sín benbe.hu

Címlap Albumok

-----------------



Száz éves a Jászapáti-Vámosgyörk vasútvonal

A 220,194 pályaszámú, 104 éves gőzmozdony meglódult, hogy kéttengelyes kocsikból álló nosztalgiavonatával megünnepelje az idén százéves jászsági mellékvonalat.

V43 1361 Gyöngyösön fotó

V43 1361 Gyöngyösön

Mi nem vagyunk még száz évesek, ezért korán reggel is frissen és üdén foglaltuk el helyünket a sátoraljaújhelyi gyorsvonaton, majd, mivel Vámosgyörk környékén semmi érdekes nem volt várható, úgy döntöttünk, bepótoljuk egy hiányzó szárnyvonal beutazását.

Gyöngyös állomás fotó

Gyöngyös állomás

Ez a 13 kilométeres vonal ma egy menetrendi mezőben van a számunkra érdekes Vámosgyörk-Jászapáti szakasszal, de korántsem egyszerre épültek. A Hatvan-Miskolc vonalszakasz januári megnyitója után 1870. március 16-án nyílt meg a Heves megye második legnagyobb városába vezető vicinális, amelyet nem egy HÉV, hanem a MÁV épített.

BDt 370 Gyöngyös állomáson fotó

BDt 370 Gyöngyös állomáson

Villamos vontatásra azonban csak jóval a fővonal után, 1984. július 5-én álltak át.

Vágánykötő telep fotó

Vágánykötő telep

Meglepő módon a nagytestvér Eger csak 1872-ben kapott vasutat, ráadásul ők is csak szárnyvonalat. Egernél ugyan a kedvezőbb nyomvonal indokolhatta a fővonal távolabbi vezetését, Gyöngyös azonban nagyon lemaradt valamiről.

Az M3 autópálya híjda fotó

Az M3 autópálya híjda

V43 1361 Vámosgyörkön fotó

V43 1361 Vámosgyörkön

Visszaértünk Vámosgyörkre, a százéves Vámosgyörk-Jászapáti vasútvonal végpontjára, de az ünnepi vonatig még mindig rengeteg időnk volt. Nem véletlenül, hiszen a kéttengelyes, századfordulós kocsik csak 60 km/h sebességgel döcöghetnek.

5341 001-5 Vámosgyörkön fotó

5341 001-5 Vámosgyörkön

Egri gyors. Erre a célra igazán rendelhetnének alkalmas járművet is.

V43 1361 Vámosgyörkön fotó

V43 1361 Vámosgyörkön

A gyors indulása után távozik az inga is. A csatlakozások mindkét vonalon Budapest felé és felől működnek. Az utasszám nem kiábrándítóan alacsony, még hétvégén sem.

6341 016-1 Vámosgyörkön fotó

6341 016-1 Vámosgyörkön

Ez viszont az idén százéves mellékvonal, mégpedig a vámosgyörki állomáshoz csatlakozó íve. Ez a rövid bevágás hosszú ideig az egyetlen magaslat, ezután csak vakondtúrások adnak emelt pozíciót a vonatfotósoknak.

1116 019-9 Vámosgyörkön fotó

1116 019-9 Vámosgyörkön

A mellékvonali vonatra várva elengedtünk néhány gyors- és IC-vonatot a fővonalon, így ott végül csak ezt a nap felől érkező MÁV-Cargo tehervonatot kaptuk el.

6341 016-1 Vámosgyörkön fotó

6341 016-1 Vámosgyörkön

Kis takarítás után az induló vonat is remek fotóhelyet kapott. Ebben az ívben harmincas lassújel van, de utána az átépített, 48 kg/fm-es, betonaljas pályán már egészen rendben van a sebesség, többnyire hatvan kilométer van engedélyezve.

6341 016-1 Vámosgyörkön fotó

6341 016-1 Vámosgyörkön

(könyvjelző) (Újszász-Jászapáti-Vámosgyörki HÉV)

Kis takarítás után az induló vonat is remek fotóhelyet kapott. Ebben az ívben harmincas lassújel van, de utána az átépített, 48 kg/fm-es, betonaljas pályán már egészen rendben van a sebesség, többnyire hatvan kilométer van engedélyezve.

5341 040-3 Vámosgyörkön fotó

5341 040-3 Vámosgyörkön

Visszatértünk a fővonalra fotózni, de a különvonathoz ennél tágasabb helyre vágytunk. Ehhez a helytelen vágányon érkező gyorsvonathoz mindenesetre jó volt. A helytelen közlekedést az indokolta, hogy így a felvételi épület előtt állhatott meg utascserére a FLIRT, míg mögötte elmehetett volna az IC, ha odaér. Ne ért oda, így a gyors ment tovább helytelenben, és az IC, anélkül, hogy a FLIRT zavarta volna, elhúzhatott a helyes vágányon.

1116 020-7 Vámosgyörk és Ho fotó

1116 020-7 Vámosgyörk és Hort-Csány között

Újabb tehervonat, persze nem a jó irányból. Mégis, egy matricás mozdonynál érdekesebb dolgok is várhatóak ma, még a mindennapi MÁV részéről is.

