sín benbe.hu

-------------------------------------------

Címlap Cikkek RhB Albumok Mozdonyok Atlasz Linkek

A fondue és csokoládé földjén

A Berner Oberland két remek hangulatú, kevésbé ismert, de forgalmas kisvasútja a Montreux-Berner Oberlandbahn (MOB) és a Transport Publics Fribourgeois (TPF). Beszámoló a Montreux-Zweisimmen és a Bulle-Gruyere-Montbovon vonalakról.

A BLS AG Tm 235 091 és az R fotó

A BLS AG Tm 235 091 és az RABe 535 115 Ausserberg állomáson

A BLS AG Tm 235 091 pályasz fotó

A BLS AG Tm 235 091 pályaszámú kis dízel tolatómozdony (helyi szóhasználattal Traktor) Ausserberg állomáson

Ausserberg környékének turi fotó

Ausserberg környékének turistatérképe és a Bahnwanderweg útvonala

Ausserberg környékének turi fotó

Ausserberg környékének turistatérképe és a Bahnwanderweg útvonala

Az egész egy stilizált, fölállított vágányra van helyezve és természetesen a turistatérképből ingyen lehet elvinni.

Egy ismeretlen BLS AG RABe  fotó

Egy ismeretlen BLS AG RABe 535 és a Tm 235 91 pályaszámú síntraktor Ausserberg állomáson

A túra első felénél ott hagytuk el a fonalat , hogy végigautóztunk az Oberalp- és a Furka-hágókon, előbbin a fogaskerekű személyvonatokat, utóbbin gőzvontatású, szintén fogaskerekű nosztalgiavonatot fényképeztünk. Ezután a Rhône völgyén haladtunk egészen Brigig, ahol a Bern-Lötschberg-Simplon vasút vonalának déli rámpája kezdődik. Ezen csak rövid ideig fotóztunk (egy későbbi túrán vonattal is bejártuk és további képek készültek), eközben azonban meg tudtuk nézni az egész Rhône-völgy panorámáját, és még egy vonatot is sikerült beleszerkeszteni.

Az igazán szemfülesek odalent is kiszúrhatnak egy háromkocsis Domino motorvonatot, amint a Genfi-tótól Brigen és a Simplon-alagúton át Domodossolába vezető SBB Simplon-vasúton halad a völgy szájánál fekvő Visp felé. Visp jelentős csomópont, mivel jobbra a völgybe vezetnek a hajdani Brig-Visp-Zermattbahn (ma az MGB része) vágányai, és nagyjából a fotós alatt vezetnek el a Lötschberg-bázisalagút vágányai, amin át a Bernből délre közlekedő gyorsvonatok közlekednek. Ahol most vagyunk, az tulajdonképpen a svájci fővonali vasútvillamosítás bölcsője: a BLS volt az első, eleve villamos vontatásra tervezett fővonal a világon, a Simplon-alagútban Brig és Iselle di Trasquera között pedig az első svájci fővonali villamosítás, az erdetileg Kandó által az olasz Valtellina-vasútra kifejlesztett, de később Észak-Olaszországban több helyütt használt háromfázisú váltakozóáramú vontatást vezették be.

Erre elsősorban azért volt szükség, mert a Simplon-alagút rendkívül hosszú volt, és a füst a mozdonyvezetők, illetve a középen működő forgalmi kitérő személyzetének egészségét is veszélyeztette. A 3000 V 16 Hz feszültségű felsővezetéket, az áramellátást és a mozdonyokat a svájci Brown, Boveri & Cie. társaság gyártotta, azonban a legyártott mozdonyokkal nehézségek támadtak, ezért a forgalom beindításához az FS-től néhány Ganz-gyártmányú, már bevált lokomotívot bérelt a gyár, és adott kötbér helyett át az SBB-nek használatra. A villamos vontatás ott 1906-ban indult meg, 1919-ben a Simplonbahn vonalán Sionig hosszabbították meg a felsővezetéket (az egyre súlyosbodó szénhelyzet miatt), majd 1930-ban álltak végleg át a német rendszerű, egyfázisú váltófeszültségre.


Ganz és BBC mozdonyok Sionban
Forrás

A BLS AG Re 425 163 Ausserb fotó

A BLS AG Re 425 163 Ausserberg állomáson

A bázisalagút megnyitása nem szűntette meg teljesen a teherforgalmat a hegyi pályán, ha épp nincs szabad menetvonal a részben egyvágányú alagútban, vagy (mint ez a gép) a vonómozdony nincs ETCS-sel fölszerelve, akkor a teher automatikusan megy a hegy felé, így nem foglalja fölöslegesen a helyet Brigben vagy Kanderstegben. A teherek számára nem olyan rettenetesen nagy időveszteség, egy személyvonati pók végigvárása rosszabb lenne. A BLS számos korszerű villanymozdonnyal is rendelkezik, de még mindig sok jár a klasszikus, barna színű gépekből is. Ez a példány még Ae 4/4II 263 pályaszámmal született és a kép készítése után másfél évvel, 2015 decemberében selejtezve lett.

