sín benbe.hu

-------------------------------------------

Címlap Cikkek RhB Albumok Mozdonyok Atlasz Linkek

Skanzenvasút

Nosztalgia motorkocsis, a meleg időszakban minden nap közlekedő, csúcsfordítós, normál nyomtávolságú nosztalgiavasút: ez vár a kíváncsi kirándulóra a szentendrei Skanzenben.

A MÁV Nosztalgia kft. - Sza fotó

A MÁV Nosztalgia kft. - Szabadtéri Néprajzi Múzeum BCmot 422 Budapest-Nyugati pályaudvaron

A MÁV Nosztalgia kft. - Sza fotó

A MÁV Nosztalgia kft. - Szabadtéri Néprajzi Múzeum BCmot 422 Budapest-Nyugati pályaudvaron

A MÁV Nosztalgia kft. - Sza fotó

A MÁV Nosztalgia kft. - Szabadtéri Néprajzi Múzeum BCmot 422 Budapest-Nyugati pályaudvaron

2009. januárjában, tehát nyolc évvel ezelőtt kezdődött a Skanzenvasút építése, és április 8-án már el is indult rajta a forgalom. Ebben az időszakban az előtte évtizedekig alig tovább épülő Skanzen nagy lendületet vett, több új tájegységet is sikerült megnyitni a korábban összegyűjtött házak fölhasználásával, így a nagyobb múzeumnak ideje volt fedett múzeumi épületeket és egy színvonalas látogatóközpontot is kapnia. A nagy terület miatt a Skanzenvasút kiépítése mellett döntöttek, amelyik az akadálymentes közlekedés mellett maga is múzeumi látványosságként szolgál, hiszen a bemutatásra kerülő időszakban nem csak a szekér, de a vasút is a elöl állt a közlekedési eszközök sorában. Mivel a begyűjtött házak többnyire a XIX. század végét, XX. század elejét mutatják be (bár tervben van XX. századi, Kádár-kockás falu tájegység is), így a vasút normál nyomközzel épült meg, hiszen keskeny vágányokon ekkor még lovakkal vagy a mindennapi üzemben gazdaságtalan gőzmozdonnyal vontattak - feladata ellátásához viszont a Skanzen vonatának minden múzeumi napon üzemelnie kell.

Így esett a választás egy Frigyládára , avagy BCmot sorozatú motorkocsira, amit egy nem túl jó állapotú, korábbi szakszolgálati járműből alakítottak ki. Szemben a múzeumi példányokkal, ezen több átalakítást is végeztek: az egyik, hogy ne okozzon gondot a kb. 5-15 km/h haladási sebesség, illetve a meredek emelkedők, egy új, RENK 873 típusú sebességváltó beépítése, valamint a nehezen észrevehető, de mégis ottlévő "titkos ajtó", amivel a hagyományos ajtószárny mellett a belépőszélesség elég nagyra növelhető, hogy egy kerekesszéket is be lehessen tolni. A járműszerkezeti felújítás Szentesen történt, Valkai Csaba vezetésével, míg a motorikus rész a pécsi műhely érdeme. A kész motorkocsi bemutatója a Nyugati pályaudvaron volt, ahonnan az újságírókkal egy Óbudáig tartó próbameneten vehettünk részt.

Sajtótájékoztató a Nyugati  fotó

Sajtótájékoztató a Nyugati pályaudvar királyi várójában

Sajtótájékoztató a Nyugati  fotó

Sajtótájékoztató a Nyugati pályaudvar királyi várójában

A Skanzen egyfelől nagyon értő módon nyúlt a vasút fogalmához, látszott, hogy alaposan utánanéztek mindennek, másfelől az új látványosság népszerűsítéséért is mindent megtett: a vasúti szaksajtót és a vasútbarátokat is mozgósította, így hívtak meg engem is a próbamenetre (és adtak egy pár ingyenjegyet az áprilisban megnyíló vonatozásra is). Ezt ennyi év távlatából is köszönöm nekik!

