sín benbe.hu

Címlap Albumok

-----------------



Végh József: Stubaitalbahn

Az Innsbruckból a Stubai-patak völgyébe vezető, hajdan gőzmozdonyvontatású kisvasút ma villamosként működik, de ettől nem lesz kevésbé látványos. Ismét Tirolba utazunk.

Piros-beige fényezésü  DÜWA fotó

Piros-beige fényezésü DÜWAG-villamos kapaszkodik Innsbruckból Fulpmesbe

Az Innsbrucki közlekedési vállalat 1976-ban szerezte be ezeket a hattengelyes járműveket a németországi Hagenből, a városi és a mittelgebirgi vonalokon kerültek bevetésre. A járműveket volt Bielfeldi villamosok középrészeiből nyolc tengelyesre bővitették és 1983.-ban kerültek a Stubaitalbahn AG. kötelékébe. A hajtásról két 100kW-os egyánáramú villanymotor gondoskodik.

A nagyon jól eltalállt szin fotó

A nagyon jól eltalállt szintervü villamosok elég hosszan, egészen 2009. közepéig szolgálltak a Stubaitalbahn vonalán

Ezután Lengyelországba kerültek Łódź városába. A városi társaik pedig Aradon folytaják a városi munkát.

A komoly emelkedőn meg fotó

A komoly emelkedőn meglepően fürgén kapaszkodik fel a villamos, még őszi, csuszós körülmények között is

(könyvjelző)

Fulpmesbe érkező villa fotó

Fulpmesbe érkező villamos, háttérben már havas csúcsokkal

(könyvjelző)

A 30 kilométer hosszú völgyet körülölelő hegyek közül a legmagasabb a 3505 méter magas Zuckerhütl. A Stubaital egyébként méltán híres vidék, itt található a már lassan eltünő gleccserek egyike, a Stubai-gleccser. A völgy télen rengeteg turistát vonz, főleg Lengyelországból és Oroszországból.

Tekintélyes,  kifogástalan  fotó

Tekintélyes, kifogástalan állapotban lévő DÜWAG villamos várja az Innsbruckba való ereszkedést

(könyvjelző)

Nagyon szerettem ezeket a kellemes formájú járműveket és bizony nehezen barátkozom az új jövevényekkel.

Háttérben a Karwendel massz fotó

Háttérben a Karwendel masszivuma már a tél markában van, ami nem csoda, hiszen a hegység legmagasabb pontján a 2749 méter magas Birkkarspizen akár nyáron is lehet alapos hózápor, de a völgyben egyenlőre még tartja magát az őszi idő

(könyvjelző)

1990.-es évektől a DÜW fotó

1990.-es évektől a DÜWAG járműveket a Bécsi Bombardier üzemben felujították

Ekkor új lámpatesteket, rugóerőtárolós rőgzítőféket és részben egy új, fehér fényezést kaptak (négy, a meglévő hét villamosból). Egyikőjük sorsa ekkor a leállítás lett, alkatrészbányaként fejezve be szép pályafutását.

1990.-es évektől a DÜW fotó

1990.-es évektől a DÜWAG járműveket a Bécsi Bombardier üzemben felujították

A völgy központi településé fotó

A völgy központi településéből, a kicsivel több mint 4000 lakosú Fulpmesből induló „hagyományos“ nyolctengelyes

A 82-es pályaszámu villamos fotó

A 82-es pályaszámu villamos a Fulpmesi végállomáson

(könyvjelző)

Az utasok többnyire Innsbruckba járó iskolások és turisták.

Egy fehér szerelvény a jell fotó

Egy fehér szerelvény a jellegtelen öszi környezetben

Nagy távolságból fényképeze fotó

Nagy távolságból fényképezett villamos Muttersnél

A vonat mögött egy külszíni bányát láthatunk, de sajnos már vasúton nem történik teherszállítás, holott eredetileg erre épült a vonal.

