sín benbe.hu

Címlap Cikkek RhB Albumok Mozdonyok Atlasz Modellvasút Linkek

-----------------

Keress a címkék között

Országok

KatalógusCímkefolyam
Magyarország
Dízelmozdonyok Dízel motorvonatok Villanymozdonyok Villamos motorvonatok Iparvasutak Kisvasutak Közösségi közlekedés
AusztriaCímkefolyam - osztrák képek
SvájcCímkefolyam - svájci képek
FinnországCímkefolyam - finn képek
NémetországCímkefolyam - németországi képek
UkrajnaCímkefolyam - ukrajnai képek
SzlovákiaCímkefolyam - szlovákiai képek
CsehországCímkefolyam - csehországi képek
AlbániaCímkefolyam - albániai képek
SzerbiaCímkefolyam - szerbiai képek
MontenegroCímkefolyam - montenegrói képek
Románia és ErdélyCímkefolyam - romániai és erdélyi képek
OroszországCímkefolyam - oroszországi képek
Bosznia-Hercegovina,
Horvátország
és Szlovénia
Címkefolyam - bosnyák képek
Címkefolyam - horvát képek
Címkefolyam - szlovén képek
Európa további országai
Minden külföldi fotó
Nem vasúti képeimCímkefolyam - fotóművészet

Albumok

Atlasz

Nyugat - Kelet - Észak

Vonalbemutatások

Címkék

Keresés Címkefolyam

Toolbox

Matek- és fizikatanítás

Napi képek


A 117 176 ring a havas erdőben, nem messze a hazai közforgalmú vasúthálózat legmagasabb pontjától (379 m tf.)

További friss képek

Kisvasút
Közösségi közlekedés
Szlovákia
Dokumentumok

Új albumok

2009-2018

Covid vegyes 2.
Covid vegyes 2.
Vegyes képek kis- és nagyvasutakról a 2020-as évek elejéről.

Behavazott vonatok Pestszentlőrincen
FLIRT, KISS, V43, V63, Laminátka személyszállító- és tehervonatokkal a 100-as vonalon.

Triglav - Gőzmozdony
Kemencén

Üzembe állt a fölújított kisvasúti gőzös a Kemencei Erdei Múzeumvasúton.

COVID-vegyes
Sok volt az élet, így nem frissültek a napi galériák, így most egyben publikálok rengeteg különböző témájú vonatfotót. Remélem, lesz közöttük érdekes!

Gőzmozdonnyal a Garam völgyében
Hó, egy Nemes hölgy és remek fotóhelyek.

Régebbi albumok: 2009-2011
2007-2008 2005-2006

Roco Z21 DCC digitális vezérlőrendszer beüzemelése 1.

Ebben a kétrészes cikkben azt fogom bemutatni, hogyan kell beüzemelni egy frissen kicsomagolt, fekete Roco Z21 digitális parancsközpontot és tartozékait. Az első részben a hardverről lesz szó, amit hamarosan a második, a szoftvert bemutató rész fog követni. A cikk végén mindezt videóban is bemutatom, hogy könnyebb legyen elképzelni. Maga a folyamat nagyon egyszerű, de igyekszem mindent részletesen elmagyarázni. Ha elsőre valami nem világos, ne aggódj, nem kell az egész digitális vasútmodellezést egyetlen este alatt megérteni!

Ugrás a videóhoz

A DCC rendszerek alapfunkciói

Minden modern digitális modellvasúti vezérlőrendszer 5 alapvető alkatrészből épül föl, amelyeknek a funkcionalitására okvetlenül szükségünk lesz a vonatok közlekedtetéséhez. Ezekhez sámtalan kiegészítő is kapcsolható, amelyekkel nagyon komplikált, valósághű üzemet vagy automatizációt is megvalósíthatunk, de ne rohanjunk ennyire előre! Egy alap DCC vagy más digitális vezérlés nagyon egyszerű, a kis kezdő pályára elég egy ponton bekötni, nem kell szigetelt szakaszokat kialakítani, mint egy analóg vezérlésnél, így sokkal kevesebb vezetékkel megvalósítható, mint a legegyszerűbb analóg terepasztal-vezérlések. És már ezen az alap szinten is sokkal többet kínál az analóg vezérlésnél, például valósághű gyorsulást és lassulást, állandóan világító homlokfényeket és belső világítást, vagy megfelelő, úgynevezett hangdekóderrel szerelt mozdony esetén valósághű hangokat is.

