sín benbe.hu

Címlap Albumok

-----------------



106-107: Pár kép a Debrecen - Nagykereki és a Sáránd - Létavértes vasútvonalakról

Folytatom kétnapos debreceni utamról készített beszámolómat: ezúttal MDmot-ok nyomába eredtem Nagykereki és Létavértes felé és földerítettem a debreceni fűtőház vágányait is. Az időjárás néha kegyes, néha kegyetlen, de sok a látványos kép!

V43 2317 Debrecen állomáson fotó

V43 2317 Debrecen állomáson

A 16300-as csak szombaton közlekedő reggeli mentesítővel érkeztem Debrecenbe, így 9-re voltam lent. Volt egy kis időm a debreceni villamosos nyíltnap előtt, így elintézhettem a szállásomat.

Bzmot 392 Debrecen állomáso fotó

Bzmot 392 Debrecen állomáson

Természetesen reggel azért csaptam az állomáson egy gyors fotózást, de utána sietnem kellett, mivel igazán nem tudtam, hogy hol van a szállásom, azt végképp nem, hogy hogyan jutok oda. A szerelvény egyébként Nyírábrányba közlekedik majd.

MDmot 3028 Debrecen állomás fotó

MDmot 3028 Debrecen állomáson

Ez pedig Létavértesről érkezett 36817, az első MDmot kép az albumban - voltaképp értük jöttem! Bár még csak kilenc óra volt, a nap vonatainak fele már le is közlekedett, jónéhány vonat indul napkelte előtt. A menetrend nyílvánvalóan a gyárak műszakváltásaihoz lett tervezve, sajnos nem tudom, hogy mennyiben releváns egy 3:30 perces indulási idő manapság. Észrevehető még az is, hogy a vonat Nagykerekiből nem hozott vonatrészt, onnan egy másik egyedülálló vonat érkezett egy órával korábban. Hogy mi az oka, azt nem tudom. Nagykerekiben talán korábban kelnek az emberek.

MDmot 3025 Debrecen állomás fotó

MDmot 3025 Debrecen állomáson

Ő viszont - a zártárcsáról is fölismerhetően - egy induló vonat. Akkor ő volt már az egyetlen napközben a teljes vonalon, Füzesabonyig eljáró MD a 108-ason, a többi napközbeni vonat már Csörgővel ment mindenféle kék és piros kocsikkal. A balmazi betétek akkor még bőven MDmot-ok voltak. A 2008-as fordát még nem ismerem.

MDmot 3032 Debrecen állomás fotó

MDmot 3032 Debrecen állomáson

A 6637 számú balmazújvárosi betétjárat érkezik, így addig a városig óránként indulnak vonatok - szinte már kínálat. Elhalad a felvételi épülethez hasolóan építészetileg megkérdőjelezhető oktatási épület mellett.

MDmot 3032 Debrecen állomás fotó

MDmot 3032 Debrecen állomáson

Leszámítva a sarokban látható vadiúj Opel Vivarot akár húsz évvel ezelőtt is lehetnénk.

Btx 030 Debrecen állomáson fotó

Btx 030 Debrecen állomáson

Az előbb látott vonat végén levő vezérlőkocsi a megalomán de ronda felvételi épület előtt. Különösen úgy ronda, ha összevetjük a régivel .

Feleselő tolatásjelzők fotó

Feleselő tolatásjelzők

Nagy nehezen eljutottam a szállásomig - a vad és sűrű debreceni tömegközlekedési hálózatban kénytelen voltam a félórás gyaloglás eszközéhez fordulni - sőt a nyílt nap is véget ért, így elindultam a fűtőház felé egy szendviccsel a számban.

MDmot 3032 Debrecen állomás fotó

MDmot 3032 Debrecen állomáson

Reggel Füzesabonyba ment, most vissza is érkezett. A képek alján az időadatot úgy nézzétek, hogy a gépem egy órát téved, így ez a 12:34-kor érkező vonat (kicsit késve)!

M44 430 Debrecenben fotó

M44 430 Debrecenben

Debrecen a remot Bobók második fellegvára is. Ezen a képen úgy látszhat, hogy nagyon jól állnak velük, hiszen a fűtőházban is M28 helyett ilyen Caterpillar-motoros erőművészekkel dolgoznak, de látni fogjuk, hogy ez közel sincs így.

