sín benbe.hu

Címlap Albumok

-----------------



Csillagtúra Dombóvár bázissal

Hová lehet menni? Kétmozdonyos tehervonatot fotóztunk Mórágynál, meglőttük a tolatós Púposával a 35-ösön Felsőmocsoládnál, csodás őszi képeket készítettünk Villány körül. Csak ennyi fért három napba.

Lezárt kocsik térnek honukb fotó

Lezárt kocsik térnek honukba az IC elején

A dombóvári leszállás után rögtön észrevettük, hogy az okosan továbbítani szándékozott kocsik hogyan adnak kora reggel a már eleve késő vonatnak újabb plusz három percet - hát, ilyenekből gyűlik össze az ezekből forduló miskolci IC-k harminc perce.

V63 008 Dombóváron fotó

V63 008 Dombóváron

A forgalmista türelmetlenül vár, én pedig ismét nem tudom, nem lehetne-e jobb feladatot találni egy hajnali IC-nél egy 3600 kW-os, hattengelyes gépszörnynek. A MÁV-Trakció kivégzését ebből a szempontból már nagyon várom.

V63 008 Dombóváron fotó

V63 008 Dombóváron

Nagy nehezen megtörténik az indulás, Garamvölgyi Ádámmal, akivel a háromnapos csillagtúrára érkeztünk elmehettünk megkeresni a vonatunkat és a pékséget.

M41 2150 Dombóváron fotó

M41 2150 Dombóváron

Ennek az első két kocsija a kecskeméti gyors, mi azzal megyünk az 50-es vonalra Mórágyig. Bár a Délkör-vonatok többszáz kilométert tesznek meg, ráadásul Dombóvártól végig százzal, csak a 41-es vonalon nagy a tötymörgés, a kényelem nem túl magas, csak amit egy Bhv és egy By kocsi nyújtani tud. Eközben az újszerűbb halberstadti kocsik Dombóvár-Kaposvár helyi személyvonatokban pörögnek majd.

Mágocs-Alsómocsolád fotó

Mágocs-Alsómocsolád

Elhaladunk néhány vasútfotós mellett Csikóstöttösnél, aztán Szalatnaknál a völgy fölött kanyargunk tovább. Mágocs-Alsómocsoládon kicsit korszerűsítették a berendezést, fényjelzőket telepítettek és alkalmassá tették egyemberes, egyszerűsített kiszolgálásra.

M41 2148 Máza-Szászváron fotó

M41 2148 Máza-Szászváron

Vonattal utazunk, így csillagtúránk célja inkább a szórakozás, mint a megszűnő mellékvonalak fotózása. Kell néha egy kis örömfotózás is, ezért a három nap célkitűzései közé igazán hangulatos helyek és az ősz színkavalkádjának megörökítése került be.

M41 2164 Mórágyon fotó

M41 2164 Mórágyon

A szállásunk Dombóváron volt, ami meghatározta a lehetőségeket is. Mivel az 50-es vonal szép ősszel, és hamarosan a mozdonyos vonatok helyére (a 81-eshez hasonlóan) motorvonatok kerülnek, itt is szerettünk volna fényképezni egy utolsót.

M41 2164 Mórágyon fotó

M41 2164 Mórágyon

A négykocsis vonat még kimondottan jól is nézett ki, csak kár, hogy a délelőtti, kevéssé kihasznált járat volt ez. Pár héttel korábban egy délutáni vonatra alig sikerült fölférnem Kaposváron.

M41 2164 Mórágyon fotó

M41 2164 Mórágyon

(könyvjelző) (Duna-Drávai Vasút, Dombóvár-Bátaszék vasútvonal)

A keresztek Máza-Szászváron vannak, ahhoz képest a volt mórágyi állomás környéke pont jó helyen van, hogy mindkét irány vonatai számára legyen elég idő fotóhelyet keresni.

M41 2148 Mórágyon fotó

M41 2148 Mórágyon

(könyvjelző) (Duna-Drávai Vasút, Dombóvár-Bátaszék vasútvonal)

Ezen a kis átereszes képen már látszik az ősz, és az is, hogy Mórágy kellemes, nyílt, dombos fotóhelyeket kínál. Ezen a képen csaltam egy kicsit a vágással, így nem tudni, milyen hosszú a vonat, de a következő fotóból kiderül...

M41 2148 Mórágyon fotó

M41 2148 Mórágyon

Ez a túra is amolyan végső kapaszkodás gyerekkorom vasútjába, az eltűnő vasútvonalak, de ezúttal főleg mozdonyok és kocsik látványába. A rozsdás tetejű kék Bhv-kat immár csörgős ingavonatokban is posta-Bhv-k váltják jövőre, az előző képeken felbukkant MÁV feliratú Csörgőtől még a könnyem is kibuggyant...

M41 2197 a mőcsényi alagútn fotó

M41 2197 a mőcsényi alagútnál

(könyvjelző) (Duna-Drávai Vasút, Dombóvár-Bátaszék vasútvonal)

Itt pedig már a MÁV-Trakció felirat és a rövid, két By-kocsiból álló gyorsvonat.

