sín benbe.hu

Címlap Albumok

-----------------



Az RhB Stammstrecke

Bevezetés az RhB csodás tájaiba a Landquart-Chur-Thusis S-Bahn vonallal.

Lászlófi Károly fotó

Lászlófi Károly

(könyvjelző)

Este Karikával a Keleti pályaudvaron, a Wiener Walzer EuroNight mellett gyülekeztünk, hogy elinduljunk a tavaszi szünet nagy kalandjára, Svájcba, a Rhätische Bahn kisvasútra. A jegyek nálam voltak, fekvőkocsiba szóltak, és szerencsére nem mi szálltunk le először Sargansban, hanem volt egy osztrák barlangász, aki már Innsbruckban távozott, így a mi hajnali ébredésünk már senkinek nem okozott gondot.

SBB NPZ (Neue Pendelzug) el fotó

SBB NPZ (Neue Pendelzug) elővárosi motorvonat Sargans állomáson

Sargansból - hála a pénztáros tötymörgésének - nem sikerült az első churi vonattal elindulnunk, de az útitervünkben nem is számoltunk azzal, csak legfeljebb, mint esetleges ajándékkal. A lényeg, hogy megvoltak a jegyeink, és Svájcban voltunk! A háttérben álló, egyébként alacsonynak számító hegyek hósipkája azt ígérte, hogy különleges utazásban lesz részünk. És amikor Landquart előtt fölbukkant a bal oldalt az RhB davosi vonala, különös izgalom lett rajtunk úrrá. Mint ajándékbontáskor.

Az SBB Re 420 11113 egy zür fotó

Az SBB Re 420 11113 egy zürichi InterRegio vonattal Chur állomáson

(könyvjelző)

A mozdony az Re 4/4II-esek első gyártási szériájából való, amelyik még rövid kasztnis és egy áramszedős kivitelű volt. A háttérben a helyközi buszállomás vágányok fölé emelt csarnoka a peronokról közvetlenül odavezető lépcsőkkel.

Az RhB Be 4/4 514 pályaszám fotó

Az RhB Be 4/4 514 pályaszámú S-Bahn motorvonat 1714 pályaszámú vezérlőkocsija Chur állomás legkülső peronja mellett

(RhB Stammstrecke)

A bumfordi motorvonatok mindig úgy állnak, hogy a vezérlőkocsijuk néz Thusis felé. A vezérlőkocsik nem kapták meg az RhB mostanában szabványos négyszögletes lámpáit, és a sorozat selejtezéséig már nem is fogják. Hacsak úgy nem alakul, hogy mégis szükség lesz még a régi motorvonatok segítségére.

Az RhB Be 4/4 514 pályaszám fotó

Az RhB Be 4/4 514 pályaszámú S-Bahn motorvonat gyári táblája

Flug-u. Fahrzeugwerke A.G. Altenrhein (St. Gallen) Baujahr: 1971.

A fölszálló utasok csizmái azért megviselik a lépcsőnél a festést.

Az RhB Be 4/4 514 pályaszám fotó

Az RhB Be 4/4 514 pályaszámú S-Bahn motorvonata Churban, az S2-es Chur-Thusis járatként

(RhB Stammstrecke)

A Be 4/4-esek az RhB egyetlen központi ütköző-vonó készülékkel fölszerelt járművei. Az összes többi járművük középütközővel és annak két oldalán hagyományos, nagyvasúti lánctagos kapcsolóval van szerelve, bár az acélelemek mérete kisebb még a Bzmot vonókészülékénél is. Mondjuk itt kettő van belőle.

Az RhB Ge 4/4 fotó

Az RhB Ge 4/4II 629-es villanymozdonya Chur állomáson

(RhB Stammstrecke)

Egy Disentis/Mustér - Scuol-Tarasp RegioExpress vonattal érkezett.

Az RhB Ge 3/3 214-es és a G fotó

Az RhB Ge 3/3 214-es és a Gm 3/3 233-as tolatómozdonyok az új churi fűtőháznál

(könyvjelző) (RhB Stammstrecke)

A 214-es Chur és Landquart környékén dolgozik ott, ahol tud, ahol pedig nem, így a dízeles iparvágányokon, vagy amikor az Arosabahnra kell áttolni valamit, akkor a dízel segít. A 214-esen nem ég a V lámpácska, így most nem tolat éppen. A Chur és Landquart között félúton található Untervazban külön tartalék van.

Az RhB Ge 3/3 214-es és a G fotó

Az RhB Ge 3/3 214-es és a Gm 3/3 233-as tolatómozdonyok az új churi fűtőháznál

(RhB Stammstrecke)

A háttérben egy Gourmino étkezőkocsi látszik - ilyenek a hosszú Glacier-Expressekbe és néhány albulabahnos gyorsvonatba szoktak jutni.

