kĂ©t napon nem volt kĂŒlönböző. Elsőnek a borult időre tekintettel egy erdei fotĂłt szerettem volna lőni, ez könnyedĂ©n sikerĂŒlt is, a szĂșnyogpusztai ĂștrĂłl begyalogolva.

A VĂĄl-Völgyi KisvasĂșt Mk48  fotĂł

A VĂĄl-Völgyi KisvasĂșt Mk48 2012 FelcsĂșt Ă©s PuskĂĄs AkadĂ©mia között

(könyvjelző)

Egy ĂșjsĂĄgĂ­rĂł azt Ă­rta, hogy a FelcsĂști KisvasĂșt semmitmondĂł tĂĄjakon vezet. HĂĄt, nyĂ­lvĂĄn nagyobb kirĂĄlysĂĄg a mesztegnyői erdei vasĂșton vĂ©gig őstölgyesben dĂŒlöngĂ©lni, de az Or-Bahn bizony legtöbb kisvasutunknĂĄl vĂĄltozatosabb, talĂĄn csak KirĂĄlyrĂ©t mĂ©rhető hozzĂĄ. Ha a Pancho arĂ©nĂĄnĂĄl rakjuk le az autĂłt, onnan Ășgy öt perc sĂ©tĂĄval Ă©rhető el a peron. Az ĂĄllomĂĄs körbenőtt, a stadionnal nem lehet közös fotĂłt csinĂĄlni. UtĂĄna kanyargĂłs, izgalmas rĂ©sz jön, szĂĄntĂłföldnek hasznĂĄlt dombok mentĂ©n kanyarog a pĂĄlya, szĂ©p a kilĂĄtĂĄs. AzutĂĄn beĂ©rĂŒnk FelcsĂșt lakott terĂŒletĂ©re, de ez csak nĂ©hĂĄny keresztező utca formĂĄjĂĄban jelenik meg, a VĂĄli-völgyi patak mentĂ©n alapvetően szĂĄntĂłk Ă©s erdők vannak. Ez a hosszabb szakasz, negyed Ăłra multĂĄn Ă©rĂŒnk FelcsĂștra. Itt kb. tĂ­z perces sörszĂŒnetet tart a vonat, pont ideĂĄlis hosszĂșsĂĄgĂșt. Ha nem sikerĂŒl befejezni, megvĂĄrnak. Innen az arborĂ©tumig tart a kevĂ©sbĂ© vĂĄltozatos pĂĄlya, de itt van a vonal legkiemelkedőbb fotĂłhelye: SzĂșnyogpusztĂĄnĂĄl a völgy tövĂ©ben fordul a vasĂșt, a tiszta hegyoldalbĂłl szĂ©pen fotĂłzhatĂł a kanyar Ă©s a hĂĄttĂ©rben az egĂ©sz völgy. Innen rövid erdei szakasz következik, kisvasĂști mĂ©rcĂ©vel hosszĂș egyenessel, majd egy mezőgazdasĂĄgi felĂŒljĂĄrĂł utĂĄn kibukkanunk AlcsĂști arborĂ©tum ĂĄllomĂĄson. ÁllomĂĄs helyett inkĂĄbb tűnik kĂ©tvĂĄgĂĄnyĂș szakasznak, a bevĂĄgĂĄsba Ă©pĂ­tett kitĂ©rő olyan hosszĂș, hogy egy Csatolt-EmDĂ© is elfĂ©rne benne, peron viszont csak az egyik vĂĄgĂĄny mellett van.

A VĂĄl-Völgyi KisvasĂșt Mk48  fotĂł

A VĂĄl-Völgyi KisvasĂșt Mk48 2012 FelcsĂșt Ă©s PuskĂĄs AkadĂ©mia között

A VĂĄl-Völgyi KisvasĂșt Mk48  fotĂł

A VĂĄl-Völgyi KisvasĂșt Mk48 2012 PuskĂĄs AkadĂ©mia Ă©s FelcsĂșt között

(könyvjelző)

Sok szempontból a balatonfenyvesi GV-hez hasonlít a pålya, ott lehet autentikus MÁV Mk48-ast fotózni, de nem ilyen szép, hanem modern, START-os kocsikkal. Annak is megvan a hangulata, hamarosan onnan is låthattok majd képeket!

A VĂĄl-Völgyi KisvasĂșt Mk48  fotĂł

A VĂĄl-Völgyi KisvasĂșt Mk48 2012 PuskĂĄs AkadĂ©mia Ă©s FelcsĂșt között

A VĂĄl-Völgyi KisvasĂșt Mk48  fotĂł

A VĂĄl-Völgyi KisvasĂșt Mk48 2012 FelcsĂșt Ă©s AlcsĂști arborĂ©tum között

(könyvjelző)

A VĂĄl-Völgyi KisvasĂșt Mk48  fotĂł

A VĂĄl-Völgyi KisvasĂșt Mk48 2012 AlcsĂști arborĂ©tum Ă©s FelcsĂșt között

(könyvjelző)

A vonal vĂ©ge AlcsĂștnĂĄl, a f fotĂł

A vonal vĂ©ge AlcsĂștnĂĄl, a folytatĂĄs LovasberĂ©ny felĂ© csak gazbĂłl Ă©s a korhadt talpfĂĄkbĂłl ĂĄll, a sĂ­neket mĂĄr felszedtĂ©k

AlcsĂști arborĂ©tum fotĂł

AlcsĂști arborĂ©tum

A VĂĄl-Völgyi KisvasĂșt Mk48  fotĂł

A VĂĄl-Völgyi KisvasĂșt Mk48 2012 PuskĂĄs AkadĂ©mia Ă©s FelcsĂșt között

(könyvjelző)

A VĂĄl-Völgyi KisvasĂșt Mk48  fotĂł

A VĂĄl-Völgyi KisvasĂșt Mk48 2012 FelcsĂșt Ă©s AlcsĂști arborĂ©tum között

(könyvjelző)

Ha ez nem gyönyörű, akkor semmi sem az.

A Bphu és a Vadåsz kocsi Fe fotó

A Bphu Ă©s a VadĂĄsz kocsi FelcsĂșton

A VĂĄl-Völgyi KisvasĂșt Mk48  fotĂł

A VĂĄl-Völgyi KisvasĂșt Mk48 2012 FelcsĂșt ĂĄllomĂĄson

A VĂĄl-Völgyi KisvasĂșt Mk48  fotĂł

A VĂĄl-Völgyi KisvasĂșt Mk48 2012 Ă©s az Mk48 2016 FelcsĂșt ĂĄllomĂĄson

(könyvjelző)

A VĂĄl-Völgyi KisvasĂșt Mk48  fotĂł

A VĂĄl-Völgyi KisvasĂșt Mk48 2012 PuskĂĄs AkadĂ©mia Ă©s FelcsĂșt között

Copyright Takåcs Bence és tårsai, 2005-2025. A honlapon talålható fényképek felhasznålåsi jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!

CĂ­mlap Cikkek Mozdonyok Atlasz ModellvasĂșt Linkek