Hagyományos nézet Csak Prémium képek Az összes kép
Nyugat-Balkán a kerítés előtt
Horvát nagydízelek és a szlovén fővonalak hangulata.
![]() | |
A HŽ 6 111 011 pályaszámú, Ganz-MÁVAG gyártmányú elővárosi villamos motorvonata Zágrábban, Čulinec és Sesvete közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2014:10:26 11:08:11 čulinec Sesvete 41 6111 motorvonat HŽ Horvátország magaslatról nyílt vonal város Balkán határon túl ragadt vasútvonal S-Bahn borult |
Horvátországba indultunk, ezúttal magányosan csapattam végig a töküres, kissé ködös M7-esen Nagykanizsáig, ahol a telefontöltőm hibája miatt nem volt GPS-em, és nagyon nehezen találtam meg a vasútállomást, és az ott rám váró Viktort és Tamást. Eztán megállás nélkül haladtunk Zágrábig. Nem ez volt a fő úticél, de szerettem volna néhány jó képet a Ganz-MÁVG elővárosi motorvonatairól, mert bár most még úgy tíz évig maradni látszanak, mivel Horvátország nekünk nem gyakori fotós célpont (és ezután a túra után még kevésbé lett az), így jobb időben bespájzolni. Nagyon nem sikerült, mert a Street View-n kinézett helyek nem lettek mégsem jók, fotókat meg nem ismerek innen. Akinek van tuti tippje, ne tartsa magában! A Guglin csak béna képeket találtam a sorozatról, hasonlóképp a Railpictures-ön.
![]() | |
A HŽ 1 141 306 Zágrábban, Čulinec és Sesvete között egy vágányzár miatti furcsa összeállítású AgrammalFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2014:10:26 11:17:43 čulinec Sesvete 41 HZ 1141 villanymozdony ASEA magaslatról HŽ nyílt vonal Horvátország Balkán határon túl ragadt vasútvonal borult |
Szily tudna érzékletes cikket írni erről a dizájnról, de sajnos én alulművelt vagyok, úgyhogy csak annyit mondhatok, hogy nem tetszik. HŽ 1141-es nem fog önként megjelenni a fotózási bakancslistámon.
![]() | |
A HŽ 1 141 306 Zágrábban, Čulinec és Sesvete között egy vágányzár miatti furcsa összeállítású AgrammalFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2014:10:26 11:18:50 čulinec Sesvete 41 HZ 1141 villanymozdony ASEA nyílt vonal magaslatról Horvátország HŽ Balkán határon túl ragadt vasútvonal borult |
![]() | |
A HŽ 6 111 011 pályaszámú, Ganz-MÁVAG gyártmányú elővárosi villamos motorvonata Zágrábban, Čulinec és Sesvete közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2014:10:26 11:20:55 čulinec Sesvete 41 6111 motorvonat HŽ Horvátország magaslatról nyílt vonal város Balkán határon túl ragadt vasútvonal S-Bahn borult |
Ráadásul kevesebb vonat is közlekedett, mint tudni véltük, így a várostól nyugatra fekvő elővárosi szakaszon, ahol háromvágányú pálya van a napi néhány pár nemzetközi vonatra tekintettel, már nem fotóztunk. A Savski Marofnál kezdődő szakasz a végén kicsit eltérül, és Harminában fejmegállóban ér véget a zágrábi S-Bahn; onnan tovább csak a kissé benőtt vágányok emlékeztetnek az Imenón át Celjébe vezető vonalra. Imeno és Celje között a szolvén vasút dízelmotorkocsikkal fenntartja a személyszállítást.
![]() | |
Zágráb Maksimir megállóFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2014:10:26 11:40:41 Maksimir 41 HŽ 7121 HŽ motorvonat Horvátország Balkán motorkocsi MACOSA határon túl ragadt vasútvonal |
![]() | |
Szlovén 312 - 100 sorozatú villamos Desiro motorvonat Brestanica és Blanca között, a háttérben a Grad Rajhenburg kastélyFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2014:10:26 14:27:30 Blanca Breštanica 433 Desiro motorvonat Szlovénia Balkán SŽ Desiro folyó motorkocsi |
Szóval átköltöztünk Szlovéniába, ahol a Zágráb - Zidani Most - Laibach (Ljubljana) vonalon fényképeztünk a Száva völgyében. Rengeteg tehervonatot és mindenféle izgalmas gépekkel vont nemzetközi vonatokat vízionáltunk, de megint csalódnunk kellett. Lett egy-két szép kép, de a járművek rajta... Mindenesetre végre élvezni kezdtem a tájat, a változatos fényeket és a normális forgalomban történő vezetést a városi rodeo helyett.
![]() | |
Szlovén 312 - 100 sorozatú villamos Desiro motorvonat Brestanica és Blanca közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2014:10:26 14:27:46 Blanca Breštanica 433 Desiro motorvonat Szlovénia Balkán SŽ Desiro folyó motorkocsi |
Az előző motorkocsi közelről, svenkelve. Nagyon szakértők az évtizedes graffiti alapján megmondhatják a pályaszámot! Korábbi balkáni megfigyeléseink alapján egyébként a graffitizés csak Horvátországban és Szlovéniában általános, a fejlettebb kulturájú helyeken, mint Albánia, Bosznia-Hercegovina, Szerbia vagy Montenegro, sőt, a nemtörődöm Románia, csak elvétve, parajosból előrángatott járműveknél fordul elő. Itt meg kötelező darab... Ahogy természetesen a görögöknél is.