A BLS Südrampe nem szokványos hegyi vasút, mivel majdnem végig ugyanabban a völgyben emelkedik, mint amelyikben a csaknem síkvidéki Simplonbahn is vezet. Brig után éles ívvel megtámadja a hegyoldalt, és a mértékadó emelkedővel mászni kezd fölfelé, közben végig láthatjuk az ablakból a folyót, a két normál nyomtávú vágányt, és az MGB keskeny nyomtávú Brig-Visp összekötő-vonalát (hajdan a Visp-Zermatt és a Brig-Andermatt-Disentis külön vasutak voltak). Szépen meg lehet figyelni Brig mellett az MGB nagy, modern depóját és főműhelyét is. Nem sokkal Ausserberg előtt a vasút egy alagúton átkel egy orrként benyúló sziklatömbön, hogy mögötte, még mindig szorosan a völgyfalhoz tapadva, átkeljen egy oldalvölgyön a híres Baltschiederbach-Brücké n. A fotón a háttérben ez az orr látszik, ezért nem lehet rajta látni a vasutat. Ausserberg után következik a szakasz csúcspontja, a Bietschtal-Brücke , majd a befordulás az oldalvölgybe, ahol végre eléri a sín a hágóalagutat. Az utazást az teszi még egyedivé, akár a zárt ablakos, légkondícionált Lötschberger motorvonaton ülve is, hogy a modern kornak épült vasúton legalább nyolcvan kilométer per órás sebességgel haladunk, ami a legtöbb hegyi vasúton nem lehetséges.

SBB InterCity vonat Re 460  fotó

SBB InterCity vonat Re 460 sorozatú mozdonnyal Visp és Raron között

Összeállítása alapján szerintem Genfbe tarthatott, nem a bázisalagút felé.

Egy ismeretlen BLS 486  Vis fotó

Egy ismeretlen BLS 486 Visp és Raron között

Ez a BLS Ro-La viszont biztosan az alagutat vette célba.

Egy ismeretlen BLS 486  Vis fotó

Egy ismeretlen BLS 486 Visp és Raron között

Egy ismeretlen RegionAlps N fotó

Egy ismeretlen RegionAlps NPZ (Domino) Visp és Raron között

A RegionAlps a Transport de Mertigny et Région és az SBB közös vállalata, a Rhône-völgyi REX-eket és a St. Bernard Express vonatait közlekedteti.

Egy ismeretlen BLS RABe 535 fotó

Egy ismeretlen BLS RABe 535 Lötschberger Ausserberg állomáson

A TPF Bt 4/4 224 Montbovon  fotó

A TPF Bt 4/4 224 Montbovon állomáson (ő a BDe 4/4 122 vezérlőkocsija)

Következő szállásunkig elég sokat autópályáztunk (érje már meg az az éves svájci autópálya-matrica!), többek között egy távoli pillantást vethettünk a Mont Blanc körüli hegyekre is. Aigle után pedig befordultunk a Le Sépey felé vezető völgybe, követve az oda vezető adhéziós kisvasút vonalát nagy vonalakban (sajnos akkor pályafelújítás miatt vágányzár volt, és amúgy is siettünk), majd egy hágón átkelve Chateau d'Oex-nél elértük a következő fotózásunk témáját, a Montreux -- Oberland bernois (vagy németül Montreux-Berner Oberlandbahn) vonalát. Innen még negyed óra kanyargás vezetett a francia Svájc szívében fekvő Les Sciernes-be, ahol elfoglaltuk a szállásunkat. Itt Karcsi nagy örömére egy reggel szabadon használható kávéfőző is rendelkezésre állt, így a Nap első sugaraira már Montbovon állomásán lehettünk. Itt ugyan megállnak a MOB vonatai, az állomás nem hozzájuk, hanem a Transport Public Fribourgeois [Transzporr püblik fribouhzsoá] - TPF-hez tartozik, az ő vonatuk is állt bent, amikor odaértünk.

A különböző ismeretterjesztő TV-csatornákon többször is futott a Svájci vasutak című sorozat, aminek külön epizódja foglalkozott a TPF, az általa érintett leghíresebb településről kapott közismertebb neve szerint a La Gruyère vonaláról, ezt áhitattal figyeltem, persze akkor még alig valamit tudtam Svájcról és vasúthálózatáról. Ez a kis vonal egyike a teljesen átlagos, 1000 mm nyomközű, kvázi mellékvonalaknak, többnyire dombvidéki környezetben vezet, akkor egyetlen fajta motorvonattal, a képen is látható BDe 4/4 sorozattal szolgálták ki. Azóta megérkezett az utód Stadler jármű, így a régi festés és a régi motorkocsi is egyre inkább az enyészeté lesz. Ugyanakkor a MOB nagymozdonyos, fővonali jellegű vonatainak, elvesző motorkocsi-sorozatainak fotózását előzetesen fontosabbnak tartottuk, így a TPF-re alig készültem. Végül úgy alakult, hogy a legkedvesebb képeimet a TPF mentén készítettem, mivel több olyan üresjárat is adódott, amikor jobban megérte a TPF vonatát fotózni, sokszor például a nap alacsony állása miatt: a széles völgybe gyakrabban besütött a nap, mint a MOB néha kellemetlenül szűk vonalához.

