sín benbe.hu

-------------------------------------------

Címlap Cikkek RhB Albumok Mozdonyok Atlasz Linkek

Osztrák maradékok

Arlberg, Tauern, Mariazeller, Schneeberg, Semmering, Gleichenberger, Aspang, Wechsel, Rudolfsbahn... Pár kép mindenhonnan.

A MÁV-START Bzmot 267 Hegye fotó

A MÁV-START Bzmot 267 Hegyeshalom állomáson

Az ÖBB 5022 033-2 Sinnersdo fotó

Az ÖBB 5022 033-2 Sinnersdorf és Schäffernsteg között a Pinka völgyében

Ebben az albumban azokat az évek alatt fölhalmozott, Ausztriában készült képeket teszem közzé, amikhez önmagukban nem lehetne egy rendes történetet keríteni, viszont ahhoz túl sok ilyen van, hogy a Napi vonatfotók között szerepeltessem őket. Ezért született ez az album, és fog még ilyen születni több másik országhoz is, mivel máshogy már nem tudom ledolgozni a lemaradásaimat képfeltöltésben. A képek elég vegyes minőségűek: volt, amikor csak útba esett valami téma, és egy-két képet lőttem, amit sikerült, de vannak itt elég komoly túrák eredményei is, különösen a vége felé, érdemes hát legörgetni!

A kis hegyeshalmi kitérő után az első komolyabb epizód a Pinka völgye és az Aspangbahn, illetve annak második szakasza, a Wechsel-hegységet átszelő Wechselbahn. Ez a Desiro épp Felsőőrből (Oberwart, Ausztria) tart Friedbergbe, ahol átszállásos csatlakozást biztosít Aspang Markt felé. Mára ennek a vonalnak a forgalma megszűnt, csak a Steiermarkische Landesbahn tolatós tehervonatai járnak ide Fehring felől, a Fehringből vagy Hartbergből a Thermenbahnon át érkező Desirók pedig Aspangtól RegionalExpress-ként továbbközlekednek Bécsújhelyre vagy Bécsbe, ám csak négy óránként. A korábban Felsőőrig közlekedő mozdonyos REX ingákat visszavágták Friedbergig.

Pinkafő vasútállomása  fotó

Pinkafő vasútállomása (Pinkafeld, Ausztria)

A Südburgenlandische Region fotó

A Südburgenlandische Regionalbahn 242 01 Grosspetersdorf állomáson

Felsőőr fotó

Felsőőr

A ÖBB 1116 209 Hegyeshalom  fotó

A ÖBB 1116 209 Hegyeshalom állomáson

A MRCE Dispolok ES 64 F4 15 fotó

A MRCE Dispolok ES 64 F4 151 Hegyeshalom állomáson

Postbus Nagyszentmihályban fotó

Postbus Nagyszentmihályban

Azért lehet itt forgalom, csak nem vasúti.

Nagyszentmihály fotó

Nagyszentmihály

Nagyszentmihály fotó

Nagyszentmihály

Nagyszentmihály fotó

Nagyszentmihály

A Südburgenlandische Region fotó

A Südburgenlandische Regionalbahn M31 2013 és M31 2020 Grosspetersdorf állomáson

A Südburgenlandische Region fotó

A Südburgenlandische Regionalbahn M31 2020 Grosspetersdorf állomáson

A Südburgenlandische Region fotó

A Südburgenlandische Regionalbahn M31 2013 Grosspetersdorf állomáson

A Südburgenlandische Region fotó

A Südburgenlandische Regionalbahn járművei Grosspetersdorf állomáson

A Südburgenlandische Region fotó

A Südburgenlandische Regionalbahn járművei Grosspetersdorf állomáson

A Südburgenlandische Region fotó

A Südburgenlandische Regionalbahn járművei Grosspetersdorf állomáson

A Südburgenlandische Region fotó

A Südburgenlandische Regionalbahn M31 2013 és M31 2020 Grosspetersdorf-en

A Südburgenlandische Region fotó

A Südburgenlandische Regionalbahn járművei Grosspetersdorf állomáson

Régi bécsi busz Pinggauban fotó

Régi bécsi busz Pinggauban

Az ÖBB egy 5022 sorozatú mo fotó

Az ÖBB egy 5022 sorozatú motorkocsija Ausschlag-Zöbern és Tauchen-Schaueregg között

Az ÖBB 5022  Tauchen-Schaue fotó

Az ÖBB 5022 Tauchen-Schaueregg állomáson

A felvételi épületek dizájnja megegyezik a Pyhrnbahn és a Tauernbahn épületeiével.

Egy ÖBB 5022  Dechantskirch fotó

Egy ÖBB 5022 Dechantskirchen és Rohrbach-Vorau között a Burggraben-Viadukton

(Aspangbahn)

Ezzel a helyszínnel volt problémám. Van ugyanis pár kilométerrel följebb egy kőviadukt, a Talbergbachviadukt, ami a Thalbergből induló Limbach és Lehenbach patakok fölött ível át, és sajnos egy vár mellett fekszik, így sokan keverik, többek között a jeles bahnbilder.warumdenn.net szerkesztői is. Az sem lenne rossz fotóhely , csak alapos takarítás kellene neki. Ehhez a viadukthoz meg egy rendes nézőpont kellene, ráadásul alaposan átalakult az átadása óta .

Egy ÖBB 5022  Dechantskirch fotó

Egy ÖBB 5022 Dechantskirchen és Rohrbach-Vorau között a Lafnitz-Viadukton

Egy ÖBB 5022  Dechantskirch fotó

Egy ÖBB 5022 Dechantskirchen és Rohrbach-Vorau között a Lafnitz-Viadukton

(Aspangbahn)

Az ÖBB 2016 029-7 Friedberg fotó

Az ÖBB 2016 029-7 Friedberg állomáson

(Aspangbahn)

Az ÖBB 2016 001 Friedberg á fotó

Az ÖBB 2016 001 Friedberg állomáson

(Aspangbahn)

Az ÖBB 2016 001 Friedberg á fotó

Az ÖBB 2016 001 Friedberg állomáson

(Aspangbahn)

Az ÖBB 5022 035-7 Rohrbach- fotó

Az ÖBB 5022 035-7 Rohrbach-Vorau állomáson

Az ÖBB 2016 029-7 Friedberg fotó

Az ÖBB 2016 029-7 Friedberg állomáson

(Aspangbahn)

Az ÖBB 2016 029-7 Friedberg fotó

Az ÖBB 2016 029-7 Friedberg állomáson

(Aspangbahn)

A Burg Thalberg fotó

A Burg Thalberg

Egy ÖBB 5022  Ausschlag-Zöb fotó

Egy ÖBB 5022 Ausschlag-Zöbern és Aspang Markt között a Murtalviadukton

Az ÖBB 2016 042 Aspang Mark fotó

Az ÖBB 2016 042 Aspang Markt és Ausschlag-Zöbern között a Murtalviadukton

(Aspangbahn)

A vonatba sorozva egy jellegzetes, szögletes tetejű Modularwagen látható - ezekből származtatható a railjet alapjául szolgáló Siemens Viaggio kocsicsalád.

Egy ÖBB 5022 csatolt egység fotó

Egy ÖBB 5022 csatolt egység Rohrbach-Vorau és Dechantskirchen között a Lafnitz-viadukton

(Aspangbahn)

Egy ÖBB 5022 csatolt egység fotó

Egy ÖBB 5022 csatolt egység Rohrbach-Vorau és Dechantskirchen között a Lafnitz-viadukton

(Aspangbahn)

Az impozáns Lafnitz-viadukt fotó

Az impozáns Lafnitz-viadukt alulról

Egy ÖBB 5022 Rohrbach-Vorau fotó

Egy ÖBB 5022 Rohrbach-Vorau és Dechantskirchen között a Lafnitz-viadukton

Egy ÖBB 5022  Aspang Markt  fotó

Egy ÖBB 5022 Aspang Markt és Ausschlag-Zöbern között az Ungarbach I viadukton

Alsó-ausztriai faház fotó

Alsó-ausztriai faház

Az ÖBB 5022 043-1 Ausschlag fotó

Az ÖBB 5022 043-1 Ausschlag-Zöbern és Aspang Markt között

Egy ÖBB 2016  Aspang Markt  fotó

Egy ÖBB 2016 Aspang Markt és Ausschlag-Zöbern között az Ungarbach I viadukton

(Aspangbahn)

A Payerbach-Reichenau ÖBB á fotó

A Payerbach-Reichenau ÖBB állomás és Hirschwang közötti villamosított kisvasút vonala Reichenauban

A Payerbach-Reichenau ÖBB á fotó

A Payerbach-Reichenau ÖBB állomás és Hirschwang közötti villamosított kisvasút vonala Reichenauban

A Payerbach-Reichenau ÖBB á fotó

A Payerbach-Reichenau ÖBB állomás és Hirschwang közötti villamosított kisvasút vonala Reichenauban

Az ÖBB 4020 289-7 Küb és Pa fotó

Az ÖBB 4020 289-7 Küb és Payerbach-Reichenau között

Az ÖBB 1144 031 Küb és Paye fotó

Az ÖBB 1144 031 Küb és Payerbach-Reichenau között

Az ÖBB 1116 140-3 Payerbach fotó

Az ÖBB 1116 140-3 Payerbach-Reichenau és Küb között a Scwarzatal-Viadukton

(Südbahn - Semmeringbahn)

Az ÖBB 2143 040-0 Küb és Pa fotó

Az ÖBB 2143 040-0 Küb és Payerbach-Reichenau között

Az ÖBB 2143 040-0 Payerbach fotó

Az ÖBB 2143 040-0 Payerbach-Reichenau és Küb között

Az ÖBB 6020 289-2 Payerbach fotó

Az ÖBB 6020 289-2 Payerbach-Reichenau és Küb között

Az ÖBB 1016 023-2 Küb és Pa fotó

Az ÖBB 1016 023-2 Küb és Payerbach-Reichenau között a Schwarza-Viadukton

(Südbahn - Semmeringbahn)

Erről a gyönyörű gépről valahogy nem akaródzott rendes kép születni.

Gépmenet a Schwarza-Viadukt fotó

Gépmenet a Schwarza-Viadukton

ÖBB-InterCity a Schwarza-Vi fotó

ÖBB-InterCity a Schwarza-Viadukton

Két géppel tolt tehervonat  fotó

Két géppel tolt tehervonat a Schwarza-Viadukton

Két géppel vont tehervonat  fotó

Két géppel vont tehervonat a Schwarza-Viadukton

Az ÖBB 4020 282-2 Payerbach fotó

Az ÖBB 4020 282-2 Payerbach-Reichenau állomáson

Az ÖBB 1044 023 Payerbach-R fotó

Az ÖBB 1044 023 Payerbach-Reichenau állomáson

Az ÖBB 1116 093-4 Payerbach fotó

Az ÖBB 1116 093-4 Payerbach-Reichenau állomáson

Az ÖBB 2143 037-6 Aspang Ma fotó

Az ÖBB 2143 037-6 Aspang Markt állomáson az Aspang-Bécsújhely tolatós teherrel

(Aspangbahn)

Az ÖBB 1116 149-4 Bécsújhel fotó

Az ÖBB 1116 149-4 Bécsújhely állomáson

Az ÖBB 2016 001 Bécsújhely  fotó

Az ÖBB 2016 001 Bécsújhely állomáson

Az ÖBB 1044 063 Bécsújhely  fotó

Az ÖBB 1044 063 Bécsújhely állomáson

Egy ÖBB 4124  Talent   Fert fotó

Egy ÖBB 4124 Talent Fertőszéleskút és Feketeváros között

(Leithagebirgsbahn)

Erről a helyről van már dízeles képem ujablak, most sajnos villanyos lett hozzá.