Utazás a különmeneten fotó

Utazás a különmeneten

A MÁV Nosztalgia kft. - Sza fotó

A MÁV Nosztalgia kft. - Szabadtéri Néprajzi Múzeum BCmot 422 és a MÁV 6342 022-8 Óbuda állomáson

A MÁV Nosztalgia kft. - Sza fotó

A MÁV Nosztalgia kft. - Szabadtéri Néprajzi Múzeum BCmot 422 és a MÁV 6342 022-8 Óbuda állomáson

Alakjelzők, állomásközt fedező jelző az állomás végén, HÉV egyenáramú felsővezeték - ez még a régi állomás természetesen. A különvonat ezután az újságírókkal visszament a Nyugatiba, majd a Füstibe, ahonnan teherautóval szállították a Skanzenig. Nem sokkal később egy hagyományos ABymot kocsi is követte, tartaléknak vagy mentesítőnek.

A MÁV 6342 003 Újpest és Aq fotó

A MÁV 6342 003 Újpest és Aquincum felső között

Mi átvonatoztunk Újpestre, hogy a jellegzetes vasúti hídon örökítsük meg a motorkocsit.

A MÁV 6342 003 Újpest és Aq fotó

A MÁV 6342 003 Újpest és Aquincum felső között

A MÁV Nosztalgia kft. - Sza fotó

A MÁV Nosztalgia kft. - Szabadtéri Néprajzi Múzeum BCmot 422 Aquincum felső és Újpest között

A következő találkozásom a Skanzenvasúttal már valóban a Skanzenban volt, pár hónappal később.

A MÁV Nosztalgia kft. - Sza fotó

A MÁV Nosztalgia kft. - Szabadtéri Néprajzi Múzeum BCmot 422 Harangláb megállóhelyen

Református templom és haran fotó

Református templom és harangláb a Skanzenben

Felső-Tiszavidéki falu fotó

Felső-Tiszavidéki falu tájegység

Gyerekrajzok fotó

Gyerekrajzok

Gyerekrajzok fotó

Gyerekrajzok

Gyerekrajzok fotó

Gyerekrajzok

A MÁV Nosztalgia kft. - Sza fotó

A MÁV Nosztalgia kft. - Szabadtéri Néprajzi Múzeum BCmot 422 Vízimalom és Harangláb között

A Skanzen első átadott tájegysége, a fa haranglábjáról is közismert Felső-Tiszavidéki falu mellett robog el a Skanzenvonat (ez a harangláb adja a Skanzen logóját is). Maga a pálya is múzeális, hiszen a Szolnok-Hódmezővásárhely vasútvonalból származó "c"-sínekből épült (az igazi vicinálisok "i"-sínjeit nem merték megkockáztatni), míg a kitérők új, 48-as rendszerűek és váltózárral rögzítettek. A magasperonokon régi gázlámpákra emlékeztető világítótestek vannak, bár a vasút többnyire sötétben nem közlekedik.

Felföldi mezőváros táj fotó

Felföldi mezőváros tájegység

Felföldi mezőváros táj fotó

Felföldi mezőváros tájegység

Felföldi mezőváros táj fotó

Felföldi mezőváros tájegység

Mándoki görög-katolikus tem fotó

Mándoki görög-katolikus templom

A Skanzen Főbejárat (M fotó

A Skanzen Főbejárat (Mezőhegyes vasútállomás)

