sín benbe.hu

Címlap Cikkek RhB Albumok Mozdonyok Atlasz Modellvasút Linkek

-----------------

EMU.89, a nosztalgia
Tátrai Villamos

A Tátrai Villamos Vasút felújítására gyártott, gömbölyded kocsik közül egyet teljesen felújítottak, azóta számos szombaton közlekedik Poprád-Felka és Csorba-tó között, egy ilyen napon látogattuk meg nagy havazásban.

A ŽSSK 425 952-9 Nagys fotó

A ŽSSK 425 952-9 Nagyszalók (Velky Slavkov, Szlovákia) és Alsóerdőfalu (Nová Lesná, Szlovákia) között, a háttérben az Alacsony-Tátra

A ŽSSK 425 952-9 Nagys fotó

A ŽSSK 425 952-9 Nagyszalók (Velky Slavkov, Szlovákia) és Alsóerdőfalu (Nová Lesná, Szlovákia) között, a háttérben az Alacsony-Tátra

(könyvjelző) (Tátrai Villamos HÉV)

Újabb túránk vezetett a Magas-Tátrába, amit nem bírunk megunni (és bárhányszor voltam is ott, egy nyári képem sincs, valahogy nyáron mindig más célok voltak). Ezúttal azért indultunk útnak, mert közlekedett a frissen felújított Tatra EMU 89 sorozatú, nosztalgia motorvonati szerelvény. Én ugyanis túl későn kezdtem el járni a Tátrába, így a hagyományos, villamos-arcélű (de vasúti forgóvázakkal rendelkező) vonatok, amiket az Északisí Világbajnokságra építettek 1970-ben) kimaradtak nekem, mindig csak a GTW 2/6 típusú, Tetrapak becenevű vonatokat fényképezem. Ezért a Tatranská Kometa is mindig bakancslistás volt, jó, hogy összejött, és most a Tatra szerelvényt is muszáj volt elkapni.

Ezek a képek saját albumot kaptak, mivel rengeteg információt szeretnék megosztani, és ehhez jobb megoldás az önálló szereplés. Sok felvidéki képem viszont az új, tematikus napi galériába fog majd kerülni, mert az csak egy alaposan dokumentált téma újralátogatása (Szlovákiában már mindenhol voltam rengetegszer), itt a Magas-Tátrában is csak a régi Tatra EMU 89 motorvonat a merő újdonság (Hajtó Bálintnak minden példányról van saját fotója). Legalábbis nekem.

Az új napi tematikus képek rendszerébe itt nyerhetsz egy kis bepillantást:

Napi: 99

Index


A 117 176 ring a havas erdőben, nem messze a hazai közforgalmú vasúthálózat legmagasabb pontjától (379 m tf.)

Kisvasút: 34

Index


A MÁV Mk48 2030 Szépjuhászné és János-hegy között

Városi: 99

Index


A 4338-as budapesti Tatra villamos a Völgy utcánál

Szlovákia: 47

Index


A ZSSK 861 035-8 Végles és Zólyom között

Dok: 33

Index


A turai Schossberger-kastély

A ŽSSK 425 957-8 Alsóe fotó

A ŽSSK 425 957-8 Alsóerdőfalu és Nagyszalók között

(könyvjelző) (Tátrai Villamos HÉV)

A hagyományos színezés helyett ez a motorkocsi már a Blonski fényezést viseli magán, ami szerintem kevésbé szép, mint az eredeti. Ha nem lenne felhős az idő, a Rysy előhegyei látszódnának a háttérben.

A ŽSSK TEŽ EMU89  fotó

A ŽSSK TEŽ EMU89 0009 Nagyszalók és Alsóerdőfalu között

(könyvjelző) (Tátrai Villamos HÉV)

Az Alacsony-Tátrával a háttérben megjelent a nap első számú fotótémája, a Tatra gyártmányú, hetvenes évekbeli Tátrai Elektricska.

A ŽSSK EMU 89 0009 Als fotó

A ŽSSK EMU 89 0009 Alsóerdőfalu és Nagyszalók között, a háttérben, a felhőbe burkolózva, a Magas-Tátra vonulata

A ŽSSK EMU 89 0009 Szi fotó

A ŽSSK EMU 89 0009 Szikraház és Tátraotthon között

A ŽSSK EMU 89 0009 Szi fotó

A ŽSSK EMU 89 0009 Szikraház és Tátraotthon között a Slovnaft benzinkútjánál

(könyvjelző) (Tátrai Villamos HÉV)

Ez annyira autentikus, hogy a Slovnaft/MOL töltőállomás tipikus tátrai témáját magyarázni sem kell a nosztalgia-motorvonat mellett.

