sín benbe.hu

-------------------------------------------

Címlap Cikkek RhB Albumok Mozdonyok Atlasz Linkek

Hó Szlovákiában

Közép-Szlovákia és Margitfalva fehér lepel alatt.

ŽSSK 812-es motorkocsi fotó

ŽSSK 812-es motorkocsi a Selmecbánya (Banská Štiavnica, Szlovákia) és Garamberzence (Hronská Dúbrava, Szlovákia) közötti vasútvonalon Banská Bela és a megszűnt Kozelník között

Két havas felvidéki túra képeit gyűjtöttem össze ebben az albumban. Az első út Iványi Csabival (http://wlab.hu/ ) volt, két autóval kergettük Közép-Szlovákia dízeleit. Az M2-esen haladtunk északra, majd az első útbaeső vonal a Csehszlovákia által 1949-ben átadott normál nyomközű selmeci vonal volt, amit érintettünk. A völgy fölött magasan vezetett, nagyvonalú pálya nyolcvannal járható, és brutálisan jól nézne ki rajta egy pár combos tehervonat. Sajnos a Bézén kívül más nem jár itt, de az a Bézé manapság nem egyenvörös, unalmas színű (bár itt a hóban nem lett volna ideális), hanem valamilyen okból egy téli Panzerkampfwagen-rejtőszínt visel magán. A vonalat egy új Zólyom-Ipolyság fővonali kapcsolat első ütemének szánták, és kiváltották vele a völgy fenekén haladó 1000 mm nyomközű, régi MÁV kisvasutat. A kapcsolatot sosem fejezték be, a Korponán át vezető mellékvonal is megszűnt a kétezres években.

ŽSSK 812-es motorkocsi fotó

ŽSSK 812-es motorkocsi a Selmecbánya (Banská Štiavnica, Szlovákia) és Garamberzence (Hronská Dúbrava, Szlovákia) közötti vasútvonalon Banská Bela és a megszűnt Kozelník között a nagyobbik viadukton

(könyvjelző) (Garamberzence-Selmecbánya vasútvonal)

Két havas felvidéki túra képeit gyűjtöttem össze ebben az albumban. Az első út Iványi Csabival (http://wlab.hu/ ) volt, két autóval kergettük Közép-Szlovákia dízeleit. Az M2-esen haladtunk északra, majd az első útbaeső vonal a Csehszlovákia által 1949-ben átadott normál nyomközű selmeci vonal volt, amit érintettünk. A völgy fölött magasan vezetett, nagyvonalú pálya nyolcvannal járható, és brutálisan jól nézne ki rajta egy pár combos tehervonat. Sajnos a Bézén kívül más nem jár itt, de az a Bézé manapság nem egyenvörös, unalmas színű (bár itt a hóban nem lett volna ideális), hanem valamilyen okból egy téli Panzerkampfwagen-rejtőszínt visel magán. A vonalat egy új Zólyom-Ipolyság fővonali kapcsolat első ütemének szánták, és kiváltották vele a völgy fenekén haladó 1000 mm nyomközű, régi MÁV kisvasutat. A kapcsolatot sosem fejezték be, a Korponán át vezető mellékvonal is megszűnt a kétezres években. Gulyás Attila egészen a viadukt tövéből örökítette meg az átporoló 812-es motorkocsit.

A ŽSSK 840 005-3 pálya fotó

A ŽSSK 840 005-3 pályaszámú Stadler/ŽOS Vrútky gyártmányú GTW 2/6 típusú motorvonata a 170-es Zólyom - Ruttka fővonalon Harmanec zastávka és Ul'anka között az Ul'anský viadukton

(könyvjelző)

