sín benbe.hu

-------------------------------------------

Címlap Cikkek RhB Albumok Mozdonyok Atlasz Linkek

Nyár végi Felvidék

Kis körutazás vonalbeutazással és remek tehervonatokkal a nyár végi csodálatos időjárásban. Főszerepben a Retró-Búvárok és a dízeles tehervonatok!

A ŽSSK 913 006 Uteká&# fotó

A ŽSSK 913 006 Utekáč megállóhelyen

A ŽSSK 913 006 Uteká&# fotó

A ŽSSK 913 006 Utekáč megállóhelyen

A ŽSSK 813 006 Losoncz fotó

A ŽSSK 813 006 Losoncz állomáson

A ŽSSK 754 073-5 Lovin fotó

A ŽSSK 754 073-5 Lovinobaňa zastávka és Patakalja között

A kismozdonyok Feketebalogo fotó

A kismozdonyok Feketebalogon

A Trenčianská Elektri& fotó

A Trenčianská Električká Železnica 911 902-5 Feketebalog állomáson

A Hőlak (Trenčianská Teplá) és Trencsényteplicz (Trenčianske Teplice) közötti, 760 mm nyomtávolságú villamosított kisvasút, a TREŽ ma már csak alkalmanként üzemel, de mikor még jelentős utasforgalmat bonyolított, a három motorkocsi mellett két pótkocsija is volt. A nyolcvanas években az elöregedett járműpark miatt (akkor is) felmerült a bezárása, végül a motorkocsik és a pótkocsik is megújultak, a pótkocsik ekkor vezérlőpóttá léptek elő. Egy szerelvény két motorkocsiból, egy motor és egy vezérlőpótból , de akár két motor között egy vezérlőpótból is állhatott. Ma már csak a három motorkocsi közlekedik, különböző nosztalgiafestésekben, a két pótkocsi pedig erdei vasutakhoz került, a 901-es az árvai hálózat tanečniki oldalára , a 902-es a feketegarami vonalra. Mivel azonban sokkal kevésbé erdei vasutas kocsik, mint a mariazelli vagy a Bax-kocsik, így elég ramaty állapotban van, erősen elrozsdált például a leszerelt szabványos távvezérlési csatlás környéke. Részletesen a TREŽ járműveiről itt , a történetéről (archív képekkel) itt lehet olvasni.

A Čiernohronská Lesná  fotó

A Čiernohronská Lesná Železnica TU45 001 Feketebalog állomáson

A Feketebalogi Erdei Vasút  fotó

A Feketebalogi Erdei Vasút egyik, a Mariazellerbahnról hozott kocsija már hozzá is lett idomítva a helyi festési mintához

A Čiernohronská Lesná  fotó

A Čiernohronská Lesná Železnica TU48 001 Feketebalog állomáson

A reklámfestéses Mk45-rokont ezúttal nem használták.

A Čiernohronská Lesná  fotó

A Čiernohronská Lesná Železnica 764 407 Feketebalog állomáson

A Čiernohronská Lesná  fotó

A Čiernohronská Lesná Železnica 764 407 Feketebalog és Dobrocs között

A nyár utolsó túráján a jól bevált felvidéki irányba indultam, de ezúttal is akadt új felfedeznivaló a bejáratott helyek mellett. Először végigutaztam a Losonc-Újantalvölgy vonalat, ami egy kedves kis mellékvonal, ami először Losoncot megkerülve fölmászik a dombok közé, majd Poltártól végig követi a Rima völgyét. Újantalvölgy a térképen Utekač néven szerepel, mivel az újantalvölgyi vágányt Rimakokován túl a MÁV csak iparvágányként használta, a személyforgalom céljára már a ČSD nyitotta meg. Korábban készítettünk néhány nyíltvonali képet a dombvidéki szakaszon, azonban a hegyi része merőben más hangulatú, azt is feltétlenül le kell majd fényképeznem!

Utána a Feketebalog központtal működő Feketegarami Erdei Vasútra autóztam át, ahol először a híres dobrocsi stadionnál kaptam lencsevégre a Szászrégenben gyártott, de Resica-jellegű gőzmozdonyt.