A MOB Ge 4/4 8002 La Tine é fotó

A MOB Ge 4/4 8002 La Tine és Montbovon között

Egy ismeretlen MOB ABDe 8/8 fotó

Egy ismeretlen MOB ABDe 8/8 motorkocsija Montbovon és La Tine között

A TPF Be 4/4 124 Montbovon  fotó

A TPF Be 4/4 124 Montbovon és Lessoc között

Montbovonba a MOB fővonala a 162 méter hosszú Montbovon-Tunnelen át érkezik, majd a Sarine völgyét követve, a szemközti hegyek alatt balra fordulva halad tovább La Tine-en át Chateau d'Oex-n át Zweisimmenbe. A TPF vonala a Sarine felső folyását követi, és rögtön egy izgalmas megoldással, Montbovon főutcájának burkolatába épített síneken kezdi az útját. A közúti vasút persze nem ritka dolog arrafelé, a Berninabahnon Le Presénél és Tiranónál is van ilyen. A rövid street-running szakasz után a főút mellett halad többnyire a pálya.

Vonatbefolyásoló a TPF vona fotó

Vonatbefolyásoló a TPF vonalán

A MOB GDe 4/4 6006  LogIn   fotó

A MOB GDe 4/4 6006 LogIn Les Sciernes és Montbovon között

A MOB ABDe 8/8 4001 Montbov fotó

A MOB ABDe 8/8 4001 Montbovon és Les Sciernes között

Azon kívül, hogy már nagyon szerettük volna megnézni Nyugat-Svájc vasúti szépségeit, ezek az ikermotorkocsik is komoly szempontot jelentettek az útvonal kiválasztásában, és, hogy a MOB mindenképp belekerült a programba. Ma már az erős, nyolc tengelyen hajtott vontatómotorkocsik nem közlekednek, helyettük a Stadler által szállított modern motorkocsi-párok (vagy vonófejek? Ez elég bonyolult, majd még elmagyarázom.) közlekednek.

A MOB építésének története

Ahol állunk, Les Sciernes-től keletre, a vonal második legmeredekebb szakasza 70 ezrelékes emelkedővel (a legmeredekebb a Genfi-tó fölötti rész Jor felé, ahol 73 ezreléket is eléri), de itt nehezíti a hosszú, 5-6 kocsis vonatok haladását, hogy mindez még 60 m sugarú ívben is fekszik (a MÁVAG mérnökei megőrültek volna, ha ide kell gőzmozdonyt tervezniük). Emiatt is a vonalvezetést sok vita övezte. A normál nyomközű törzshálózatból már léteztek a Genfi-tó partjáról Brigbe és Bernbe vezető vonalak, illetve a későbbi BLS-fővonal Thunig. A terv Thun és a Genfi-tó partjának összekötése volt egy közvetlen vonallal, de legalábbis egy direkt kapcsolat a Bernből vagy Brigből Genf felé vezető vasutak egyikével. Ezzel kapcsolatban a következő koncessziókat fogadták el:

  • 1873: normál nyomtávon Bulle és Thun között, a létező legkönnyebb nyomvonalon, de elég komoly hosszban
  • 1890: gőzüzemű kisvasút Thunból az előbbivel megegyező nyomvonalon Bulle-be, majd onnan vissza délre a Genfi-tó partjára, Vevey-be
  • 1890: normál nyomközű vasút a Thuntól délre fekvő Spiezből a Simme völgyében fekvő Erlenbachba(a vonal megépült, 1897-ben adták át)
  • 1890: fogaskerekű vasút Montreux-ből az előbbi vonal mentén fekvő Montbovonba, át a Jaman-hegy alatt
  • 1897: normál nyomtávú pálya Erlenbachtól a Simme szétágazásánál fekvő Zweisimmenig (ezt 1902-ben adták át)
  • 1898: villamosított kisvasút Montreux - Les Avants - Montbovon között
  • 1898: újabb normál nyomtávú nyomvonal, Vevey-ből Montbovonon át Zweisimmenig
  • 1899: Montbovon - Saanen - Zweisimmen kisvasút
  • 1899: Bulle - Gruyère - Montbovon

Ahogy látható, nagyon igyekeztek a helyiek valami vasúthoz jutni ebben az egyébként elzárt területen. Vaud és Fribourg kantonok is nagy támogatói voltak az ügynek, de jelentős befolyással bírtak Les Avants magashegyi gyógyszállósai is, akik mindenképp saját vasutat szerettek volna. Hogy a normál nyomközű vasutaknak mennyi realitása lett volna errefelé, azt nem tudom eldönteni, vélhetően nem sok; végül két társaság kezdett ténylegesen építkezni: a Chemin de fer électrique do la Gruyère ribourg kantonban, Bulle-ből Montbovonon át a kantonhatár La Tine-ig szeretett volna építkezni, végül a koncessziót úgy módosították, hogy vonala Montbovonig épült meg 1904-re, ahonnan Zweisimmen felé a Montreux-ből építkező Compagnie de chemin de fer Montreux-Montbovon vezette tovább a síneket Zweisimmen felé. 1901-ben nyílt meg a Montreux és Les Avants közötti szakasz, ahol a Genfi-tó fölötti szőlők között több teljes fordulás után fordult be egy oldalvölgybe a pálya, hogy elérje Les Avants települést és a vasútra már régóta váró szállodákat. Az építkezés nagyon gyors volt, hiszen a részvénykibocsájtást csak két és fél évvel hamarabb kezdték meg. 1903-ban már Montbovonig ért a pálya, majd több lépésben, 1905-ig épült meg a Zweisimmen normál nyomtávú állomás mellé befutó vasútvonal. Onnan tovább a Simme másik ága mentén Lenkig vezető hosszabbítás csak 1912-ben nyílt meg.