Következő állomásunk a szintén Csehszlovákia által épített 170-es vonal volt, annak nagyvonalú, hegyoldalban vezető szakaszán. Olmányfalva állomás parkolójából készítettem ezt a képet, ám az állomáshoz nem volt köze a MÁV-nak. Az új hatalom által épített szolgálati helyeket általában külföldi nevén szoktam kezelni, itt azonban kivételt teszek: a Zólyomból Besztercebányán át Breznóbányáig épített vasútvonalból kiágazó iparvasút ide, a hermándi (ma: Harmanec, Szlovákia) papírgyárig vezetett, igaz, lényegesen eltérő nyomvonalon. Ennek korrekciójával alakult ki a Besztercebányát körbejáró, magasan vezetett pálya, amelyikből ma a papírgyár iparvágánya itt az állomáson kiágazik (egy csinos ki, erdőben fekvő, acélviadukton át érhető el irányváltás után). A déli oldalon komoly vonalkifejtésekre volt szükség, azonban az északi egy fennsíkra vezet, ahol már csak néhány oldalvölgy áthidalására volt szükség, hogy a 171-es számú, kétvágányú, viszonylag könnyű vonalvezetésű vonalba csatlakozhasson az új pálya.

A ŽSSK 840 005-3 pálya fotó

A ŽSSK 840 005-3 pályaszámú Stadler/ŽOS Vrútky gyártmányú GTW 2/6 típusú motorvonata a 170-es Zólyom - Ruttka fővonalon Ul'anka állomáson

(könyvjelző)

A régi fővonal, amit még a Magyar Északi Vasút kezdett tervezni és a MÁV első fővonalának tekintünk Salgótarjánból Zólyomba vezetett, majd Garamberzencén ágazott ki a Zólyom-Érsekújvár vonalból, hogy sok kacskaringóval Körmöcbányán át Ruttkára jusson. Ma a 171-es számot viseli a Garamberzence és Stubnyafürdő közötti rész és csak mellékvonali forgalmat bonyolít le. Ennek oka, hogy a magas töltések fenntartása, bővítése nehéz, a pályasebesség alacsony, az új nyomvonal pedig rövidebb és nagyobb, 80-100 km/h sebességgel is járható, ezért a gyorsvonatok erre közlekednek (személyvonatok viszont gyakorlatilag nincsenek ma már, ez a GTWs kép így kuriózum). Ehhez persze egy nagy hágóalagút építése volt szükséges, aminek mostanában nem fognak tudni nekilátni a villamosításának, mivel túl alacsony. Ruttkáról Stubnyafürdőn át a 171-es kétvágányú részének végéig, Felsőstubnyáig járnak személyvonatok is a 170-esen, ahol csatlakoznak Privigye felé. Felsőstubnya egyben minden reggel parádés tolatós tehervonati találkahely (manipulák), három irányból is érkeznek oda elegyek dupla dízelgéppel.

A hermándi papírgyár dízelm fotó

A hermándi papírgyár dízelmozdonyai (Harmanec, Szlovákia)

Tárcsafékes pft-kocsi áll D fotó

Tárcsafékes pft-kocsi áll Dolny Harmanec állomáson

A gyorsvonatok látszólag könnyedén kapaszkodnak föl az oldalvölgyeket körbetáncoló pályán, és itt már magasan fővölgy és a hágóra vezető közút felett húznak végig. A parkolóból komoly hegymászás az állomásig följutni a szerpentines (!) gyalogösvényen. A sok, egymást követő alagútba be, majd azokból kihaladva hallatszik, hogy hegymenetben a Búvárok motorja azért magas fordulaton üzemel, bőgnek a vontatómotorok, csak mindehhez még az eredeti motoros 754-eseknél is csekély füstölés társul. A szlovák vasúton egyébként is a rozsdamentes, olajfolyásmentes, de ennek ellenére csöppet sem romantikamentes vasútüzemet kedvelik.

A ŽSSKC 736 017-5 és s fotó

A ŽSSKC 736 017-5 és szinkrontársa egy rövid tehervonattal Harmanec Jaskyňa és Čremošné között

(könyvjelző) (ŽR Besztercebánya - Stubnyafürdő fővonal)

Komolyabb teherre számítottunk, így meglepett, hogy a pályára négytengelyes mozdonyok számára engedélyezett 70 km/h sebességgel érkeztek a Szamarak. A 736-os sorozatról magyar nyelven a Vasútmánia blog on lehet bővebben olvasni.