Az ÖBB 1116 216 Pándorfalu  fotó

Az ÖBB 1116 216 Pándorfalu község (Parndorf Ort, Ausztria) megállóhelyen

Az ÖBB 1116 129-6 gépmenetb fotó

Az ÖBB 1116 129-6 gépmenetben Pándorfalu és Pándorfalu község között

Az ÖBB 1116 001-7 tehervona fotó

Az ÖBB 1116 001-7 tehervonattal Pándorfalu község megállóhelyen

Az ÖBB 1016 048-9 gépmenetb fotó

Az ÖBB 1016 048-9 gépmenetben Pándorfalu és Pándorfalu község között

A MÁV-START 5342 002-2 Pánd fotó

A MÁV-START 5342 002-2 Pándorfalu község megállóhelyen

Egy ÖBB 4124  Pándorfalu kö fotó

Egy ÖBB 4124 Pándorfalu község megállóhelyen éppen Nezsider felé fordul az új, Bruck felőli bekötésen

A MÁV-START 5342 010-5 Pánd fotó

A MÁV-START 5342 010-5 Pándorfalu és Pándorfalu község között

A ÖBB 1144 276-1 Pándorfalu fotó

A ÖBB 1144 276-1 Pándorfalu és Pándorfalu község között

A ÖBB 1144 031 Pándorfalu k fotó

A ÖBB 1144 031 Pándorfalu község megállóhelyen

Előző nap még a Semmeringen találkoztam vele, amint a műhelyből tér vissza.

A ÖBB 1116 184-1 Pándorfalu fotó

A ÖBB 1116 184-1 Pándorfalu község és Pándorfalu között

A ÖBB 2016 006 Pándorfalu é fotó

A ÖBB 2016 006 Pándorfalu és Pándorfalu község között

A ÖBB 2070 059-7 Pándorfalu fotó

A ÖBB 2070 059-7 Pándorfalu község megállóhelyen

A ÖBB 80-90.714 railjet vez fotó

A ÖBB 80-90.714 railjet vezérlőkocsi Pándorfalu község megállóhelyen

A ÖBB 2070 059-7 Pándorfalu fotó

A ÖBB 2070 059-7 Pándorfalu és Nezsider között a vonal régi, Győr felőli bekötésén

A ÖBB 2070 059-7 Pándorfalu fotó

A ÖBB 2070 059-7 Pándorfalu és Nezsider között a vonal régi, Győr felőli bekötésén

A szakasz már csak vontatóvágányként funkcionál a Gsellmann Mischfutter cég iparvágányához és nem is éri el a nezsideri vonal vágányát, így deltaként nem használható.

A ÖBB 2070 059-7 Pándorfalu fotó

A ÖBB 2070 059-7 Pándorfalu állomáson

A ÖBB 2070 059-7 Pándorfalu fotó

A ÖBB 2070 059-7 Pándorfalu és Nezsider között a vonal régi, Győr felőli bekötésén

A szakasz már csak vontatóvágányként funkcionál a Gsellmann Mischfutter cég iparvágányához és nem is éri el a nezsideri vonal vágányát, így deltaként nem használható.

A ÖBB 1116 027-2 Pándorfalu fotó

A ÖBB 1116 027-2 Pándorfalu község megállóhelyen

A ÖBB 2070 059-7 Pándorfalu fotó

A ÖBB 2070 059-7 Pándorfalu állomáson

A ÖBB 4024 023-6 Bludenz ál fotó

A ÖBB 4024 023-6 Bludenz állomáson

Az ÖBB 1016 013-3 Bludenz á fotó

Az ÖBB 1016 013-3 Bludenz állomáson

A Montafonerbahn ET 10.110  fotó

A Montafonerbahn ET 10.110 Bludenz állomáson

A Montafonerbahn

A Montafonerbahn igen érdekes kis magánvasút. Vorarlberg tartomány egy kis völgyében, az Ill folyó mentén vezet, alig 13 km hosszan. 1905. december 18-án nyílt meg, és egy év alatt 82000 utast szállítottak a 800 V egyenfeszültséggel működő motorkocsik és mozdonyos kisvonatok. A közeli vízerőmű-beruházások miatt 1924-től jelentősen megnőtt a teherszállítás kapacitása is, Tschaggunstól egy 760 mm nyomközű anyagszállító kisvasút is épült.

1972. március 6-án álltak át az Államvasút szabványos 15 kV 16 2/3 Hz váltakozó feszültségére, ekkor a régi motorkocsikat selejtezték, az ET 10.101-est pedig (amelyik az alsószászországi Bad Eilsener Kelinbahntól érkezett, és a Bludenz állomásra való bejárás érdekében egy kiegészítő dízellaggregátot kapott) a Haager Lies vasútvonalnak adták át, amely szintén vegyes felsővezetékkel üzemelt: a fővonali csatlakozástól Haag am Hausrucking egyenárammal, onnan a fővonalon át Lambach állomásig viszont váltóáramú felsővezeték alatt, de dízelüzemmel járt be a motorkocsi. Később oda kétáramrendszerű kocsik kerültek egészen a vonal megszűntetéséig, amikor az ET 10.101-est selejtezték.

A vonal járműparkja egyébként is érdekes, hiszen például az ET 10.103 eredetileg német VT 63 sorozatú dízel-motorkocsi volt, abból építették át kétáramrendszerű villanymotorkocsivá, így Schrunstól egészen Bludenzig villamos üzemben közlekedhetett. A váltóáramra átállás után megépült a formára egyező ET 10.104 is, ami viszont csak a váltóáramú hálózatot kedvelte. De jártak itt Uerdingen sínbuszok (Sínóbusz) is, majd az ÖBB-től gründolt poggyászmotorkocsi, aztán egy 4030-as elővárosi motorvonat is magára öltötte a piros/arany színpárosítást. Ezután már a jelenlegi járműpark jött: négy, a svájci Neue Pendelzug (NPZ) szériából való, pótkocsi nélküli, M+V szerelvényük van, valamint a képen látható, Stadler gyártmányú kis, négytengelyes motorkocsiból kettő. Ezek érdekessége, hogy gyakran fölhasználják őket a kocsirakományú áruforgalomban is, például rönkszállító kocsikat visznek velük Schrunsba. A komolyabb irányvonatok TRAXX-okkal vagy az ÖBB-től beszerzett 1110 sorozatú villanygéppel közlekednek. Ilyen motorkák jól jönnének nem egy vonalunkra, az esetleges vegyesvonati közlekedés előnyeiről már nem is beszélnék.

Az ÖBB 1116 191-6 Bludenz á fotó

Az ÖBB 1116 191-6 Bludenz állomáson

Az ÖBB 1116 130-4 Bludenz á fotó

Az ÖBB 1116 130-4 Bludenz állomáson

Autószállító kocsi Bludenzb fotó

Autószállító kocsi Bludenzben

Természetesen tárcsafékes forgóvázzal. A kocsik személykocsinak vannak vizsgáztatva és legfeljebb 160 km/h sebességgel haladhatnak. Ez éjszakai vonatoknál nem akadály, viszont a railjetek megjelenésével a nappali vonatok közül eltűntek az autószállító kocsikat is továbbítók. Feldkirchből Bécsbe, Grazba és Villachba lehet autót szállíttatni 78 eurós díjért hétközben és 98 euróért hétvégén.

A Montafonerbahn ES 10.221  fotó

A Montafonerbahn ES 10.221 Bludenz állomáson

Ez pedig az NPZ motorvonat, annak is a vezérlőkocsija.

Az ÖBB 4024 028-5 Bludenz á fotó

Az ÖBB 4024 028-5 Bludenz állomáson

Az ÖBB 1116 097-5 Braz állo fotó

Az ÖBB 1116 097-5 Braz állomáson

Az ÖBB 1116 133 Bludenz és  fotó

Az ÖBB 1116 133 Bludenz és Braz között

Egy ÖBB 1116 railjet-szerel fotó

Egy ÖBB 1116 railjet-szerelvénnyel Braz és Bludenz között

Az Arlbergbahn

Szépen látható, ahogy a vonal a hegyoldalban egyensúlyozva kúszik fölfelé a hágó felé. Ilyen remekül egyetlen hegyi vasúton sem lehetett még követni a vasútvonalat, ahogy nyeri a száz métereket magasságban.

Az ÖBB 1116 113-0 Dalaas ál fotó

Az ÖBB 1116 113-0 Dalaas állomáson

Az ÖBB railjet vezérlő fotó

Az ÖBB railjet vezérlőkocsija Hintergasse és Dalaas között a Radonatobelbrückén

Ausztria egyik legdurvább hegyi vasútjáról van szó, így nem volt kérdés, hogy nekem, mint hegyivasút-mániásnak az utolsó Sommerticket-fölhasználói évemben föl kell keresnem. Az is egyértelmű volt viszont, hogy itt az utazás lesz nagyobb élmény, nem a fotózás, mivel a vasút jórészt magasan a völgy fölött, egy sziklapárkányon egyensúlyozva, erősen benőve halad, meg nem is igen van honnan fotózni. Ami ismert fotó van az interneten, annak jórészét én is megcsináltam. Az egyik csúcs a Trisannabrücke volt, nyilván, a másik pedig a billenőszekrényes ICE-T itt, a Radonatobelbrückén.

Nade milyen utazni az Arlbergbahnon? A hangulatot a modern fekvőkocsiban éppúgy, mint a railjetben meghatározza az illesztéses pálya. Kicsit újabb a vonal a Semmeringnél, így hatvan helyett akár nyolcvan kilométeres sebességgel is haladhatnak a vonatok néhány kanyargós részen, a ritka nyomvonalkorrekcióknál akár a 140 km/h-t is elérjük - pár másodpercig. Szürreális a hangszigetelt kocsiban kanyargás, mivel menetszél és zajok híján úgy tűnik, mintha a vonat a Gyermekvasúton csattogna hússzal. Innsbruck és Landeck között a kezdetben széles Inn-völgy alján vezet a pálya, jórészt két vágánnyal, de Roppennél a völgy is összeszűkül, a második vágány is elfogy, a képet pedig egy hatalmas, függőleges sziklafal kezdi uralni. Itt az autópálya már eltűnik egy közel tíz kilométeres alagútban a hegyben. Aztán megérkezünk Landeckbe, megkapjuk a tológépet, és indul a kapaszkodás! Átvágunk Landeck belvárosán, majd Pians felé legelők alatt kanyargunk, egyre csak nyerve a magasságot immár a Trisanna völgye fölött (az Inn elkanyarodott Svájc, Scuol-Tarasp felé - volt is tervben az RhB vonalának emghosszabbítása Landeckig, ami sokat könnyített volna anno az életünkön). Ezután elzúgunk Wiesberg vára mellett, és máris átdübörgünk a monumentális Trisannabrückén. Bennem nem kelt biztonságérzetet a híd, dehát biztos tudják a mérnökök, hogy mit bír. Szerkezetileg ugyanolyan, mint mondjuk a jászdózsai Tarna-híd , de sokkal-sokkal nagyobb. Egy rövidebb InterCity simán ráfér az egyetlen ívre. Innen Strengenig alagútban kanyargunk, majd jön még egy kis szurdokos szakasz, aztán elérjük a fennsíkot, zajvédő alagútban siklunk, és bevágtatunk St. Anton am Arlberg állomására, ahonnan persze semmit nem látni a városból. Eztán jön a hágóalagút, 10650 méter nyugodt siklás a monolit vasbeton felépítményen, majd a megállás Langenben (mivel személyvonatok nem járnak az Arlbergbahnon, a hágó mindkét oldalán megállnak a railjetek, hogy át lehessen szállni a völgy falvait bejáró buszokra, amik Bludenz és Langen, valamint St. Anton és Landeck között járnak). A Westrampe sokkal izgalmasabb: Langen után már csak egy hosszú alagút van, ezután Wald am Arlbergnél kibukkanunk vagy száz méterrel a völgy fölött, és megkezdjük a lassú ereszkedést. Tradícionális viadukt csak egy van, Dalaasnál, de acélhidak vannak közben, meg rövidebb alagutak is. A keresztek Dalaasba esnek, így ott a railjet megáll, és mint Szatymazon, várja az ellenvonatot. Nincs ebben semmi extra. Braz előtt van az egyetlen nagy, nyitott ív a vonalon, úgyhogy a Transalpint például mindig ott fotózták, viszont ott látszik a legkevésbé a vonal hegyi jellege, illetve én nem a völgyet, hanem a hágót szerettem volna a kép hátterébe, ezért én azt az ívet kihagytam. Mint pár éve egy Magyarországról indult autószállító vonat is.

