sín benbe.hu

-------------------------------------------

Címlap Cikkek RhB Albumok Mozdonyok Atlasz Linkek

Az RhB a hóban

Négy nap, szerencsére nem a hó fogságában, hanem behavazott mozdonyokat és motorvonatokat fotózva a Rhätische Bahn hálózatán az Albulabahnon, a Berninabahnon, az Engadinban és a Landquart-Davos közötti Prättigaulinién. Ha nálunk ilyen lehetne a tél...

A Rhätische Bahn Ge 6/6 II  fotó

A Rhätische Bahn Ge 6/6II 707 Bever és Samedan között

Túránk első képének egy csinos tehervonatot képzeltünk el a szakadó hóban, de csak egy gépmenet jött. Így sem lett rossz azért. :D

A Vakondjárgány keményen me fotó

A Vakondjárgány keményen megküzdött a följutásért

Tavaszi és nyári túránk után vágyódtunk egy kicsit a mélyebb hóba is (hiába álltunk már térdig benne a Bernina és az Oberalp hágón is). Mikor nem sokkal karácsony után elindultunk, már kemény hó volt Svájcban, és mikor megálltunk fotózni a Mariazellerbahnnál ujablak, még a nap is sütött, így minden tökéletesnek ígérkezett. Aztán Innsbruck előtt zuhogni kezdett az eső, és nagyon megijedtem, hogy a drága és nehezen megszervezett téli túra elázott, sötét, esős túrává alakul, és nem hogy a fákon, a földön sem marad semmi hó. Aztán Reschennél áthaladva a határsorompó alatt az eső hóra váltott, és el sem állt másnap reggelig.

Mi viszont bajban voltunk: mivel Svájc kitette a megtelt táblát, a szállásunk Olaszországban volt, amihez végig kellett haladnunk az Inn völgyén több, mint 100 km-t, majd a Silvaplana-tó után leereszkednünk a Maloja-hágón. Suschban nyilvánvalóvá vált, hogy ez nem egyhamar fog megtörténni: negyven-ötvenes tempónál többet a hóviharban az egyenes úton sem bírtam menni, de a szállásadónk megértőnek bizonyult. A hágónál jött a meglepetés: sok más hágóhoz hasonlóan ez is aszimmetrikus, az Inn felől nem is hágó, hanem egyszercsak véget ér az emelkedő, és egy függőleges sziklafal tetején találja magát az ember, alatt egy olyan szerpentinnel, amiben az ívek szinte vízszintesre ki vannak hozva (olyan szűkek, hogy lejtőben lehetetlen lenne bevenni őket), és csak 30-40 m lejtős egyenes köti össze őket. Így kellett 1815 méterről 1500 méterre leereszkednünk, ami, köszönhetően a kimondottan alpesi terepre tervezett télig gumiknak, sikerült is. Akik megálltak a hágó alján hóláncot szerelni, azok már nem hiszem, hogy följutottak.

Utána már laza úton haladtunk Chiavennáig, a Kandó által villamosított Valtellina-vasút szárnyvonaláig, majd tovább a szállásunkra. Reggel pedig a Bernina-hágót próbáltuk megmászni, mivel járhatóbbnak gondoltuk. Végülis följutottunk, és csak egyszer akadtunk el: egy lefele jövő teherautó elől a mélyhóba kellett félreállnom (ő megállás nélkül jött, el kellett kapnom a kormányt), onnan viszont nem bírtam elindulni. Végülis betoltak a srácok, de csak két kanyarral föntebb bírtam úgy megállni, hogy biztos lehettem benne, ismét el fogok tudni indulni. Mire utolértek, már hóembernek is elmentek volna - utólag és bocsi, fiúk!

A Rhätische Bahn Ge 4/4 III fotó

A Rhätische Bahn Ge 4/4III 651 Samedan és Celerina között

A Rhätische Bahn Ge 4/4 III fotó

A Rhätische Bahn Ge 4/4III 644 Celerina és Samedan között

(RhB Albulabahn)

Az Albula-vonal ezen szakasza csaknem vízszintes, nyáron az Inn ártere kimondottan mocsaras, zsombékos, enyhén szürreális itt 1800 méteren. Télen az albulás gyorsok panorámakocsit is továbbítanak, de ritkán egyfélét: ezen a vonaton is egy Glacier-Express másodosztályú és egy Bernina-Express első osztályú kocsi van. Ilyenkor az MGB-kocsik elegek az erősen ritkított GEX-járatokra. A panorámakocsi a vonaton váltott 5 frankos felár mellett vehető igénybe.

