Hagyományos nézet Csak Prémium képek Az összes kép
Végh József: Stubaitalbahn
Az Innsbruckból a Stubai-patak völgyébe vezető, hajdan gőzmozdonyvontatású kisvasút ma villamosként működik, de ettől nem lesz kevésbé látványos. Ismét Tirolba utazunk.
![]() | |
Piros-beige fényezésü DÜWAG-villamos kapaszkodik Innsbruckból FulpmesbeFotó: Végh József Készítés ideje: 2008:04:09 15:00:20 Stubaitalbahn |
Az Innsbrucki közlekedési vállalat 1976-ban szerezte be ezeket a hattengelyes járműveket a németországi Hagenből, a városi és a mittelgebirgi vonalokon kerültek bevetésre. A járműveket volt Bielfeldi villamosok középrészeiből nyolc tengelyesre bővitették és 1983.-ban kerültek a Stubaitalbahn AG. kötelékébe. A hajtásról két 100kW-os egyánáramú villanymotor gondoskodik.
![]() | |
A nagyon jól eltalállt szintervü villamosok elég hosszan, egészen 2009. közepéig szolgálltak a Stubaitalbahn vonalánFotó: Végh József Készítés ideje: 2008:04:09 15:00:38 Stubaitalbahn |
Ezután Lengyelországba kerültek Łódź városába. A városi társaik pedig Aradon folytaják a városi munkát.
![]() | |
A komoly emelkedőn meglepően fürgén kapaszkodik fel a villamos, még őszi, csuszós körülmények között isFotó: Végh József Készítés ideje: 2008:04:09 15:00:53 Stubaitalbahn |
![]() | |
Fulpmesbe érkező villamos, háttérben már havas csúcsokkalFotó: Végh József Készítés ideje: 2008:04:09 15:40:34 Stubaitalbahn |
A 30 kilométer hosszú völgyet körülölelő hegyek közül a legmagasabb a 3505 méter magas Zuckerhütl. A Stubaital egyébként méltán híres vidék, itt található a már lassan eltünő gleccserek egyike, a Stubai-gleccser. A völgy télen rengeteg turistát vonz, főleg Lengyelországból és Oroszországból.
![]() | |
Tekintélyes, kifogástalan állapotban lévő DÜWAG villamos várja az Innsbruckba való ereszkedéstFotó: Végh József Készítés ideje: 2008:04:09 15:45:36 Stubaitalbahn |
Nagyon szerettem ezeket a kellemes formájú járműveket és bizony nehezen barátkozom az új jövevényekkel.
![]() | |
Háttérben a Karwendel masszivuma már a tél markában van, ami nem csoda, hiszen a hegység legmagasabb pontján a 2749 méter magas Birkkarspizen akár nyáron is lehet alapos hózápor, de a völgyben egyenlőre még tartja magát az őszi időFotó: Végh József Készítés ideje: 2008:04:09 15:00:05 Stubaitalbahn |
![]() | |
1990.-es évektől a DÜWAG járműveket a Bécsi Bombardier üzemben felujítottákFotó: Végh József Készítés ideje: 2008:04:09 15:06:38 Stubaitalbahn |
Ekkor új lámpatesteket, rugóerőtárolós rőgzítőféket és részben egy új, fehér fényezést kaptak (négy, a meglévő hét villamosból). Egyikőjük sorsa ekkor a leállítás lett, alkatrészbányaként fejezve be szép pályafutását.
![]() | |
1990.-es évektől a DÜWAG járműveket a Bécsi Bombardier üzemben felujítottákFotó: Végh József Készítés ideje: 2008:04:09 15:07:24 Stubaitalbahn |
![]() | |
A völgy központi településéből, a kicsivel több mint 4000 lakosú Fulpmesből induló „hagyományos“ nyolctengelyesFotó: Végh József Készítés ideje: 2008:04:09 15:40:43 Stubaitalbahn |
![]() | |
A 82-es pályaszámu villamos a Fulpmesi végállomásonFotó: Végh József Készítés ideje: 2008:04:09 15:45:20 Stubaitalbahn |
Az utasok többnyire Innsbruckba járó iskolások és turisták.