A ŽSSK 754 054-5 pálya fotó

A ŽSSK 754 054-5 pályaszámú Búvár a Turűan gyorsvonattal Harmanec Jaskyňa és Čremošné között a besztercebányai oldalon, két rövid alagút között

(ŽR Besztercebánya - Stubnyafürdő fővonal)

Az itt az utolsó fajta egyedi festésben, a cseheknél és a szlovákoknál is divatos villámosban szereplő mozdony ma már csupabordó nosztalgiafestésben járja többnyire a Zólyom-Kassa útvonalat. Zólyomtól Zsolna és Margitfalva felé már tavaly is szinte csak a remotorizált 757-es Búvárok jártak, amelyekből most új, műgyantakasztnis változatot is tervez a zólyomi járműjavító.

A ŽSSK 754 035-4 pálya fotó

A ŽSSK 754 035-4 pályaszámú Búvár a Streűno gyorsvonattal Čremošné és Harmanec Jaskyňa között a besztercebányai oldalon, két rövid alagút között

(könyvjelző) (ŽR Besztercebánya - Stubnyafürdő fővonal)

Ez a szép, ultra-klasszikus gyorsvonat eredeti festésű ČD távolsági kocsikkal nagyon jól mutat itt. A 754-esek igazi régi motorosok, a hetvenes évek közepén merült föl az új konstrukció, amikor a 753-asok gyártását leállítani tervezték, hogy új, villamos fűtéssel rendelkező mozdonyokat gyártsanak az akkor szállítani kezdett 3000 V egyenáramú fűtésű kocsikhoz. A modern mozdonyokat 1980-ig gyártották, és olyan, a magyar Csörgőket lepipáló megoldásokat építettek belejéük, mint a sebesség-alapjeladó és a mosdó. A gépek csak mostanában, a remotorizációval kezdenek kiszorulni a cseh és szlovák trakcióból, szemben a csak gőzfűtéses 753-as sorozattal, aminek ugyan jutott egy rövid, tehervonatozós másodvirágzás, ám mára gyakorlatilag eltűntek a volt Csehszlovákia területéről. Róluk is lehet részletesebben olvasni a Vasútmánia blogon . A helyszín egészen a magasból pedig Gulyás Attila fotóján látszik igazán jól.

Patak a vasút mellett fotó

Patak a vasút mellett

Gulyás Attila majdnem beleesett, ahogy lecsúszott a hegyoldalon, de mi így szeretünk hegyet mászni.

Jégcsapok a patak fölött fotó

Jégcsapok a patak fölött

Valószínűleg a 754 035 fotó

Valószínűleg a 754 035-4 húzza visszafelé is a cseh szerelvényt, ami itt a Rozsutec gyorsot alkotta. A kép Kostiviarska és Ul'anka között készült.

(könyvjelző) (ŽR Besztercebánya - Stubnyafürdő fővonal)

A közvetlenül Besztercebánya utáni fotóhely a Kostiviarsky viaduktnál több irányból is lőhető, a széles völgy a lemenő nap sugarainak kihasználásához ideális volt. Nagyon szép képek láthatóak a 170-es vonalról a železniűny.net weboldal egyik új bejegyzésében.

Térjünk át másodikút képeir fotó

Térjünk át másodikút képeire: a 813 027-8 pályaszámú ikermotorkocsi Margitfalva állomáson (Margecany, Szlovákia)

A ŽSSKC 742 398-1 pály fotó

A ŽSSKC 742 398-1 pályaszámú gépe kitolózik Margitfalva állomáson (Margecany, Szlovákia)

(könyvjelző)

Ezek jóval frissebb képek, több lesz a Blonsky, viszont a nagy hó miatt - és a ritka vonatközlekedéshez való kötöttségem okán - elég nehéz volt a fotóhelyváltoztatás, ráadásul új helyen jártam, amerre még csak nem is vonatoztam erre a Horehroneccel korábban, így volt kihívás bőven. Először persze körbefényképeztem Hrotkó Miklóssal az állomást, akivel Kassán futottam össze - ő a ruzsini víztározóhoz tartott a fővonalon fotózni. Képeit még nem publikálta a honlapján .

