sín benbe.hu

Címlap Albumok

-----------------



Októberi körkép

A hosszúra nyúló októberi válogatás első része. Képek a Gyermekvasútról, sok-sok M44-es Bobóról, HÉV-ről, Szilikről és FLIRT-ekről.

V43 1015 a romos Budafok-Be fotó

V43 1015 a romos Budafok-Belváros megállóhelyen

(könyvjelző)

Kicsit rendhagyóra sikeredett az október hónap abban az értelemben, hogy rengeteg kép készült. Ezért ez még csak az első fele a gyűjteménynek...

Bartók Béla út fotó

Bartók Béla út

Az órarendem ugyanis olyan laza volt, hogy délutánonként kénytelen voltam fotózni menni, egyszerűen nem volt ugyanis annyi lecke, ami kitölthette volna azt a sok lyukat.

Nézem a kirakatot fotó

Nézem a kirakatot

Így könnyen összegyűlt még alapos válogatás után is több, mint 120 fotó az októberi körképhez - és akkor még nem számoltam azokat, amelyekből önálló album fog születni.

Piros motoros fotó

Piros motoros

(könyvjelző)

Korábban már volt 120 képes körkép a honlapon, de úgy gondolom, hogy annyi képet - különösen ilyen sok, szerteágazó témában - nagyon fárasztó megnézni és kevés olvasó venné rá a fáradtságot. Erősítsetek meg, hogy nektek is kényelmesebb, ha pár nap múlva egy másik albumban folytatom!

Tag a tükörben fotó

Tag a tükörben

De tájképnek is beillik. Érdemes így elrontani?

490 056 a ballagás napján a fotó

490 056 a ballagás napján a nosztalgiavonattal

Ez a kép még augusztusi és elég morcos voltam akkor: másnaposan is, de fölkullogtam Virágvölgybe, ahol a menetrend szerint a gőzmozdonyos nosztalgiavonat és a szintén gőzössel, az új 490 039-cel közlekedő ballagóvonat keresztezett volna. A keresztet lefújták, a ballagóvonatra dízelt tettek.

ABamot 2 Virágvölgyben fotó

ABamot 2 Virágvölgyben

(könyvjelző)

Később (hogy jóvátegyék a hibájukat) egy érdekes kétmozdonyos vonatozást csaptak, de akkor már nem voltam abban a hangulatban, hogy nyíltvonali fotóhelyet keressek, hazamentem. Remek hely lehetne a GyV, de nekem sajnos túl sok rossz emlékem van gyermekvasutas és vasútbarát életemből is onnan, nem tudom, mikor fogok rászokni, hogy fotózzam...

5341 009-8 Nagytétény állom fotó

5341 009-8 Nagytétény állomáson

Egyelőre tehát maradok a nagyvasútnál. Biztos gyakran gondoljátok, hogy Benbe mindig csak Bz-ket fényképez - vagy ha tesz egy kis kirándulást mondjuk a 11-esre, akkor is csak annyi a nyereség, hogy a Bz helyett néha Csörgő jön. Benbe biztos utálja a villanyokat!

5341 009-8 Nagytétény állom fotó

5341 009-8 Nagytétény állomáson

Most is, hiába a szép napos idő meg a tűzpiros hernyó, Benbe itt kiszúrja a szemünket egy komor, fekete-fehér képpel...

5341 013-0 Nagytétény állom fotó

5341 013-0 Nagytétény állomáson

Pedig igenis szeretem a villanyokat. Csak valahogy kiesnek a látókörömből. Végiglapozgatva a Katalógusban például a V43 new mozdonyokról készült képeket látható, hogy a fotók főleg a Fővárosban és környékén, a különböző összekötővasutakon és álomásokon készültek.

Nagytétény állomás látképe fotó

Nagytétény állomás látképe

(Kis kitérő: jól megfigyelhető a Déli Vasút állomásaira jellemző megoldás, miszerint a raktár a felvételi épülettel átellenes oldalon van. A MÁV megoldásával szemben, amikoris a raktárat az állomásépület mellé építik, ennek meg van az az előnye, hogy az egyébként is hátsóbb vágányokra érkező tehervonatokból az átmenővágányok zavarása nélkül lehet a kocsikat a raktárhoz, rakodóterülethez kiállítani, vagy onnan a hátós vágányok valamelyik formálódó vonatához hozzákapcsolni.)

V43 1232 Nagytétény-Diósd á fotó

V43 1232 Nagytétény-Diósd állomáson By kocsikból álló személyvonatával

(A közeli Nagytétény-Diósd már MÁV állomás, a raktár és a felvételi épület azonos oldalon vannak: így az állomás bővítésekor, új vágányok lefektetésekor nem kell a raktárat lebontani és nem kell az állomás mindkét oldalához utat sem vezetni.)