![]() | |
A SŽ 312 sorozatú motorvonatai Sevnica és Blanca között a Száva völgyébenFotó: Raffai Tamás Készítés ideje: 2014:10:26 14:38:50 Sevnica Blanca 433 Desiro motorvonat Szlovénia Balkán SŽ Desiro folyó motorkocsi |
![]() | |
A SŽ 312 sorozatú motorvonatai Sevnica és Blanca között a Száva völgyébenFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2014:10:26 15:20:35 Sevnica Blanca 433 Desiro motorvonat Szlovénia Balkán SŽ Desiro folyó motorkocsi |
![]() | |
Egy SŽ 541-es egy Zágráb-Ljubljana gyorssal Blanca és Sevnica közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2014:10:26 15:53:06 Sevnica Blanca 433 541 villanymozdony SŽ Szlovénia Balkán víz folyó hegyek nyílt vonal napos |
![]() | |
A 62-360 pályaszámú gőzmozdony kiállítva a szlovéniai SevnicábanFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2014:10:26 16:13:58 Sevnica 433 Szlovénia gözmozdony |
![]() | |
A SŽ 312 110 Breg és Sevnica között a Száva völgyébenFotó: Raffai Tamás Készítés ideje: 2014:10:26 16:03:55 Sevnica Blanca 433 541 villanymozdony SŽ Szlovénia Balkán |
![]() | |
A SŽ 312 110 Breg és Sevnica között a Száva völgyébenFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2014:10:26 16:42:31 Breg Sevnica 433 Desiro motorvonat Szlovénia Balkán SŽ Desiro folyó motorkocsi |
![]() | |
A kálvária Podsreda falubanFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2014:10:26 17:53:44 Croatia |
![]() | |
A HŽ 7 121 005 Velika Ves megállóhelyenFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2014:10:27 09:15:33 Velika Ves 435 HŽ 7121 HŽ motorvonat Horvátország Balkán motorkocsi MACOSA határon túl ragadt vasútvonal |
![]() | |
A HŽ 7 121 005 Velika Ves megállóhelyenFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2014:10:27 09:16:23 Velika Ves 435 HŽ 7121 HŽ motorvonat Horvátország Balkán motorkocsi MACOSA határon túl ragadt vasútvonal |
![]() | |
A HŽ 7 121 005 Velika Ves és Sveti Križ Začretje közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2014:10:27 09:16:35 Velika Ves 435 HŽ 7121 HŽ motorvonat Horvátország Balkán motorkocsi MACOSA határon túl ragadt vasútvonal |
![]() | |
A HŽ 7 121 012 Žutnica megállóhelyenFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2014:10:27 10:34:51 žutnica 435 HŽ 7121 HŽ motorvonat Horvátország Balkán motorkocsi MACOSA határon túl ragadt vasútvonal |
![]() | |
A HŽ 7 121 012 Žutnica és Durmanec között az alagútnálFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2014:10:27 10:35:28 Durmanec žutnica 435 HŽ 7121 HŽ motorvonat Horvátország Balkán motorkocsi MACOSA határon túl ragadt vasútvonal |
Tudja valaki, milyen hosszú ez az alagút? Sehol nem találtam meg.
![]() | |
A HŽ 7 121 012 Đurmanec állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2014:10:27 10:39:05 Durmanec 435 HŽ 7121 HŽ motorvonat Horvátország Balkán motorkocsi MACOSA határon túl ragadt vasútvonal |
Túránk fő célpontja a Csáktornya-Zágrábi HÉV vonalainak földerítése és végigfényképezése volt. A társaság fővonalát a Déli Vasút (k. k. priv. Südbahngesselschaft, Südbahn) magyarországi fővonalának, a Budapest - Nagykanizsa - Murakeresztúr - Ormož - Pragersko vonalának Csáktornya (Čakovec, Horvátország) állomásából ágaztatta ki, ahonnét Varasd megyeszékhelyen keresztül (Varaždin, Horvátország) a Dráva vízgyűjtő területéről a Száva vízgyűjtő területére jutott, és a Krapina folyó völgyében a Déli Vasút Zidani Most - Zágráb - Sziszek (Sisak Caprag, Horvátország) vonalához csatlakozott Zaprešicnél. Innen Zágráb Déli Vasúti pályaudvaráig (Zagreb zapadní kolodvor) passage forgalomban közlekedett. A 98,65 km hosszú vonalat két részletben, 1886. szeptember 4-én Zaprešic és Varasd, ugyanazon év december 13-án Varasd és Csáktornya között nyitották meg. Ma a HŽ másodrangú (regionális jelentőségű) vonalként üzemelteti.
Mielőtt belemerülnénk a fővonalba, nézzünk fényképünk tárgyát, ami ugyanolyan izgalmas: Đurmanec állomás a HÉV Zabok-Krapina mellékvonalának folytatásában fekszik, amit a Jugoszláv Királyság 1930-ban adott át a forgalomnak. Korábban már létezett a zágrábi előváros Savski Marof állomásából kiágazó vonal Imenón és Stranjén át Celjébe (egészen pontosan Grobelno állomáson csatlakozott a Südbahn, azazhogy Duna-Száva-Adria Vasút Bécs - Graz - Marburg (Maribor) - Steinbrück (Zidani Most) - Laibach (Ljubljana) - Trieszt vonalába, amit 1924-re átvett a Jugoszláv Királyság Vasútja). Ennek Stranje állomásából ágaztatták ki a Rogatecen és Đurmanecen át Krapináig vezető vonalat, amely 200 m sugarú íveivel nem az elsőrangú magisztrálisok tipikus példája. Jelenleg a HŽ Zabok és Đurmanec között, a SŽ Rogatec és Celje között közlekedteti vonatait (illetve a másik ágon Imeno és Celje között). Menetrendváltástól a horvát vonatok a következő, Hromec megállóhelyig járnak majd a hajnali, közvetlen Đurmanec-Zágráb vonat kivételével, aminek Gredelj motorvonata nem fér be az újonnan épült peron mellé.