M41 2203 Mőcsény falu látké fotó

M41 2203 Mőcsény falu látképe előtt

(könyvjelző) (Duna-Drávai Vasút, Dombóvár-Bátaszék vasútvonal)

Átmásztunk a hegyen az alagút túloldalára, majd lefotóztuk a Dombóvárban napivizsgán átesett Bézék Bátaszékre tartó menetét. Az élen a Csörgő némi átalakítást hozott a terveinkbe, mivel a Bácsbokod-Bácsborsod állomásra tartó tehervonat Szergejét ment segélyezni.

M41 2197 a mőcsényi alagútn fotó

M41 2197 a mőcsényi alagútnál

Még egy kép, ami az előbb kimaradt... Szóval eredetileg a 154-es vonalon szerettünk volna fotózni délután, tehervonatot is, így Mőcsényben fölszálltunk a kecskeméti vonatra.

M41 2164 Mőcsényben fotó

M41 2164 Mőcsényben

Ismét a MÁV-os érkezik a hangulatos, ívben fekvő megállóba. A kicsit már túlirkált jegyünk okoz egy kis fejtörést, de aznap már ez az utolsó feladata.

Bzmot 420 Bátaszéken fotó

Bzmot 420 Bátaszéken

Mórágytól már nincs messze Bátaszék, hamarosan véget ér a dombos rész és kifutunk a Duna régi hordalékától lapos földre. Itt már csak az autópálya felüljárói kínálnának magaslati fotóhelyet, ha szép lenne a hátterük.

Bzmot 195 érkezik Sárbogárd fotó

Bzmot 195 érkezik Sárbogárdról Bátaszékre

Miközben a félpók vonatai összefutottak, kérdezősködtünk egy kicsit, és kiderült, hogy aznap már nem megy ki a 154-esre a répáért a Csörgő, inkább az itteni fás kocsikat és a Szekszárd felől érkező tolatós elegyét viszi föl Dombóvárra.

M41 2203 Bátaszéken fotó

M41 2203 Bátaszéken

Elsőre így néz ki a tolatós szerelvénye, de lesz ez még jobb.

Bátaszék állomás fotó

Bátaszék állomás

Nyugalom volt, betértünk a kettőig nyitva tartó, az állomás előtti bódéban üzemelő lacikonyhába egy kis kolbászt enni. Friss kenyeret és jó erős mustárt kaptunk hozzá, plusz forró teát. A mustár és a tea együtt már maró hatású volt, de föllélegeztünk és fölébredtünk tőle, ráadásul finom is volt.

Régi motorkocsi kiállítva B fotó

Régi motorkocsi kiállítva Bátaszéken

Nem csak Szentes, Bátaszék is igazi Frigyláda-támaszpont volt.

M41 2164 indul Bátaszékről fotó

M41 2164 indul Bátaszékről

Kaptunk egy kis gázfröccsöt is az igazi hatás kedvéért.

M41 2203 és 2150 Bátaszéken fotó

M41 2203 és 2150 Bátaszéken

Igazi forgalom volt, bár még mindig több a vágány, mint kellene. Hamarosan befut a tolatós teher is Szekszárd felől a Remot-Dácsiával, de mi azt már nem tudjuk megvárni. Sajnos a menetidő olyan pocsék a 46-oson, hogy az előbb érkezett Bzmot után az ebéd nem volt elég hosszú ahhoz, hogy ideérjen.

M62 151 Bátaszéken fotó

M62 151 Bátaszéken

(Duna-Drávai Vasút, Dombóvár-Bátaszék vasútvonal)

A segélygép lejárt róla, hogy megszerezze a bezárt fűtőházból a gázolajkocsit.

M41 2203 Bátaszéken fotó

M41 2203 Bátaszéken

(könyvjelző) (Duna-Drávai Vasút, Dombóvár-Bátaszék vasútvonal)

A segélygép lejárt róla, hogy megszerezze a bezárt futoházból a gázolajkocsit.

M41 2197 Mőcsény és Mórágy  fotó

M41 2197 Mőcsény és Mórágy között

Másodpercenként látszott, ahogy sötétedik az idő, a fényképezőgépem ISO-beállítására már rá sem mertem nézni.

M41 2203 és M62 151 Mórágy  fotó

M41 2203 és M62 151 Mórágy és Mőcsény között

(könyvjelző) (Duna-Drávai Vasút, Dombóvár-Bátaszék vasútvonal)

Nagy nehezen megérkezett a tehervonat, és szebb volt, mint reméltem. Mögötte a hegyen végre már beérett őszi színeket fotózhattam, gyönyörű az Eas-kocsik sorát picit megtörő tartályvagon, és két, régi, klasszikus dízelmozdonnyal vontatott vegyes tehervonatot fotózni olyan élmény volt, amit nem gondoltam, hogy még egyszer meg fogok tapasztalni.

M41 2203 és M62 151 Mórágy  fotó

M41 2203 és M62 151 Mórágy és Mőcsény között

A háttér színeinek nagyszerűségét csak kiemeli az előtér kellemes sárgásbarna füve.