A felsővezeték állapotát időnként ellenőrizni kell, ehhez pedig néha egyes részeit meg is kell fogdosni. A biztonság jegyében ezt teljes állomási feszültségmentesítéssel végzik, ilyenkor az áthaladó vonatok lendületet vesznek, és leeresztett áramszedővel átrobognak (Margitfalván ezek az IC és a tehervonatok), a többit kapcsolatlan dízelmozdonnyal kilökik a már feszültség alatti, vonali drót alá. Hegyi pályákon a lendületvételt a pályasebesség és a tehervonatok tömege befolyásolhatja, ezért gyakori az állomásokon a hétvégén végzett munka (a vonalon ilyenkor úgyis egyvágányozás lenne, az mehet hétköznap is). Mondjuk a Kassa-Oderbergi Vasút fél ország hosszú rámpáin egy kétszekciós 131-es gyakorlatilag bármilyen vonatot fölgyorsít nyolcvanra, Igló és Liptószentmiklós között pedig tológép is jár egynémely vonathoz, így a nehezebbek is a személyforgalomba besimulva haladhatnak sokáig megállás nélkül. Nem is sok állomáson van elegendő vágány egy komolyabb tehervonatcsoport félreállásához, ez nem a Nagyalföld meg a 100-as vonal.

A ŽSSKC 742 398-1 pály fotó

A ŽSSKC 742 398-1 pályaszámú gépe kitolózik Margitfalva állomáson (Margecany, Szlovákia)

Egy ČD 162-es egyenára fotó

Egy ČD 162-es egyenáramú gyorsvonati mozdony húzza a Kassából Prágába, végig 3 kV egyenáram alatt közlekedő Košiűan gyorsvonatot Margitfalva kassai bejáratánál

(könyvjelző)

A Liptov gyorsot rövid idővel követő ütemen felüli vonat mindig érdekes fotótéma, a Persingen kívül előfordulhat rajta ČD Banán is.

A ŽSSK 362 015-8 kanya fotó

A ŽSSK 362 015-8 kanyarodik ki Kassára tartó gyorsvonatával Margitfalváról

(könyvjelző)

Jópár csehszlovák jellegzetesség megfigyelhető a fényképen, elsősorban a felsővezetékrendszerre hívnám föl a figyelmet, amely természetesen egységesített elemekből áll, és hasonlóan fest egyen- és váltóáram alatt is. A vastagabb vezetékekből és a sűrűbb függesztőkből, a kisebb szigetelőkből és a kicsit össze-visszább, ide-oda kötögetett drótokból látszik, hogy ez egyenáramú vidék. Váltóáramon sem komoly az eltérés, mindössze fejjel lefelé építik be ugyanezeket az oszlopokat, amikor állomási felsővezetéket építenek (vonalon ugyanez az állásuk). Akit közelről érdekel, jópár helyen Magyarországon is találkozhat csehszlovák rendszerű felsővezetékkel, például a 70-esen Vác és Szob között több szakaszon, Szolnok állomáson , vagy egy darabig még első telepítési helyükön, a Karcag (kiz.) - Debrecen (kiz.) szakaszon . A képen látható Püspökladány állomásig hamarosan elér a felújítás, oda a szokásos, MÁV keresztgerendás rendszer lesz újonnan telepítve.

Szintén specialitás a régi csehszlovák fényjelző, amely az elmaradottabbnak számító Kelet-Szlovákiában a felújításra váró fővonalon még nagyszámban megtalálható. A biztosítóberendezés modernitására a MÁV-nál is ismert, szögletes, moduláris jelző még nem utal, sok állomáson az átmenő fővágány mellett modern, a kevésbé fontos vágányok mellett régi, kerekded jelzők állnak.

A felsővezetéksek néhá fotó

A felsővezetéksek néhány problémásnak ígérkező fától rövid úton megszabadultak

A ŽSR MVTV 02-13 Margi fotó

A ŽSR MVTV 02-13 Margitfalván

(könyvjelző)

Ilyen, kényelmes belső terű, tetőfülkével, emelővel és próbaáramszedővel ellátott járművei vannak a ŽSR plafontapasztó szolgálatának. Ezeket a 810-es motorkocsi ból vezették le, de mind új építésű jármű. Létezik négytengelyes változata , ez a felsővezeték paramétereinek menet közbeni mérését is el tudja végezni.