6341 004-7 Hor-Csány és Vám fotó

6341 004-7 Hor-Csány és Vámosgyörk között

A 85-ös vonalon közlekedő Uzsgyikat használják a Hatvan és Szentes közötti cserére, hiszen komoly karbantartást csak Szentesen végeznek rajtuk. Ehhez kell néhány szerelvényvonat Hatvan és Vámosgyörk közé.

5341 043-8 Hort-Csány és Vá fotó

5341 043-8 Hort-Csány és Vámosgyörk között

V43 1298 Hort-Csány és Vámo fotó

V43 1298 Hort-Csány és Vámosgyörk között

A frissen főjavított, de átalakítást, új távvezérlést nem kapott Szilik egy, a Cirmosok és a régi klasszikusok közötti átmeneti festést kapnak, ami árnyalataival a kilencvenes éve első felét idézi. Én kedvelem őket, bár azt hiszem, ez az első eset, hogy nyílt vonalon fotóztam ilyet.

V43 1298 Hort-Csány és Vámo fotó

V43 1298 Hort-Csány és Vámosgyörk között

V43 1020 Vámosgyörk és Hort fotó

V43 1020 Vámosgyörk és Hort-Csány között a Sajó InterCity vonattal

A klasszikus, alacsony pályaszámú Szilik, bár nem szépek (csak a 1145 eredeti festését tudtam értékelni), már legfeljebb egy évet fognak élni, így néhány fotó róluk sem árt.

V42 527 Hort-Csány és Vámos fotó

V42 527 Hort-Csány és Vámosgyörk között

(könyvjelző)

Ennek a gépnek legalább nem kell bogarászni a pályaszámát! Az önmagában is gyönyörű technikai csoda, a Ward Leonard-mozdony hozza Vámosgyörkig az ünnepi különvonatot.

V42 527 Hort-Csány és Vámos fotó

V42 527 Hort-Csány és Vámosgyörk között

V42 527 Hort-Csány és Vámos fotó

V42 527 Hort-Csány és Vámosgyörk között

A vájtszeműeknek persze nem fog tetszeni a szerelvény, hiszen igencsak szedett-vedett, több vasúttársaságtól guberálták a kocsikat, de a gyakorlatban nagyon jól fog kinézni.

220,194 Hort-Csány és Vámos fotó

220,194 Hort-Csány és Vámosgyörk között

És íme a nap főszereplője, a 204-es gőzmozdony! Mivel meglehetősen kicsi, így jól jött neki a segítség, így ráadásul nem használta annyira a gőzét.

V43 1043 és V43 1030 Hort-C fotó

V43 1043 és V43 1030 Hort-Csány és Vámosgyörk között

(könyvjelző)

A 220-asnak persze gőzben kellett lennie, hiszen befűtés után majd' hat óra, mire üzemképes lesz, gőz nélkül ráadásul nem tökéletes a kenés sem.

220,194 tolat Vámosgyörkön fotó

220,194 tolat Vámosgyörkön

(könyvjelző)

A régi hangulatú bakterbódé érdekében levágtam az Uzsgyit a képről és fekete-fehérre váltottam.

220,194 tolat Vámosgyörkön fotó

220,194 tolat Vámosgyörkön

A vasúti terepasztalt bemutató kocsit csak idáig hozták, a négytengelyes batár a mellékvonalon már nem rondít bele a képekbe. Azt kell mondjam, hogy a programmal és a szerelvénnyel a Nosztalgia kft. kivételesen kitett magáért.

220,194 tolat Vámosgyörkön, fotó

220,194 tolat Vámosgyörkön, a mérlegházból fotózva

Rengetegen kijöttek a gőzöst megnézni, nagyon szép nap volt. A rosszmájúek persze rögtön rávágták, hogy inkább élvezzék ennyire a mindennapi vonatozást, az igazság azonban az, hogy a vasúti személyszállítás ezen a vonalon életképes.

220,194 tolat Vámosgyörkön, fotó

220,194 tolat Vámosgyörkön, a mérlegházból fotózva

220,194 tolat Vámosgyörkön, fotó

220,194 tolat Vámosgyörkön, a mérlegházból fotózva

(könyvjelző)

Egy leendő vasútbarát számára meghatározó élmény lehet egy találkozás egy gőzmozdonnyal - persze, csak biztonságos távolságból.

220,194 Vámosgyörk és Jászá fotó

220,194 Vámosgyörk és Jászárokszállás között

Elindul végre a nosztalgiavonat, már messziről látni, ahogy az olajtartályok előtt eldöcög. Mivel korhű képekre utaztam, ilyen antagonizmusoktól megkíméllek benneteket, háttérnek inkább a Mátra vonulatait választottam, amik itt még elkísérik az alföldi vasutat.

