Hagyományos nézet Csak Prémium képek Az összes kép
MDmot tavasszal
Régi képek a virágok között közlekedő MDmot motorvonatokról a Hortobágyról és a Debrecen-Sáránd-Nagykereki vasútvonalról.
![]() | |
Virág és MDmotFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:04:18 06:23:20 Egerfarmos Mezőtárkány 108 MDmot (MÁV) motorvonat elmúlt tavasz napos nyílt vonal virág |
![]() | |
Virág és MDmotFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:04:18 06:23:31 MDmot (MÁV) motorvonat elmúlt napos nyílt vonal virág tavasz táj templom legjobb keret |
Az MDmot motorvonatok fotózás szempontjából nagy kedvenceim voltak, így lehetséges, hogy a legnagyobb selejtezési hullámuk után tíz évvel még komplett, nekik szentelt galéria kerül elő a merevlemezemről; a bumfordi vonatok különlegesek és számomra a távolság miatt egzotikusak voltak. Gyerekkoromból csak könyvbéli emlékeim voltak szinte róluk, nekem a mellékvonalat mindig a Bézé jelentette, pedig a magyar vasúton létezett a Nagy Testvér is. Mégis, bár utasok, vasutasok, vasútbarátok szívéhez nőttek, és hűségesen szolgáltak 35 éven át, összességében mégis a magyar járműgyártás és a magyar vasúthálózat történetének szomorú lenyomatai.
Szécsey István részletesen leírja a Ganz-MÁVAG motorvonatok 1959-1987 című könyvében az ajánlatot, amire válaszul az MDa előterve megjelent. Ennek főbb pontjai:
- alacsony tengelyterhelés
- 2. osztályú motorkocsi poggyásztérrel, első és másodosztályú pótkocsik és vezérlőpótkocsi alkotja a szerelvényt
- a szerelvényen belül hagyományos kocsihomlokfal-kialakítás
- import vagy licencia alapján gyártott, padló alatti beépítésű dieselmotor
- szintén import vagy licencia hajtómű
- gázolajos, hőkicserélős légfűtés
- várhatóan 150 vonategység megrendelése évi 30 vonat nagyságú csomagokban
A kor gépgyártási színvonalát jellemzik a licenszgépekre vonatkozó kitételek (hazai típus egyszerűen nem felelt meg az elvárásoknak sem motorból, sem hajtóműből), valamint, hogy a Rába Magyar Waggon- és Gépgyárnak ugyan megküldték az ajánlatkérést, ám a Rába-Balaton sikertelensége miatt komolyan nem számoltak velük, a Ganz-MÁVAG pedig, bár egyes tervként elkészítette a MÁV által fölvázolt, rendkívül korszerű vonattípust, rögtön csatolt egy második tervet is, ami a tulajdonképpeni megvalósult MDa-ra mindenben hasonlított. Az új változat elsődleges oka volt, hogy a mozdonyszerű vontató használatával meglévő hazai (VFE családbeli) motortípust is tudtak alkalmazni és a vonat további részeit is hagyományos, ám jelentősen könnyített szerkezettel építhették meg.
Fontos hangsúlyozni, hogy nem a Ganz-MÁVAG mérnökein múlt, hogy a roppant korszerű, padló alatti hajtás még a hetvenes évek elején sem tudott betörni Magyarországra, hanem a hazai politikai és gazdasági környezeten. A gyár fő tevékenysége a nyugati valuta és rubel termelése volt, amihez még mindig a Hargita-utód D1 motorvonatokat ontották a Szovjetuniónak, a tehetséges szerkesztők munkaidejét pedig a rengeteg egyedi, de kis példányszámú vonat tervezése kötötte le. Érdemi fejlesztésre egyszerűen nem maradt sem idő, sem pénz. Mindez ugyanakkor meghatározta, hogy az MDa még abban az országban sem tudott tervezett élettartamánál tovább szolgálni ahol egyébként minden vasúti jármű simán a kétszeresét lehúzza.
