sín benbe.hu

Címlap Albumok

-----------------



Nagy utazás Jászberénytől Boszniáig

A V42-es fotókülönvonat után rögtön IC-re kaptam, és Szarajevo felé indultam, hogy utána meghódítsuk a lenyűgöző konjici vonalkifejtést.

M32 2055 a Füsti - Magyar V fotó

M32 2055 a Füsti - Magyar Vasúttörténeti Parkban

(könyvjelző)

Kezdjük maratoni utazásunkat a régi magyar vonatok otthonában. Én már teljes, négynapos menetfelszereléssel érkeztem ide, majd, egyelőre még nem is gondolva az elkövetkező napok örömeire, dolgozni kezdtem a trains.hu - MÁV Nosztalgia kft. fotósvonat minél tökéletesebb lebonyolításán.

Ezért első lépésként Dulik Ferenc és gépe segítségével megfordíttattam a Leót a fordítókorongon. Az ördög (és nyílván az angyalok is) ugyanis a részletekben lakozik.

Az előző napi Gyertayfény-e fotó

Az előző napi Gyertayfény-expressz vacsoravonat kocsijai és egy érdekes térközjelző az MVP-ben

A különvonat mozdonyával többször is körbe fogunk járni, így pedig a gép hosszú vége lesz elöl a legtöbb nyílt vonali fotóhelyen, a 77-es és a 82-es vonalakon.

Ingázók fotózzák a VSOE Ori fotó

Ingázók fotózzák a VSOE Orinet-expresszt

(könyvjelző)

A Parkból egy igazi csodakép hozta ki a vonatot.

M62 213 és a VSOE Orient-ex fotó

M62 213 és a VSOE Orient-expresszt

V42 527 és Bmxt 006 a Nyuga fotó

V42 527 és Bmxt 006 a Nyugati pályaudvaron

Ez lenne a Leó rövid vége. Ez se csúnya, és az oldaldobozokkal jellegzetes is, de erőteljesebb hatást kelt a hosszú vég, így vonalon azt preferáltam.

V42 527 a Nyugati pályaudva fotó

V42 527 a Nyugati pályaudvaron

A május végi időpont hátránya, hogy majdnem egységes zöld a táj, semmi szín, semmi kontraszt, előnye viszont, hogy már beszállás előtt lehet egy jó portrét készíteni a masináról.

V42 527 Rákospalota-Újpeste fotó

V42 527 Rákospalota-Újpesten

Pár perc utazás után rögtön egy előre be nem jelentett fotómegállás következett az öreg állomáson. Nem jelentettük be, hogy ne legyen rögtön nagy keveredés az autósok és a fizető utasok között.

V42 527 Rákospalota-Újpeste fotó

V42 527 Rákospalota-Újpesten

(könyvjelző)

Egyedülálló már a kivilágítható megállás helye jelző.

V42 527 Csomád után fotó

V42 527 Csomád után

Első vonali megállónkra sem kell sokat várni: a csomádi keresztet követően máris egy mezőn találjuk magunkat. A mező a május egy csekély szemgyönyörködtető meglepetését hordozza.

V42 527 Csomád után fotó

V42 527 Csomád után

A lassan eszmélő utasok még bezavarnak a képbe, de máris sejthető, hogy nem mindennapi pipacstalálkozót rendeztek a botanikusok a számunkra.

V42 527 Csomád után fotó

V42 527 Csomád után

Íme tehát a pipacsmező Csomádnál! Sajnos időnk nem volt valami sok, hiszen rögtön mögöttünk lihegett egy személyvonati BDVmot. Többet tudtunk volna fotózni, ha mindenki tiszteletben tartja a szervezők kéréseit. A hivatalos fotóhely ugyanis a pipacsmező volt, és úgy gondolom, hogy a külön utakon járóknak illendő odébbállni a tervbevett, sokak által választott fotóhelyen állók útjából, és nem az utóbbiaknak aggódni, hogy lesz-e jó képük. Egyébként ugyanis senkinek nem lesz idővel kedve betartani a szabályokat, és mégennyire tiszte képek sem fognak sikerülni.

V42 527 Csomád után fotó

V42 527 Csomád után

(könyvjelző)

Íme tehát a pipacsmező Csomádnál! Sajnos időnk nem volt valami sok, hiszen rögtön mögöttünk lihegett egy személyvonati BDVmot. Többet tudtunk volna fotózni, ha mindenki tiszteletben tartja a szervezők kéréseit. A hivatalos fotóhely ugyanis a pipacsmező volt, és úgy gondolom, hogy a külön utakon járóknak illendő odébbállni a tervbevett, sokak által választott fotóhelyen állók útjából, és nem az utóbbiaknak aggódni, hogy lesz-e jó képük. Egyébként ugyanis senkinek nem lesz idővel kedve betartani a szabályokat, és még ennyire tiszta képek sem fognak sikerülni.

V42 527 Csomád után fotó

V42 527 Csomád után

Íme tehát a pipacsmező Csomádnál! Sajnos időnk nem volt valami sok, hiszen rögtön mögöttünk lihegett egy személyvonati BDVmot. Többet tudtunk volna fotózni, ha mindenki tiszteletben tartja a szervezők kéréseit. A hivatalos fotóhely ugyanis a pipacsmező volt, és úgy gondolom, hogy a külön utakon járóknak illendő odébbállni a tervbevett, sokak által választott fotóhelyen állók útjából, és nem az utóbbiaknak aggódni, hogy lesz-e jó képük. Egyébként ugyanis senkinek nem lesz idővel kedve betartani a szabályokat, és mégennyire tiszte képek sem fognak sikerülni.

V42 527 Veresegyházon fotó

V42 527 Veresegyházon

És nem VeresegyházÁn, mint Rábai Balázs a Nyugatiban gondolja. Az elővárosi vonalakon való közlekedés következménye, hogy a megfelelő, nyílt vonali vonali fotózást lehetővé tevő ablakra az állomásokon néha viszonylag sokat kell várni. Szerencsére ilyenkor más vonatok jelenléte, illetve a kis kék lokomotív kunsztjai kellő szórakozást nyújtanak.

Van, akinek nem gond magasl fotó

Van, akinek nem gond magaslati fotóhelyet találni

És van, akinek gond. Ezúton is kérek mindenkit, hogy a felsővezetéktől és a közeli magasépítményektől tartsa távol magát! Az ilyen fotósvonatok így is elég ember csőrét bökik, nem szeretném, ha teljesen ellehetetlenítenék őket. Ezen az úton is látszott, hogy egyszerű adminisztratív szarkavarással a háttérből mennyire meg lehet nehezíteni a szervezők dolgát.

7 121 035 Murakeresztúron fotó

7 121 035 Murakeresztúron

Amíg a fotósvonat Veresegyházon áll, nézzük meg, merre jár néhány balkánfanatikus! Mivel a szombat és a 24-es fogalmak összekapcsolása nehezen ment, szabadságoltatni pedig egyébként is nehéz, ők egy nappal hamarabb utaztak le Boszniába. Ez még nem a Balkán, csak egy kis kitekintés: a Hrvatske Zeleznice motorvonatai Magyarországra is bejárnak, igaz, ma már csak a határállomásig, az Eszék-Pécs közvetlen vonatok a múltba vesztek.

7 121 035 Murakeresztúron fotó

7 121 035 Murakeresztúron

Feri egy másik ablakból a Szöcskét is képes volt megörökíteni.

Btx 011 Barcson fotó

Btx 011 Barcson

Ma még egy ilyen vonatból lőtt kép nem ér sokat. Bezzeg egy év múlva!

Btx 011 Barcson fotó

Btx 011 Barcson

A hosszú, unalmas vonatozás egy ilyen távoli célnál, mint a boszniai Konjic, elsőre talán riasztó lehet. Ám megfelelő társakkal biztos lehetsz benne, hogy egy perced nem múlik el vidámság nélkül!

M41 2117 Középrigócon fotó

M41 2117 Középrigócon

(könyvjelző) (Pécs-Barcsi Vasút)

Íme a Sopron-Szombathelyi különítmény vonata, a pécsig közlekedő gyorsvonat. Mondjuk egy Uzsgyi/Desiro kategóriájú motorvonattal jobb lenne (ha kapna normális üléseket - azt hallottátok, hogy a hülye osztrákok a Talentből már ÖBB-EC-t is csinálnak? Röhej!).

M41 2108 Középrigócon fotó

M41 2108 Középrigócon

M41 2108 Középrigócon fotó

M41 2108 Középrigócon

M41 2117 Középrigócon fotó

M41 2117 Középrigócon

Feri eszik fotó

Feri eszik

Miközben nekem nehézségeim vannak akár pár szem kekszet is elfogyasztani, Feri bűvészmutatványnak is beillő módon ül lakomát a pécsi gyorson.

Tamás eszik fotó

Tamás eszik

A vonatfotózással csak érintőlegesen foglalkozó Tamás (akkor fotóz, ha a kezébe nyomjuk a gépet) a buliból maximálisan kiveszi a részét.

MDmot 3022 Pécs állomáson fotó

MDmot 3022 Pécs állomáson

Ez egy kötelező fotó mindenkinek, aki arra jár.

V43 3308 Pécsre érkezik fotó

V43 3308 Pécsre érkezik

A hosszú pusztaszabolcsi személy jár be a harmadikra, a másodikon a kassai IC áll. Ez hozza le a Dráva IC szarajevói vonatrészét is.

V43 3201 és M41 2164 Pécset fotó

V43 3201 és M41 2164 Pécsett

MDmot és a lány fotó

MDmot és a lány

Még, hogy a vasútbarátok csak arra tudnak gondolni!

Egy szép jelző fotó

Egy szép jelző

Vonatpótló autóbuszon fotó

Vonatpótló autóbuszon

Ekkor hívnak föl Viktorék, hogy Pélmonostor és Eszék között vonatpótló buszozás van. Ekkor aggódni kezdek, lehet, hogy mégsem sikerül másnap kora reggel Szarajevóba érnem.

V42 527 Veresegyházon fotó

V42 527 Veresegyházon

(könyvjelző)

Nosztalgiavonatunk itt elég ideig állt, hogy egy panorámafotót is lőhessek. Három szerencsés utasunk két példányban is szerepel, a megtalálóik képzeletbeli Thomas, a gőzmozdony alakú hangszórót nyernek!

M62 213, V43 1103 és 1226,  fotó

M62 213, V43 1103 és 1226, valamint M41 2148 a Nyugati pályaudvar csarnokában

(könyvjelző)

Ha pedig már panoráma, akkor legyen itt egy aznap reggeli, dízeltúltengéses kép is!

V42 527 és BDVmot 003 Veres fotó

V42 527 és BDVmot 003 Veresegyházon

Ez a személy várt a mi érkezésünkre Csomádon, szerencsére nem késettük meg, így gond nélkül továbbmehetett, hogy keresztezzen a Budapest felé tartó személlyel Őrbottyánban.

