sín benbe.hu

Címlap Cikkek RhB Albumok Mozdonyok Atlasz Modellvasút Linkek

-----------------

Keress a címkék között

Országok

KatalógusCímkefolyam
Magyarország
Dízelmozdonyok Dízel motorvonatok Villanymozdonyok Villamos motorvonatok Iparvasutak Kisvasutak Közösségi közlekedés
AusztriaCímkefolyam - osztrák képek
SvájcCímkefolyam - svájci képek
FinnországCímkefolyam - finn képek
NémetországCímkefolyam - németországi képek
UkrajnaCímkefolyam - ukrajnai képek
SzlovákiaCímkefolyam - szlovákiai képek
CsehországCímkefolyam - csehországi képek
AlbániaCímkefolyam - albániai képek
SzerbiaCímkefolyam - szerbiai képek
MontenegroCímkefolyam - montenegrói képek
Románia és ErdélyCímkefolyam - romániai és erdélyi képek
OroszországCímkefolyam - oroszországi képek
Bosznia-Hercegovina,
Horvátország
és Szlovénia
Címkefolyam - bosnyák képek
Címkefolyam - horvát képek
Címkefolyam - szlovén képek
Európa további országai
Minden külföldi fotó
Nem vasúti képeimCímkefolyam - fotóművészet

Albumok

Atlasz

Nyugat - Kelet - Észak

Vonalbemutatások

Címkék

Keresés Címkefolyam

Toolbox

Matek- és fizikatanítás

Napi képek


A 117 176 ring a havas erdőben, nem messze a hazai közforgalmú vasúthálózat legmagasabb pontjától (379 m tf.)

További friss képek

Kisvasút
Közösségi közlekedés
Szlovákia
Dokumentumok

Új albumok

2009-2018

Covid vegyes 2.
Covid vegyes 2.
Vegyes képek kis- és nagyvasutakról a 2020-as évek elejéről.

Behavazott vonatok Pestszentlőrincen
FLIRT, KISS, V43, V63, Laminátka személyszállító- és tehervonatokkal a 100-as vonalon.

Triglav - Gőzmozdony
Kemencén

Üzembe állt a fölújított kisvasúti gőzös a Kemencei Erdei Múzeumvasúton.

COVID-vegyes
Sok volt az élet, így nem frissültek a napi galériák, így most egyben publikálok rengeteg különböző témájú vonatfotót. Remélem, lesz közöttük érdekes!

Gőzmozdonnyal a Garam völgyében
Hó, egy Nemes hölgy és remek fotóhelyek.

Régebbi albumok: 2009-2011
2007-2008 2005-2006

DCC jelzők telepítése és programozása

A DCC témájú cikksorozatom következő része a legutóbbi projektemről szól, a modellvasutam központi témáját jelentő állomásának a jelzőinek a telepítéséről és a Roco Z21 digitális parancsközponttal való meghajtásáról. Hamarosan készítek néhány alapfogalmakkal kapcsolatos cikket és videót is, de nem tudok mindig a telepítés időrendje szerint haladni, mivel most épp például a jelzőkkel készültem el, és azok működését és beállítását itt tudtam a legjobban videóra venni, amit így rögtön érdemesnek találtam a közzétételre is. A jövőben is vegyesen fogom az aktuális projektjeimet bemutatni és az alapoktól fölépíteni a DCC rendszert, így reményeim szerint a teljesen kezdők és a már DCC-vel foglalkozók számára is mindig lesz valami érdekes tartalom itt.

A valósághűségen kívül a jelzőim érdekesebbé és lassabbá is teszik a modellvasúton való közlekedést. A lassúság kulcsponti érvem a modellvasutazás, mint hobbi mellett, és még többször fogok róla beszélni; az alapelv az, hogy ha meg kell várni a jelzést, valósághű sebességgel közlekedünk, többen irányítjuk a modellvasutat, és a mozdonyvezetők csak a forgalmi szolgálattevő vagy a tolatásvezető utasítására mozdulhatnak meg, akkor kevesebb járművel, kisebb területen is érdekesebb vasútüzemet lehet bonyolítani, mivel egységnyi idő alatt több mindenre kell odafigyelni. Az én modellvasutam ezért is nyílt vonalvezetésű, nem pedig egy zárt hurok, és valós menetrend szerint közlekedő személyszállító vonatok közé kell a sokat tolató tehervonatokat bepasszírozni. Ez minden résztvevőnek komoly kihívás, és így egy remek stratégiai játék.

