sín benbe.hu

Címlap Cikkek RhB Albumok Mozdonyok Atlasz Modellvasút Linkek

-----------------

Semmering- és Steyrtal-nosztalgiavonatok

Már 1042 sorozatú villanymozdonnyal is létezik nosztalgiavonat, ezt Eichbergnél kaptuk el. Utána igazi gőz- és füstözön következik a Steyrtalbahnról, a Monarchia közforgalmú kisvasútjainak mintapéldányáról.

Tehervonat a Kalte Rinne vi fotó

Tehervonat a Kalte Rinne viaduktnál Wolfsbergkogel és Breitenstein között

Az ÖBB 1216 025   fotó

Az ÖBB 1216 025 Weltrekordlok Breitenstein és Wolfsbergkogel között

(könyvjelző)

A soron következő útibeszámolóban Ausztriába látogatunk, egyfelől a Bécsújhely és Bruck an der Mur közötti Semmering hágón nézünk végig egy teljes napot hajnalhasadástól az éj beköszöntéig, utána pedig a Steyrtalbahn múzeumvasúton követünk végig egy gőzmozdonyos különvonatot. Az első kép rögtön különleges és ehhez az oldalhoz méltatlan is: ez a 1216 025 pályaszámú ÖBB ES64 U3 mozdonyt ábrázolja, ami a világ leggyorsabb villamos mozdonya, 357 km/h legnagyobb sebességgel, amit München és Ingolstadt között ért el. Sajnos, hiába rengetegszer voltam Ausztriában, ezt a gépet jobb körülmények között nem sikerült lefényképeznem, így ez marad a benbe.hu hivatalos archívumában.

Az ÖBB 1216 025 Breitenstei fotó

Az ÖBB 1216 025 Breitenstein és Wolfsbergkogel között

ČD railjet a Semmering fotó

ČD railjet a Semmeringen

ČD railjet ÖBB 1216-os fotó

ČD railjet ÖBB 1216-ossal a Semmeringen

Az ÖBB 4746 026 pályaszámú  fotó

Az ÖBB 4746 026 pályaszámú Desiro ML/Cityjet villamos motorvonat Breitenstein és Wolfsbergkogel között a Kalte Rinne viadukton

(Südbahn - Semmeringbahn)

Az ÖBB 4746 026 pályaszámú  fotó

Az ÖBB 4746 026 pályaszámú Desiro ML/Cityjet villamos motorvonata Breitenstein és Wolfsbergkogel között a Kalte Rinne viadukton

(könyvjelző) (Südbahn - Semmeringbahn)

4746

ÖBB, GYSEV

2010-ben kezdődött a 4746 és 4744 sorozatú, elővárosi, illetve regionális kivitelű, háromrészes Desiro MainLine (Desiro ML) motorvonatok szállítása az ÖBB részére. A 200 darabos keretmegállapodás utolsó 11 szerelényét 2020-ban hívták le, ezek a vonatok már alkalmasak lesznek akkumulátoros üzemben villamosítatlan vonalakon is közlekedni. A motorvonatok kétáramrendszerűek, teljesítményük 2600 kW és legnagyobb sebességük 160 km/h, amivel régóta várt képesség jelent meg az osztrák villamos motorvonatok között. (részletek )

Wikipedia
Fényképek
Fényképek a teljes járműcsaládról

A fényképek készítésekor az alapértelmezett motorvonat a bevált SGP-BBC 4020-as volt; a váltótársat több próbameneten is tesztelték, ez alkalommal a bécsi elővárosi nyolcajtós szerelvény állt be próbamenetre. Azóta a hatajtósok járnak többnyire hétvégéken itt, munkanapokon pedig vagy a jó öreg 4020-as, vagy egy 4023 sorozatú rövid Talent próbálkozik.

Újabban már a Talent is CityJet dizájnban közlekedik itt.

Egy ismeretlen ÖBB 1116  Wo fotó

Egy ismeretlen ÖBB 1116 Wolfsbergkogel és Breitenstein között

Az ÖBB 4020 310-1 Breitenst fotó

Az ÖBB 4020 310-1 Breitenstein és Wolfsbergkogel között a Kalte Rinne-viadukton

Az ÖBB 4020 310-1 Breitenst fotó

Az ÖBB 4020 310-1 Breitenstein és Wolfsbergkogel között a Kalte Rinne viaduktnál

Az ÖBB 80-90 751  fotó

Az ÖBB 80-90 751 Ski Austria Railjet Wolfsbergkogel és Breitenstein között

Az ÖBB 1144 023 Breitenstei fotó

Az ÖBB 1144 023 Breitenstein és Wolfsbergkogel között a Kalte Rinne viadukton az Emona EuroCity vonattal

Az ÖBB 1144 262 és a 1144 2 fotó

Az ÖBB 1144 262 és a 1144 213 Wolfsbergkogel és Breitenstein között

Egyszer azért szeretnék elkapni egy combosabb mozdonyvonatot, az élén, ha lehet, egy 1142-essel!