M44 419 a tolatós tehervona fotó

M44 419 a tolatós tehervonattal Nagytétény-Diósd állomás bejáratánál

A kitérő után folytatom. Ezúttal is Budapesten belül fotózgatom a villanyokat, erre főleg akkor kerül sor, ha csak pár órám vagy egy délutánom van fotózni, ilyenkor nyílván nem mehetek túl messzire. Ráadásul szeretem a budapesti vonalakat: könnyű érdekességekbe belefutni, de mivel én nem vagyok egy típusokat vagy hírértékű képeket hajszoló fotós, ezért nekem inkább az a sajátos hangulat tetszik, hogy itt még megmaradt valamennyi a régi idők pezsgéséből. Javaslom megnézni ezt a térképet és rajta a rengeteg iparvágányt, teherpályaudvart new! A budapesti vasút még ma is kicsit misztikus, könnyen meglepi a sokat látott embert is.

UDJ és ZIL teherautó fotó

UDJ és ZIL teherautó

(könyvjelző)

Például egy ilyen találkozás elég sokat ér.

Az UDJ és a tolatós tehervo fotó

Az UDJ és a tolatós tehervonat Nagytétény-Diósd állomáson

És ezen a képen megint nincs egyetlen villanymozdony sem.

Az UDJ Nagytétény-Diósd áll fotó

Az UDJ Nagytétény-Diósd állomáson

V63 014 Nagytétény-Diósd ál fotó

V63 014 Nagytétény-Diósd állomáson

Erre már befutott egy gigantos IC, a tolatós tehervonat pedig elhúzott az iparvágány felé, de ez nem az igazi, hiszen csak egy állomási kis egyszerű fotócska.

Mindjárt felszállok fotó

Mindjárt felszállok

Nagy kirándulásra viszont emlékeim szerint csak egyszer mentem villanyvonatos helyre, mikor Környe és Ororszlány new fotóztam a régi ingavonatokat, mielőtt eltűntek volna - de az is villamosított mellékvonal, nem fővonal.

V43 1177 Nagytétény-Diósd á fotó

V43 1177 Nagytétény-Diósd állomáson

Valahogy a mellékvonalak jobban vonzanak, romantikusabbak és talán jobban fotózhatóak is. Ez sem feltétlenül igaz persze, hiszen egy alföldi fővonal és egy alföldi mellékvonal között alig van különbség.

V43 1177 Nagytétény-Diósd l fotó

V43 1177 Nagytétény-Diósd leereszti áramszedőjét az M6-os autópálya építés alatt álló felüljárója előtt

Persze Bzmot-ozásaim célja mostanában egyáltalán nem úgy kerül kitalálásra, hogy a szempont csak az, hogy Bzmot legyen. Az újabb 12-es lista (természetesen vasútmegszüntetési lista) elég erős motivációt jelent számomra, hogy bizonyos vonalakat fölkeressek. A már föltöltött 45-ös, 87-es, valószínűleg megszűnő vonalakat bemutató album mellett ilyen céllal jártam Debrecenben is; az egy mellékes szerencse, hogy a fotózásom után nem sokkal kiderült, a létavértesi szárnyvonal mégis megmaradhat. Jártam Csenger felé is - az nem ihletett meg. Hamarosan feltöltöm a paksi vonalon készült képeimet is és több kirándulást is tervezek az Alföld sűrű mellékvonali hálózatába.

M44 419 visszatért az iparv fotó

M44 419 visszatért az iparvágányon tett látogatásáról Nagytétény-Diósdra, mellette V43 1080

(könyvjelző)

Persze Bzmot-ozásaim célja mostanában egyáltalán nem úgy kerül kitalálásra, hogy a szempont csak az, hogy Bzmot legyen. Az újabb 12-es lista (természetesen vasútmegszüntetési lista) elég erős motivációt jelent számomra, hogy bizonyos vonalakat fölkeressek. A már föltöltött 45-ös, 87-es, valószínűleg megszűnő vonalakat bemutató album mellett ilyen céllal jártam Debrecenben is; az egy mellékes szerencse, hogy a fotózásom után nem sokkal kiderült, a létavértesi szárnyvonal mégis megmaradhat. Jártam Csenger felé is - az nem ihletett meg. Hamarosan feltöltöm a paksi vonalon készült képeimet is és több kirándulást is tervezek az Alföld sűrű mellékvonali hálózatába.

Egy közelebbi kép M44 419-r fotó

Egy közelebbi kép M44 419-ről

Jelenleg minden szenvedélyem a múlandó vasút felé irányul - egyszerűen gyorsabban változnak körülöttem a dolgok, mint ahogy követni tudnám. Persze pihenésképp szívesen fordulok mégmúlandóbb dolgok, pillanatnyi fényviszonyok, ritka együttállások és életképek megörökítése felé.