A Rhätische Bahn Ge 4/4 III fotó

A Rhätische Bahn Ge 4/4III 644 Celerina és Samedan között

Az egyetlen pirosra matricázott gép ismét Werbelok lett a fotózás óta. Nohabpetitől utólag is bocsánat - ő nem bírta elkapni, mi Karcsival pedig eddigi túráinkon egyszerűen nem bírtuk elkerülni.

RhB közúti hómaró Samedanba fotó

RhB közúti hómaró Samedanban

A Rhätische Bahn ABe 4/4 II fotó

A Rhätische Bahn ABe 4/4III 56 és 53 St. Moritz és Pontresina között

A Rhätische Bahn NEVA ingav fotó

A Rhätische Bahn NEVA ingavonata Pontresina és Punt Muragl között

A Rhätische Bahn ABe 4/4 II fotó

A Rhätische Bahn ABe 4/4III 55 és 51 Pontresina és St. Moritz között a Bernina-Express panorámavonattal

A háttérben az Arany Háromszög gyöngyének, Pontresinának a szállodái. Ez a szerelvény a Tirano - St. Moritz - Tirano ellen-Bernina, mindig TWIII motorkocsikkal jár, és csodálatosan fotózható.

A Rhätische Bahn ABe 8/12 3 fotó

A Rhätische Bahn ABe 8/12 3501 Punt Muragl és Pontresina között a Bernina-Express panorámavonattal

A Rhätische Bahn Ge 4/4 II  fotó

A Rhätische Bahn Ge 4/4II 619 100 Jahre Bernina Samedan állomáson

A háttérben egy zöld RhB és két sárga BerninaBahn nosztalgiakocsi.

A Rhätische Bahn ABe 4/4 II fotó

A Rhätische Bahn ABe 4/4III 3513 Bergün és Preda között

(RhB Albulabahn)

Forda szerint Ge 4/4III-as lett volna a vonaton, de mivel volt többlet-Allegra, így bedobták azt a többletkapacitás érdekében. A vonat durva vegyesfelvágott: csoport miatt van benne egy Alpine Classic Pullman Express (ACPX) szalonkocsi, utána egy kerékrpárszállító, egy poggyász/fűtéskiegészítő kocsi, majd egy csomó Einheitswagen. A vonat végén egy EW IV és egy EW II első osztály, egy első- és egy másodosztályú BEX-panoráma, egy Gourmino étkezőkocsi és pár teherkocsi is lifeg. A MÁV Nosztalgia kft. is megirigyelhetné.

A Rhätische Bahn ABe 4/4 II fotó

A Rhätische Bahn ABe 4/4III 3513 Bergün és Preda között

A vonat durva vegyesfelvágott: csoport miatt van benne egy Alpine Classic Pullman Express (ACPX) szalonkocsi, utána egy kerékrpárszállító, egy poggyász/fűtéskiegészítő kocsi, majd egy csomó Einheitswagen. A vonat végén egy EW IV és egy EW II első osztály, egy első- és egy másodosztályú BEX-panoráma, egy Gourmino étkezőkocsi és pár teherkocsi is lifeg. A MÁV Nosztalgia kft. is megirigyelhetné. Preda peronja mellé is bajosan fért be.

A Rhätische Bahn Ge 4/4 I   fotó

A Rhätische Bahn Ge 4/4I 605 Muot és Preda között

(RhB Albulabahn)

Utolsó utáni utáni föllépés a Ge 4/4I-esektől, szerencsére ismét a fényképezőgépünk előtt. A fél évvel korábbi Davos-Chur GEX-ezésről is lesznek még képek egyszer.

