sín benbe.hu

Címlap Cikkek RhB Albumok Mozdonyok Atlasz Linkek

-----------------

Mocanita Moldovita

Gőzmozdonyok a hóban és egy kis tehervonatozás Kelet-Romániából.

A Campulung Moldovenesc - M fotó

A Campulung Moldovenesc - Moldovita mellékvonal pályája Moldovitánál

A Campulung Moldovenesc - M fotó

A Campulung Moldovenesc - Moldovita mellékvonal pályája Moldovitánál

Moldovita - a régi CFR végá fotó

Moldovita - a régi CFR végállomás, ma a kisvasút állomás

A CFF Moldovita 764 403 Mol fotó

A CFF Moldovita 764 403 Moldovita és Vatra Moldovitei között

A Mocanita Hutulcát reklámozó vonat Vatra Moldovitei belterületén, a földút mellett.

A CFF Moldovita 764 403 Mol fotó

A CFF Moldovita 764 403 Moldovita és Vatra Moldovitei között

A régi mellékvonal Moldovit fotó

A régi mellékvonal Moldovita és Vatra Moldovitei között

A CFF Moldovita X626 142 Mo fotó

A CFF Moldovita X626 142 Moldovita állomáson

A CFF Moldovita / Mocanita  fotó

A CFF Moldovita / Mocanita Hutulca 764 431 Bucovina Moldovita állomáson, fölkészítés közben, a fűtőházban

A havas erdélyi kisvasúti album második részében (itt az első ) a Moldovita Erdei Vasút a főszereplő, de Bukovina érdekes vasúthálózatának több része terítékre kerül. A Moldovitai Erdei Vasút első, 24 km-es szakasza 1888-ban épült, nyilván az Osztrák-magyar Monarchia idején, először Moldoviţa és Roşoşa között, 800 mm nyomközzel, amit rövidesen a szabványos 760 mm-re változtattak. A legnagyobb vonalhosszot, 73 km-t, 1987-ben érte el a vasúthálózat.

A CFF Moldovita/Mocanita Hu fotó

A CFF Moldovita/Mocanita Hutulca X626 142 Moldovita állomáson

A CFF Moldovita/Mocanita Hu fotó

A CFF Moldovita/Mocanita Hutulca X626 142 Moldovita állomáson

A CFF Moldovita-Mocanita Hu fotó

A CFF Moldovita-Mocanita Hutulca 764 431 Bucovina Moldovita állomáson

2001-ben a kisvasút és a nagyvasút is leállt egy árvíz miatt - míg a nagyvasúti mellékvonal sosem indult újra, a kisvasútnak Georg Hocevar új szerepet talált, és anyagi, valamint a visói kisvasúton át járműbeli segítséggel jövőképet adott. Addig évente egyszer áttrélereztek egy gépet a borsai kisvasútra, azután inkább Moldovitát indították el időlegesen, mára ez rendszeressé vált. A Moldovita - Campulung Moldovesnec vonal elmosott hídjait nem állították helyre, a Moldovitán ragadt 905-ös Malaxa-motorkocsit pár év után szállították csak le. Óriási szerencsémnek tartom, hogy a mellékvonalat még üzemben megörökíthettem:

A nagyvasút megszűnésekor a kisvasút épp évek óta nem járt egyébként. Ironikus. A legjobb lenne, ha mindkettő járna.

A CFF Moldovita-Mocanita Hu fotó

A CFF Moldovita-Mocanita Hutulca 764 431 Bucovina Moldovita állomáson

A CFF Moldovita-Mocanita Hu fotó

A CFF Moldovita-Mocanita Hutulca 764 431 Bucovina Moldovita állomáson

A CFF Moldovita-Mocanita Hu fotó

A CFF Moldovita-Mocanita Hutulca 764 431 Bucovina Moldovita állomáson

A CFF Moldovita-Mocanita Hu fotó

A CFF Moldovita-Mocanita Hutulca 764 431 Bucovina Moldovita állomáson

A CFF Moldovita-Mocanita Hu fotó

A CFF Moldovita-Mocanita Hutulca 764 431 Bucovina Moldovita állomáson

Eredetileg a kisvasút messzebbről indult, de nemrég meg lett hosszabbítva a régi nagyvasúti állomásig. A munkával nem estek túlzásba: egyszerűen ráfektették a vágányokat a normál nyomtávú, használaton kívüli vágányra. A parkolók viszont jól jönnek. A háttérben látható jelző is a régi vasútnak szólt .