V42 527 és BDVmot 003 Veres fotó

V42 527 és BDVmot 003 Veresegyházon

V42 527 Veresegyházon fotó

V42 527 Veresegyházon

(könyvjelző)

Fölcsatoltam a polárszűrőmet, hogy a felhőtlen eget egy kicsit izgalmasabbá tegyem, és növeljem a kontrasztot az ég és az épület között. A Leó a nagy áramfelvétel miatt teszi föl mindkét szedőjét, menet közben már nem fenyeget a felsővezeték meglágyulása.

Bzmot 181 Vácrátóton fotó

Bzmot 181 Vácrátóton

Bizonyítva a tényt, hogy nógrádi különvonat nem lehet a kedvenc vezérünk nélkül, azon a napon ő volt ujablak az egyetlen Vác-Aszód Bézé mozdonyvezetője. A többi vonat még mindig szilis inga.

V42 527 Vácrátóton fotó

V42 527 Vácrátóton

Vácrátóton sarokfordulást csinálunk, és egyébként is várnunk kell az ablakra. Ezért következzék egy kis bemutató!

V42 527 Vácrátóton fotó

V42 527 Vácrátóton

A V42-es Leó ugyanis képes leeresztett áramszedővel elindulni, mégpedig a szinkrongépcsoportban tárolt perdületet fölhasználva. A Leó nem egyenirányítós mozdony, hanem egy váltakozóáramú szinkronmotor által forgatott dinamó termeli az egyenfeszültséget, amire a TC-vontatómotoroknak szükségük van.

V42 527 Vácrátóton fotó

V42 527 Vácrátóton

(könyvjelző)

A tárolt energia olyan sok, hogy egy villamosítatlan iparvágányról két-három kocsit gond nélkül ki tudott venni a Leó. Ez nagyon jól jött például a körvasúti tartaléknak, amikor a nagybani piacra állított be kocsikat. Terhelés nélkül s szinkronfordulatot 15 percig meg kell őriznie a gépnek.

V42 527 Kisnémedinél fotó

V42 527 Kisnémedinél

(könyvjelző)

Amíg a 71-es vonal gondosan tartja a három kürtölés távolságot a Gödöllői-dombságtól, a 77-es, a Budapestet észak felől elkerülő, villamosított fővonal bátran keresztül vág rajtuk. Már modern tervezési ideák mentén, komoly műtárgy nélkül, inkább bevágásokkal és töltésekkel épült meg, a rajta utazó, köszönhetően a nyolcvan kilométeres óránkénti sebességű suhanásnak, mégis nagyszerűnek találhatja ezt a tucatnyi kilométert.

V42 527 Kisnémedinél fotó

V42 527 Kisnémedinél

Sajnos tehervonatok valószínűleg utoljára akkor jártak erre, amikor még bőven a Leó volt az alap villanymozdony, ma szinte minden bemegy Rákosrendezőre vagy Ferencvárosba, talán egyszer lesz olyan magánvasút, amelyik Szlovákiából szobi belépéssel Romániába tervezi az irányvonatát. Ajánlott megfigyelni az autentikus vörös csillagot az átereszen.

V42 527 Kisnémedinél fotó

V42 527 Kisnémedinél

(könyvjelző)

Sajnos ez a rész eléggé be van nőve, így inkább csak a vonat ablakából látszik, hogy Váchartyán falu fölött haladunk, mindössze pár száz méterre a 71-es vonaltól, de máris jó ötven méterrel magasabban. Ez a fotóhely mindössze száz méter sétányira volt az előző, átereszestől, és mégis, mennyire más karaktere van!

V42 527 Kisnémedinél fotó

V42 527 Kisnémedinél

Ezt a tisztaságot is csak több, mint egy órás kemény munkával takarítottuk meg, gondolom, ma már hiába próbálna ugyanitt bárki fotózni, alig több, mint egy hónappal a különvonat után.

V42 527 Kisnémedi és Váckis fotó

V42 527 Kisnémedi és Váckisújfalu között

A Leó hátsó szedője sajnos nem tökéletes, mivel a tartókonzol egy V41-esről származik, és nem teljesen passzol. Ezért menetközben inkább az eredeti szedőjét használják a gépnek.

V42 527 Kisnémedi és Váckis fotó

V42 527 Kisnémedi és Váckisújfalu között

(könyvjelző)

A Leó hátsó szedője sajnos nem tökéletes, mivel a tartókonzol egy V41-esről származik, és nem teljesen passzol. Ezért menetközben inkább az eredeti szedőjét használják a gépnek.

V42 527 a hatvani Zagyva-hí fotó

V42 527 a hatvani Zagyva-hídon

A fotómegállások végéhez közeledünk, hiszen már csak húsz kilométer van hátra, az is az Alföldön, ugyan mit tudna még ez a különvonat kínálni? Természetesen igen sokat.

V42 527 a hatvani Zagyva-hí fotó

V42 527 a hatvani Zagyva-hídon

(könyvjelző)

Hiába a sík táj, szerintem ez a kép határozottan sugároz egy atmoszférát. Roppant fura, hogy csak kék és zöld szín van benne, mégis, a vonatot nem lehet eltéveszteni.

V42 527 Jászfényszaru előtt fotó

V42 527 Jászfényszaru előtt

Jászfényszarun már nagyon vártak minket, a menetrend szerint már a peron mellett kellett volna állnunk, de ezt a fotóhelyet kár lett volna kihagyni. Igaz, majd a később közzéteendő téli képeken látszani fog, hogy sárga fűvel sokkal látványosabb.

V42 527 Jászfényszarun fotó

V42 527 Jászfényszarun

Jászfényszarun egyébként egy tehervonattal kellett volna kereszteznünk, de erre természetesen nem került sor, a tehervonat sokat késett, vagy egyáltalán nem is közlekedett. Ezt előre lehetett tudni, a menetrendünkbe a keresztet mégis beleszerkesztette a VPE, ellentmondást nem tűrve.

V42 527 Jászfényszarun fotó

V42 527 Jászfényszarun

Aztán megvártuk a személyvonatot, majd indultunk tovább Jászberény felé.

V42 527 Jászberény előtt fotó

V42 527 Jászberény előtt

(könyvjelző)

Még egy vonali fotózásra megálltunk Jászberény bejárati jelzőjénél is. Itt a csekély magaslatot a hűtőgépgyári iparvágány töltése biztosította.

V42 527 Jászberény előtt fotó

V42 527 Jászberény előtt

V42 527 Jászberény előtt fotó

V42 527 Jászberény előtt

(könyvjelző)

Itt is jó szolgálatot tett a polárszűrő. Az ég alján megmaradt a világos türkiz, így a sötétkék mozdony jó látható, a kép teteje viszont megkapta a normális égszínkéket. Ráadásul a sötét kocsikat is helyesen lehetett exponálni, anélkül, hogy az ég túlságosan világosra sikerült volna.

V42 527 Jászberény előtt fotó

V42 527 Jászberény előtt

A Leó oldalról, svenkelve.

V42 527 Jászberényben fotó

V42 527 Jászberényben

Itt sokmindent szerettünk volna csinálni, például beállni a régi raktár elé, mintha a Leó lenne az állomási tartalék, de ezt sajnos megfúrták. A MÁV Cargo ugyanis kocsikat tárol az állomáson, a forgalom pedig nemhogy a kocsik közelébe, de arra a vágányra sem engedett rá minket, amelyiken a kocsik álltak.

2 062 025 Eszéken fotó

2 062 025 Eszéken

Amíg Jászberényben pihenünk (és növeljük a büfékocsi forgalmát), addig nézzük meg, mivel tölti a délutánját a már a Balkánon tartózkodó különítmény!

2 062 025 Eszéken fotó

2 062 025 Eszéken

Ez a Szergej-pályaszámos GM mozdony a Dráva gépe, ami ezúttal csak Eszékről indul a ZRS és a MÁV-START kocsijával, hiszen idáig jött az őt pótló autóbusz.

Vladislavci állomás kicsiny fotó

Vladislavci állomás kicsiny MÁV-szabvány felvételi épülete

Lehet, hogy nincs órás ütemű menetrendjük és sűrű vasúthálózatuk, de a horvátok azt a keveset, amilyük van, meg tudják becsülni.

2 062 025 Viskovci megállóh fotó

2 062 025 Viskovci megállóhelyen

(könyvjelző)

Ami tulajdonképpen Kusevac faluban van.

7 121 123 Strizivojna-Vrpol fotó

7 121 123 Strizivojna-Vrpolje állomáson

Ez a csatlakozóállomás, a Zágráb-Belgrád fővonalról itt ágazik ki az eszéki dízeles és a boszniai villamosított vonal. A Dráva egy órás késése miatt egy motorkocsit le tudott itt a Viktor fényképezni.

Keresztény templom valahol  fotó

Keresztény templom valahol Horvátországban

441 809 Dobojban fotó

441 809 Dobojban

Egy nagy ugrás következik, hiszen közben már túlhaladt Nyugaton a Nap, és elérkezett a második gépcsere ideje, ezúttal a boszniai szerb villanyt cserélik egy bosnyák villanyra a doboji csomóponton.

441 809 Dobojban fotó

441 809 Dobojban

441 809 Dobojban fotó

441 809 Dobojban

Feri alszik fotó

Feri alszik

Nem rövid az út, és a társak már kifogytak a kultúrált szórakozási lehetőségekből. Én még színjózanon vezetem a túrát a Jászságban...

Cserkészlányok, egy cowboy, fotó

Cserkészlányok, egy cowboy, egy Oroszlán és egy Zagyva-híd

(könyvjelző)

Voltak, akik odafönt fotózták a körüljáró gépet, de az emberi vonatkozást is fölvonultató fényképek mindig sokkal izgalmasabbak és megnyomják a nézettségi számlálót.

V42 527 Jászberényben fotó

V42 527 Jászberényben

Megfordulunk tehát, némi forgalmi küzdelem után a késő személyvonat előtt elvágtattunk Hatvanba, ahol nem mehettünk a deltán át, állítólag nem rendelték meg. Fura módon a szervezők is tiltakoztak az ötlet ellen.

V42 527 és Barta Endre Hatv fotó

V42 527 és Barta Endre Hatvanban

(könyvjelző)

Nagyban játszunk.

V42 527 és V43 2300 Hatvanb fotó

V42 527 és V43 2300 Hatvanban

(könyvjelző)

Szerencsére a mindig készséges hatvani személyzetnek nem okozott gondot, hogy az első vágányra, a felvételi épület elé fogadjanak minket.

95 55 0400628-8 Hatvanban fotó

95 55 0400628-8 Hatvanban

Két Csaurusz és egy Bobo a fűtőházban, ahol lassan állandó az MMV jelenléte. Rengeteg hatvani fotót lőttem az elmúlt években, egyszer majd ezek is fölkerülnek a honlapra, de ebben a gigantikus albumban már nincs hely a számukra.