Egy áramszedővel fölsz fotó

Egy áramszedővel fölszerelt RhB poggyászkocsi Churban

(RhB Stammstrecke)

A poggyász-szállítás a svájci vasúton a mai napig nagyon fontos szolgáltatás a hosszú távon utazó, tehát sokat fizető turistáknak, így az RhB is komolyan veszi. Az áramszedő hozzájárul a vonat fűtéséhez/légkondicionálásához, ha a mozdony fűtési tejesítménye elégtelen lenne. A háttérben látható mozdony fogja az éppen csak bejáró szerelvényt visszahúzni St. Moritzba, így megspórolják a körüljárást.

Az RhB Be 4/4 514 pályaszám fotó

Az RhB Be 4/4 514 pályaszámú S-Bahn motorvonat 1714 pályaszámú vezérlőkocsija Chur állomás legkülső peronja mellett

(RhB Stammstrecke)

Végül elég kényelmesen jött ki a churi tartózkodásunk, vettem péksütit is (de nem sokat, mivel kis híján szívrohamot kaptam a péksüti- és szendvicsáraktól), sőt, óvatosan két doboz sört is. És még így is egy csomó időnk volt az S-Bahn indulásáig.

Tejesbödönök kirakodása Rei fotó

Tejesbödönök kirakodása Reichenau-Tamins állomáson

(könyvjelző) (RhB Stammstrecke)

Aztán vártunk egy kicsit még, hátha az S-Bahnnál érdekesebb vonattal is utazhatunk az első fotóhelyre, és csakugyan: a Scuol-Tarasp - Chur - Disentis/Mustér RegioExpress vonatot a Berninabahn 100 éves évrodulójára fölmatricázott Ge 4/4 II-es vontatta, és Reichenau-Taminsban még azt is meg tudtuk figyelni, mennyire kis mennyiségű áru elszállítása is milyen fontos az RhB-nak, és még csak a tehervonatot sem kell a gyorsan romló árunak megvárnia.

Tejrakodás Reichenau-Tamins fotó

Tejrakodás Reichenau-Tamins állomáson

(RhB Stammstrecke)

Ugyan áll a kijárat és a vonat meneszthető is, a tejesbödönök kirakodásnak bele kell férnie a dologba. A láthatósági ruhás szakember talán a tartalék személyzetéhez tartozott, mindenesetre többet nem láttuk.

Vasaljak egy mellékvágányba fotó

Vasaljak egy mellékvágányban Reichenau-Taminsban

A fa és vasaljak Nyugat-Európában jobban túlélik a rekonstrukciókat, mint nálunk. Sok helyen előnyösebbek is, másrészt egy mellékvágányt minek fölújítani 160-ra?

Magánaljak a vegyvédelmi cs fotó

Magánaljak a vegyvédelmi csonkában Reichenau-Taminsban

Zúzottkőszállító Reich fotó

Zúzottkőszállító Reichenau-Taminsban

(RhB Stammstrecke)

Jól látható az egyik oldali vonókészülék és a légsűrítő működtetéséhez szükséges áramot biztosító átmenő kábel is. Az RhB-n a dozátorokat nem tudják a mozdony által termelt sűrített levegővel működtetni, mivel a járművek mind légűrfékesek.

Az RhB Ge 4/4 fotó

Az RhB Ge 4/4III 651 Glacier on Tour nagyteljesítményű, hegyipályás villanymozdonya Reichenau-Tamins állomáson

(RhB Stammstrecke)

Ezek a bivalyerős mozdonyok jóval nehezebbek is a korábbiaknál, így még az RhB-n is ki vannak tiltva bizonyos helyekről - az igen meredek Arosabahn például teljesen tilalmas nekik. A legtöbb példány főleg korábban elég ronda hirdetést viselt, a Glacier on Tour viszont szerintem a legszebb mozdony mind közül. Lesz még róla szikrázó napsütésben készült fotó is.

Az RhB Ge 4/4 fotó

Az RhB Ge 4/4III 651 Glacier on Tour nagyteljesítményű, hegyipályás villanymozdonya Reichenau-Tamins állomáson

(RhB Stammstrecke)

Emlékeztetőül: 1000 mm-es keskeny nyomközű vasútról van szó, ez a hosszúnak tűnő szerelvény pedig meg sem kottyan a 200 kN vonóerejű, 62 tonna tömegű mozdonynak (ez alig több, mint három és fél Mk48-as tömege).

Maszek éjjel-nappalo önjáró fotó

Maszek éjjel-nappalo önjáró síncsavarozógép

Reichenau fotó

Reichenau

Ez a szép vashíd vezet át a Rajna fölött - egészen pontosan ez az első Rajna-híd, innen is remekül rálátni az Elő-Rajna és a Hátsó-Rajna összefolyására. Amikor erről a környékről nézegettem képeket, akkor úgy tűnt, hogy ugyan vannak hegyek a háttérben, de nem túl sok, és a folyó szintjét alapvetően könnyen tudja a vasút követni, még korai, lapos szakaszában van a vonal. Hát, az RhB vonalait nagyon nehéz így szakaszokra bontani. A reichenaui állomás úgy neki van szorulva a sziklafalnak, hogy a Belgrád-Bar vonal egyes állomásai megirigyelhetik, a Hinterrheinbrücke után pedig azonnal vadul emelkedni kezd, hogy fölmásszon a flimsi földcsuszamlás által hátrahegyott törmelékhalomra. Tehát nem csak egyszerűen balra fordul a Hátsó-Rajna folyását követve.