A parancsközpont (command station)

A parancsközpont állítja elő azokat a DCC üzeneteket (adatcsomagokat), amik megmondják az egyes dekódereknek, hogy mit kell csinálniuk. Minden dekóder rendelkezik egy címmel (és általában minden dekóder címét egyedinek állítjuk be, bár vannak kivételek). A járműdekóderek (mozdony- és funkciódekóderek) címzése eltér az eszközdekóderek (jelző-, váltó- és egyéb eszközdekóderek) címzésétől. Minden dekóder csak a neki szóló üzeneteket veszi figyelembe, ennek megfelelően szabályozza például a mozdony motorjára jutó feszültséget vagy kapcsolja a funkciókat. A parancsközpont egy egyszerűbb mikroprocesszorral állítja elő ezeket az adatcsomagokat, amelyben az éppen használt mozdonyoknak folyamatosan ismétli az utasításokat, így jelvesztés esetén is gyorsan a megfelelő parancsok szerint működhetnek. Az eszközdekódereknek ugyanakkor csak állításkor küldi ki a parancsot. A DCC kommunikáció egyirányú, csak a parancsközpont küld utasításokat a dekódereknek, ellenkező irányú kommunikáció az NMRA DCC szabvány szerint nincs.

Az erősítő (booster)

A parancsközpont kimenete nem bír el jelentős áramerősséget, a DCC esetében viszont a sínjel egyben a tápfeszültség is, ezért a DCC jelet erősíteni kell. A Z21 doboza tartalmaz is egy erősítőt, így legfeljebb 3 A áramerősséggel tudja ellátni a pályánkat. Ez induláshoz mindenképp elég, de nekem számos hangos mozdonnyal, váltó- és jelződekóderekkel együtt sem okoz ez problémát a Z21-nek. Ha szükséges, további erősítőket is köthetünk a pályánkra, ám fontos, hogy sosem ugyanarra a blokkra! Az elektronikus eszközök ugyanis nem viselik el, ha a kimeneteikre külső feszültséget kapcsolunk, elfüstölnek, ezért további erősítők használata esetén a pályát több, mindkét sínszálon szigetelt szakaszra kell bontanunk. Az egyiket táplálhatja továbbra is a parancsközponttal egybeépített erősítő, míg a másikat ráköthetjük egy külön erősítőre.

A külön erősítőnek külön tápegysége is van. Ha Z21 Single Boostert választunk, akkor a második pályarészen is rendelkezésünkre áll a 3 A áramfelvételi lehetőség, de fontos, hogy úgy válasszuk a pályát két részre, hogy jellemzően nagyjából azonos mennyiségű fogyasztó legyen mindkét szakaszon. Nálam ezért a kb. 10,5 m hosszú pálya egyik fele az egyik tárolópályaudvarral lesz az egyik szakasz, benne a nagyobbik állomásommal, míg a másik tároló és a kis megálló-rakodóhely lesz a másik szakasz. Egyelőre ez a szakasz nincs kész, és erősítőt sem vettem, mivel számításaim szerint első nekifutásra a Z21 is meg fogja oldani az egész vonal ellátását, különösen, mivel a pálya közepénél csatlakozik be, így egyik irányba sincs 6 m-nél hosszabb futása a sínnek. A szigetelést viszont beépítem, egyszerűen csak WAGÓ-val ugyanonnan táplálom be mindkét részt majd.

DCC erősítő (booster) bekötése és szakaszolása
Forrás: trains.com

Erősítő vásárlása előtt érdemes megnézni, hogy az eszközdekódereinket lehet-e külső, egyenfeszültségű táplálásra kapcsolni! Az én Digitools dekódereimet igen, így a váltók, jelzők és a világítás áramfelvételét egy olcsó, univerzális tápra át tudom majd helyezni, ha kell, a DCC-ből csak a jelet fogják venni, így a Z21 3 A-e teljes egészében a járműveké lehet majd. Ha így is kifogyok, akkor kell majd a booster. A fekete Z21 és a Z21 Single és Dual Booster kimenetei (CAN-bus csatlakozás esetén) szoftveresen beállítható maximális feszültségre stabilizáltak, amire azért van szükség, mert az egyre kisebb dekóderek, főleg a kisebb építési nagyságokban (TT, N, Z) kevésbé bírják az alap 16-18 V-ot, én is 14 V-ot használok. A fehér z21 és a Z21 Light Booster esetében a tápegység bemenő jeléhez képest kb. 1-1,3 V-tal kisebb feszültség lesz a kimeneten, de ez függ a terheléstől is, a kimenet nem stabilizált. Ez H0-ban nem akkora baj, nekem TT-ben, és esetleg N-ben már lehetne probléma, ezért is választottam a fekete Z21-et.