Hromec és Rogatec között, hasonlóan a közismert Unská Prugához, a határ sokszor metszi a vonalat, Szlovénia Schengen-tagságával itt sem könnyű a helyzet, így bár a helyreállított vonalon 2014-ben végigment az első szlovén motorvonat, és puskalövések közepette hivatalosan is megnyitották , a menetrend szerinti személyforgalomra még várni kell. A tervezőasztalon pedig már szerepel a Graz - Maribor - Krapina - Zágráb nagysebességű vasút terve, a háttérben látható autópálya-műtárgy alapján elgondolható, milyen, valószínűleg sosem megvalósuló elmehibbant megoldásokkal (Krapina térségében 4, több kilométeres alagúttal például). A tervezési sebesség 250 km/h. Jelenleg Krapina és Hromec között 16,5 tonnás tengelyterhelés és 20 km/h engedélyezett sebesség a jellemző, ez a tervek kevesebb, mint 10%-a.
![]() | |
A HŽ 7 121 012 Đurmanec állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2014:10:27 10:39:37 Durmanec 435 HŽ 7121 HŽ motorvonat Horvátország Balkán motorkocsi MACOSA határon túl ragadt vasútvonal |
![]() | |
A HŽ 7 121 012 Žutnica és Krapina közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2014:10:27 10:55:17 Doliæe Krapina 435 HŽ 7121 HŽ motorvonat Horvátország Balkán motorkocsi MACOSA határon túl ragadt vasútvonal |
Még mindig a mellékvonalon vagyunk, Krapina állomástól délre, a vonal utcai szakaszán, ahol egy első generációs Macosa-licencia sínbuszt sikerült lencsevégre kapnom - a sikerült itt hangsúlyos, egy bank lépcsőjén állva én átláttam a kocsik fölött, a társaságból nem mindenki volt ilyen szerencsés. Az első generációs vonatok (ilyenjei vannak a Szerb Vasútnak is , igaz, már csak három darab Zomborban) négy tengelyen hajtott motorkocsiból és futó vezérlőkocsiból állnak, hajtásuk dízel-hidraulikus. 1981 és 1986 között készültek a Đuro Đakovićnál Slavonski Brodban. 1997-ben építettek át 14 szettet, ekkor a külsejük és a belső felépítésük is alaposan megváltozott. Az Eszék környékére állomásított vonatok döntött, szögletes vezetőállást kaptak, új, 230 kW-os MAN dízelmotorokat, amik immár mindkét kocsi belső forgóvázát hajtják hidraulikusan, így 2'B'+B'2'-re módosult a tengelyelrendezés (az első széria kocsijai is kétmotorosak, melyek teljesítménye egyenként 210 kW volt). A 100-as sorszámmal kezdődő kocsik nehezebbek is, 67 helyett 70 tonnát nyom egy kétkocsis egység. Belsejük lila elemeiről
bármikor fölismerhetők.
![]() | |
A HŽ 7 121 011 Donja Stubica és Gornja Stubica közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2014:10:27 11:53:40 Gornja Stubica Donja Stubica 440 HŽ 7121 HŽ motorvonat Horvátország Balkán motorkocsi MACOSA határon túl ragadt vasútvonal |
Ismét egy mellékvonal, ezúttal azonban a Zabok állomás utáni Hum Lug pályaelágazástól induló, a Zabok-Stubicai HÉV által épített rövidke szárnyvonalon vagyunk. A síkvidéki vonal fő célja az 58 fokos gyógyvízzel rendelkező Gornja Stubica fürdőhely bekapcsolása volt a vasúthálózatba. A HŽ meglepően tisztességes vonatforgalmat bonyolít errefelé.
![]() | |
A HŽ 7 121 011 Gornja Stubica állomásonFotó: Raffai Tamás Készítés ideje: 2014:10:27 12:04:44 Gornja Stubica Donja Stubica 440 HŽ 7121 HŽ motorvonat Horvátország Balkán motorkocsi MACOSA határon túl ragadt vasútvonal |
![]() | |
A HŽ 7 121 011 Gornja Stubica állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2014:10:27 11:59:24 Gornja Stubica 440 HŽ 7121 HŽ motorvonat Horvátország Balkán motorkocsi MACOSA határon túl ragadt vasútvonal |
![]() | |
A HŽ 7 121 011 Gornja Stubica állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2014:10:27 12:00:47 Gornja Stubica 440 HŽ 7121 HŽ motorvonat Horvátország Balkán motorkocsi MACOSA határon túl ragadt vasútvonal |
![]() | |
Gornja Stubica pénztárhelyiségeFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2014:10:27 12:02:34 Gornja Stubica 440 HŽ egyéb nemmozdony |
![]() | |
Gornja Stubica autentikus, MÁV-HÉV szabványú melléképületeiFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2014:10:27 12:06:40 Gornja Stubica 440 HŽ egyéb nemmozdony |
![]() | |
Gornja Stubica autentikus, MÁV-HÉV szabványú melléképületeiFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2014:10:27 12:06:45 Gornja Stubica 440 HŽ egyéb nemmozdony |
![]() | |
Gornja Stubica autentikus, MÁV-HÉV szabványú melléképületeiFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2014:10:27 12:07:02 Gornja Stubica 440 HŽ egyéb nemmozdony |
![]() | |
Gornja Stubica autentikus, MÁV-HÉV szabványú melléképületeiFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2014:10:27 12:07:19 Gornja Stubica 440 HŽ egyéb nemmozdony |
![]() | |
A HŽ 7 121 011 Donja Stubica és Stubičke Toplice közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2014:10:27 12:43:05 Donja Stubica Stubičke Toplice 440 HŽ 7121 HŽ motorvonat Horvátország Balkán motorkocsi MACOSA határon túl ragadt vasútvonal |
Vannak itt állomásnevek, és akkor érdemes is egy kicsit beszélni erről. A benbe.hu-n az a rendszer, akár a képaláírásokat, akár az Atlasz vonalhálózati térképet nézzük, hogy az Osztrák-Magyar Monarchia területének állomásai azt a nevet viselik, amit a Monarchia korában viseltek, így lett Bruck an der Leithából Királyhida, Banská Bistricából Besztercebánya, Oradeából Nagyvárad és Suboticából Szabadka. Eddig, azt gondolom, teljesen egyértelmű a dolog, bár szlovák vasútbarát fórumon volt már ebből kötekedés, de én ragaszkodom ehhez, igaz, azóta az angol képalákban nem erőltetem a magyar neveket annyira. Ami azóta határainkon kívülre került, az nyílván kapott egy új, helyi nevet, ezt is föl kell tüntetnem, hiszen különben nem lehetne a mai térképekkel összehasonlítani. Az Atlaszban ez akkor látszik, ha az egérkurzort egy szolgálati hely fölé viszed, míg a képeknél a címkék között mindig ott van, és persze mindkét névre lehetséges keresni is a részletes keresőben.