A Rhätische Bahn Ge 4/4 I   fotó

A Rhätische Bahn Ge 4/4I 605 Muot és Preda között

(RhB Albulabahn)

A Rhätische Bahn Ge 6/6 II  fotó

A Rhätische Bahn Ge 6/6II 705 Muot és Preda között

A Rhätische Bahn Ge 4/4 I   fotó

A Rhätische Bahn Ge 4/4I 605 Preda és Muot között

(RhB Albulabahn)

A Rhätische Bahn Ge 4/4 I   fotó

A Rhätische Bahn Ge 4/4I 605 Preda és Muot között az ingavonattal kiadott Schittelzuggal

(RhB Albulabahn)

A Schittelzug a Bergün és Preda közötti főút (Albula-hágó) helyett télen üzemeltetett szánkópálya fölvonója, amolyan bergüni 60-as villamos. A csak lecsapható padokkal szerelt középföljárós kocsik kiválóak a tizennégy perces hegymenetre, az ABe 4/4 50x motorkocsitól nyúlt vezérlő miatt pedig sűrűn tud pörögni a vonat és Bergünben elég neki a csonkába érkeznie (ami mellett egy Krokodil parkol, és közel az Albulabahnmuseum is). A szánkópályán tilos sétálni, de mi fotózni akartunk, és tettünk rá, jó magyar módjára.

A Rhätische Bahn Ge 4/4 I   fotó

A Rhätische Bahn Ge 4/4I 605 Preda és Muot között az ingavonattal kiadott Schittelzuggal az Albula-III viadukton

(RhB Albulabahn)

A Rhätische Bahn Ge 4/4 III fotó

A Rhätische Bahn Ge 4/4III 653 Muot és Preda között az Albula-III viadukton

(RhB Albulabahn)

A Rhätische Bahn Ge 4/4 III fotó

A Rhätische Bahn Ge 4/4III 653 Muot és Preda között az Albula-IV viadukton

(RhB Albulabahn)

A Rhätische Bahn Ge 4/4 III fotó

A Rhätische Bahn Ge 4/4III 650 Preda és Muot között az Albula-III viadukton

(RhB Albulabahn)

A Rhätische Bahn Ge 4/4 II  fotó

A Rhätische Bahn Ge 4/4II 616 és 617 Preda és Muot között tehervonattal az Albula-III viadukton

(RhB Albulabahn)

Mielőtt valaki azzal vádolna, hogy ferde a fotó: nem ferde. Az ott, csókolom, 35 ezrelék, meg az egyébként ritkaságszámba menő két mozdony.

A Rhätische Bahn Ge 4/4 I   fotó

A Rhätische Bahn Ge 4/4I 605 Preda és Muot között (a Schittelzug élén a 1723-as vezérlő)

(RhB Albulabahn)

A Rhätische Bahn Ge 4/4 I   fotó

A Rhätische Bahn Ge 4/4I 605 Preda és Muot között

(RhB Albulabahn)

A Rhätische Bahn Ge 4/4 I   fotó

A Rhätische Bahn Ge 4/4I 605 Preda és Muot között az Albula-III viadukton

(RhB Albulabahn)

A Rhätische Bahn Ge 4/4 III fotó

A Rhätische Bahn Ge 4/4III 644 Muot és Preda között az Alp Naz közelében

(RhB Albulabahn)

A Rhätische Bahn ABe 8/12 3 fotó

A Rhätische Bahn ABe 8/12 3513 Preda és Muot között

A Rhätische Bahn Ge 4/4 I   fotó

A Rhätische Bahn Ge 4/4I 605 Muot és Preda között

(RhB Albulabahn)

A Rhätische Bahn Ge 4/4 I   fotó

A Rhätische Bahn Ge 4/4I 605 Preda és Muot között

(RhB Albulabahn)

A Rhätische Bahn ABe 8/12 3 fotó

A Rhätische Bahn ABe 8/12 3510 Le Prese megállóhelyen a Berninabahnon

(RhB Berninabahn)

Előre is boldog karácsonyt!

