sín benbe.hu

Címlap Cikkek RhB Albumok Mozdonyok Atlasz Linkek

-----------------

Keress a címkék között

Országok

KatalógusCímkefolyam
Magyarország
AusztriaCímkefolyam - osztrák képek
SvájcCímkefolyam - svájci képek
FinnországCímkefolyam - finn képek
NémetországCímkefolyam - németországi képek
UkrajnaCímkefolyam - ukrajnai képek
SzlovákiaCímkefolyam - szlovákiai képek
CsehországCímkefolyam - csehországi képek
AlbániaCímkefolyam - albániai képek
SzerbiaCímkefolyam - szerbiai képek
MontenegroCímkefolyam - montenegrói képek
Románia és ErdélyCímkefolyam - romániai és erdélyi képek
OroszországCímkefolyam - oroszországi képek
Bosznia-Hercegovina,
Horvátország
és Szlovénia
Címkefolyam - bosnyák képek
Címkefolyam - horvát képek
Címkefolyam - szlovén képek
Európa további országai
Minden külföldi fotó
Nem vasúti képeimCímkefolyam - fotóművészet

Albumok

Atlasz

Nyugat - Kelet

Címkék

Keresés Címkefolyam

Toolbox

Matek- és fizikatanítás

Napi képek


További friss képek

Új albumok

2009-2016

Váli-völgyi Zsúr
Váli-völgyi Zsúr
Fotók és videók a Felcsúti Kisvasút egyik nagy vonatforgalmú napjáról.

Vonalbeutazás a Dél-Alföldön
Állomási képek Bézékről és Uzsgyikról csak az elvetemült vasútfanatikusoknak, mivel fotózásilag egy ilyen utazás képei értelmezhetetlenek.

Felvidéki maradékok 1.
Zólyom, Ipolyság, Besztercebánya és Turócdivék környékének maradékai sok Búvárral és Bardotkával. Folytatása következik!

Dél-nyugati kör
Dombóvár és Somogyszob környékén magyar, a Bleiburg-Maribor vonalon szlovén, Übelbach felé és a Semmeringen osztrák témákat érintettünk egy nagy dél-nyugati autózáson. Személy és tehervonatok is lencsevégre kerültek a tavaszi tájban.

Virágos C50-esek
Három kisvasút mutatja be tavaszi arcát, ezúttal csak C50 sorozatú mozdonyokkal. Még ott is, ahol nem ők a jellemzőek.

Régebbi albumok: 2009-2011
2007-2008 2005-2006

A szerk.

Vár és viadukt

Két, önmagában is látványos vasúti fotótéma egyesülése valósul meg ezen a három helyszínen: vár és vasúti viadukt együttese. Az első kép az Arlbergbahnon készült, ahol ma már elsősorban az Ausztria keleti feléből Vorarlbergbe irányuló távolsági forgalom használja a vágányokat. A monumentális Trisannabrücke ennek a nem túl korszerű, de utazáskor annál látványosabb vonalnak a jelképe.

A második kép Svájcban készült, az Inn völgyében, nagyjából fél óra autózásra a Trisannabrückétől, és Tarasp várát ábrázolja, a vonat pedig a Lumes-Viadukton kel át. Az Engadinerlinie a Rhätische Bahn egyik mellékvonala, St. Moritzot köti össze Zernezcel és Scuol-Tarasp állomással. Nagyjából félúton csatlakozik be a Vereina-bázisalagút vonala, amin át a vonatok közvetlenül Churba gurulhatnak.

A harmadik kép a Tauernbahn emblematikus elemét, Oberfalkenstein várát mutatja a Falkensteinbrücke alatt - a fotót a régi nyomvonalban fekvő Falkenstein-Viaduktról lehet elkészíteni, merően illegálisan.