Egyik útitársnőnk fotóz a h fotó

Egyik útitársnőnk fotóz a hatvani fűtőházban

V42 527 Hatvan állomáson fotó

V42 527 Hatvan állomáson

(könyvjelző)

Előtérben a hamarosan piros csíkkal gazdagodó (vagy szegényedő) 20-05-ös Bhv kocsik.

V42 527 és V43 1368 Aszód á fotó

V42 527 és V43 1368 Aszód állomáson

(könyvjelző)

Szebben mutatna ez a kép egylámpás Szilivel, de azért így is jó. Aszódon nagyon rendesek voltak, a negyven perces várakozást sikerült lerövidíteni, ami a vidéki résztvevők számára nem lényegtelen előnyüket jelentett, arról nem beszélve, hogy a fények is sokkal jobbak lehettek.

V42 527 Máriabesnyőn fotó

V42 527 Máriabesnyőn

(könyvjelző)

Sajnos így a FLIRT-tel közös fotó kimaradt, és a máriabesnyői képet is kapkodva kellett meglőni, de legalább így tarthattuk azt a menetrendet, amit kértünk, és nem a VPE-hez kellett igazodnunk.

V42 527 Máriabesnyőn fotó

V42 527 Máriabesnyőn

Aztán Gödöllőn kiderült, hogy az IC késik egy csomót, lett volna még időnk fotózni. Sajnos ilyen az élet. Az is kiderült, hogy Bagtól az összes térközjelzőben kiégett a zöld fény izzója, mivel mindig sárgát kaptunk, de Máriabesnyőre úgyis zölddel jártunk be, hogy a FLIRT elvileg itt állt is. Ez is csak a fotóidőt csökkentette.

V42 527 Rákosszentmihályon fotó

V42 527 Rákosszentmihályon

A rákosi delta nem működött volna, ezért a látványosabb és biztonságosabb rákosszentmihályi állomási fotózás mellett döntöttem. Sajnos a Királyvágány kieséséről túl későn értesültem, így nem tudtam fölmérni a rákosi delta lehetőségeit. Ezúton is köszönöm a rákosszentmihályi rendelkezőnek a rugalmasságát!

V42 527 a Körvasúton fotó

V42 527 a Körvasúton

Hogy elérjem az utolsó pécsi IC-t, nekem itt le kellett ugranom a vonatról. Ezúton is minden résztvevőnek és szervezőnek köszönöm a részvételt, akik jól viseltek, azoknak köszönöm, hogy segítettek a fotóvonatot mindenki számára a lehető legélvezetesebbé tenni, és szívből remélem, hogy hamarosan ismét találkozhatunk! Az albumnak azonban még nincs vége, hiszen Viktor, Tamás és Feri (ABC-ben visszafelé) hamarosan Szarajevóba érkezik, én pedig Pécs és Eszék érintésével vágtatok tovább, hogy együtt földerítsük a legszebb részei a Bosnyák vasútnak! Lapzz hát!

V42 527 a Körvasúton fotó

V42 527 a Körvasúton

Még egy, a hatvanas éveket idéző fénykép a Ward Lonard-villanymozdonyról...

V42 527 Kisnémedinél fotó

V42 527 Kisnémedinél

...és egy másik, amire rárajzoltam a vörös csillagot, ami minden ígéret ellenére lemaradt a gépről. A retusálás már másnak is eszébe jutott, a Leó-fórumon lehet ilyen képeket találni.

Fények az éjszakában, valah fotó

Fények az éjszakában, valahol Pincehely környékén

A kalauz furcsállta, hogy nem az IC-kocsikban, hanem a halbi vezérlőben foglaltam helyet. Így azonban egyedül lehettem egy tágas kocsiban és a nyitott ablakokon dőlhetett be a friss levegő. Hovatovább még fényképezhettem is, bár nem nagy eredménnyel. És eközben senki nem zavart.

Menetrendek Szarajevóban fotó

Menetrendek Szarajevóban

A szarajevói különítmény elfoglalta a szállását, én pedig a vonatról intéztem a másnapi autóbérlésüket, mivel én beszéltem a legjobban angolul. Eredetileg vacsorázni szerettem volna Pécsett, fényképezni az éjszakában, de olyan fáradt voltam, hogy ezt ki kellett hagynom, és a helyijárattal fölmennem a kollégiumhoz, ahol megszálltam.

Reggel Szarajevóban fotó

Reggel Szarajevóban

Itt hagyjuk ismét magukra a fiúkat, akik Mostar környékére, a Neretva völgyébe indulnak fényképezni! Én pedig folytatom utamat Pécsről dél felé.

MDmot 3015 Pécsett fotó

MDmot 3015 Pécsett

A kötelező fotót én is meglőttem. Újságokkal, üdítővel és sörrel fölszerelkezve elindultam a pélmonostori Bézével.

M47 1208 Pécsett fotó

M47 1208 Pécsett

(Mohács-Pécsi Vasút)

A nap már megfürdette ezt a tolatómozdonyt fénysugaraiban, de még korántsem volt nappal, sokkal inkább kora hajnal. Komoly vasútfotósnak nem szabadna ilyen keveset aludnia.

Bzmot 255 Villányban fotó

Bzmot 255 Villányban

Ilyen ma egy reggeli vonat Pécs mellett: a Bézé-hernyók lassan, de biztosan átveszik a nagyobb piros vonatok szerepét.

M47 1213 Villányban fotó

M47 1213 Villányban

(Mohács-Pécsi Vasút)

A Villány-Magyarbóly személyvonatok géppel közlekednek, mi viszont sima Bzmot+Bzx vonat vagyunk. Pélmonostorban lenne átszállás egy kék Macosára, de helyette csak a pótlóbusz jön majd - tí perc várakozás után.

7 121 116 érkezett Eszékre fotó

7 121 116 érkezett Eszékre

Aztán Dárdán fölszállhattunk a vonatra, amelynek utasterében balkáni szokás szerint horvát népzene bömbölt. A gép nagyon meleg volt és motorja csak irdatlan fordulaton volt képes teljesítmény leadására.

7 121 111 Eszéken fotó

7 121 111 Eszéken

Eszékre már csak három perc késéssel érkeztünk, valamelyik vágányon látnom kellene egy gyorsvonatot egy Kennedyvel az élen, ami elvinne Slavonski Šamacig.

Horvát darus PFT jármű Eszé fotó

Horvát darus PFT jármű Eszéken

Az állomás üres, viszont mivel a šamaci gyors innen indul, aggódni kezdek.

Összesítőtábla Eszéken fotó

Összesítőtábla Eszéken

És persze lekéstem. A HŽ jól képzett vasutasai ugyanis úgy gondolják, hogy az ő pályafelújításuk miatt késő utasok nyílván nem szeretnének továbbutazni, ezért a legtermészetesebb, hogy a csatlakozó vonat elmegy. És mikor megy a következő?

Aláverőgép Eszéken fotó

Aláverőgép Eszéken

A következő vonat Slavonski Šamacba természetesen a Dráva IC. Az egész pécsi éjszakázás, korán kelés, több átszállásos vonatozás (és a tervezett, Šamac-Doboj, 50 km-es stoppolás) értelme az volt, hogy még aznap leérhessünk Konjicba. Na, ez most kútba esett.

PFT gépek Eszéken fotó

PFT gépek Eszéken

Terészetesen semmiféle busz vagy iránytaxi nem segít rajtam, úgyhogy nyugodtan kialudhattam volna magam Budapesten is. A programok szerencsére nem esnek kútba, csak a másnap reggel lesz kicsit nagyon rohanós.

2 132 034 Eszéken fotó

2 132 034 Eszéken

Én pedig ottragadtam talán a Balkán legszürkébb, legleprább nagyvárosában. Gondoltam, a hét óra alatt majd vonatokat fogok fotózni. Ezt ezzel a szép darab tolatómozdonnyal kezdtem, aminek persze a meglehetősen vicces tengelyelrendezése (Bo' A) nem tartozik az Eszéket lepra hellyé tevő tényezők közé.

2 132 034 Eszéken fotó

2 132 034 Eszéken

7 121 113 Eszéken fotó

7 121 113 Eszéken

(könyvjelző)

Az volt a hiba a tervben, hogy az összesítőtábla csak a vonatok kiindulási- és célállomását adta meg, azt, hogy mi melyik irányba van, nem. Én pedig - bár az út előtt morfondíroztam rajta, hogy kell-e - nem hoztam vonalhálózati térképeket, mondván, hogy Dobojt csak nem tévesztem el. Emiatt sikerült összetévesztenem a vukovari és a vinkovci vonalat, így lemaradtam egy Macosáról, majd rossz vonal (a vinkovci-vonal) mellé ültem le és vártam a zágrábi gyors Kennedyjét.

Eszéki villamos a vasútállo fotó

Eszéki villamos a vasútállomás alatti aluljárónál

Ekkor untam meg, és az egyszerűbb témákat választottam, a villamosokat, a város nevezetességeit és kocsmáit.

Eszéki villamos a sövénylab fotó

Eszéki villamos a sövénylabirintusban

A felújított Tatra T3YU villamosokkal nem is tettem rossz lóra, a pocsék idő ellenére remek, hangulatos helyeket találtam számukra. Csupa olyat, ami Budapesten elképzelhetetlen, hiszen elsősorban zöldben és emberi léptékű utcácskákban megy a tuja, nem csak ultraszéles aszfaltcsíkok közepén.

Eszéki villamos a sövénylab fotó

Eszéki villamos a sövénylabirintusban

Eszéki villamos a sövénylab fotó

Eszéki villamos a sövénylabirintusban

Itt például a sétálóövezetből gördül ki egy kis utcába, aminek a végén helyes kis hurokút ösztönzi az autósokat a belváros nyugalmának tiszteletére. Tribute to Hamster - Így is lehetne ujablak.

A Szent Péter és Pál templo fotó

A Szent Péter és Pál templom Eszéken

Természetesen a tövében halad a villamos, nem kell azt rejtegetni!

Trg Ante Starčevića, a fotó

Trg Ante Starčevića, az eszéki főtér

A közepén levő vicces szökőkutat deltaként körbefonják a villamos vágányai. Az áruházzal szemben néhány bár és egy pizzéria üzemel, a képen jobbra folytatódó sétálóutcában semmi sem volt nyitva vasárnap.

Eszéki Tatra T3-as villamos fotó

Eszéki Tatra T3-as villamosok

Egyedül a Hotel Royal étterme volt nyitva, és azok a helyiek, akikkel tört horvátsággal el tudtam beszélgetni (hiszen angolul ugye minek kellene tudnia bárkinek, magyar pedig mindössze 1,5% lakik a városban), szintén azt javasolták.