Az építésért a párizsi Boyau, Boyer & Cie társaság volt felelős. A Col de Jaman alatti, 2424 méter hosszú alagutat a két végéről ásták, nyugat felől 23,4 ezrelékes emelkedésben (hágóalagutak többnyire csak néhány ezrelékben emelkednek, itt viszont jelentős magasságkülönbség volt a két portál között). A végig adhéziós üzemű vasútvonalat 750 V egyenfeszültséggel villamosították, eredetileg 23,4 kg/fm-es sínekkel (később 30-ra, 1970-től 36-ra, mostanában pedig 42 kg/fm tömegű sínekre cserélik őket). A 75,5 km hosszú vonalon 18 alagút, 62 híd és két kőfogó galéria épült, a teljes költség 14,7 millió svájci frank volt.

A TPF BDe 4/4 124 / Bt 224  fotó

A TPF BDe 4/4 124 / Bt 224 Lessoc megállóhelyen

A TPF BDe 4/4 122 / Bt 224  fotó

A TPF BDe 4/4 122 / Bt 224 Lessoc és Albeuve között

A CEG és a MOB kezdettől szorosan összefonódtak, a CEG Fribourgban, a MOB Vaudban és Bernben szolgáltatott. Bár a MOB-ot is tervezték továbbépíteni a Lötschbergbahn Frutigen állomásáig, abból nem lett semmi, a fribourgi hálózat viszont bővült: Bulle-ből továbbépült a Lausanne-Bern fővonalon fekvő Palézieux-be, illetve Châtel - St. Denis-ből Veveybe (ezt a vonalat mára bezárták). Veveyből is épült kisvasút, mégpedig a MOB Chamby állomásáig. Ennek első szakaszán ma a Les Pleiades csúcsra közlekedő fogaskerekűk közlekednek, a második szakaszán ma már nincs menetrend szerinti forgalom - a viaduktokkal tarkított vonalon a Blonay-Chamby múzeumvasút közlekedik, akiknek Svájc több, egyenáramú kisvasútjáról vannak járműveik, és többnyire tematikus napok alapján közlekedtetik őket. Ez a La Gruyère motorkocsi is hamarosan odakerülhet, mivel a leváltására érkezett, három részes Stadler vonatok már forgalomba álltak.

A MOB Ge 4/4 8003  Menuhin  fotó

A MOB Ge 4/4 8003 Menuhin Festival Les Sciernes állomáson

Az ötlet itt a Les Sciernes-i állomás fotózása lett volna, hiszen a remek kis felvételi épület mellett jól látszik az ív, ahol kitör a vasút a hágóhoz vezető szűk völgyből és elkezdődik a vonalkifejtés. A téma is adott lett volna, hiszen a Classic Pullman Express volt várható (ez itt csak egy szerelvény neve, rendes vonatszámban közlekedik, legtöbbször gyorsított vonatokon, de ekkor délután még sima személyvonatos száma is volt), és meg is jött, csak a szalonkocsikból nem sok látszik az előre került Golden Pass matricás kocsik miatt. Utólag már nem bánom annyira, hiszen a Golden Pass rövid, átmeneti korszaka után a MOB visszatér a saját színezéshez.

De mi az a Golden Pass? Ez egy márkajelzés volt, amit a BLS-sel és a Zentralbahnnal közösen használtak a Luzern-Interlaken-Zweisimmen-Montreux összeköttetésre. A két ezres kisvasút és a BLS megfelelően matricázott Einheitswagenekkel vett részt az együttműködésben, és persze mozdonyok, motorkocsik és készültek ebben a dizájnban. Ugyan legalább kétszer át kellett szállni, mégis egyetlen, egy nap alatt bejárható, lenyűgöző tájon haladó vonatútként reklámozták az egészet. Az eredeti tervek szerint háromsínes felépítménnyel kötötték volna össze a két kisvasutat, így a Riggenbach-fogskerékkel is fölszerelt új vonatok egyben is végigmehettek volna, ám ez túl drágának bizonyult és a Zentralbahnnál nagyon sürgetővé vált járműcsere végülis új távolsági panorámamotorvonatok beszerzésével megvalósult. Így új irányú kutakodás indult 2010 körül, és megindult a TransoldenPass fejlesztés, aminek eredményeképpen mára elkészültek az első, sorozatgyártott, nyomtávváltásra és peronmagasság-igazításra is képes, ám fogaskerékfék nélküli panorámakocsik, amelyek Montreux és Interlaken között fognak átszállásmentes kapcsolatot biztosítani. Eközben a MOB visszatér a saját színezés használatához, de nem az ebben az albumban több helyen fölbukkanó világoskék-elefántcsont, hanem a panorámakocsik régi festését idéző királykék-elefántcsont színekhez hasonló és friss tipográfiával kiegészített változathoz.