A Skanzenvasút építésével egyidőben új főbejárat és látogatóközpont is épült (korábban gyakorlatilag csak egy jegyeladó bódé volt), és ahogy a város kapuja a vasútállomás, úgy lett a főbejárat egyben a Skanzenvasút állomása. Nem volt egyszerű feladat a mintadarab megtalálása (a látogatóközpont a többi épülettel szemben, amit eredeti helyén lebontottak, majd itt újra fölépítettek, új, egyedileg tervezett épület), mivel rengeteg funkciónak kellett megfelelnie, viszont praktikusan egy szintesnek kellett lennie. Így esett a választás Mezőhegyesre , ami városi állomás ellenére nem volt túl terebélyes és nem kellett kihasználatlan emeleti szintet sem építeni. Az Arad-Csanádi Egyesült Vasutak egyébként is a motorosítás úttörői voltak, egy régi motorvonatukat ma a BKV ápolja, mivel korábban a taksonyi HÉV-en közlekedett. Mindenesetre furcsa az alföldi ACSEV-állomás itt a Pilis csúcsai között, de egyben egy szép kapcsolat is, hiszen Mezőhegyes épületei önmagukban is skanzent alkotóan szépek .

Balatonfelvidék - Óbudavári fotó

Balatonfelvidék - Óbudavári katolikus templom

Balatonfelvidék - Óbudavári fotó

Balatonfelvidék - Óbudavári katolikus templom

Balatonfelvidék - Óbudavári fotó

Balatonfelvidék - Óbudavári katolikus templom

Béka fotó

Béka

A MÁV Nosztalgia kft. - Sza fotó

A MÁV Nosztalgia kft. - Szabadtéri Néprajzi Múzeum BCmot 422 Sztaravoda-patak és Kovácsműhely között

Jánossomorjai fogadalmi káp fotó

Jánossomorjai fogadalmi kápolna

Újkéri harangláb fotó

Újkéri harangláb

Nyugat-Dunántúl: Felső fotó

Nyugat-Dunántúl: Felsőszenterzsébeti harangláb

Óbudavári templom fotó

Óbudavári templom

A MÁV Nosztalgia kft. - Sza fotó

A MÁV Nosztalgia kft. - Szabadtéri Néprajzi Múzeum BCmot 422 Kovácsműhely és Skanzen főbejárat között

Ezek a képek egy későbbi, őszi túrán készültek. A Skanzen jórészt lent a völgyben helyezkedik el, oda a vonat két csúcsfordító segítségével jut el. Ezzel kicsit az erdei vasutak hagyományait őrzi, ilyen üzemel Kisírtás és Tolmács-hegy között a Nagybörzsönyi Erdei Vasúton.

A MÁV Nosztalgia kft. - Sza fotó

A MÁV Nosztalgia kft. - Szabadtéri Néprajzi Múzeum BCmot 422 Skanzen főbejárat állomáson

A MÁV Nosztalgia kft. - Sza fotó

A MÁV Nosztalgia kft. - Szabadtéri Néprajzi Múzeum BCmot 422 Kovácsműhely és Sztaravoda-patak között

Eredeti állapotban a kalauz engedte le a sorompót, majd a vonat elhaladtával föl, de néha a szomszéd szélmalomból ideballagó Toldi Miklós ugrik be kicsit kevésbé korhű szerepben.

A MÁV Nosztalgia kft. - Sza fotó

A MÁV Nosztalgia kft. - Szabadtéri Néprajzi Múzeum BCmot 422 Sztaravoda-patak és Kovácsműhely között

A legvagányabb fotóhely nyílván a Dusnoki szélmalommal fotózni a kisvonatot. Ami persze nem is olyan kicsi vonat.

A MÁV Nosztalgia kft. - Sza fotó

A MÁV Nosztalgia kft. - Szabadtéri Néprajzi Múzeum BCmot 422 Sztaravoda-patak és Kovácsműhely között

A MÁV Nosztalgia kft. - Sze fotó

A MÁV Nosztalgia kft. - Szentendrei Szabadtéri Néprajzi Múzeum BCmot 422 Sztaravoda-patak és Vízimalom között

A MÁV Nosztalgia kft. - Sze fotó

A MÁV Nosztalgia kft. - Szentendrei Szabadtéri Néprajzi Múzeum BCmot 422 Vízimalom és Harangláb között

A MÁV Nosztalgia kft. - Sze fotó

A MÁV Nosztalgia kft. - Szentendrei Szabadtéri Néprajzi Múzeum BCmot 422 Vízimalom és Sztaravoda-patak között