A CFR 60 1086-2 pályaszámú  fotó

A CFR 60 1086-2 pályaszámú Sulzer mozdonya Debrecenben

Már nincs gépcsere Nyírábrányban, ami logisztikailag abszolút helyes döntés, de sajnos megfosztja az egyszeri vonatfotóst attól, hogy klasszikus zenész Szergej hangját halhassa a Romániából belépő tehervonatok élén a 105-ös vonalon.

MDmot 3021 Debrecenben fotó

MDmot 3021 Debrecenben

Fotosopp! Fotosopp! Már hallom a hurrogásokat, hogy hogy lehet ilyen ronda, rajzfilmszerű effekteket használni, hogy gusztustalan, giccses a kép meg minden - nem tehetek róla! Ilyenek voltak a fények, a kép feldolgozatlan...

Bzmot 358 Debrecenbe érkezi fotó

Bzmot 358 Debrecenbe érkezik

(könyvjelző)

A fűtőház eléggé kint van, hosszan elnyúlik a váltókörzet és a sokvágányos kezdőponti bevezető szakasz. A kétkocsis motorvonat Tiszalökből érkezett. Bár nem tűnik túl nagyforgalmúnak a vonal, azért elég stabil, hogy megmaradjon még egy jó ideig.

MDmot 3031 és V63 023 verse fotó

MDmot 3031 és V63 023 versenyez Debrecen állomás elején

(könyvjelző)

Az IC persze legyőzi a mellékvonali motorvonatot, bár a különbség nem elsősorban a járművekben, hanem a pályasebességben van. Nem volt egyszerű kép, hiszen az oszlopokkal nehéz volt elbánnom, ráadásul azt akartam, hogy jól látszódjon, hogy egy csatolt MDmot szerelvény van a fotón. Szerintem szépen sikerült.

MDmot 3031 és V63 023 verse fotó

MDmot 3031 és V63 023 versenyez Debrecen állomás elején

Beteszem az eredeti, vágatlan-deszaturálatlan képet is, ugyanis az sem rossz, de kicsit az ellenfény zavaróbb rajta és az oszlopok sem az igaziak. A szűkebb vágás kicsit elbánt velük, ugyanis nem zavaró elemek, hanem a kép felosztásának eszközei lettek, a Gigant mellé bepréselik a második MDmot motorkocsit is, amit így nem lehet eltéveszteni. A lapos téglalap forma pedig jól kiegészíti az erős teleobjektívet a vonatok hosszának és sebességének kihangsúlyozásában.

MDmot 3031 Debrecen állomás fotó

MDmot 3031 Debrecen állomás elején

Csak a dupla-MD vonat, de lehangolóan gyenge fotón.

MDmot 3031 Debrecen állomás fotó

MDmot 3031 Debrecen állomás elején

(könyvjelző)

Ez azért jobb. A háttérben a vasbeton fűtőház látszik, a piros kocsik pedig a használaton kívüli Bx mellékkocsik - máshol azért tudnának mit kezdeni velük.

M41 2153 a debreceni fűtőhá fotó

M41 2153 a debreceni fűtőház kijáratánál

(könyvjelző)

Most pedig térjünk be a fűtőházba! Rögtön érkeztemkor egy gyönyörű, tűzpiros klasszikus Csörgő távozik kis füsttel. Valószínűleg egy Mátészalka felé induló személyvonat gépe lesz.

MDmot 3021 Debrecenben fotó

MDmot 3021 Debrecenben

(könyvjelző)

A kicsit kopottas tetejű MD mozdony magában ácsorgott.

Dupla-MD szerelvény jár be  fotó

Dupla-MD szerelvény jár be a fűtőházba

Hamarosan az előbb látott csatolt vonat bejár egy kicsit tankolni.