![]() | |
Egy fehér szerelvény a jellegtelen öszi környezetbenFotó: Végh József Készítés ideje: 2008:04:09 16:41:15 Stubaitalbahn |
![]() | |
Nagy távolságból fényképezett villamos MuttersnélFotó: Végh József Készítés ideje: 2008:06:23 18:42:45 Stubaitalbahn |
A vonat mögött egy külszíni bányát láthatunk, de sajnos már vasúton nem történik teherszállítás, holott eredetileg erre épült a vonal.
![]() | |
Itt látszik mekkora is a távolság köztem és a villamos között, alig jutott neki pár pixelnyi hely a képenFotó: Végh József Készítés ideje: 2008:06:23 18:42:51 Stubaitalbahn |
![]() | |
Egy kis sugarú ívben halad a villamos, ami az egész vonalvezetésre jellemző, de kell is, hisz itt a tengerszinttől már kb. 1000 méterre vagyunkFotó: Végh József Készítés ideje: 2008:06:23 18:43:00 Stubaitalbahn |
![]() | |
Fehér jármú a fulpmesi végállomásnálFotó: Végh József Készítés ideje: 2009:05:04 20:56:22 Stubaitalbahn |
Az állomásépület már lakóház, csak egy kis büfé és a pénztár emlékeztet az alagsorban az eredeti funkcióra.
![]() | |
Megfeleően szines háttér mellett bizony a fehér szinnel is jól mutat a villamos, de nekem a piros-beige kombináció ennek ellenére jobban tetszikFotó: Végh József Készítés ideje: 2009:05:04 20:56:29 Stubaitalbahn |
![]() | |
Profilból az STB-vonat a fulpmesi végállomásonFotó: Végh József Készítés ideje: 2009:05:04 20:56:42 Stubaitalbahn |
![]() | |
Háttérben fehér magaslatok, az itteni csúcsok bizony már 2000 méter felettiek, gyakran még nyár elején is havasakFotó: Végh József Készítés ideje: 2009:05:04 20:56:53 Stubaitalbahn |
![]() | |
Háttérben fehér magaslatok, az itteni csúcsok bizony már 2000 méter felettiek, gyakran még nyár elején is havasakFotó: Végh József Készítés ideje: 2009:05:04 20:57:16 Stubaitalbahn |
![]() | |
A völgyben lapuló, alig látszó épület is érdekes lehet a számunkra, hisz az ÖBB egyik vizierőműve lapul a föld alattFotó: Végh József Készítés ideje: 2009:05:04 21:13:18 Osztrák tájak |
Az ÖBB által felhasznállt energia 87,1%-a származik a környezetkímélő vízierőművekből, míg további 4,7% más öko-energiaforrásból.
![]() | |
A Stubai patakra épült kis erőmű igazán nem egy feltűnő építmény, a föld feletti méretei alapján nem is gondolnánk, hogy itt áramtermelés folyik, inkább hasonlít egyszerü trafóállomásraFotó: Végh József Készítés ideje: 2009:05:04 21:13:22 Osztrák tájak |
![]() | |
Egy 1988-as évjáratu Francis-turbinalapátFotó: Végh József Készítés ideje: 2009:05:04 21:19:49 Egyéb osztrák Ausztria |
A magas fordulatu (1000 fordulat/perc) turbinalapát kb. tiz év alatt kopik el (ez úgy 56500 üzemóra) a vízben lévő homoktól, ami elég szép eredmény, hisz másodpercenként 6500 liter viz folyik át a lapátok között.
![]() | |
Az erőmű tervrajzaFotó: Végh József Készítés ideje: 2009:05:04 21:23:00 Egyéb osztrák Ausztria |
A 7 méter átmérőjü furat merőlegesen a főldfelszinre vezet le egészen 180 méter mélységig. Természetesen a személyzet számára rendelkezésre áll egy lift, de akár lépcsőzéssel is legyőzhető a 180 méter.