A régi deltavágány jelz! fotó

A régi deltavágány jelzője Margitfalvánál

A ŽSSK 460 051-6 pálya fotó

A ŽSSK 460 051-6 pályaszámú Pantográf személyvonattal a régi margitfalvi deltánál

(könyvjelző)

A Horehronec gyorsvonat pár éve még Brünn (Brno, Csehország) és Kassa (Košice, Szlovákia) között járt, természetesen Breznóbánya - Vereskő felé (Brezno, Szlovákia és Červená Skala, Szlovákia). Még korábban pedig még margitfalvi irányváltás nélkül, deltavágányon érhette el Szlovákia második legnagyobb városát. Mivel a telgárti áttörést fontos, új fővonalnak tervezték, egy, a határtól távoli második összeköttetésnek (ami jogos gondolat is volt, hiszen a Bécsi Döntések révén a 160-as vonal időlegesen visszakerült a Magyar Királysághoz), fontos volt, hogy tényleg gyors eljutást biztosíthasson, illetve ne terhelje a fővonalat a körülményes irányváltásokkal, mondjuk egy háború esetén. A vereskői vonal egyébként a legrövidebb utat biztosítja Pozsony és Kassa között, de az ottani romló, illetve a Vágvölgyi Vasút javuló pályaállapotai miatt ma már nem versenyképes a menetideje (több mint egy óra, negyven perccel volt lassabb az utolsó közvetlen Horehronec a vele egy időfekvésben járó, Zsolnán át közlekedő Ružinnál, vagy a Losoncon át közlekedő Gemerannál).

Néhány Poprád-Kassa személyvonaton újabban Pantográfot látni, két éve még mind mozdonyos volt, ám az emeletes vonatok forgalombaállásával szorulnak ki közvetlenül Kassa környékéről, a megszokott ágcsernyői és eperjesi vonalaikról, és veszik át a kétáramrendszerűvé átépülő Persingek dolgát. Jár persze emeletes a KsOd-n is , még zsolnai fordában Puhón túlra is eljutnak.

A ŽSSK 460 051-6 pálya fotó

A ŽSSK 460 051-6 pályaszámú Pantográf személyvonattal a régi margitfalvi deltánál

Ezzel a vonattal utazott vissza Nagylódna felé a viadukthoz hmsoft.

A ŽSSK 163 106-8 szemé fotó

A ŽSSK 163 106-8 személyvonattal Margitfalván

A ŽSSK 812 014-9 pálya fotó

A ŽSSK 812 014-9 pályaszámú motorkocsija Margitfalván

Ugyan ez egy hátulról készült jellegtelen kép, a régi festésű kocsit már csak pályaszámgyűjtési okokból is megörökítettem. Érdemes megfigyelni, hogy a két kocsinak más méretű az ablaka az ajtókon, és a színezésük is. Nem a körüljárás elkerülésére járnak itt is elöl-hátul motorkocsival, hanem szerelvénymenetet spórolnak, egymás után két vonat jön majd vissza Nálepkovóból.

A ŽSSKC 742 398-1 kito fotó

A ŽSSKC 742 398-1 kitolózik Margitfalván

(könyvjelző)

A ŽSSK 812 025-5 Margi fotó

A ŽSSK 812 025-5 Margitfalva állomáson

(könyvjelző) (Zólyom-Besztercebánya-Breznó-Margitfalva vasútvonal)

Ezzel a vonattal terveztem kimenni egy fotóhelygyanús állomásra Gölnicbánya előtt, mivel ott keresztez az első elérhető személyvonatként ezt a szerelvény az érkező Horehroneccel. A vonat második fele nem megy végig Červená Skalába.

A ŽSSK 813 028-8 pálya fotó

A ŽSSK 813 028-8 pályaszámú csuklós motorkocsija tolat Margitfalván

A ŽSSK 757 008-8 húzza fotó

A ŽSSK 757 008-8 húzza a Horehronec gyorsvonatot Gölnicbánya és Máriahuta-Zakárfalva között

(könyvjelző) (Zólyom-Besztercebánya-Breznó-Margitfalva vasútvonal)

Nagyon dinamikus lett ebben a friss hóban, a szép, erdei környezetben a vonat. Itt most ilyen képekre volt lehetőség, és nem is bántam, lőttem én már a benbe.hu stílusának megfelelő tájképet is erről a vonatról, de most kissé másra vágytam, és elég jól sikerült, szerintem.