A Belle Époque, vagy GoldenPass Classic kocsikat pedig Einheitswagenekből hozták létre az 1931-ben a CIWL-lel közösen indított Golden Mountain Pullman Express kocsijainak pótlására, mivel azon szalonkocsik közül a négy CIWL tulajdonút 1939-ben a gazdasági recesszió miatt átadták az RhB-nak, ahol ma is nosztalgiavonatokban közlekednek (érdekesség, hogy a megállapodásra az abban az évben Budapesten tartott nemzetközi menetrendi egyeztető konferencián került sor). Egy étkező- és egy szalonkocsi viszont MOB tulajdonban volt és maradt is, ők a hamarosan bemutatásra kerülő csokoládévonatban fordulnak elő. Mivel csak replikák, a MOB Belle Époque kocsijai normál díjszabással vehetők igénybe, ahogy egyébként a panorámakocsik is.

A MOB GDe 4/4 6004 Montbovo fotó

A MOB GDe 4/4 6004 Montbovon és Les Sciernes között

Montbovonban kereszt volt, pár perccel később már érkezett is az ellenvonat, egy GoldenPass Panoramic vonat képében, aminek a harmadik kocsija alacsonypadlós panorámakocsi volt, a vonógépe pedig a poggyásztérrel is rendelkező hat GDe 4/4-es mozdony egyike, amiket 1983-ban vásároltak. Kezdetben nehéz tehervonatokat és távolsági személyvonatokat vontattak, ám hamar átvették a SuperPanoramic vonatok vontatását, mivel azok először egy Be 4/4-es motorkocsiból, mindkét végén egy vezérlőkocsiból, illetve egy közbülső panorámakocsiból állt, a motorkocsi az utasok elől lezárva közlekedett (ellenben az RhB Bernina-Expresszel, ahol a motorkocsi felármentes). Később bekerült még egy panorámakocsi és ehhez egy második motorkocsi szintén a vonat közepére. Ezt váltották le nem sokkal később a poggyászteres mozdonyra. A 6003 pályaszámú gép műtanrendőri próbáján Zweisimmen és Lenk között 110 km/h sebességet ért el, ami akkor ezer milliméteres sebességrekord volt - csak az RhB Allegrája döntötte meg 147 km/h-val a Vereina-alagútban. A kocsik járműszerkezete a FO Deh 4/4II motorkocsijain alapul (igencsak megerősítve), a forgóvázak pedig a szintén FO Ge 4/4III-asból származnak .

Két azonos felépítésű mozdonyt a GFM is beszerzett kocsivivős tehervonatokhoz, ám azok megszűntekor a gépeket motorkocsikért cserébe átadták a MOB-nak. Az utolsó tehervonatos feladatuk a GFM vonalán található kőbánya és a MOB melletti betonüzem közötti sódervonatok továbbítása volt, de már ez is évekkel ezelőtt megszűnt. Kocsivivőzés a MOB-on is volt, de jellemző, hogy a Zweisimmen közelében fekvő Moosbach-Tunnelt azzal az indokkal építették teljesen újjá, hogy abban a normál nyomtávú kocsik is elférjenek, de egy próbából átvitt BLS személykocsin kívül semmi nem járt arra végül Rollbockon.

A képen jól látszik a 68 ezrelékes emelkedő is illetve a háttérben a Dent du Jaman csúcsa.

A MOB GDe 4/4 6003  Train d fotó

A MOB GDe 4/4 6003 Train du chocolat Les Sciernes és Montbovon között

A Csokoládévonat egy nyáron minden nap, egyébként egyes napokon közlekedő élményvonat, ami Montreuxből Montbovonon és a GFM vonalán át Broc fabrique-ig közlekedik, ahol a Cailler csokoládégyár megtekintése a része a programnak. A vonatot külön hozzá tervezett, arany-fekete színű GDe 4/4-es húzza, két eredeti szalonkocsi és egy SuperPanoramic vezérlőkocsi közlekedik benne, ezáltal tud a montbovoni és a Bulle-i irányváltás kellően gyors lenni. Mivel a TPF vonalán ez az egyetlen mozdonyos vonat, így természetesen igyekeztünk róla ott is egy fotót lőni.

A MOB GDe 4/4 6003  Train d fotó

A MOB GDe 4/4 6003 Train du chocolat Albeuve és Neirivue között

Szóval ő egy SuperPanoramic vezérlőkocsi: az elöl ülő 8 VIP utasnak egyedülálló lehetőség, hogy a hatalmas első szélvédőn nézhetnek ki előre, mivel a mozdonyvezető fölöttük a dome-ban ül és nem takarja ki a kilátást. A szerelvényt 1993-ban kiegészítették a legömbölyítettebb Crystal Panoramic szerelvénnyel, így már négy vezérlőkocsi állt rendelkezésre. A csokivonaton kívül csak a Crystal Panoramic Express közlekedik, a negyedik vezérlőkocsi tartalék.