  1116

-----------------

Osztrák emlékek

Nem fotózom vonatokat olyan rég óta, csak 11 éve rendszeresen, az első fotóm pedig úgy 17 éves, de Ausztriában már jópár olyan változást megértem, aminek köszönhetően a korábbi fotóim hirtelen igencsak dokumentum-értékűvé váltak.

Elsőnek tekintsük a Mariazellerbahn Laubenbachmühle állomását: sem a 1099-es villanymozdonyok, sem a sokszínű kocsik, sem az állomás régies alakja nem maradt meg. Helyüket a Himmelstreppe motorvonatok vették át, a völgy végén pedig egy óriási facsarnok épült látogatóközponttal, teljesen megváltoztatva az állomás arculatát.

Másodikként az éppen csak selejtezésre került ÖBB 1014 sorozatot eleveníteném föl, amelynek egy példánya itt a fotón Barátudvar-Féltorony közelében repeszt a szőlőhegyek alatt.

Ha ausztriai váltózásokról van szó, harmadikként mindenképpen a 1042/1142 sorozat által tolt/vont ingavonatok visszaszorulását mutatnám meg. Ugyan néhány helyen kis szerencsével még meg lehet találni ezeket a járműveket a vaspályákon, korántsem annyira sokfelé, mint rég, és a legszebb hegyi pályákról, mint a Pyhrnbahn inga- vagy a Semmering IC-forgalma immár kiszorultak. Őket fotózzuk még, amíg lehet!

 013 1014564 1142

-----------------

Melyik a legszebb magyarországi vasútvonal?

Melyik a legszebb? Sokan rávágják, és a propaganda is azt terjeszti, hogy a Bakonyvasút az. Szépségét nem is kétlem, de nem egyedülálló azért ez a vaspálya még határainkon belül sem. Próbáljuk mégis megszavazni! Persze, csak úgy fair, ha a többi indulót is ismered, ebben szeretnék egy kicsit segíteni:

survey tools

6342 312 Bzmot304 478

-----------------

V43-asok a kihalás szélén

Hamarosan befejeződik a MÁV-START FLIRT1 motorvonatainak beszerzése, de minden bizonnyal folytatódik FLIRT3-asok vagy emeletes KISS-ek formájában. Nagyon valószínűtlen, hogy más gyártó labdába rúghasson ezeknek a szerelvényeknek a sikereinek az árnyékában. Eközben a 25 TRAXX és a 10 Taurus számára egyre inkább belföldön kell munkát találni személyszállító vonatok élén, hiszen most éppen Romániából szorultak ki a modern vontatójáműveink. Ahogy egyre kevesebb Szilinek kell nap mint nap teljesítenie, úgy egyre elhanyagoltabbak lesznek. Immár egy V4-es javítás után sokszor rosszabb a gép, mint annakelőtte. Fotózzátok hát a Sziliket! Nem lesz itt 4000-res meg 5000-res sorozat, csak a kék mozdonyok lassú elfelejtődése.

1030 1043V43 0011310 V43

-----------------

Bézék

A Csehszlovák Vasút mellékvonalainak leggyakoribb járműve az M 131 sorozatú Hurvinek motorkocsi volt, persze a kis gőzmozdonyok mellett. A magyar BCmotnál fejlettebb, kétlépcsős rugózású, hegesztett kocsik is már csereérettek voltak, így 1973-ban a Studenkában működő Tatra Vagonka elkészítette az M 151.0001 pályaszámú prototípus motorkocsit, amit M 152.0001-0678 közötti sorozat követett (plusz két szélesnyomtávú, M 152.5001-5002). A LIAZ motoros kocsik a csehszlovák mellékvonalak meghatározó járművei lettek.