Az ÖBB 1116 170-0 Hintergas fotó

Az ÖBB 1116 170-0 Hintergasse és Dalaas között

Egy DB ICE-T  Dalaas és Hin fotó

Egy DB ICE-T Dalaas és Hintergasse között

Akkoriban az ÖBB is üzemeltetett három ilyen szerelvényt 4011 sorozatként, de azok azóta kiszorultak a belföldi forgalomból, Bregenzbe már csak railjet jár. Ami nem kár: ebben a szerelvényben összesen öt budi van (a railjetben kocsinként kettő), ráadásul amikor Bregenzből Landeckbe utaztam pont ezzel a szerelvénnyel, már Bregenzből ötből négy WC tele volt és öklendezte vissza a kulát. Állítólag ez megszokott jelenet volt ezeken a járatokon. Mi lehetett a bécsi érkezéskor? Pedig hat órát állt Bregenzben.

Az ÖBB 1116 126-2 Bregenz á fotó

Az ÖBB 1116 126-2 Bregenz állomáson

Bregenz fotó

Bregenz

Bregenz fotó

Bregenz

Egy ÖBB 4024 Talent  Bregen fotó

Egy ÖBB 4024 Talent Bregenz Hafen és Bregenz között

(Westbahn)

Az ÖBB 1116 113-0 Bregenz H fotó

Az ÖBB 1116 113-0 Bregenz Hafen és Bregenz között

(Westbahn)

A németországi Lindau 1853-ban kapott vasúti kapcsolatot, természetesen München felől, 1857-ben pedig a Rajna svájci partján megnyílt a St. Gallenből Rheineckbe tartó vonal meghosszabbítása Churig (ez tehát megelőzte a ma fővonalnak számító Zürichsee-parti vonalat). Egészen 1872-ig kellett várni a Vorarlberg tartomány síkabb részeit föltáró, a német határ Lochautól Bludenzig tartó Vorarlbergbahn megnyitásáig. Ausztria többi része felé 1884-ig csak az Ällgaun keresztül volt kapcsolata, akkor nyitották meg ugyanis az Arlberg-hágón átvezető vasútvonalat. Ma Lindauig villamosított, ám az Ällgaubahn dízeles, így csak Ausztria felől járnak be villanymozdonyok - akár a svájci SBB Re 4/4-esei is, amik St. Margrethenen át Lindauig viszik az IC-vonatokat.

Az ÖBB 2067 108-7 Landeck-Z fotó

Az ÖBB 2067 108-7 Landeck-Zams állomáson

Az ÖBB 1063 050-7 Landeck-Z fotó

Az ÖBB 1063 050-7 Landeck-Zams állomáson

A Bodeni-tó partjáról átvonatoztam Landeckbe, ahol az Arlbergbahn keleti rámpáját szerettem volna végigfotózni. Itt a nyugati rámpánál jobb lehetőségeket vártam, és nem is kellett csalódnom. De a nyugati rámpát (Westrampe) sem hagytam volna ki: ez mégiscsak Ausztria legdurvább hegyi vasútja, nagyon élveztem azt a napot is.

Az ÖBB 1116 113-0 Landeck-Z fotó

Az ÖBB 1116 113-0 Landeck-Zams állomáson

Ettől a géptől nem tudtam szabadulni, pedig annyi másik Teknő kerülhetett volna a szemem elé.

Az Inn-viadukt Landeckben fotó

Az Inn-viadukt Landeckben

Sajnos a zajvédőfal sokat ront rajta, többet, mint a régi, acél Fachwerk-szerkezet lecserélése egy modernebbre

Az Arlbergbahn-Ostrampe ékk fotó

Az Arlbergbahn-Ostrampe ékköve, a Trisannabrücke és a Wiesberg kastély

Azért mutatom meg ezt a napos, vonat nélküli képet, mert bár jópárszor jártam már arra, ilyet azóta sem sikerült készítenem.

Az Arlbergbahn-Ostrampe ékk fotó

Az Arlbergbahn-Ostrampe ékköve, a Trisannabrücke és a Wiesberg kastély

(Arlbergbahn)

A képen egy duplagépes ÖBB-EC: a jelentős terhelésű vonalon szükség is van rá, az előfogat valószínűleg egészen Innsbruckig elkíséri a vonatot. A régi Wiener Walzer Landeck-Zams és Bludenz között közlekedett rendszeresen tológéppel, méghozzá többnyire 1144-es sorozatúval, ami igencsak nosztalgikusnak számít a szinte csak Taurusokkal kiszolgált Arlberg-vasúton.
A kastély ódonnak tűnik, pedig nem teljesen az. Mostanában föllángol a vita, hogy hagyjuk-e meg széthordott (hiszen nem ostromban semmisültek meg, hanem a XVIII.-XIX. században hordták szét építkezésekhez) a régi várainkat, így például a most gyönyörűen újjáépített Füzéri várat. Sokan azzal érvelnek, hogy hamis nosztalgia az újjáépítés, hiába nézünk irígykedve például a török dúlásokat megúszott osztrák várkastélyokra. Csakhogy valójában az olyan, szinte eredeti állapotú, berendezett, csodálatos középkori és reneszánsz kastélyok, mint Fraknó, Schallaburg vagy akár Wiesberg, modernkori építések, csak a Vasfüggöny miatt mi nem emlékszünk rá. Ezt többnyire a turizmus hívta életre, csak nem a XXI. században, mint nálunk, hanem már a XX.-ban. Ha valaki megnézi a Trisannabrückéről az építésekor, még a gőzös üzem idején készült fotót , láthatja, hogy a mai várnak csak néhány épülete állt, többek között a torony valamikor a villamosítás idejében épült vissza. Történeti emlékeink megérdemlik, hogy abban a pompában mutatkozhassanak be, amelyben lakóik élvezhették, nem kell néhány XIX. századi kőtolvaj keze munkáját tekinteni a műemlékvédelem feladatának. Azt pedig különösen otrombának érzem, amikor egy félig lerombolt épületet szándékosan vasbetonból építenek vissza, hogy egyértelműen látszódjon a különbség az eredeti és a hozzáépítés között. Hát, látszik! Igazságot a restaurátoroknak!

Fraknó vára
Fraknó vára, az Eszterházyak birtoka
Schallaburg reneszánsz vára a kertből nézve
Schallaburg reneszánsz vára a kertből nézve. Reneszánsz udvara túltesz Sárospatak gyönyörűségén is. Természetesen nem eredeti: az újjáépítés és restaurálás 1968. és 1974 között, tehát hat évig zajlott!
Ozora vára
Az ozorai kastély középkori lovagterme az eredeti, áttört vasbeton keresztboltozatos tetővel

Az Arlbergbahn-Ostrampe ékk fotó

Az Arlbergbahn-Ostrampe ékköve, a Trisannabrücke

(Arlbergbahn)

Ideje végre kicsit az Arlberg-vasútról is beszélni! Súlyos hiány volt Ausztria vasúthálózatában, hogy a legtávolabbi tartományt, Vorarlberget csak Bajorországon át lehetett vasúton megközelíteni, így a Bodeni-tó környékének gazdag, iparosodott területe el volt vágva a Császárság maradékától kereskedelmileg. Számtalan ötlet, kérvény, sőt, előmunkálati engedély is született, de a tervek egy része elég agyament volt (a hágón az 1867-ben a francia-olasz határon épült Mont Cenis-vasúthoz hasonlóan Fell-rendszerű, harmadik sínes, a harmadik sínhez vízszintesen, sűrített levegővel hozzászorított hajtókerekekkel dolgozó mozdonyokkal küzdötte volna le, ami már akkor elavult volt, és persze egyáltalán nem kompatibilis semmi mással), más részéhez a pénz nem jött össze. A gyors lépést az 1870-ben kirobbant Német-Francia Háború csikarta ki: emiatt Vorarlberg tartományt már csak olyan területeken át lehetett elérni, amelyeket embargó súlytott, és így a kereskedelem csaknem lehetetlenné vált. 1871-72 telén meteorológiai és geológiai vizsgálatokat kezdtek a vasútépítés előkészítésének első lépéseként, és megkezdték a nyomvonal kiválasztását. Alapvetőn három útvonal adódott: a Karwendelbahnból kiágaztatva, délen, a Silvretta-masszívum mentén a Montafon-völgybe, illetve a végül sikeresnek bizonyult Arlberg-útvonal. A választáshoz hozzájárult, hogy itt a rámpák könnyebben megépíthetőek voltak, nagyobb sebességet és terhelést tehettek lehetővé, ugyanakkor komoly gondot okozott, hogy a hágóra teljesen fölvezetni a pályát, hogy egy rövidke alagúttal leküzdhető legyen, mint az első rendes hegyi vasúton, a Semmeringbahnon, nem lehetett. A megoldást az alagútfúrási technológia fejlődése hozta el, ugyanis a Gotthard-vasút építésekor már jóval hosszabb hágóalagutat építettek, és ez meggyőzte az illetékeseket, hogy egy Arlbergen átvezető vasútvonal kivielezhető. A tervezett hágóalagút 10270 méter hosszú volt.

Ceconi és Brüder Lapp vezetésével indult az alagútfúrás 1880. június 20-án Ferroux-rendszerű, sűrített levegős fúrókkal a keleti, Brandt-féle vízhajtású fúrókkal a keleti oldalon. Összesen napi kb. 10 métert tudtak haladni, bőven túlteljesítve az előzetesen várt 6,6 métert, ami egy egész évvel lerövidítette az építkezést. 1881.-ben maga I. Ferencz József Őkirályi és Császári Fenség személyes szemlét végzett az építkezésen, és a kaputól nagyjából egy kilométerre tartó fúrást is ellenőrizte, hogy képet kaphasson a Monarchia legnagyobb építkezésének állásáról. 1883. november 19-én ért össze a két furat 5500 méterre a keleti portáltól. Az alagút építési költsége 38 millió korona volt, a keleti Szent Antontól 2 ezrelékben emelkedik az 1311 méter magas tetőpontig, majd 15 ezrelékben esik a Langen am Arlbergi kijáratig.

A rámpák építéséhez 37 kilométernyi hozzájáró utat, siklókat és egyéb műtárgyakat építettek. A vasútvonal műtárgyai közül a hágóalagút mellett kiemelkedett a Klösterle megálló melletti Wäldlitobelbrücke 41 méteres fesztávolságával, valamint a 120 méteres fesztávolságú, a Trisanna völgye fölött 86 méter magasan átvezető viadukt Pians és Strengen között. Előbbit Langen és Wald am Arlberg között egy új alagúttal váltották ki, így Klösterle megálló is megszűnt, utóbbi filigrán szerkezetét a vonal villamosításakor egy halhasú tartóval jelentősen megerősítették, hogy a nagyobb folyómétersúlyú villanymozdonyokat is elbírja, majd 1964-ben egy új, jóval erősebb acél felszerkezetre cserélték a régi kő hídfők megtartásával. A vonalat a legnagyobb méltóságok és a Császár jelenlétében 1884. szeptember 20-án adták át a forgalomnak, másnap megindult a menetrend szerinti forgalom.