M41 2203 és M62 151 Mórágy  fotó

M41 2203 és M62 151 Mórágy és Mőcsény között

(könyvjelző) (Duna-Drávai Vasút, Dombóvár-Bátaszék vasútvonal)

Elnézést a zajért, de nekem ez a kép most a csúcsok csúcsa. Van néhány előfogatos képem (ezek közül néhányat már közzé is tettem ujablak, de zömében nem tökéletesek, vagy nem Magyarországon készültek.

M41 2203 és M62 151 Mórágy  fotó

M41 2203 és M62 151 Mórágy és Mőcsény között

(könyvjelző) (Duna-Drávai Vasút, Dombóvár-Bátaszék vasútvonal)

A svenkelt befejezés elég jól sikerült, éles és jól komponált lett.

Az a hatvanas vajon melyik  fotó

Az a hatvanas vajon melyik vágányra tartozik?

A létezőre vagy a nem-létezőre?

Milyen hosszú ez a negyvene fotó

Milyen hosszú ez a negyvenes?

Mórágy ex-állomás felvételi fotó

Mórágy ex-állomás felvételi épülete

Jövőre már meg sem állnak a vonatok, pedig a település nincs messze. Igaz, a kevés utas inkább az állomásépület lakói közül kerül ki.

M41 2148 zoom-svenkelt képe fotó

M41 2148 zoom-svenkelt képen Mórágyon

(könyvjelző) (Duna-Drávai Vasút, Dombóvár-Bátaszék vasútvonal)

Inkább játék volt, mint valódi fotóötlet, de jól sikerült. Nagyon közel volt már napszállta, Máza-Szászvárra már a kék órában érkeztünk.

M41 2148 a kék-órában Máza- fotó

M41 2148 a kék-órában Máza-Szászváron

Annak, aki nem ismeri, a bluhour.com egy remek, magyar üzemeltetésű weblap a kékóráról ujablak. Érdemes lehet a fórumban nézelődni, informálódni is, ráadásul szerintem nagyon szívesen értékelik is a koraesti képeket.

M41 2203 a kék-órában Máza- fotó

M41 2203 a kék-órában Máza-Szászváron

(könyvjelző) (Duna-Drávai Vasút, Dombóvár-Bátaszék vasútvonal)

Eredeti tippünk szerint elvergődhetett volna Mágocs-Alsómocsoládig az elegy, de így, hogy a személyvonati keresztet megvárta, készülhetett róla egy újabb remek képünk. Úgy gondoltam, a kép szélébe beveszem a reflektorokat, különben nagyon egyhangú lett volna az ég.

M41 2148 éjjel Dombóváron fotó

M41 2148 éjjel Dombóváron

Rég leszállt az éj, de a vasútbarát nem pihen. A be-nem-utazott vasútvonalak számát csökkenteni igen sürgős, a vacsora viszont (és még én is ezt mondom) igencsak ráér.

M40 302 éjjel Dombóváron fotó

M40 302 éjjel Dombóváron

(Budapest-Pécsi vasút)

Nem életem első Remot-Púpos fotója, de a honlapra ez kerül föl először. Egy héttel a túra előtt Kaposváron már lőttem ilyet.

M40 302 és V43 3312 éjjel D fotó

M40 302 és V43 3312 éjjel Dombóváron

(könyvjelző)

Megint gyerekkorom köszön vissza. Amikor első, messzi vidékre vivő vasútbarát túrámra mentem 1996-ban édesapámmal, Gayer Márkkal, Cápival és Matyival Almamellékre, a nagyvasúton Dombóváron hosszan néztem egy körülbelül ugyanezen a helyen tolató Púpost (11 éves voltam!). Az még persze teljesen piros volt, igazi klasszikus.

Bzmot 419 Sásdon fotó

Bzmot 419 Sásdon

(könyvjelző)

Sokat várunk az IC-csatlakozásra, de megéri, végül sikerül olyan 50%-ot elérni az InterPici motorkocsiban, amelyik a 47-es vonalon Komlóra megy.

Bzmot 419 Komlón fotó

Bzmot 419 Komlón

A zsákvonal végállomásán még maradunk bőven, de a korábbi megállók is viszik az utasokat. Visszafelé sem üresen megyünk, de hétfőről lévén szó, nincs is nagy tömeg. Sajnos nem triviális, hogy hová is mehetnének vonattal. Pécs kocsival tíz perc, így inkább az IC-re ráhordás lehetne a megoldás. Ezt lehetne busszal is, de a olánoknak ez nem szokásuk. Inkább elviszik az utasokat Budapestig.

Bzmot 419 Komlón fotó

Bzmot 419 Komlón

TVG Sásdon fotó

TVG Sásdon

(könyvjelző)

Ádám igazi költői fényképet készített.

M41 2305 és 2148 Kaposváron fotó

M41 2305 és 2148 Kaposváron

(könyvjelző)

A sztrájk reggelén még munkára gyülekeztek a gépek. A Remot-Csörgő Fonyódra megy majd gyorsvonattal, a 2148-as Klasszik pedig talpmasszázsért folyamodik.