A ČD 80-91 006-7 Wolfs fotó

A ČD 80-91 006-7 Wolfsbergkogel és Breitenstein között a Krausel Klause-viadukton

(könyvjelző)

A cseh railjetből létezik teljes szerelvény, de a kevesebb első, több másodosztállyal rendelkező kocsiszett az igazi cseh egyedül, az 1216 sorozatú mozdonyok az ÖBB-éi, csak cseh színekre vannak matricázva. Így persze vegyes a fölhozatal, ezt a cseh railjetet osztrák railjet színű mozdony tolta (a Semmeringen csak észak felé lehet tolva közlekedni), de megesik, hogy osztrák szerelvényt húz a cseh mozdony. A cseh és osztrák railjet szerelvények egyébként is izgalmasabbak , mint sok vasútbarát hiszi!

Az ÖBB railjet 1216 231 Bre fotó

Az ÖBB railjet 1216 231 Breitenstein és Wolfsbergkogel között

Az ÖBB 1016 007 Wolfsbergko fotó

Az ÖBB 1016 007 Wolfsbergkogel és Breitenstein között a Kleines Krausel Tunnel előtt

(könyvjelző)

Az ÖBB 1016 007 Wolfsbergko fotó

Az ÖBB 1016 007 Wolfsbergkogel és Breitenstein között a Kleines Krausel Tunnel után

Az ÖBB 80-90 758 pályaszámú fotó

Az ÖBB 80-90 758 pályaszámú, olasz közlekedési engedéllyel rendelkező railjet vezérlőkocsi Wolfsbergkogel és Breitenstein között

(könyvjelző)

Az ÖBB 4020 310-1 Breitenst fotó

Az ÖBB 4020 310-1 Breitenstein és Wolfsbergkogel között

Az ÖBB 6020 310-6 Breitenst fotó

Az ÖBB 6020 310-6 Breitenstein és Wolfsbergkogel között

Az ÖBB 80-90 735 pályaszámú fotó

Az ÖBB 80-90 735 pályaszámú railjet vezérlőkocsi Wolfsbergkogel és Breitenstein között egy Graz-Bécs vonattal

Az ÖBB 1116 250  fotó

Az ÖBB 1116 250 Polizei-Lok Werbelok Breitenstein és Wolfsbergkogel között egy railjettel a Krausel Klause viadukton

(könyvjelző)

A Werbelokokból egyáltalán nem tizenkettő egy tucat:

Az ÖBB 1216 237  fotó

Az ÖBB 1216 237 ČD railjet Taurus Küb és Eichberg között a híres fotóhelyen

(könyvjelző)

A Semmering vasút építése korának grandiózus vállalkozása volt, amit szépen mutat, hogy egy állomásköznyi úton a lenti völgy szintjéről idáig kellett emelni a pályát. Egy részletes cikkben már bemutattam a vasút építésének történetét és viszontagságait, de most sem tudok mást mondani, mint hogy ott állva, modern, sokezer kilowattos villanygépeket nézve is lenyűgöző, hogy abban a hőskori pillanatban komolyan vették ennek a megépítésének a lehetőségét és még alkalmas járműveket is találtak hozzá.

Egy ismeretlen ÖBB 1144 Sch fotó

Egy ismeretlen ÖBB 1144 Schlöglmühl és Payerbach-Reichenau között emeletes ingavonattal

(könyvjelző)

A Znojmo-Payerbach RegionalExpress vonatok örök klasszikusai a Semmering lábához vezető pályának és brutál jól néznek ki innen fentről nézve is.

Az ÖBB 4746 026 próbavonatt fotó

Az ÖBB 4746 026 próbavonattal Küb és Eichberg között

(könyvjelző) (Südbahn - Semmeringbahn)

A CityJet/Desiro ML motorvonat ma már általános látvány a Semmeringbahnon, akkor még a CityShuttle festésű 4020 mellett csak próbameneten fotóztuk. A próbamenetnek örül az ember, de amikor a klasszik kék-fehér 4020 helyett menetrend szerint jön a Dezső vagy a 4023-as, akkor már nem annyira.

