sín benbe.hu

Címlap Cikkek RhB Albumok Mozdonyok Atlasz Linkek

-----------------

Keress a címkék között

Országok

KatalógusCímkefolyam
Magyarország
AusztriaCímkefolyam - osztrák képek
SvájcCímkefolyam - svájci képek
FinnországCímkefolyam - finn képek
NémetországCímkefolyam - németországi képek
UkrajnaCímkefolyam - ukrajnai képek
SzlovákiaCímkefolyam - szlovákiai képek
CsehországCímkefolyam - csehországi képek
AlbániaCímkefolyam - albániai képek
SzerbiaCímkefolyam - szerbiai képek
MontenegroCímkefolyam - montenegrói képek
Románia és ErdélyCímkefolyam - romániai és erdélyi képek
OroszországCímkefolyam - oroszországi képek
Bosznia-Hercegovina,
Horvátország
és Szlovénia
Címkefolyam - bosnyák képek
Címkefolyam - horvát képek
Címkefolyam - szlovén képek
Európa további országai
Minden külföldi fotó
Nem vasúti képeimCímkefolyam - fotóművészet

Albumok

Atlasz

Nyugat - Kelet

Címkék

Keresés Címkefolyam

Toolbox

Matek- és fizikatanítás

Napi képek


A CER 740 739-8 Malacka (Malacky) állomáson

További friss képek

Új albumok

2009-2016

Nyár végi Felvidék
Nyár végi Felvidék
Kis körutazás vonalbeutazással és remek tehervonatokkal a nyár végi csodálatos időjárásban. Főszerepben a Retró-Búvárok és a dízeles tehervonatok!

Kisvasúti Nap Kemencén
A 2017-es rendezvény képei és videói.

Bosznia 2017
A Banovici Szénbánya gőzöseitől a Szarajevo-Mostar-Capljina vonal Talgo vonataiig át a Dinári-hegységen.

Váli-völgyi Zsúr
Fotók és videók a Felcsúti Kisvasút egyik nagy vonatforgalmú napjáról.

Vonalbeutazás a Dél-Alföldön
Állomási képek Bézékről és Uzsgyikról csak az elvetemült vasútfanatikusoknak, mivel fotózásilag egy ilyen utazás képei értelmezhetetlenek.

Régebbi albumok: 2009-2011
2007-2008 2005-2006

A szerk.

Retró

A kilencvenes évek végén/kétezres évek elején majdnem minden magyar fűtőház nevelgetett egy régi, már alig használt sorozathoz tartozó, annak eredeti fényezését birtokló mozdonyt. Ezekkel a nagy becsben tartott járművekkel könnyű volt fotósvonatokat szervezni de néha jól jöttek éles bevetésen is, például a tömeges Bézé-leállítások során. Aztán legtöbbjüket átadták a MÁV Nosztalgia kft.-nek, ahol csöndesen elrohadtak, munkájuk nincs, vonatot nem szerveznek nekik, a központi telephelyük miatt egyébként is legfeljebb a 142-esre lehetne. Azóta persze lettek újabb retró-gépek is, de már a mai, még mindig nagy számban futó sorozatokból, mint a V43 vagy a Bzmot, és az érzés már nem ugyanaz.

2040 M32001 M62

-----------------

Vár és viadukt

Két, önmagában is látványos vasúti fotótéma egyesülése valósul meg ezen a három helyszínen: vár és vasúti viadukt együttese. Az első kép az Arlbergbahnon készült, ahol ma már elsősorban az Ausztria keleti feléből Vorarlbergbe irányuló távolsági forgalom használja a vágányokat. A monumentális Trisannabrücke ennek a nem túl korszerű, de utazáskor annál látványosabb vonalnak a jelképe.

A második kép Svájcban készült, az Inn völgyében, nagyjából fél óra autózásra a Trisannabrückétől, és Tarasp várát ábrázolja, a vonat pedig a Lumes-Viadukton kel át. Az Engadinerlinie a Rhätische Bahn egyik mellékvonala, St. Moritzot köti össze Zernezcel és Scuol-Tarasp állomással. Nagyjából félúton csatlakozik be a Vereina-bázisalagút vonala, amin át a vonatok közvetlenül Churba gurulhatnak.