A CFF Moldovita-Mocanita Hu fotó

A CFF Moldovita-Mocanita Hutulca 764 431 Bucovina Moldovita és Rasca között

A CFF Moldovita-Mocanita Hu fotó

A CFF Moldovita-Mocanita Hutulca 764 431 Bucovina Moldovita és Rasca között

A CFF Moldovita-Mocanita Hu fotó

A CFF Moldovita-Mocanita Hutulca 764 431 Bucovina Moldovita és Rasca között

A Moldovitai Erdei Vasút vonalának használatban lévő része legnagyobbrészt a közút mellett halad, de ebben a havas időben mégis érdekes volt számunkra. Teljesen királyréti az érzés, de ezúttal a nagyon havas idő segített nekünk a fényképezésben.

A CFF Moldovita-Mocanita Hu fotó

A CFF Moldovita-Mocanita Hutulca 764 431 Bucovina Moldovita és Rasca között

A CFF Moldovita-Mocanita Hu fotó

A CFF Moldovita-Mocanita Hutulca 764 431 Bucovina Moldovita és Rasca között

A CFF Moldovita-Mocanita Hu fotó

A CFF Moldovita-Mocanita Hutulca 764 431 Bucovina Moldovita és Rasca között

A CFF Moldovita-Mocanita Hu fotó

A CFF Moldovita-Mocanita Hutulca 764 431 Bucovina Moldovita és Rasca között

A CFF Moldovita-Mocanita Hu fotó

A CFF Moldovita-Mocanita Hutulca 764 431 Bucovina Moldovita és Rasca között

A CFF Moldovita-Mocanita Hu fotó

A CFF Moldovita-Mocanita Hutulca 764 431 Bucovina Moldovita és Rasca között

A CFF Moldovita-Mocanita Hu fotó

A CFF Moldovita-Mocanita Hutulca 764 431 Bucovina Rasca és Argel között

A CFF Moldovita-Mocanita Hu fotó

A CFF Moldovita-Mocanita Hutulca 764 431 Bucovina Rasca és Argel között

A CFF Moldovita-Mocanita Hu fotó

A CFF Moldovita-Mocanita Hutulca 764 431 Bucovina Rasca és Argel között

A CFF Moldovita-Mocanita Hu fotó

A CFF Moldovita-Mocanita Hutulca 764 431 Bucovina Rasca és Argel között

A CFF Moldovita-Mocanita Hu fotó

A CFF Moldovita-Mocanita Hutulca 764 431 Bucovina Rasca és Argel között

A CFF Moldovita-Mocanita Hu fotó

A CFF Moldovita-Mocanita Hutulca 764 431 Bucovina Rasca és Argel között

A CFF Moldovita-Mocanita Hu fotó

A CFF Moldovita-Mocanita Hutulca 764 431 Bucovina Rasca és Argel között

A CFF Moldovita-Mocanita Hu fotó

A CFF Moldovita-Mocanita Hutulca 764 431 Bucovina Rasca és Argel között

A CFF Moldovita-Mocanita Hu fotó

A CFF Moldovita-Mocanita Hutulca 764 431 Bucovina Rasca és Argel között

A CFF Moldovita-Mocanita Hu fotó

A CFF Moldovita-Mocanita Hutulca 764 431 Bucovina Rasca és Argel között

A CFF Moldovita-Mocanita Hu fotó

A CFF Moldovita-Mocanita Hutulca 764 431 Bucovina Argel állomáson

Magyarországtól keletre minden hágóúton sorakoznak a helyi élelmiszereket (mézet, lekvárt, sajtokat, húsokat), a kézműves termékeket (kosarakat, kendőket, szőnyegeket, vagy bármi egyebet) áruló bódék, a hágó tetején pedig egy konkrét bódéváros. Sokan nagyon gagyinak tartják ezeket, és valóban keresni kell köztük a jót, de néhány árus portékája miatt tényleg megéri megállni, pénzt áldozni, mert remek élményben lesz része az utazónak. Egy ilyen bódéváros van a moldovitai kisvasút végállomásánál is, amely kisvasút ugye közel sem jár minden nap az évben. Aztán nézzük meg, mennyire nincs semmi az egyik legforgalmasabb, a királyréti kisvasút végállomásánál! Szerintem az sokkal gázabb.

