sín benbe.hu

Címlap Cikkek RhB Albumok Mozdonyok Atlasz Modellvasút Linkek

-----------------

MDmot tavasszal

Régi képek a virágok között közlekedő MDmot motorvonatokról a Hortobágyról és a Debrecen-Sáránd-Nagykereki vasútvonalról.

Virág és MDmot fotó

Virág és MDmot

Virág és MDmot fotó

Virág és MDmot

(könyvjelző)

Az MDmot motorvonatok fotózás szempontjából nagy kedvenceim voltak, így lehetséges, hogy a legnagyobb selejtezési hullámuk után tíz évvel még komplett, nekik szentelt galéria kerül elő a merevlemezemről; a bumfordi vonatok különlegesek és számomra a távolság miatt egzotikusak voltak. Gyerekkoromból csak könyvbéli emlékeim voltak szinte róluk, nekem a mellékvonalat mindig a Bézé jelentette, pedig a magyar vasúton létezett a Nagy Testvér is. Mégis, bár utasok, vasutasok, vasútbarátok szívéhez nőttek, és hűségesen szolgáltak 35 éven át, összességében mégis a magyar járműgyártás és a magyar vasúthálózat történetének szomorú lenyomatai.

Szécsey István részletesen leírja a Ganz-MÁVAG motorvonatok 1959-1987 című könyvében az ajánlatot, amire válaszul az MDa előterve megjelent. Ennek főbb pontjai:

  • alacsony tengelyterhelés
  • 2. osztályú motorkocsi poggyásztérrel, első és másodosztályú pótkocsik és vezérlőpótkocsi alkotja a szerelvényt
  • a szerelvényen belül hagyományos kocsihomlokfal-kialakítás
  • import vagy licencia alapján gyártott, padló alatti beépítésű dieselmotor
  • szintén import vagy licencia hajtómű
  • gázolajos, hőkicserélős légfűtés
  • várhatóan 150 vonategység megrendelése évi 30 vonat nagyságú csomagokban

A kor gépgyártási színvonalát jellemzik a licenszgépekre vonatkozó kitételek (hazai típus egyszerűen nem felelt meg az elvárásoknak sem motorból, sem hajtóműből), valamint, hogy a Rába Magyar Waggon- és Gépgyárnak ugyan megküldték az ajánlatkérést, ám a Rába-Balaton sikertelensége miatt komolyan nem számoltak velük, a Ganz-MÁVAG pedig, bár egyes tervként elkészítette a MÁV által fölvázolt, rendkívül korszerű vonattípust, rögtön csatolt egy második tervet is, ami a tulajdonképpeni megvalósult MDa-ra mindenben hasonlított. Az új változat elsődleges oka volt, hogy a mozdonyszerű vontató használatával meglévő hazai (VFE családbeli) motortípust is tudtak alkalmazni és a vonat további részeit is hagyományos, ám jelentősen könnyített szerkezettel építhették meg.

Fontos hangsúlyozni, hogy nem a Ganz-MÁVAG mérnökein múlt, hogy a roppant korszerű, padló alatti hajtás még a hetvenes évek elején sem tudott betörni Magyarországra, hanem a hazai politikai és gazdasági környezeten. A gyár fő tevékenysége a nyugati valuta és rubel termelése volt, amihez még mindig a Hargita-utód D1 motorvonatokat ontották a Szovjetuniónak, a tehetséges szerkesztők munkaidejét pedig a rengeteg egyedi, de kis példányszámú vonat tervezése kötötte le. Érdemi fejlesztésre egyszerűen nem maradt sem idő, sem pénz. Mindez ugyanakkor meghatározta, hogy az MDa még abban az országban sem tudott tervezett élettartamánál tovább szolgálni ahol egyébként minden vasúti jármű simán a kétszeresét lehúzza.

Mezőtárkány vasútállom fotó

Mezőtárkány vasútállomás

A MÁV-START MDmot 3038 Poro fotó

A MÁV-START MDmot 3038 Poroszló és Tiszafüred között - A Tisza-tó turzásán ballag az ősöreg motorvonat ekkor már Füzesabony és Debrecen között, holott volt itt menetrendileg normális, Eger-Fehérgyarmat vonat is. Ma is csak annak lenne értelme.