M40 301 Kaposvárott fotó

M40 301 Kaposvárott

(Duna-Drávai Vasút, Dombóvár-Gyékényes-Fiume vasútvonal)

Második napunkon a célpont a 35-ös vonal volt, annak a nem megszűnő, alsó szakasza. Később kiderült, a felső sem szűnik meg, de azért nem volt kár beutaznom, nagyszerű vasút, látványos tájakon át, amiket télen biztosan meg fogok hódítani.

M40 301 Kaposvárott fotó

M40 301 Kaposvárott

(könyvjelző) (Duna-Drávai Vasút, Dombóvár-Gyékényes-Fiume vasútvonal)

Ez a vonat nem csak tolatgat, hanem hamarosan elindul Kisbárapátiba, hogy az erdészeti rakodóhelyen kicserélje a rakott kocsikat üresekre.

M40 303 Kaposvárott fotó

M40 303 Kaposvárott

(Duna-Drávai Vasút, Dombóvár-Gyékényes-Fiume vasútvonal)

Közben a Csörgőkre ráállt a kaposvári állomási tartalék. Perceken belül a vonali tartalék is elindul Kisbárapátiba, ahogy a mi buszunk is Felsőmocsoládra, hogy megódítsuk a fotóhelyet, amit egy héttel korábban szemeltem ki. Elárulhatom: mikor odaértünk, Ádám is kénytelen volt elismerni a zsenimet.

M40 303 Kaposvárott fotó

M40 303 Kaposvárott

(Duna-Drávai Vasút, Dombóvár-Gyékényes-Fiume vasútvonal)

V43 1001 Kaposvárott fotó

V43 1001 Kaposvárott

(könyvjelző)

Azért ilyen is legyen, ha már itt voltunk.

Bmxtz 003 Kaposvárott fotó

Bmxtz 003 Kaposvárott

Megjön Samu, az ismét csak egy vonalon járó IC-motorvonat. Mióta nincs komoly kényszer a karbantartókon, ismét csak egy motorkocsi üzemképes a háromból...

M40 301 Kisbárapáti erdésze fotó

M40 301 Kisbárapáti erdészeti rakodó és Felsőmocsolád között

(könyvjelző) (Mocsolád-Siófoki HÉV)

A nyíltvonalból kiágazó farakodó nem sokkal Kisbárapáti után van, egy héttel korábban komoly PFT-munka zajlott a csonkavágányon, így nyílván komolyan gondolják a tolatós tehervonat fönntartását.

M40 301 Kisbárapáti erdésze fotó

M40 301 Kisbárapáti erdészeti rakodó és Felsőmocsolád között

(könyvjelző) (Mocsolád-Siófoki HÉV)

Ádám kicsit más szögben, ívben kapta el a vonatot, neki viszont nem olyan jelentős az erdő. Az előző képen jól látszik, hogy egy hangulatos, fák között kanyargó rész után ér ki a völgy fölötti, tágas mezőre a vasút.

M40 301 Kisbárapáti erdésze fotó

M40 301 Kisbárapáti erdészeti rakodó és Felsőmocsolád között

(Mocsolád-Siófoki HÉV)

Ha még egy perccel később jön ez a nagy vonat, akkor már az egész alja napos. Egyébként valószínűleg a Záhonyba távozó Púposok helyére érkező Remot-Dácsiának nem fog gondot okozni ez a néhány kocsi fa.

Hangulatkép a kiszélesedő v fotó

Hangulatkép a kiszélesedő völgy felé tartó tehervonatról

(Mocsolád-Siófoki HÉV)

Ehhez a vonalhoz a Dácsia talán jobban is illik, még ha új mozdony is, de az biztos, hogy Púpost fotózni ez a legnagyszerűbb hely ma a magyar vasúthálózaton.

Felsőmocsolád állomás fotó

Felsőmocsolád állomás

A vasút tesz még néhány kanyart a völgyoldal tetején egyensúlyozva, majd a közút mellé ér, és befut az állomásra, bőven a falutól délre. Az első balos ívhez azért elférne egy megálló, különösen most, hogy a vasút maradni látszik.

Bzmot 221 Felsőmocsolád áll fotó

Bzmot 221 Felsőmocsolád állomáson

(könyvjelző) (Siófok-Mocsoládi HÉV)

Felsőmocsoládon nincs szolgálat, mégis vannak itt forduló, szólóbézés betétjáratok. Ha megépülne az új megálló, ezeket érdemes lenne Kisbárapátiig közlekedtetni. A komlói vonalon fölszabaduló IP-nek tudok is egy remek helyet...

Bzmot 221 Felsőmocsolád áll fotó

Bzmot 221 Felsőmocsolád állomáson

M40 301 és Bzmot 221 Mernyé fotó

M40 301 és Bzmot 221 Mernyén

(Kaposvár-Mocsoládi HÉV)

Amíg keresztre vártunk, lefotózhattuk a félretett tehervonatot. Az állomás savanyú főnöke nem, de a forgalmista elárulta, hogy valószínűleg még a sztrájk előtt lejön a teher, így nyugodtan elfoglalhatjuk lesállásunkat.