ICE-T Pians és Strengen köz fotó

ICE-T Pians és Strengen között

Az ÖBB 1116 257-3 Strengen  fotó

Az ÖBB 1116 257-3 Strengen és Pians között

(Arlbergbahn)

Minden hegyivasút-építő álma egy olyan völgy, amelyik egyenletesen emelkedik a hágóig. Nos, itt Strengen környékén laza, porózus a kőzet, amit a víz könnyen elmosott, így egy mély kanyon alakult ki, ami viszont a következő állomás, Flirsch előtt igen hirtelen véget ér, mivel keményebb kőzetek következnek. A vasútnak viszont el kell érnie a küszöb szintjét, ezért már jóval hamarabb emelkednie kell, ezért van szükség többek között a Trisannabrückére is. A másik probléma, amit ez a laza kőzet okoz, a völgyfal folyamatos omlása. A fotó egy alagútkapuról készült, de korábban a vasút támviaduktokon, nyitottan haladt, csak a pálya leomlásakor építettek egy jóval a hegy belsejében vezető alagutat. A sok alagút miatt gőzössel itt nem volt élmény közlekedni, így viszonylag gyorsan nekifogtak a vonal villamosításának. A próba a Mittenwaldbahn volt 1913-ban, ezt néhány Közép-Ausztriai vonal követte, de 1923. és 1925. között elkészült az Arlbergbahn villamosítása is. Jellegzetes mozdonyok voltak a 1670-esek , a 1189-esek , majd később az 1020-as Krokodilok . A vonalon számos nyomvonalkorrekciót végeztek, hogy egy kicsit növeljék a pályasebességet és a megbízhatóságot, de így is a Westbahn legkritikusabb szakasza. Itt bázisalagút építésére nincs mód, olyan hosszan elnyújtottak a rámpák és olyan csekély a forgalom mondjuk a Gotthard-vasúthoz képest, hiszen igaziból csak osztrák belföldi teherszállítási és osztrák-svájci relációban van jelentősége, tranzitban sokkal kényelmesebb folyosók állnak rendelkezésre tőle északra és délre is. Épült Landeck előtt egy kétvágányú alagút, így Zams megállóhely megszűnt. Schnann és St. Anton között új nyomvonalon, jelentős részben zajvédő alagútban új, kétvágányú pálya épült. Eközben a síparadicsom hangulatos, régi állomása helyett megépült az univerzum legrondább vasútállomása (egyértelmű pontozással veri egész Romániát), amit én lefotózni sem voltam hajlandó. Gyakorlatilag egy háztömb magas, betonszürke zajvédő falról van szó, aminek az alján nyílik egy apró aluljáró-bejárat. Az egész nem szól másról, mint hogy megmutassa, hogy a vasút és az építész mindenki fölött álló, hatalmas, elnyomó erő, ami egy egész város látképét megbánás nélkül szétrombolhatja, diktálhatja az ízlést ahelyett, hogy az ízlésességet követné és eközben megsemmisíthet jó dolgokat. Eközben persze elvárják, hogy még tapsoljanak is érte és méltassák a teljesítményt. Én kijelölnék mindenhol kortársépítésze-mentes övezeteket, amelyeket mindig annyira meg kell nagyobbítani, hogy az ingatlanok átlagárai a kortársat megengedő negyedekénél ne legyen nagyobb, aztán mindenki hadd dönthesse el, hogy enged-e az ízlésterrornak! Itt ugyanis egyértelműen arról van szó, hogy akinek van pénze, az ráerőltetheti másokra az ízlését, hiszen egy utcára néző épületet nem csak a tulajdonosa használ. Márpedig egy szép, régi épület lebontása és kortársra cserélése egy világörökségi területen, mondjuk Budapest belvárosában, szerintem főben járó bűn. Mások szerint fejlődés.

A leomlott partoldal Streng fotó

A leomlott partoldal Strengennél

Taurus a Trisannabrückén fotó

Taurus a Trisannabrückén

Taurusok a Trisannabrückén fotó

Taurusok a Trisannabrückén

(Arlbergbahn)

Railjet Pians és Strengen k fotó

Railjet Pians és Strengen között a Burgfriedbrücke és a Wolfsgruberbachbrücke viaduktokon

ÖBB Railjet Pians és Streng fotó

ÖBB Railjet Pians és Strengen között a Trisannabrückén

Az ÖBB 1016 004-2 St. Anton fotó

Az ÖBB 1016 004-2 St. Anton am Arlberg állomáson egy tehervonattal

Az ÖBB 1016 010-9 St. Anton fotó

Az ÖBB 1016 010-9 St. Anton am Arlberg állomáson

Az ÖBB 1063 049-9 Feldkirch fotó

Az ÖBB 1063 049-9 Feldkirch állomáson

Visszavonatoztam Feldkirchbe, mivel az éjszakát a Zürichsee Euronighton kívántam tölteni, vagy legalábbis egy részét: este tíz után indultam Feldkirchből és hajnali ötkor szálltam le Karintiában, Spittal-Milstättersee állomáson. Mondjuk még mindig jobb, mintha nem aludtam volna. A képen a tartalék éppen a villachi és gráci autószállító kocsikat tette a vonat végére. A vonat igen érdekesen közlekedett, mivel Schwarzach-St. Veit állomáson kettéakasztották, az eleje továbbment Grazba, a vége pedig megvárta a Münchenből érkező éjszakai vonatot, amiről átvett kocsikat, majd Villach és a Karawankenbahnon keresztül közlekedett Jesenicébe és Zágrábba.

Az ÖBB 1063 049-9 Feldkirch fotó

Az ÖBB 1063 049-9 Feldkirch állomáson

Az ÖBB 1063 049-9 Feldkirch fotó

Az ÖBB 1063 049-9 Feldkirch állomáson

Éjszakai vonattal utazva már az ellenívek sorrendjéből, az alagutak hosszából, a hidak dübörgésének jellegéből ki tudom találni a teljesen elsötétített kusettban is, hogy hol járunk. Jó ez az Ausztria, élveztem a fotózást az Arlbergbahnon, de a legszebb osztrák vonalak inkább középtájt, Selzthal környékén vannak, meg persze a Mariazellerbahn. Amit viszont igazán szeretek, az Feldkirchen túl fekszik, a Rajna túloldalán ...

Az ÖBB 1144 40 Spittal-Mill fotó

Az ÖBB 1144 40 Spittal-Millstättersee állomáson

Az ÖBB 1144 285 Oberfalkens fotó

Az ÖBB 1144 285 Oberfalkenstein megállóhelyen

Egy ÖBB 1144-esekkel vonat  fotó

Egy ÖBB 1144-esekkel vonat tehervonat Penk és Oberfalkenstein között a Falkensteinbrückén

Egy ÖBB 1116-os Ro-La vonat fotó

Egy ÖBB 1116-os Ro-La vonattal Penk és Oberfalkenstein között a Falkensteinbrückén

(Tauernbahn)

A Tauernbahn

Ezt a látványt talán minden vasútbarát fölismeri, az is, aki nem különösebben érdeklődik az osztrák vonatok iránt. Pedig ez nem egy jellemző osztrák táj: az osztrák vasutak látványvilága általában sokkal emberléptékűbb, és építésekor a Tauernbahn is sokkal nagyobb tisztelettel fordult a hegyekhez. Mégis jó, hogy így épült át: ez egyike Európa azon kevés, modernizált vasútvonalának, amelynél nem a bázisalagút építése volt a megoldás. Svájcban csak az ugrásszerű forgalombővülésnek köszönhető, hogy van még élet a Lötschbergbahn hegyi szakaszán, a Gotthard-bázisalagút kapacitása sem lesz elegendő, így járnak majd teherek bőven a hágón át, inkább a Pendolinók hiánya lesz fájó. Ausztriában ez a folyamat csak most kezdődik, rögtön három bázisalagúttal: épül a Brenner-, a Semmering- és a Koralm-Tunnel is, utóbbi a Neumarkter Sattelen átvezető Rudolfsbahn vonatait fogja másfelé terelni. Ezek a viaduktok (mert hogy nem egy lett itt belőlük a Tauernbahn Südrampén) viszont jól néznek ki.

Egy ÖBB 1144-es InterCity v fotó

Egy ÖBB 1144-es InterCity vonattal Penk és Oberfalkenstein között a Falkensteinbrückén

(Tauernbahn)

Volt már szó itt az oldalon az Alpok-Adria vasutak építéséről a Pyhrnbahn kapcsán, ezek egyik legfontosabb láncszeme volt a Salzburg és Klagenfurt környékét összekötő vasútvonal építése, hiszen ez adott közvetlen adriai kapcsolatot Bohémiának. Több nyomvonalváltozat szerepelt itt is, de Bad Gastein polgármesterének sikeres lobbizása, illetve a kedvező, rövid vonalhossz miatt a Giselbahn Schwarzach-St. Veit állomásából kiágazó, a Gasteiner Ache mentén emelkedő, majd a Tauernalagúton át a Mölltalba érkező vonal lett a nyertes. A völgyeket magától értetődően hosszú hágóalagúttal kötötték össze, a Tauerntunnel 8550 méteres hosszával Ausztria egyik leghosszabb vasúti alagútja volt. A vasútvonal terveit a minisztérium vasútépítési igazgatója, Carl Wurmb készítette, az építkezés 1901. június 24-én indult. 1905-ben, igaz, csak helyi forgalomra, megindult a közlekedés Bad Gasteinig, az egész vonalon erre 1909. július 5-ig várni kellett, amikor I. Ferencz József ünnepélyesen átadta az egyvágányú, 25 ezrelék legnagyobb emelkedőjű, 60 km/h legnagyobb sebességre engedélyezett vasútvonalat. A Tauern-Tunnel kezdettől kétvágányúként üzemelt, de így is különleges szellőztetésre volt szükség a gőzmozdonyok sűrű füstje ellen.

A régi Tauernbahn Leutschac fotó

A régi Tauernbahn Leutschacher-Tunnel alagútja Oberfalkenstein közelében, azon túl a Gratschacher-Viadukt

Ha valaki a napi egyetlen, Oberfalkensteinben megálló személyvonattal érkezik, akkor a kis tanya felé fölmászva könnyen megtalálhatja ennek az alagútnak a bejáratát. Ezután már csak át kell préselnie magát az itt tárolt traktorok mellett, átmászni az alagút végét lezáró szögesdróton és nem lezuhanni a viadukt korlátjánál, és máris remek fotókat készíthet a Falkensteinbrücke, az új vonal leghosszabb viaduktjának egyik feléről.

De milyen a régi vonal? Kanyargós. Az építési filozófia nagyon szépen megfigyelhető az Északi rámpán, ahol jórészt még az eredeti nyomvonal van forgalomban, de a déli rámpa teljesen megújult pályáján utazva is lehet sejteni ezt-azt, hiszen a régi nyomvonal alagútjai és viaduktjai a mai napig állnak, és a vonatból többnyire nagyon jól láthatóak. A Möll Möllbrückénél torkollik a Drávába, ezután a Tauernbahn lassan hozzásimul a hegyoldalhoz, majd nem csak követi a völgy emelkedését, de Kolbnitztól kezdve már meredekebben emelkedik, egyre eltávolodva a folyótól. Végig tartja a mértékadó 28 ezrelékes emelkedőt, majd Penknél eléri a 900 méteres magasságot. A Mölltal oldalvölgyei elég rövidek, mivel keletre igen közel esik a Reisseck-masszívum, emiatt pedig meredeken esnek, a folyótól egy kilométerre már jópár száz méterrel afölött csordogálnak a hegyi patakok. Emiatt az oldalvölgyek torkolatainál a pálya még igen magasan vezet, amit a huszadik század elején nem tartottak rentábilisnak áthidalni, ehelyett a pályát bevezették patkó-alakban az oldalvölgyekbe, mintha vonalkifejtést építenének. Itt azonban erre nincs szükség: a mai, állandó emelkedésű, de jóval egyenesebb pálya is hegyivasúti mércével mérve lapos. Az ívek előnye az volt, hogy a völgy végétől kissé bentebb az V-alakúra összeszűkül, aljzata pedig igen magasra kerül, így egy rövid és alacsony műtárggyal áthidalható. Az első ilyen a déli Zwenberg hegyet az északi Pfaffenbergtől elválasztó Zwenberger Bach patak völgye volt. E völgyek azonban olyan hirtelen szűkültek, hogy nem volt lehetséges a hegyoldal követve befordítani a vasutat az oldalvölgybe, mint például Garamberzence fölött a Zólyom-Ruttka vonalnál, hanem a hegy orrszerű nyúlványát alagúttal kellett levágni mindkét oldalon. A két alagút között épült meg a régi Pfaffenberg-Zwenberg-Brücke, amely két közbülső kőpilléren nyugvó három, fölsőpályás acél hídszerkezetből állt, és a vonal egyetlen régi hídja, amelyet elbontottak.