Az FS ALe 803-as motorvonat fotó

Az FS ALe 803-as motorvonata Tirano állomáson

(FS Valtellina-vonal)

A Rhätische Bahn ABe 8/12 3 fotó

A Rhätische Bahn ABe 8/12 3510 Tirano állomáson

(RhB Berninabahn)

Az RhB-nak összesen négy fejpályaudvara van (St. Moritz, Tirano, Arosa és Scuol-Tarasp), de a másik három átmenőállomásként lett megépítve. Tirano viszont keresztperonos, igazi nagyvárosi fejpályaudvar, bár Tirano igencsak kisváros.

Az FS ALe 803-as motorvonat fotó

Az FS ALe 803-as motorvonata Tirano állomáson

(FS Valtellina-vonal)

Az esti literes söröcskék a fotó

Az esti literes söröcskék a szállásunk közelében levő pizzériában

A Rhätische Bahn ABe 8/12 3 fotó

A Rhätische Bahn ABe 8/12 3508 Punt Muragl Staz és St. Moritz között az Inn-viadukton

(RhB Berninabahn)

Alacsonyan szállnak a svájc fotó

Alacsonyan szállnak a svájciak (Celerina Staz)

A Rhätische Bahn ABe 8/12 3 fotó

A Rhätische Bahn ABe 8/12 3508 Morteratsch és Bernina Suot között

(RhB Berninabahn)

A Rhätische Bahn ABe 8/12 3 fotó

A Rhätische Bahn ABe 8/12 3508 Morteratsch és Bernina Suot között

A Rhätische Bahn Ge 4/4 III fotó

A Rhätische Bahn Ge 4/4III 352 Celerina és St. Moritz között

A Rhätische Bahn Ge 4/4 II  fotó

A Rhätische Bahn Ge 4/4II 618 La Punt-Chamues-ch és Madulain között

A Rhätische Bahn BDt 1755 M fotó

A Rhätische Bahn BDt 1755 Madulain és La Punt-Chamues-ch között

(RhB Engadinerlinie)

Ennyi hó van fotó

Ennyi hó van

A Rhätische Bahn BDt 1754 C fotó

A Rhätische Bahn BDt 1754 Cinuos-chel/Brail és S-chanf között

(RhB Engadinerlinie)

Allegra az Inn-viadukton Ci fotó

Allegra az Inn-viadukton Cinuos-chel/Brailnál egy Engadin Star vonattal (Landquart - Vereina - St. Moritz)

(RhB Engadinerlinie)

A Rhätische Bahn Ge 4/4 III fotó

A Rhätische Bahn Ge 4/4III 643 Spinas és Bever között a Val Beverben

(RhB Albulabahn)

Hosszas gondolkodás után is úgy gondolom, hogy a Val Bever egész Svájc legkirályabb fotóhelye.

A Rhätische Bahn ABe 4/4 II fotó

A Rhätische Bahn ABe 4/4III 55 és 51 Ospizio Bernina és Bernina Lagalb között

A Rhätische Bahn Ge 4/4 II  fotó

A Rhätische Bahn Ge 4/4II 626 Punt Muragl és Samedan között

A Rhätische Bahn Ge 4/4 II  fotó

A Rhätische Bahn Ge 4/4II 619 Madulain és La Punt-Chamues-ch között

A Rhätische Bahn Ge 4/4 II  fotó

A Rhätische Bahn Ge 4/4II 619/BDt 1754 Madulain és La Punt-Chamues-ch között

NEVA ingavonat Zuoznál fotó

NEVA ingavonat Zuoznál

(RhB Engadinerlinie)

A Rhätische Bahn Ge 4/4 II  fotó

A Rhätische Bahn Ge 4/4II 611 Samedan és Bever között

(RhB Albulabahn)

A Rhätische Bahn ABe 4/4 II fotó

A Rhätische Bahn ABe 4/4III 54 Poschiavo fűtőházában

A Rhätische Bahn Taf 2/2 26 fotó

A Rhätische Bahn Taf 2/2 26591 Poschiavo fűtőházában

A Rhätische Bahn ABe 4/4 II fotó

A Rhätische Bahn ABe 4/4III 52 Poschiavo fűtőházában

Poschiavo fotó

Poschiavo

Poschiavo fotó

Poschiavo

Az új Bernina-hómaró Poschi fotó

Az új Bernina-hómaró Poschiavóban

A képek sok havat mutatnak, valójában azonban még hóekézni sem hóekéztek a srácok, maróra pedig, bár szerettük volna, végképp nem volt szükség.