Az ÖBB 4020 310-1 Küb és Ei fotó

Az ÖBB 4020 310-1 Küb és Eichberg között

Az ÖBB 4020 310-1 Küb és Ei fotó

Az ÖBB 4020 310-1 Küb és Eichberg között

(könyvjelző)

A CityShuttle festés sokmindennek jól áll, de nem a 4020-asnak sajnálatosan.

Az ÖBB 1042.23 Küb és Eichb fotó

Az ÖBB 1042.23 Küb és Eichberg között

(könyvjelző)

Az eichbergi fotóhelyen lépni sem lehetett a sok embertől, de szerencsére sikerült olyan helyre állnom, hogy ezzel a szép, még kopasz fával tudjam kicsit izgalmasabbá tenni a kompozíciót (a teleobjektíves helyek már mind foglaltak voltak egyébként is). Egy kitelepülő büfének lett volna sikere itt, de jó üzlet lett volna a több fotóvonaton már kipróbált pizza (+ esetleg most sör) házhozszállítás is. Mi csak egy kép erejéig ugrottunk föl ide (és lőttük meg előtte, ami még jött, így a 4020-as személyvonatot és a CityJet próbavonatot is), de volt, aki egész nap itt kempelt.

A szombati napunk fő célpontja a Brenner&Brenner által szervezett, nosztalgia szerelvénnyel közelekdő ÖBB 1042-es mozdony volt. Régen ez a menet rendszerint gőzössel volt, ebben az évben ezt az infrastruktúrakezelő letiltotta, de én egy blutorange villanymozdonynak jobban tudtam örülni. Az 1042-es Semmeringlok egyébként is közel áll a szívemhez, azért fejlesztették ki, hogy négy tengelyen tudjon közel akkora erőt kifejteni, mint a 1010 sorozat, de a pályát jobban kímélve (mivel az 1010-es hattengelyes gép volt, ami nem kedvelte a szűk íveket). 1142-eseket (az 1042-es távvezérlésre alkalmas változatát) rengeteg fotóztam szerencsére, de idén még terveztem egy utolsó menetet, amikor a Semmeringen és a Salzkammergutban megkergettem volna őket egy kicsit. Kár, hogy már nem valószínű, hogy lesz rá lehetőségem. Azért a régi képeken lehet nosztalgiázni:

Az ÖBB 1216 017 pályaszámú, fotó

Az ÖBB 1216 017 pályaszámú, olaszországi forgalomra is alkalmas, három áramrendszerű, ES64U3 típusú villanymozdonya Klamm-Schottwien és Breitenstein között a Weinzettlewand-Tunnelben egy Villachon át Udinébe vagy Velencébe tartó railjettel

(könyvjelző)

Az ÖBB 80-90 758 pályaszámú fotó

Az ÖBB 80-90 758 pályaszámú railjet vezérlőkocsi Klamm-Schottwien és Breitenstein között a Weinzettlefeldtunnel bejáratánál

Szép, régi bejárati jelzője volt az állomásnak. A két fény jelzi, hogy valamennyi vágányra pályasebességgel lehet bejárni.

A Weinzettelwandtunnel árká fotó

A Weinzettelwandtunnel árkádjai

A ČD 80-91 007-5 Breit fotó

A ČD 80-91 007-5 Breitenstein és Klamm-Schottwien között a Weinzettelfeldtunnel és a Weinzettelwandtunnel közötti napos részen

(könyvjelző)

A cseh railjet-szerelvényekből a mozdonyok valójában ÖBB-tulajdonok, de a kocsik teljes egészében a ČD-éi. A képen néhány régi stílusú ÖBB fényjelző növeli a hangulatot.

Az ÖBB 1216 231 Breitenstei fotó

Az ÖBB 1216 231 Breitenstein és Klamm-Schottwien között a Weinzettelwandtunnelben

(könyvjelző)

Eredetileg a híres árkádos alagutat nem tervezte ide Carl Ritter von Ghega, a Semmeringbahn tervezője. Az egész vasútvonalat tájépítészeti projektként kezelte, amolyan függőkertként, így az impozáns sziklafa előtt, egy párkányon képzelte el a vasútvonalat, a vonato fölött pedig még egy mesterséges vízesést is kialakított volna. Sajnos azonban a párkány kifaragása közben több munkás is életét vesztette, ezért Ghega inkább a biztonságosabb alagútfúrás mellett döntött, ám ennek köszönhetően a párkány már elkészült részén át elérhető az alagút biztonságosan. Akkoriban a kolera egyébként is tizedelte az építőmunkásokat, ez már tényleg nem hiányzott senkinek.