Mic és a gőzös fotó

Mic és a gőzös

Valami ilyen egyszerű is a napunk csúcspontja tudott lenni.

A CFF Moldovita-Mocanita Hu fotó

A CFF Moldovita-Mocanita Hutulca 764 431 Bucovina Argelen

Argel fotó

Argel

Az UT 84 3477-6 Radóc és Do fotó

Az UT 84 3477-6 Radóc és Dornesti között, egy ipari park széles nyomtávolságú vágányán

A CFR Marfa 60 1337-9 tolat fotó

A CFR Marfa 60 1337-9 tolat Dornesti állomáson

A CFR Marfa 60 1337-9 tolat fotó

A CFR Marfa 60 1337-9 tolat egy konténervonattal Dornesti állomáson

Inverzben egy tizensok évvel korábbi fotóbuszozás útvonalát követtük, Moldovitából ugyanis Dornestibe mentünk, ami egy kisállomás az ukrán-román határon, nagyjából Bukaresttel egy hosszúsági körön, ám pont az ország északi végén. Dornesti északabbra található, mint az album előző részében már szerepelt Szucsáva - Bethlen - Dés - Kolozsvár vasútvonal , ami Románia északi, kelet-nyugati fővonala. Ez a fővonal villamosított, a Szucsávától Dornestibe vezető vonal viszont nem. A pályasebesség azonban eléri a 80 km/h-t is. Ez a legfontosabb határátlépő pont Ukrajna felé, jelentős teherforgalommal, bár a nyomába sem ér Záhony vagy Ágcsernyő teljesítményének. Normál és széles vágány is vezet át, természetesen fonódva, a közeli Vadul-Siret állomásra , amely Csernyovcitól délre található, és az Osztrák-magyar Monarchia Galíciai Átmérős Fővonalának (Galizische Transversalbahn) végpontja volt (igaziból a kiépítési projektkor már létezett, de szervesen csatlakozott a vonala a GT hálózatához).

Az EP Rail 060 1502-3 Dorne fotó

Az EP Rail 060 1502-3 Dornesti állomáson

A Sulzer és a Dácsia szélesnyomtávra átalakított gépek.

A GFR 81 0726-5 Dornesti ál fotó

A GFR 81 0726-5 Dornesti állomáson

A GFR 81 0726-5 Dornesti ál fotó

A GFR 81 0726-5 Dornesti állomáson

A TGK2 7729 (ТГ fotó

A TGK2 7729 (ТГК2-7729) Dornesti állomáson

A TGK2-esek főleg iparvasutakon szolgáltak a Szovjetunióban, itt egy példány Romániában várakozik a széles nyomtávú vágányokon.

A GFR 60 1550-2 Dornesti ál fotó

A GFR 60 1550-2 Dornesti állomáson

A GFR 60 1550-2 Dornesti ál fotó

A GFR 60 1550-2 Dornesti állomáson

A CFR Calatori 82  0452-6 T fotó

A CFR Calatori 82 0452-6 Tibeni és Dornesti között

A fejlődés a korábbi , Dácsiából és ezer éves személykocsiból álló vonatokhoz képest vitathatatlan! (Na jó, nagyon is vitatható.)

A CFR Marfa 60  1337-9 Dorn fotó

A CFR Marfa 60 1337-9 Dornesti és Tibeni között

Ez a tehervonatos kép sajnos légköri jelenségek okán nem sikerült túl jól, de muszáj volt meglőnünk, pedig akkor még nem is sejthettük, hogy a CFR MARFA talán a végjátékához közeledik. Kicsit csalódottak voltunk, hogy Moldivtához képest délutánra ilyen más idő fogadott minket, a laposabb, kevésbé izgalmas tájról pedig nem tehetnek a helyiek. Dornesti (magyarul Hadikfalva, bár ez sem volt soha magyar terület) környéke inkább vasútüzemileg érdekes. Számunkra nagyon távoli hely, még az Erdélyből keletre kivezető vonalakhoz képest is, ugyanakkor a román vasút számos jellegzetes arcát megmutatja itt és sok szempontból egyedi is a környék vasútja.