Vezérlő, kézivezérlő

A legegyszerűbb esetben három dolgot tudunk vele csinálni: kiválasztani egy mozdonycímet, tekerővel vagy gombokkal sebesség- és irányparancsot küldeni arra a címre, illetve ki- és bekapcsolni a számozott funkciókat. F0 a fő világítás (általában fehér homlokfény), F1-től F32-ig a dekóder gyártója határozza meg, hogy melyik funkció mit jelentsen (pl. F1 vagy F8 a hang bekapcsolása). Komplexebb kézivezérlőkkel a dekóderek CV (Configuration Variable) beállításait is állítani (programozni) tudjuk, néha egyszerűbben, néha könnyebben. A kézivezérlők lehetnek:

Sok DCC rendszer az előbbi funkciók közül néhányat, vagy mindet egy dobozba sűrít össze, így a Lokmaus 2 és a régi firmware-es MultiMaus kézivezérlő és parancsközpont egyben, de kell hozzá erősítő (10764), a Z21 parancsközpont és booster, de kell hozzá kézivezérlő (Lokmaus, Multimaus, WLANMaus vagy okostelefon a Z21 App-pal), míg az ESO ECOS, a Digitrax Zephyr és az NCE Powercab (kézi)vezérlő, parancsközpont és erősítő egyben.

Dekóderek

A dekóderek veszik a DCC parancsokat és állítják elő azokat az analóg jeleket, amik a mozdonyok motorját, fényeit, a váltóhajtóműveket, stb. megtáplálják. Mivel a mozdonymotorok analóg egyenfeszültséget várnak, tehát van pozitív és negatív pólusuk, a DCC jelre viszont nem értelmezhető a polaritás, így a dekóderen is van egy ún. H-híd, amely a poláros egyenfeszültséget előállítja. A polaritás fogalma ugyanis azt jelenti, hogy létezik olyan fix potenciál, amelyhez képest az egyik sínben pozitív, a másikban negatív potenciál található, a DCC esetében ugyanakkor az egyik sínszál mindig pozitív, a másik mindig földelt, bár itt a rendszer közös, lebegő földjéről van szó, ez nem azonos a valós földpotenciállal. Ha persze rákötünk egy oszcilloszkópot a két sínszálra, akkor poláros váltófeszültséget mérünk, de ez a mérés elvi hibás: olyan, mintha úgy próbálnánk a Duna vízállását megállapítani, hogy ahelyett, hogy a parti fix vízmércét nézzük, egy a folyón úszó hajó oldalára festett skálát vizsgálunk.

Dekóder nélkül a mozdony nem tud DCC pályán közlekedni, sőt, halk búgó hang közepette le is ég a motorja. A kocsivilágítások ugyanakkor működnek dekóder nélkül is, bár szebb egy kapcsolható, adott esetben zárlámpával is fölszerelt, stabilizált világítás. A dekóder üzemnapok között a CV beállításokat nem felejti el, de ha az űáramellátás megszakad, általában az aktuális menetparancs következő ismétléséig állva marad, ezért fontos, hogy mindig tiszta legyen a járműveink kereke és a vágányaink is. Ehhez a legjobb megoldás, ha elfelejtjük a poláros oldószereket és a dörzsöléses eljárásokat, és csak apoláros oldószerrel takarítunk, vagy méginkább sehogy: a legjobb, ha gyakran gurulnak a vonataink és minden kocsinknak is fém kerekei vannak, így minden öntisztuló lesz. A legenda szerint a digitális modellvasút érzékenyebb a koszra, mint az analóg, és ez igaz is, amíg a pályánk megengedhetetlenül dzsuvás; a kisebb oxidrétegeken ugyanakkor a DCC sínjel állandóan magas feszültsége miatt már könnyebben átsiklik a mozdony és nem szűnik meg az áramfelvétele. Jól megépített pályán a DCC üzembiztosabb, mint az analóg vezérlés.

Programozás

Mivel alapból a dekóderek a 3-as címre programozva érkeznek, mindenképp szükség van azok átprogramozására. Sok dekóderben a rövid címet tároló CV1-et csak szerviz módban lehet átírni, ehhez célszerű külön programozóvágányt használni, mivel a szerviz módú programozás minden mozdonyt átállít, amely megkapja a jelet. A Z21 külön programozóvágány-kimenettel rendelkezik, amelyen alapból ugyanaz a DCC jel van, mint a fővonalon, ám szerviz módú programozáskor egy relé a fővonali jelet kikapcsolja, és a programozóvágányra kapcsolja a programozójelet. Nálam ez egy külön vágány, de lehet akár a modellvasút része is, így kézzel nem is kell leszedni a mozdonyokat onnan. Ilyenkor viszont mindkét sínszálat el kell szigetelni a pálya többi részétől, hasonlóan a booster-szakaszokhoz. Fényeket és hangot tesztelni a külön kis programozóvágányomon is tudok, miután a relé a programozás végén automatikusa visszakapcsolja a fővágány jelét.