Gyülekezik a PFT-csapat Rei fotó

Gyülekezik a PFT-csapat Reichenau-Taminsban

(könyvjelző)

Az RhB Be 4/4 511 pályaszám fotó

Az RhB Be 4/4 511 pályaszámú S-Bahn motorvonat egy S1-es járattal Rhäzünsbe menet halad át a reichenaui Hátsó-Rajna hídon

(RhB Stammstrecke)

Elgatyáztuk az időt a nézelődéssel, és még a menetrend és a forda olvasása sem ment gördülékenyen. Ez mondjuk egy S-Bahn félig elszalasztását okozta csak először, ami nem akkor gond, mondhatjuk, a vonat vége volt napos.

Az RhB Be 4/4 511 pályaszám fotó

Az RhB Be 4/4 511 pályaszámú S-Bahn motorvonat egy S1-es járattal Rhäzünsbe menet halad át a reichenaui Hátsó-Rajna hídon

(RhB Stammstrecke)

A háttérben látszódik a váltó, ahol elválik az Albulabahn (egyenesen) és a Surselvalinie (jobbra).

A Ge 6/6 fotó

A Ge 6/6II 702 a reichenaui Hátsó-Rajna hídon

(RhB Stammstrecke)

Hát erről lemaradni már komolyabb fájdalmat okozott. Eddigre ugyanis már sejtettük, hogy merre van a fotóhely, amire szükségünk volt.

A fotóhely lejárata fotó

A fotóhely lejárata

Van ugyanis egy príma kis fotóhely, ahol a Hinterrheinbrücke gyönyörűen láthaó reggel. Ez nagyon könnyen megtalálható: a peronról az aluljárón át a hegy felé kell kimenni és a kőbánya útján elindulni Thusis felé, majd kétszáz méter séta után lemászni ezen a kis, kiépített ösvényen, és voilá:

A Be 4/4 511-es S-Bahn Rhäz fotó

A Be 4/4 511-es S-Bahn Rhäzünsből Schiersbe tart a Hátsó-Rajna hídján Reichenau-Taminsnál

(könyvjelző) (RhB Stammstrecke)

Olyan szélesnek tűnik még a völgy, a folyó bőven meanderező szakaszában van, mégis, a kis motorvonat az elmúlt két percben ötven métert ereszkedett, és nem száguldott közben. Mondjuk két percet késett, igaz, ez csak most tűnt föl, hogy itthon válogattam a képeket.

A Be 4/4 511-es S-Bahn Rhäz fotó

A Be 4/4 511-es S-Bahn Rhäzünsből Schiersbe tart a Hátsó-Rajna hídján Reichenau-Taminsnál

(RhB Stammstrecke)

A jobb szélen, a fák között látható közúti híd viszont az Elő-Rajna fölött ível át. Balra hosszan a Vorderrhein völgye húzódik, annak szurdokában közlekednek a disentisi vonatok. A Hinterrhein a hátunk mögül folyik a kép közepe felé, azt nagyjából követve az Albulabahn kezdődik.

Az RhB Ge 4/4 fotó

Az RhB Ge 4/4II 628 egy Disentis/Mustér - Chur - Vereinatunnel - Scuol-Tarasp RegioExpress vonattal a Hátsó-Rajna hídján Reichenau-Taminsnál

(RhB Stammstrecke)

Az RhB Ge 4/4 fotó

Az RhB Ge 4/4II 628 egy Disentis/Mustér - Chur - Vereinatunnel - Scuol-Tarasp RegioExpress vonattal a Hátsó-Rajna hídján Reichenau-Taminsnál

(RhB Stammstrecke)

A RegioExpress két teheraut fotó

A RegioExpress két teherautó-cserefelépítményt hozott

(RhB Stammstrecke)

Miközben a fővonalakon napi több pár tehervonat közlekedik, ezeken is jópár személyszállító vonat is továbbít teherkocsikat. Minden árut az első lehetőséggel elvisznek, hiszen így a leggyorsabb, nem utolsó sorban plusz két teherkocsi a vonat végén gyakorlatilag nem kerül semmibe.

A Ge 4/4 fotó

A Ge 4/4III 647 Bündner Kantonalbank a reichenaui Hátsó-Rajna hídon

(RhB Stammstrecke)

Két perccel később pedig megérkezik a RegioExpress St. Moritzból.

A Ge 4/4 fotó

A Ge 4/4III 647 Bündner Kantonalbank a reichenaui Hátsó-Rajna hídon

(könyvjelző) (RhB Stammstrecke)

Két perccel később pedig megérkezik a RegioExpress St. Moritzból.

