sín benbe.hu

Címlap Cikkek RhB Albumok Mozdonyok Atlasz Modellvasút Linkek

-----------------

Triglav - Gőzmozdony Kemencén

Üzembe állt a fölújított kisvasúti gőzös a Kemencei Erdei Múzeumvasúton.

A Műszaki és Közlekedé fotó

A Műszaki és Közlekedési Múzeum v.356-301 Triglav gőzmozdonya befűtve és indulásra készen Kemence állomáson, a kovácsműhely előtt

(könyvjelző)

A Műszaki és Közlekedé fotó

A Műszaki és Közlekedési Múzeum - Kemencei Erdei Múzeumvasút v.356-301 pályaszámú Triglav gőzmozdonya Csarnapuszta közelében

(könyvjelző)

A Triglav gőzös történetéről az üzemeltető Kisvasutak Baráti Köre Egyesület honlapja, a kisvasut.hu a következőket írja:

A szlovéniai Triglav hegy nevét viselő, 600 mm nyomtávolságú szertartályos gőzmozdony a Kisvasutak Baráti Köre Egyesület és a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum megállapodása alapján, az Emberi Erőforrások Minisztérium jóváhagyásával került a Kemencei Erdei Múzeumvasútra, ahol tavasszal megkezdődik optikai felújítása.
A Triglav gőzmozdony 1902-ben épült a müncheni Krauss gyárban 4713 pályaszámon. Első állomáshelye a későbbi névadó Triglav hegy lábánál működő feistritzi erdei vasút volt. 1916-ban a Császári és Királyi Hadsereg Tábori Vasútja (Kaiserliche und Königliche Heeresfeldbahn) vásárolta meg, és állományába vette KKhB RIIId sorozatjellel, 481-es pályaszámon. Az első világháborút követően, a vasút és a környező uradalom akkori tulajdonosa vette meg a KKhB-től, így került a Börzsönybe, az inóci kőbánya, azaz a királyréti uradalom iparvasútjára. A mozdony a műtanrendőri vizsgán (ekkor így nevezték a közlekedési hatósági járművizsgát) a 4-es pályaszámot kapta, de a Triglav név sem veszett el, ma is így ismerik.
A kis masina a Börzsöny fakitermelésének és az ekkoriban újra fellendülő kőbányászatnak köszönhetően azonnal a munka sűrűjébe került, s tehervonatok élén szakadatlanul szolgált az elkövetkező évtizedekben. A második világháborús eseményeket és az államosítást követően már csak két gőzös maradt a vasúton. Az egyikük a Triglav volt. Az államosításkor a magyar országos mozdonyjelölésbe illeszkedő pályaszámot kapott: v.356-301. Ez a pályaszám, amit akkor már egy sok évtizede működő jelölési rendszerben adtak ki, azonban igen különleges, mert "Ő" az egyetlen magyar gőzmozdony, aki a sorozatjele elé egy kisbetűt is kapott. Izgalmas, és még be nen végzett, kutatási feladat az ok felderítése. A rendszeres gőzüzem 1962-ben szűnt meg a Királyréti Erdei Vasúton, ezután a Triglav Paphegy állomáson kapott helyet, ahol fűtőkazánként üzemelt, alkalmanként különvonatokat is továbbított.
A vasutat ma is üzemeltető Ipoly Erdő Zrt. jogelődje 1972-ben a mozdonyt fölajánlotta az akkor szerveződő Nagycenki Széchenyi Múzeumvasút gyűjteményébe, egyben a Közlekedési Múzeum gyűjteményének is része lett. Nagycenken a Kastély állomás mellett található szabadtéri mozdonykiállítás része volt 1974 és 2007 között, Kismaroson 2007-től volt látható.

A felújítás során hamar kiderült, hogy a mozdony üzemképessé tehető, ennek oroszlánrészére Debrecenben került sor az Energoszerviznél, KBK-tagok hathatós közreműködése mellett. Óriási eredmény az egyesület számára, hogy erre a szakmailag rendkívül komoly felújításra és a nosztalgiaüzemben való használatra a tulajdonos Közlekedési Múzeumtól engedélyt kaptak. A Triglav a legöregebb üzemképes kisvasúti gőzmozdony Magyarországon, de összességében is előkelő helyet foglal el az üzemképes gőzösök között.