A Hotel Royal és egy Tatra  fotó

A Hotel Royal és egy Tatra T3YU Eszéken

A szecessziós épület titói élményeket rejt: az étterem üres, négy pincér is van, de mindegyik húzza a száját, hogy ki kell szolgálnia. A cucc drága és bűnrossz, a hangulat és a berendezés menzai, a kaja színvonala 1989 Balatonjáról érkezett, jellegét tekintve jellegtelen.

Itt senkit nem zavar a vill fotó

Itt senkit nem zavar a villamossínen kerékpározás és sétálgatás

Szóval cevapcival nem szolgált itt senki, azt a kínai büfét pedig még kevesebb kedvem volt megkockáztatni.

Eszéki villamos-svenk fotó

Eszéki villamos-svenk

(könyvjelző)

Az egész rendkívül emlékeztetett a mindig unott képű személyzetű és csak napjában két órán át működő osztrák Gasthofokra, de a Balkán szokásos kulináris színvonalához képest ez egészen lesújtó volt.

Eszéki villamos fotó

Eszéki villamos

Itthon sokat olvastam Szarajevóról, Mostarról, Eszékről, és minden lap megemlíti, hogy Eszék gyakorlatilag Horvátország gasztronómiai fővárosa, egy olyan hely, ahol mindenütt főznek, bürekben folyó kánaán minden utca, de erről a helyiek vagy nem tudnak, vagy parasztvakítás az egész. Pékség például egy darab nem volt, egész úton a Pécsett vásárolt zsömléimből és tavaszi felvágottamból éltem.

Eszéki villamos fotó

Eszéki villamos

Sarajevsko Pivo - így keres fotó

Sarajevsko Pivo - így keress fókuszt a tájképnek!

Érdekes módon az én eszéki és Viktor Neretva-völgyi képei ugyanazt a sorszámot kapták, így egymás mögött következnek a sorban. Ugyanez volt a helyzet már a romániai túránkon is. Valahogy ugyanannyit fotózunk.

Híd a Neretva egyik mellékf fotó

Híd a Neretva egyik mellékfolyójának torkolatánál Jablanica és Mostar között

Így tehát egyébként is kényelmes fölváltva, szinte valós időben megmutatnom, hogy mi történik Horvátországban, illetve Boszniában.

A bérelt kocsi forgalmija fotó

A bérelt kocsi forgalmija

Sok autókölcsönző van Szarajevóban, én a legolcsóbbat választottam. Direkt hangsúlyoztam, hogy a három fiú egy kis autót szeretne. Így sikerült egy metál Volkswagen Passatot kapniuk hatfokozatú váltóval és 1.9-es motorral. Kicsi kocsi.

Viktor vonatra les fotó

Viktor vonatra les

Ami még jó darabig nem fog jönni.

Növény fotó

Növény

Gondolom, erre magadtól is rájöttél.

Híd fotó

Híd

A megdöbbentő Neretva-kanyo fotó

A megdöbbentő Neretva-kanyon a kirándulók és a vízisportok szerelmeseinek kedvenc helye

A ŽFBH 441 307 pályasz fotó

A ŽFBH 441 307 pályaszámú mozdonya a Neretva völgyében

Feri kompozíciójából sejthető, hogy hosszú tehervonatra számítottak. Igaziból az mutatott volna jól, de vasárnap annyira nem mozdult semmi, hogy még a gépmenet is nagy öröm volt.

A ŽFBH 441 307 pályasz fotó

A ŽFBH 441 307 pályaszámú mozdonya a Neretva völgyében

(könyvjelző)

Tamás képe nekem kedvesebb, többet mutat a tájból, jobban mutatja az ívben fekvő, alacsony híd kecsességét.

A ŽFBH 441 307 pályasz fotó

A ŽFBH 441 307 pályaszámú mozdonya a Neretva völgyében

A ŽFBH 441 307 pályasz fotó

A ŽFBH 441 307 pályaszámú mozdonya a Neretva völgyében

(könyvjelző)

Azért ez az ellenfényes közelkép is drámai. Viktor mesteri az ilyen körbetapogatható fényképekben.

A ŽFBH 441 307 pályasz fotó

A ŽFBH 441 307 pályaszámú mozdonya a Neretva völgyében

(könyvjelző)

A legjobbat pedig a végére: szerintem Feri képe mindent megmutat a helyről.

Hidak a Neretva-völgyben fotó

Hidak a Neretva-völgyben

Sajnos legtöbbször az út és a vasút nem ugyanazon az oldalon halad, átkelési lehetőség pedig kevés van. Ezért az autós fotóhelykeresés nem egyszerű, könnyű lemaradni a fogásról.

Farm a Neretván fotó

Farm a Neretván

Farmerlány a Neretván fotó

Farmerlány a Neretván

Szétlőtt ház Mostar közeléb fotó

Szétlőtt ház Mostar közelében

(könyvjelző)

A Sarajevsko sör logisztika fotó

A Sarajevsko sör logisztikai központja Mostarban

441-121 a mostari fűtőházba fotó

441-121 a mostari fűtőházban

441-121 a mostari fűtőházba fotó

441-121 a mostari fűtőházban

Karadzsoz bég mecsete Mosta fotó

Karadzsoz bég mecsete Mostarban

Mivel vonat nincs, van idő városnézni. Mondanom sem kell: érdemes.

Belövés fotó

Belövés

Feri mostari ebédje fotó

Feri mostari ebédje

Na ezt már ebédnek nevezem, sokkal inkább, mint amin én sínylődtem Horvátországban.

Mostar fotó

Mostar

Mostar - ne feledd el az Ör fotó

Mostar - ne feledd el az Öreg hidat!

Mostar - ne feledd el az Ör fotó

Mostar - ne feledd el az Öreg hidat!

(könyvjelző)

Mostar fotó

Mostar

Mostar fotó

Mostar

(könyvjelző)

Mostar fotó

Mostar

Kis teraszos éttermek a Blagajban.

Mostar fotó

Mostar

Mostarban turistálkodó lány fotó

Mostarban turistálkodó lányok

Mostar fotó

Mostar

Mostar fotó

Mostar

Mostar fotó

Mostar

Kisvasúti gőzmozdony Jablan fotó

Kisvasúti gőzmozdony Jablanica közelében

Ezen a helyen forgatták 1969-ben a Csata a Neretván című, Oscarra jelölt filmet.

Kisvasúti gőzmozdony Jablan fotó

Kisvasúti gőzmozdony Jablanica közelében

Köd gomolyog a Neretva tükr fotó

Köd gomolyog a Neretva tükre fölött

Fölrobbantott kisvasúti híd fotó

Fölrobbantott kisvasúti híd Jablanicánál

Az ezen a helyen álló hidat kétszer is megsemmisítették 1943-ban, ez a darab azonban a filmforgatás áldozata lett.

Gyorsvonat dupla 441-essel  fotó

Gyorsvonat dupla 441-essel a Neretva-völgyében

Így kell például elbukni egy kiváló személyvonatot.

Gyorsvonat dupla 441-essel  fotó

Gyorsvonat dupla 441-essel Mostarban

Ismét Eszék, ismét villamos fotó

Ismét Eszék, ismét villamos

Még két kocsma és a resti van hátra, és utána elszabadulok innen, nem kell tehát már olyan sok villamosos fotót megnézned.

Ismét Eszék, ismét villamos fotó

Ismét Eszék, ismét villamos

Már annyira unatkoztam, hogy csak a kocsma kerthelyiségének korlátjáról svenkeltem.

Ismét Eszék, ismét villamos fotó

Ismét Eszék, ismét villamos

Hangulatos, régi épület önt fotó

Hangulatos, régi épület öntöttvas felsővezetéktartóval a vasútállomásnál

2 132 034 Eszéken fotó

2 132 034 Eszéken

(könyvjelző)

Az állomás két tartalékából legalább az egyiknek próbálnak munkát adni azzal, hogy rábízzák a Dráva két kocsijának betolását az első vágányra.

2 132 034 Eszéken fotó

2 132 034 Eszéken

Nagyon igényes lesz viszont az új gyalogos-felüljáró.

2 062 025 Eszéken fotó

2 062 025 Eszéken

Nem mondom, hogy a zöld Kennedy ne tehette volna meg ugyanezt...

2 062 025 és egy aláverőgép fotó

2 062 025 és egy aláverőgép Eszéken

(könyvjelző)

2 062 025 Eszéken fotó

2 062 025 Eszéken

Ugyanez volt a fölállás tegnap is, mikor Viktorék erre jártak.

Forgalom Eszéken fotó

Forgalom Eszéken

(könyvjelző)

Gyorsvonat érkezett Zágrábból, a Dráva IC indul, amint megittam a sörömet, az utasok pedig cserélődnek. A fűtési vezeték össze van dugva, a START-kocsiban a légkondi mégsem megy, így az ablakosat választom.

Tíz perc késéssel indulunk, fotó

Tíz perc késéssel indulunk, nem is sok

Csinos látvány Strizivojna- fotó

Csinos látvány Strizivojna-Vrpolje állomáson

Az állomás neve sokak szerint kimondhatatlan, pedig egyszerű, csak annyit kell mondani, hogy Strizivoja-Vrpolje. Eszéktől idáig, vagyis a fővonali csatlakozásig fölújított a pálya, csak egy pár kilométeren volt negyevenes, majd huszas lassújel.

Kontraszt Strizivojna-Vrpol fotó

Kontraszt Strizivojna-Vrpolje állomáson

Itt rögtön el is távolodunk a kétvágányú pályától, és egy jól járható, egyvágányú, villamosított vonalon a bosnyák határ felé indulunk.

2 062 025 Slavonski Ša fotó

2 062 025 Slavonski Šamacban

(könyvjelző)

Tökéletesen lapos, alföldi tájon zúzunk a Kennedyvel a drót alatt, majd megérkezünk a határra. Közben több helyen megállunk, a fülkénkénti egyről alaposan nőni kezd a népsűrűség. Hozzám először egy fiatal srác száll föl Šamacban, angolul beszélgetni kezdünk.

A ŽRS 441 095 Slavonsk fotó

A ŽRS 441 095 Slavonski Šamacban

A határőrök nem szórakoznak, gyorsan megkapjuk a boszniai szerb mozdonyunkat is. Innen Dobojig ez a narancssárga, zágrábi Rade Končar gyártmányú, négytengelyes gép fogja húzni a vonatot.

Híd a Száván fotó

Híd a Száván

A határfolyó hídját felrobbantották a délszláv háború során, csak 2003-ban indult meg újra a vasúti forgalom. A túloldalon Bosznia-Hercegovina két, a Daytoni Béke által létrehozott része közül a többnyire ortodoxok által lakott Boszniai Szerb Köztársaságba érkezünk, azon belül Bosanski Šamacba, vagy, ahogy az állomásépületen szerepel, Шамац városába.