A harmadik kép a Tauernbahn emblematikus elemét, Oberfalkenstein várát mutatja a Falkensteinbrücke alatt - a fotót a régi nyomvonalban fekvő Falkenstein-Viaduktról lehet elkészíteni, merően illegálisan.

 704 Ge 6/6 II1116

-----------------

Osztrák emlékek

Nem fotózom vonatokat olyan rég óta, csak 11 éve rendszeresen, az első fotóm pedig úgy 17 éves, de Ausztriában már jópár olyan változást megértem, aminek köszönhetően a korábbi fotóim hirtelen igencsak dokumentum-értékűvé váltak.

Elsőnek tekintsük a Mariazellerbahn Laubenbachmühle állomását: sem a 1099-es villanymozdonyok, sem a sokszínű kocsik, sem az állomás régies alakja nem maradt meg. Helyüket a Himmelstreppe motorvonatok vették át, a völgy végén pedig egy óriási facsarnok épült látogatóközponttal, teljesen megváltoztatva az állomás arculatát.

Másodikként az éppen csak selejtezésre került ÖBB 1014 sorozatot eleveníteném föl, amelynek egy példánya itt a fotón Barátudvar-Féltorony közelében repeszt a szőlőhegyek alatt.

Ha ausztriai váltózásokról van szó, harmadikként mindenképpen a 1042/1142 sorozat által tolt/vont ingavonatok visszaszorulását mutatnám meg. Ugyan néhány helyen kis szerencsével még meg lehet találni ezeket a járműveket a vaspályákon, korántsem annyira sokfelé, mint rég, és a legszebb hegyi pályákról, mint a Pyhrnbahn inga- vagy a Semmering IC-forgalma immár kiszorultak. Őket fotózzuk még, amíg lehet!

 013 1014564 1142

-----------------

Melyik a legszebb magyarországi vasútvonal?

Melyik a legszebb? Sokan rávágják, és a propaganda is azt terjeszti, hogy a Bakonyvasút az. Szépségét nem is kétlem, de nem egyedülálló azért ez a vaspálya még határainkon belül sem. Próbáljuk mégis megszavazni! Persze, csak úgy fair, ha a többi indulót is ismered, ebben szeretnék egy kicsit segíteni:

survey tools

6342 312 Bzmot304 478

-----------------

V43-asok a kihalás szélén

Hamarosan befejeződik a MÁV-START FLIRT1 motorvonatainak beszerzése, de minden bizonnyal folytatódik FLIRT3-asok vagy emeletes KISS-ek formájában. Nagyon valószínűtlen, hogy más gyártó labdába rúghasson ezeknek a szerelvényeknek a sikereinek az árnyékában. Eközben a 25 TRAXX és a 10 Taurus számára egyre inkább belföldön kell munkát találni személyszállító vonatok élén, hiszen most éppen Romániából szorultak ki a modern vontatójáműveink. Ahogy egyre kevesebb Szilinek kell nap mint nap teljesítenie, úgy egyre elhanyagoltabbak lesznek. Immár egy V4-es javítás után sokszor rosszabb a gép, mint annakelőtte. Fotózzátok hát a Sziliket! Nem lesz itt 4000-res meg 5000-res sorozat, csak a kék mozdonyok lassú elfelejtődése.

1030 1043V43 0011310 V43

-----------------

Bézék

A Csehszlovák Vasút mellékvonalainak leggyakoribb járműve az M 131 sorozatú Hurvinek motorkocsi volt, persze a kis gőzmozdonyok mellett. A magyar BCmotnál fejlettebb, kétlépcsős rugózású, hegesztett kocsik is már csereérettek voltak, így 1973-ban a Studenkában működő Tatra Vagonka elkészítette az M 151.0001 pályaszámú prototípus motorkocsit, amit M 152.0001-0678 közötti sorozat követett (plusz két szélesnyomtávú, M 152.5001-5002). A LIAZ motoros kocsik a csehszlovák mellékvonalak meghatározó járművei lettek.