A ŽSSK EMU 89 0009 Pop fotó

A ŽSSK EMU 89 0009 Poprádi-tó és Szentiványi-csorbató között

A ŽSSK EMU 89 0009 Pop fotó

A ŽSSK EMU 89 0009 Poprádi-tó (Popradské pleso) és Szentiványi-csorbató (Štrbské pleso) között

(könyvjelző) (Tátrai Villamos HÉV)

EMU89

Tatranská elektrická železnica
ČSD, ŽSSK

EMU89 0009

Gyártás: 1965-1970
Gyártó: ČKD Tatra, Smíchov
Pályaszámok: ČSD EMU 89.001-018; ŽSR 420.952-968
Teljesítmény: 320 kW
Szolgálati tömeg: 47,4 t

Wikipedia
Fényképek
A kirándulók nem is tudják, milyen érdekesség porzik el mellettük a hóban. Elvégre, ez is piros, mint a többi. A részben a Tatra T3-as villamos dizájnjára hajazó jármű azért nem csak a kékre színezett panorámaablakaival tér el a kistestvértől, hanem például a jóval robosztusabb, valóban vasúti jellegű forgóvázakkal is. Az elektricskát le tudta gyártani a hazai ipar is, az újjáépülő fogaskerekűhöz viszont Svájcból szerezték be a járműveket, amelyek jóval szögletesebb dizájnúak voltak, de a kékre színezett üveg náluk is meg volt. A kevés ajtó inkább a kirándulóforgalomnak felelt meg, már akkor sem az elővárosi közlekedés volt a jellemző itt, bár Szlovákia egyik legsűrűbb és legütemesebb menetrendje alakult ki a Magas-Tátrában lassan. Sajnos a nosztalgiavonaton nem volt nagy tömeg, de a menetrend szerinti vonatok szokás szerint tömve voltak.

Poprádi-tó megálló még télen is népszerű kirándulóhely, de innen akár a magasan fekvő menedékházak, akár a Poprád-folyó egyik forrásának számító Poprádi-tó is fölkereshető a nyári szezonban. A Poprád-folyó speciális helyzetű a Kárpát-medencében: az egyedüli nagy folyónk, amely nem a Dunán keresztül a Fekete-tengerbe ömlik, hanem a Dunajecen és a Visztulán át a Balti-tengerbe. A dunajeci torkolatig 1576 m az esése. A Poprád völgyében vezető vasútvonalon Késmárkig, néha Stará L'ubovnáig erős a személyforgalom a 840-es, GTW motorkocsikkal, és a legtöbb napon tolatós tehervonat is közlekedik rajta. Plavečig viszont csak a tolatós megy el, pedig onnan jó kapcsolat van Eperjes és Muszynán át Lengyelország felé is. Na nem menetrendileg ott sem, csak az infrastruktúra területén.

A ŽSSK 425 955-2 Szent fotó

A ŽSSK 425 955-2 Szentiványi-csorbató és Poprádi-tó között

A ŽSSK 425 955-2 Szent fotó

A ŽSSK 425 955-2 Szentiványi-csorbató és Poprádi-tó között

(könyvjelző) (Tátrai Villamos HÉV)

A ŽSSK 425 953-7 Poprá fotó

A ŽSSK 425 953-7 Poprádi-tó megállóhelyen

A ŽSSK 425 953-7 Poprá fotó

A ŽSSK 425 953-7 Poprádi-tó megállóhelyen (Popradské pleso, Szlovákia)

(könyvjelző) (Tátrai Villamos HÉV)

A tátrai stílus a favázas vagy azt imitáló házakat jelenti, ebben a stílusban épült Poprádi-tó megállóhely utasvárója is, de egyébként is meghatározza a Magas-Tátra településképét. Rengeteg szálloda, patinás hotel, vagy akár korábbi nemesi villák épültek Ótátrafüreden vagy Tátralomnicon ebben a stílusban. A favázas házak a német eredetük miatt a német Fachwerkhaus néven szerepelnek a címkék között.

A ČSD EMU89 0009 Csorb fotó

A ČSD EMU89 0009 Csorba-tó és Poprádi-tó között

(könyvjelző) (Tátrai Villamos HÉV)

A visszafelé induló motorvonatról egy erdei jelenetet fényképeztünk, a havas, vattacukros fák egyébként is kedvenc témáim közé tartoznak. ár közel sincs elég, legalább végre lettek képeim az EMU89 sorozatú motorvonatról is, ráadásul egészen különleges időjárásban és különböző helyeken. Ez egy nagyon sikeres túránk volt.