A TPF BDe 4/4 122 Lessoc és fotó

A TPF BDe 4/4 122 Lessoc és Montbovon között

A MOB Ge 4/4 8001  Menuhin  fotó

A MOB Ge 4/4 8001 Menuhin Festival Gstaadt La Tine és Rossiniere között a Crystal Panoramic Expresszel

A GTO-s vezérlésű, az RhB Ge 4/4III sorozatára járműszerkezetileg hasonlító mozdonyait a MOB 1994-ben szerezte be. A négy gép főleg a panorámavonatokat továbbítja és elő vannak készítve a háromsínes rendszerben a váltóáram alatti közlekedésre is - erre az új koncepció szerint már nyílván nem lesz szükség.

La Tine után véget ér a Sarine szurdoka és a vasút lassan emelkedve egy szélesebb völgyben halad. Amíg a Genfi-tó partjáról való meredek kiemelkedésnél vagy a hágó közelében a mély szurdokok tetején egyensúlyozva a természet a leglenyűgözőbb, Rossiniere-től kezdőden a táj szelídebb, csak a távolban látszódnak kétezres vagy magasabb hegycsúcsok. Ezen a részen viszont talán az összes általam eddig bejárt vasút közül a legerősebb a tipikus svájci építészet jelenléte, minden ház rönkökből rakott emelettel, nyeregtetővel készült, épp csak a hegyikecskék hiányoznak a tetőkről. Kecskés Péter téli fotóján mégjobban átjön ez a hangulat, érdemes rákattintani.

A MOB ABDe 8/8 4001 La Pala fotó

A MOB ABDe 8/8 4001 La Palaz és Les Granges között

A nyolctengelyes vontatómotorkocsi ezúttal egy komolyabb szerelvénnyel halad Chateau d'Oex-től Gstaadt felé. Még a helyi személybe is jutott egy panorámakocsi. A motorkáknak ez persze csak a végjáték, a nagy teljesítményük miatt eredetileg gyorsvonatokban használták őket, az akkori utasmennyiséget a helyi személyvonatokban szóló motorkocsik, illetve Be 4/4-es két- vagy háromrészes ingavonatok is el tudták szállítani.

A MOB Ge 4/4 8002 Les Combe fotó

A MOB Ge 4/4 8002 Les Combes és Flendruz között a Flendruz-Viadukton

A MOB Ge 4/4 8001 Flendruz  fotó

A MOB Ge 4/4 8001 Flendruz és Les Combes között a Crystal Panoramic Expresszel

A MOB ABDe 8/8 4003 Saanen  fotó

A MOB ABDe 8/8 4003 Saanen és Gstaadt között

Saanen biztosító berendezés fotó

Saanen biztosító berendezése

A MOB GDe 4/4 6004 Rougemon fotó

A MOB GDe 4/4 6004 Rougemont és Saanen között

A MOB ABt 344/Be 4/4 5004 S fotó

A MOB ABt 344/Be 4/4 5004 Saanen és Rougemont között

Ez a modernnek látszó szerelvény valójában a régi Be 4/4 motorkocsik igencsak felújított változata. A korábban M+P+V felellású motorvonatok mellékkocsijait leállították, a motorkocsikat pedig fix átjárókkal szerelték föl, ők kerültek középre. két szélre pedig új, műgyanta vezérlőkocsik kerültek, amelyek részben alacsonypadlósak is. Lenkbe majdne kizárólag ezek közlekednek, de van néhány fordulójuk Rougemont-ig is helyi vonattal. Érdekes, hogy a vezérlőkocsiknak még a keresztmetszete sem egyezik a motorkocsi dobozszerűbb keresztmetszetével. A MOB-on Montreux és Les Avants között is van S-Bahn-szerű helyi személyforgalom, ott akkor még GTW-k közlekedtek (a tátraival azonos kivitelűek ), de azokról sajnos nincs képem, és már nem is lesz, más kisvasutakra kerültek át az új járművek érkezésével.

A MOB Bt 244/Be 4/4 5004 Sa fotó

A MOB Bt 244/Be 4/4 5004 Saanen és Rougemont között

A MOB Ge 4/4 8003 Rougemont fotó

A MOB Ge 4/4 8003 Rougemont és Flendruz között

Ekkor még két Menuhin-fesztiválos mozdony volt, azóta a 8001 lett az első új színezésű gép. Egyben ő kapott először központi ütköző-vonókészüléket, ami a MOB új szabványos vonókészüléke lesz. Minden kocsit és mozdonyt ezzel szerelnek föl, így a kapcsolódás automatikus lehet, de ennek van jelentősége az új Stadler motorkocsik szempontjából is: ezek nem GTW-szerű fixen kapcsolt ikermotorkocsik, hanem a két fél különválhat és a központi vonókészülékkel rácsatlakozhat bármilyen kocsira. Így tulajdonképpen a mellékkocsik a meglévő panorámakocsik lehetnek, azokat szendvicsbe fogva tud a két motorkocsi közlekedni. Új GTW-k is érkeztek, ám azok fogaskerekűek és Vevey-Blonay-Les Pléiades között közlekednek, értelemszerűen nem szétbonthatóan.