![]() | |
Mezőtárkány vasútállomásFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:04:18 06:41:21 Felveteli épületek nemmozdony |
![]() | |
A MÁV-START MDmot 3038 Poroszló és Tiszafüred között - A Tisza-tó turzásán ballag az ősöreg motorvonat ekkor már Füzesabony és Debrecen között, holott volt itt menetrendileg normális, Eger-Fehérgyarmat vonat is. Ma is csak annak lenne értelme.Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:04:18 07:53:23 Tiszafüred Poroszló 108 MDmot (MÁV) motorvonat elmúlt napos nyílt vonal táj tavasz távírópózna virág |
Az MDmot ugyanakkor sok szempontból óriási szintlépés volt a MÁV-nál, hiszen világháború előtti motorkocsikat, gőzmozdonyokat, és a távolsági forgalomban az ABb/Bb motorvonatokat váltotta. Kifejlesztéséhez szabadalmak fűződnek, itt debütált a motorkocsiban az a forgóváz, ami később a Ganz univerzális forgóvázaként a talán legnagyobb export és licencia sikerük lett, és a pótkocsik egyiptomi luxusmotorvonattól örökölt forgóváza a kéttengelyes, merevekeretes járművek után óriási előrelépést jelentett futásminőségben a mellékvonali utasoknak. Ugyanakkor azok a szerkezetbeli könnyítések, amiknek köszönhetően a Koncepció során még meg nem szűntetett "i" és "c" sínes, igazi madzagvasutakon is közlekedhetett, ugyanakkor 100 km/h legnagyobb sebességget kellett tudnia a távolsági forgalom elvárásai szerint, megalapozták a korai búcsú szükségességét.
![]() | |
A MÁV-START MDmot 3038 Hortobágyi halastó és Hortobágy közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:04:18 08:29:06 Hortobágy Hortobágyi halastó 108 MDmot (MÁV) motorvonat elmúlt napos nyílt vonal tavasz tanya |
Nyolc éve készültek ezek a képek, de tudtuk, hogy bármelyik fotózás az utolsó lehet. Az MDmot-ok nagyon fogytak, ezért elég aktívan fotóztuk őket. További képeinket az MDmot motorvonatokról megtalálod a link mögött .
![]() | |
A MÁV-START MDmot 3038 Debrecen és Debrecen közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:04:18 09:26:11 Debrecen Tócóvölgy 108 109 MDmot (MÁV) motorvonat elmúlt napos nyílt vonal magaslatról táj tavasz |
A megszűnt vásártéri vonalat elkerülő tócóvölgyi vonalon jár be Debrecenbe a 3038-as MDa. Egyszer talán balmazújvárosi tram-trainként térhet vissza.
![]() | |
A DKV Bengáli 491 Debrecen állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:04:18 09:45:22 Debrecen villamosai Bengáli villamos Bengáli DKV |
![]() | |
A MÁV-START M44 410 és a Btx 036 Debrecen állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:04:18 10:06:17 Debrecen 100 106 107 109 110 108 105 M44 400 (MÁV) napos gyorsvonati kocsik állomás felvételi épület Bobo |
![]() | |
A MÁV-START M44 410 Debrecen állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:04:18 10:09:17 Debrecen 100 106 107 109 110 108 105 M44 400 (MÁV) napos Bobo |
![]() | |
MagasházFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:04:18 10:11:18 Debrecen villamosai Bengáli villamos Bengáli DKV |
![]() | |
A MÁV-START MDmot 3005 Konyár és Derecske-Vásártér közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:04:18 10:58:55 Konyár Derecske-Vásártér 106 MDmot (MÁV) nyílt vonal wedgie motorvonat elmúlt tavasz mellékvonal |
![]() | |
A MÁV-START Btx 024 Konyár és Derecske-Vásártér közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:04:18 10:59:08 Konyár Derecske-Vásártér 106 MDmot (MÁV) motorvonat elmúlt tavasz napos álló formátum mellékvonal nyílt vonal jelzö magaslatról |
![]() | |
A MÁV-START Btx 016 Konyári Sóstófürdő és Pocsaj-Esztár között, a háttérben virágzó gyümölcsfákFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:04:18 11:41:57 Pocsaj-Esztár Konyári Sóstófürdő 106 MDmot (MÁV) motorvonat elmúlt tavasz napos nyílt vonal táj magaslatról |
![]() | |
A MÁV-START Btx 016 Konyári Sóstófürdő és Pocsaj-Esztár közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:04:18 11:42:00 Pocsaj-Esztár Konyári Sóstófürdő 106 MDmot (MÁV) motorvonat elmúlt tavasz nyílt vonal virág napos mellékvonal |