Víztorony Bosanski Šam fotó

Víztorony Bosanski Šamacban

A vonat innentől szinte személyvonattá alakul. A Boszniai Szerb Köztársaság anyagilag nincs a topon, a Željeznice Republice Srpske jónéhány személyvonatot lemondott, és helyette a gyorsvonatokat állítják meg több helyen. Sajnos kocsira sem futotta, így a Dráva két kocsija kezdett feszülni a hegesztési varratoknál.

441-908 Dobojban fotó

441-908 Dobojban

Doboj a ŽRS központja, bár az entitás határa délebbre, csak Maglajnál van, a Dráva mégis itt kapja meg a Željeznice Federacije Bosne i Hercegovine, vagyis a Bosnyák Föderáció Vasútjának mozdonyát. Ez a szép fehér gép ugyanaz a Končar 441-es, mint a ŽRS-é, de fölújított. A másfajta reflektorokon kívül tirisztoros vezérlést is kaptak, tehát jóval korszerűbb mozdonyok, mint az eredeti, fokozatkapcsolós ASEA-licenszek voltak.

A Zenicai Acélmű látképe fotó

A Zenicai Acélmű látképe

A Banja Luka-i vonatról átszállnak sokan, a minden hétvégén Szarajevóba utazó horvát útitársamnak ismerősei is kerülnek. Körbejár a pálinka, persze a muzulmánok csak benedvesítik a nyelvüket vele. Osztatlan sikert arat.

A Zenicai Acélmű látképe fotó

A Zenicai Acélmű látképe

(könyvjelző)

Lassan lemegy a Nap is. Látszik, hogy már hegyek között fut a vasút, a Boszna folyó völgyében kanyarogva.

A Zenicai Acélmű látképe fotó

A Zenicai Acélmű látképe

Alagutak Maglaj és Zenica k fotó

Alagutak Maglaj és Zenica között a Boszna folyó völgyében

Ez a szakasz nem olyan látványos, mint Szarajevótól délre, de azért itt is lehet jó helyeket találni. Maglaj-Zenica között néha az első osztályú Ganz motorvonat jár személyvonatként.

Hidak a Boszna-folyón fotó

Hidak a Boszna-folyón

Ez a völgy legtöbbször elég széles, így nem éri el a Duna-kanyar vagy a Kassa-Oderberg vasút vágvölgyi szakaszának színvonalát. Látható, hogy a második vágány kiépítésekor már egyszerűbb hidat emeltek. Néhány helyen csak az egyik vágány fut alagútban, a másik eltávolodik, és a folyó felül megkerüli a sziklafalat.

Autózás Konjic felé fotó

Autózás Konjic felé

Viktorék közben elindultak Konjicba, hogy még az esti vonatpárt a kirándulásunk legfontosabb helyszínén, a nagy vonalkifejtésnél kapják le. Reménykedtek, hogy ott nagyobb sikerrel járnak, és nem is kellett csalódniuk.

Autózás Konjic felé fotó

Autózás Konjic felé

Feri nem aprózta el a buszfotózást, hatvan-valahány képet készített erről a sárga dobozról.

Autózás Konjic felé fotó

Autózás Konjic felé

Még megmutatok néhányat az izgalmasabbak közül, ha nem baj.

Favágás után Konjicban fotó

Favágás után Konjicban

Motorosok jó hátsó lökhárít fotó

Motorosok jó hátsó lökhárítóval

Érkezés a konjici vasútállo fotó

Érkezés a konjici vasútállomásra

Ha a színét próbálod megfejteni, akkor elárulom, jól látod, tényleg rózsaszín. A hatvanas években kiépült nagyvonalú normál nyomközű vasúthálózathoz sajnos hozzátartoznak a dobozépületek, amiket néha extrém és olcsó megoldásokkal próbálnak földobni.

441-905 Konjicban fotó

441-905 Konjicban

Konjicból Szarajevó felé két állomásközben húzódik az a durva és a sziklás, gyéren benőtt terep miatt igen látványos és jól fotózható vonalkifejtés, ami miatt ide jöttünk.

Felsővezeték szerelő jármű  fotó

Felsővezeték szerelő jármű Konjicban

A pontos fölépítésére a vonalszakasznak majd visszatérek, most először csak nézzünk meg egy pár bemelegítő fényképet!

Konjic állomás, 340 méterre fotó

Konjic állomás, 340 méterrel az Adria fölött

Ezt nevezhetjük a vonalkifejtés talppontjának is.

Olyan magas leszek! fotó

Olyan magas leszek!

441-910 a Zágráb-Ploče fotó

441-910 a Zágráb-Ploče gyorsvonattal a nagy visszafordító viadukton (409 méter a tenger szintje fölött)

Alagútból viaduktra ér a vonat, de a túloldalt is alagútba fordul. Itt kel át a pálya a Trešanica völgyének egyik oldaláról a másikra, hogy a főutat végigkövetve befusson Konjic állomásra. Azonban a pályát viszonylag nagy sebességre tervezték, ezért az ívviszonyok megkövetelték, hogy a visszafordító hurok részben alagútban fusson.

441-910 a Zágráb-Ploče fotó

441-910 a Zágráb-Ploče gyorsvonattal a nagy visszafordító viadukton (409 méter a tenger szintje fölött)

Innen Konjicig már csak négy alagút van és a vasút lassan eléri a közút szintjét, nem nagyon kanyarog már.

Lentről látható, hogy ez a  fotó

Lentről látható, hogy ez a híd azért nem olyan pici

Feri és Viktor a nagy vissz fotó

Feri és Viktor a nagy visszafordító viadukton

A nagy visszafordító a mási fotó

A nagy visszafordító a másik irányba

Tehervonat Lašva állom fotó

Tehervonat Lašva állomáson

Lement a nap, fáradok, megiszom az utolsó sörömet, hamarosan a rajlovaci deltához érünk, majd begurulunk Szarajevóba.

Szarajevo főpályaudvar fotó

Szarajevo főpályaudvar

(könyvjelző)

Ha már szép nem lehet, legalább igyekeztek nagyra építeni. Feri képén, kivilágítva, a kocsi tetején tükröződve egész tűrhető. A csarnok odabent tiszta, remek üzletek, kávézók működnek, egyáltalán nem az a lepusztult állomás, mint nálunk a Nyugati.

441-902 Szarajevo főpályaud fotó

441-902 Szarajevo főpályaudvaron

Az autókölcsönzős srác nagyon rendes volt, elvitt minket a bérelt kocsival a szarajevói szállásig, ahol már várt minket a tulaj, miután fölhívtam, hogy mégis aznap is maradunk, hiszen Konjicba már nem értünk volna le.

A szállásunk fotó

A szállásunk

Egy kis lakás egyik szobáját kaptuk, egy másik szobában olasz fiatalok laktak. Tök amatőrök: minden nap későn ébredtek, de korán feküdtek. Mi este fél tizenegykor indultunk el vacsorázni.

Vacsora Szarajevo óvárosába fotó

Vacsora Szarajevo óvárosában

Komoly városnézést nem tartottunk, elvégre másnap mégiscsak a maximumot kell nyújtanunk. A szállás nevetségesen olcsó volt, pedig közvetlenül az óvárosban, a Baščaršijánál volt. Az utca vége egyben az egyes villamos végállomása, amely két oldalról körbetácolja az óvárosi részt.

Vacsora Szarajevo óvárosába fotó

Vacsora Szarajevo óvárosában

Már majdnem egy órája zárva voltak, amikor megérkeztünk, de ez nem okozott gondot. Kajmak, hús, hagyma, káposzta, pita - másnap nem nagyon voltunk éhesek.

Szarajevo reggel fotó

Szarajevo reggel

Busszal indultunk Konjicba, végigporoztunk egy hosszú sugárúton és terveztük a fotózást. Fölosztottuk a területeket egy régi turistatérképet használva - természetesen olyan bőszen torzítja a távolságokat, amennyire egy jó dezinformátortól elvárható, ha térképet csinál, de nem stimmelnek az utak, szintvonalak és távvezetékek sem.

Szarajevo reggel fotó

Szarajevo reggel

Ezek a képek a hazaúton, a Dráva IC-ből készültek, de ide pont illenek. A sugárút közepén villamos járt, a hosszúra nyúlt Szarajevo lakótelepeit föltárandó néha leágaztak vonalak és több közbülső hurokvégállomás is volt.

Szarajevo reggel fotó

Szarajevo reggel

A jugoszláv panelesítés, ha lehet, még erőszakosabb volt, mint a magyar, tényleg nem tisztelték semmelyik város semmelyik negyedét. A téli olimpiának is helyet adó hegyeken még május 26-án is csillog a hó.

Szarajevo reggel fotó

Szarajevo reggel

(könyvjelző)

Az Avaz bosnyák napilap székháza egyben a Radon Plaza szálloda is.

Hegyek Konjic fölött fotó

Hegyek Konjic fölött

Előrehaladtunk a busszal, útközben a kalauz csokoládét osztogatott (kapott valahonnan). Jót tett a pattogó füleinknek, ahogy ereszkedtünk le Konjic felé. A város azoknak a hegyeknek a lábánál fekszik. Útközben néha látható a magasan vezetett új vasút, illetve, közvetlenül a folyóparton, kivehető a kisvasút alépítménye is.

Hegyek Konjic fölött fotó

Hegyek Konjic fölött

Balra lent a kisvasút. A mai, normál nyomközű vasútvonal a hegyvonulat túloldalán halad. Már túljutottunk a legszebb bosnyák viadukton ujablak.

Hegyek Konjic fölött fotó

Hegyek Konjic fölött

Ennek a csúcsíves betonhídnak az építése látható ezen a képen ujablak, alatta még ott kanyarog a kisvasút gőzmozdonyos szerelvénye. A kép forrása ez az oldal ujablak.

A konjici vonalkifejtés a G fotó

A konjici vonalkifejtés a Google Earth műholdfelvételére rajzolva

A képen az árnyékokból látszik, hogy itt tényleg hegyekről van szó. Látható, hogy a szerpentinen három szintben mennek végig a vonatok. Fölül, észak felől érkeznek Szarajevóból a hosszú, egyenes alagúton át Grad állomásra. Innen beofrdulnak egy oldalvölgybe, majd annak végén egy rövid viadukton átkelnek annak túlsó felére és befordulnak a vonalkifejtésnek helyet adó fővölgybe. Itt Ovčari falu fölött haladnak el, majd szinte a Neretvánál, de a folyó fölött kétszáz méterrel egy alagútban visszafordul a sín és befut Ovčari állomásra.