A Čiernohronská Lesná  fotó

A Čiernohronská Lesná Železnica TU45 001 Vydrovo Skanzen megállóhelyen

A Čiernohronská Lesná  fotó

A Čiernohronská Lesná Železnica TU45 001 Feketebalog és Vydrovo Skanzen között

A Čiernohronská Lesná  fotó

A Čiernohronská Lesná Železnica TU45 001 Feketebalog és Vydrovo Skanzen között

Gyomírtóvonat a Vidra-völgy fotó

Gyomírtóvonat a Vidra-völgyben

Gyomírtóvonat a Vidra-völgy fotó

Gyomírtóvonat a Vidra-völgyben

Gyomírtóvonat a Vidra-völgy fotó

Gyomírtóvonat a Vidra-völgyben

Gyomírtóvonat a Vidra-völgy fotó

Gyomírtóvonat a Vidra-völgyben

A Čiernohronská Ž fotó

A Čiernohronská Železnica TU45 001 Vydrovo Skanzen és Korytárske között

A szerelvény alapján akár Magyarországon is lehetnénk, de nem ott vagyunk. Még szerencse, mert nálunk normális erdei vasutak vannak (többnyire), és nem olyanok, amik végig a közút mellett vezetnek. Ráadásul a hálózat közepe a telepállomás, mindhárom irány bevonatozásakor négyszer mész át Feketebalogon, ami igencsak unalmas egy idő után, cserébe az utazás nagyon drága. A vonal Pozsonytól nagyon távol van, de Besztercebányáról még egy elviselhető távolság, az Alacsony-Tátra vidékén amúgyis sok a turista, így a vonat viszont roskadozik az utasoktól. Pedig nincs itt semmi lepusztult falvakon és egy szép völgyön kívül, csak egy kis skanzen meg a bejárat mellett egy viszonylag jó kajálda. Ez az étterem viszont olyan alacsony árakkal dolgozik, hogy gyakorlatilag mindenki eszik ott, nem úgy, mint nálunk sok helyen. Ezt például el lehetne tanulni.

Azt már nem annyira, hogy az egyedüli, tényleg erdei szakaszon Kisgaram felé, ami ráadásul a nagyvasúthoz is a csatlakozást adja, nincs közlekedés, mivel így spórolnak a PFT-n. Hát köszi.

Ismét dolgozik a gyomírtó fotó

Ismét dolgozik a gyomírtó

Szigorú visszajelentéssel dolgoztak, nem volt látra közlekedés.

A Čiernohronská Lesná  fotó

A Čiernohronská Lesná Železnica 764 407 Feketebalog és Vydrovo Skanzen között az utcán kanyarog a kisvasút

Az egyik ház telkére egy sajátcélú vágány is vezet be, a tulajdonos ott tárolja a mozdonyait.

A Čiernohronská Ž fotó

A Čiernohronská Železnica 764 407 Feketebalog és Vydrovo Skanzen között az utcán kanyarog a kisvasút

Az egyik ház telkére egy sajátcélú vágány is vezet be, a tulajdonos ott tárolja a mozdonyait.

A Čiernohronská Lesná  fotó

A Čiernohronská Lesná Železnica 764 407 Feketebalog és Vydrovo Skanzen között

A Čiernohronská Lesná  fotó

A Čiernohronská Lesná Železnica 764 407 Vydrovo Skanzen és Korytárske között

A Čiernohronská Ž fotó

A Čiernohronská Železnica 764 407 Vydrovo Skanzen és Korytárske között

A ŽSSK 754 010-7 Garam fotó

A ŽSSK 754 010-7 Garamszécs és Vacok között a Geravy RegionalExpress vonattal

A Horehronec helyett közlekedő két REX közül a délután nyugat felé közlekedő a Geravy nevet viseli a közeli Geravy-fennsík után, amely a Szlovák Paradicsomban fekszik. A poggyászkocsi amolyan erdei iskolának van kialakítva, de nem közlekedik konzekvensen minden vonatban.

Jesenské - Feled fotó

Jesenské - Feled

A ŽSSK 754 003-2 Feled fotó

A ŽSSK 754 003-2 Feled állomáson

A ŽSSK 754 003-2 Feled fotó

A ŽSSK 754 003-2 Feled állomáson

A ŽSSK 363 143-9 Kassa fotó

A ŽSSK 363 143-9 Kassa állomáson

A ŽSR 753 109-8 és a & fotó

A ŽSR 753 109-8 és a ŽSSK 721 030-5 Kassa állomáson

A ŽSR 753 109-8 Kassa  fotó

A ŽSR 753 109-8 Kassa állomáson

Kassán véletlenül belefutottam a RegioJet által szervezett nosztalgiavonatba, hát, ha így alakult, lefotóztam!

Villamosok Kassán fotó

Villamosok Kassán

A vasútállomást a belváross fotó

A vasútállomást a belvárossal összekötő sétány Kassán

Elég jól van megszerkesztve a dolog, egy parkon átsétálás után máris a katedrális tornyaid nézheted, ahogy megérkezel Magyarország egyik legszebb városába.