A ŽSSK 913 027-9 Mária fotó

A ŽSSK 913 027-9 Máriahuta-Zakárfalva (Žakarovce, Szlovákia) megállóhelyen

(könyvjelző)

A ŽSSK 913 027-9 Mária fotó

A ŽSSK 913 027-9 Máriahuta-Zakárfalva (Žakarovce, Szlovákia) megállóhelyen

A ŽSSK 913 027-9 Mária fotó

A ŽSSK 913 027-9 Máriahuta-Zakárfalva (Žakarovce, Szlovákia) megállóhelyen

Jégkorongozó gyerekek Zakár fotó

Jégkorongozó gyerekek Zakárfalván

(könyvjelző)

Körbesétáltam minden domboldalt, de rosszul elemeztem a műholdképet, és nem sikerült a Margitfalváról visszatérő Horehronecnek a kitisztult időt kihasználó, magaslati fotóhelyet találni. Közben viszont, mivel időm volt bőven, betértem a helyi italboltba, ahol szerény orosztudásommal próbáltam italhoz jutni. Ez olyan jól sikerült, hogy a csapos hosszú percekig magyarázott a TV-ben akkor futó szlovák-cseh hokimeccsről, de be kellett vallanom neki, hogy jórészt nem értem, mert magyar vagyok. Rögtön odahívott mindenkit, hogy jól nézzék meg a szlovákul beszélő magyart, mert ilyet még biztos nem láttak, de tiltakoznom kellett. Kissé meglepődött, úgyhogy el kellett magyaráznom neki, hogy van egy ilyen, hogy orosz nyelv, ami nem a szlovák egy dialektusa, és én azt beszélem. Ettől még nagyobb ámulatba esett a falu ráérő lakossága. A kinti játék viszont megmagyarázza, miért lehetnek ilyen jók a szlovák jégkorongzók.

A ŽSSK 757 008-8 Jekel fotó

A ŽSSK 757 008-8 Jekelfalva (Jaklovce, Szlovákia) és Zakárfalva (Žakarovce, Szlovákia) között a Horehronec gyorsvonattal

A ŽSSK 757 008-8 Jekel fotó

A ŽSSK 757 008-8 Jekelfalva (Jaklovce, Szlovákia) és Zakárfalva (Žakarovce, Szlovákia) között a Horehronec gyorsvonattal

(könyvjelző) (Zólyom-Besztercebánya-Breznó-Margitfalva vasútvonal)

A ŽSSK 812 014-9 tér v fotó

A ŽSSK 812 014-9 tér vissza Nalpkovóból, a kép Zakárfalván készült

(könyvjelző) (Zólyom-Besztercebánya-Breznó-Margitfalva vasútvonal)

A 812 014 belseje fotó

A 812 014 belseje

Valószínűleg csak Gölnicbányától ilyen szűkös, de azért itt is elkelne egy szolgáltatóibb szemlélet. Aztán meg megy a panaszkodás, hogy nincs elég utas, ha már mind átszoktak a közútra. A vasút egyébként jórészt pontos volt, nem zavarta meg a jelentős havazás.

A ŽSSK 163 106-8 Margi fotó

A ŽSSK 163 106-8 Margitfalván egy klasszikus személyvonattal

A fura fényezésű, kass fotó

A fura fényezésű, kassai 382-es Tatra T3 villamoskocsi a pályaudvarnál

Az eredeti fényezésű,  fotó

Az eredeti fényezésű, kassai 418-as Tatra T3 villamoskocsi a pályaudvarnál

(könyvjelző)

Az építészeti remekmű: fotó

Az építészeti remekmű: Kassa főpályaudvar

Köszönöm a figyelmedet! Kérlek, maradj a benbe.hu-n!

Keress a címkék közöttg

Hasonló képek:

812 757 017756 812 009736

Helyszínek:

Mozdonysorozatok:

812 813 754 742 757 840 GTW 2/6 T3 736 162 362 460

 

Régi és új albumok:

Covid vegyes 2.Semmering- és Steyrtal-nosztalgiavonatokAnina50 éves a BKV - <br />VillamosfelvonulásIvano Frankivszktól Ungvárig

Albumok Mozdonyok Atlasz RhB Cikkek Toolbox

-----------------

Copyright Takács Bence és társai, 2005-2023. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!

Címlap Cikkek Mozdonyok Atlasz Modellvasút Linkek