A CFR Calatori 96 2055-0  D fotó

A CFR Calatori 96 2055-0 Desiro Radauti Gara Mica (Radóc kisállomás) és Dornesti között

Radóc és Hadikfalva között található egy normál és széles vágánnyal is rendelkező rakodó, ahol anno csak az odaállított ipari tolatógépeket fotóztuk (mindkét nyomtávon):

Azóta a rakodóhoz kapcsolódva megépült egy elég komoly ipari komplexum is, egy fafeldolgozó üzem, aminek az érdekessége, hogy a vágányok csaknem oválisan körbeölelik, szinte, mint egy zárt vonalvezetésű terepasztalon.

A CFR Calatori 96 2055-0  D fotó

A CFR Calatori 96 2055-0 Desiro Dornesti állomáson

Jól látható a normál és a széles vágányok különválása, hogy (az ukrajnában is szokásos módon) hagyományos kitérőkkel megoldható legyen a pályaelágazás. A háttérben látható hídon is fotóztunk már .

A CFR Marfa 60 1029-7 Dorne fotó

A CFR Marfa 60 1029-7 Dornesti állomáson

Széles nyomközű, talán fűrészporral töltött kocsikkal tolat a Sulzer.

A CFR Marfa 62 0539-2 Vadul fotó

A CFR Marfa 62 0539-2 Vadul-Siret és Dornesti között

A CFR Marfa 62 0539-2 Vadul fotó

A CFR Marfa 62 0539-2 Vadul-Siret és Dornesti között

Az Ukrajnából érkező, fonódott vágányon érkezik egy UZ kocsit is továbbító vonat. A jelzőket tartó konzolon a két jelző ugyanannak a vágánynak szól, csak a magasabb a normál, az alacsnyabb a széles nyomközűnek (ez ugyanígy működik Halmi és Máramarossziget térségében is, és gondolom a Moldáv határnál is hasonlóképp). A jelzőt már visszavették, eredetileg két karral jelzett. A jobbra vezető vonal a Seret folyó partján, még román oldalon fekvő Siret állomásig vezet, de forgalom már nincs rajta.

A CFR Marfa 62  0539-2 Tibe fotó

A CFR Marfa 62 0539-2 Tibeni és Milisauti között

A nemzetközi vonat továbbhaladt Szucsáva irányába, ahol majd egy villanymozdony veszi kezelésbe.

A GFR 60 1550-2 Milisauti á fotó

A GFR 60 1550-2 Milisauti állomáson

A GFR 60 1550-2 Milisauti á fotó

A GFR 60 1550-2 Milisauti állomáson

A CFR Marfa 60 1337-9 Milis fotó

A CFR Marfa 60 1337-9 Milisauti állomáson

A CFR Calatori 77 0944-0 Da fotó

A CFR Calatori 77 0944-0 Darmanesti és Milisauti között

A CFR Calatori 77 0944-0 Da fotó

A CFR Calatori 77 0944-0 Darmanesti és Milisauti között

A CFR Calatori 77 0944-0 Da fotó

A CFR Calatori 77 0944-0 Darmanesti és Milisauti között

Azért is megérte eljönnünk ide, mert Darmanesti és Dornesti között is járnak régi Malaxa sínbuszok, és ezeket is igyekszünk minél több felé levadászni:

Darmanestin át vezet a Szucsáva - Bethlen fővonal egyik ága, a villamosított, egyvágányú vonalnak a párja Suceava állomásból egyenesen indul nyugatra, majd a két ág Gura Homorului állomáson találkozik. Az északi ágnak inkább helyi, a délinek a rövidsége miatt inkább távolsági jelentősége van, az esetleges teherek meg tudnak mindkét irányba menni. A Suceava - Dornesti vonatok így Darmanestiig drót alatt gurulnak.

A GFR 60 1550-2 Milisauti é fotó

A GFR 60 1550-2 Milisauti és Darmanesti között

Fotóztunk Milisautiba egy magánvasúti tehert is a nap utolsó fényeinél, ennek is legfeljebb dokumentum értéke van.