M41 2326 a debreceni olajkú fotó

M41 2326 a debreceni olajkútnál

A Csörgőt még süti a nap, a háttérben bejáró dupla MDmot vonatot már nem :(

M41 2326 és a klasszikus 21 fotó

M41 2326 és a klasszikus 2185 a debreceni olajkútnál

(könyvjelző)

Debrecen dízeles központ, villamosítatlan fővonalak és mellékvonalak csokra indul ki innét. A mindenhol előforduló Bzmotok mellett főként MD vonatokkal (amik fogynak) és Csörgőkkel szolgálják ki őket. A valódi, csörgő hangú járműveket a CAT-motorosok kezdik kiszorítani...

Btx 030 gázolajat vételez a fotó

Btx 030 gázolajat vételez a fűtőaggregátnak

Három Btx fotó

Három Btx

(könyvjelző)

Ütköző fotó

Ütköző

(könyvjelző)

Btx 023 elé egy kamion hajtott pár héttel korábban, sajnos már nem javítják meg.

Lámpa fotó

Lámpa

(könyvjelző)

Btx 023 elé egy kamion hajtott pár héttel korábban, sajnos már nem javítják meg.

Légfék fotó

Légfék

(könyvjelző)

Btx 023 elé egy kamion hajtott pár héttel korábban, sajnos már nem javítják meg.

Karcolások fotó

Karcolások

Reflektor fotó

Reflektor

Szélvédő fotó

Szélvédő

Ablaktörlő fotó

Ablaktörlő

Homlokjárda fotó

Homlokjárda

(könyvjelző)

Btx 023 elé egy kamion hajtott pár héttel korábban, sajnos már nem javítják meg.

MDmot 3017 pihen Debrecenbe fotó

MDmot 3017 pihen Debrecenben

M44 433 és M44 435 Debrecen fotó

M44 433 és M44 435 Debrecen fűtőháza előtt

Balra a dögsor, jobbra az élő példányok: látható, hogy egy remot és egy klasszikus Bobó is az üzemképtelen gépek között áll. Igaz, őket még megpróbálják fölállítani, de a siker közel sem garantált.

M44 433 Debrecen fűtőháza e fotó

M44 433 Debrecen fűtőháza előtt

A kis csarnokban Bzmot 355  fotó

A kis csarnokban Bzmot 355 és MDmot 3038 állt

Bzmot 355-nek nem volt ki m fotó

Bzmot 355-nek nem volt ki mind a négy kereke

M44 409 és M41 2185 Debrece fotó

M44 409 és M41 2185 Debrecenben

A nagyobbik csarnok előtt közben átrendeződés történt, hiszen az olajkúttól idejött ez a szép Csörgő.

MDmot 3036 Debrecenben fotó

MDmot 3036 Debrecenben

Ő kisebb javítás alatt állt csak.

MDmot 3036 Debrecenben fotó

MDmot 3036 Debrecenben

M43 1088 viszont javításra  fotó

M43 1088 viszont javításra várt

Nem hiszem, hogy egyhamar megkapja, nem nagyon van szükség rá.

Gyorsvonat indul Budapestre fotó

Gyorsvonat indul Budapestre

V43 1089 tehervonattal Debr fotó

V43 1089 tehervonattal Debrecenben

Ezt a szerelvényt hozta a korábban látott Sulzer.

MDmot és Bzmot keresztje Sá fotó

MDmot és Bzmot keresztje Sárándon

Btx 027 és Bzmot 388 látszik a fotón. A létavértesi vonalon egyre csökkenő utasforgalommal és az MDmot-ok egyre csökkenő számával próbál lépést tartani a fűtőház, így arrafelé néhány csatolós vonathoz nem MDa-t, hanem szóló Bz-t adnak ki. De legalább még van. A jobboldali szerelvényben a Nagykerekiből érkezett vonatrész természetesen MDámot.

Létavértes fotó

Létavértes

Sárándig csatolt MD-vel mentünk, ott kettéváltunk, ezúttal az első szerelvény ment tovább Létavértesre és a hátsó Nagykerekibe, így mivel én a kisebb forgalmú vonal felé indultam nappali fotózásra, így én hagytam el először az állomást. Sajnos a második motorvonatról így nincs képem, pedig a szétválás érdekes lett volna. Majd legközelebb. A menetrendből egyébként kiolvasható, hogy mikor melyik vonatrész van elöl és melyik hátul.