(könyvjelző)

Az MDmot ugyanakkor sok szempontból óriási szintlépés volt a MÁV-nál, hiszen világháború előtti motorkocsikat, gőzmozdonyokat, és a távolsági forgalomban az ABb/Bb motorvonatokat váltotta. Kifejlesztéséhez szabadalmak fűződnek, itt debütált a motorkocsiban az a forgóváz, ami később a Ganz univerzális forgóvázaként a talán legnagyobb export és licencia sikerük lett, és a pótkocsik egyiptomi luxusmotorvonattól örökölt forgóváza a kéttengelyes, merevekeretes járművek után óriási előrelépést jelentett futásminőségben a mellékvonali utasoknak. Ugyanakkor azok a szerkezetbeli könnyítések, amiknek köszönhetően a Koncepció során még meg nem szűntetett "i" és "c" sínes, igazi madzagvasutakon is közlekedhetett, ugyanakkor 100 km/h legnagyobb sebességget kellett tudnia a távolsági forgalom elvárásai szerint, megalapozták a korai búcsú szükségességét.

A MÁV-START MDmot 3038 Hort fotó

A MÁV-START MDmot 3038 Hortobágyi halastó és Hortobágy között

(könyvjelző)

Nyolc éve készültek ezek a képek, de tudtuk, hogy bármelyik fotózás az utolsó lehet. Az MDmot-ok nagyon fogytak, ezért elég aktívan fotóztuk őket. További képeinket az MDmot motorvonatokról megtalálod a link mögött .

A MÁV-START MDmot 3038 Debr fotó

A MÁV-START MDmot 3038 Debrecen és Debrecen között

(könyvjelző)

A megszűnt vásártéri vonalat elkerülő tócóvölgyi vonalon jár be Debrecenbe a 3038-as MDa. Egyszer talán balmazújvárosi tram-trainként térhet vissza.

A DKV Bengáli 491 Debrecen  fotó

A DKV Bengáli 491 Debrecen állomáson

A DKV  LKJ-841 Debrecen áll fotó

A DKV LKJ-841 Debrecen állomáson

A MÁV-START M44 410 és a Bt fotó

A MÁV-START M44 410 és a Btx 036 Debrecen állomáson

A MÁV-START M44 410 Debrece fotó

A MÁV-START M44 410 Debrecen állomáson

Magasház fotó

Magasház

A MÁV-START MDmot 3005 Kony fotó

A MÁV-START MDmot 3005 Konyár és Derecske-Vásártér között

(könyvjelző)

A MÁV-START Btx 024 Konyár  fotó

A MÁV-START Btx 024 Konyár és Derecske-Vásártér között

A MÁV-START Btx 016 Konyári fotó

A MÁV-START Btx 016 Konyári Sóstófürdő és Pocsaj-Esztár között, a háttérben virágzó gyümölcsfák

A MÁV-START Btx 016 Konyári fotó

A MÁV-START Btx 016 Konyári Sóstófürdő és Pocsaj-Esztár között

(könyvjelző)

A MÁV-START Btx 016 Konyári fotó

A MÁV-START Btx 016 Konyári Sóstófürdő és Pocsaj-Esztár között

A MÁV-START Btx 016 Pocsaj- fotó

A MÁV-START Btx 016 Pocsaj-Esztár megálló-rakodóhelyen (ami mostanában újra állomás, vonatkeresztezési lehetőséggel és közös peronos buszos átszállással, szóval van még remény a hazai mellékvonalaknak!)

A MÁV-START Btx 016 Kismarj fotó

A MÁV-START Btx 016 Kismarja és Nagykereki között

A MÁV-START Btx 016 Nagyker fotó

A MÁV-START Btx 016 Nagykereki állomáson

A MÁV-START Btx 016 Nagyker fotó

A MÁV-START Btx 016 Nagykereki állomáson

A vonal folytatása Nagyvára fotó

A vonal folytatása Nagyvárad felé

Egyszer ideális lesz a nyomvonal első része, hogy Biharkeresztesen át Nagyvárad belvárosáig érhessen a tram-train vonal.