Kassa fotó

Kassa

Kassa fotó

Kassa

Kassa fotó

Kassa

Bocskai-emlékmű Kassán fotó

Bocskai-emlékmű Kassán

KT8D5 típusú, alacsonypadló fotó

KT8D5 típusú, alacsonypadlósított villamos Kassán

Hal salátával - a felújítot fotó

Hal salátával - a felújított felvételi épület Kassán

A ŽSSK 460 043-3 Kassa fotó

A ŽSSK 460 043-3 Kassa állomáson

A ŽSSK 460 037-5 Kassa fotó

A ŽSSK 460 037-5 Kassa állomáson

A PKP Cargo ET41 182-8 Marg fotó

A PKP Cargo ET41 182-8 Margitfalva állomáson

A PKP Cargo ET41 182-8 Marg fotó

A PKP Cargo ET41 182-8 Margitfalva állomáson

A Pafawag-mozdonyok gyakran húznak nehéz szénvonatokat a KsOd vonalán, cserébe a ŽSSKC 131-esei Lengyelország mélyén bukkannak föl.

A ŽSSKC 131 047-3 Marg fotó

A ŽSSKC 131 047-3 Margitfalva állomáson SBB-Post postavonattal

A feliratok szerint a vonat Kínából érkezett.

Szepesremete (Mníšek n fotó

Szepesremete (Mníšek nad Hnilcom) állomás a Margitfalva-Besztercebánya vonalon

A PSŽ 770 602-1 pályas fotó

A PSŽ 770 602-1 pályaszámú Dongó (Čmelak) Szepesremete állomáson

Pozsony és Kassa között három útvonalon lehet vonattal eljutni. Pár éve még mindhármon volt is közvetlen összeköttetés, ma már csak a 120/180 számú, Pozsony-Zsolna-Kassa fővonalon. A Zólyomon átvezető összeköttetés épült ki másodszorra, hiszen hadi szempontból elfogadhatatlan volt, hogy Csehszlovákia ezen részén egyetlen vasútvonalon lehet csak végighaladni. A 160-as vonal azonban túl közel vezetett a határhoz, ezért egy másik, az ország közepén vezető összeköttetést is kiépítettek. Ehhez a meglévő Breznó-Vereskő helyiérdekű vonalat, illetve kelet felől a Gölnicvölgyi HÉV vonalát használták föl. Ez Margitfalvánál ágazott ki és Gölnicbányáig (7,55 km hosszban) normál nyomtávon vezetett, ezt követően Szomolnokig 25,43 km hosszban Szomolnokig. A ČSD 1935-ben ezt a kisvasutat elsőrangúsította Szepesremetéig, majd egy évvel később elkészült a Vernár-Telgárton át Vereskőig vezető összeköttetés. A kisvasút innen Szomolnokig 1965-ig közlekedett, hídja ma is látható a Gölnic-patak fölött:

A vonalon a teher- és a személyforgalom sem jelentős, a napi két pár REX-vonat a kirándulóforgalmat szolgálja (napi 4 pár sokkal jobban tudná), ezenfelül Margitfalva és Nálepkovo között van regionális személyforgalom. A vonal virágkorában Margitfalváról és Zólyombrézóból is egy-egy ŽSR 753-as indult tolatós tehervonatával Vereskőre , ott elegyet cseréltek, majd visszatértek a kiindulópontra. Ma a ŽSSKC Besztercebánya és Vereskő között közlekedtet tolatóst , esetenként Telgártig vagy Dobšinska L'adova Jaskynáig is elmennek, a keleti oldalon pedig a PSŽ magánvasút fuvarozza a fát, a Dongó Szepesremetéig vagy Mlinkyig jár föl.

Nálepkovo fotó

Nálepkovo

A ŽSSK 812 046-5 Nálep fotó

A ŽSSK 812 046-5 Nálepkovo állomáson

A ŽSSKC 770 058-6 Litv fotó

A ŽSSKC 770 058-6 Litvailló állomáson

A ŽSSK 913 017-0  Al&# fotó

A ŽSSK 913 017-0 Alžbetka Háromudvar-Túrírtovány és Litvailló között

A másnap reggelem egy rövid esős autókázással kezdődött, majd leparkoltam a Zsolna-Rajeczi HÉV Litvailló állomása mellett. Itt kívántam érdeklődni a tolatós tehervonatról, de nem volt rá szükség, a Dongó és szerelvénye bent állt az esőfüggöny mögött és a vasutasok mozgolódtak körülötte. Éppen érkezett az egyik reggeli, munkábajárós személyvonat is, a háttérben a működő kőszállító kötélpálya egy kocsija látható. Tulajdonképpen itt hagyjuk el Zsolna külvárosát és indul a vidéki kanyargása a vasútnak.

A ŽSSK 813 032-0 Litva fotó

A ŽSSK 813 032-0 Litvailló és Háromudvar-Túrírtovány között

Zsolna - Rajec


Fatal error: Call to undefined function showThumbnailLink() in /chroot/home/benbehu/benbe.hu/html/res/tagstocat.inc on line 69