A Roco Z21 digitális vezérlésemmel nem volt különösen komoly kihívás a jelzők telepítése, mivel a mobilapp érintőképernyőjén rendkívül egyszerű a konfigurálás, és még CV-ket sem kell állítani hozzá. A nagyobb gond az volt, hogy kétszer kellett mindezt megcsinálnom, mert először a régi Fuggerth fényjelzőimmel próbálkoztam, amik TT feliratú csomagolásban érkeztek, de igaziból H0-sak voltak, és mivel kellett még néhány jelzőt vásárolnom, és azokat méretarányosan a maxtrain.hu-ról szereztem be, gyorsan kiderült a turpisság. Ezért végül az összeset lecseréltem Maxtrainre, de így az öregítést (az éleket kiemelő bemosást, a fékpor rozsdaszínét és természetes rozsdásodást és annak lecsurgását) kétszer kellett megcsinálnom, de ez jó gyakorlás volt. Még bőven van mit gyakorolnom a témában, szóval ezt csöppet sem bántam.

A vezérléshez Digitools DigiSignal-X4 jelződekódereket használtam, ABC fékezési mód nélkül, mivel a kézi mozdonyvezetés a célom. A fölhasznált eszközök architektúrájának vázlata a következő:

Jelzők vezérlése Z21 rendszerben Digitools DigiSignal dekóderrel, Roco DetectorX16 foglaltságérzékelővel és JMRI automatizációval

A JMRI automatizáció egyetlen dolgot csinál nálam, a meghaladott bejárati és kijárati jelzőket továbbhaladást tiltó állásúra állítja. A JMRI-ról majd később külön cikkben fogok írni, többek között az ezt az automatizációt lehetővé tevő JMRI Panel Pro részről és a dekóderprogramozást segítő JMRI Decoder Pro részről is. A jelzők bármilyen továbbhaladást engedélyező állásba állítása a rendelkező forgalmi szolgálattevő feladata a modellvasutamon. Ezeket, aki jobban szereti, természetesen a Train Controller programmal is megcsinálhatja.

A modellvasutamon elsősorban fényjelzők lesznek, ezek fajtái a következők lehetnek:

Önműködő térközjelző Főjelző Tolatásjelzővel egyesített főjelző Előjelző Ismétlőjelző Tolatásjelző Nem biztosított bejárati jelző
TérközjelzőFőjelzőTolatásjelzővel egyesített főjelzőElőjelzőIsmétlőjelzőTolatásjelzőNem biztosított bejárati jelző

Végig fehér csak annak az önműködő térközjelzőnek az árboca lehet, amely csak térközjelzői szerepet tölt be. Ha pályaelágazást, iparvágány-kiágazást, vagy útátjárót is fedező jelző egyben, akkor az árboca vörös-fehér kell legyen, és ilyenkor a Megállj! jelzést nem lehet meghaladni. A végig fehér árbocú jelző olyan sebességgel meghaladható, hogy a vonat bármely akadály előtt meg tudjon állni, így zavar esetén az egymást követő vonatok fölsorakozhatnak.

Jelzők és jelzési képeik a valóságban

Külön is meg tudod nézni az alakjelzőkről és a fényjelzőkről készült fotóimat (egyre bővülő darabszámban).

A gyakorlati videó

A telepítés minden részlete látható az alábbi YouTube videóban:

Kérlek kövesd a csatornámat , hogy a további modellvasúti és nagyvasúti videóimról is értesülj!

Kategóriák: DCC jelző videó Z21

< Vissza a Modellvasút címlapra

Copyright Takács Bence és társai, 2005-2023. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!

Címlap Cikkek Mozdonyok Atlasz Modellvasút Linkek