A MÁV Nosztalgia kft. - Sze fotó

A MÁV Nosztalgia kft. - Szentendrei Szabadtéri Néprajzi Múzeum BCmot 422 Sztaravoda-patak és Kovácsműhely között

1891-ben nyílt meg Stockholm egyik szigetén a sokszor csak Skansen-nek nevezett első, szabadtéri múzeum, egyben állatkert, amelyet Artur Hazelius azért hívott életre, hogy bemutassa az ipari forradalom előtti életet Svédország különböző tájain. Később a név köznevesült, főleg Kelet-Közép-Európában, de az eredeti eszme ma is él; a szentendrei Skanzen is a vidéki életet, az egyszerű mesterember és a földműves életét igyekszik bemutatni. De ez egyáltalán nem baj: az ipari forradalom korszakát számtalan múzeum őrzi, így a Műszaki és Közlekedési Múzeum (és különböző egyéb kiállítóhelyei, mint a Ganz-múzeum, az alsóhámori Öntödei múzeum), vagy például az ecsedi láp lecsapolásához használt gépeket bemutató múzeum Szabolcsban. A Skanzenvasútnak viszont az ipari forradalom által nem érintett vidékeken is helye van, hiszen a régi vicinálisok mindennapos figurái voltak a piacozó asszonyok, friss zöldséggel, gombával, vagy épp szutylával (ez a korabeli Frissföl), vagy épp a reggeli vegyesvonat a vágóhídra az élőállítokat szállító emeletes kocsikkal. Ez utóbbi olyan alapvetés volt, hogy Létavértesről vagy Erdősmecskéről még a modern MDmot motorvonatok is csak egy-két állatszállítóval indulhattak hajnalban Debrecenbe vagy Bátaszékre, ahonnan a tartalék persze rögvest a hajdani vásártéri állomásra tolta őket. Ma már nyomát sem találjuk sem a régi, városi vasútnak, sem a létavértesi MD-nek. Az élőállat-szállítás viszont logikus, hogy közútra került: még ezen a rövid távon is jóval nagyobb volt az ideges állatok súlyvesztése, mint a gyorsabb, teherautós technikával.

A MÁV Nosztalgia kft. - Sze fotó

A MÁV Nosztalgia kft. - Szentendrei Szabadtéri Néprajzi Múzeum BCmot 422 Kovácsműhely állomáson

Éppen a csúcsfordító váltójára halad rá a viszonylag hosszú kihúzóból a vonat.

A MÁV Nosztalgia kft. - Sze fotó

A MÁV Nosztalgia kft. - Szentendrei Szabadtéri Néprajzi Múzeum BCmot 422 Skanzen főbejárat állomáson

Hangulatos így kezdeni a skanzenlátogatást, akár egy jó sörrel a restiben; és itt is ér véget a program, az alagsori térben kialakított múzeumi boltban, ahol a kijárat van.

A MÁV Nosztalgia kft. - Sze fotó

A MÁV Nosztalgia kft. - Szentendrei Szabadtéri Néprajzi Múzeum BCmot 422 Skanzen főbejárat állomáson

A MÁV Nosztalgia kft. - Sze fotó

A MÁV Nosztalgia kft. - Szentendrei Szabadtéri Néprajzi Múzeum BCmot 422 Mezőhegyes (Skanzen főbejárat) állomáson

A valóságban nincs semmilyen névtábla rajta.