A régi Pfaffenberg-Zwenberg-Viadukt
A régi Pfaffenberg-Zwenberg-viadukt

A kiváltásakor épült meg az új, egy ívből álló vasbeton viadukt, amely a legnagyobb támaszközű és a legmagasabb vasúti híd Ausztriában.

Hasonló volt a helyzet Oberfalkenstein megállóhely előtt is, ez látható a fönti képen, itt a Gratschacher-Tunnel van szemben velem, utána a Gratschacher-Viadukt, végül a Leutschacher-Tunnel következett, ebben állok. Ezt a völgyet hidalja át a nevezetes Falkenstein-Brücke is - meg egy másodikat, ezért lett két íve ennek a hídnak. A második völgyet a régi vasút nem hidalta át - ott olyan gyorsan emelkedett a völgy alja, hogy a vasúti sínek a Leutschacher-alagútból kiérve sima töltésen keresztezik a völgyet és csak a tanyához vezető útnak épült egy kicsi aluljáró. Ugyanezt még eljátszották a Lindischgrabennél is, ami a három nagy ívhíd közül a,legkisebb, de így sem csekély méretű. Részletesen látszik mindez az alábbi ábrán:

Tauernbahn Südrampe átépítések

Amit viszont a Lindischgraben-Brücke és Mallnitz-Obervellach állomás közötti pályával műveltek, az sajnos vasútfotós szempontból a barbárság kategóriába esik, de persze a kétvágányúsítás szükséges volt, és szükséges lesz az északi rámpán is, amit így lehetett legjobban megoldani. Kaponig állomást, a Kaponigbach völgyét követve a hegyet teljesen megkerülő vonalvezetést és az ezen található hét, gyönyörű, falazott viaduktot ugyanis úgy, ahogy volt, föladták, és egy öt kilométeres alagúttal helyettesítették. A vonalszakasznak ilyen volt a jellemző látképe:

Kaponig és a hét híd
A Hasslacher- és a Kuchelwald-Viaduktok Kaponig állomásnál
Forrás: bahnnews-austria.at, további remek képek a régi Tauernbahnról a link mögött

Kaponignál (ami korábban az Obervellach nevet viselte) a vasút már 1052 méter magasan haladt, míg a település csak 670 méteren fekszik, így az állomás és a falu között egy kabinos fölvonó biztosította a kapcsolatot! Ma dízelbuszok szerpentineznek föl Mallnitz-Obervellach állomásra a helyi utasokkal.

Tehervonat 1144-es elő fotó

Tehervonat 1144-es előfogattal és a 1116 141-es Siemens Werbelokkal a Falkensteinbrückén

Egy ÖBB 1144 261 tehervonat fotó

Egy ÖBB 1144 261 tehervonattal Mallnitz-Obervellach és Oberfalkenstein között

Egy ÖBB 1016 034-3  railjet fotó

Egy ÖBB 1016 034-3 railjet-próbafestésű mozdony egy pályamérőkocsival Oberfalkenstein és Mallnitz-Obervellach között

Három leehtőséget próbáltak ki mozdonyon, a másik, még kevésbé jó, amelyik szintén nem győzött, az szürke alapon vörös csíkos volt , de igaziból teljesen disszonáns volt. Ez meg színtelen. A három lehetőség közül a győztes, az ÖBB régi, umbraszürke vonataira emlékeztető kivitel nem is lett olyan rossz.

Az ÖBB 1044 026 Mallnitz-Ob fotó

Az ÖBB 1044 026 Mallnitz-Obervellach és Oberfalkenstein között

Az ÖBB 1044 054 Oberfalkens fotó

Az ÖBB 1044 054 Oberfalkenstein és Penk között

Mallnitz fotó

Mallnitz

Az ÖBB 1216 129 Mallnitz-Ob fotó

Az ÖBB 1216 129 Mallnitz-Obervellach állomáson a Tauernschleuse alagútpótló autószállító ingavonattal

(Tauernbahn)

Alagútellenőrző C fotó

Alagútellenőrző CargoSprinter Mallnitz-Obervellachon

Felsővezeték-karbantar fotó

Felsővezeték-karbantartó tornyoskocsi Mallnitz-Obervellachon

Bad Gastein vasútállomása fotó

Bad Gastein vasútállomása

Az új Angerschluchtbrücke fotó

Az új Angerschluchtbrücke

Az ÖBB 1044 110 Angertal és fotó

Az ÖBB 1044 110 Angertal és Bad Hofgastein Haltestelle között a régi Angerschluchtbrückén

Az ÖBB 1116 158-5 Bad Hofga fotó

Az ÖBB 1116 158-5 Bad Hofgastein Haltestelle és Angertal között a régi Angerschluchtbrückén

(Tauernbahn)

A Gasteinertalban vezető szakasz teljesen másmilyen. Bad Gastein elég közel van a völgyfőhöz, mikor Böckstein felől odaér a vonat, nagyjából a küszöbnél keresztezzük a völgyet, így hosszában gyönyörű kilátás nyílik annak mélyebb részei, Bad Gastein belvárosa felé. A város olyannyira függőleges, hogy a vasútállomástól a pár száz méterre levő vízesésig több, mint negyed óra lesétálni a lépcsőkön és szerpentineken. Ezután érthető, hogy miért találja a vasút ismét magasan a patak fölött magát, és miért van szükség az oldalvölgyek olyan merész áthidalására, mint itt, az Angerschlucht esetében. A jellegzetes acélhíd kiváltására már megépült az új, kétvágányú, vasbeton szerkezet, de közel évtizede vár a környezetvédelmi hatóság fennmaradási engedélyére (ilyesmi sors várhat majd a Semmeringbasistunnelre is). Addig ez egyike lesz a Tauernbahn egyvágányú szakaszainak. A kétvágányúsítás a hetvenes évek óta tart, legutóbb a kétezres évek elején léptek nagyot, amikor elkészült a Kolbnitz-Pusarnitz szakasz, illetve amikor az északi rámpán befejeződött a Schwarzach-St. Veit és a Klamm, vagyis Loifarn elágazás közötti szakasz kétvágányúsítása.

Az ÖBB 1116 170-0 Angertal  fotó

Az ÖBB 1116 170-0 Angertal és Bad Hofgastein Haltestelle között a régi Angerschluchtbrückén

(Tauernbahn)

A kép az új Angerschluchtbrückéről készült.

Az ÖBB jellegzetesen fakó 1 fotó

Az ÖBB jellegzetesen fakó 1044 080 pályaszámú Alpesi Porszívója Angertal és Bad Hofgastein Haltestelle között a régi Angerschluchtbrückén

(Tauernbahn)

A háttérben a 3252 m magas Ankogel látszik.

Az ÖBB 5022 029-0 Bad Hofga fotó

Az ÖBB 5022 029-0 Bad Hofgastein Haltestelle és Angertal között

Varsó mondjuk pont a másik irányba van, de nyílván ez a próbamenet résztvevőit nem érdekelte.

A kilátás a Bad Hofgasteini fotó

A kilátás a Bad Hofgasteini szállásomból

A Schlossalmbahn siklóvasút fotó

A Schlossalmbahn siklóvasút kocsija a Pyrkerviadukt alatt Bad Hofgasteinben

Egy ÖBB 1044  Bad Hofgastei fotó

Egy ÖBB 1044 Bad Hofgastein Haltestelle és Angertal között a Pyrkershöhe-Viadukton

(Tauernbahn)

Sajnos a jövő szezonra a siklóvasutat elbontják és a helyére egy közönséges kiskabinos felvonó kerül.

Egy ÖBB alagútkarbantartó v fotó

Egy ÖBB alagútkarbantartó vonat (CargoSprinterből átalakítva) Bad Hofgastein Haltestelle és Angertal között

Egy DB InterCity  Angertal  fotó

Egy DB InterCity Angertal és Bad Hofgastein Haltestelle között

A DB 101 103-0 Bad Hofgaste fotó

A DB 101 103-0 Bad Hofgastein Haltestelle megállóhelyen

IC és a Schlossalmbahn fotó

IC és a Schlossalmbahn

(Tauernbahn)

Az ÖBB 1116 222-9 Angertal  fotó

Az ÖBB 1116 222-9 Angertal és Bad Hofgastein Haltestelle között a Pyrker-Viadukton

(Tauernbahn)

Még egy utolsó képet lőttem itt, kényelmesen elücsörögve a szálloda teraszán, mivel nagyon mozogni a sok aszfalton sétálástól meg a hegyoldalakban csúszkálástól ekkor már nem tudtam, majd hazaindultam. Ez nem olyan egyszerű történet, hiszen a száz méterre levő megállóban nem áll meg egy vonat sem, mióta megszűntek a személyvonatok (ismerős ez valahonnan?), így az IC-k állnak meg az állomáson. Az viszont a főtérről tíz perc busszal egy Rétság méretű városban.

Az ÖBB 1144 218 Bad Hofgast fotó

Az ÖBB 1144 218 Bad Hofgastein állomáson

Az ÖBB 4024 110-1 Schwarzac fotó

Az ÖBB 4024 110-1 Schwarzach-St. Veit állomáson

Balra a Tauernbahn, jobbra  fotó

Balra a Tauernbahn, jobbra a Gisellabahn

Az ÖBB 1116 132-0 Schwarzac fotó

Az ÖBB 1116 132-0 Schwarzach-St. Veit állomáson

(Tauernbahn)

Egy korábbi túrámon készült ez a néhány kép. A felüljáró után, a hátam mögött a Tauernbahn meredeken emelkedni kezd a Salzach völgyében, végig párhuzamosan haladva a Giselabahnnal, de egyre magasabbra emelkedve fölé. Loifarn után vesz egy éles fordulatot a vasút, és egy hosszú alagúton át elkezdi átvágását a Gasteinertalba. A Gasteiner Ache azonban egy szűk kanyonon vágja keresztül magát a Salzachig, ezt nem tudja a vasút követni, ezért kell az alagút, méghozzá kettő is: félúton ugyanis, mindössze talán 30 m hosszan a sínek napfényre kerülnek, ahol a vasút átvág a szurdok egyik oldaláról a másikra egy rövid kőviadukttal , majd ismét eltűnik egy alagútban. Egy igen kedves témája ez a Tauernbahnnak. Ebből magasan a Gasteiner Ache fölött bukkan ki a vasút a régi Klammstein megállónál, majd Dorfgasteintől már a patakot szorosan követi a kétvágányúvá váló pálya a széles völgy alján. Röviden elmondva ilyen egy utazás a Tauernbahnon, amit minden évszakban érdemes kipróbálni, mert gyönyörű, és a kirándulójegyeknek hála nem is megfizethetetlen!

Az ÖBB 93.1379 Schwarzach-S fotó

Az ÖBB 93.1379 Schwarzach-St. Veit állomáson

Az ÖBB 2016 062 és 2068 031 fotó

Az ÖBB 2016 062 és 2068 031 Arnoldstein állomáson

Az ÖBB 4023 008-8 Arnoldste fotó

Az ÖBB 4023 008-8 Arnoldstein állomáson

Ez kellemes meglepetés, nem is tudtam, hogy rövid Talentről is van fényképem!

Az ÖBB 2068 031-0 Arnoldste fotó

Az ÖBB 2068 031-0 Arnoldstein állomáson

Szlovén 541 sorozatú mozdon fotó

Szlovén 541 sorozatú mozdonnyal húzott tehervonat Möllbrücke-Sachsenburg és Markt Sachsenburg között a Drautalbahnon

Néhány szlovén négyáramnemű Taurus közös fordában van az ÖBB 1216-osaival, így vetődött el ez a gép is egy Villachból az olaszországi Innichenen (San Candidón) át Bolzanóba tartó tehervonat élére. Fény mondjuk nem volt, meg fotóhely sem, eső annál több, így ez az arnoldsteini nem lett a kedvenc túrám.

Az ÖBB 2068 030-2 Markt Sac fotó

Az ÖBB 2068 030-2 Markt Sachsenburg megállóhelyen

(Südbahn - Drautalbahn)

Az ÖBB 2068 030-2 Markt Sac fotó

Az ÖBB 2068 030-2 Markt Sachsenburg megállóhelyen

(Südbahn - Drautalbahn)

A zuhogó eső ellen a kabátom már mit sem ért, így ezt a túrát szégyen szemre föl kellett adnom.