![]() | |
A pálcával mutatott helyen, 180 méterrel a föld alatt járunk a turbinateremben.Fotó: Végh József Készítés ideje: 2009:05:04 21:23:11 Egyéb osztrák Ausztria |
![]() | |
Csörlő, amivel a turbina alkatrészeit lehet igény esetén felhozni a mélységből javításra.Fotó: Végh József Készítés ideje: 2009:05:04 22:15:33 Egyéb osztrák Ausztria |
![]() | |
Ez pedig a földalatti turbinaterem, ahol két magas fordulatú turbinát dolgoztat meg a kis patak vize. A kézilabdacsarnok méretü terem 180 méterrel található a felszín alatt!Fotó: Végh József Készítés ideje: 2009:05:04 22:28:49 Egyéb osztrák Ausztria |
![]() | |
Ha a lift megsérül, a lépcső járhatalan lesz, akkor még mindig kiáshatják magukat az itt dolgozók?Fotó: Végh József Készítés ideje: 2009:05:04 23:00:30 Egyéb osztrák Ausztria |
![]() | |
Turbinák a 180 bár viznyomás erejétől kitartóan termelik az államot, amit a közelben húzódó Brenner vasutvonalon használnak el a felkapaszkodő mozdonyok.Fotó: Végh József Készítés ideje: 2009:05:04 22:29:59 Egyéb osztrák Ausztria |
![]() | |
Egy kis vakuzással még az 1000-el pörgő alkatrészek is lefotózhatók, a képen a szénkefék láthatók.Fotó: Végh József Készítés ideje: 2009:05:04 22:34:32 Egyéb osztrák Ausztria |
![]() | |
A turbina teljesítmény adatai. Az 1981-es gyártású turbina teljesítménye 10560 kW, ami bizony nem sok. A két turbina együttes teljesítménye kb. 3, a Brenneren felfelé kapaszkodó mozdony energiaigényét fedezi, a többi energiát a lefelé visszatápláló mozdonyok adják. (nem elhanyagolandó mennyiség!)Fotó: Végh József Készítés ideje: 2009:05:04 22:42:28 Egyéb osztrák Ausztria |
![]() | |
Régi plakátokat is találtunk itt a föld alatti világban, ezen a vicces képen a lengén öltözött hölgy a földelés fontosságára hívja fel a figyelmet :)Fotó: Végh József Készítés ideje: 2009:05:04 22:39:20 Egyéb osztrák Ausztria |
![]() | |
Itt pedig a zajártalomtól óvja egy védőangyal a szorgalmas dolgozót.Fotó: Végh József Készítés ideje: 2009:05:04 22:47:32 Egyéb osztrák Ausztria |
![]() | |
A föld alatti turbinateremben a nagyobb , nehezebb dolgok mozgatására egy kis egyszerű, sínen mozgó kocsi szolgáltatja a segítséget.Fotó: Végh József Készítés ideje: 2009:05:04 22:45:24 Egyéb osztrák Ausztria |
![]() | |
Egy szűrőrendszeren keresztül itt zúdul le a 180 méteres mélységbe a víz egy 1,8 méter átmérőjű csövön, majd miután elvégezte dolgát, majdnem vízszintesen (minimális lejtéssel) egy szintén ilyen átmérőjű csövön távozik a hegy lábánál.Fotó: Végh József Készítés ideje: 2009:05:04 23:20:02 Osztrák tájak |
![]() | |
Az érkező víz a bal oldali ágon keresztül megy az erőműbe, a jobb oldali ágon a halak kapnak lehetőséget a vándorlásra.Fotó: Végh József Készítés ideje: 2009:05:04 23:21:00 Osztrák tájak |
![]() | |
Ez a halak medre, mi éppen alacsony vizállásnál jártunk erre, de nem kell megijedni, a hegyi patakok halfaunája othon érzi magát ilyen körülmények között.Fotó: Végh József Készítés ideje: 2009:05:04 23:22:36 Osztrák tájak |
![]() | |