A MÁV Nosztalgia kft. - Sze fotó

A MÁV Nosztalgia kft. - Szentendrei Szabadtéri Néprajzi Múzeum BCmot 422 Skanzen főbejárat állomáson

A MÁV Nosztalgia kft. - Sze fotó

A MÁV Nosztalgia kft. - Szentendrei Szabadtéri Néprajzi Múzeum BCmot 422 Skanzen főbejárat állomáson

A Skanzenvasútnak köszönhetően a múzeum belső közlekedése megoldódott, de óriási baj, hogy a külső nem: a Skanzenhez vivő Volán autóbuszok igen ritkán járnak, nem igazán csatlakoznak jól a HÉV-hez, visszafelé jóval a múzeum zárása előtt elmegy az utolsó, és a sofőrök is többnyire zsebre dolgoznak. A másik nagyon gyenge pontja a Skanzennek a gasztronómia, hiszen mit szeretne az egyszeri magyar jobban kipróbálni vidéken, mint a friss, hiteles ételt és italt; ehhez képest a jászárokszállási fogadó csak önkiszolgáló menza, a hagyományos pékműhelybe a Rádi hordja a fűrészpor-állagú, már a multiknál sem megtűrt minőségű termékeket, és persze Toldi Miklóst sem lehet megpróbálni kisüstivel az asztal alá itatni jópénzért. Egyedül a mádi borozó hozza a színvonalat a pincében tárolt, hűs boraival (vagy fröccsével) és a zsíros deszkával (utóbbi esetleges). Szóval lehetne még mit fejleszteni!

A MÁV Nosztalgia kft. - Sze fotó

A MÁV Nosztalgia kft. - Szentendrei Szabadtéri Néprajzi Múzeum BCmot 468 Skanzen főbejárat állomáson

A MÁV Nosztalgia kft. - Sze fotó

A MÁV Nosztalgia kft. - Szentendrei Szabadtéri Néprajzi Múzeum BCmot 468 Skanzen főbejárat állomáson

A MÁV Nosztalgia kft. - Sze fotó

A MÁV Nosztalgia kft. - Szentendrei Szabadtéri Néprajzi Múzeum BCmot 468 Skanzen főbejárat állomáson

A MÁV Nosztalgia kft. - Sze fotó

A MÁV Nosztalgia kft. - Szentendrei Szabadtéri Néprajzi Múzeum BCmot 468 Skanzen főbejárat állomáson

A szentendrei Városi Tömegk fotó

A szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeum

A szentendrei Városi Tömegk fotó

A szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeum - Ikarus 556

A szentendrei Városi Tömegk fotó

A szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeum - 1000 pályaszámú villamos

Az ezres.

A szentendrei Városi Tömegk fotó

A szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeum - BHÉV 21-es mozdony

A szentendrei Városi Tömegk fotó

A szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeum - BHÉV V25 001-es mozdony

A szentendrei Városi Tömegk fotó

A szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeum - Csufi villamos

A BKV építette meglévő járművek alkatrészeiből (Ik415 ajtó, ICS forgóváz, Tatra viszonylatjelző, Zsiguli lámpa, stb.), Kísérleti villamos néven, amolyan vágyálomként, hogy milyen villamosokat szeretne. Tulajdonképpen pont ilyen lett a Ganz KCSV6-os végül.

A szentendrei Városi Tömegk fotó

A szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeum - BHÉV 4 pályaszámú, Haraszti nevű gőzmozdony

A városok belsejében is közlekedő vasutak között volt népszerű az úgynevezett szoknyás gőzmozdony vagy gőztramway. A BHÉV mellett használt ilyet a Balatonszentgyörgy-Keszthelyi HÉV, a budapesti Temetői vasút, vagy épp Debrecen város közúti vasútjai, beleértve a Debrecen-Nyírbátori Vasutat is, ami hajdan igen önálló (khm, nyakas kálvinista, khm) vasút volt és pályája sem Apafán ágazott ki a MÁV-ból. A szerelvényt a nyolcvanas évek végén üzemképes állapotba hozták , de azóta ismét nem használható, bár vélhetően hibátlan állapotú. Természetesen mindez nem azt jelenti, hogy ne lehetne gőztramway-jel utazni: Mariazellbe kell látogatni hozzá, ahol egy normál nyomközű közúti vasúti múzeumvasút nem csak villamosokat (köztük POHÉV-járműveket), de szoknyás gőzmozdonyt is őriz. Ez nem más, mint a Köztemetői Vasút egykori 4 számú mozdonya, ami sokáig belsőégésű motorral volt fölszerelve (így élte túl a második világháborút is), majd osztrák megbízásból Szászrégenben építették újjá gőzösként. Tulajdonképpen az egyik legöregebb megőrzött gőzös, a MÁVAG 328. gyári számát viseli.