A Gem 4/4 802 vezetőál fotó

A Gem 4/4 802 vezetőállása

Az elektro-dízel mozdonyok már csak nagyon tartalékban működnek, a régi szép idők, mikor a BEX előfogataként használták őket, a múlté.

A Gem 4/4 802 motortere fotó

A Gem 4/4 802 motortere

A Gem 4/4 802 gyári táblája fotó

A Gem 4/4 802 gyári táblája

A Gem 4/4 802 Poschiavóban fotó

A Gem 4/4 802 Poschiavóban

Ezeknek a remek gépeknek is megvannak már az utódaik, az 1800 kW (!) teljesítményű, tisztán dízel üzemű, minden RhB-vonalon közlekedni képes Gmf 4/4-esek képében. Mostanában már a próbakörökön is túl kell lenniök:

A hómaró vezetőállása fotó

A hómaró vezetőállása

Innen minden berninás gönc távvezérelhető.

A hómaró vezetőállása fotó

A hómaró vezetőállása

Poschiavo fotó

Poschiavo

Az Xe 4/4 9923-as szolgálat fotó

Az Xe 4/4 9923-as szolgálati jármű (ex ABe 4/4I 37, egy ABe 4/4 12) Poschiavóban

A Rhätische Bahn Ge 2/2 161 fotó

A Rhätische Bahn Ge 2/2 161 Poschiavo állomáson

(RhB Berninabahn)

A Berninabahn eltérő áramrendszere és durva ívei miatt sok egyke vagy kis járműsorozat dolgozik itt, olyan gépek, amelyekhez hasonló sincs a Stammnetz-en. A BB első pár évében minden vonat- és tolatómozgást az ABe 4/4-es motorkocsikkal végeztek, de ennek kényelmetlenségére hamar rájöttek, különösen, hogy a vonal teherforgalma föllendült. Az egész éves üzemnek is köszönhetően a kezdetben tervezett turistavasúthoz képest kidomborodott a tranzit teherforgalom lehetősége, de a Poschiavo-folyó völgyének falvai is igényelték az áruszállítást. Ezéer 1911-ben két Ge 2/2 sorozatú, kéttengelyes, egyvezetőállásos villanymozdonyt rendeltek a SIG és Alioth gyáraktól teher- és szolgálati vonatok számára, valamint állomási tolatásra.

A líraáramszedős, kezdetben valószínűleg szürke mozdonyok különlegessége a négy oldalról is megközelíthető vezetőfülke. Az eredeti 61-es és 62-es pályaszámukat az RhB-ba olvadáskor veszítették el, színük barna lett, és az 1928-tól viselt ollós áramszedőket 1971-ben a mai egykarúakra cserélték. Korábban nehezebb teher- és expresszvonatok előfogatolására is használták, ma már a biztosítóberendezés hiánya miatt csak állomási szolgálatban lehet találkozni velük, többnyire Poschiavo és Tirano területén. Az 1980-as évek óta narancssárgák, több, mint száz éves életkorukkal a napi szolgálatban levő legöregebb mozdonyok közé tartoznak a világon, ráadásul kinézetük is jórészt eredeti.

A Rhätische Bahn De 2/2 151 fotó

A Rhätische Bahn De 2/2 151 Poschiavo állomáson

(RhB Berninabahn)

1909-ben szintén a föllendülő teherforgalom miatt a Poschiavo és Tirano közötti völgyi vonalszakaszra rendelték szintén az SIG és Alioth üzemektől az Fe 2/2 pályaszámú, poggyászteres motorkocsit (a völgyi kifejezés egyébként LOL: ugyanolyan meredek, mint a szerpentin a hágón). Az eredetileg líraáramszedős, fadobozos és szürkére festett motorka tulajdonképpen nem más, mint egy Muki . 1951-ben kapott ollós áramszedőt, 1965-ben nevezték át mai pályaszámára, a fa burkolatot pedig 1942-ben és az 1961-62-es évek fordulóján újították föl. Kezdeti szürkéjét sárgára, zöldre, barnára, majd a ma is látható narancssárgára cserélte.