Az ÖBB 1144 257 Markt Sachs fotó

Az ÖBB 1144 257 Markt Sachsenburg megállóhelyen

Möllbrücke-Sachsenburg fotó

Möllbrücke-Sachsenburg

Az ÖBB 1144 257 Spittal-Mil fotó

Az ÖBB 1144 257 Spittal-Millstättersee állomáson

Az ÖBB 1116 228 Spittal-Mil fotó

Az ÖBB 1116 228 Spittal-Millstättersee állomáson

Az ÖBB 1144 277 Klagenfurt  fotó

Az ÖBB 1144 277 Klagenfurt állomáson

Az ÖBB 1116 228 Klagenfurt  fotó

Az ÖBB 1116 228 Klagenfurt állomáson

Ekkoriban már elkészült pár railjet-Teknő, de szerelvény még nem volt hozzájuk, így tesztelés képpen országjáró fordákat kaptak.

Az ÖBB 1014 014-3 St. Veit  fotó

Az ÖBB 1014 014-3 St. Veit an der Glan állomáson

(Rudolfsbahn)

A két Sisiből és egy mérőkocsiból álló vonattal az új eltolható oldalfalú kocsit tesztelik.

A MÁV-TR V63 138 és a GYSEV fotó

A MÁV-TR V63 138 és a GYSEV 1047 503-6 Szárliget állomáson

A MÁV-TR V63 015 Ferencváro fotó

A MÁV-TR V63 015 Ferencváros állomáson

A Fogaskerekű a Városm fotó

A Fogaskerekű a Városmajorban

A Fogaskerekű a Körszá fotó

A Fogaskerekű a Körszállóval

59-es villamos a János kórh fotó

59-es villamos a János kórháznál

61-es villamos a János kórh fotó

61-es villamos a János kórháznál

A Fogaskerekű a János  fotó

A Fogaskerekű a János kórháznál

Egy ÖBB Rh 2016 Herkules el fotó

Egy ÖBB Rh 2016 Herkules előfogatol egy GYSEV 447-es ikermotorkocsit Ágfalva és Sopron-Ipartelep között

Tehervonat a GYSEV-en Daruf fotó

Tehervonat a GYSEV-en Darufalvánál (Drassburg, Ausztria)

Tehervonat a GYSEV-en Daruf fotó

Tehervonat a GYSEV-en Darufalvánál (Drassburg, Ausztria)

ÖBB Talent a GYSEV-en Daruf fotó

ÖBB Talent a GYSEV-en Darufalvánál (Drassburg, Ausztria)

ÖBB Talent a GYSEV-en Daruf fotó

ÖBB Talent a GYSEV-en Darufalvánál (Drassburg, Ausztria)

ÖBB Talent a GYSEV-en Daruf fotó

ÖBB Talent a GYSEV-en Darufalvánál (Drassburg, Ausztria)

(Győr-Sopron-Ebenfurthi Vasút (GYSEV/Raaberbahn))

Az ÖBB 4124 037-5 Vulkapord fotó

Az ÖBB 4124 037-5 Vulkapordány és Darufalva között

Az ÖBB 4124 013-6 Darufalva fotó

Az ÖBB 4124 013-6 Darufalva és Vulkapordány között

GYSEV szilis tehervonat Sop fotó

GYSEV szilis tehervonat Sopron-Rendezőnél

ÖBB Talent Sopron-Rendez fotó

ÖBB Talent Sopron-Rendezőnél

A GYSEV V43 327 Kópháza és  fotó

A GYSEV V43 327 Kópháza és Harka között

Az ÖBB 4124 026-8 Szárazvám fotó

Az ÖBB 4124 026-8 Szárazvám és Lajtaújfalu között

Az ÖBB 4124 005-2 Lajtaújfa fotó

Az ÖBB 4124 005-2 Lajtaújfalu és Szárazvám között

(Győr-Sopron-Ebenfurthi Vasút (GYSEV/Raaberbahn))

Az ÖBB 1116 160-1 Szárazvám fotó

Az ÖBB 1116 160-1 Szárazvám és Lajtaújfalu között

ÖBB Taurus tehervonattal Sz fotó

ÖBB Taurus tehervonattal Szárazvám és Lajtaújfalu között

Az ÖBB 1116 087 Szárazvám é fotó

Az ÖBB 1116 087 Szárazvám és Lajtaújfalu között

Egy ÖBB 4124  Vulkapordány  fotó

Egy ÖBB 4124 Vulkapordány és Szárazvám között

(Győr-Sopron-Ebenfurthi Vasút (GYSEV/Raaberbahn))

Egy ÖBB 4124 sorozatú motor fotó

Egy ÖBB 4124 sorozatú motorvonat Vulkapordány és Szárazvám között

(Győr-Sopron-Ebenfurthi Vasút (GYSEV/Raaberbahn))

Egy GYSEV 1116 ingavonattal fotó

Egy GYSEV 1116 ingavonattal Vulkapordány és Szárazvám között

Az ÖBB 4124 022-7 Vulkapord fotó

Az ÖBB 4124 022-7 Vulkapordány és Szárazvám között

(Győr-Sopron-Ebenfurthi Vasút (GYSEV/Raaberbahn))

Talentek Vulkapordány és Sz fotó

Talentek Vulkapordány és Szárazvám között

Az ÖBB 4124 004-5 Vulkapord fotó

Az ÖBB 4124 004-5 Vulkapordány és Szárazvám között

CityShuttle ingavonat a nap fotó

CityShuttle ingavonat a napnyugtában

Egy ismeretlen ÖBB 5022 Des fotó

Egy ismeretlen ÖBB 5022 Desiro Petersbaumgarten és Edlitz-Grimmenstein között az Aspangbahnon

Az ÖBB 2143 056-6 Petersbau fotó

Az ÖBB 2143 056-6 Petersbaumgarten és Edlitz-Grimmenstein között

(Aspangbahn)

Az Aspangbahn

És a Wechselbahn és a Thermenbahn és a...

Most, ahogy kutakodtam az Aspangbahn története iránt, derült ki számomra, hogy Magyarországhoz igencsak közel van egy olyan hajózható csatorna, amelyik korábban csak Nagy-Britanniában látott megoldásokat, jelesül akvaduktuszokat vonultat föl. Ez a csatorna Ausztria egyetlen valamirevaló hajózó csatornája, a Bécs-Bécsújhely csatorna (Wiener Neustädter Kanal). Az ilyen csatornáknál persze a zsilipelés egy gyakori megoldás, zsilipek vannak például a Ferencz József-csatornán is (ez a Dunát és a Tiszát köti össze a Vajdaságban), itt azonban olyan hidakról van szó, amelyeken a csatorna maga kel át egy alacsonyabban fekvő vízfolyás fölött. A csatornán három ilyen is van, egy Bécsújhely belterületén, egy Sollenaunál, egy pedig Badenben, amely amúgy is el van látva akvaduktuszokkal, hiszen egy kiváló állapotban megmaradt és igen magas római vízvezeték is keresztezi a Schwechat-folyót. Jó, ez az én privát lelkesedésem, de mi köze ennek az Aspangbahnhoz?

Nos, a csatorna 1803-ban készült el, és eredetileg Triesztig tervezték meghosszabbítani (Ausztria-Magyarország laza kétszáz évvel kullogott a világ mögött), de erre már nem került sor. Olyannyira nem, hogy a csatornát üzemeltető társaság 1869-ben előmunkálati engedélyt kapott egy 1000 mm nyomtávolságú vasűt építésére nagyjából a csatorna mentén, egészen Wöllersdorfig meghosszabbítva a minisztérium kérésére. Erre 1872-ben koncessziót is nyertek. A Habsburgok Balkán iránti érdeklődése következtében a tervek gyorsan változtak, a Szaloniki és (Kosovská) Mitrovica közötti vonal megnyitása után tervezni kezdték egy Bécs - Radkersburg - Zágráb - Mitrovica vonal építését, amelyik kikerülte volna a szerbeket és a magyarokat (nagy volt a bizalom a Kiegyezés után osztrák hadügyi részről, na). A finanszírozáshoz egy belga tulajdonú társaságot gründöltek, de gyorsan kiderült, ennyi lóvé nincs, így a vonal visszarövidült Aspang Markt-ig. Néhány szelvénykő azért a Wien-Saloniki-Bahn jelölését viseli a vonal mentén.

1881-re nyílt meg az új vasútvonal, amely 4 km hosszan péage-forgalomban a Südbahnt használta Bécsújhely térségében. Bécsben új állomás létesült, az eredeti, nemzetközi tervenek megfelelően hatalmas étteremmel, a csatorna korábbi kikötőmedencéjének a helyén. A vonalat Bécsből a csatorna nyomvonalán vezették ki, még a Liesingbach fölött akvaduktuszt is fölhasználták (ezt a műtárgyat 1980-ban váltották ki). A vasútvonal Bécsújhelyig síkvidéki jellegű, onnan Aspangig lágy völgyekben halad dombvidéki jelleggel. Teherforgalma csekély, a személyvonatok napi egy-két herkuleses ingát leszámítva csak Aspang és Bécsújhely között közlekednek. Néhány Desiro egészen Hartbergig vagy Fehringig közlekedik (négyórás ütemben nagyjából), munkanapokon pedig Friedberg és Bécs között vannak ingavonatok.

Az ÖBB 2016 088 Petersbaumg fotó

Az ÖBB 2016 088 Petersbaumgarten és Edlitz-Grimmenstein között

(Aspangbahn)

Pont egy ilyen remek inga érkezett következőnek - persze Desiróra készültem.

Az ÖBB 5022 042-3 Edlitz-Gr fotó

Az ÖBB 5022 042-3 Edlitz-Grimmenstein és Petersbaumgarten között

Az ÖBB 5022 043-1 Petersbau fotó

Az ÖBB 5022 043-1 Petersbaumgarten és Edlitz-Grimmenstein között

(Aspangbahn)

Ami persze meg is jött a következő menetvonalon.

Egy ismeretlen ÖBB 5022  Ed fotó

Egy ismeretlen ÖBB 5022 Edlitz-Grimmenstein és Petersbaumgarten között

Az ÖBB 5022 044-9 Petersbau fotó

Az ÖBB 5022 044-9 Petersbaumgarten és Edlitz-Grimmenstein között

(Aspangbahn)

Az ÖBB 5022 043-1 Sautern-S fotó

Az ÖBB 5022 043-1 Sautern-Schiltern és Pitten között

Az ÖBB 5022 055-5 Sautern-S fotó

Az ÖBB 5022 055-5 Sautern-Schiltern és Pitten között

Az ÖBB 2143 056-6 Sautern-S fotó

Az ÖBB 2143 056-6 Sautern-Schiltern és Pitten között

(Aspangbahn)

Az ÖBB 5022 054-8 Seebenste fotó

Az ÖBB 5022 054-8 Seebenstein és Gleissenfeld között

Semmering a magasból fotó

Semmering a magasból

Semmering a magasból fotó

Semmering a magasból

Az ÖBB 4020 264-0 Breitenst fotó

Az ÖBB 4020 264-0 Breitenstein állomáson

Az ÖBB 80-90 733 pályaszámú fotó

Az ÖBB 80-90 733 pályaszámú railjet-vezérlőkocsi Klamm-Schottwien és Breitenstein között a Weinzettlwand-Tunnelnél