Itt látszik mekkora is a tá fotó

Itt látszik mekkora is a távolság köztem és a villamos között, alig jutott neki pár pixelnyi hely a képen

(könyvjelző)

Egy kis sugarú ívben halad  fotó

Egy kis sugarú ívben halad a villamos, ami az egész vonalvezetésre jellemző, de kell is, hisz itt a tengerszinttől már kb. 1000 méterre vagyunk

Fehér jármú a fulpmesi végá fotó

Fehér jármú a fulpmesi végállomásnál

(könyvjelző)

Az állomásépület már lakóház, csak egy kis büfé és a pénztár emlékeztet az alagsorban az eredeti funkcióra.

Megfeleően szines hátt fotó

Megfeleően szines háttér mellett bizony a fehér szinnel is jól mutat a villamos, de nekem a piros-beige kombináció ennek ellenére jobban tetszik

Profilból az STB-vonat  a f fotó

Profilból az STB-vonat a fulpmesi végállomáson

Háttérben fehér magaslatok, fotó

Háttérben fehér magaslatok, az itteni csúcsok bizony már 2000 méter felettiek, gyakran még nyár elején is havasak

Háttérben fehér magaslatok, fotó

Háttérben fehér magaslatok, az itteni csúcsok bizony már 2000 méter felettiek, gyakran még nyár elején is havasak

A völgyben lapuló,  alig lá fotó

A völgyben lapuló, alig látszó épület is érdekes lehet a számunkra, hisz az ÖBB egyik vizierőműve lapul a föld alatt

Az ÖBB által felhasznállt energia 87,1%-a származik a környezetkímélő vízierőművekből, míg további 4,7% más öko-energiaforrásból.

A Stubai patakra épült kis  fotó

A Stubai patakra épült kis erőmű igazán nem egy feltűnő építmény, a föld feletti méretei alapján nem is gondolnánk, hogy itt áramtermelés folyik, inkább hasonlít egyszerü trafóállomásra

Egy 1988-as évjáratu Franci fotó

Egy 1988-as évjáratu Francis-turbinalapát

A magas fordulatu (1000 fordulat/perc) turbinalapát kb. tiz év alatt kopik el (ez úgy 56500 üzemóra) a vízben lévő homoktól, ami elég szép eredmény, hisz másodpercenként 6500 liter viz folyik át a lapátok között.

Az erőmű tervrajz fotó

Az erőmű tervrajza

A 7 méter átmérőjü furat merőlegesen a főldfelszinre vezet le egészen 180 méter mélységig. Természetesen a személyzet számára rendelkezésre áll egy lift, de akár lépcsőzéssel is legyőzhető a 180 méter.

A pálcával mutatott helyen, fotó

A pálcával mutatott helyen, 180 méterrel a föld alatt járunk a turbinateremben.

Csörlő,  amivel a turb fotó

Csörlő, amivel a turbina alkatrészeit lehet igény esetén felhozni a mélységből javításra.

Ez pedig a földalatti turbi fotó

Ez pedig a földalatti turbinaterem, ahol két magas fordulatú turbinát dolgoztat meg a kis patak vize. A kézilabdacsarnok méretü terem 180 méterrel található a felszín alatt!

Ha a lift megsérül,  a lépc fotó

Ha a lift megsérül, a lépcső járhatalan lesz, akkor még mindig kiáshatják magukat az itt dolgozók?

Turbinák a 180 bár viznyomá fotó

Turbinák a 180 bár viznyomás erejétől kitartóan termelik az államot, amit a közelben húzódó Brenner vasutvonalon használnak el a felkapaszkodő mozdonyok.

Egy kis vakuzással még az 1 fotó

Egy kis vakuzással még az 1000-el pörgő alkatrészek is lefotózhatók, a képen a szénkefék láthatók.

A turbina teljesítmény adat fotó

A turbina teljesítmény adatai. Az 1981-es gyártású turbina teljesítménye 10560 kW, ami bizony nem sok. A két turbina együttes teljesítménye kb. 3, a Brenneren felfelé kapaszkodó mozdony energiaigényét fedezi, a többi energiát a lefelé visszatápláló mozdonyok adják. (nem elhanyagolandó mennyiség!)

Régi plakátokat is találtun fotó

Régi plakátokat is találtunk itt a föld alatti világban, ezen a vicces képen a lengén öltözött hölgy a földelés fontosságára hívja fel a figyelmet :)

Itt pedig a zajártalomtól ó fotó

Itt pedig a zajártalomtól óvja egy védőangyal a szorgalmas dolgozót.