Az ÖBB 1116 250-2 Polizei-W fotó

Az ÖBB 1116 250-2 Polizei-Werbelok Mürzzuschlag és Spital am Semmering között

A Werbelokokból egyáltalán nem tizenkettő egy tucat:

Egy ismeretlen ÖBB 1144 teh fotó

Egy ismeretlen ÖBB 1144 tehervonatot előfogatolva Spital am Semmering és Mürzzuschlag között

Az ÖBB 1142 698 Spital am S fotó

Az ÖBB 1142 698 Spital am Semmering és Mürzzuschlag között egy tehervonat tológépeként

(könyvjelző)

Az ÖBB 1116 195-9 Nightjet- fotó

Az ÖBB 1116 195-9 Nightjet-Taurus és egy 1142-es előfogati mozdony Spital am Semmering és Mürzzuschlag között

Az ÖBB 4020 310-1 Spital am fotó

Az ÖBB 4020 310-1 Spital am Semmering és Mürzzuschlag között

Az ÖBB 6020 310-6 Mürzzusch fotó

Az ÖBB 6020 310-6 Mürzzuschlag és Spital am Semmering között a ködben

Breitenstein am Semmering l fotó

Breitenstein am Semmering látképe

ČD railjet a Kalte Rin fotó

ČD railjet a Kalte Rinne viadukton, piros ÖBB mozdonnyal

(könyvjelző)

Dupla Taurusszal vont és 11 fotó

Dupla Taurusszal vont és 1144-essel tolt tehervonat a Kalte Rinne viadukton

(könyvjelző)

Fénycsóvák a Weinzettelwand fotó

Fénycsóvák a Weinzettelwandtunnelben

(könyvjelző)

Egy ismeretlen ÖBB 4020 Bre fotó

Egy ismeretlen ÖBB 4020 Breitenstein és Wolfsbergkogel között

(könyvjelző)

A fénycsíkok megvilágítják a Kleines Krausel-Tunnel-t, a Krausel Klause-Viadukt-ot, a Polleroswand-Tunnel-t és a Kalte Rinne-Viadukt-ot is.

A Steyrtalbahn 498.04 Grünb fotó

A Steyrtalbahn 498.04 Grünburg állomáson

Innen nézve, például a fűtőház felé, egyértelmű, hogy a minta részben a magyar HÉV rendszer lehetett.

A Steyrtalbahn 498.04 Waldn fotó

A Steyrtalbahn 498.04 Waldneukirchen megállóhelyen

(könyvjelző)

Garsten - Steyr Lokalbahnhof - Grünbach - Klaus an der Pyhrnbahn / (Pergern - Bad Hall)

Steyrtalbahn
Megnyitás:
  • Garsten-Grünburg: 1889.08.19.
  • Grünburg - Agonitz: 1890.11.18.
  • Pergern - Bad Hall (szárnyvonal, csatlakozás a Kremstalbahn helyi érdekű vonalhoz): 1891.12.01.
  • Agonitz - Klaus: 1909.10.26.
Hossz:55 km/16,5 km
Építtető:Steyrtalbahn-Gesselschaft
Villamosítás:-
Személyszállító vasút:Österreichische Gesellschaft für Eisenbahngeschichte (ÖGEG)
AtlaszFényképek

A Steyrtalbahn kisvasút

Ausztria legelső kisvasútja számos más vasútvonal megépítésének lehetőségét teremtette meg. Sikeressége nyomán számos más helyen épültek költséghatékonyan helyi érdekű vasutak, gyakran igen nehéz terepeken, mint a Mariazellerbahn vagy az Ybbstalbahn. A galéria második részében a Steyrtalbahn múzeumvasútként megmaradt középső szakaszát mutatom majd be.

Ezen a szakaszon nem lesz egyértelmű, miért kellett kisvasutat építeni, de a Steyr Lokalbahnhof és a gersteni átrakó közötti rövidebb, illetve a mai grünburgi végállomás és Klaus an der Pyhrnbahn közötti hosszabb, a Steyr-áttörésen átvezető szakasznál igencsak egyértelmű előnyökkel járt a szűkebb ívsugár és kisebb űrszelvény. A múzeumvasútként szolgáló szakasz is folyóvölgyi több részen, de inkább dombvidéki jellegű. Néhány helyen a kisvasút viszonylag erős gőzmozdonyai így is csak prüszkölve tudnak fölkaptatni.