Ez a RE is egy áramszed! fotó

Ez a RE is egy áramszedős poggyászkocsival a végén érkezett

(RhB Stammstrecke)

Zúzottkőszállító kocsi fotó

Zúzottkőszállító kocsik Reichenau-Taminsban

(RhB Stammstrecke)

Első körben ennyit fotóztunk a Rajna-hídon.

Zúzottkőszállító kocsi fotó

Zúzottkőszállító kocsik Reichenau-Taminsban

(RhB Stammstrecke)

Törpe tolatásjelző Rei fotó

Törpe tolatásjelző Reichenau-Taminsban

Reichenau-Tamins felvételi  fotó

Reichenau-Tamins felvételi épülete

(könyvjelző) (RhB Stammstrecke)

Új, modern, tájbaillő, és kihasználatlan: a büfé szezonon kívül nem működött, személyzet pedig már nem kell, hiszen az egész, a hágóktól errefelé eső hálózatot Landquartból távkezelik. A raktár előtt a Tm 2/2 119-es tolatómozdony áll.

A Be 4/4 515 Reichenau-Tami fotó

A Be 4/4 515 Reichenau-Taminsban

(RhB Stammstrecke)

A Tm 2/2 119 Reichenau-Tami fotó

A Tm 2/2 119 Reichenau-Taminsban

(RhB Stammstrecke)

A kis tartalékot normál tehervonatban viszik javításra - az üzemanyagtankra írják föl krétával a fuvar adatait.

A Tm 2/2 119 és a Be 4/4 51 fotó

A Tm 2/2 119 és a Be 4/4 514 Reichenau-Taminsban

(RhB Stammstrecke)

A Tm 2/2 119 és a Be 4/4 51 fotó

A Tm 2/2 119 és a Be 4/4 514 Reichenau-Taminsban

(RhB Stammstrecke)

A Be 4/4 514 Reichenau-Tami fotó

A Be 4/4 514 Reichenau-Taminsban

(RhB Stammstrecke)

Egy kicsit most ugrani fogunk a időben: Karikával mi a valóságban fölszálltunk egy disentisi RE-re, és az Oberlanderlinién fényképeztünk; itt az albumban viszont az estével és újra a Stammstreckével, vagyis az elővárosi vonallal folytatjuk.

A Be 4/4 514 és Tm 2/2 119  fotó

A Be 4/4 514 és Tm 2/2 119 Reichenau-Taminsban

(könyvjelző) (RhB Stammstrecke)

Egy kicsit most ugrani fogunk a időben: Karikával mi a valóságban fölszálltunk egy disentisi RE-re, és az Oberlanderlinién fényképeztünk; itt az albumban viszont az estével és újra a Stammstreckével, vagyis az elővárosi vonallal folytatjuk.

A Be 4/4 514 motorvonat 171 fotó

A Be 4/4 514 motorvonat 1714-es vezérlőkocsija Reichenau-Taminsban

(RhB Stammstrecke)

A Be 4/4 515 motorvonat 171 fotó

A Be 4/4 515 motorvonat 1715-ös vezérlőkocsija Reichenau-Taminsban

(RhB Stammstrecke)

Tm 2/2 119 a darabáru-raktá fotó

Tm 2/2 119 a darabáru-raktár előtt Reichenau-Taminsban

(RhB Stammstrecke)

SBB billenőszekrényes  fotó

SBB billenőszekrényes városközi motorvonat (ICN) Chur üzemi pályaudvarán

Az este úgy alakult, hogy Karcsival szétváltunk: én kiváltottam a csomagmegőrzőből az ő csomagját, ő pedig fölvette a szállásunk kulcsit Bergünben, amihez egy vonattal előttem kellett fölmennie. A szétválással viszont egy órával tovább fotózhattunk Disentisben (aminek az eredménye hamarosan fölkerül ide is), így az ügylet megérte.

Az ABe 8/12 3504  fotó

Az ABe 8/12 3504 Dario Cologna Arosába indul Chur Stadt állomáson

(könyvjelző) (RhB Chur-Arosa-Bahn)

Íme az Allegra! Churi kitérőm következtében sikerült valami fotószerűt készítenem az új motorvonatról, amelyik a churi állomás előtti térről Arosa felé indult. A közelebbi épület az eredeti felvételi épület (mármint, amit az ideiglenes fabodega után emelt a VSB), a háttérben a churi peronok tetejét is tartó új szárnnyal. Érdemes megfigyelni, hogy az Allegra is megerősítve közlekedik, igaz, most csak egy plusz poggyászkocsit húz, de gyakran egész sor személykocsi és egy pár teherkocsi van mögékötve, ami meg sem kottyan egy Allegrának a váltóáram alatti 2600 kW teljesítmény mellett, még a meredek arosai emelkedőben sem.

Az ABe 8/12 3504  fotó

Az ABe 8/12 3504 Dario Cologna Arosába indul Chur Stadt állomáson

(RhB Chur-Arosa-Bahn)

És egyesek szerint az Andrássy úti kerékpárút a veszélyes? Hát a vasúti űrszelvénytől tíz centire lévő kerékpársáv az mi?