A MÁV-START Btx 016 Nagyker fotó

A MÁV-START Btx 016 Nagykereki állomáson

Budi fotó

Budi

A MÁV-START Btx 016 Nagyker fotó

A MÁV-START Btx 016 Nagykereki állomáson

A MÁV-START Btx 016 Nagyker fotó

A MÁV-START Btx 016 Nagykereki állomáson

A MÁV-START MDmot 3024 Nagy fotó

A MÁV-START MDmot 3024 Nagykereki és Kismarja között

A MÁV-START MDmot 3024 Kism fotó

A MÁV-START MDmot 3024 Kismarja és Konyári Sóstófürdő között

A MÁV-START MDmot 3024 Kism fotó

A MÁV-START MDmot 3024 Kismarja és Konyári Sóstófürdő között

(könyvjelző)

A MÁV-START MDmot 3024 Kony fotó

A MÁV-START MDmot 3024 Konyári Sóstófürdő és Derecske-Vásártér között

A MÁV-START MDmot 3024 Sárá fotó

A MÁV-START MDmot 3024 Sáránd állomáson

A MÁV-START Btx 024 Sáránd  fotó

A MÁV-START Btx 024 Sáránd és Derecske között

A MÁV-START Btx 024 Derecsk fotó

A MÁV-START Btx 024 Derecske-Vásártér és Konyár között

(könyvjelző)

Mielőtt bárki kérdezi - a kép vízszintes, a repce nem.

A MÁV-START Btx 024 Konyári fotó

A MÁV-START Btx 024 Konyári Sóstófürdő és Pocsaj-Esztár között

A MÁV-START Btx 024 Pocsaj- fotó

A MÁV-START Btx 024 Pocsaj-Esztár és Kismarja között

A MÁV-START Btx 024 Pocsaj- fotó

A MÁV-START Btx 024 Pocsaj-Esztár és Kismarja között a Berettyó hídján

(könyvjelző)

A MÁV-START MDmot 3005 Nagy fotó

A MÁV-START MDmot 3005 Nagykereki és Kismarja között

A MÁV-START MDmot 3005 Kony fotó

A MÁV-START MDmot 3005 Konyári Sóstófürdő és Konyár között, Konyár belterületén

(könyvjelző)

Nade mi lett a MÁV által rendelni szándékozott 150 vonategységgel? Hát, semmi. Egyrészt a kívánt évi 30 helyett évi tíz vonat készült csak el, végül a valutaéhség ezek további gyártását is megakadályozta. Közben a közlekedési igényekben bekövetkezett változások miatt a MÁV is kisebb motorvonatokat szeretett volna vásárolni - mivel ilyen a kínálatban sem volt Magyarországon, így jött a Bézék közismert beszerzése. A Ganz-MÁVAG pedig az MDmot alapján gyártott mindenféle lomokat Uruguaynak, Egyiptomnak, Szíriának, Brazíliának, Görögországnak és még ki tudja, kiknek...

A MÁV-START MDmot 3005 Kony fotó

A MÁV-START MDmot 3005 Konyár és Derecske-Vásártér között

(könyvjelző)

Hát sajnos ennyi volt, úgy tűnik, a klasszikus időszakukból ennyi MDmot fotóm akadt. Bár nagyon szerettem őket, ma már a 106-os Debrecen-Nagykereki vasútvonalon többnyire korszerűbb, légkondícionált motorvonatok közlekednek, ami az utasoknak egyértelműen jobb. Legközelebb vidámabb témával érkezem!

A MÁV-START MDmot 3005 Kony fotó

A MÁV-START MDmot 3005 Konyár és Derecske-Vásártér között

A MÁV-START Btx 016 Mikepér fotó

A MÁV-START Btx 016 Mikepércs és Sáránd között

A MÁV-START MDmot 3005 Sárá fotó

A MÁV-START MDmot 3005 Sáránd és Mikepércs között

Köszönöm a figyelmedet! Kérlek, maradj a benbe.hu-n!

Keress a címkék közöttg

Hasonló képek:

MDmot 3038MDmot 3005M44 410Btx 016418 304

Helyszínek:

Mozdonysorozatok:

MDmot Btx FVV-csuklós M44

 

Régi és új albumok:

LÁEV: 100 év, meg egy kicsiSemmering- és Steyrtal-nosztalgiavonatokSzarvaskőBluzsgyiRemek cseh<br />teles keretek

Albumok Mozdonyok Atlasz RhB Cikkek Toolbox

-----------------

Copyright Takács Bence és társai, 2005-2023. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!

Címlap Cikkek Mozdonyok Atlasz Modellvasút Linkek