A Műszaki és Közlekedé fotó

A Műszaki és Közlekedési Múzeum - Kemencei Erdei Múzeumvasút v.356-301 Triglav Csarnapuszta és Kőrózsa között

A Műszaki és Közlekedé fotó

A Műszaki és Közlekedési Múzeum - Kemencei Erdei Múzeumvasút v.356-301 Triglav Csarnapuszta és Kőrózsa között

(könyvjelző)

Erős emelkedőben kapaszkodik a gyönyörű arányokkal rendelkező gőzgép.

A gőzmozdony közlekedési napjáról egy videót is föltöltöttem a YouTube-csatornámra :

A Műszaki és Közlekedé fotó

A Műszaki és Közlekedési Múzeum - Kemencei Erdei Múzeumvasút v.356-301 Triglav Csarnapuszta és Kőrózsa között

(könyvjelző)

A Dunakeszin gyártott zárt személykocsi eredetileg Királyrét számára készült, és ott akár a Triglavval is közlekedhetett. Később Gemencen át Mesztegnyőre érkezett, ahol 760 mm-es vendégforgóvázakon próbálták használni, inkább kevesebb, mint több sikerrel. A KBK egy megvásárolt Bak-kocsiért cserébe kapta meg, a felújítás pedig az eredeti gyártó DVJ-nél történt lassan, de rendkívül igényesen. Hála a teljeskörű pályafelújításnak, ma már korlátozás nélkül közlekedhet Kemencén, így a hideg időszak alapjárműve, de nyáron is tud segíteni nagy kapacitásának köszönhetően. A mégrégebbi, értékesebb, favázas járművek így csak különleges alkalmakkor kell közlekedjenek.

Rengeteg kisvasúton fotóztam már Svájctól Bulgáriáig, talán ezek a képek is érdekelnek téged:

A Műszaki és Közlekedé fotó

A Műszaki és Közlekedési Múzeum - Kemencei Erdei Múzeumvasút v.356-301 Triglav Csarnapuszta és Kőrózsa között

A Műszaki és Közlekedé fotó

A Műszaki és Közlekedési Múzeum - Kemencei Erdei Múzeumvasút v.356-301 Triglav Kőrózsa és Strand-Godóvár között

A híd előtt jobbra elfutó laposabb földcsík a hajdani királyházi szárnyvonal alépítménye.

A Műszaki és Közlekedé fotó

A Műszaki és Közlekedési Múzeum - Kemencei Erdei Múzeumvasút v.356-301 Triglav Godóvár állomáson

A Műszaki és Közlekedé fotó

A Műszaki és Közlekedési Múzeum - Kemencei Erdei Múzeumvasút v.356-301 Triglav Godóvár állomáson

(könyvjelző)

A Triglav Kismaroson
A Triglav Kismaroson
Triglav első szilvesztere Kemencén
Triglav első szilvesztere Kemencén, ekkor még kérdéses volt, hogy fog-e valóban füstölni

A Kemencei Erdei Múzeumvasú fotó

A Kemencei Erdei Múzeumvasút P5 Pankaszi MD40 dízelmozdonya Godóvár és Pityur-rétje között

A Kemencei Erdei Múzeumvasú fotó

A Kemencei Erdei Múzeumvasút P5 Pankaszi MD40 dízelmozdonya Godóvár és Pityur-rétje között a II. hídnál

A Műszaki és Közlekedé fotó

A Műszaki és Közlekedési Múzeum - Kemencei Erdei Múzeumvasút v.356-301 Triglav Godóvár és Pityur-rétje között

(könyvjelző)

A Műszaki és Közlekedé fotó

A Műszaki és Közlekedési Múzeum - Kemencei Erdei Múzeumvasút v.356-301 Triglav Godóvár és Pityur-rétje között

A Műszaki és Közlekedé fotó

A Műszaki és Közlekedési Múzeum - Kemencei Erdei Múzeumvasút v.356-301 Triglav 600 mm nyomtávolságú keskennyomközű gőzmozdonya Feketevölgy mh. és Feketevölgy között

A Műszaki és Közlekedé fotó

A Műszaki és Közlekedési Múzeum - Kemencei Erdei Múzeumvasút v.356-301 Triglav 600 mm nyomtávolságú keskennyomközű gőzmozdonya Feketevölgy mh. és Feketevölgy között

(könyvjelző)

A Műszaki és Közlekedé fotó

A Műszaki és Közlekedési Múzeum - Kemencei Erdei Múzeumvasút v.356-301 Triglav 600 mm nyomtávolságú keskennyomközű gőzmozdonya Feketevölgy mh. és Feketevölgy között

(könyvjelző)

10 évvel ezelőtt még az első osztályommal segítettem megépíteni azt a hiányzó három vágánymezőnyi szakaszt (kb. 24 métert), amivel idáig elért újra a Kemencei Erdei Vasút . Később több más projekten, többek között Feketevölgy állomás kezdőponti váltókörzetén is dolgoztunk. Itt az árvíz nem mosta el a pályát, de a természet teljesen visszavette, így rendes közlekedésre nem volt alkalmas, a vonatok a panziótól északra fekvő megállóhelytől tolva közlekedtek Godóvárig.

