Hagyományos nézet Csak Prémium képek Az összes kép
Bezárt Govora
A romániai Ramnicu Valcea mellett található CFI Govora kőszállító, keskeny nyomközű iparvasút 2019. szeptember 15-én közlekedett utoljára.
![]() | |
A CFR Calatori 601 036-2 Ramnicu Valcea Nord megállóhelyenFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2019:08:13 06:35:21 CFR 60 dízelmozdony Románia Sulzer magaslatról nyílt vonal város hegyek napkelte CFR Balkán |
Egy hosszabb túra egyik napjának programjából kell egy beszámolót készítenem egy szomorú apropóból. Tavaly ősszel, Bulgáriába menet útba tudtuk ejteni a CFI Lonea, 790 mm nyomközű iparvasúti üzemet
Petrozsény mellett, lefotóztuk az Mk45-rokon dízelgéppel vontatott szénvonatokat, és akkor jött az ötlet, hogy a kisvasút lelakott hangulatossága és veszélyeztetettsége miatt a többi, még üzemelő, romániai teherszállító kisvasutat is meg kellene látogatni és végig kellene fényképezni. Ez idén nyáron sikerült, a Lonea/Petrila rendszer mellett meglátogattuk a CFU Fienit és a CFI Govorát is, ezzel mindkét, ma működő ipari/üzemi kisvasútról lettek képeink - és egy azóta megszűntről is, mivel a Bistrita-Govora mészkővasút 2019. szeptember 15-én, vasárnap közlekedett utoljára. A három vonal közül ennek a megszűnésére számítottunk a legkevésbé, hamarosan látni fogjátok, hogy miért gondoltuk így. Az élet végül máshogy írta meg a történetet.
![]() | |
A CFR Calatori 77 0901-7 Bujoreni-Valcea és Ramnicu Valcea Nord közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2019:08:13 06:45:19 Malaxa (CFR 77) Románia motorkocsi nyílt vonal magaslatról CFR Balkán |
![]() | |
A CFR Calatori 77 0901-7 Bujoreni-Valcea és Ramnicu Valcea Nord közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2019:08:13 06:46:04 Malaxa (CFR 77) Románia motorkocsi nyílt vonal magaslatról tó víz napkelte hegyek különleges fények CFR hangulat Balkán napos |
Ha már realista stílusban nem volt menthető az Olt víztározója és egy épülő, ortodox fatemplom mellett készített kép, megpróbáltam impresszionista stílusban, a színeket és a fényerősséget kiegyenlítve. Giccses, de a Malaxa sínbusz legalább ma is jár.
![]() | |
A CFR Calatori 77 0901-7 Ramnicu Valcea Nord megállóhelyenFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2019:08:13 06:46:46 Malaxa (CFR 77) Románia motorkocsi nyílt vonal magaslatról perontetö hegyek napkelte CFR Balkán |
![]() | |
A CFR Calatori 77 0901-7 Govora és Tătărani közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2019:08:13 07:20:41 Malaxa (CFR 77) Románia motorkocsi nyílt vonal wedgie CFR Balkán napos |
![]() | |
A CFR Calatori 77 0901-7 Govora és Tătărani közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2019:08:13 07:20:48 Malaxa (CFR 77) Románia motorkocsi nyílt vonal útátjáró fotós CFR Balkán napos |
![]() | |
A CFR Calatori 77 0901-7 Govora és Tătărani közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2019:08:13 07:21:01 Malaxa (CFR 77) Románia motorkocsi nyílt vonal hegyek szántóföld CFR Balkán napos |
Lekövettük a kis Malaxát Ramnicu Valceától délre is, majd a kisvasúthoz indultunk. De hol is vagyunk földrajzilag?
Az Olt folyó völgyében járunk. Az Olt Csíkban ered, nem messze a Maros forrásától, de nyugat helyett dél felé folyik, érinti Tusnádfürdőt, Brassót, Fogarast, elhalad Nagyszebentől délre, majd a Vöröstorony-szoroson át kitör az Erdélyi- és Kárpát-medencéből, hogy fotónk készítési helyére, a Géta-fennsíkra jusson. Ezután a Román Alföldön át folyva, Turnu Magurelénél torkollik a Dunába. Ramnicu Valcea az Olt-áttörés utáni első, jelentősebb város, ennek déli külvárosainak egyike Govora, ahol szódagyár (nátrium-karbonát gyár) üzemel. A nátrium-karbonátot 1861 óta a Solvay-folyamattal a legolcsóbb előállítani, ami ammónium-klorid katalizátorral működik és a mosószerekben, üveg- és téglagyártásban is használt nátrium-karbonát előállítására mészkövet, vagyis olcsó és tömegesen előforduló alapanyagot használ. Ezt a mészkövet a govorai gyár a Bistrita falu melletti kőbányából kapta.