A Wiener Lokalbahnen ES 64  fotó

A Wiener Lokalbahnen ES 64 U2 021 Klamm-Schottwien és Breitenstein között

Puchberg am Schneeberg fotó

Puchberg am Schneeberg

Hómaró - Puchberg am Schnee fotó

Hómaró - Puchberg am Schneeberg

Az ÖBB 5022 041-5 Puchberg  fotó

Az ÖBB 5022 041-5 Puchberg am Schneeberg állomáson

Hómaró - Puchberg am Schnee fotó

Hómaró - Puchberg am Schneeberg

Schneebergbahn fotó

Schneebergbahn

Schneebergbahn fotó

Schneebergbahn

Schneebergbahn fotó

Schneebergbahn

A 492 pályaszámú Bengáli a  fotó

A 492 pályaszámú Bengáli a Zsinagógánál a Károly körúton

Nosztalgia a hűvösvölg fotó

Nosztalgia a hűvösvölgyi vonalon

Nosztalgia a hűvösvölg fotó

Nosztalgia a hűvösvölgyi vonalon

Nagyhíd fotó

Nagyhíd

Nosztalgia a hűvösvölg fotó

Nosztalgia a hűvösvölgyi vonalon Nagyhídnál

A GYSEV 1116 065 Szombathel fotó

A GYSEV 1116 065 Szombathely állomáson

A GYSEV 415 506 Szombathely fotó

A GYSEV 415 506 Szombathely állomáson

A GYSEV 448 312 pályaszámú  fotó

A GYSEV 448 312 pályaszámú Bobo tolat Szentgotthárd állomáson

Az ÖBB 5022 035-7 Szentgott fotó

Az ÖBB 5022 035-7 Szentgotthárd állomáson

A GYSEV 430 334 és a 415 50 fotó

A GYSEV 430 334 és a 415 506 Szentgotthárd állomáson

Az ÖBB 2016 087-6 Szentgott fotó

Az ÖBB 2016 087-6 Szentgotthárd állomáson

(Steirische Ostbahn)

Az ÖBB 5022 048-0 Szentgott fotó

Az ÖBB 5022 048-0 Szentgotthárd állomáson

Az ÖBB 2016 096 Nagyfalva ( fotó

Az ÖBB 2016 096 Nagyfalva (Mogersdorf, Ausztria) és Szentgotthárd között a Rába IC-vel

(Steirische Ostbahn)

Az ÖBB 5022 045-6 Fehring á fotó

Az ÖBB 5022 045-6 Fehring állomáson

Magyar nyelvű biztonsá fotó

Magyar nyelvű biztonsági tájékoztató a stájer Desiróban

Az ÖBB 5022 035-7 Feldbach  fotó

Az ÖBB 5022 035-7 Feldbach állomáson

Szépen megfigyelhető az egyenáramú felsővezeték.

A StLB ET 1 Feldbach és Fel fotó

A StLB ET 1 Feldbach és Feldbach Landesbahn között

(Gleichenbergerbahn)

A vasútvonalat Landesbahn Feldbach–Bad Gleichenberg vagy Gleichenberger Bahn néven ismerik. Első szakasza 1916-ban épült meg egy feldbachi hadiüzem iparvágányaként, a Bad Gleichenbergig vezető pályát pedig 1931. június 20-án adták át 1500 V egyenárammal villamosítva. A legkisebb ívsugár 140 m, a legnagyobb emelkedő 42 ezrelék volt, a pályasebesség 40 km/h. A vonalat tervezték Bad Radkersburgig meghosszabbítani, de az StLB 1947-ben beindított autópályás autóbuszaival a terv lekerült a napirendről. A '60-as években Bécsből közvetlen kocsi közlekedett Grácon át Bad Gleichenbergbe.

1975-ben a gnasi széntüzelésű erőművet leállították és szilícium egyenirányítós alállomást építettek. Ekkor emelték meg a felsővezeték feszültségét 1800 V-ra. A vonallal egyidős vontatójárművek közül az ET1 motorkocsit 1980-ban, az ET2-t 1991-ben acélvázasították. 2002-ben átépült az E41 pályaszámú villanymozdony is amit fölszereltek rádiótávirányíthatósággal (föltehetőleg a világ legöregebb, rádiótávirányítható tolatómozdonya, bőven előzve a GYSEV Bobóját). A vasútvonal fő bevételi forrása a feldbachi kisállomásról induló iparvágányon kiszolgált bazaltványa teherforgalma. Forrás: https://de.wikipedia.org/wiki/Bahnstrecke_Feldbach%E2%80%93Bad_Gleichenberg .

A vasútvonalról további, remek nyíltvonali képek lesznek még az album végén. Kellemes középhegységi tájban vezet, nem véletlenül Bad Gleichenberg.

Feldbach főtere fotó

Feldbach főtere

Feldbach főtere fotó

Feldbach főtere

A StLB ET 1 Feldbach állomá fotó

A StLB ET 1 Feldbach állomáson

(Gleichenbergerbahn)

A StLB 5047 401 Gleisdorf á fotó

A StLB 5047 401 Gleisdorf állomáson

Az ÖBB 5022 002-7 Lassnitzh fotó

Az ÖBB 5022 002-7 Lassnitzhöhe állomáson

Az ÖBB 5022 038-1 Lassnitzh fotó

Az ÖBB 5022 038-1 Lassnitzhöhe állomáson

(Steirische Ostbahn)

Lassnitzhöhe tényleg magasan van, egy kellemes, a 2-es vonalihoz hasonló völgyek közti desirózással lehet idáig fölmászni, 40-70 km/h közti sebességekkel. Emiatt a stájer S-Bahnnak ez a vonala nem túl sebes, van is terv a hegy kiváltására: egy bázisalagút Graz és Gleisdorf között, amely két vágánnyal és 160 km/h tervezési sebességgel sokat gyorsítana a REX-vonatokon. Grác és Lassnitzhöhe között a szintkülönbség alig száz méter...

Az ÖBB 5022 038-1 Lassnitzh fotó

Az ÖBB 5022 038-1 Lassnitzhöhe állomáson

Az ÖBB 5022 002-7 Lassnitzh fotó

Az ÖBB 5022 002-7 Lassnitzhöhe és Lassnitzthal között

(Steirische Ostbahn)

Az ÖBB 1216 226 Graz Hauptb fotó

Az ÖBB 1216 226 Graz Hauptbahnhof állomáson

(Südbahn)

Graz Hauptbahnhof aluljárój fotó

Graz Hauptbahnhof aluljárója

Az ÖBB 1116 168 Graz Hauptb fotó

Az ÖBB 1116 168 Graz Hauptbahnhof állomáson

Az ÖBB 4024 044-2 Graz Haup fotó

Az ÖBB 4024 044-2 Graz Hauptbahnhof állomáson

Az ÖBB 4024 040-0 Stübing m fotó

Az ÖBB 4024 040-0 Stübing megállóhelyen

Az ÖBB railjet a 1116 247-t fotó

Az ÖBB railjet a 1116 247-tel Stübing megállóhelyen

Az ÖBB 1144 249 tehervonatt fotó

Az ÖBB 1144 249 tehervonattal Stübing megállóhelyen

(Südbahn)

Az ÖBB 1216 250 Stübing meg fotó

Az ÖBB 1216 250 Stübing megállóhelyen egy cseh railjettel

(Südbahn)

Az ÖBB 4024 014-5 Stübing m fotó

Az ÖBB 4024 014-5 Stübing megállóhelyen

Az ÖBB 2068 056-7 Gratwein- fotó

Az ÖBB 2068 056-7 Gratwein-Gratkorn állomáson

(Südbahn)

Gráci villamosok fotó

Gráci villamosok

Gráci villamosok fotó

Gráci villamosok

Gráci villamosok fotó

Gráci villamosok

Gráci villamosok fotó

Gráci villamosok

Gráci villamosok fotó

Gráci villamosok

Graz fotó

Graz

Az ÖBB 4024 005-3 Stübing é fotó

Az ÖBB 4024 005-3 Stübing és Peggau-Deutschfeistritz között

(Südbahn)

Az ÖBB 1215 234 Peggau-Deut fotó

Az ÖBB 1215 234 Peggau-Deutschfeistritz és Stübing között a ČD Najbrt színeibe öltöztetve, de ÖBB railjet szerelvényt húzva

(Südbahn)

Stübing megállóhely fotó

Stübing megállóhely

A DB 185 285-4 Graz Hauptba fotó

A DB 185 285-4 Graz Hauptbahnhof állomáson

Az ÖBB Graz-Klagenfurt IC B fotó

Az ÖBB Graz-Klagenfurt IC Bus Graz Hauptbahnhof állomáson

Tulajdonképpen vonatpótlóról van szó, hiszen hamarosan elkészül a Koralmbahn, ami pont ezt az összeköttetést teszi majd nagyon gyorssá. Hogy megéri-e bázisalagutat építeni egy busznyi utasnak? Ez egy jó kérdés.

Az ÖBB 5022 044-9 és a GYSE fotó

Az ÖBB 5022 044-9 és a GYSEV 415 502 Szentgotthárd állomáson

A GYSEV 415 502 és a 2446 5 fotó

A GYSEV 415 502 és a 2446 514 Szombathely állomáson (a másik végének a pályaszáma 1446 514)

A szántóföld közepére épült fotó

A szántóföld közepére épült metróvonal, a bécsi U2 Seestadt végállomásának kis remíze és vonatfordítója

A szántóföld közepére épült fotó

A szántóföld közepére épült metróvonal, a bécsi U2 Seestadt végállomásának kis remíze és vonatfordítója

A szántóföld közepére épült fotó

A szántóföld közepére épült metróvonal, a bécsi U2 Seestadt végállomása

A V sorozatú, 3855 pályaszá fotó

A V sorozatú, 3855 pályaszámú metró az U2 vonalon Seestadtban

A V sorozatú, 3893 pályaszá fotó

A V sorozatú, 3893 pályaszámú metró az U1 vonalon Pratersternben

Wien Hauptbahnhof fotó

Wien Hauptbahnhof

Wien Hauptbahnhof fotó

Wien Hauptbahnhof

Az ÖBB 2016 037 Wien Hauptb fotó

Az ÖBB 2016 037 Wien Hauptbahnhof állomáson

Természetesen gond nélkül tolja a Dunakeszi IC-kocsikból és CityShuttle vezérlőkocsiból álló vonatát.

Wien Hauptbahnhof fotó

Wien Hauptbahnhof

Az ÖBB 1116 206 Wien Hauptb fotó

Az ÖBB 1116 206 Wien Hauptbahnhof állomáson

Jól látható a Hauptbahnhof csarnokának legnagyobb hibája: oldalt csak egy alacsony parapetfal van, nem zárt, így a szél átfúj rajta.

Az ÖBB 1116 250 "Polizei" W fotó

Az ÖBB 1116 250 "Polizei" Wien Hauptbahnhof állomáson

A Wiener Linien 4303 pályas fotó

A Wiener Linien 4303 pályaszámú E2-es villamosa a Reumannplatzon

A Wiener Linien 735 pályasz fotó

A Wiener Linien 735 pályaszámú ULF-es villamosa a Reumannplatzon

Busz Bécsben fotó

Busz Bécsben

Az ÖBB 2143 058-2 Wien Stad fotó

Az ÖBB 2143 058-2 Wien Stadlau állomáson

Az ÖBB 2070 021-7 Wien Stad fotó

Az ÖBB 2070 021-7 Wien Stadlau állomáson

Az ÖBB 2016 028 Wien Stadla fotó

Az ÖBB 2016 028 Wien Stadlau állomáson

Amiben különbözik Bécs és B fotó

Amiben különbözik Bécs és Budapest: nálunk közel sincs ennyi graffiti és más mocsok

Metró Stadlauban fotó

Metró Stadlauban

Gömbház Bécsben fotó

Gömbház Bécsben

A Praterben található Lilli fotó

A Praterben található Lilliputbahn D3 pályaszámú dízelmozdonya

A Praterben található Lilli fotó

A Praterben található Lilliputbahn D3 pályaszámú dízelmozdonya

A Praterben található Lilli fotó

A Praterben található Lilliputbahn D3 pályaszámú dízelmozdonya

Davy Crockett a Praterben fotó

Davy Crockett a Praterben

A Praterben található Lilli fotó

A Praterben található Lilliputbahn D3 pályaszámú dízelmozdonya

A Praterturm fotó

A Praterturm

Prater fotó

Prater

Prater fotó

Prater

Az X92 pályaszámú motoros d fotó

Az X92 pályaszámú motoros drezina a Praterben, a háttérben a remíz

A Praterben található Lilli fotó

A Praterben található Lilliputbahn D3 pályaszámú dízelmozdonya

A Praterben található Lilli fotó

A Praterben található Lilliputbahn Da1 pályaszámú gőzmozdonya

City Airport Train Rennwegn fotó

City Airport Train Rennwegnél

A 96-os ULF fotó

A 96-os ULF

E2 4019 a Ringnél fotó

E2 4019 a Ringnél

A Badeni HÉV 416-os motorko fotó

A Badeni HÉV 416-os motorkocsija az Opernringnél

A Badeni HÉV 412-es motorko fotó

A Badeni HÉV 412-es motorkocsija az Opernringnél

Karlsplatz fotó

Karlsplatz

E2 4035 a Ringnél fotó

E2 4035 a Ringnél

E2 4035 a Ringnél fotó

E2 4035 a Ringnél

E2 4024 a Ringnél fotó

E2 4024 a Ringnél

E2 a Ringnél fotó

E2 a Ringnél

E2 4085 a Ringnél fotó

E2 4085 a Ringnél

ULF 632 a Ringnél fotó

ULF 632 a Ringnél

ULF 625 a Ringnél fotó

ULF 625 a Ringnél

E1 4783 a Ringnél fotó

E1 4783 a Ringnél

Néha jó még az öreg a háznál.