A fenti alapfunkciókat, és persze a kiegészítő funkciókat is, idővel részletesen is végig fogom venni. Most azonban nézzük meg, mit hová kell kötni a Z21-ben!

A Z21 csatlakozásai

Ez szerepel a leírásban is, a videóban pedig részletesen bemutatom a különböző csatlakozókat, ezért itt inkább arra fókuszálok, hogy mikre érdemes figyelni az összeszereléskor.

A Roco Z21 csatlakozásai
Forrás: z21.eu

A doboz kibontása után a következő sorrendben érdemes a Z21-et csatlakoztatni a modellvasúthoz:

  1. Óráscsavarhúzó segítségével lazítsuk ki a Main Track-hez tartozó, kicsit kilógó zöld adapter ablakait. Előfordulhat, hogy ezeket külön csomagolva találjuk meg, és a képen látható foglalatba be kell illesztenünk őket. Nyitott állapotukban egy fém keret látható a műanyag ablak belsejében, körbe.
  2. Sodorjuk meg a mellékelt vezetékek mindkét végét, és egyet-egyet illesszünk a Main Track ablakokba, majd húzzuk meg őket! Ügyeljünk, hogy végig nagyon finoman terheljük csak a csatlakozót, mivel a lábai könnyen elválnak a Z21 alaplapjától! Mindig csak könnyen hajló, sodort vezetéket használjunk. Hogy melyik sínszálat melyik csatlakozóba dugjuk, az mindegy, de legyünk konzisztensek, ha a programozóvágányunk a pálya része, vagy több booster területünk van!
  3. Ha csak egyetlen betáplálási pontunk van, abba kössünk be a mellékelthez hasonló, vagy vastagabb vezetékeket, és kössük őket WAGO-k segítségével a Z21 Main Track kimenetéhez! Ezek könnyen és sokszor oldható kötések, fix terepasztalnál és szőnyegvasútnál is célszerű használni őket. Ha több betáplálási pontunk van, a legjobb, ha van egy vastag vezetékpár, amely végigmegy a pálya mentén, és arról ágaztatjuk le az egyes vágánymezők betáplálásait, nem egy pontból, csillagszerűen.
  4. Vegyük elő a rutert, hajtsuk ki az antennáit, és kössük össze valamelyik sárga, számozott kimenetét a Z21 WLAN csatlakozójával! A WAN kék csatlakozóját hagyjuk üresen, mert ha az otthoni hálózathoz vagy az internethez kapcsoljuk a Z21 routerét, a Z21 informatikai segítség nélkül használhatatlanná válik! Az internethez kapcsolás lehetséges, de fölkészültséget igényel, csak akkor kezdjünk hozzá, ha tudjuk, mit csinálunk, értjük a Roco vonatkozó leírását , és egyébként a Z21-ünk már működik!
  5. Illesszük a router kis tápegységének kimenetét a routerbe és dugjuk be egy kapcsolható elosztóba a routert!
  6. A Z21 nagy tápegységét is illesszük a Z21-hez, és dugjuk az elosztóba! Kapcsoljuk be az elosztót!
  7. Ha mindent jól csináltunk, a Z21 elején a LED kéken világít. Kapcsolhatjuk a kézivezérlőnket vagy az okostelefonunkat a Z21 App-pal, és fölhelyezhetjük az első vonatunkat. Indulhat a játék!

A csatlakozók feladatai

Balról jobbra a csatlakozók feladatai a következők:

A programozóvágány, a fővonal kimeneteiről és a Z21 tápbemenetéről pedig már volt szó.

A szoftver letöltéséről, a csatlakozásról és az alapbeállításokról egy következő cikkben fogok írni.

Ha start szettet vettünk, vagy még máshol nem futott a mozdonyunk, nagy eséllyel a 03-as címen találjuk meg, arra a címre váltva, vagy az App-ban egy 3-as című mozdonyt kiválasztva a Steering parancs mögött (esetleg hozzáadva a Vehicles menüben) fogjuk tudni vezérelni.

Jó játékot, és ne felejtsd el megnézni a videót!

A gyakorlati videó

Kategóriák: DCC videó Z21

< Vissza a Modellvasút címlapra

Copyright Takács Bence és társai, 2005-2023. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!

Címlap Cikkek Mozdonyok Atlasz Modellvasút Linkek