A szentendrei Városi Tömegk fotó

A szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeum

A szentendrei Városi Tömegk fotó

A szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeum

A szentendrei Városi Tömegk fotó

A szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeum - az MIX/A 801 pályaszámú, prototípus MIX. motorvonat

Sorozatpéldányai ma is közlekednek a Csepeli HÉV-en , sokan közülük gyártáskori festésben.

A szentendrei Városi Tömegk fotó

A szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeum - az MVIII. 25 pályaszámú motorkocsi

Ő pedig ma már nosztalgiavonatozások főszereplője , de sajnos pótkocsi nélkül, és második motorkocsi híján egy Tigrissel összekapcsolva, hogy a kellő fékezettséget biztosítsák. Nem autentikus, nem tetszik.

Mercedes a Volánbusznál fotó

Mercedes a Volánbusznál

Mercedes a Volánbusznál fotó

Mercedes a Volánbusznál

Újpest-Városkapu, kissé rászolgált a rehabilitációra.

A MÁV Nosztalgia kft. - Sze fotó

A MÁV Nosztalgia kft. - Szentendrei Szabadtéri Néprajzi Múzeum BCmot 422 Kovácsműhely és Skanzen főbejárat között

A MÁV Nosztalgia kft. - Sze fotó

A MÁV Nosztalgia kft. - Szentendrei Szabadtéri Néprajzi Múzeum BCmot 422 Kovácsműhely és Sztaravoda-patak között

A MÁV Nosztalgia kft. - Sze fotó

A MÁV Nosztalgia kft. - Szentendrei Szabadtéri Néprajzi Múzeum BCmot 422 Sztaravoda-patak és Vízimalom között

A MÁV Nosztalgia kft. - Sze fotó

A MÁV Nosztalgia kft. - Szentendrei Szabadtéri Néprajzi Múzeum BCmot 422 Vízimalom megállóhelyen

A MÁV Nosztalgia kft. - Sze fotó

A MÁV Nosztalgia kft. - Szentendrei Szabadtéri Néprajzi Múzeum BCmot 422 Harangláb megállóhelyen

Hatvanas évek falusi háza fotó

Hatvanas évek falusi háza

A mándoki templom beltere fotó

A mándoki templom beltere

A MÁV Nosztalgia kft. - Sze fotó

A MÁV Nosztalgia kft. - Szentendrei Szabadtéri Néprajzi Múzeum BCmot 422 Néprajzi látványtár megállóhelyen

A MÁV Nosztalgia kft. - Sze fotó

A MÁV Nosztalgia kft. - Szentendrei Szabadtéri Néprajzi Múzeum BCmot 422 Vízimalom és Harangláb között

Csetnek város megállóhely ( fotó

Csetnek város megállóhely (Stítnik mesto) a csak teherforgalomra használt Pelsőc-Nagyszabos (Plesivec - Slavosovce) vasútvonalon

Köszönöm a figyelmedet! Kérlek, maradj a benbe.hu-n!

Keress a címkék közöttg

Hasonló képek:

2150 M41V46 BCmot 4220383 60328 Bzmot

Helyszínek:

Mozdonysorozatok:

BCmot 6342

 

Régi és új albumok:

Nyár végi FelvidékAz RhB a hóbanRhB BerninabahnBalkantour 2013Az Engadinerlinie

Albumok Mozdonyok Atlasz RhB Cikkek Toolbox

-----------------

Copyright Takács Bence és társai, 2005-2018. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!

Címlap Cikkek Mozdonyok Atlasz Linkek