A konjici vonalkifejtés váz fotó

A konjici vonalkifejtés vázlata

Ovčari után a vasút ismét az oldalvölgybe ér, de itt már olyan alacsonyan (és a völgy is olyan meredeken emelkedik), hogy a völgy fenekén, alagútban, abból csak egy rövid szakaszon kibukkanva fordul vissza, majd tovább halad észak felé a fővölgyben, egészen a nagy visszafordítóig. Utána már egyszerű dolga van, csak négy alagút és pár bevágás színesíti az utazást Konjic állomásig. Amikor elhalad Ovčari kocsmája előtt, a pálya gyakorlatilag a faluval egy szintben van.

441-906 Ovčari állomás fotó

441-906 Ovčari állomáson Konjic felé menet (450 méterrel a tengerszint fölött)

Az előző térkép interkatív formában elérhető az Atlaszból ujablak, és az egyes képek készítésének helye is pontosan megtekinthető a fényképek alatt a zöld sávban. Így remélem könnyebb lesz tájékozódni a konjici vonalkifejtésben.

441-906 Ovčari állomás fotó

441-906 Ovčari állomáson Konjic felé menet (450 méterrel a tengerszint fölött)

(könyvjelző)

Feri képe az állomás északi váltókörzetének helyet adó viadukton készült, Viktor a viadukt előtti ívben fotózta az állomás közepén levő alagútból kijáró személyvonatot. A mozdony mögött két svéd eredetű személykocsi látható.

Ovčari falu és viadukt fotó

Ovčari falu és viaduktjai

A buszsofőrrel sikerült megbeszélni, hogy Ovčariban tegyen le, így a Motel Relaxban megittunk egy sört, majd szétváltunk, és Tamás meg én elindultunk a hegyen fölfelé. Viktorék a szemben látható alsó viaduktot célozták meg, az Ovčari állomás északi váltókörzete. A lány az iskolabuszhoz igyekszik.

Grad-Ovčari-Konjic isk fotó

Grad-Ovčari-Konjic iskolabusz

A busz ezen az ösvényen ereszkedett lefelé. Itt jött ki sajnos a térkép csalása: már kétszer olyan rég mentünk, mint számoltam, és még mindig nem voltunk Grad állomás közelében sem. Tamással erőteljesen a rossz végére kerültünk annak a dolognak.

441-906 Ovčari állomás fotó

441-906 Ovčari állomásról indul

Ennek a kb. százötven méteres alagútnak a túloldalán áll a Feri a váltókörzet viaduktján.

441-906 Ovčari állomás fotó

441-906 Ovčari állomásról indul

441-906 a Nagy Visszafordít fotó

441-906 a Nagy Visszafordító-viadukton

(könyvjelző)

Ez még mindig ugyanaz a vonat, pedig csak négyen vagyunk: Feri csak 180 fokot fordult, és máris meg tudta lőni a legalsó szinten Konjic felé forduló személyvonatot. Ehhez kiváló fotóhelyet nyújtott a második szint korábban mutatott állomási viaduktja.

441-906 a legalsó szinten K fotó

441-906 a legalsó szinten Konjic felé tart Žisvašnica közelében (370 méter)

Az állomás a második szinten van, öt perccel később az ötvennel ballagó személyvonat megjelenik a legalsó szinten, tökéletesen fényképezhető helyzetben. Viktoréknak ehhez el sem kellett mozdulniuk, hiszen az állomás váltóit tartó viaduktról tökéletesen rálátni a völgy aljában húzódó vonalra.

441-906 a legalsó szinten K fotó

441-906 a legalsó szinten Konjic felé tart Žisvašnica közelében (370 méter)

Feri fotóján a főút is látható: itt már tényleg alacsonyan megy a vasút. A benzinkútnál jobbra fordulva a kis útra lehet eljutni Grad állomásra. Itt nyílik ugyanis az az oldalvölgy, amit kétszer is körbetáncol a vonat.

441-906 a legalsó szinten K fotó

441-906 a legalsó szinten Konjic felé tart Žisvašnica közelében (370 méter)

(könyvjelző)

A Konjic előtti utolsó előtti alagútba fordul be a mostari vonat.

441-908 Grad állomáson (620 fotó

441-908 Grad állomáson (620 méterrel az Adria fölött)

Egy kedves vasutasnak köszönhetően sikerült időben fölérnünk Gradra következő vonatig. Szenvedett a kicsi autó a szerpentinen, igaz, jóval meredekebben is ment a közút, mint a vasút teszi.

441-908 Grad állomáson (620 fotó

441-908 Grad állomáson (620 méterrel az Adria fölött)

Csekély hegyeknek tűnnek ezek, de ne feledjük, hogy a vonat már több száz méternyit emelkedett Konjic óta, miközben mi alig sétáltunk egy pár kilométert, és légvonalban a Relax szállótól csak két kilométerre vagyunk!

441-908 Grad állomáson (620 fotó

441-908 Grad állomáson (620 méterrel az Adria fölött)

Látod a völgy alját? Szerintem nem. Pedig oda kell most 14 perc alatt leereszkednie ennek a vonatnak!

441-908 a legfelső szinten  fotó

441-908 a legfelső szinten halad Ovčari fölött

Ezt a képet, ha legközelebb arra járunk, majd délután meg kell lőni.

441-908 a középső szinten O fotó

441-908 a középső szinten Ovčari állomáson

441-908 a középső szinten O fotó

441-908 a középső szinten Ovčari állomáson

(könyvjelző)

Éppen most gördül rá az állomási váltókörzetet tartó viaduktra.

441-908 a középső szinten O fotó

441-908 a középső szinten Ovčari állomásról jár ki

(könyvjelző)

Viktor háta mögött begurult a vonat egy egyvágányú alagútba, tíz másodperccel később pedig az én lencsém elé ért ismét. Az a hely csak a második szint, onnan még soká kell ereszkedni! A fotó Grad állomásról készült.

441-908 a Nagy Visszafordít fotó

441-908 a Nagy Visszafordítónál

Már közel tíz perce, hogy megállt mellettem a vonat Grad-on, de Feri még mindig ugyanazt a szerelvény fotózza a sötétzöld sima falú és a kék, svéd, bordázott kocsival.

A Nagy Visszafordító-viaduk fotó

A Nagy Visszafordító-viadukt és az Ovčari állomás váltóit tartó viadukt

Feri egy korábbi képe pont az előző képpel szemben készült. Itt az előtérben állna a vonat, szemben, a hegyoldalban pedig a Feri, ha nem épp itt lent állna.

441-908 Konjic felé ereszke fotó

441-908 Konjic felé ereszkedik

Most ér ki a hurkot rejtő alagutakból.

441-908 Konjic felé ereszke fotó

441-908 Konjic felé ereszkedik

Azért kellett egy keveset robbantani ehhez a sziklafalhoz.

441-908 Konjic felé ereszke fotó

441-908 Konjic felé ereszkedik

(könyvjelző)

A vonalszakaszon a térközjelzők nem üzemelnek, látható vaksi optikájuk. Az állomási biztberek vegyes képet mutatnak, de a legtöbb nem működik, a forgalmsita minden vonat elé zászlóval megy ki és kézijelzéssel ereszti be őket.

441-909 elhagyja Konjic áll fotó

441-909 elhagyja Konjic állomást

A gyors egymás utánban érkezett két, dél felé menő vonat után halad egy Sarajevóba is. Ezt Feri optikája már Konjictól követni tudja.

441-909 elhagyja a Konjic f fotó

441-909 elhagyja a Konjic fölötti első alagutat

441-909 Konjic fölött fotó

441-909 Konjic fölött

Jegyezd meg azt a háromszög alakú sziklafalat, fog még szerepelni!

441-909 Konjic fölött fotó

441-909 Konjic fölött

(könyvjelző)

Jegyezd meg azt a háromszög alakú sziklafalat, fog még szerepelni!

441-909 Ovčari állomás fotó

441-909 Ovčari állomáson

Ezen a végen (talán az állomásban levő alagút okán) működnek a jelzők.

441-909 a legfelső szinten  fotó

441-909 a legfelső szinten Ovčari és Grad között

(könyvjelző)

Ilyen magasan már ellaposodik a hegyoldal, a horpadásokat a sínek nem tudják követni, ezért l'art pour l'art is kell viaduktokat, hidakat emelni pár méter magasra. A háttér hegyei ezen a képen is hósipkásak!

441-909 a legfelső szinten  fotó

441-909 a legfelső szinten Ovčari és Grad között

(könyvjelző)

Erre a helyre fél órán át szenvedtem föl magamat a benőtt hegyoldalban mászva, sokat csúszkálva a laza talajon és küzdve a függőleges sziklafalaknál. Fölérve kiderült, hogy a hegy másik oldalán kényelmes ösvény vezet föl a köves, növénytelen részen.
Az alpesi táj mindenesetre lenyűgöző és Žisvašnica házai rengeteget emelnek a látványon.

441-909 a legfelső szinten  fotó

441-909 a legfelső szinten Ovčari és Grad között

Ezen a részen szerencsére változatos hidakat építettek, nem úgy, mint az Albánok Elbasan és Pogradec között. Ez egyébként a Belgrád-Bar vonalra is jellemző, ott is íves, rácsos, alsó- és felsőpályás hidak váltogatják egymást a különböző formájú kőviaduktokkal.

441-909 a legfelső szinten  fotó

441-909 a legfelső szinten Stari Grad állomáson

Miközben én szenvedtem a magassággal, innen a pálya mellől, Grad első déli váltójánál, közvetlenül a széles, háromvágányos állomási alagútnál Tamás ugyanolyan jó fényképeket készített.

441-909 a legfelső szinten  fotó

441-909 a legfelső szinten Ovcari és Stari Grad között

(könyvjelző)

Azért ez az oldalsó kép szerintem egészen megérte, bár félve, hogy az ösvényt nem tudom végig követni lefelé, így a hegyről ismét a hosszabb utat választottam Grad állomásra, keresztül a rengetegen.

441-906 a legfelső szintenG fotó

441-906 a legfelső szintenGrad és Ovcari között

(könyvjelző)

Még álljon itt egy korábbi panorámakép erről a szakaszról, ez a Plocéba tartó gyorsvonat, amit még félúton Grad felé fotóztunk. Ezután vett föl minket egy vasutas az autójába, aminek köszönhetően Gradon elérhettünk egy vonatot. Ennek az útszakasznak egy pontjáról lehet lelátni az oldalvölgy északi oldalában két alagút között haladó vasútra.

441-906 a legfelső szinten  fotó

441-906 a legfelső szinten Grad állomáson

Ez pedig maga Grad állomás, az előtérben a hosszú alagúttal, ami után már a Szarajevóig tartó unalmas vonalrész következik, alig néhány viadukttal és alagúttal. Alattam, a hegy alatt van a háromvágányos alagút, ami után egy kicsit nyitott részen van a váltókörzet, majd kezdődik a rövid alagút, ami az előbb Tamás fotóján szerepelt.