Bonyolultabb a helyzet, ha az állomás, vagy akár az egész vasútvonal a Monarchia területén van, de a békeszerződések idején még nem létezett. Ilyenkor jelenlegi, idegen nevén szerepel, nem is próbálok magyar nevet ráerőltetni. Így például a Besztercebánya-Ruttka vonal állomásai szlovákul szerepelnek, mint Dolny Harmanec, Harmanec Jaskyna, Čremošné és Horná Štubna obec (Olmányfalva és Kisélesd létezett a korábbi hermándi HÉV vonal mentén, annak nevét örökölték a mai állomások). Kis csalást követtem el Zólyom esetében, mivel ott az eredeti MÁV állomás ma a teherpályaudvar, az Ó-Zólyom néven szerepel a térképen, de persze szlovákul is föl van tüntetve (Zvolen nakladná stanica). Az új személypályaudvar pedig a régitől megörökölte a Zólyom nevet, így hiába új állomás, nem Zvolen osobná stanica néven szerepel az Atlaszban. Itt viszont, hiába MÁV-HÉV szabványszerződés alapján, bőven a Monarchia idejében épült a vonal és annak legtöbb megállóhelye, állomása is, mindenhol horvát nevek szerepelnek - ennek oka egyszerűen az, hogy a Horvát Királyság szuverén állam volt, csak perszonálunióban állt a Magyar Királysággal (és néhány további részegységgel együtt alkották a Magyar Szent Korona Országait, így már érthető a többesszám). Itt a hivatalos nyelv a horvát volt, olyannyira, hogy a vasutasok nem is igen tudtak magyarul (ami a magyar mozdonyvezetők és a horvát bakterok között néha vicces, néha halálos eseményekhez vezetett). Itt tehát az állomások nevei is eleve horvátok voltak. Sokat azonban Jugoszlávia idejében átneveztek, itt a többi monarchiabeli állomáséhoz hasonlóan, követve az eddig logikát, két horvát nyelvű név szerepel: az eredeti, MÁV idők beli elnevezés (eredeti, horvát nyelven) és az új, mondhatni HŽ-korabeli név. Így lett Sutinske-Toplice 11. sz. őrház másik neve Poznanovec, a szlovéniai Belatinc pedig Lipovci. Eltérések azért itt is előfordulhatnak.
![]() | |
A HŽ 2 044 022 Budinšćina állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2014:10:27 13:26:20 HŽ 2044 HŽ Horvátország Balkán dízelmozdony Kennedy hegyek határon túl ragadt vasútvonal Kennedyfélék napos |
Már egy ideje Horvátországban voltunk, és még csak egyszer szívtuk meg. Ez nyílván másnak is gyanús lett, ugyanis megláttuk várakozni Budinšćina állomáson ezt a szép Kis Karavellás gyorsvonatot, és rögtön spuriztunk is ki a fotóhelyre, ahol azonban jó ideig nem jött semmi. Majd teljesen váratlanul (és számomra a leggázabb fényeknél) elment, de mire visszaértünk Budinšćinára, odaért egy újabb, és az is csak állt.
![]() | |
A HŽ 2 044 022 Budinšćina és Hrašćina Trgovišće közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2014:10:27 14:12:49 Hrašæina Trgovišæe Budinšæina 430 HŽ 2044 dízelmozdony Horvátország HŽ Kennedy Balkán határon túl ragadt vasútvonal Kennedyfélék |
![]() | |
A HŽ 2 044 024 Budinšćina állomásonFotó: Raffai Tamás Készítés ideje: 2014:10:27 14:23:59 Budinšæina 430 HŽ 2044 dízelmozdony Horvátország HŽ Kennedy Balkán határon túl ragadt vasútvonal Kennedyfélék napos |
![]() | |
A HŽ 2 044 024 Budinšćina állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2014:10:27 14:30:08 Budinšæina 430 HŽ 2044 dízelmozdony Horvátország HŽ Kennedy Balkán határon túl ragadt vasútvonal Kennedyfélék napos |
![]() | |
A HŽ 7 121 030 Hrašćina Trgovišće és Budinšćina közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2014:10:27 16:04:26 Hrašæina Trgovišæe Budinšæina 430 HŽ 7121 HŽ motorvonat Horvátország Balkán motorkocsi MACOSA határon túl ragadt vasútvonal |
![]() | |
A HŽ 7 121 030 Budinšćina és Hrašćina Trgovišće közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2014:10:27 16:04:34 Hrašæina Trgovišæe Budinšæina 430 HŽ 7121 HŽ motorvonat Horvátország Balkán motorkocsi MACOSA határon túl ragadt vasútvonal |
Aztán Zágráb felől már csak motorvonat jött, mire végre a második mozdonyos vonat is előbukkant.