Az SBB Ee 922 018-7 pályasz fotó

Az SBB Ee 922 018-7 pályaszámú kis Stadler tolatómozdony Chur állomáson

(könyvjelző)

Szépen, jórészt a napra állították a kéttengelyes kis izompacsirtát. 100 km/h sebességével, kétféle áramrendszert fogadni képes főáramkörével és 120 kN vonóerejével igazi ásza a személypályaudvari tolatásnak. A tervezett SBB Cargo változat last-mile dízelmotorral is föl lesz szerelve.

Az RhB Ge 3/3 214 Chur állo fotó

Az RhB Ge 3/3 214 Chur állomáson

(RhB Stammstrecke)

Újabb időugrás következik, hiszen miután mi ezen a napon lefeküdtünk aludni, másnap az Engadinban fényképeztünk, a most következő, a Stammstreckén készült képek pedig a svájci utunk utolsó napjáról származnak.

Az RhB Be 4/4 512 pályaszám fotó

Az RhB Be 4/4 512 pályaszámú S-Bahn motorvonata a 1712 pályaszámú vezérlőkocsival Rothenbrunnen és Rodels-Realta között halad a Schloss Ortensteinnél

(könyvjelző) (RhB Stammstrecke)

A vasút itt a Hátsó-Rajna gátján halad, ezt a földet az ártérből hasították le Gilliék. A háttérben Tumegl/Tomils hegyoldalba épült falva, a kép bal oldalán pedig egy kisebb őrtorony látható. Ilyen sűrűn telepítették az erődöket az akkori földesurak.

Az RhB Ge 4/4 fotó

Az RhB Ge 4/4III 644 Savognin Rothenbrunnen és Rodels-Realta között a Glacier-expresszel

(RhB Stammstrecke)

Ezen az utolsó nap kora délután készült képen szépen süti a nap a mozdony elejét is. Ez a gép különleges: hosszú ideje ez az első olyan Ge 4/4 III-as, amelyik nem visel semmilyen reklámmatricát, hanem az eredeti, piros színében fényképezhető. A háttérben szépen látszik a Rhäzüns és Rothenbrunnen közötti szurdok, az Isla Bella.

Az RhB Ge 4/4 fotó

Az RhB Ge 4/4III 644 Savognin Rothenbrunnen és Rodels-Realta között a Glacier-expresszel

(könyvjelző) (RhB Stammstrecke)

Ezen az utolsó nap kora délután készült képen szépen süti a nap a mozdony elejét is. Ez a gép különleges: hosszú ideje ez az első olyan Ge 4/4 III-as, amelyik nem visel semmilyen reklámmatricát, hanem az eredeti, piros színében fényképezhető. A háttérben szépen látszik a Rhäzüns és Rothenbrunnen közötti szurdok, az Isla Bella.

Az RhB Ge 4/4 fotó

Az RhB Ge 4/4III 644 Savognin Rothenbrunnen és Rodels-Realta között a Glacier-expresszel a Schloss Ortensteinnél

(könyvjelző) (RhB Stammstrecke)

A Gleccser egyedül az Albula-vonalon nem külön vonat, itt egy normál RegioExpresshez csatolva közlekedik Chur és St. Moritz között. Chur és Disentis/Mustér között már az RhB is külön szerelvényként továbbítja, ráadásul Churtól már közlekedik a második szerelvény is. Most jól láthatóan nincs szezon, kevés a kilátókocsi, és étkezőkocsi is csak egy van a szerelvényben, tehát a vonatot Disentisben nem bontják ketté a nehéz, fogaskerekű szakasz előtt. A téli és nyári főszezonban az Oberalppasson tehát 2*2, azaz négy Glacier-expressz kel át irányonként.

Utasok a Glacier-expresszen fotó

Utasok a Glacier-expresszen

Azért ez a rövid szerelvény nagyjából megtelik, de csak a hétvége közeledte miatt: Nagypéntek volt ugyanis. A héten addig csupa üres Gleccser-expresszeket fényképeztünk.

Ideje bontani egy Calandát fotó

Ideje bontani egy Calandát

A táskám jórészét a polár pulóverem és a kiszedhető bélésű télikabátom foglalta el, és nem hiába: a Berninahágón mindent föl kellett venni, de más napokon is hajnalban azért pulcsiban indultunk útnak a vasútállomás felé. Itt viszont az olvad hósipkák alatt a rövidujjú póló is elég melegnek bizonyult. A hátam mögött a Rajna túloldalán levő kőbányát a ezen a parton lévő osztályozóval összekötő futószalag látszik.

Az RhB Ge 4/4 fotó

Az RhB Ge 4/4III 641 pályaszámú, Coop reklámmatricás villanymozdonya Rodels-Realta és Rothenbrunnen között

(RhB Stammstrecke)

A Coop-mozdony ezekben a napokban albulás fordában járt, nagyon sokat fényképeztük, de azért annyire nem örültünk neki. Mondjuk egy Coop csereszekrényes vonattal azért jól nézett volna ki.