Új MOB Alpina motorvonat

A MOB GDe 4/4 6002 La Chaud fotó

A MOB GDe 4/4 6002 La Chaudanne-Les Moulins és Chateau d'Oex között

A MOB Ge 4/4 8002 Chateau d fotó

A MOB Ge 4/4 8002 Chateau d'Oex és La Chaudanne-Les Moulins között

Rossiniere állomás fotó

Rossiniere állomás

A MOB Ge 4/4 8001 Rossinier fotó

A MOB Ge 4/4 8001 Rossiniere állomáson a Crystal Panoramic Expresszel

A Furrer+Frey Tm 2/2 75 Ros fotó

A Furrer+Frey Tm 2/2 75 Rossiniere állomáson

Egy felsővezeték-szerelő vállalat munkavonata. Még rövid szakaszokon voltak fa oszlopok régi villamos stílusú oldalkarokkal, ezeket építették át korszerű, galvanizált rendszerre.

A Furrer+Frey Ge 4/4 8004 L fotó

A Furrer+Frey Ge 4/4 8004 La Chaudanne-Les Moulins és Rossiniere között a Belle Époque vonattal

A TPF BDe 4/4 124 / Bt 223  fotó

A TPF BDe 4/4 124 / Bt 223 Montbovon és Lessoc között

A háttérben Montbovon temploma mellett látható a montbovoni utcai szakasz fedezőjelzője - egy kb 200 méteres szakaszon ugyanis a vonatok az úttesten, villamosként közlekednek. Ez Svájcban gyakori megoldás és nem jellemző, hogy balesetekhez vezetne.

A TPF BDe 4/4 122 / Bt 224  fotó

A TPF BDe 4/4 122 / Bt 224 Lessoc és Montbovon között

Napnyugta környékén átnyergeltünk a szélesebb völgyben vezető TPF vonalra. Erről talán ekkor készültek a legjobb képeink.

Történt itt egy vicces jelenet. A sziklafal oldalában ücsörögtünk, már tárgyaltuk, hogy a vonat után hova fogunk leparkolni a következő fotóhoz, ahol közben békésen elkészíthetjük a konzerv-vacsoránkat a kis kempingégőn, amikor nagy dudálások közepette elrobogtak a helyi Janik a buliba. Kb. 20-an voltak, és mindenki egyedül ült a saját Ferrarijában, biztos ciki lett volna a haveréval menni... A nap folyamán már volt egy kellemetlen élményünk, amikor nem engedtek minket leparkolni Gstaadtban, mert a nagy városi parkolót (futóverseny miatt a város maga le volt zárva) kizárólag luxusautóknak tartották fönt.

A TPF BDe 4/4 122 / Bt 224  fotó

A TPF BDe 4/4 122 / Bt 224 Lessoc megállóhelyen

A TPF BDe 4/4 124 Lessoc és fotó

A TPF BDe 4/4 124 Lessoc és Montbovon között a Route du Village utcai szakaszán

A TPF BDe 4/4 124 / Bt 223  fotó

A TPF BDe 4/4 124 / Bt 223 Lessoc és Montbovon között

A TPF BDe 4/4 124 / Bt 223  fotó

A TPF BDe 4/4 124 / Bt 223 Montbovon állomáson

A TPF BDe 4/4 124 / Bt 223  fotó

A TPF BDe 4/4 124 / Bt 223 és a Crystal Panoramic Expressz Montbovon állomáson

Gruyere utcáin fotó

Gruyere utcáin

Gruyere utcáin fotó

Gruyere utcáin

Este még elautóztunk a sajtfővárosba, a fondue egyik hazájába. A gruyere sajt tényleg fenomenális, mondjuk én még a fondue-nél is jobban szeretem a raclette-et.

Gruyere utcáin fotó

Gruyere utcáin

Gruyere utcáin fotó

Gruyere utcáin

Annyi év Svájcban járkálás után végre láttunk havasi kürtösöket.

Gruyere utcáin fotó

Gruyere utcáin

A TPF BDe 4/4 122 / Bt 224  fotó

A TPF BDe 4/4 122 / Bt 224 Gruyeres és Estavennens között, az előtérben Gruyere temploma

Az Alien-filmek képzeletvil fotó

Az Alien-filmek képzeletvilága: HR Giger Múzeum Gruyere-ben

Vele szemben pedig egy Alien tematikájú kocsma működik.

Gruyere utcáin fotó

Gruyere utcáin

A SBB 560 234-7 Bulle állom fotó

A SBB 560 234-7 Bulle állomáson

A TPF RBDe 567 182 Bulle ál fotó

A TPF RBDe 567 182 Bulle állomáson

A SBB 560 234-7 Bulle állom fotó

A SBB 560 234-7 Bulle állomáson egy Bernbe készülő RegioExpress szerelvényeként

Ma itt már a TPF FLIRT motorvonatai közlekednek.