A vasutat Steyrtalbahnnak hívják, és hosszának közel 95%-a a Steyr folyó völgyében is vezet, ám kezdőpontja nem a Steyr mentén volt története legnagyobb részében. A Steyr folyó Hinterstoder közelében ered, Felsőausztriában, és részben mellette vezet a Pyhrnbahn vonala Klaus és Hinterstoder között. Ott a Steyr már követhetetlenül közeledik a forrásához, ezért a Pyhrnbahn a Teichl völgyében emelkedik tovább a hágó felé. Klausnál egy alacsony dombot átvágva a Pyhrnbahn átkerül a Krems folyó széles völgyébe, és úgy ereszkedik egyenesen Linzbe. Ez kereskedelmileg és a vasútépítés könnyűsége szempontjából is ésszerű döntés volt (eredetileg Klausba Linzből ért oda a vasút HÉV-ként, később épült tovább a Bosruck-alagút felé és lett fővonalúsítva). A Steyrdurchbruch, vagy Steyr-áttörés függőleges mészkő falai komoly problémát jelentettek, ráadásul arrafelé csak a Felső- és Alsóausztria közötti, kevésbé iparosodott határvidékre lehetett eljutni. Ezért épült kisvasút végül.

A Steyrtalbahn vegyesvonata fotó

A Steyrtalbahn vegyesvonata a Steyr-hídon Waldneukirchen megállóhely után

A Steyrtalbahn 498.04 Waldn fotó

A Steyrtalbahn 498.04 Waldneukirchen és Sommerhubermühle között

A Steyrtalbahn vegyesvonata fotó

A Steyrtalbahn vegyesvonata 498.04 pályaszámú gőzmozdonnyal Waldneukirchen és Sommerhubermühle között

(könyvjelző)

A Steyrtalbahn vonalát Garstenből kezdték építeni. Garsten a Kronprinz Rudolfsbahnon feküdt az Enns völgyében, a vonal teljes útvonala az Amstetten - Selzthal - Schoberpass - Unzmarkt - Klagenfurt - Tarvis szakasz volt, szárnyvonalakkal St. Valentinbe és Bruck an der Mur-ba. A Rudolfsbahn 1868-ban kapcsolta be Steyrt, 1887-ben készült el a Kremstalbahn (a későbbi Pyhrnbahn) Klausig, és 1888-ban nyert Josef Ritter von Wenusch koncessziót a keskeny nyomközű mozdonyvasút megépítésére Grünburgig. Garsten már akkor egybeépült Steyr városával, de onnan volt lehetőség a városon át a Steyr völgyébe jutni. 1889. augusztus 19-én már meg is nyílt a Grünburgig vezető vasút, amit 1890. november 18-án Agonitz-ig hosszabbítottak. 1891. december 1-jén indult meg a közlekedés a Pergern - Bad Hall közötti szárnyvonalon, amely a Kremstalbahn Rohr-Bad Hall és Bad Hall közötti, az apátságot kiszolgáló, normál nyomtávolságú szárnyvonalához csatlakozott.

A vonal befejezésére a Kremstalbahn államosítása után került sor, 1908 és 1909. között, ekkor érte el a kisvasút hálózata a legnagyobb kiterjedését, 55 km-t. Az ekkor még sikeres kisvasút azonban 1930 és 1982 között fokozatosan megszüntette mind a személy-, mind a teherforgalmat, és az 1985-ben indult múzeumvasúton kívül minden vágányt fölszedtek. A Steyr-áttörésben ma látványos kerékpárút vezet a sínek helyén és a viaduktokon.

A Steyrtalbahn 498.04  Somm fotó

A Steyrtalbahn 498.04 Sommerhubermühle megálló-rakodóhelyen

(könyvjelző)

A Steyrtalbahn 498.04 Somme fotó

A Steyrtalbahn 498.04 Sommerhubermühle megálló-rakodóhelyen

A Steyrtalbahn 498.04 Somme fotó

A Steyrtalbahn 498.04 Sommerhubermühle megálló-rakodóhelyen

(könyvjelző)

A Steyrtalbahn 498.04 Somme fotó

A Steyrtalbahn 498.04 Sommerhubermühle megálló-rakodóhelyen

(könyvjelző)