Hatvan kilós sín- és váltór fotó

Hatvan kilós sín- és váltórendszerrel újították föl a pályát

A sínek részben osztrák, részben bosnyák, tuzlai eredetűek. Engedtessék meg, hogy sajnálkozzam egy percet, amiért a Magyar Köztársaság nemhogy 60 kilós, de annál könnyebb vasúti síneket sem tud már önerőből előállítani.

441-908 Konjic állomáson fotó

441-908 Konjic állomáson

(könyvjelző)

Ezen a ponton kezdtük az őrületbe kergetni a Motel Relax személyzetét, mivel Viktorék a szállodában rendeltek maguknak egy Taxit, aki egy arcpirító összegért fölvette őket, majd följött Tamásért és értem Gradba - így Viktorék is látták a magasságokat. Majd Tamás és én (mindössze tíz perccel Viktorék beszállása után) kiszálltunk ugyanolyan fényképezőgépekkel, pofával, nyelvvel és alkoholéhséggel ugyanabból a taxiból a Motel Relax előtt. Azt nem tudták megfigyelni, hogy két másik ember továbbutazott Konjic városa felé.

441-908 Konjic állomáson fotó

441-908 Konjic állomáson

Aztán persze ott is vonatokat fotóztak - meg mást is, de azt egy kicsit később mutatom meg -, az a vonat pedig ismét nekivág a hegynek, ahol én ismét a nehezebb végét fogtam meg a libikókának.

441-908 Konjic állomáson fotó

441-908 Konjic állomáson

(könyvjelző)

Az aranyos kis dongó nem indult el fölfelé, ahogy jó ideig tehervonat sem volt várható. Úgyhogy vízzel főztünk.

Konjici életképek fotó

Konjici életképek

A sör az élet. Na jó, az eljövendő barátnőkre való tekintettel ezt a mondatot erős kondíciók mögé helyezem.

Konjici életképek fotó

Konjici életképek

Ebéd Konjicban fotó

Ebéd Konjicban

Ilyen csak Viktornak és Ferinek járt, én fél csomag kekszel és egy fél literes Fantával vártam a jobb sorsra Ovcari fölött olyan magasan, hogy tudtam, oda többet föl nem mászom, ha lejönnék. Így mivel őket úgy informálták, hogy a személy után lesz teher is, meg a felsővezetéki vagy egy darus jármű fölmegy majd Szarajevo felé, én vártam.

Városképek Konjicból fotó

Városképek Konjicból

Városképek Konjicból fotó

Városképek Konjicból

Városképek Konjicból fotó

Városképek Konjicból

Hajó, ha nem jó.

Városképek Konjicból fotó

Városképek Konjicból

441-908 Ovcari állomáson fotó

441-908 Ovcari állomáson

(könyvjelző)

Íme a déli váltókörzet, ahol Grad és Szarajevo felé jár ki ez a személyvonat. Én egy nyíladékban haladtam fölfelé a hegyoldalban, amiről hamar kiderült, hogy kiépített vízgyűjtő, majd egy idő után egy kb. húsz éve nem járt ösvényre tértem. Miután a megfelelő szögbe kerültem az állomás fölé, az ösvényt rejtő növényzeten vágtam egy kis rést ennek a fényképnek.

441-908 Ovcari állomáson fotó

441-908 Ovcari állomáson

A teleobjektív mellett, különösen az előző képen, jól látható, hogy mennyire a szikla peremén halad a vasút itt, és ráadásul egy háromvágányos állomásnak kellett elférnie, nem csak egy sínpárnak. A háttérben látható fák a légvonalban vagy fél kilométerre, a fővölgy túloldalán levő hegyoldalt nőnek.

441-908 az Ovcari állomás f fotó

441-908 az Ovcari állomás fölötti kis viadukton

(könyvjelző)

Csak négy perc telik el, és hallom a hátam mögött eldübörögni a vonatot, majd előtűnik az Ovcari állomás fölötti kisebb viadukton, ahol már le is tudom fényképezni.

A Nagy Ovcari-viadukt fotó

A Nagy Ovcari-viadukt

A Motel Relaxtól (300 méter) először fölsétáltunk a falu szűk, néhol árnyékos, kőbe vésett és terasztos telkektől szeglyezett utcáin Ovcari állomás parkolójába (400 méter). Itt éppen vasutasok sündörögtek, a félviadukt pereméről egy pár gumicsizmát dobott le egyikük a lent állóknak (magasság-különbség kb. 70 méter, repülési idő nem kevesebb, mint 5 másodperc!). Óriási döndülés hallatszott, mikor talajt fogott.

A Nagy Ovcari-viadukt (rajt fotó

A Nagy Ovcari-viadukt (rajta egy darab Benbe)

A vízműben való mászás és a falevelekkel keretezett fotók elkészülte után tovább másztam a nagy viaduktig, ahol, lévén mindenki más kocsmázott, én a napon voltam kénytelen a teljes pályát megfigyelni, hogy van-e valami mozgás. Szarajevo felől négy gépből álló gépmenetet, délről tehervonatot és PFT-menetet ígértek.

A kis viadukt fotó

A kis viadukt

Közben a Nap is elkezdett bújócskázni, de a fejemre azért többnyire jutott belőle. A többiek még mindig kocsmáztak, legalább két óra eltelt már étlen-szomjan, de még mindig nem történt semmi.

441-908 Ovcariban fotó

441-908 Ovcariban

(könyvjelző)

Közben megtaláltam Tamás képét, amit a vízlevezetőből készített.

Falatozás Ovcaritól délre a fotó

Falatozás Ovcaritól délre az első alagútban

Ezt persze csak azért lehet megtenni, mert mindkét irányba öt percre előre látszik-hallatszik, ha valami jönne. Erről a pontról ugyanis lelátni a Relaxig és a közútig, valamint az Ovcari állomás fölötti viaduktok is tisztán beláthatóak. Onnan pedig a 60 kg-os tuzlai sínek ellenére is csak ötvennel ereszkedhetnek lefelé a vonatok a hiányzó optikájú fényjelzők mellett.

Falatozás Ovcaritól délre a fotó

Falatozás Ovcaritól délre az első alagútban

Tamás társak híján nem tud Sünbe rendeződni, de a Jeti az megy. Kicsit csontosabb lenne, menne az X-akták is.

441-308 a Kis Ovcari-viaduk fotó

441-308 a Kis Ovcari-viadukton

Az árnyékos időben a Nagy Ovcari-viadukton levő menekülőtrepnin állva észre is veszem a várva várt gépmenetet, sajnos csak egy mozdonnyal. Úgy tűnik, nem számítanak túl sok teherre Ploce felől.

441-308 a Nagy Ovcari-viadu fotó

441-308 a Nagy Ovcari-viadukton

(könyvjelző)

A kis és a nagy híd közötti alagútból kicsit gyorsan haladva kirobog a gép. Bár csak négy tengely, az egész masszív betonszerkezet remeg, inog, de szerencsére a beton kiálló és a korlát is elég masszív, még a tériszonyommal is elég jól elvagyok itt fenn.

441-308 a Nagy Ovcari-viadu fotó

441-308 a Nagy Ovcari-viadukt után

Egy betonozott bevágásban folytatja ereszkedését egy használaton kívüli térközjelző mellett.

441-308 Ovcari állomás előt fotó

441-308 Ovcari állomás előtt a rövid alagutaknál

(könyvjelző)

Egy szinttel lentebb Feri is várja már a gépet egy másik betonnal bélelt bevágásnál. Vidám tülkölések és sípolások tükrözik a mozdonyvezető lelkesedését a ritkán fölbukkanó fotósok iránt.

441-308 Ovcari állomás előt fotó

441-308 Ovcari állomás előtt a rövid alagutaknál

441-308 Ovcari állomás előt fotó

441-308 Ovcari állomás előtt az ívben

(könyvjelző)

Viktor az előbbi alagút másik végénél kapja el a mozdonyt. A stílusbeli különbségeink megfigyelhetőek: mindig Viktor van a legközelebb a vonathoz, én pedig a legtávolabbról szoktam fényképezni, gyakran inkább tájat, mint vasutat.

441-308 Ovcari állomás előt fotó

441-308 Ovcari állomás előtt az ívben

Éppen Viktor mellett a masina.

441-308 Ovcari állomás előt fotó

441-308 Ovcari állomás előtt az ívben

(könyvjelző)

Fönt a kisebbik viadukt látható. A szintkülönbség közel 120 méter.

441-308 Ovcari állomás előt fotó

441-308 Ovcari állomás előtt az ívben

(könyvjelző)

A bejárati jelző mindig vörös, behaladni a vörös zászlóval integető forgalmista parancsára lehet.

Kisvasúti sín Ovcarinál fotó

Kisvasúti sín Ovcarinál

Nem tudom, hogy errefelé hogyan ment a kisvasút, de szerintem egy völggyel keletebbre, mivel Hum állomás ahhoz esik közelebb.

441-308 a Nagy Ovcari-viadu fotó

441-308 a Nagy Ovcari-viadukton

A pillérek mentén is le lehet ereszkedni a faluba, itt egy kijárt ösvényen találtam a kisvasúti síneket. Ovcariban egy ház kerítésében is találni.

441-905 Ovcari állomásról j fotó

441-905 Ovcari állomásról jár ki tehervonatával

Azért egy tehervonatra csak futotta, kellemes 50 km/h-val, vagyis a megengedett legnagyobb sebességgel dübörgött fölfelé az egy vonógépes szerelvény.

441-905 Ovcari állomásról j fotó

441-905 Ovcari állomásról jár ki tehervonatával

(könyvjelző)

441-308 Ovcari állomáson fotó

441-308 Ovcari állomáson

Persze, a gépmenet nem tréfából volt, lesz a teheren tológép is. (Azért a félviadukton a nem működő biztosítóberendezéshez tartozó napelemes tengelyszámláló befigyel.)

441-905 Ovcari állomás után fotó

441-905 Ovcari állomás után

Itt is a tológép.

441-308 Ovcari állomás után fotó

441-308 Ovcari állomás után

Olyan, mintha jönne. A zárjelző és a zárlámpa nélkül is megy a vasút.

Tehervonat Ovcariban fotó

Tehervonat Ovcariban

(könyvjelző)

Én, mint mondtam, a távolról készült fotókat kedvelem, vagy legalábbis mindig így végzem, egy heggyel szemközti kilátóponton. Ez ráadásul egy klasszikus kilátó, autóval is megközelíthető helyen, tűzrakóhelyekkel, teljesen romantikus, különösen, mivel Ovcari állomáson működőképesnek tűnt a közvilágítás.

Tehervonat Ovcariban fotó

Tehervonat Ovcariban

(könyvjelző)

Új mániám pedig az óriáspanorámák készítése, ezzel ugyanis az ilyen nagy összképeket úgy mutathatom be, hogy aki kíváncsi a részletekre, az nyugodtan belenagyíthat a képbe. Mivel a panorámák összerakásához használt képeket (hála a gigantikus sebességnek) önállóan komponáltam, a nagyítások is kivágható, értékes felvételek.