Adatbázishiba fotó

Adatbázishiba

23-as kép sajnos nincs ebben a galériában, de nem tudom a soron következö képek sorszámát lecsökkenteni. A hibáért elnézést kérek.

V63 031 és M44 419 Nagytété fotó

V63 031 és M44 419 Nagytétény-Diósd állomáson

Mikor van egy szabad napom, akkor a térképet kezdem nézegetni, és mikor kitalálom, hogy hová induljak, mindig van valami célom. Nagyban beleszól ebbe a célba a menetrend és az időjárás is, de legfőképpen az, hogy milyen fotót szeretnék csinálni.

M44 419 kijár Nagytétény-Di fotó

M44 419 kijár Nagytétény-Diósdról

Talán ez a kép is mutatja, hogy általában szeretek a vonat közeléből fotózni - bár azért ez már túl közel van, de ezen a vonalszakaszon nincs sok lehetőség a fotós számára. Ez a másik bajom sok Budapest-környéki fővonallal (környéki alatt most a teljes elővárosi szakaszt értve): vagy rusnya helyeken megy, vagy bozót nő a vágánytól egy méterre, így nincs honnan fotózni, mert mindent kitakar a susnya. A 40a gyakorlatilag Érd-Felsőtől Pusztaszabolcsig egyetlen bozótfalban halad...

A VT-Transman MAN-gyártmány fotó

A VT-Transman MAN-gyártmányú busza a 113-as járaton

Ez egy tök spontán kép, semmi érdekesség, hacsak nem a porfelhő mögötte, ami már-már sivatagivá teszi a képet (bár a Bamako-ralin egy másmilyen kék busz indult).

Konténervonat fotó

Konténervonat

(könyvjelző)

Nagytétényből egy másik fővonal, a hegyeshalmi vonal budapesti szakasza felé indultam. Az első fotóm egy ilyen hangulatkép lett, és ez már sokkal jobban mutatja a fotózási szokásaimat, sokkal inkább árulkodik a stílusomról.

V43 1287 Kelenföld és Budaö fotó

V43 1287 Kelenföld és Budaörs között

(könyvjelző)

Máris itt egy olyan fővonali, villanymozdonyt ábrázoló kép, amire szerintem megéri büszkének lennem. Nekem legalábbis nagyon tetszik. Erőteljes az őszi fák hatása, a következő híd, és mögötte a város erdeje - hamisítatlan egyes vonali érzés.

V63 049 Kelenföld és Budaör fotó

V63 049 Kelenföld és Budaörs között

(könyvjelző)

Bár ezen a képen korántsem olyan jók a fények, mint az előzőn, a témája érdekes: a mozdony mögött a Német Vasút katonai kísérőkocsija látható, mögötte a konténerek mindegyikén a USAA - USA Army (érdekes módon nem US Army) feliratok és nagy <> matricák láthatóak. Meg se merem tippelni, mit vihettek.

TW6000-res kocsik találkája fotó

TW6000-res kocsik találkája a 3-as Gubacsi úti végállomásánál

Valahogy a fővonalakhoz hasonlóan vagyok a villamosokkal is: ha útba esnek, vagy valami eseménybe futok bele, akkor szívesen lefotózom őket, néha még előre megfontolt szándékkal is , de túl sok fantáziát nem látok bennük, nem töltenék órákat az utánuk rohangászással.

A 887-es MX kocsi fotó

A 887-es MX kocsi

Ezt a furcsa áramszedésű MX-est is azért fotóztam le, mert a HÉV mellett sétáltam egyébként is a Soroksári úti állomás felé, így útbaesett. Különben hiába a nagy vonatsűrűség, a HÉV csak a külső szakaszon érdekel (az egyvágányú része szép mellékvonalas), a belső viszont nem eléggé városias. Bár talán az út megérne egy misét.

A 889-es MX kocsi fotó

A 889-es MX kocsi

De erre jó ideig nem lesz időm, a megszűnő vasútvonalak, az eltűnő járművek és az időjárás, fények keltette pillanatok kergetése mellett nem jut időm villanyvonatok után rohangálni.

A 880-as MX kocsi fotó

A 880-as MX kocsi

Egy szóval úgy mondhatnám, hogy mindenkinek meg van a maga dilije, az enyém az erődben sétafikálás közbeni pirosvonat-fotózás és a drámai fekete-fehér képek készítése. Viszont amíg itt magyarázkodni próbáltam, az eddig meglévők mellé további remek villanyvonatos ötleteim támadtak, úgyhogy, bár nem szeretek könnyelmű ígéreteket tenni, lehet, hogy megpróbálkozom valami albumot készíteni villanyos témában is!