MDmot 3028 Létavértes állom fotó

MDmot 3028 Létavértes állomáson

A hangulatos állomás rakodóvágányát már benőtte a fű, de egyébként rendben van tartva. Ez a vonal legtöbb megállójáról elmondható egyébként.

MDmot 3028 Létavértes állom fotó

MDmot 3028 Létavértes állomáson

(könyvjelző)

Ezen a képen látszik a fenséges szerelvény oldala is, egy vonaté, amit a makacs praktikum szült, de egy olyan vasút szép emblémájává nőhette ki magát, amelyben falun, dombok között, mindenhol vidéken nagy élet zajolhatott.
Bár október volt, még szép zöld volt minden ennél a képnél, így különös szép kontrasztot ad a kicsit már lefelé álló Nap megvilágította piros vonattal.

MDmot 3028 Létavértes állom fotó

MDmot 3028 Létavértes állomáson

MDmot 3028 Létavértes állom fotó

MDmot 3028 Létavértes állomáson

Nem tudok betelni vele. Nyáron úgy tervezzük, hogy eljövünk erre a vidékre legalább egy hétre, és igazán alaposan befotózzuk Debrecen, Mátészalka és Záhony környékét. Már nagyon várom, és remélem, ez és a következő, mátészalkai album alapján te is úgy döntesz, hogy ellátogatsz a vidékre!

Bx kocsi belseje fotó

Bx kocsi belseje

Roppantul elővárosi jármű, még fejtámla sincs benne. Védjegye a kerekablakos peronajtó is.

Bx kocsi belseje fotó

Bx kocsi belseje

Monostorpályi környékén zak fotó

Monostorpályi környékén zakatol a vonat

Nem is olyan rossz a pálya, Sáránd és Létavértes környékén kifejezetten jó. Szép, változatos vidékeken halad - a közhiedelemmel ellentétben az Alföld nem egyetlen mélyszántás helyenkénti gémeskúttal, mint az M5-ös autópálya alapján gondolhatnánk.

Monostorpályi környékén zak fotó

Monostorpályi környékén zakatol a vonat

Szép, az ősz színeinek változatosságát viselő erdőbe futunk.

Monostorpályi környékén zak fotó

Monostorpályi környékén zakatol a vonat

Aztán jófajta pálinkákat termő földre érkezünk (legalábbis remélem, hogy az itt termelt gyümölcsöket nem pazarolják el holmi almával higított dobozos gyümölcslevekbe).

Monostorpályi megállóhely fotó

Monostorpályi megállóhely

MDmot 3028 Hajdúbagos megál fotó

MDmot 3028 Hajdúbagos megállóhelyen

Régen szerintem lehetett itt egy rakodóvágány is.

MDmot 3028 Hajdúbagos megál fotó

MDmot 3028 Hajdúbagos megállóhelyen

Kicsit a fák beárnyékolják az elejét, de szerintem a hely hangulatáért érdemes idetennem ezt a fotót is.

MDmot 3028 Hajdúbagos megál fotó

MDmot 3028 Hajdúbagos megállóhelyen

MDmot 3028 Hajdúbagos megál fotó

MDmot 3028 Hajdúbagos megállóhelyen

Elvágtat Sáránd felé, én pedig új fotóhelyre lesem. Szerencsére Sárándon ismét kereszt lesz, így lehetőségem lesz nyílt vonalon fotózni.

Btx 024 Hajdúbagos közelébe fotó

Btx 024 Hajdúbagos közelében

MDmot 3003 Hajdúbagos közel fotó

MDmot 3003 Hajdúbagos közelében

(könyvjelző)

Hátulról és közelről ugyan, de szerintem egy szép, korrekt fotót sikerült lőnöm erről az olyan jellegzetes és sokaknak olyan kedves járműről. Ezzel a nyíltvonali képpel viszont el kell búcsúznom ebben az albumban a létavértesi vonaltól, hogy Nagykereki felé folytathassam...

MDmot 3031 Sáránd állomásra fotó

MDmot 3031 Sáránd állomásra érkezik

Hajdúbagosról vissza kellett sétálnom Sárándra (csak pár kilométer volt, igaz, melegben fárasztó, de a vonatfotózás áldozatokat és jó fizikumot követel), ahol a Nagykerekibe menő és az onnan jövő vonatok kereszteztek.