Ez pedig már az új villamos, a Bomardier alacsonypadlós járműve 56 ülőhellyel és 103 állóhellyel.Fotó: Végh József Készítés ideje: 2009:05:05 01:22:10 Stubaitalbahn |
![]() | |
Nem rondák ezek sem, sőt 27,6 méteres hosszukkal nem is kicsik, azt is meg kell vallani, hogy kényelmesek és praktikusak, de mégis, valahogy a régi érdekesebb voltFotó: Végh József Készítés ideje: 2009:05:05 01:22:55 Stubaitalbahn |
![]() | |
Legalább a szinét jól eltalálták, fehérben nem mutatna valami jólFotó: Végh József Készítés ideje: 2009:05:05 01:23:17 Stubaitalbahn |
![]() | |
Ez pedig a belső, járható akár kerekesszékkel is, babakocsival sem kell küzdeni, biciklit is könnyű betolni, csak hangulata nincs valami sok…Fotó: Végh József Készítés ideje: 2009:05:05 01:31:49 Stubaitalbahn |
![]() | |
Ez pedig a vezető birodalma. Mint munkahely, bizonyára jobb mint az öreg járművek vezetőállása voltFotó: Végh József Készítés ideje: 2009:05:05 01:32:05 Stubaitalbahn |
![]() | |
A vasútvonal vezetésére végig jellemzőek a kis sugarú ívek és a komoly emelkedők. A kis fehér tábla a harmincassal a pályasebességre utal.Fotó: Végh József Készítés ideje: 2010:02:05 03:43:54 Stubaitalbahn |
![]() | |
A Mühlgraben Viadukt a maga 109 méteres hosszával és három kilóméterrel arrébb lévő Kreither Viadukt( 110m) a legnagyobb völgyhidak a vonalonFotó: Végh József Készítés ideje: 2010:02:05 03:46:31 Stubaitalbahn |
![]() | |
A vonal vezetése szépen végigkövethető turista utakon is,bár ezek az utak nem mindig biztosítanak rálátást a sínekre,de a látványosabb helyekhez elvezetnek. Egy turistatérkép mindenesetre ajánlott a környékhez!Fotó: Végh József Készítés ideje: 2010:02:05 03:41:46 Osztrák tájak |
![]() | |
A Bombardier villamos a Mutteri alagútból kiérve áthalad a Mühlgraben viadukton.Fotó: Végh József Készítés ideje: 2010:02:05 04:01:02 Stubaitalbahn hegyi vasút |
![]() | |
A völgyhíd egy más nézőpontból. Alul jól látszik a patakon áthaladó és a vonalat kísérő turistaút gyaloghídjaFotó: Végh József Készítés ideje: 2010:02:05 04:07:10 Stubaitalbahn hegyi vasút |
![]() | |
Az alagútból kibukkanó villamos, egy kis sugarú ívben hamarosan ráfordul a Mühlgraben ViaduktraFotó: Végh József Készítés ideje: 2010:02:05 04:30:33 Stubaitalbahn |
![]() | |
A völgyhíd az alagút kijáratától fotózva. Sajnos a fényviszonyok kezdtek kritikussá válniFotó: Végh József Készítés ideje: 2010:02:05 04:30:46 Stubaitalbahn |
![]() | |
Villamos az íves MühlgrabenviaduktonFotó: Végh József Készítés ideje: 2010:02:05 04:36:47 Stubaitalbahn |
![]() | |
Áthaladt a szerelvény a gyalogúton, majd eltűnt a Mutteri alagútban, majd a túloldalon a Nockhofweg megállóhely következikFotó: Végh József Készítés ideje: 2010:02:05 04:36:56 Stubaitalbahn |
![]() | |
Villamos érkezik a Nockhofweg megállóhelyreFotó: Végh József Készítés ideje: 2010:02:05 04:58:45 Stubaitalbahn |
Köszönöm a figyelmet!
![]() | |
Villamos érkezik a Nockhofweg megállóhelyreFotó: Végh József Készítés ideje: 2010:02:05 04:58:47 Stubaitalbahn |
Copyright Takács Bence és társai, 2005-2025. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!