![]() | |
Tomsani állomásFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2019:08:13 08:05:58 CFF egyéb Románia kisvasút dízelmozdony nemmozdony Kárpát-medencei kisvasút |
![]() | |
A CFI Govora / Ciech Soda Romania 087 0052-3 Tomsani állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2019:08:13 08:53:05 CFF diesel Románia kisvasút L45H dízelmozdony tehervonat Kárpát-medencei kisvasút Balkán napos |
A Bistrita-Govora iparvasút kalandos történettel bír; volt erdei vasút is, végállomásai folyamatosan változtak. Jelenleg 44 km hosszú a pálya, amin Tomsanihoz hasonló nagyobb állomások és kis, két vágányos forgalmi kitérők épültek. A vonatok 24 órás üzemben, általában három szerelvénnyel és 5 órás fordulóidővel közlekedtek, amibe a rakodás és ürítés is belefért. Az állomásokon korábban volt szolgálat, de ma már a vonatok személyzetére és rádiókra lehetett bízni a váltóállítást és a megfelelő keresztezési helyen való megállást - ma
, írom, pedig ma már nem jár a vasút.
![]() | |
A CFI Govora 087 0052-3 Foleștii de Sus kitérőbenFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2019:08:13 09:13:13 CFF diesel Románia kisvasút dízelmozdony tehervonat L45H Kárpát-medencei kisvasút Balkán |
![]() | |
A CFI Govora 087 0052-3 Tomsani és Foleștii de Sus közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2019:08:13 09:17:04 CFF diesel Románia kisvasút dízelmozdony tehervonat nyár nyílt vonal erdo L45H Kárpát-medencei kisvasút Balkán napos |
![]() | |
A CFI Govora 087 0052-3 Tomsani és Foleștii de Sus közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2019:08:13 09:18:02 CFF diesel Románia kisvasút L45H dízelmozdony nyílt vonal tehervonat teleobjektív Kárpát-medencei kisvasút Balkán napos |
A kis kitérőket az évek során fölszámolták, de idővel (vélhetően a pályaállapotok romlása miatt) megérte visszaépíteni őket, legalább részben. A folestii kitérőnél csak a völgy felőli váltó került vissza, így az üres vonatnak vissza kell tolnia. Fölfelé amúgy is nehéz a mozdonyok élete, mivel akár 30 ezrelékes emelkedő is előfordul. Bár a pályaállapotok nem hibátlanok, az önürítős kocsik és a mozdonyok hibátlan állapotban vannak; a gépek a Szombathelyi Járműjavítóban a gyermekvasúti gépekkel megegyező remotorizációt kaptak, és később a kolozsvári Remarulban is jártak fölújítás céljából, akkor kaphatták mostani kék-zöld színüket is. A lengyel tulajdonos sokat költött a vasútra, a járműveken felül szigetelte és rekonstruálta a sorompó-őrhelyeket is.