Az RhB Ge 4/4 fotó

Az RhB Ge 4/4III 641 pályaszámú, Coop reklámmatricás villanymozdonya Rodels-Realta és Rothenbrunnen között

(könyvjelző) (RhB Stammstrecke)

A Coop-mozdony ezekben a napokban albulás fordában járt, nagyon sokat fényképeztük, de azért annyire nem örültünk neki. Mondjuk egy Coop csereszekrényes vonattal azért jól nézett volna ki.

Az RhB Ge 4/4 fotó

Az RhB Ge 4/4III 641 pályaszámú, Coop reklámmatricás villanymozdonya Rodels-Realta és Rothenbrunnen között

(RhB Stammstrecke)

Az egyik RhB könyvben egy motorvonatot tökéletesen oldalról fotóztak le itt, de nekünk az a beállítás a várba belelógó villamos távvezeték miatt nem annyira tetszett.

A Be 4/4 512 pályaszámú S-B fotó

A Be 4/4 512 pályaszámú S-Bahn motorvonat Rodels-Realta és Rothenbrunnen között

(RhB Stammstrecke)

Akinek számít az ilyesmi, azoknak fölhívom a figyelmét, hogy a legjobb csajok a megfigyeléseink alapján a Stammstreckén és Ilanz környékén vonatoznak.

A Be 4/4 512 pályaszámú S-B fotó

A Be 4/4 512 pályaszámú S-Bahn motorvonat Rodels-Realta és Rothenbrunnen között a Schloss Ortensteinnél

(könyvjelző) (RhB Stammstrecke)

Akinek számít az ilyesmi, azoknak fölhívom a figyelmét, hogy a legjobb csajok a megfigyeléseink alapján a Stammstreckén és Ilanz környékén vonatoznak.

Egy Pelton-kerék Rothenbrun fotó

Egy Pelton-kerék Rothenbrunnennél

Üzemel itt egy vízerőmű, na nem a Hátsó-Rajnán, hanem a hegyoldalból lefolyó egyik patakot vezették be egy acélcsőbe, és annak a végén üzemel egy Pelton-turbinás erőmű.

Az útba épített iparvágány  fotó

Az útba épített iparvágány Rothenbrunnennél

Normál nyomközű iparvá fotó

Normál nyomközű iparvágány Rothenbrunnennél

Normál nyomközű iparvá fotó

Normál nyomközű iparvágány és az RhB vágányának keresztezése Rothenbrunnennél

Természetesen idáig már nem jut el a normál nyomközű sín, az Ems Werknél véget ér. Viszont az alállomás területén normál vágányok vannak, arról lehet átrakodni a keskeny nyomközű kocsikra.

Be 4/4 513 a 1713-as, új lá fotó

Be 4/4 513 a 1713-as, új lámpás vezérlőkocsival Rothenbrunnenben

(könyvjelző) (RhB Stammstrecke)

Látható, hogy az első vágány is peronos. Ez az egyetlen szögletes lámpájú S-Bahn vezérlőkocsi.

Villanymozdonyok a landquar fotó

Villanymozdonyok a landquarti fűtőházban

Utazásunkat akkor a landquarti fűtőházban fejeztük be, ahol körbevezettek minket és rengeteg fényképet készíthettünk, Nagypéntek ellenére is.

Villanymozdonyok a landquar fotó

Villanymozdonyok a landquarti fűtőházban

Villanymozdonyok a landquar fotó

Villanymozdonyok a landquarti fűtőházban

Jól látható a villamosított fordítókorong és a vágány leválasztható felsővezetéke.

A Ge 4/4 fotó

A Ge 4/4III 649 Lavin egyik állványa

A Ge 6/6 fotó

A Ge 6/6I 414-es RhB Krokodil vezetőállása

(könyvjelző)

A Ge 6/6 fotó

A Ge 6/6I 415-ös RhB Krokodil vezetőállása

Légfeszmérő a légűrfékhez.

Egy Stadler BDt alacsonypad fotó

Egy Stadler BDt alacsonypadlós NEVA (Neue Vereina) vezérlőkocsi egyik elektromos állványa

Az RhB Ge 6/6 fotó

Az RhB Ge 6/6II 703 St. Moritz Landquart fűtőházában

A fűtőházban most lehetőség adódott egy kicsit közelebbről ismegismerkedni a vonatokkal, amiket eddig főleg a tájban, messziről fotóztunk. Ez a Bo'Bo'Bo' tengelyelrendezésű, hattengelyes mozdony igazi monstrum: meglepő módon eredetileg nem a ma elsődleges tehervonati szolgálatra szerezték be őket, hanem a Glacier-express és más nehéz személyszállító vonatok továbbítása volt a feladatuk.