![]() | |
A MÁV-START Btx 016 Konyári Sóstófürdő és Pocsaj-Esztár közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:04:18 11:53:27 Pocsaj-Esztár Konyári Sóstófürdő 106 MDmot (MÁV) motorvonat elmúlt tavasz napos nyílt vonal táj magaslatról mellékvonal |
![]() | |
A MÁV-START Btx 016 Pocsaj-Esztár megálló-rakodóhelyen (ami mostanában újra állomás, vonatkeresztezési lehetőséggel és közös peronos buszos átszállással, szóval van még remény a hazai mellékvonalaknak!)Fotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:04:18 12:06:47 Pocsaj-Esztár 106 MDmot (MÁV) motorvonat elmúlt tavasz napos mellékvonal állomás felvételi épület |
![]() | |
A MÁV-START Btx 016 Kismarja és Nagykereki közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:04:18 12:20:39 Nagykereki Kismarja 106 MDmot (MÁV) motorvonat elmúlt tavasz útátjáró nyílt vonal mellékvonal |
![]() | |
A MÁV-START Btx 016 Nagykereki állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:04:18 12:28:25 Nagykereki 106 MDmot (MÁV) motorvonat elmúlt tavasz napos állomás utas |
![]() | |
A MÁV-START Btx 016 Nagykereki állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:04:18 12:28:54 Nagykereki 106 MDmot (MÁV) motorvonat elmúlt tavasz állomás felvételi épület napos bárányfelhok |
![]() | |
A vonal folytatása Nagyvárad feléFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:04:18 12:29:47 Palya nemmozdony |
Egyszer ideális lesz a nyomvonal első része, hogy Biharkeresztesen át Nagyvárad belvárosáig érhessen a tram-train vonal.
![]() | |
A MÁV-START Btx 016 Nagykereki állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:04:18 12:30:39 Nagykereki 106 MDmot (MÁV) motorvonat elmúlt napos keret fekete-fehér mellékvonal |
![]() | |
BudiFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:04:18 12:31:56 Vasútállomások kiegészítöi nemmozdony |
![]() | |
A MÁV-START Btx 016 Nagykereki állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:04:18 12:32:09 Nagykereki 106 MDmot (MÁV) motorvonat elmúlt napos |
![]() | |
A MÁV-START Btx 016 Nagykereki állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:04:18 12:36:14 Nagykereki 106 MDmot (MÁV) motorvonat elmúlt tavasz napos mellékvonal állomás felvételi épület fák |
![]() | |
A MÁV-START MDmot 3024 Nagykereki és Kismarja közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:04:18 13:17:16 Nagykereki Kismarja 106 MDmot (MÁV) motorvonat elmúlt tavasz napos mellékvonal nyílt vonal |
![]() | |
A MÁV-START MDmot 3024 Kismarja és Konyári Sóstófürdő közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:04:18 13:22:35 Pocsaj-Esztár Konyári Sóstófürdő 106 MDmot (MÁV) motorvonat elmúlt tavasz napos nyílt vonal mellékvonal virág repce |
![]() | |
A MÁV-START MDmot 3024 Kismarja és Konyári Sóstófürdő közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:04:18 13:31:53 Pocsaj-Esztár Konyári Sóstófürdő 106 MDmot (MÁV) motorvonat elmúlt tavasz nyílt vonal napos mellékvonal |
![]() | |
A MÁV-START MDmot 3024 Konyári Sóstófürdő és Derecske-Vásártér közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:04:18 13:36:42 Konyár Derecske-Vásártér 106 MDmot (MÁV) motorvonat elmúlt tavasz mellékvonal |
![]() | |
A MÁV-START MDmot 3024 Sáránd állomásonFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:04:18 13:42:10 Sáránd 106 107 MDmot (MÁV) motorvonat elmúlt tavasz mellékvonal napos állomás keret |
![]() | |
A MÁV-START Btx 024 Sáránd és Derecske közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:04:18 14:06:22 Derecske Sáránd 106 MDmot (MÁV) motorvonat elmúlt tavasz |
![]() | |
A MÁV-START Btx 024 Derecske-Vásártér és Konyár közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:04:18 14:26:40 Konyár Derecske-Vásártér 106 MDmot (MÁV) motorvonat elmúlt tavasz napos virág nyílt vonal táj oldalról legjobb mellékvonal repce |
Mielőtt bárki kérdezi - a kép vízszintes, a repce nem.