A Steyrtalbahn 498.04 Somme fotó

A Steyrtalbahn 498.04 Sommerhubermühle megálló-rakodóhelyen

A Steyrtalbahn 498.04 Somme fotó

A Steyrtalbahn 498.04 Sommerhubermühle megálló-rakodóhelyen

A Steyrtalbahn 498.04 Somme fotó

A Steyrtalbahn 498.04 Sommerhubermühle és Aschach an der Steyr között

A Steyrtalbahn 498.04 Somme fotó

A Steyrtalbahn 498.04 Sommerhubermühle és Aschach an der Steyr között

(könyvjelző)

Ez a vegyesvonati összeállítás jól mutatja, milyen lehetett a mindennapokban a Steyrtalbahn közlekedése: jópár utas akadhatott a falvakból, de mivel fa, érc és mezőgazdasági termény is volt bőven, a tehervonatok szerepe mindig nagyobb volt, amit viszont a motorizáció rosszabbul érintett. Maga a vasútépítés is a fa miatt kezdődött: a Steyr folyón rengeteg fát úsztattak le magában vagy tutajjá formázva, ám az elázott fából már csak tüzelő lehetett. Hogy minőségi fát is eladhassanak, az erdők tulajdonosainak szükségük volt egy vasúti kapcsolatra, és ez motiválta őket tulajdonképpen a keskeny nyomközű vasút megépítésére.

A Steyrtalbahn 498.04 Somme fotó

A Steyrtalbahn 498.04 Sommerhubermühle és Aschach an der Steyr között

Aschach an der Steyr állomá fotó

Aschach an der Steyr állomás felvételi épülete

A Steyrtalbahn 498.04 Ascha fotó

A Steyrtalbahn 498.04 Aschach an der Steyr állomáson

A Steyrtalbahn 498.04 Ascha fotó

A Steyrtalbahn 498.04 Aschach an der Steyr és Letten között

A Steyrtalbahn 498.04 Ascha fotó

A Steyrtalbahn 498.04 Aschach an der Steyr és Letten között

A Steyrtalbahn VT 95 Drezin fotó

A Steyrtalbahn VT 95 Drezina Aschach an der Steyr és Letten között

A Steyrtalbahn 498.04  Unte fotó

A Steyrtalbahn 498.04 Unterhimmel-Christkindl és Steyr Lokalbahnhof között

A Steyrtalbahn 498.04 Unter fotó

A Steyrtalbahn 498.04 Unterhimmel-Christkindl és Steyr Lokalbahnhof között

(könyvjelző)

A Steyr völgyéből jobbra, az Enns völgyébe Garsten felé kiforduláshoz, hiába épült egy alagút is, elég magasra kellett mászni, így itt a gőzmozdony nagyon keményen küzdött a feljutásért.

A Steyrtalbahn VT 95 Perger fotó

A Steyrtalbahn VT 95 Pergern és Neuzeug között

(könyvjelző)

Ilyen kis X626-os vágánygépkocsit fotóztunk Ausztriában és Romániában is, normál és keskeny nyomközön.

A Steyrtalbahn VT 95 Perger fotó

A Steyrtalbahn VT 95 Pergern és Neuzeug között

A Steyrtalbahn VT 95 pályas fotó

A Steyrtalbahn VT 95 pályaszámú vágánygépkocsi Pergern és Neuzeug között

(könyvjelző)

Néhány képen fölbukkannak sárga jólláthatósági mellények a mozdony elején és oldalán. Ennek van egy oka, amiről beszélnünk kell. Magam is részt vettem több fotósvonat szervezésében, és legtöbbször találkoztam azzal a jelenséggel, hogy a meghirdetett fotóhelyek ellenére egyesek autóval követik a menetet. Ezzel nincsen semmi gond, amíg két feltétel egyike teljesül: a fotósok azért autóznak, hogy egyedi képeik lehessenek, vagy pedig, mert a vonatozás értelmetlenül drága ahhoz képest, amit fotósoknak szolgáltatásként nyújt. Itt ezért kaptuk ajándékba a sárga mellényt: a jobb fotóhelyek jórészénél a szervezett fotósvonat nem állt meg, emellé az ára olyan volt, mintha a fél azévi költségvetést a fotósokon akarná a kisvasút behozni. Ezek egyike sem olyan hozzáállás, amivel meg tudok békélni, mivel korábban valamennyi fotósvonatnál a valós költségek plusz valamennyi haszon (vagy épp veszteség, mert olyan is sok volt) elve szerint alakult ki a díjszabás. Az biztos, hogy 160 EUR/fő ezért a kb. 5 fotóhelyért igencsak túlárazott (és négy napon át szedték ezt a résztvevőktől). Nyilván van akkora fizetőképes kereslet, aki ezt simán kipengeti, de attól még lehúzás, szóval nem tudok azonosulni a szervezőkkel, ráadásul átverés, hiszen a hivatalos résztvevők képei sokkal gyengébbek lettek, mint a mi fotóink.