E2 4086 a Ringnél fotó

E2 4086 a Ringnél

Az U4-es Heiligenstadtnál fotó

Az U4-es Heiligenstadtnál

A StLB 1223 004-3 Oberwart  fotó

A StLB 1223 004-3 Oberwart állomáson

Az ÖBB X630 305 Fürstenfeld fotó

Az ÖBB X630 305 Fürstenfeld állomáson

Az ÖBB 5022 043-1 Übersbach fotó

Az ÖBB 5022 043-1 Übersbach és Fürstenfeld között

(Aspangbahn)

Egy ismeretlen ÖBB 5022  Sö fotó

Egy ismeretlen ÖBB 5022 Söchau és Hatzendorf között

Egy ismeretlen ÖBB 5022  Sö fotó

Egy ismeretlen ÖBB 5022 Söchau és Hatzendorf között

(Aspangbahn)

Az ÖBB 5022 059-7 Fehring á fotó

Az ÖBB 5022 059-7 Fehring állomáson

Az ÖBB 2016 054 tehervonatt fotó

Az ÖBB 2016 054 tehervonattal Gniebling és Rohr között

(Steirische Ostbahn)

A StLB ET 1 Oedt és Prädibe fotó

A StLB ET 1 Oedt és Prädiberg között

(Gleichenbergerbahn)

A StLB ET 1 Bad Gleichenber fotó

A StLB ET 1 Bad Gleichenberg állomáson

(Gleichenbergerbahn)

A StLB ET 1 Bad Gleichenber fotó

A StLB ET 1 Bad Gleichenberg állomáson

(Gleichenbergerbahn)

A StLB ET 1 Katzendorf és G fotó

A StLB ET 1 Katzendorf és Gnas között

(Gleichenbergerbahn)

A StLB ET 1 Prädiberg és Oe fotó

A StLB ET 1 Prädiberg és Oedt között

(Gleichenbergerbahn)

A StLB ET 1 Prädiberg és Oe fotó

A StLB ET 1 Prädiberg és Oedt között

(Gleichenbergerbahn)

A StLB 2016 052 Szentgotthá fotó

A StLB 2016 052 Szentgotthárd állomáson

A GYSEV 448 309-7 Szentgott fotó

A GYSEV 448 309-7 Szentgotthárd állomáson

Schneebergbahn fotó

Schneebergbahn

Schneebergbahn fotó

Schneebergbahn

Schneebergbahn fotó

Schneebergbahn

Schneebergbahn fotó

Schneebergbahn

Schneebergbahn fotó

Schneebergbahn

Schneebergbahn fotó

Schneebergbahn

Schneebergbahn fotó

Schneebergbahn

Schneebergbahn fotó

Schneebergbahn

Schneebergbahn fotó

Schneebergbahn

Schneebergbahn fotó

Schneebergbahn

Schneebergbahn fotó

Schneebergbahn

Schneebergbahn fotó

Schneebergbahn

Schneebergbahn fotó

Schneebergbahn

Schneebergbahn fotó

Schneebergbahn

Schneebergbahn fotó

Schneebergbahn

Schneebergbahn fotó

Schneebergbahn

Schneebergbahn fotó

Schneebergbahn

Schneebergbahn fotó

Schneebergbahn

Schneebergbahn fotó

Schneebergbahn

Schneebergbahn fotó

Schneebergbahn

Schneebergbahn fotó

Schneebergbahn

Schneebergbahn fotó

Schneebergbahn

Schneebergbahn fotó

Schneebergbahn

Schneebergbahn fotó

Schneebergbahn

Schneebergbahn fotó

Schneebergbahn

Schneebergbahn fotó

Schneebergbahn

Schneebergbahn fotó

Schneebergbahn

Az ÖBB 5022 058-9 Puchberg  fotó

Az ÖBB 5022 058-9 Puchberg am Schneeberg állomáson

A NÖVOG Himmelstreppe ET 8  fotó

A NÖVOG Himmelstreppe ET 8 Steinschal-Tradigist és Steinklamm között

Egy ismeretlen NÖVOG Himmel fotó

Egy ismeretlen NÖVOG Himmelstreppe ET Rabenstein és Steinklamm között a felújított Pielachbrückén

Egy ismeretlen NÖVOG Himmel fotó

Egy ismeretlen NÖVOG Himmelstreppe ET Steinklamm és Rabenstein között

A NÖVOG Himmelstreppe ET 3  fotó

A NÖVOG Himmelstreppe ET 3 Ober Grafendorf és Klangen között

Tárolt alapítványi/Club 760 fotó

Tárolt alapítványi/Club 760 nosztalgiakocsik Ober Grafendorfban

Tárolt alapítványi/Club 760 fotó

Tárolt alapítványi/Club 760 nosztalgiakocsik Ober Grafendorfban

Az ÖBB 2092 004-7 Ober Graf fotó

Az ÖBB 2092 004-7 Ober Grafendorf állomáson

Sokáig szolgált az Alpenbahnhofon tartalékként.

Teherkocsik fotó

Teherkocsik

Egy ismeretlen NÖVOG Himmel fotó

Egy ismeretlen NÖVOG Himmelstreppe ET Klangen és Ober Grafendorf között

A NÖVOG Himmelstreppe ET 8  fotó

A NÖVOG Himmelstreppe ET 8 Ober Grafendorf és Klangen között a panorámakocsis vonattal

A NÖVOG Himmelstreppe ET 8  fotó

A NÖVOG Himmelstreppe ET 8 Hofstetten-Grünau és Mainburg között

A NÖVOG E 10 Kammerhof és H fotó

A NÖVOG E 10 Kammerhof és Hofstetten-Grünau között

A NÖVOG E 10 Rabenstein és  fotó

A NÖVOG E 10 Rabenstein és Steinklamm között a Pielach-hídon

A NÖVOG Himmelstreppe ET 4  fotó

A NÖVOG Himmelstreppe ET 4 Frankenfels és Schwarzenbach an der Pielach között

A NÖVOG E 10 Schwarzenbach  fotó

A NÖVOG E 10 Schwarzenbach an der Pielach és Frankenfels között a Natters völgyébe tért át

A NÖVOG E 10 Frankenfels és fotó

A NÖVOG E 10 Frankenfels és Boding között

A NÖVOG E 10 Annaberg és Wi fotó

A NÖVOG E 10 Annaberg és Wienerbruck-Josefsberg között a víztározó partján

A NÖVOG E 10 Mitterbach és  fotó

A NÖVOG E 10 Mitterbach és Mariazell között

A NÖVOG E 10 Mariazell állo fotó

A NÖVOG E 10 Mariazell állomáson

A NÖVOG E 10 Mariazell állo fotó

A NÖVOG E 10 Mariazell állomáson

Kijelző Mariazell állo fotó

Kijelző Mariazell állomáson

A NÖVOG Himmelstreppe ET 6  fotó

A NÖVOG Himmelstreppe ET 6 Mariazell állomáson

A NÖVOG Himmelstreppe ET 1  fotó

A NÖVOG Himmelstreppe ET 1 Winterbach és Unter Buchberg között

Egy ismeretlen NÖVOG Himmel fotó

Egy ismeretlen NÖVOG Himmelstreppe ET Unter Buchberg és Winterbach között

Egy ismeretlen NÖVOG Himmel fotó

Egy ismeretlen NÖVOG Himmelstreppe ET Frankenfels és Boding között

Egy ismeretlen NÖVOG E 10 B fotó

Egy ismeretlen NÖVOG E 10 Boding és Frankenfels között

A NÖVOG Himmelstreppe ET 4  fotó

A NÖVOG Himmelstreppe ET 4 Winterbach és Unter Buchberg között

A NÖVOG Himmelstreppe ET 8  fotó

A NÖVOG Himmelstreppe ET 8 Frankenfels és Schwarzenbach an der Pielach között

A NÖVOG Himmelstreppe ET 8  fotó

A NÖVOG Himmelstreppe ET 8 Schwerbach és Kirchberg an der Pielach között

A NÖVOG Himmelstreppe ET 8  fotó

A NÖVOG Himmelstreppe ET 8 Klangen és Ober Grafendorf között

A NÖVOG Himmelstreppe ET 8  fotó

A NÖVOG Himmelstreppe ET 8 Hofstetten-Grünau és Mainburg között

A NÖVOG Himmelstreppe ET 3  fotó

A NÖVOG Himmelstreppe ET 3 Weinburg és Kammerhof között

A NÖVOG Himmelstreppe ET 6+ fotó

A NÖVOG Himmelstreppe ET 6+ET9 Mainburg és Hofstetten-Grünau között

Egy ismeretlen NÖVOG Himmel fotó

Egy ismeretlen NÖVOG Himmelstreppe ET Rabenstein és Steinklamm között

A NÖVOG Mh 6 Rabenstein és  fotó

A NÖVOG Mh 6 Rabenstein és Steinklamm között

A NÖVOG Mh 6 Rabenstein és  fotó

A NÖVOG Mh 6 Rabenstein és Steinklamm között

A NÖVOG Mh 6 Schwarzenbach  fotó

A NÖVOG Mh 6 Schwarzenbach an der Pielach és Frankenfels között

A NÖVOG Mh 6 Frankenfels és fotó

A NÖVOG Mh 6 Frankenfels és Boding között

A NÖVOG Mh 6 Erlaufklause é fotó

A NÖVOG Mh 6 Erlaufklause és Mitterbach között

Egy ismeretlen NÖVOG Himmel fotó

Egy ismeretlen NÖVOG Himmelstreppe ET Wienerbruck-Josefsberg és Erlaufklause között a Zinken szurdokban a Raingrabenviadukton

A NÖVOG Himmelstreppe ET 4  fotó

A NÖVOG Himmelstreppe ET 4 Gösing és Annaberg között

A NÖVOG Mh 6 Annaberg és Gö fotó

A NÖVOG Mh 6 Annaberg és Gösing között a Saugrabenviadukton

A NÖVOG Himmelstreppe ET 7  fotó

A NÖVOG Himmelstreppe ET 7 Annaberg és Gösing között a Gösingviadukton

Egy ismeretlen NÖVOG Himmel fotó

Egy ismeretlen NÖVOG Himmelstreppe ET Loich és Schwarzenbach an der Pielach között

Köszönöm a figyelmedet! Kérlek, maradj a benbe.hu-n!

Keress a címkék közöttg

Hasonló képek:

350 Bzmot V46  042 2016

Helyszínek:

Mozdonysorozatok:

2016 1099 1116 448 V63 1216 1016 1142 Bzmot 2446 415 1047

 

Régi és új albumok:

KülönvonatokNyugat-Balkán a kerítés előttOsztálykirándulás SkóciábaHimmelstreppék a MariazellerbahnonPúpos a Preymesseren

Albumok Mozdonyok Atlasz RhB Cikkek Toolbox

-----------------

Copyright Takács Bence és társai, 2005-2017. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!

Címlap Cikkek Mozdonyok Atlasz Linkek