M40 301 Mernyén fotó

M40 301 Mernyén

(Kaposvár-Mocsoládi HÉV)

Bzmot 221 Toponáron fotó

Bzmot 221 Toponáron

Toponáron leszálltunk, hogy a hamarosan ideérő tehervonatnak keressünk fotóhelyet. Úgy voltunk vele, hogy ha nincs jobb, a felvételi épület pont szép lesz.

Toponár fotó

Toponár

A megálló-rakodóhely HÉV III. osztályú épülete elől elkerült a peron, közelebb az útátjáróhoz. Az ugyanakkor még kérdés, hogy miért nem épült egy másik peron egy kilométerrel odébb, az egyetem hátsó kerítésének tövében? Persze, akkor lenne utas...

Toponár fotó

Toponár

(könyvjelző)

A megálló-rakodóhely HÉV III. osztályú épülete elől elkerült a peron, közelebb az útátjáróhoz. Az ugyanakkor még kérdés, hogy miért nem épült egy másik peron egy kilométerrel odébb, az egyetem hátsó kerítésének tövében? Persze, akkor lenne utas...

M40 301 Toponáron fotó

M40 301 Toponáron

(Kaposvár-Mocsoládi HÉV)

Itt már laposabb tájon megy a vasút, és sem itt, sem föntebb nem spórolt a Caterpillar-motoros Púpos a tempóval.

M40 301 Toponáron fotó

M40 301 Toponáron

(könyvjelző) (Kaposvár-Mocsoládi HÉV)

Ádám hamisítatlan őszi képet készített, én cifráztam egy kicsit az objektív-választásommal a képet, de így a legszebb fáról lemaradtam. Hiába, ekkor még csak koraősz volt, most, hogy írom ezt az albumot, az ország nagy részében a leveles szezonnak már vége is.

M40 301 Toponáron fotó

M40 301 Toponáron

(Kaposvár-Mocsoládi HÉV)

V43 3312 Kaposváron fotó

V43 3312 Kaposváron

Közben beütött a sztrájk, de a buszosok nem voltak eltökéltek errefelé, így helyijárattal gond nélkül eljutottunk a vasútállomásig.

A sztrájk fogjai fotó

A sztrájk fogjai

(könyvjelző) (Duna-Drávai Vasút, Dombóvár-Gyékényes-Fiume vasútvonal)

M40 301 ott áll, ahová fogadták 09:59-kor, M40 303 nagyon várja, hogy átrendezhesse a kocsikat, V43 1149 éppen nem jutott el fiumei/rijekai úticélú gabonavonatával a következő állomásig.

Bzmot 161 Kaposvárról Fonyó fotó

Bzmot 161 Kaposvárról Fonyódra indul

(könyvjelző)

A sztrájk után az első vonat, amelyik megszabadult, egy fonyódi személy volt, amit a helyi buszpályaudvart és a vasútállomást elválasztó fasorral fényképeztünk.

M40 303 Kaposvárott fotó

M40 303 Kaposvárott

(könyvjelző) (Duna-Drávai Vasút, Dombóvár-Gyékényes-Fiume vasútvonal)

Itt hosszas sírásba kezdtem Ádámnak arról, hogy mennyire nem szeretek állomáson fotózni, ami a (tulajdonképp remek) képeinket elnézve butaságnak tűnhet. Nekem mégsem az. Ugyanis engem nem a jó képek, hanem a természet szépségét kifejező jó képek érdekelnek.

V43 1166 Kaposvárott fotó

V43 1166 Kaposvárott

Ez ellentmondásos, mint minden, ami szubjektív, már csak azért is, mert én is fotóztam Ferencvárosban ujablak. Sőt, elég jó állomási fényképeim is vannak ujablak, de ezeket megnézve látható, hogy legtöbbször nem az állomás volt a célpont, hanem csak arra jártam, átszállás közben vagy csatlakozásra várva készültek.

V43 1166 Kaposvárott fotó

V43 1166 Kaposvárott

(könyvjelző)

Ez ellentmondásos, mint minden, ami szubjektív, már csak azért is, mert én is fotóztam Ferencvárosban ujablak. Sőt, elég jó állomási fényképeim is vannak ujablak, de ezeket megnézve látható, hogy legtöbbször nem az állomás volt a célpont, hanem csak arra jártam, átszállás közben vagy csatlakozásra várva készültek.

M41 2148 Kaposváron fotó

M41 2148 Kaposváron

Példának okáért ez a kép meglehetősen erőteljes hatású, különösen a Csörgő-rajongóknak, de az erejét szerintem nem a Bzmot-ok, vagy a teherkocsik adnák, különösen nem a Csörgő színét szinte utánzó épület szerencsétlen elhelyezése. Amiért ez a kép különleges, az a tökéletes felhőzet, és a harmóniába belekontárkodó, a piros túlsúlyát és a zöld hiányát jelentő civilizációval már nem vagyok megelégedve.

M40 301 és 303 Kaposváron fotó

M40 301 és 303 Kaposváron

(könyvjelző) (Duna-Drávai Vasút, Dombóvár-Gyékényes-Fiume vasútvonal)

Ez a kép azért jó lett. Különösen, hogy a Remot-Púposok hamarosan Záhonyban kamatoztathatják majd tovább tudásukat, ide pedig, valószínűleg Székesfehérvárról, Remot-Dácsiák érkeznek.