![]() | |
A HŽ 2 044 024 Budinšćina és Hrašćina Trgovišće közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2014:10:27 16:15:37 Hrašæina Trgovišæe Budinšæina 430 HŽ 2044 dízelmozdony Horvátország HŽ Kennedy Balkán határon túl ragadt vasútvonal Kennedyfélék borult |
Persze ugyanott lőttem meg, mert a másik irányból érkező mozdonyos vonatot vártam - de úgy tűnik, teljes fejreállás volt. Amiket késett és keresztre váró vonatoknak véltünk, azok valójában Budinšćinából indultak, mivel a hegyi szakaszon éppen vágányzár volt Varasd felé: csak ez sehova nem volt kiírva, meg a forgalmi személyzet semmilyen nyelven nem beszélő tagjaiból sem sikerült kiszedni. Esküszöm, még horvátul se nagyon tudtak. Úgyhogy itt eltemettük ezt a napot és elhúztunk haza, hogy másnap ismét a jóval értelmesebb Szlovéniába menjünk fotózni.
![]() | |
A HŽ 7 121 012 Zabok állomásonFotó: Raffai Tamás Készítés ideje: 2014:10:27 16:27:04 Hrašæina Trgovišæe Budinšæina 430 HŽ 2044 dízelmozdony Horvátország HŽ Kennedy Balkán határon túl ragadt vasútvonal Kennedyfélék napos |
![]() | |
A HŽ 7 121 012 Zabok állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2014:10:27 17:09:43 Zabok 430 440 435 HŽ 7121 HŽ motorvonat Horvátország Balkán motorkocsi MACOSA határon túl ragadt vasútvonal |
![]() | |
Zabok állomásFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2014:10:27 17:10:13 Zabok 430 440 435 HŽ egyéb nemmozdony |
![]() | |
A HŽ 7 121 011 Zabok állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2014:10:27 17:19:28 Zabok 430 440 435 HŽ 7121 HŽ motorvonat Horvátország Balkán motorkocsi MACOSA határon túl ragadt vasútvonal |
![]() | |
A HŽ 7 121 011 ás 012 Zabok állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2014:10:27 17:20:46 Zabok 430 440 435 HŽ 7121 HŽ motorvonat Horvátország Balkán motorkocsi MACOSA határon túl ragadt vasútvonal |
![]() | |
A HŽ 7 121 012 Zabok állomáson, előtte büszkén áll a jegyvizsgálójaFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2014:10:27 17:21:58 Vasút és Ember nemmozdony |
![]() | |
A HŽ 7 121 011 Zabok állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2014:10:27 17:25:21 Zabok 430 440 435 HŽ 7121 HŽ motorvonat Horvátország Balkán motorkocsi MACOSA határon túl ragadt vasútvonal |
![]() | |
A HŽ 2 044 002 és a 7 121 012 Zabok állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2014:10:27 17:26:31 Zabok 430 440 435 HŽ 2044 dízelmozdony Horvátország HŽ Kennedy Balkán kereszt határon túl ragadt vasútvonal Kennedyfélék |
Este még lőttünk pár képet a zaboki állomáson, majd visszavonultunk a szállodánkba, ami amolya kamionos szálló volt, remek grillétteremmel, Pelinkováccal és a tulajtól ajándékba kapott pár kupica házival nagyban emelte a napi hangulatunkat a sikertelen fotózás után.
![]() | |
A HŽ 2 062 038 Zabok állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2014:10:27 17:29:27 Zabok 430 440 435 HŽ 2062 dízelmozdony Horvátország HŽ Balkán Kennedy határon túl ragadt vasútvonal Kennedyfélék |
![]() | |
A HŽ 2 062 038 Zabok állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2014:10:27 17:29:44 Zabok 430 440 435 HŽ 2062 dízelmozdony Horvátország HŽ Balkán Kennedy tehervonat tolatós tehervonat határon túl ragadt vasútvonal Kennedyfélék |
Ez a James az éjjeli tehert rakja össze éppen - nehogy fotózni lehessen. A zaboki vonalon elvileg még konténerszállító vonatok is járnak, de ilyet még nem sikerült elkapnunk. Mindenesetre a HŽ 2015-ös tervei között szerepel a Zaprešic-Zabok szakasz villamosítása.
![]() | |
A HŽ 7 121 012 Krapina és Velika Ves közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2014:10:28 09:11:15 Krapina Velika Ves 435 HŽ 7121 HŽ motorvonat Horvátország Balkán motorkocsi MACOSA határon túl ragadt vasútvonal |
Ismét Krapina felé indultunk, de ezúttal csak hogy elmeneküljünk újabb szenvedéseim visszatérő helyéről, Horvátországból. Valami vonatfotót azért sikerült még lőnünk közben.
![]() | |
PFT-menet Durmanec és Hromec közözzFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2014:10:28 10:00:01 Hromec Durmanec 435 HŽ egyéb nemmozdony |
![]() | |
Jelzők és gőzmozdony kiállítva RogatecbenFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2014:10:28 10:21:52 Rogatec 435 Szlovénia gözmozdony |
![]() | |
A SŽ 814 041 Podplat és Tekačevo közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2014:10:28 10:59:32 Podplat Tekačevo 435 813 motorvonat Szlovénia SŽ Balkán motorkocsi hegyek mellékvonal régi FIAT FIAT homlokátjáró felhos |
A régi FIAT motorkocsi viszont nagy fogás, szerintem Szlovéniában ez az utolsó, napi használatban levő példány. Általában a Celje-Imeno vonatot viszi, legalábbis, főleg onnan láttam róla képeket.