A MÁV 1977-től szerezte be a csehszlovákkal közel megegyező, de más homlokfalú és távvezérléssel fölszerelt kocsikat (Bzmot 001-207), amelyekhez hagyományos és poggyászteres pótkocsik is készültek (a csehszlovák változatok pótkocsijai csak ülőhelyesek voltak). Pótkocsikat először hagyományos, majd InterPici, végül iker motorkocsikká alakítottak át. A LIAZ motor rossz tapasztalatai miatt a Bézék ma a sokadik remotorizáción vannak túl, de mostanra igen kiforrott és megbízható járművei lettek a hazai mellékvonalaknak, utaskomfortjuk miatt azonban sürgősen cserére vagy teljes átalakításra szorulnak.

További képek magyar és külföldi Bézé motorvonatokról

 343 Bzmot015 811

-----------------

ASEA

Ukrajna és Szlovénia kivételével valamennyi szomszédos országban használnak vagy használtak ASEA-licensz villanymozdonyokat. A svéd cég az SJ-nek épített Rc sorozatú mozdonyokat eleve úgy tervezte, hogy azok terveinek kismértékű módosításával más vasútvillamosítási rendszerekben is használhatóak legyenek. Ausztriában az 1043-as sorozat volt az első tirisztoros szabályozású villanymozdony, ami szokatlan megoldás volt 15 kV 16,7 Hz alatt, de tulajdonképpen nagyon könnyűvé tette a mozdony átszabását Kandó-rendszerre. Kelet-Európában a sorozatból a zágrábi Rade Končar épített négytengelyes gépeket, a craiovai mozdonygyár pedig hattengelyeseket, amiket Jugoszlávia és Románia tengelyszám-ekvivalensen cserélt el egymással.

Sok gép került magánvasutakhoz és jópár felújított változat is készült a CFR-nek, a ŽFBH-nak és a ŽCG-nek. A rendkívül jól sikerült konstrukciót a mozdonyvezetők is szeretik, hiszen például jól szigetelt külső és belső ajtajainak köszönhetően a gép nem huzatos és nem is túl zajos. A román Softronic cég új gyártású gépei immár többáramnemű kivitelben is elérhetőek.

További képek ASEA-licensz mozdonyokról

 0188 40628 040

-----------------

3 fogas

Felhasználás célja szerint három fajta fogaskerekű vasutat lehet megkülönböztetni:

  1. Hagyományos vasút fogasléces szakasszal: itt csak a vasút egy szakaszán van szükség a fogaskerék segítségére, és nem is túl meredek szakaszon, ezért hagyományos vasútüzem működtethető, mozdonnyal húzott vonatokkal, gyakran teherforgalommal, változó szerelvényhosszokkal. Ilyen a képen is látható Matterhorn-Gotthardbahn Svájcban, vagy a Kárpát-medencében ilyen üzemelt Brádnál, illetve Tiszolcnál.
  2. Kiránduló célú, általában hegycsúcsra vezető fogasüzemek: ezeknél a meredekség miatt már a völgy felé kell lennie a hajtóegységnek, ami ritkán mozdony, gyakrabban motorkocsi. Mivel sok embert kell rövid idő alatt fölvinni a hegyre, a vonatok gyakran látásra követik egymást, a díjszabás pedig különleges (rendkívül drága). Ilyen az ausztriai Schneebergbahn, illetve Svájcban a Gornergratbahn, a Jungfraubahnen, vagy a Schynige-platte Bahn.
  3. Tömegközlekedésbe integrált fogaskerekűek: egy kiveszőfélben levő állatfaj, de ilyen a budapesti Svábhegyi Fogaskerekű, üzemel ilyen Stuttgartban, Zürichben például.

A három megoldás közötti átmenet az osztrák Achenseebahn: egy meredek emelkedőn tolt üzemben fogas üzemmódban megy föl, majd adhéziósan halad tovább a jelenlegi turistavasút, amit azonban a villamosítása és bővítése után a helyi közlekedésbe szeretnének bevonni.

106 HGe 4/4 II

-----------------

Copyright Takács Bence és társai, 2005-2017. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!

Címlap Cikkek Mozdonyok Atlasz Linkek