A TPF BDe 4/4 122 / Bt 224  fotó

A TPF BDe 4/4 122 / Bt 224 Gruyeres és La Paquier - Montbarry között

Az utolsó fotonokat elkapva készítettük a képet a régi fényezésű vezérlőkocsiról a háttérben Gruyere városával. Bulle környékéről gyorsan hazamenekültünk Les Sciernes-beli szállásunkra, mivel bár 700 m fölötti magasságban vagyunk, előretekintve gyorsan elfogytak a hegyek, és unalmas fennsík következett. Eleget autózva persze idővel elérnénk a Jura-hegységbe, ahol a kis- és nagyvasutak szintén elég izgalmasak.

A reklám megy, az utastájék fotó

A reklám megy, az utastájékoztató nem nagyon - La Palaz megálló a MOB-on

A MOB Ge 4/4 8002 Chateau d fotó

A MOB Ge 4/4 8002 Chateau d'Oex és La Palaz között

A MOB GDe 4/4 6006 La Palaz fotó

A MOB GDe 4/4 6006 La Palaz és Chateau d'Oex között

A MOB Ge 4/4 8004 Chateau d fotó

A MOB Ge 4/4 8004 Chateau d'Oex és La Palaz között

Bár az erődtemplom is kétségkívül erős jelenség a háttérben, a fotót azért készítettük, mert ez volt az utolsó általunk ismert szakasz a MOB-on, ahol még a régi, faoszlopos felsővezeték-rendszer üzemelt, és ezt feltétlenül meg szerettük volna örökíteni.

A BLS RBDe 565 978 Zweisimm fotó

A BLS RBDe 565 978 Zweisimmen állomáson

A MOB GDe 4/4 6002 Zweisimm fotó

A MOB GDe 4/4 6002 Zweisimmen állomáson

A MOB ABDe 8/8 4002 Zweisim fotó

A MOB ABDe 8/8 4002 Zweisimmen állomáson

A MOB Be 4/4 5091 Zweisimme fotó

A MOB Be 4/4 5091 Zweisimmen állomáson

A MOB Be 4/4 5091 Zweisimme fotó

A MOB Be 4/4 5091 Zweisimmen állomáson

A MOB Ge 4/4 8002 Zweisimme fotó

A MOB Ge 4/4 8002 Zweisimmen állomáson

A MOB Be 4/4 5003 Zweisimme fotó

A MOB Be 4/4 5003 Zweisimmen állomáson

Itt valóban Lenkből érkezett egy régi-új motorvonat. Erre a napra is végig MOB-fotózást terveztünk, a Gstaadt és Zweisimmen közötti, szintén a hegyekhez közelebb vezető szakaszon, különösen Zweisimmen előtt nyílik remek kilátás néhány hegycsúcsra egy fennsíkibb részről, illetve van itt néhány oldalvölgyet áthidaló új viadukt is, de a zuhogó eső miatt ezt kihagytuk - abban bíztunk, hogy száz kilométerrel odébb teljesen más időjárásban lehet részünk.

A MOB Be 4/4 5003 belső fotó

A MOB Be 4/4 5003 belső tere

A BLS RABe 535  Lötschberge fotó

A BLS RABe 535 Lötschberger 125 Zweisimmen állomáson

Egy ismeretlen BLS RABe 535 fotó

Egy ismeretlen BLS RABe 535 Lötschberger Frutigen és Blausee-Mitholz között a Kander-Viadukton (a háttérben Tellenburg vára)

A Lötschbergbahn egyvágányú vonalként épült ki, igaz, a legtöbb helyen az alépítmény, illetve az alagutak készen álltak a második vágány kiépítésére. Mégis 1976-ig kellett hozzá várni, hogy a szövetségi kormányzat megfelelő összegű hitelt nyújtson a BLS-nek a munkák megkezdésére. Sok helyen, főleg a déli rámpán, jelentős alátámasztó műtárgyakat kellett építeni. Emellett a viaduktok mind egyvágányúak voltak, ezért legtöbbször egy új, sudár vasbeton-konstrukció került melléjük, mint itt is, de volt, ahol az új viaduktot a régihez hozzátapasztva, azzal egyező stílusban építették meg. A kétvágányúsítás 1992-ig tartott, ami után nem sokkal már elkezdődtek az előkészületek a bázisalagút megépítésére.

Egy ismeretlen TRAXX-páros  fotó

Egy ismeretlen TRAXX-páros Frutigen és Blausee-Mitholz között

Egy ismeretlen TRAXX-páros  fotó

Egy ismeretlen TRAXX-páros Blausee-Mitholz és Frutigen között

Köszönöm a figyelmedet! Kérlek, maradj a benbe.hu-n!

Keress a címkék közöttg

Hasonló képek:

V46 6003 GDe 4/4191 M628003 Ge 4/4309 M62

Helyszínek:

Mozdonysorozatok:

Ge 4/4 GDe 4/4 RABe 535 ABDe 8/8 Be 4/4 RABDe 560 Tm 235 Re 486 Re 425 RBDe 565 BDe 4/4 RBDe 567

 

Régi és új albumok:

Ikarus 260.43-mal BorsodbanHó a Budai-hegyekbenÚjévi fényekDunántúli maradékok 2.Cseh motorvonatok nyomában

Albumok Mozdonyok Atlasz RhB Cikkek Toolbox

-----------------

Copyright Takács Bence és társai, 2005-2018. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!

Címlap Cikkek Mozdonyok Atlasz Linkek