Az RhB Ge 4/4 fotó

Az RhB Ge 4/4III 649 Lavin hegyipályás nehéz villanymozdony a Holcim cementgyár festését viseli

Ma ezek az 1993. és 1999. között gyártott, 60 tonnás gépek vontatják a Glacier-expresszt az Albula-vonalon, de például a Bernina-expressz vontatását már átadták a még erősebb, kétáramrendszerű Allegra motorkocsiknak. Tehervonat élén Ge 4/4III-ast ritkán látni, így a Holcim cementgyár termékét ritkán vontatja hozzáillő reklámmal díszített mozdony.

Az RhB Ge 4/4 fotó

Az RhB Ge 4/4II 629 Tiefencastel a landquarti fűtőházban

Ma ezekből a négytengelyes, tirisztoros vezérlésű mozdonyokból rendelkezik a Rhätische Bahn a legtöbbel, így természetesen ezt is lehet a legtöbbször fényképezni - pláne, hogy a korszerű Ge 4/4III-asok közül 3-4 darab mindig a Vereina-bázisalagútban és környékén rejtőzik, a tradicionálisabb kinézetű Ge 4/4II-esek viszont szerencsére mindenhol előfordulnak. Járnak a Disentis/Mustér - Scuol-Tarasp RE vonatokkal, az engadini ingavonatokkal, tehervonatoznak az Albulabahnon és Ilanz felé, sőt, az Allegrák érkezése előtt az Arosabahn is a vadászterületeik közé tartozott.

Az RhB Ge 4/4 fotó

Az RhB Ge 4/4II 627 Reichenau-Tamins a landquarti fűtőházban

Ezek a gépek az utolsók, amik még részben zöld színnel álltak forgalomba az RhB vonalain, mint az Werner Brutzer kiváló felvételén is látszik. 621-es pályaszámtól fölfelé viszont kerek lámpával, de a mai piros színtervvel hagyták el a gyárat.

A Ge 6/6 fotó

A Ge 6/6II 704 Landquartban

Ez még egy eredeti kialakítású, kereklámpás mozdony, csak az 1998. évben fölszerelt új, egykarú áramszedő nem az igazi rajta. A 701-702 pályaszámú gépek még átjáróajtókkal lettek leszállítva, a 704 viszont már csak két vezetőállás-ablakkal és átjáróajtó nélkül érkezett, persze még zöld színben, 1965-ben. A két külső forgóváz és a hajtómotorok csereszabatosak a Ge 4/4I-eséivel, a gép tulajdonképpen annak hattengelyes változata. korább hattengelyes erőgép Ge 6/6I-eshez képest ugyan csak 30 kN-nal nagyobb a vonóereje, 1764 kW teljesítményének és marokcsapágyas meghajtásának köszönhetően viszont alkalmas volt akár 80 km/h sebességre is.

A frissen felújított Ge 6/6 fotó

A frissen felújított Ge 6/6II 707 Landquartban

A középen jól látható csuklószerkezet nem teljes csukló, a két mozdonyfél vízszintesen nem tud elfordulni az ívekben, csak a függőleges beállást teszi könnyebbé.

A frissen felújított Ge 6/6 fotó

A frissen felújított Ge 6/6II 707 Landquartban

(könyvjelző)

A középen jól látható csuklószerkezet nem teljes csukló, a két mozdonyfél vízszintesen nem tud elfordulni az ívekben, csak a függőleges beállást teszi könnyebbé.

A felújított Ge 6/6 fotó

A felújított Ge 6/6II 701 Landquartban

A Ge 4/4 fotó

A Ge 4/4I 603 Landquartban

(könyvjelző)

Az RhB első modern, forgóvázas villanymozdony-sorozata közepes vonóerővel és nagy sebességgel rendelkezett. Bár nem úgy néz ki, ez a példány valójában 1943. augusztus 13. óta forgalomban van, csak nagyon jó karbantartást és főjavításokat kapott, többek között teljesen új vezetőfülkéket. Ottjártunkkor már csak öt mozdony volt egyben, azóta számuk négyre csökkent, ráadásul egyik sem közlekedett már, csak tartalékok voltak. A nyári menetrendben viszont még közlekedik 2-3 Ge 4/4I-es.

A Ge 4/4 fotó

A Ge 4/4I 602 Landquartban

A tervek szerint egyetlen Ge 4/4I-es marad meg, ezt egy németországi vasúti múzeumban állítják ki, nosztalgia-mozdony pedig egy sem marad.