A Steyrtalbahn 498.04 pálya fotó

A Steyrtalbahn 498.04 pályaszámú gőzmozdonya Pergern és Neuzeug között

(könyvjelző)

A Steyrtalbahn 498.04 pálya fotó

A Steyrtalbahn 498.04 pályaszámú gőzmozdonya Pergern és Neuzeug között

(könyvjelző)

Rengeteg különböző országban fotóztam már gőzmozdonyokat kisvasúton és nagyvasúton is, így a lengyelországi Wolsztynban, a romániai Felsővisón és Moldovitában, több osztrák kisvasúton, vagy épp felvidéki fogaskerekű pályán, ezeket szeretném a figyelmetekbe ajánlani:

A Steyrtalbahn 498.04 Perge fotó

A Steyrtalbahn 498.04 Pergern és Neuzeug között

A Steyrtalbahn VT 95 Letten fotó

A Steyrtalbahn VT 95 Letten és Aschach an der Steyr között

A Steyrtalbahn VT 95 Letten fotó

A Steyrtalbahn VT 95 Letten és Aschach an der Steyr között

A Steyrtalbahn - ÖGEG 498.0 fotó

A Steyrtalbahn - ÖGEG 498.04 Letten és Aschach an der Steyr között

(könyvjelző)

Ezt a hangulatos erdei szakaszt mindenképpen szerettük volna megfotózni, de emiatt kimaradt a csak nagy kerülővel elérhető Pergern állomás, amely a sok, igencsak mellékvonali hangulatot árasztó állomás közül a legmenőbb a vonalon:

esti fotó Pergernből
Forrás: bahnbilder.de

adventi vonat fotó Pergernben
Forrás: bahnbilder.de

A Steyrtalbahn - ÖGEG 498.0 fotó

A Steyrtalbahn - ÖGEG 498.04 Letten és Aschach an der Steyr között

A Steyrtalbahn - ÖGEG VT 95 fotó

A Steyrtalbahn - ÖGEG VT 95 Aschach an der Steyr és Sommerhubermühle között

A Steyrtalbahn - ÖGEG VT 95 fotó

A Steyrtalbahn - ÖGEG VT 95 Aschach an der Steyr és Sommerhubermühle között a Steyr folyó partján

A kis pályafenntartási motorkocsi korábban normál nyomtávon, X 626.217 pályaszámon üzemelt az ÖBB-nél. Ilyen drezinákról is vannak fényképeim:

A különböző osztrák eredetű kiskocsik feltalálási helyéről és átépüléséről egy nagyon jó forrás a tramways.at .

A Steyrtalbahn - ÖGEG 498.0 fotó

A Steyrtalbahn - ÖGEG 498.04 Aschach an der Steyr és Sommerhubermühle között

(könyvjelző)

Ezen a szakaszon a távírópóznák nem voltak a legjobb oldalon, de azért így is hozzáadtak a fénykép hangulatához. Itt azért az azóta beszerzett Nikon Nikkor 50 mm-es fix objektívemnek már bőven hasznát vehettem volna, annyira kevés fény volt.

A Steyrtalbahn - ÖGEG 498.0 fotó

A Steyrtalbahn - ÖGEG 498.04 Aschach an der Steyr és Sommerhubermühle között

(könyvjelző)

A háttérben a Steyr folyó látszik, a kiváló minőségű úton autók, de főleg biciklisek közlekednek: a Steyr völgye az osztrák kerékpáros turizmus egyik fókusz pontja, nyilván a - részben a vasút helyén épült - kerékpárút mellett kölcsönzők, kerékpárt is biztosító szállodák és panziók, és persze radler sört nagy mennyiségben terjesztő Gasthofok is sorakoznak a völgyben.