Persze, a Hómuki belinkelése is logikus, a motorkocsi előtt ugyanis egy szabvány RhB hóeke áll. Ezt nem a nagy hófalak áttörésére használják általában, bár valószínűleg hajnalban mentek egy menetet a srácok vele a Berninára, gyakrabban azonban egyszerűen menetrend szerinti vonatok elé kötik akár a Berninabahnon, akár a Stammnetzen, például az Albulán. Alant egy berninás videón látszik, hogy is néz ki ez a mindennapokban:

Természetesen érdemes a Youtube oldalára is ellátogatni, és nézelődni a javasolt videók között. Én is készítettem videófelvételeket a túrán, egyszer, ha sok időm lesz, el is fogom készíteni őket és közzéteszem, addig türelmeteket kérem! Ugyanez a móka jól tud mutatni a Furka-Oberalpbahnon is.

A Rhätische Bahn Xmf 4/4 99 fotó

A Rhätische Bahn Xmf 4/4 9919 Poschiavo állomáson

Az 1994-ben beszerzett két, nagyméretű felsővezeték-karbantartó jármű egyike a poschiavói San Pietro kápolna díszkivilágításában gyönyörködik.

A Rhätische Bahn Xe 4/4 232 fotó

A Rhätische Bahn Xe 4/4 232 01 (ex ABe 4/4II 48) Poschiavo állomáson

2010-re már előrehaladtak a második generációs motorkocsi-sorozat selejtezésével, nekem is csak pár képem van róluk, azok is munkavonattal Pontresinában , illetve egyszer egy Bernina-Expressen elkaptam őket beugrósként, mivel pár piros kocsit még tartalékban tartanak. Egy ilyen beugrás esélye ma már minimális, hiszen a TWIII-as motorkocsikból is van most már forda szerint egy pár pihenős, ők a berninás univerzális tartalékok, a TWII-esek viszont előléptek a hótörőmenetek segítőivé, amely feladatkörben lassan a Gem 4/4-es elektro-dízel mozdonyokat is leváltják. A TWI-esek pedig lassan teljesen a berninás és Blonay-Chamby-s múzeumüzemre korlátozódnak. Ezt a sárga nagymotorkocsit pedig a PFT használhatja majd munkavonatai cibálására, remélhetőleg még jó sokáig. A motorkocsik és a gőzhómaró vállalják a főszerepet az alábbi videóban:

A Rhätische Bahn ABe 4/4 II fotó

A Rhätische Bahn ABe 4/4III 55 és 51 Poschiavo állomáson

A Rhätische Bahn ABe 8/12 3 fotó

A Rhätische Bahn ABe 8/12 3506 Poschiavo állomáson

A Rhätische Bahn ABe 8/12 é fotó

A Rhätische Bahn ABe 8/12 és az ABe 4/4III 55, 51 és 54 3506 Poschiavo állomáson

A Rhätische Bahn ABe 4/4 II fotó

A Rhätische Bahn ABe 4/4III 55 és 51 Poschiavo állomáson

A Rhätische Bahn ABe 8/12 3 fotó

A Rhätische Bahn ABe 8/12 3508 Punt Muragl Staz és Pontresina/Puntraschigna között

Harmadik napunk reggelét Pontresinában kezdtük. Nem ez a vonat volt a fotózás célja, dehát azért csak megnyomja a gombot az ember egy ilyen szép reggelen.

A Rhätische Bahn BDt 1756 P fotó

A Rhätische Bahn BDt 1756 Punt Muragl és Pontresina/Puntraschigna között

(RhB Samedan-Pontresina)

Harmadik reggelünk első tervezett fotója a Samedan és Pontresina közötti összekötővonalon egy kő felüljáró volt, ahol egy csinos ingavonatot kaptunk el. Csak azért ugrottunk be egyébként az állomásra, hogy vegyünk az egyébként ellenállhatatlan Allegra-Plüschtriebzugokból egyet-egyet.