A GFR 60 1550-2 Milisauti é fotó

A GFR 60 1550-2 Milisauti és Darmanesti között

A CFR Calatori 40 0837-7 Ma fotó

A CFR Calatori 40 0837-7 Marosfő (Izvoru Muresului) és Csíkszentdomokos (Izvoru Oltului) között

A túra utolsó részeként a Csíkot Gyergyóval összekötő szakaszára látogattunk a Székely Körvasútnak. A Magyar Keleti Vasút marosvásárhelyi vonalának folytatásaként megépült vasút Dédát, Maroshévízet, Gyergyószentmiklóst, Csíkszeredát és Sepsiszentgyörgyöt kapcsolta Budapesthez és Brassóhoz is. Korábban már volt errefelé egy nagyon szép, havas idős túránk:

A vonalnak a két legszebb része a Maros-áttörés és a vízválasztó a Maros és az Olt folyók völgyei között. Ezt a tényt húzza alá, hogy Csíkszentdomonkos falut ugyan román nevén Sandominicnek hívják, állomása mégis Oltfő nevet kapott románul. A vízválasztó nem egy durva hágó, de különösen a csíki oldalon szép látványt kínál a völgybéli település felé.

Egy ismeretlen CFR Calatori fotó

Egy ismeretlen CFR Calatori 40 sorozatú ASEA-licencia mozdony a Hargita InterCityvel Csíkszentdomokos és Marosfő között

Ez a fényezés eredetileg az IC-kocsikkal harmonizálásra készült egyes mozdonyokon, de mostanában kezd a CFR egységes színezésévé válni és személyvonati (vagy annyit sem érő) színvonalú kocsik is megkapják, ahogy az előző képen is láthattuk. Apró izgalom még ezen a fotón, hogy a GOSA kocsi egyik ajtaja nem záródik, de ez senkit nem érdekel (akár az is lehet, hogy nem hibás, csak valaki a vésznyitót használta a leszálláshoz legutóbb).

A CFR Calatori 40 0700-7 Ló fotó

A CFR Calatori 40 0700-7 Lóvész és Caracau között, a Karakó-völgyhídon

Az erdélyi hegyi vasutak nem bővelkednek viaduktokban, de amik vannak, azok igen látványosak. A Székely Körvasút vonalából Csíkcsicsó/Madéfalva állomáson kiágazó, Gyímesbükkön át a Román Királyságba vezető vonalon épült műtárgyak a kései XIX. századi magyar vasútépítés remekei közé tartoznak. A Ladók-völgyi falazott és a Karakó-viadukt kőpilléreken nyugvó acélszerkezetei egyaránt látványosak voltak, ahogy a második világhbároú után a CFR által épített új, kétvágányúnak tervezett Karakó-híd is. Csak a legutóbbi felújításnál került középre az egyetlen vágány (a napi néhány személy és egy-két teher nem indokolja a kiépítést és a viadukton kívül semmi nincs egyébként sem a második vágányra előkészítve). A helyi személyforgalmat akadályozzák, hogy az állomások a domborzat miatt a településektől távol helyezkednek el, de részben segítik, hogy a települések úthálózata fejletlen. Mi is csak több kilométerre a hídtól tudtunk megállni az autóval egy megkérdőjelezhető minőségű földúton, térdig érő hóban. A vasútvonalat a Székely Gyors és a Csíksomlyó Expressz (SZÉGY és CSEX, illetve az összevonásukkal keletkezett SZEX) közlekedése is népszerűsítette, ezek a vonatok a Csíksomlyói Búcsú meglátogatása után elkalandoztak a legkeletibb MÁV-őrházhoz is a hajdani magyar-román határra.

A CFR Calatori 40 0700-7 Ca fotó

A CFR Calatori 40 0700-7 Caracau és Ajnád között

A háttérben a Hargita-hegység látható.

A CFR Calatori 40 0879-9 Pa fotó

A CFR Calatori 40 0879-9 Palotailva és Kelemenhavas között

Elérkeztünk a Maros-áttöréshez, ahol természetesen a kedvenc fotóhelyemen lőttünk egy képet. Sajnos jelentősen megváltozott ottjártunk óta a vonat hossza és a pálya tisztasága is, nyáron esélytelen lenne ilyen képet készíteni már:

A CFR Calatori 60 0718-6 pá fotó

A CFR Calatori 60 0718-6 pályaszámú Sulzer és egy ismeretlen Jimmy Marosoroszfalu és Déda között

Akinek még nem elég a havas képekből , a benbe.hu-n találhat még bőségesen.

Köszönöm a figyelmedet! Kérlek, maradj a benbe.hu-n!

Keress a címkék közöttg

Hasonló képek:


Fatal error: Call to undefined function showThumbnailLink() in /chroot/home/benbehu/benbe.hu/html/gallery/mocanita-moldovita/story1.inc on line 5050