A Steyrtalbahn - ÖGEG 498.0 fotó

A Steyrtalbahn - ÖGEG 498.04 Aschach an der Steyr és Sommerhubermühle között

A Steyrtalbahn - ÖGEG VT 95 fotó

A Steyrtalbahn - ÖGEG VT 95 Aschach an der Steyr és Sommerhubermühle között

A Steyrtalbahn - ÖGEG 498.0 fotó

A Steyrtalbahn - ÖGEG 498.04 Aschach an der Steyr és Sommerhubermühle között

A Steyrtalbahn - ÖGEG 498.0 fotó

A Steyrtalbahn - ÖGEG 498.04 Aschach an der Steyr és Sommerhubermühle között

A Steyrtalbahn - ÖGEG 498.0 fotó

A Steyrtalbahn - ÖGEG 498.04 Aschach an der Steyr és Sommerhubermühle között

Waidhofen an der Ybbs állom fotó

Waidhofen an der Ybbs állomás bejárati jelzője

Citybahn Waidhofen fotó

Citybahn Waidhofen

(könyvjelző)

CityJet Stadt Waidhofen an  fotó

CityJet Stadt Waidhofen an der Ybbs és Waidhofen and der Ybbs Bahnhof között igen későn este

4746

ÖBB, GYSEV

2010-ben kezdődött a 4746 és 4744 sorozatú, elővárosi, illetve regionális kivitelű, háromrészes Desiro MainLine (Desiro ML) motorvonatok szállítása az ÖBB részére. A 200 darabos keretmegállapodás utolsó 11 szerelényét 2020-ban hívták le, ezek a vonatok már alkalmasak lesznek akkumulátoros üzemben villamosítatlan vonalakon is közlekedni. A motorvonatok kétáramrendszerűek, teljesítményük 2600 kW és legnagyobb sebességük 160 km/h, amivel régóta várt képesség jelent meg az osztrák villamos motorvonatok között. (részletek )

Wikipedia
Fényképek
Fényképek a teljes járműcsaládról

A képen, nem kissé elmosódva, egy ÖBB 4746 sorozatú, regionális kivitelű Desiro ML motorvonat látható. Ez egy olyan hely, ahová még nagyon vissza kell menni fényképezni!

CityJet Stadt Waidhofen an  fotó

CityJet Stadt Waidhofen an der Ybbs és Waidhofen and der Ybbs Bahnhof között igen későn este

4746

ÖBB, GYSEV

2010-ben kezdődött a 4746 és 4744 sorozatú, elővárosi, illetve regionális kivitelű, háromrészes Desiro MainLine (Desiro ML) motorvonatok szállítása az ÖBB részére. A 200 darabos keretmegállapodás utolsó 11 szerelényét 2020-ban hívták le, ezek a vonatok már alkalmasak lesznek akkumulátoros üzemben villamosítatlan vonalakon is közlekedni. A motorvonatok kétáramrendszerűek, teljesítményük 2600 kW és legnagyobb sebességük 160 km/h, amivel régóta várt képesség jelent meg az osztrák villamos motorvonatok között. (részletek )

Wikipedia
Fényképek
Fényképek a teljes járműcsaládról

A képen, nem kissé elmosódva, egy ÖBB 4746 sorozatú, regionális kivitelű Desiro ML motorvonat látható.

A CityBahn Waidhofen VT 17  fotó

A CityBahn Waidhofen VT 17 Waidhofen an der Ybbs és Waidhofen an der Ybbs Schillerpark között

(könyvjelző)

A CityBahn Waidhofen VT 17  fotó

A CityBahn Waidhofen VT 17 Gstadt állomáson

A CityBahn Waidhofen VT 17  fotó

A CityBahn Waidhofen VT 17 Gstadt állomáson

(könyvjelző)

Hazafelé megálltunk lefényképezni Ausztria legrövidebb közforgalmú kisvasúti vonalának, a CityBahn Waidhofen-nek a vonatát. Az Ybbstalbahn maradványa legalább a városi viaduktot kihasználja, még ha nem is volt elég fényünk, hogy rendesen lefényképezzük. A Waidhofen és Ybbsitz között található Gstadt települést nem szabad összekeverni a MOB kisvasút mentén található, a világ leggazdagabb emberei által preferált Gstaadt -tal.

A CityBahn Waidhofen VT 17  fotó

A CityBahn Waidhofen VT 17 Gstadt vasútállomáson

A CityBahn Waidhofen VT 17  fotó

A CityBahn Waidhofen VT 17 Gstadt állomáson

Köszönöm a figyelmedet! Kérlek, maradj a benbe.hu-n!

Keress a címkék közöttg

Hasonló képek:

 1142 7004020 2051142 11441116 1142

Helyszínek:

Mozdonysorozatok:

VT 1116 1016 1144

 

Régi és új albumok:

SzáznegyvenkettőSzarvaskőKISS50 éves a BKV - <br />VillamosfelvonulásÚjévi fények

Albumok Mozdonyok Atlasz RhB Cikkek Toolbox

-----------------

Copyright Takács Bence és társai, 2005-2023. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!

Címlap Cikkek Mozdonyok Atlasz Modellvasút Linkek