![]() | |
A SŽ 312 113-as Desiro Laško és Rimske Toplice közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2014:10:28 12:16:01 Savinja Rimske Toplice Laško 202 Desiro motorvonat Szlovénia Balkán SŽ Desiro folyó motorkocsi |
![]() | |
A SŽ 312 120 Laško és Rimske Toplice között, a háttérben a sörgyár látszikFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2014:10:28 12:32:54 Savinja Rimske Toplice Laško 202 Desiro motorvonat Szlovénia Balkán SŽ Desiro folyó motorkocsi |
Ez itt a Südbahn, vagyis a Bécs - Graz - Laibach - Trieszt fővonal Cilli (Celje) és Steinbrück (Zidani Most) közötti szakasza, amely a Savinja folyó völgyében vezet. Zidani Most deltavágánya igazán megkapó látvány, innen ma a legtöbb vonat Ljubljana felé folytatja útját, de minden nap közlekedik a Bécs-Zágráb EuroCity, ami Zidani Most elkerülésével, egyenesen Dobova felé halad tovább. A Déli Vasút spórolós megoldásainak megfelelően az elképesztő fontosságú csomópont állomása mindössze három vágányos és a delta ljubljanai ágában fekszik. Hasonlóan gagyi hosszú állomásközök, rövid, kétvágányos állomások jellemzik a koperi rámpát
, ahol most több éves rekonstrukció után diadalittasan napi 72-ről 82 párra növelték a vonatok számát. Térközös biztberrel, néhol plusz egy állomási vágánnyal simán duplázni lehetne (még Hrastovljéban
is elférne). Szóval amikor a szlovén vonalak kis kapacitásáról beszélnek, akkor szolidan röhögök. A MÁV vonalhálózata a Transszibériai Vasút vagy a Union Pacific áteresztőképességét tekintve Szlovéniához képest.
![]() | |
Szlovén PFT-jármű LaškónálFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2014:10:28 12:39:07 Savinja Laško Celje Cilli 202 Szlovénia |
![]() | |
A SŽ 312 110 Rimske Toplice és Laško közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2014:10:28 13:10:03 Savinja Rimske Toplice Laško 202 Desiro motorvonat Szlovénia Balkán SŽ Desiro folyó motorkocsi |
Egy ismerős motorvonat két nappal korábbról, csak akkor a Száva völgyében láttuk.
![]() | |
Egy ismeretlen SŽ 312 sorozatú Desiro Laško és Rimske Toplice közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2014:10:28 13:42:52 Savinja Rimske Toplice Laško 202 Desiro motorvonat Szlovénia Balkán SŽ Desiro folyó motorkocsi |
![]() | |
A SŽ 342 014 Laško és Rimske Toplice közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2014:10:28 13:59:00 Savinja Rimske Toplice Laško 202 342 Szlovénia villanymozdony SŽ Balkán |
A vasútvonal kettévágja a sörgyár területét, és a kerítésnek támasztott (sajnos üres) sörösrekeszeket átfújta a szél a korláton. Így inni nem tudtam (amúgyis vezettem), viszont volt miből magaslatot ácsolnom magamnak a délutáni ljubljanai EC-hez.
![]() | |
A SŽ 312 133 Laško és Rimske Toplice közöttFotó: Raffai Tamás Készítés ideje: 2014:10:28 14:10:07 Savinja Rimske Toplice Laško 202 342 Szlovénia villanymozdony SŽ Balkán legjobb folyó |
![]() | |
A SŽ 312 133 Laško és Rimske Toplice közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2014:10:28 14:12:10 Savinja Rimske Toplice Laško 202 Desiro motorvonat Szlovénia Balkán SŽ Desiro motorkocsi |
![]() | |
Szlovén tanyaFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2014:10:28 14:14:29 Szlovénia |
![]() | |
A SŽ 312 132 Laško és Rimske Toplice közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2014:10:28 14:38:36 Savinja Rimske Toplice Laško 202 Desiro motorvonat Szlovénia Balkán SŽ Desiro motorkocsi |
Ez a személyvonat Dobovába tart, de idani Mostban irányt fog váltani, nem kerüli el a deltán.
![]() | |
A SŽ 363 021 Rimske Toplice és Laško közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2014:10:28 14:39:54 Savinja Rimske Toplice Laško 202 363 Szlovénia villanymozdony Balkán tehervonat SŽ ellenfény nyílt vonal napos |
![]() | |
A SŽ 363 004 Laško és Rimske Toplice közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2014:10:28 14:53:48 Savinja Rimske Toplice Laško 202 363 Szlovénia villanymozdony Balkán tehervonat SŽ nyílt vonal templom napos |
![]() | |
Egy SŽ 310 Pendolino Laško és Celje közöttFotó: Raffai Tamás Készítés ideje: 2014:10:28 15:22:22 Savinja Laško Celje Cilli 202 Pendolino motorvonat Szlovénia SŽ Pendolino nagysebességü vasút Balkán |
A négyáramrendszerű, billenőszekrényes motorvonatok hossza szépen mutatja az ország méretét, mondjuk a cseh testvérrel összehasonlítva. Valójában azóta igencsak megbánták a rövid kivitelt, belföldi forgalomban is lenne igény legalább egy betétkocsira, Bécs vagy Zágráb felé egylőre esélytelen így járatni. Koperből hazafelé ilyennel utaztam Ljubljana és Maribor között, és eléggé tele volt, viszont kényelmes volt, a dülöngélést egyáltalán nem éreztem (épp ez a célja a bedőlésnek egyébként), egyedül a bunkerszerűen szűk ablakok zavaróak. A szavak szintjén tervbe van véve a magyarországi futásengedély megszerzése, így a napi egy pár Ljubljana-Muraszombat IC Zalaegerszegig lenne hosszabbítható, ha valamikor 2016 második felében elkészül a 25-ös szlovén szakaszának villamosítása is. Azért nagy összegben nem fogadnék a magyarországi Pendolino-forgalomra, így a valódi nagysebességű motorvonat látványáért az elkövetkező évtizedben is Kassára vagy a schwechati reptérre kell majd utazni.