MDmot motorvonatok kereszte fotó

MDmot motorvonatok kereszteznek Sárándon

A Debrecenbe közlekedő vonat már megérkezett, szemben a napon a Nagykerekibe közlekedő szerelvény ballag be egyenesben a közös kijárati jelző mellett.

Btx 027 érkezik Sárándra fotó

Btx 027 érkezik Sárándra

Létavértes felé most egyik vonat sem csatlakozik még egy sóló Bzmot erejéig sem.

MDmot 3028 Derecske közeléb fotó

MDmot 3028 Derecske közelében

Diós Tamás felvételén a motorvonat Derecskén halad: az eredeti vonalmegszüntetéses tervek szerint Derecske állomásig maradt volna meg a vasút. Ez egyenlő lett volna a halálos ítélettel, hiszen Sárándról viszonylag kevés utas megy vonattal, de a derecskei állomás sincs igazn jó helyen. Jelentősebb utasforgalmat a városban inkább a nem-kicsit lerobbant Derecske-Vásártér bonyolít.

Pocsaj-Esztár állomás felvé fotó

Pocsaj-Esztár állomás felvételi épülete

Látható, hogy erről a kései vonatról is mennyien szállnak le és indulnak a háttérben jól látható falu irányába. Az utasok képe elég vegyes: konszolidált diák, főiskolás laptoppal, Tesco-eladó és lányát telefonon hangosan a válófélben lévő anyja ellen hergelő cigány apuka egyaránt utazott velünk.

Pocsaj-Esztár állomás felvé fotó

Pocsaj-Esztár állomás felvételi épülete

Kismarja állomás fotó

Kismarja állomás

Itt is voltak leszállók elegen, bár persze Pocsajnál kevesebben. Régen három vágányos volt, mára kettő maradt, de vonattalálkozás vagy teherforgalom már rég nincs. De ha szükség lenne rá, legalább lehetne, nem úgy, mint néhány más helyen, ahol az állomás megszüntetése miatt most nem lehet rendes menetrendet csinálni.

MDmot 3008 Nagykereki előtt fotó

MDmot 3008 Nagykereki előtt

Kismarja után már csak a jelenlegi végállomás, Nagykereki van hátra. Ugyan nincs a faluközpontban, de mégiscsak egy viszonylag kihasznált állomás. Köszönet Mogyorós Péternek a nyílt vonali fotókért!

Btx 028 egy MDmot szerelvén fotó

Btx 028 egy MDmot szerelvény elején Nagykereki közelében

(könyvjelző)

A vonat egy útátjárón megy át - mivel másik megye, Nagykerekiből nem nagyon van buszközlekedés Debrecen felé, így maradhatott ilyen erős a vasút. És persze a viszonylag jó menetrend és pályasebesség miatt.

Btx 026 Nagykerekiben nappa fotó

Btx 026 Nagykerekiben nappal

A rohanás persze relatív, hiszen a kastélyáról híres településre hatvan kilométeres sebességgel érkeznek a Piroskák.

Btx 027 Nagykerekiben este fotó

Btx 027 Nagykerekiben este

(könyvjelző)

A rohanás persze relatív, hiszen a kastélyáról híres településre hatvan kilométeres sebességgel érkeznek a Piroskák.

MDmot motorvonat Nagykereki fotó

MDmot motorvonat Nagykereki állomáson a naplemente fényeiben

(könyvjelző)

Ezzel a csodaszép képpel búcsúzom hűséges olvasóimtól - remélem ez az album is szép képekben és mesés fordulatokban gazdagnak találtatott. Mint minden albummal, most sem csak a vonal bemutatása vagy a szép képek önmagukban való kiállítása volt a célom, hanem hogy felkeltsem a kedvet ezeknek a vonalaknak a bejárásához. A 2008-as év első albumával kívánok mindenkinek vonatokban gazdag, vidám új esztendőt!

Copyright Takács Bence és társai, 2005-2025. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!

Címlap Cikkek Mozdonyok Atlasz Modellvasút Linkek