![]() | |
A MÁV-START Btx 024 Konyári Sóstófürdő és Pocsaj-Esztár közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:04:18 14:32:25 Pocsaj-Esztár Konyári Sóstófürdő 106 MDmot (MÁV) motorvonat elmúlt tavasz |
![]() | |
A MÁV-START Btx 024 Pocsaj-Esztár és Kismarja közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:04:18 14:40:10 Kismarja Pocsaj-Esztár 106 MDmot (MÁV) motorvonat elmúlt tavasz napos nyílt vonal |
![]() | |
A MÁV-START Btx 024 Pocsaj-Esztár és Kismarja között a Berettyó hídjánFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:04:18 14:40:20 Kismarja Pocsaj-Esztár 106 MDmot (MÁV) motorvonat elmúlt tavasz napos nyílt vonal mellékvonal híd |
![]() | |
A MÁV-START MDmot 3005 Nagykereki és Kismarja közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:04:18 15:42:58 Nagykereki Kismarja 106 MDmot (MÁV) motorvonat elmúlt tavasz napos nyílt vonal mellékvonal |
![]() | |
A MÁV-START MDmot 3005 Konyári Sóstófürdő és Konyár között, Konyár belterületénFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:04:18 15:56:44 Konyári Sóstófürdő Konyár 106 MDmot (MÁV) wedgie nyílt vonal motorvonat elmúlt tavasz mellékvonal napos füst |
Nade mi lett a MÁV által rendelni szándékozott 150 vonategységgel? Hát, semmi. Egyrészt a kívánt évi 30 helyett évi tíz vonat készült csak el, végül a valutaéhség ezek további gyártását is megakadályozta. Közben a közlekedési igényekben bekövetkezett változások miatt a MÁV is kisebb motorvonatokat szeretett volna vásárolni - mivel ilyen a kínálatban sem volt Magyarországon, így jött a Bézék közismert beszerzése. A Ganz-MÁVAG pedig az MDmot alapján gyártott mindenféle lomokat Uruguaynak, Egyiptomnak, Szíriának, Brazíliának, Görögországnak és még ki tudja, kiknek...
![]() | |
A MÁV-START MDmot 3005 Konyár és Derecske-Vásártér közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:04:18 16:12:50 Konyár Derecske-Vásártér 106 MDmot (MÁV) motorvonat elmúlt tavasz napos mellékvonal nyílt vonal táj virág legjobb keret |
Hát sajnos ennyi volt, úgy tűnik, a klasszikus időszakukból ennyi MDmot fotóm akadt. Bár nagyon szerettem őket, ma már a 106-os Debrecen-Nagykereki vasútvonalon többnyire korszerűbb, légkondícionált motorvonatok közlekednek, ami az utasoknak egyértelműen jobb. Legközelebb vidámabb témával érkezem!
![]() | |
A MÁV-START MDmot 3005 Konyár és Derecske-Vásártér közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:04:18 16:13:00 Konyár Derecske-Vásártér 106 MDmot (MÁV) motorvonat elmúlt tavasz napos nyílt vonal virág fák keret |
![]() | |
A MÁV-START Btx 016 Mikepércs és Sáránd közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:04:18 16:26:54 Sáránd Mikepércs 106 107 MDmot (MÁV) motorvonat elmúlt tavasz |
![]() | |
A MÁV-START MDmot 3005 Sáránd és Mikepércs közöttFotó: Takács Bence Készítés ideje: 2010:04:18 16:31:37 Sáránd Mikepércs 106 107 MDmot (MÁV) motorvonat elmúlt tavasz napos nyílt vonal mellékvonal |
Copyright Takács Bence és társai, 2005-2025. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!