A MÁV 1977-től szerezte be a csehszlovákkal közel megegyező, de más homlokfalú és távvezérléssel fölszerelt kocsikat (Bzmot 001-207), amelyekhez hagyományos és poggyászteres pótkocsik is készültek (a csehszlovák változatok pótkocsijai csak ülőhelyesek voltak). Pótkocsikat először hagyományos, majd InterPici, végül iker motorkocsikká alakítottak át. A LIAZ motor rossz tapasztalatai miatt a Bézék ma a sokadik remotorizáción vannak túl, de mostanra igen kiforrott és megbízható járművei lettek a hazai mellékvonalaknak, utaskomfortjuk miatt azonban sürgősen cserére vagy teljes átalakításra szorulnak.

További képek magyar és külföldi Bézé motorvonatokról

 343 Bzmot811 015

-----------------

ASEA

Ukrajna és Szlovénia kivételével valamennyi szomszédos országban használnak vagy használtak ASEA-licensz villanymozdonyokat. A svéd cég az SJ-nek épített Rc sorozatú mozdonyokat eleve úgy tervezte, hogy azok terveinek kismértékű módosításával más vasútvillamosítási rendszerekben is használhatóak legyenek. Ausztriában az 1043-as sorozat volt az első tirisztoros szabályozású villanymozdony, ami szokatlan megoldás volt 15 kV 16,7 Hz alatt, de tulajdonképpen nagyon könnyűvé tette a mozdony átszabását Kandó-rendszerre. Kelet-Európában a sorozatból a zágrábi Rade Končar épített négytengelyes gépeket, a craiovai mozdonygyár pedig hattengelyeseket, amiket Jugoszlávia és Románia tengelyszám-ekvivalensen cserélt el egymással.

Sok gép került magánvasutakhoz és jópár felújított változat is készült a CFR-nek, a ŽFBH-nak és a ŽCG-nek. A rendkívül jól sikerült konstrukciót a mozdonyvezetők is szeretik, hiszen például jól szigetelt külső és belső ajtajainak köszönhetően a gép nem huzatos és nem is túl zajos. A román Softronic cég új gyártású gépei immár többáramnemű kivitelben is elérhetőek.

További képek ASEA-licensz mozdonyokról

 0188 40628 040

-----------------

3 fogas

Felhasználás célja szerint három fajta fogaskerekű vasutat lehet megkülönböztetni:

  1. Hagyományos vasút fogasléces szakasszal: itt csak a vasút egy szakaszán van szükség a fogaskerék segítségére, és nem is túl meredek szakaszon, ezért hagyományos vasútüzem működtethető, mozdonnyal húzott vonatokkal, gyakran teherforgalommal, változó szerelvényhosszokkal. Ilyen a képen is látható Matterhorn-Gotthardbahn Svájcban, vagy a Kárpát-medencében ilyen üzemelt Brádnál, illetve Tiszolcnál.
  2. Kiránduló célú, általában hegycsúcsra vezető fogasüzemek: ezeknél a meredekség miatt már a völgy felé kell lennie a hajtóegységnek, ami ritkán mozdony, gyakrabban motorkocsi. Mivel sok embert kell rövid idő alatt fölvinni a hegyre, a vonatok gyakran látásra követik egymást, a díjszabás pedig különleges (rendkívül drága). Ilyen az ausztriai Schneebergbahn, illetve Svájcban a Gornergratbahn, a Jungfraubahnen, vagy a Schynige-platte Bahn.
  3. Tömegközlekedésbe integrált fogaskerekűek: egy kiveszőfélben levő állatfaj, de ilyen a budapesti Svábhegyi Fogaskerekű, üzemel ilyen Stuttgartban, Zürichben például.

A három megoldás közötti átmenet az osztrák Achenseebahn: egy meredek emelkedőn tolt üzemben fogas üzemmódban megy föl, majd adhéziósan halad tovább a jelenlegi turistavasút, amit azonban a villamosítása és bővítése után a helyi közlekedésbe szeretnének bevonni.

106 HGe 4/4 II

-----------------

Copyright Takács Bence és társai, 2005-2017. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!

Címlap Cikkek Mozdonyok Atlasz Linkek