M40 301 kiszolgálni indul a fotó

M40 301 kiszolgálni indul a 36-os vonalra

(Duna-Drávai Vasút, Dombóvár-Gyékényes-Fiume vasútvonal)

Kampányban azért rengeteg a tolatnivaló Kaposvár állomáson, ez ráadásul időben egybeesik a gabonaszállítás egyik legforgalmasabb időszakával. Mivel Kaposváron jóval kevesebb vágány van, mint például Dombóváron, itt elkél a Púposok gyorsabb tolatást lehetővé tevő nagyobb tapadása. Dombóvár egyébként kihaltnak tűnik a kaposvári rengeteg feladattal összemérve.

M40 303 Kaposváron fotó

M40 303 Kaposváron

(Duna-Drávai Vasút, Dombóvár-Gyékényes-Fiume vasútvonal)

M40 303 Kaposváron fotó

M40 303 Kaposváron

(Duna-Drávai Vasút, Dombóvár-Gyékényes-Fiume vasútvonal)

A kerítés menti pár vágány elég periferiális, a váltók helyszíni kezelésűek, csak bonyolult módon, előre-hátra gurulásokkal tudott a Púpos bejutni oda.

M40 303 Kaposváron fotó

M40 303 Kaposváron

(Duna-Drávai Vasút, Dombóvár-Gyékényes-Fiume vasútvonal)

Színükben a tolatómozdonyhoz illeszkedő Tadgs gabonaszállító kocsikat vesz föl az állomási tartalék.

M40 303 Kaposváron fotó

M40 303 Kaposváron

(könyvjelző) (Duna-Drávai Vasút, Dombóvár-Gyékényes-Fiume vasútvonal)

Színükben a tolatómozdonyhoz illeszkedő Tadgs gabonaszállító kocsikat vesz föl az állomási tartalék.

Bzmot 164 és 185 Kaposváron fotó

Bzmot 164 és 185 Kaposváron

Azért a tolatás nyújtotta fotólehetőségek gyorsan kimerültek, a cukorgyári iparvágány pedig nagyon csúnya volt, így inkább letettünk róla. Izgalmasabbnak tűnt a 36-oson az első megálló, Kapostüskevár után egy TÜZÉP-telepen tüsténkedő Púpos, ezért vonatra szálltunk.

Bzmot 161 Fonóipari V. ipvk fotó

Bzmot 161 Fonóipari V. ipvk. (Kaposfüred) és Kapostüskevár között

A háttérben az iparvágány-kiágazást fedező jelző előjelzője látható. A Nap szinte zuhant lefelé, de a tehervonatnak egyelőre nem sok nyomát lehetett látni, eltekintve a telep felől érkező ütemes motorhörgéstől.

Aztán a fedezőjelző vörösre fotó

Aztán a fedezőjelző vörösre, így az előjelzője sárgára váltott...

M40 301 érkezik Kapostüskev fotó

M40 301 érkezik Kapostüskevárhoz

(Kaposvár-Fonyódi HÉV)

M40 301 érkezik Kapostüskev fotó

M40 301 érkezik Kapostüskevárhoz

(könyvjelző) (Kaposvár-Fonyódi HÉV)

Nem szeretem a sorozatfelvételt, de itt nagyon nyomtam neki, és sikerült is egy kellemes hatású, kicsit napos képet készítenem. A későőszi hangulat és a vicinális-érzés tökéletesen bennevan ebben az esti, nyugodt tehervonatos fotóban. Valószínűleg ez az utolsó fényképem ilyen szép helyeken Remot-Púposról, nem hiszem, hogy újra találkoznék velük, mielőtt Záhonyba kerülnek.

M40 225 Dombóvár fűtőházban fotó

M40 225 Dombóvár fűtőházban

(Budapest-Pécsi vasút)

Vannak a környéken még klasszik gépek, ez a példány néha előfordul kaposvári állomási tartalékként is, de legtöbbször Dombóváron dolgozik, ha van rá oka. Nekik szerintem még lesz egy évük talán, aztán nem a záhonyi kihelyezés hanem a lángvágó várja őket.

M40 225 este Dombóvár fűtőh fotó

M40 225 este Dombóvár fűtőházban

(könyvjelző) (Budapest-Pécsi vasút)

Az esti, a Konrádóban elköltött remek tésztavacsora és citromos Gösserek előtt ezúttal a fűtőházat barangoltuk be (előző este pedig a fura alakú templomot jártuk körbe).

M43 1108 este Dombóvár fűtő fotó

M43 1108 este Dombóvár fűtőházban

Íme a dögsor.

M43 1108 este Dombóvár fűtő fotó

M43 1108 este Dombóvár fűtőházban

(könyvjelző)

740 947-7 este Dombóvár fűt fotó

740 947-7 este Dombóvár fűtőházban

Ezúttal a Train Hungary helyett az Eurocomhoz érkeztek a zólyomi gépek.