![]() | |
Egy SŽ 310 Pendolino Laško és Celje közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2014:10:28 15:11:13 Savinja Laško Celje Cilli 202 Pendolino motorvonat Szlovénia SŽ Pendolino nagysebességü vasút Balkán |
![]() | |
A SŽ 312 Desiro motorvonatok csatolva Laško és Celje közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2014:10:28 15:19:00 Savinja Laško Celje Cilli 202 Desiro motorvonat Szlovénia Balkán SŽ Desiro motorkocsi |
![]() | |
A SŽ 312 Desiro motorvonat Laško és Celje közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2014:10:28 15:27:40 Savinja Laško Celje Cilli 202 Desiro motorvonat Szlovénia Balkán SŽ Desiro motorkocsi |
![]() | |
A SŽ 363 tehervonattal Laško és Celje közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2014:10:28 16:03:36 Savinja Laško Celje Cilli 202 363 Szlovénia villanymozdony Balkán tehervonat SŽ folyó nyílt vonal híd hegyek napos |
![]() | |
A SŽ 312 002 Celje és Laško közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2014:10:28 16:09:16 Savinja Laško Celje Cilli 202 Desiro motorvonat Szlovénia Balkán SŽ Desiro motorkocsi |
![]() | |
A SŽ 342 025 Laško és Celje közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2014:10:28 16:28:49 Savinja Laško Celje Cilli 202 342 Szlovénia villanymozdony SŽ Balkán |
![]() | |
A SŽ 342 025 Laško és Celje közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2014:10:28 16:17:37 Savinja Laško Celje Cilli 202 342 Szlovénia villanymozdony SŽ Balkán legjobb folyó |
![]() | |
A SŽ 363 034 Pragersko állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2014:10:28 18:18:10 Pragersko 202 25 363 Szlovénia villanymozdony Balkán tehervonat SŽ éjszakai |
Aztán el kellett hagynunk a Savinja völgyét, hogy a Pragersko - Ormož - Muraszombat - Őrihodos vonalhoz érjünk. Itt az éjjeli szállást Ptujban reméltük megtalálni, ami végül sikerült is.
![]() | |
A SŽ 715 102 Pragersko állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2014:10:28 18:20:37 Pragersko 202 25 813 motorvonat Szlovénia SŽ Balkán motorkocsi éjszakai kék óra |
![]() | |
A SŽ 342 023 Pragersko állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2014:10:28 18:25:47 Pragersko 202 25 342 Szlovénia villanymozdony SŽ Balkán éjszakai |
![]() | |
A Metrans 761 006-6 Pragersko állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2014:10:28 18:33:50 Pragersko 202 25 2016 (magán) dízelmozdony magánvasút Szlovénia Herkules Metrans éjszakai |
A kép különlegessége, hogy a dízel azért maradt itt Pragerskóban, mert a Metrans Dunaszerdahely-Koper konténervonatát próbaképpen villanygéppel továbbították.
![]() | |
A SŽ 312 108 Pragersko állomáson(Südbahn) Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2014:10:28 18:38:19 Pragersko 202 25 Desiro motorvonat Szlovénia Balkán SŽ Desiro motorkocsi |
![]() | |
A SŽ 312 005 Pragersko állomáson(Südbahn) Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2014:10:28 18:40:14 Pragersko 202 25 Desiro motorvonat Szlovénia Balkán SŽ Desiro motorkocsi |
![]() | |
A SŽ 664 119 Velika Nedelja és Ormož közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2014:10:29 10:14:30 Velika Nedelja Ormož 25 664 Reagan dízelmozdony Szlovénia SŽ Kennedy Balkán Kennedyfélék |
Hazautunkon még a 25-ös szlovén szakaszán szerettünk volna felsővezeték nélküli képeket lőni. Ez nem olyan egyszerű már, hiszen össze-vissza állítgatták az oszlopokat, majdnem minden állomásközbe jutott már belőlük. Tehervonat sem nagyon volt: az ormoži forgalmista szerint jött ez tíz perc múlva (stimmelt is), majd utána órákon át semmi nem volt várható. Ez is bejött. Azért ez a Dráva-parti fotó nem lett rossz, örülök neki.
![]() | |
A SŽ 711 002 Ivanjkovci és Pavlovci közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2014:10:29 11:19:55 Pavlovci Ivanjkovci 25 813 motorvonat Szlovénia SŽ Balkán motorkocsi köd hegyek borult |
A szlovén Árpád jár a Őrihodos-Muraszombat-Maribor és Őrihodos-Muraszombat-Ljubljana IC-vonatokkal. Ütemes menetrendről szó sincs, mindkettőből egy van naponta, a vonal csöndjét néhány, teljesen random személyvonat dobja még föl. Igazi alibiország alibivasútja, ami hétvégére gyakorlatilag teljesen lehúzza a rolót, jobban, mint Ausztria vagy akár Szlovákia. Mivel kocsi több van, mint vonat, itt a szerelvény sima személyvonatként jár, nem tudom, ilyenkor a büfészakasz üzemel-e. Aki esetleg a bekezdés elején nem vette volna le, az IC-motorvonatok a 127 km dízeles vonal után még 134 km-t megtesznek drót alatt. Ez a teljes út közel 52%-a.
![]() | |
A SŽ 715 102 Ljutomer és Grlava közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2014:10:29 12:18:14 Ljutomer Grlava 25 813 motorvonat Szlovénia SŽ Balkán motorkocsi nyílt vonal borult |
Ljutomer fölött egy észak felé tartó személyvonatot sikerült elkapnunk egy útátjáróban, semmi jó hely nem akadt errefelé. Ez egy német gyártású motorvonat, csak igen átszabva, ezért nehéz meglátni benne a 614-est . Nem úgy az előbb látott IC, amely le sem tagadhatja a DB 624-essel
való hasonlatosságot.
![]() | |
A SŽ 814 124 Muraszombat állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2014:10:29 12:44:20 Muraszombat Murska Sobota 25 813 motorvonat Szlovénia SŽ Balkán motorkocsi FIAT felhos |
Ő pedig egy 714-100 sorozatú motorvonat, a korábban látott FIAT motorkocsiból épült át Szlovéniában. Fölismerhető a kevesebb ajtajáról és az eltérő, kevésbé kemény vonásokat adó lámpáiról.