A Rhätische Bahn ABe 8/12 3 fotó

A Rhätische Bahn ABe 8/12 3511 Susch és Zernez között

(RhB Engadinerlinie)

Következő lépésben egy Engadin Star vonatot kaptunk el: az egyre ütemesebben közlekedő Landquart - Klosters - St. Moritz járatok többnyire Allegrából és néhány kocsiból állnak, és minden szakaszon gyorsvonatként közlekednek. Egy Chur-St. Moritz albulás gyorssal és egy ilyennel remek körutazást lehet tenni az RhB-n nagyvasúttól nagyvasútig, sőt, a nappal hosszától függően még egy St. Moritz - Tirano, vagy Poschiavo, legrosszabb esetben Alp Grüm menet is belefér. Zürich felé mindenképp ez a leggyorsabb kapocs az Engadinból, a Vereinatunnel deltavágányát pedig csak ezzel lehet beutazni.

A Rhätische Bahn Ge 4/4 II  fotó

A Rhätische Bahn Ge 4/4II 625 Klosters Dorf és Klosters között

(RhB Landquart-Davos-Bahn)

Sajnos a kép előtere árnyékos lett, így nem igazán jó kép, de mégis érdekes, hiszen szépen látszik az a völgy, amelyikben a Landquart-Davos vonal fölmászik a Wolfgang-hágóig. A szintkülönbség ellenére ezt többnyire a széles völgy aljában, látványos műtárgyak nélkül teszi. A képen látható vonat viszont nem Landquartból jön: idén télig minden síszezonban Sportzugok közlekedtek Davos Platz és Klosters Dorf között a Wolfgang-passon át, az egyik ilyen vonat Klosters állomásra visszatérő szerelvénye látható ezen a képen (Klosters Dorfban nincs hely tárolásra, így minden kanyar után +2 szerelvénymenet adódik). Idéntől ezek nem extra vonatok, hanem egész évben közlekedő, ütemes járatok (hívhatnánk davosi S-Bahnnak, dehát az mégis durva lenne). A vonatokat mozdonyok helyett a régi Be 4/4-es S-Bahn vonatokkal adják ki, amik Landquartba járnak javításra, így esténként van egy pár Landquart-Davos inga is S-Bahn motorvonatokkal kiadva.

A Rhätische Bahn egy ismere fotó

A Rhätische Bahn egy ismeretlen ABe 8/12-es Allegrája Engadin Star vonattal Klosters Dorf és Klosters között

Az RhB BDt 1721-es Klosters fotó

Az RhB BDt 1721-es Klosters és Klosters Dorf között

Egy régi, Ge 4/4 I-es mozdonnyal vagy ABe 4/4 501-504 motorkocsival együttműködni képes kocsiból építették át 2012-ben, ebben a kivitelben a Ge 4/4II, Ge 4/4III sorozattal és az Allegrákkal is együtt tud dolgozni, hasonlóan az Arosán és a Davos-Filisuron korábban használt ABt 1701-1703 sorozathoz és a NEVA-vezérlőkhöz. A vezetőasztalt a kiszuperált ABt 1701-1703-as kocsikból szerelték át.

A Rhätische Bahn Ge 4/4 II  fotó

A Rhätische Bahn Ge 4/4II 614 Klosters Dorf és Klosters között

(RhB Landquart-Davos-Bahn)

A Rhätische Bahn Ge 4/4 II  fotó

A Rhätische Bahn Ge 4/4II 622 és 628 Klosters Dorf és Klosters között

(RhB Landquart-Davos-Bahn)

Tehervonattal még csak-csak előfordul az előfogattal közlekedés, személyvonattal abszolút egyedi esetről van szó: davosi nagyrendezvények miatt volt szükség extrém erősítésekre. Erről nem tudtunk előre, de jól döntöttünk, hogy erre jöttünk fényképezni, csodálatos hely ez a Klosters.

A Rhätische Bahn Ge 4/4 II  fotó

A Rhätische Bahn Ge 4/4II 614 Klosters Dorf és Klosters között

A Rhätische Bahn BDt 1721/G fotó

A Rhätische Bahn BDt 1721/Ge 4/4II 614 Davos Dorf és Davos Wolfgang között

(RhB Landquart-Davos-Bahn)

A háttérben látszik a Davosból a Weissfluchjoch nyergébe vezető siklóvasút pályája.