M62 235 a hajnali kék órába fotó

M62 235 a hajnali kék órában Villányban

(könyvjelző) (Mohács-Pécsi Vasút)

Harmadik nap már nagyon ment a korán kelés, ezúttal a korai vonatok közül is a legelsővel, a pécsi személlyel indultunk el Dombóvárról, hogy a Horvátország, és Strizivojna-Vrpolje - Samacon át Bosznia felé kapcsolatot adó Pécs-Villány-Magyarbóly vasútvonalon fotózzunk egy jót.

M47 1210 a kék órában Villá fotó

M47 1210 a kék órában Villányban

(Mohács-Pécsi Vasút)

A mi vonatunk előfogata tehervonatozni érkezett, a magyarbólyi személy viszont csak egy pótkocsi, aminek a vonógépe unalmas perceiben az állomási tartalék feladatát is ellátja.

M47 1210 a kék órában Villá fotó

M47 1210 a kék órában Villányban

(Mohács-Pécsi Vasút)

M47 1210 Villányban fotó

M47 1210 Villányban

(könyvjelző) (Mohács-Pécsi Vasút)

Napkeltéig nem volt mit csinálnunk, ezért elengedtük a magyarbólyi személyt (ami közben vissza is érkezett, ez látható a képen), a hatkor nyitó boltot pedig megrohantuk és feltankoltunk vízzel és péksüteménnyel.

Bzmot 174 Villányban fotó

Bzmot 174 Villányban

Megérkezik Pécsről a következő motorvonat. Az első motor és a mellékje megy majd tovább Magyarbólyon át Pélmonostorba, a hátsó motor pedig Mohácsra.

Bzmot 174 Magyarbólyban fotó

Bzmot 174 Magyarbólyban

Májusban ezzel a vonattal utaztam Eszéken át a konjici vonalkifejtésekhez ujablak.

M62 235 Magyarbólyban a kil fotó

M62 235 Magyarbólyban a kilépő vonat ellenőrzésének befejezésére vár

Erről a vonatról szerettünk volna a határ felé nyílt vonali képet készíteni. Ez jogi problémát nem okoz, a határvonal messze van, addig még két falu közelében elszáguld a vonat.

Bzmot 171 Magyarbóly és Pél fotó

Bzmot 171 Magyarbóly és Pélmonostor között

Mivel még a személynek is el kellett mennie, volt időnk bőven. A jó fotóhely egy útátjárónál, egy villanypóznán volt, az odavezető séta azonban gyötrelmesre sikeredett.

Bzmot 174 Pélmonostor és Ma fotó

Bzmot 174 Pélmonostor és Magyarbóly között

Nem sokkal a bejárati jelző után ugyanis a vízelvezető árok roppant szennyezetté válik, egy trágyatelep üríti a lefolyóit és talán más hulladékát is oda (valószínűleg illegálisan, így a feljelentést megtettem), és a rózsaszínű, több hónapja rohadó vizes massza bűze gyakorlatilag elviselhetetlen.

M62 235 tehervonatával Pélm fotó

M62 235 tehervonatával Pélmonostor felé füstölög

(könyvjelző)

M62 235 tehervonatával Pélm fotó

M62 235 tehervonatával Pélmonostor felé füstölög

(könyvjelző)

M62 235 tehervonatával Pélm fotó

M62 235 tehervonatával Pélmonostor felé füstölög

A szénnel rakott vonat Zenicába tart, a feladó egy lengyel bánya. A sztrájk miatt egy csomó szerelvény föltorlódott, egész nap várható volt valami mozgás, fotóhely viszont nem volt túl sok, ezért inkább a több látványt, de terhesek helyett Bézéket ígérő Vokány mellett döntöttünk, mint délutáni program.

M62 057 érkezik Villány fel fotó

M62 057 érkezik Villány felől Magyarbólyba

(könyvjelző)

Az állomás másik végén beesik egy vegyes tehervonat is egy másik igás mozdonnyal.

M62 057 Magyarbólyban fotó

M62 057 Magyarbólyban

Aztán gépmenetben távozik Villányba, hogy újabb szenest hozzon le.

M62 057 Magyarbólyban fotó

M62 057 Magyarbólyban

Magyarbólyi utca fotó

Magyarbólyi utca

M47 1206 érkezik a személyv fotó

M47 1206 érkezik a személyvonattal Magyarbólyba

M47 1206 érkezik a személyv fotó

M47 1206 érkezik a személyvonattal Magyarbólyba

Száguldás a személyvonattal fotó

Száguldás a személyvonattal Villány felé

Száguldás a személyvonattal fotó

Száguldás a személyvonattal Villány felé

(könyvjelző)

Villányi elágazásnál járunk. A háttérben látható a mohácsi vonal magas töltése és rajta a túlméretes áteresz.

M62 057 Villányban fotó

M62 057 Villányban

(könyvjelző) (Mohács-Pécsi Vasút)

M47 1206 Villányban fotó

M47 1206 Villányban

(könyvjelző) (Mohács-Pécsi Vasút)

Már tartalék álláspontra is helyezkedett.

M41 2122 Villányban fotó

M41 2122 Villányban

Újabb Bézé-kígyót előfogatol Csörgő: ez a gép viszi majd Pécsig a Szarajevó-Budapest-Kassa InterCity-t.