A Műszaki és Közlekedé fotó

A Műszaki és Közlekedési Múzeum - Kemencei Erdei Múzeumvasút v.356-301 Triglav Feketevölgy állomáson

A Műszaki és Közlekedé fotó

A Műszaki és Közlekedési Múzeum - Kemencei Erdei Múzeumvasút v.356-301 Triglav Feketevölgy állomáson

(könyvjelző)

A Műszaki és Közlekedé fotó

A Műszaki és Közlekedési Múzeum - Kemencei Erdei Múzeumvasút v.356-301 Triglav Feketevölgy állomáson

A Műszaki és Közlekedé fotó

A Műszaki és Közlekedési Múzeum - Kemencei Erdei Múzeumvasút v.356-301 Triglav Feketevölgy állomáson

A Kemencei Erdei Múzeumvasú fotó

A Kemencei Erdei Múzeumvasút P5 Pankaszi Pityur-rétje és Godóvár között

A Kemencei Erdei Múzeumvasú fotó

A Kemencei Erdei Múzeumvasút P5 Pankaszi Pityur-rétje és Godóvár között

A Műszaki és Közlekedé fotó

A Műszaki és Közlekedési Múzeum - Kemencei Erdei Múzeumvasút v.356-301 Triglav Pityur-rétje és Godóvár között

(könyvjelző)

A Műszaki és Közlekedé fotó

A Műszaki és Közlekedési Múzeum - Kemencei Erdei Múzeumvasút v.356-301 Triglav Pityur-rétje és Godóvár között

(könyvjelző)

A Műszaki és Közlekedé fotó

A Műszaki és Közlekedési Múzeum - Kemencei Erdei Múzeumvasút v.356-301 Triglav Pityur-rétje és Godóvár között

(könyvjelző)

Ha kedveled a gőzmozdonyokat, érdemes lehet ezeket a képeket is megnézned:

A Műszaki és Közlekedé fotó

A Műszaki és Közlekedési Múzeum - Kemencei Erdei Múzeumvasút v.356-301 Triglav Godóvár és Kőrózsa között

A Műszaki és Közlekedé fotó

A Műszaki és Közlekedési Múzeum - Kemencei Erdei Múzeumvasút v.356-301 Triglav Godóvár és Kőrózsa között

(könyvjelző)

További képeim a Kemencei Kisvasútról:

Ha pedig további őszies vonatfotókat szeretnél látni, itt a lehetőség .

A Műszaki és Közlekedé fotó

A Műszaki és Közlekedési Múzeum - Kemencei Erdei Múzeumvasút v.356-301 Triglav Godóvár és Kőrózsa között

További képeim a Kemencei Kisvasútról:

A Műszaki és Közlekedé fotó

A Műszaki és Közlekedési Múzeum - Kemencei Erdei Múzeumvasút v.356-301 Triglav Kemence állomáson, a fatelep kiágazásánál

[VIDEÓ] Videó a Triglav gőzmozdony 2023. októberi közlekedéséről a Kemencei Erdei Múzeumvasúton

(könyvjelző)

Az egyedülálló Krauss-München gyártású, 600 mm nyomtávolságú gőzmozdony a kisvasút legújabb szenzációja.

Köszönöm a figyelmedet! Kérlek, maradj a benbe.hu-n!

Keress a címkék közöttg

Hasonló képek:

 425 962VL10 8444 001V43 2263

Helyszínek:

Mozdonysorozatok:

v.356

 

Régi és új albumok:

142 - Nurmi futásaBúcsúcsókA WaldenburgerbahnBayern, MünchenBezárt Govora

Albumok Mozdonyok Atlasz RhB Cikkek Toolbox

-----------------

Copyright Takács Bence és társai, 2005-2023. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!

Címlap Cikkek Mozdonyok Atlasz Modellvasút Linkek