A ŽSSK 405 953-1 Mogyo fotó

A ŽSSK 405 953-1 Mogyorós és Csorba között

A ŽSSK 405 953-1 Mogyo fotó

A ŽSSK 405 953-1 Mogyorós és Csorba között

A ŽSSKC 131 083-8 gépm fotó

A ŽSSKC 131 083-8 gépmenetben húz át Csorba állomáson

(Kassa-Oderbergi Vasút)

A ŽSSK OŽ 405 953 fotó

A ŽSSK OŽ 405 953-1 Csorba és Mogyorós között

(könyvjelző) (Csorba-Csorbatavi Villamos Fogaskerekű Vasút)

405

Železničná spoločnost Slovensko a.s. / Ozubnicová železnica Vysoké Tatry

405 952

Gyártó: SLM, Winterthur
BBC, Baden
Üzembeállítás: 1970
Hossz: 33200 mm
Legnagyobb sebesség: 20 km/h hegymenetben, 15 km/h völgymenetben
Szolgálati tömeg: 39 t
Teljesítmény: 340 kW
Felsővezetéki feszültség: 1500 V=
Tengelyelrendezés: (A1)'(A1)'+2'2'

Wikipedia
Fényképek

A Tátrai Villamos és nosztalgiajárműve után elmentünk fogast fotózni, mivel pár év múlva idáig is el fog érni a fővonali nyomvonalkorrekció, és a mai tátracsorbai állomás helyett Csorba falunál épül egy új, a vonal pedig végig az autópályát követve fog haladni. Ehhez a mai Tátracsorba állomástól a megszűnő nagyvasút töltésén végig fogják vezetni a csorbatavi fogaskerekűt, hogy a nagyvasúti csatlakozása ne szűnjön meg. Ez a pálya viszont lapos lesz, így új, a fogashajtás mellett adhéziósan is működő, Stadler GTW motorvonatokat vásárolt a ŽSSK, amelyek hamarosan, még a vonal elkészülte előtt megérkeznek, és leváltják a klasszikus, szintén svájci gyártású járműveket. Ezért volt fontos, hogy a fogasról is bővítsük a képállományunkat.

Szép az alsó állomásról kiemelkedő vágány, a háttérben az úti céllal, a Magas-Tátrával. Az SLM-Winterthur/BBC-Baden gyártású, az elektricskával megegyezően 1500 V egyenfeszültségű motorvonatok formája szoros rokonságban áll a Gornergratbahn háromfázisú motorkocsijaival , ott persze igencsak más a táj a 3000 m fölötti csúcsra vezető vasútvonalon. A Matterhorn és a Ferenc József-csúcs látványai közül azért kérdőjeles, hogy melyik a szebb.

A ŽSSK OŽ 405 953 fotó

A ŽSSK OŽ 405 953-1 pályaszámú fogaskerekű motorvonata a Magas-Tátrában Szentiványi-csorbató és Mogyorós között

(könyvjelző) (Csorba-Csorbatavi Villamos Fogaskerekű Vasút)

A ŽSSK OŽ 405 953 fotó

A ŽSSK OŽ 405 953-1 pályaszámú fogaskerekű motorvonata a Magas-Tátrában Szentiványi-csorbató és Mogyorós között

[VIDEÓ] A ŽSSK EMU89 0009 Nagyszalók és Alsóerdőfalu között

(könyvjelző) (Tátrai Villamos HÉV)

Nagyon rohanós lett a nap a hóval borított utak miatt, egyes fotóhelyeken mindkét kezemre szükségem volt a talponmaradáshoz (vagy elesés esetére a tompításhoz), így csak egy snitt készült a nosztalgiavonatról (és előtte két Tetrapak GTW-ről), de az egyedi kürtök és a jól kivehető motorhang miatt érdemes vetni egy másfél perces pillantást erre is. Ha további Full-HD vonatos videók érdekelnek Magyarországról és Európa különböző részeiről, akkor pedig nézd meg a Youtube-csatornámat !

A ŽSSK 754 004-0 Hnile fotó

A ŽSSK 754 004-0 Hnilec és Sykavka között

(könyvjelző)

Az utolsó fénybogaraknál, és még nagyfényerejű objektív nélkül sikerült csak lefényképezni az eléggé megkésett Margitfalva-Besztercebánya REX vonatot, de azért sikerült. Ezzel az album a végéhez ért, de, mint mindig, örülök ha ajánlhatok még fényképeket, amik érdekelnek, ezúttal a havas Szlovákia területéről:

Köszönöm a figyelmedet! Kérlek, maradj a benbe.hu-n!

Keress a címkék közöttg

Hasonló képek:

425 958405 952 754 300ABe 4/4 II 49

Helyszínek:

Mozdonysorozatok:

EMU89 425

 

Régi és új albumok:

Gőzmozdonnyal a Garam völgyébenChabówka, gőzösmúzeum142 - Nurmi futásaEMU.89, a nosztalgia<br />Tátrai VillamosFotósvonat Balatonfenyvesen

Albumok Mozdonyok Atlasz RhB Cikkek Toolbox

-----------------

Copyright Takács Bence és társai, 2005-2023. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!

Címlap Cikkek Mozdonyok Atlasz Modellvasút Linkek