A Ge 4/4 fotó

A Ge 4/4I 602 Landquartban

Egy Ge 4/4 fotó

Egy Ge 4/4I-es géptere

Mozdonyok a landquarti f fotó

Mozdonyok a landquarti fűtőházban

(könyvjelző)

Mozdonyok a landquarti f fotó

Mozdonyok a landquarti fűtőházban

Az RhB Ge 4/4 fotó

Az RhB Ge 4/4I 602 súlytáblázata

Az RhB Ge 4/4 fotó

Az RhB Ge 4/4I 602 vezetőfülkéje

(könyvjelző)

Az RhB Ge 4/4 fotó

Az RhB Ge 4/4I 602 vezetőfülkéje

Az RhB G 3/4 1 pályaszámú g fotó

Az RhB G 3/4 1 pályaszámú gőzmozdonya, a Landquart-Davos-Bahn első gőzgépe, a Rhätia

Az első gőzös gyönyörű állapotban leledzik, természetesen üzemképes és évi 1-2 különvonatot továbbít. Mivel elég gyenge és lassú gép, ez csak pár kéttengelyes kocsiból szokott állni.

Az RhB G 4/5 108 és G 4/5 1 fotó

Az RhB G 4/5 108 és G 4/5 107 Landquartban

(könyvjelző)

Ők a nagyobb mozdonyok, még a csuklós Mallett-gőzgépeknél is erősebbek voltak, de persze a villamosítással nem állhatták a versenyt. Ők - főleg, ha mindketten a vonat élén dolgoznak - már elég komoly nosztalgiavonatokat tudnak fölvontatni akár az Albulabahnra is.

Az RhB G 4/5 108 és G 4/5 1 fotó

Az RhB G 4/5 108 és G 4/5 107 Landquartban

A padló alatti kerékeszterg fotó

A padló alatti kerékeszterga Landquartban

Ez az egyetlen 1000 mm nyomközű ilyen berendezés Svájcban, emiatt sok kisvasútról hozzák ide talpmasszázsra a járműveket. A leggyakoribb megrendelőjük persze a Matterhorn-Gotthardbahn, akikkel Disentis/Mustér állomáson vágánykapcsolatuk is van. A háttérben a Ta 1/2 80 pályaszámú, akkumulátoros mozdony.

Az RhB Ge 4/4 fotó

Az RhB Ge 4/4I 602 Landquartban

Villanymozdonyok Landquartb fotó

Villanymozdonyok Landquartban

A Ge 4/4 fotó

A Ge 4/4I 602 és Ge 4/4I 603 Landquartban

Mintha csak a gépek aranykorában lennénk, pedig csak a sorozat maradványait vonták itt össze.

A Ge 6/6 fotó

A Ge 6/6II 707 és a Ge 6/6I 414 a landquarti fűtőházban

Az RhB egyik  fotó

Az RhB egyik Bébi-Krokodil-ja, Ge 6/6I 414 a landquarti fűtőházban

(könyvjelző)

A másik gép Samedanban állomásozik.

Az RhB egyik  fotó

Az RhB egyik Bébi-Krokodil-ja, Ge 6/6I 414 a landquarti fűtőházban

Az RhB egyik  fotó

Az RhB egyik Bébi-Krokodil-ja, Ge 6/6I 414 a landquarti fűtőházban

(könyvjelző)

A másik gép Samedanban állomásozik.

Az RhB egyik  fotó

Az RhB egyik Bébi-Krokodil-ja, Ge 6/6I 414 a landquarti fűtőházban

Az RhB Ge 4/4 fotó

Az RhB Ge 4/4II 628 a landquarti fordítókorong mellett

Az 1929-es gyártású Ge 6/6 fotó

Az 1929-es gyártású Ge 6/6I 414 gyári táblája

A négyrészes, egyáramrendsz fotó

A négyrészes, egyáramrendszerű, kisebb teljesítményű Allegrák leendő javítócsarnoka

A hamarosan érkező motorvonatokat az S-Bahn forgalomban kívánják használni, így a háromrészes változattól eltérően nem kell majd nekik hosszú szerelvényeket vontatniuk, megmászniuk a Bernina-hágót, és a teherforgalomban sem vesznek majd részt.

Egy háromrészes ABe 8/12  fotó

Egy háromrészes ABe 8/12 Allegra motorvonat érkezik a landquarti mosóba

(RhB Stammstrecke)

Természetesen saját lábán fog begurulni, majd az ajtó becsukódása és a feszültség lekapcsolása után megkezdődik az automatikus, zárt rendszerű mosás.

Egy háromrészes ABe 8/12  fotó

Egy háromrészes ABe 8/12 Allegra motorvonat érkezik a landquarti mosóba

(könyvjelző) (RhB Stammstrecke)

Sokat dob az Allegrák megjelenésén, hogy egy kicsit alakítottak a hagyományos FLIRT vezetőálláson és megkapta Graubünden kanton címerét is. Sajnos a Ge 4/4III-asokon nincsen címer.

A landquarti körfűt fotó

A landquarti körfűtőház előtt áll a Ge 4/4II 628 és a Ge 4/4II 629

(könyvjelző)

Köszönöm a szíves figyelmed! Remélem, tetszett ez a bevezető RhB-s album! Kérlek, látogass el az RhB-ról szóló cikkeim gyűjteményébe is! Valójában a svájci kaland még csak most kezdődik...

Copyright Takács Bence és társai, 2005-2025. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!

Címlap Cikkek Mozdonyok Atlasz Modellvasút Linkek