A föld alatti turbinateremb fotó

A föld alatti turbinateremben a nagyobb , nehezebb dolgok mozgatására egy kis egyszerű, sínen mozgó kocsi szolgáltatja a segítséget.

Egy szűrőrendszer fotó

Egy szűrőrendszeren keresztül itt zúdul le a 180 méteres mélységbe a víz egy 1,8 méter átmérőjű csövön, majd miután elvégezte dolgát, majdnem vízszintesen (minimális lejtéssel) egy szintén ilyen átmérőjű csövön távozik a hegy lábánál.

Az érkező víz a bal ol fotó

Az érkező víz a bal oldali ágon keresztül megy az erőműbe, a jobb oldali ágon a halak kapnak lehetőséget a vándorlásra.

Ez a halak medre,  mi éppen fotó

Ez a halak medre, mi éppen alacsony vizállásnál jártunk erre, de nem kell megijedni, a hegyi patakok halfaunája othon érzi magát ilyen körülmények között.

(könyvjelző)

Ez pedig már az új villamos fotó

Ez pedig már az új villamos, a Bomardier alacsonypadlós járműve 56 ülőhellyel és 103 állóhellyel.

(könyvjelző)

Nem rondák ezek sem,  s! fotó

Nem rondák ezek sem, sőt 27,6 méteres hosszukkal nem is kicsik, azt is meg kell vallani, hogy kényelmesek és praktikusak, de mégis, valahogy a régi érdekesebb volt

Legalább a szinét jól eltal fotó

Legalább a szinét jól eltalálták, fehérben nem mutatna valami jól

Ez pedig a belső,  jár fotó

Ez pedig a belső, járható akár kerekesszékkel is, babakocsival sem kell küzdeni, biciklit is könnyű betolni, csak hangulata nincs valami sok…

Ez pedig a vezető biro fotó

Ez pedig a vezető birodalma. Mint munkahely, bizonyára jobb mint az öreg járművek vezetőállása volt

A vasútvonal vezetésére vég fotó

A vasútvonal vezetésére végig jellemzőek a kis sugarú ívek és a komoly emelkedők. A kis fehér tábla a harmincassal a pályasebességre utal.

A Mühlgraben Viadukt a maga fotó

A Mühlgraben Viadukt a maga 109 méteres hosszával és három kilóméterrel arrébb lévő Kreither Viadukt( 110m) a legnagyobb völgyhidak a vonalon

A vonal vezetése szépen vég fotó

A vonal vezetése szépen végigkövethető turista utakon is,bár ezek az utak nem mindig biztosítanak rálátást a sínekre,de a látványosabb helyekhez elvezetnek. Egy turistatérkép mindenesetre ajánlott a környékhez!

A Bombardier villamos a Mut fotó

A Bombardier villamos a Mutteri alagútból kiérve áthalad a Mühlgraben viadukton.

(könyvjelző)

A völgyhíd egy más néző fotó

A völgyhíd egy más nézőpontból. Alul jól látszik a patakon áthaladó és a vonalat kísérő turistaút gyaloghídja

(könyvjelző)

Az alagútból kibukkanó vill fotó

Az alagútból kibukkanó villamos, egy kis sugarú ívben hamarosan ráfordul a Mühlgraben Viaduktra

A völgyhíd az alagút kijára fotó

A völgyhíd az alagút kijáratától fotózva. Sajnos a fényviszonyok kezdtek kritikussá válni

(könyvjelző)

Villamos az íves Mühlgraben fotó

Villamos az íves Mühlgrabenviadukton

Áthaladt a szerelvény a gya fotó

Áthaladt a szerelvény a gyalogúton, majd eltűnt a Mutteri alagútban, majd a túloldalon a Nockhofweg megállóhely következik

Villamos érkezik a Nockhofw fotó

Villamos érkezik a Nockhofweg megállóhelyre

(könyvjelző)

Köszönöm a figyelmet!

Villamos érkezik a Nockhofw fotó

Villamos érkezik a Nockhofweg megállóhelyre

Copyright Takács Bence és társai, 2005-2025. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!

Címlap Cikkek Mozdonyok Atlasz Modellvasút Linkek