Tehervonat Ovcariban fotó

Tehervonat Ovcariban

(könyvjelző)

Míg a korábbi képen messziről fotózva, több példányban szerepelt a vonat. Feri közelebbről fotózott, az ő képe megmutatja a viadukt térbeliségét is.

Tehervonat Ovcariban fotó

Tehervonat Ovcariban

Ez a kisebb viadukt.

441-908 Ovcariban, a nagy v fotó

441-908 Ovcariban, a nagy viadukton

Végre leértem a faluba, fergeteges szerb tudásommal egy kedves családtól sikerült vizet is szereznem (igen, már legalább száz kép óta nem ittam egy kortyot sem...), majd a falub szélén egy legelőn ülve még az utolsó Szarajevo-Konjic személyvonatot is elfényképeztem.

441-908 Ovcari állomáson fotó

441-908 Ovcari állomáson

441-908 Ovcariban fotó

441-908 Ovcariban

Ugyanaz a vonat kétszer. Alul látható a kis út, ami fölvisz az állomási P+R-hez, azon a placcon landolt a gumicsizma. Balra megy föl szerpentinszerűen a gyalogút az állomásra, mi pedig a jobb oldali, kopaszabb hegyoldalban kapaszkodtunk föl az állomás szintjéig (laza negyed óra alatt).

441-908 Ovcariban fotó

441-908 Ovcariban

(könyvjelző)

Alant Ovcari legkülső házai láthatóak.

441-908 Ovcariban fotó

441-908 Ovcariban

441-908 Ovcariban fotó

441-908 Ovcariban

(könyvjelző)

Itt a legalsó szinten haladó vonat látható, a korábban már látott sziklafalnál.

441-908 Ovcariban fotó

441-908 Ovcariban

A személyvonat visszamegy Szarajevóba. Ma már csak egy vonat lesz, egy gyors, amivel mindenképpen vissza kell utaznunk a fővárosba.

441-908 Ovcariban fotó

441-908 Ovcariban

(könyvjelző)

Egy igen eltalát fotó Ovcar fotó

Egy igen eltalát fotó Ovcari állomásról

(könyvjelző)

Az a mélység azért hűha.

Ovcari alagútja fotó

Ovcari alagútja

Tamás képe a tehervonatról fotó

Tamás képe a tehervonatról

Taksi Konjicban fotó

Taksi Konjicban

061383392

Poharazgatás a Motel Relaxb fotó

Poharazgatás a Motel Relaxban

(könyvjelző)

Igyekeztünk föloldani a kérdéseket a Relax vezetőségénél (narancsban). Ebben segített egy magyar srác, aki két hete már a kocsma törzsvendége volt, mivel kiküldetésben nem volt sok szórakozási lehetősége. A sofőr kólázik, a többiek fogyasztása látható, a kezünkben pedig jóféle magyar pálinka, mivel a főnök szereti. Vasútbarátoknak mindenképp ezt a szállót javaslom, már tudják, miről van szó!

441-308 Konjicban fotó

441-308 Konjicban

Végül kisült, hogy a taxis ára mégsem volt arcpirító, mivel gyakorlatilag az első út áráért egész nap hozott-vitt bennünket (na jó, főleg a Viktorékat, mivel én aszalódtam a nagyviadukton). Konjicban ez a gép fogadott.

441-308 Konjicban fotó

441-308 Konjicban

Felsővezetékes kiskocsi fotó

Felsővezetékes kiskocsi

Felsővezetékes kiskocsi fotó

Felsővezetékes kiskocsi

Érdekes helyen játszanak fotó

Érdekes helyen játszanak

Biztos vannak, akik az előt fotó

Biztos vannak, akik az előtérre kíváncsiak

Feri meglepődött fotó

Feri meglepődött

441-907 Konjicban fotó

441-907 Konjicban

441-907 Konjicban fotó

441-907 Konjicban

Az előbb látott fokozatkapcsolós gép előfogatként mindjárt rááll a Mostar felé menő gyorsvonatra.

441-308 Konjicban fotó

441-308 Konjicban

(könyvjelző)

Az előbb látott fokozatkapcsolós gép előfogatként mindjárt rááll a Mostar felé menő gyorsvonatra.

Jómagam fotó

Jómagam

Jelzők Konjicban fotó

Jelzők Konjicban

Jelzők Konjicban fotó

Jelzők Konjicban

441-908 Konjicban fotó

441-908 Konjicban

Megérkezik végre a gyorsvonat. Lehúzható ablakok terén alulmúlják a régiablakos Ipari Csuklósokat, de a svéd kocsiban a szövetfotelek igen kényelmesek.

Kőomlás Bradinában fotó

Kőomlás Bradinában

Azért ez majdnem olyan durva, mint egy medve.

441-403 Szarajevóban fotó

441-403 Szarajevóban

(könyvjelző)

Mielőtt ismét belevetettük volna magunkat a Bascarsya éjszakai életébe, még a főpályaudvaron is fotóztunk egy rövidet, hogy innen is legyen felvételünk.

Egészen korán érkeztünk ked fotó

Egészen korán érkeztünk kedvenc vacsorázóhelyünkre

(csak egy órával és tíz perccel zárás után)

Szarajevo fotó

Szarajevo

Mielőtt visszaindulnánk, még mutatok egy pár fényképet a fővárosról.

Szarajevo fotó

Szarajevo

Szarajevo fotó

Szarajevo

(könyvjelző)

Szarajevo - Latin-híd fotó

Szarajevo - Latin-híd

(könyvjelző)

Ennek közelében követték el a merényletet Ferenc Ferdinánd főherceg és felesége ellen. Sokáig a hídon a jugoszláv öntudat jegyében egy Gavrilo Princip-emlékmű is állt.

Vasfüggöny-kiállítás Szaraj fotó

Vasfüggöny-kiállítás Szarajevóban

Éttermünk árlistája fotó

Éttermünk árlistája

Szarajevo fotó

Szarajevo

Szarajevo fotó

Szarajevo

(könyvjelző)

Szarajevo fotó

Szarajevo

Cica a pályaudvar előtti eg fotó

Cica a pályaudvar előtti egyik kávézóban

441-908 Szarajevóban fotó

441-908 Szarajevóban

Áramszedő a napfelkeltében fotó

Áramszedő a napfelkeltében

Minden Tamás beszállt fotó

Minden Tamás beszállt

Az egyik Ganz motorvonat Sz fotó

Az egyik Ganz motorvonat Szarajevóban

Egy bosnyák és egy török 44 fotó

Egy bosnyák és egy török 441-es Szarajevo és Rajlovac között

Pár gépet kölcsönadtak a TCDD-nek.

Egy bosnyák és egy török 44 fotó

Egy bosnyák és egy török 441-es Szarajevo és Rajlovac között

Ha nem jó a fénysorompó, a  fotó

Ha nem jó a fénysorompó, a vonat is megáll

Többnyire pedig nem jó.

441-102 Lasva állomáson fotó

441-102 Lasva állomáson

A Boszna-folyó egy szebb ré fotó

A Boszna-folyó egy szebb része

Zenica fotó

Zenica

Zenica fotó

Zenica

Zenica fotó

Zenica

Zenica fotó

Zenica

Zenica fotó

Zenica

Zenica fotó

Zenica

Zenica fotó

Zenica

Zenica fotó

Zenica

Zenica fotó

Zenica

Zenica fotó

Zenica

Ipari mozdony Zenicában fotó

Ipari mozdony Zenicában

Ipari mozdony Zenicában fotó

Ipari mozdony Zenicában

A zöld 441-404 Zenicában fotó

A zöld 441-404 Zenicában

A zöld 441-404 Zenicában fotó

A zöld 441-404 Zenicában

Zavidovici állomás fotó

Zavidovici állomás

441-047 Maglajban fotó

441-047 Maglajban

Ez a hivatalos határ a ZFBH és a ZRS felségterületei között.

PFT Zavidoviciben fotó

PFT Zavidoviciben

441-047 Maglajban fotó

441-047 Maglajban

441-906 Dobojban fotó

441-906 Dobojban

212 020-2 Dobojban fotó

212 020-2 Dobojban

212 020-2 Dobojban fotó

212 020-2 Dobojban

Gépcsere Dobojban fotó

Gépcsere Dobojban

Fékpróba közben fotó

Fékpróba közben

Fékpróba közben fotó

Fékpróba közben

441-524 Dobojban fotó

441-524 Dobojban

Megkaptuk a szerb gépet, akár mehetünk is. Nagyon hosszú az út hazafelé, de a korábbi képek miatt egyértelműen megéri!

A hétpróbás doboji fékpróbá fotó

A hétpróbás doboji fékpróbás

A hétpróbás doboji fékpróbá fotó

A hétpróbás doboji fékpróbás

A hétpróbás doboji fékpróbá fotó

A hétpróbás doboji fékpróbás

441-906 Dobojban fotó

441-906 Dobojban

Dicsekvés valamelyik alagút fotó

Dicsekvés valamelyik alagútban

441-302, egy másik zöld gép fotó

441-302, egy másik zöld gép

2 062 016 Slavonski Samacba fotó

2 062 016 Slavonski Samacban

Már csak néhány határ van hátra...

Eszék fotó

Eszék

7 122 016 Eszéken fotó

7 122 016 Eszéken

7 122 016 Eszéken fotó

7 122 016 Eszéken

121-esek Eszéken fotó

121-esek Eszéken

7 121 112 Eszéken fotó

7 121 112 Eszéken

Vukovar felől érkezik.

2 044 023 Pélmonostoron fotó

2 044 023 Pélmonostoron

(könyvjelző)

M41 2117 Pélmonostoron fotó

M41 2117 Pélmonostoron

MDmot 3024 Villányban fotó

MDmot 3024 Villányban

M47 1209 Pécsbánya-rendezőb fotó

M47 1209 Pécsbánya-rendezőben

(Mohács-Pécsi Vasút)

V43 1153 és M41 2178 Dombóv fotó

V43 1153 és M41 2178 Dombóváron

Kisvakond fotó

Kisvakond

Nyerő lapok fotó

Nyerő lapok

V63 011 Pusztaszabolcson fotó

V63 011 Pusztaszabolcson

350 002-2 a Keletiben fotó

350 002-2 a Keletiben

V43 1030 a Keletiben fotó

V43 1030 a Keletiben

A doboji vár fotó

A doboji vár

A doboji várral búcsúzik ez az album, köszönöm szépen kitartó figyelmeteket, még akkor is, ha csak a leglényegesebb részeket néztétek meg. Legyetek jók!

Copyright Takács Bence és társai, 2005-2025. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!

Címlap Cikkek Mozdonyok Atlasz Modellvasút Linkek