A Rhätische Bahn BDt 1722/G fotó

A Rhätische Bahn BDt 1722/Ge 4/4II 615 Davos Wolfgang és Davos Laret között

Egy ismeretlen RhB Allegra  fotó

Egy ismeretlen RhB Allegra Davos Wolfgang és Davos Laret között

(RhB Landquart-Davos-Bahn)

A Rhätische Bahn Abe 4/4 II fotó

A Rhätische Bahn Abe 4/4III 3515 Davos Laret és Davos Wolfgang között

A Rhätische Bahn BDt 1722/G fotó

A Rhätische Bahn BDt 1722/Ge 4/4II 615 Davos Wolfgang és Davos Laret között

A Rhätische Bahn BDt 1722/G fotó

A Rhätische Bahn BDt 1722/Ge 4/4II 615 Davos Wolfgang és Davos Laret között

Egy RhB Be 4/4 S-Bahn motor fotó

Egy RhB Be 4/4 S-Bahn motorvonat Malans és Landquart között

(RhB Landquart-Davos-Bahn)

Ennyit számít, hogy leereszkedtünk 1179 méterről 550 méterre. A Rajna völgyében hónak már nyoma sincs, csak a hegytetőkön látszik valamennyi. Érdemes megfigyelni, hogy a vonat elején két vezérlőkocsi is van, az elsőnek pedig - az Allegrához hasonlóan - kétféle vörössel van lekenve az oldala. Valószínűleg próbamenet lehetett, ma már van egy komplett szerelvény, amelyik így van fényezve, természetesen a davosi elővárosban közlekedik.

Egy RhB Be 4/4 S-Bahn motor fotó

Egy RhB Be 4/4 S-Bahn motorvonat Malans és Landquart között

(RhB Landquart-Davos-Bahn)

Ennyit számít, hogy leereszkedtünk 1179 méterről 550 méterre. A Rajna völgyében hónak már nyoma sincs, csak a hegytetőkön látszik valamennyi. Érdemes megfigyelni, hogy a vonat elején két vezérlőkocsi is van, az elsőnek pedig - az Allegrához hasonlóan - kétféle vörössel van lekenve az oldala. Valószínűleg próbamenet lehetett, ma már van egy komplett szerelvény, amelyik így van fényezve, természetesen a davosi elővárosban közlekedik.

Ismeretlen Allegra Landquar fotó

Ismeretlen Allegra Landquart és Malans között

A Rhätische Bahn Gm 4/4 241 fotó

A Rhätische Bahn Gm 4/4 241 Landquart állomáson

A vasút fővonali része sem mentes az egyedi daraboktól: a MaK-tól beszerzett gépet eredetileg 860 mm-re építették, onnan szerelték át ezresre. Használt gépként egyedi példány, általában Untervaz állomáson tolatgat, ahol a cementvonatoknál szükség is van az erejére.

Két ABe 4/16-os (az els! fotó

Két ABe 4/16-os (az első a 3101) S-Bahn Allegra Landquart állomáson

Utolsó képemen az utolsó napsugarakkal az akkor még élesztés alatt álló modern motorvonatok közül fényképeztem kettőt (egyet Samedanban tároltak sokáig, egyet pedig Brigből húztak át az Oberalppasson). Ma már ők az elővárosi forgalom mindennapos igavonói.

Köszönöm a figyelmedet! Kérlek, maradj a benbe.hu-n!

Keress a címkék közöttg

Hasonló képek:

Ge 4/4 III 644ABe 8/12 ABe 4/4 III 55441 307Bzmot 350

Helyszínek:

Mozdonysorozatok:

Ge 4/4 I ABe 4/4 III BDt Ge 4/4 III Ge 4/4 II ABe 8/12 Be 4/4 Xe 4/4 ABe 4/4 ABe 4/4 II De 2/2 Ge 2/2

 

Régi és új albumok:

RhB-MGB-DFB: Két túra Dél-SvájcbanDunántúli maradékok 1.Pár holland kép81 - Uzsgyik a hegyekbenHó

Albumok Mozdonyok Atlasz RhB Cikkek Toolbox

-----------------

Copyright Takács Bence és társai, 2005-2016. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!

Címlap Cikkek Mozdonyok Atlasz Linkek