A 889-es MX kocsi fotó

A 889-es MX kocsi

(könyvjelző)

Igazi városi vasút!

HÉV a megállóban fotó

HÉV a megállóban

Sajnos ezen a vonalon nem viszik túlzásba sem a pályát, sem a megállókat.

Két klasszikus Bobó egy kép fotó

Két klasszikus Bobó egy képen

(könyvjelző)

Soroksári úton is csak délutáni unaloműzésből jártam, de talán nem volt hiábavaló. Budapest területén (sőt, egyáltalán!) két klasszikus Bobót látni egymás mellett szép élmény volt.

Két klasszikus Bobó egy kép fotó

Két klasszikus Bobó egy képen

(könyvjelző)

A főalak M44 032 mellett a Floyd igen dizájnos, bár sajnos munkanélküli fekete mozdonya.

Soroksári út rendező állomá fotó

Soroksári út rendező állomás (M44 418)

(könyvjelző)

A 150-es vonalon Soroksári út csak négy vágányos, kvázi megállóhely méretű (egy mesébe illően ronda vasbeton felüljáróval, amiben - nincs meglepetés - nem működik a lift), ott ágazik ki a rendezőpályaudvar. Feladata a Csepel-sziget üzemeinek érkező kocsik fogadása, rendezése, a sziget iparvágányainak kiszolgálása és az előrendezett feladások Ferencvárosba továbbítása volt. Ma is az, de a volumen - mint a képen látható - ma már jóval kisebb. Igaz, a fotó napja gyenge nap volt, ráadásul este, máskor azért még akad munkája a két tartaléknak.

40 44 003-4 és a Soroksári  fotó

40 44 003-4 és a Soroksári út rendezőpályaudvar

A fény egyre fogy, az állomás egyre kihaltabb.

M44 032 Soroksári út rendez fotó

M44 032 Soroksári út rendezőben

A klasszikus már indul is haza, csak a 419-es marad (meg a fekete Floyd), de ő is munka nélkül.

M44 032 Soroksári út rendez fotó

M44 032 Soroksári út rendezőben

Ahhoz képest, hogy hány éves, nagyon szép, világos, korommentes füstje van. Lehet, hogy jó ápolói vannak, és így hálálja meg a gondoskodást?

M44 032 Soroksári út rendez fotó

M44 032 Soroksári út rendezőben

Ezen a vágányon csatlakozik a rendező a vonalhoz. Ahhoz képest hogy egy európai fontosságú fővonal egy jelentős teherpályaudvaráról van szó, még a görögök is letagadnák.

M44 418 a Soroksári út rend fotó

M44 418 a Soroksári út rendezőben

A 032-es távozott, így, mivel nincs mozgás, az állomás nagyon kedves és érdeklődő személyzete szabadon engedett, hogy a Bobókat egészen közelről, veszélytelenül is körbefotózhassam.

M44 418 a Soroksári út rend fotó

M44 418 a Soroksári út rendezőben

Így néz ki ez a messziről aprónak, közelről órisáinak ható mozdony a sínek felől. Az ágyazatot ne keressétek...

40 44 003-4 és a Soroksári  fotó

40 44 003-4 és a Soroksári út rendezőpályaudvar

A fény egyre fogy, az állomás egyre kihaltabb.

40 44 003-4 és a Soroksári  fotó

40 44 003-4 és a Soroksári út rendezőpályaudvar

A Floyd kft. működése a vasútfotós számára néha követhetetlen, mivel a modern Taurusoktól és 185-ösöktől a román bérgépeken át a lepukkant és frissített Bobókig mindent használ, és egyiket sem saját festésében vagy matricázásában. Sok vonata közlekedik, de ez a Bobó, a Nagydácsia és a Sulzer éppen nem.

40 44 003-4 és a Soroksári  fotó

40 44 003-4 és a Soroksári út rendezőpályaudvar

Nagyon vagány egy gép.

40 44 003-4 és a Soroksári  fotó

40 44 003-4 és a Soroksári út rendezőpályaudvar

Ő éppenséggel iparvasúti mozdony volt, mielőtt ideállították volna.

Tartálykocsik fotó

Tartálykocsik

(könyvjelző)

Van már ilyen képem modern kocsikkal, most elkészítettem az igazi klasszikus, régi MÁV-kocsikkal is.

40 44 003-4 Soroksári út re fotó

40 44 003-4 Soroksári út rendezőállomáson

(könyvjelző)

Ezzel a meleg, naplementei képpel zárom az októberi körkép első részét, a következő részben (hamarosan) villanymozdonyokkal, repülőgépekkel és a fogaskerekűről készült fotókkal térek vissza. Köszönöm a figyelmed!

Copyright Takács Bence és társai, 2005-2025. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!

Címlap Cikkek Mozdonyok Atlasz Modellvasút Linkek