Bzmot 172 és 162, valamint  fotó

Bzmot 172 és 162, valamint a Dráva IC Csörgője és egy tehervonat Villányban

M62 057 Vokány és Kistótfal fotó

M62 057 Vokány és Kistótfalu között

(Mohács-Pécsi Vasút)

Ez a gépmenet rossz helyen talált minket Vokánynál, tulajdonképpen a régi állomás meghosszabbítot megelőzővágányának kiágazásánál. Hogy a 750 méteres vonatok is elférjenek, a kitérőt csak a nagy vokányi íven túl tudták elhelyezni.

M62 235 a mohácsi tolatóssa fotó

M62 235 a mohácsi tolatóssal Vokányban

(Mohács-Pécsi Vasút)

Magyarbóly és Pélmonostor valószínűleg megtelt, így a Szergejek feladatuk végére értek. A Dácsia a másik villányi tartalékként tett egy kört Mohácsra.

M62 235 a mohácsi tolatóssa fotó

M62 235 a mohácsi tolatóssal Vokányban

(Mohács-Pécsi Vasút)

M41 2317 a Dráva IC-vel szá fotó

M41 2317 a Dráva IC-vel száguld át Vokányon

(könyvjelző) (Mohács-Pécsi Vasút)

Egy ilyen helyen jobban tetszett a fotózás, mnt mondjuk a magyarbólyi trágyadombnál.

M41 2317 a Dráva IC-vel szá fotó

M41 2317 a Dráva IC-vel száguld át Vokányon

(Mohács-Pécsi Vasút)

M41 2122 a Dráva IC-vel Vok fotó

M41 2122 a Dráva IC-vel Vokányban

A lefelé tartó vonatba a Boszniai Szerb Köztársaság Vasútja (ZRS), a fölfelébe pedig a Bosznia-Hercegovinai Föderáció Vasútja (ZFBH) adta a személykocsit a magyar GOSA mellé. Ajánlom figyelmetekbe boszniai albumunkat ujablak, amit Moór Ferenccel, Raffai Tamással és Székely Viktorral készítettünk közösen.

M41 2122 a Dráva IC-vel Vok fotó

M41 2122 a Dráva IC-vel Vokányban

(könyvjelző) (Mohács-Pécsi Vasút)

A lefelé tartó vonatba a Boszniai Szerb Köztársaság Vasútja (ZRS), a fölfelébe pedig a Bosznia-Hercegovinai Föderáció Vasútja (ZFBH) adta a személykocsit a magyar GOSA mellé. Ajánlom figyelmetekbe boszniai albumunkat ujablak, amit Moór Ferenccel, Raffai Tamással és Székely Viktorral készítettünk közösen.

Bzmot 268 Vokányban fotó

Bzmot 268 Vokányban

(könyvjelző)

Közeleg a vég - a Nap is nyugszik le, de előtte még egy kis ellenfénnyel megszórja a levelek éleit, hogy szebben látszódjanak.

MDmot 3006 Vokányban fotó

MDmot 3006 Vokányban

(könyvjelző)

Ismét egy példa, miért az elveszett mozdonyok túrája volt ez: nem hiszem, hogy ismét MD-t fotózhatnék Pécsett. Januártól mindenhol leállnak, de Pécsen ma is csak két szerelvény jár már, oda ráadásul hamarabb - akár már a napokban - eljuthat a stop-parancs.
Debrecenben kettő, Mátészalkán szintén kettő fut még.

MDmot-ok alkonya Pécsett fotó

MDmot-ok alkonya Pécsett

(könyvjelző)

Tavasszal Székely Viktorral egy napot direkt MDmot-okat fotóztunk Pécs környékén, amikor még majdnem minden villányi vonat MDmot volt. Ebből készül majd egy megemlékező album ide, a benbe.hu-ra. Hamarosan pedig a bezáró mellékvonalakkal együtt a mátészalkai MDmot-különítmény is bemutatkozik. A nosztalgiázni vágyóknak pedig ajánlom a korábbi MDmot fotóimat Nagykerekiből, Létavértesről, Tiborszállásról és az Eger-Putnok vasútvonalról ujablak.

MDmot 3006 Pécs állomáson fotó

MDmot 3006 Pécs állomáson

Minden új albumról korán érteslhetsz, ha felveszed feedjeid közé a benbe.hu RSS csatornáját ujablak. Év végéig a hangsúly a megszűnő mellékvonalakon és a búcsúzó mozdonysorozatokon lesz, az MDmot-ok mellett fölbukkanhatnak klasszik Dácsiák is, közben pedig vidámításképp Végh József osztrák cikkei következnek majd.

M62 057 2040 tonnás vonatáv fotó

M62 057 2040 tonnás vonatával Pécs állomáson

(könyvjelző) (Mohács-Pécsi Vasút)

Ezzel a lenyűgöző tehervonati képpel búcsúzom, kérlek, gyere vissza legközelebb is! Remélem, legalább annyira élvezted Garamvölgyi Ádámmal közös beszámolónkat, amennyire mi a túrát!

Copyright Takács Bence és társai, 2005-2025. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!

Címlap Cikkek Mozdonyok Atlasz Modellvasút Linkek