![]() | |
A CFI Govora 087 0052-3 Foleștii de Sus és Genuneni közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2019:08:13 09:35:32 CFF diesel Románia kisvasút dízelmozdony tehervonat nyílt vonal nyár L45H Kárpát-medencei kisvasút Balkán napos |
![]() | |
A CFI Govora 087 0052-3 Genuneni állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2019:08:13 10:02:34 CFF diesel Románia kisvasút dízelmozdony tehervonat L45H Kárpát-medencei kisvasút Balkán napos |
![]() | |
A CFI Govora 087 0052-3 Genuneni állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2019:08:13 10:03:01 CFF diesel Románia kisvasút L45H dízelmozdony tehervonat nyár Kárpát-medencei kisvasút Balkán napos |
L45H
| |||
Gyártó: uzinele „23 August” A román vasúti járműipar talán leglátványosabb produktuma amit szerte Európában használnak a mai napig, legnagyobb példányszámban Lengyelországban és Romániában. | |||
|
Babeniből végigkövettük a vasutat (általában száz méteren belül haladt a közúthoz képest) majdnem Bistritáig, de nem találkoztunk vonattal. Próba-szerencse alapon akartunk fotózni - ami jön, azt követjük, aztán meglátjuk. Eljutottunk a zsilvásárhelyi főút átjárójáig - ez azért érdekes, mert itt találkoztam először a kisvasút vágányával, amikor sok éve erre autóztunk. Akkor azt hittem, ez is csak egy maradvány, később derült ki, hogy egy működő iparvasút, és, hogy akár akkor éjjel foghattunk is volna valamit. Én akkor csak a sorompót és a sínek döccenőjét érzékeltem - ma pedig már igaza is lenne, aki bezárt vasútvonalat gyanít a jellegtelen, előzmény nélküli átjárónál.
Nyomvonal
![]() | |
A CFI Govora 087 0053-1 Genuneni állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2019:08:13 10:03:10 CFF diesel Románia kisvasút dízelmozdony tehervonat L45H Kárpát-medencei kisvasút Balkán |
![]() | |
A CFI Govora 087 0053-1 Genuneni állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2019:08:13 10:07:21 CFF diesel Románia kisvasút dízelmozdony tehervonat L45H Kárpát-medencei kisvasút Balkán |
![]() | |
A CFI Govora 087 0052-3 Genuneni és Stejeret közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2019:08:13 10:36:03 CFF diesel Románia kisvasút dízelmozdony tehervonat nyílt vonal L45H Kárpát-medencei kisvasút Balkán napos |
![]() | |
A CFI Govora 087 0052-3 Genuneni és Stejeret közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2019:08:13 10:36:26 CFF diesel Románia kisvasút dízelmozdony nyílt vonal L45H Kárpát-medencei kisvasút Balkán napos |
![]() | |
A CFI Govora 087 0052-3 Stejeret és Govora közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2019:08:13 10:47:12 CFF diesel Románia kisvasút dízelmozdony nyílt vonal L45H Kárpát-medencei kisvasút Balkán napos |
![]() | |
A CFI Govora 087 0052-3 Stejeret és Govora közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2019:08:13 10:47:17 CFF diesel Románia kisvasút L45H útátjáró elmúlt nyílt vonal dízelmozdony örház sorompó Kárpát-medencei kisvasút Balkán napos |
A sorompórúd girbe-gurba, az ellensúly nem szabványos, de az őrhely eléggé rendben van. Tudták, mire kell költeni, most mégis leállt a gyár, és azzal együtt a kisvasút is. Kár érte, de örülük, hogy, mégha ennyire az utolsó órában is, de eljutottam ide. A folyóvölgyi szakaszon, ahol falvakon az út mellé szorulva, egyébként a völgy kanyarulatait követve halad a vasút, eléggé jól megfotóztuk, de a síkvidéken az olajmező közepi fotó nagyon hiányzik, amit az ÖMV kiváló román alkalmazottai akadályoztak meg, nyilván közútról elzavarva minket, nehogy ipari titkok birtokába jussunk a hetvenes éveket idéző gépek között.
![]() | |
A CFI Govora 087 0051-5 Genuneni állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2019:08:13 12:33:15 CFF diesel Románia kisvasút L45H elmúlt legjobb magaslatról dízelmozdony tehervonat Kárpát-medencei kisvasút Balkán napos |
Ezzel a képpel búcsúzunk a CFI Govorától, de hátha nem végleg - talán turisztikai célra, vagy akár teherforgalomra is, de újra nyílik. Lehet, a gépek is új életet kezdenek valahol. A vonalról Markója Szilárd régebbi képeit szeretném a figyelmetekbe ajánlani!
![]() | |
A DB Schenker 651 005-6 Slăvitești és Ionești közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2019:08:13 13:29:56 Magándízel Románia magánvasút tehervonat nyílt vonal DB konténervonat dízelmozdony napos |
Ezt a konténervonatot is a govorai gyárban rakták meg, nagyon más teherforgalom erre nem is volt. Talán ennek is vége.
Copyright Takács Bence és társai, 2005-2025. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!