![]() | |
Egy Reagen a Citadella IC-vel Péterhegy-Tótkeresztúr és Sal közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2014:10:29 14:47:26 Péterhegy-Tótkeresztúr Gornji Petrovci Sal Šalovci 25 664 Reagan dízelmozdony Szlovénia SŽ Kennedy Balkán Kennedyfélék |
![]() | |
A HŽ 7121 008 Sveti Ilja és Turčín közöttFotó: Raffai Tamás Készítés ideje: 2014:10:29 14:58:41 Péterhegy-Tótkeresztúr Gornji Petrovci Sal Šalovci 25 664 Reagan dízelmozdony Szlovénia SŽ Kennedy Balkán Kennedyfélék |
![]() | |
A HŽ 7121 008 Sveti Ilja és Turčín közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:08:06 08:13:01 Sveti Ilja Turčín 430 HŽ 7121 HŽ motorvonat Horvátország Balkán motorkocsi MACOSA határon túl ragadt vasútvonal |
![]() | |
A HŽ 2044 006 Podrute és Mađarevo közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:08:06 08:58:33 Podrute Maðarevo 430 HŽ 2044 dízelmozdony Horvátország HŽ Kennedy Balkán nyílt vonal határon túl ragadt vasútvonal Kennedyfélék napos |
Az előző sikertelenségek után még egy esélyt adtunk a Horvát Vasútnak, egy soproni tartózkodásom alatt egy napra leviharzottunk a Varasd-Zabok vonalszakaszra bepótolni, amit be lehetett. Végülis nem lett annyira rossz, de továbbra sem szeretem ezt az országot.
![]() | |
A HŽ 7121 025 Hrašćina Trgovišće megállóhelyenFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:08:06 09:55:30 Hrašæina Trgovišæe 430 HŽ 7121 HŽ motorvonat Horvátország Balkán motorkocsi MACOSA határon túl ragadt vasútvonal |
A helynek annyi az előnye hogy a vegyesboltban dolgozó kedves és gyönyörű eladólány tudott angolul. Mindenből van egy első.
![]() | |
A HŽ 2044 020 Budinšćina és Podrute közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:08:06 10:57:07 Budinšæina Podrute 430 HŽ 2044 dízelmozdony Horvátország HŽ Kennedy Balkán nyílt vonal templom táj határon túl ragadt vasútvonal Kennedyfélék napos |
Ezt már hajlandó voltam fényképnek minősíteni. Virtuális vállveregetésért meg lehet keresni Székely Viktort a képben!
![]() | |
A HŽ 2044 006 Podrute és Budinšćina közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:08:06 11:30:15 Budinšæina Podrute 430 HŽ 2044 dízelmozdony Horvátország HŽ Kennedy Balkán nyílt vonal táj hegyek templom határon túl ragadt vasútvonal Kennedyfélék napos |
![]() | |
A HŽ 2044 006 Podrute és Budinšćina közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:08:06 11:30:42 Budinšæina Podrute 430 HŽ 2044 dízelmozdony Horvátország HŽ Kennedy Balkán nyílt vonal magaslatról határon túl ragadt vasútvonal Kennedyfélék napos |
![]() | |
A HŽ 2044 006 Podrute és Budinšćina közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:08:06 13:00:24 Budinšæina Podrute 430 HŽ 2044 dízelmozdony Horvátország HŽ Kennedy Balkán nyílt vonal hegyek táj magaslatról határon túl ragadt vasútvonal Kennedyfélék napos |
![]() | |
A HŽ 7121 001 Budinšćina és Podrute közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:08:06 13:13:51 Budinšæina Podrute 430 HŽ 7121 HŽ motorvonat Horvátország Balkán motorkocsi MACOSA határon túl ragadt vasútvonal |
![]() | |
A HŽ 7121 008 Mađarevo és Podrute közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:08:06 14:49:01 Podrute Maðarevo 430 HŽ 7121 HŽ motorvonat Horvátország Balkán motorkocsi MACOSA határon túl ragadt vasútvonal |
![]() | |
A Csömödéri Erdei Vasút C50-408 által vontatott szerelvénye Iklódbördöcei temető és Csömödér között a lenti vonalonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:08:06 17:08:44 Nagyvasúti keresztezés Iklódbördõcei temetõ Csömödér ÁEV 185 C50 kisvasút dízelmozdony nyílt vonal Kárpát-medencei kisvasút napos |
![]() | |
A Csömödéri Erdei Vasút C50-408 által vontatott szerelvénye Iklódbördöcei temető és Csömödér között a lenti vonalonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:08:06 17:09:11 Nagyvasúti keresztezés Iklódbördõcei temetõ Csömödér ÁEV 185 C50 kisvasút dízelmozdony útátjáró Kárpát-medencei kisvasút napos |
![]() | |
A Csömödéri Erdei Vasút C50-408 által vontatott szerelvénye CsömödérenFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:08:06 17:19:58 Csömödér ÁEV 180 185 C50 kisvasút C50 dízelmozdony Kárpát-medencei kisvasút |
![]() | |
A Csömödéri Erdei Vasút C50-408 által vontatott szerelvénye CsömödérenFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:08:06 17:22:28 Csömödér ÁEV 180 185 C50 kisvasút C50 dízelmozdony Kárpát-medencei kisvasút |
![]() | |
A csömödéri C50-405 és C50-410Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:08:06 17:22:46 Csömödér ÁEV 180 185 C50 kisvasút C50 dízelmozdony Kárpát-medencei kisvasút |
![]() | |
A csömödéri C50-404 és C50-347Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:08:06 17:24:38 Csömödér ÁEV 180 185 C50 kisvasút C50 dízelmozdony Kárpát-medencei kisvasút |
![]() | |
A MÁV-START 5341 025 CsömödérenFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2015:08:06 17:27:13 Csömödér ÁEV 180 185 FLIRT (MÁV) motorvonat Flirt kisvasút MÁV piros motorvonat MÁV megújulás |
Copyright Takács Bence és társai, 2005-2025. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!