220,194 Vámosgyörk és Jászá fotó

220,194 Vámosgyörk és Jászárokszállás között

Ádám ezen a napon többnyire hasonló perspektívát vákasztott, mint én, csak néhányszor mászott fára, inkább tarotta magát a klasszikus, sétapálcás-öltönyös vonatfotózáshoz (csak a krikettpálya túloldalán játszó skótdudások hiányoztak).

220,194 Vámosgyörk és Jászá fotó

220,194 Vámosgyörk és Jászárokszállás között

(könyvjelző)

Gyönyörű füstöt okádva döcög el az őszi tájban az innen alacsonynak tűnő Kékes előtt a nosztalgiavonat.

220,194 Vámosgyörk és Jászá fotó

220,194 Vámosgyörk és Jászárokszállás között

(könyvjelző)

Azért érdemes többen mennünk fotózni, mert egy egy nézőpont, egy lehetőség sem marad ki, Ádám ráadásul csodálatosan kihasználta a fasort. Míg én a magában álló fa feszes kompozícióját választottam, Ádám egy sokkal nyugodtabb beállítással a nap talán legjobb képét készítette el.

220,194 Vámosgyörk és Jászá fotó

220,194 Vámosgyörk és Jászárokszállás között

A régi postakocsiból átépített modellezőkocsihoz képest aprónak, a XIX. századi vagonhoz képest már tekintélyesnek hat a 220-as.

Jászárokszállás állomás fotó

Jászárokszállás állomás

Az élet nem állhat meg, az ünnepség idején és lankadatlanul rakodták a cukorrépát az Eas és Eams kocsikba. Mint később kiderült, fölösleges volt sietniük, ha a jászapáti kollégák elmaradnak a magukéval.

220,194 Jászárokszállás áll fotó

220,194 Jászárokszállás állomáson

Az ünnepség mellett keresztre is várt a nosztalgiavonat. A fotó elkészülte után már fel is bukkant a meghosszabbított megelőzővágányon a Bézé az ívben. Sajnos az állomáson huszas lassújel van érvényben.

220,194 Jászárokszállás áll fotó

220,194 Jászárokszállás állomáson

A legeredetibb felvételi épületben kiglancolták a várótermet a nagy napra. A forgalmistának ezúton is köszönjük a nap folyamán nyújtott segítségét! Az állomás egyébként egyemberes, KA-69 típusú jelfogós biztosítóberendezés, közös kijárati jelzők és négyfényű bejárati jelzők, valamint elektromos váltók segítik munkáját.

A remegő pusztában 220,194  fotó

A remegő pusztában 220,194 a jászárokszállási templomtoronnyal pózol

Tökéletes időpontban közlekedett a különvonat, szép idő fogadott minket és a vonal fái is talán legszebb őszi arcukat mutatták, mivel ezek korán elvesztik leveleiket. A vonal ezen szakaszán a sínek szántóföldek között futnak, fasor hol az egyik, hol a másik oldalon kínál fotótémát és könnyű nyílt részeket találni egy kellemes, távoli képhez.

220,194 Jászárokszállás és  fotó

220,194 Jászárokszállás és Jászdózsa között

Bár mérete alapján abszolút illik a mellékvonalra, a MÁV 220-as sorozata valójában gyorsvonati mozdonynak épült, a híres Woolf-tandem hengerelrendezésű 222-es ujablak kistestvére, és majd' évtizedig a MÁV legerősebb mozdonya volt.

220,194 Jászárokszállás és  fotó

220,194 Jászárokszállás és Jászdózsa között

(könyvjelző)

A főleg a MÁVAG által gyártott Ia osztályú mozdonyok legnagyobb engedélyezett sebessége 90 km/h volt, ami igen meggyőző. Ilyen tempóval legfeljebb 115 tonna tömegű vonatot tudott továbbítani, igaz, a ruttkai és a jobbparti bécsi vonal emelkedői már próbára tették, Bicske és Szár között gyakran előfogatra volt szüksége.

220,194 Jászárokszállás és  fotó

220,194 Jászárokszállás és Jászdózsa között

Gyártásuk idején hatalmas méretűeknek számítottak, és olyan jól beváltak, hogy csaknem változatlan kialakítással készültek 1891-től 1905-ig. A 204-es volt az utolsó a sorozatból, így ez a gép a vasútvonallal csaknem egyidős.

220,194 Jászdózsa és Jászap fotó

220,194 Jászdózsa és Jászapáti között

A vonat Jászapátiig közlekedett, de mi odáig nem mentünk el, mivel a gőzös mellett még egy fotótémára készülnünk kellett. Jászapátitól a vasút már régebbi, szárnyvonalként 1885. július 21-én nyitotta meg az Újszász-Jászapáti HÉV. A vidék mezőgazdasági terményeinek fő célpontja a szolnoki élelmiszeripar, főleg a malmok lehettek.

Bzmot 276 a jászdózsai Tarn fotó

Bzmot 276 a jászdózsai Tarna-hídon

Persze még nem ez a fő téma, ez csak egy érdekes mellékvonali vonat - ki tudja, talán már nem sokáig lesz itt vasúti személyszállítás...

Bzmot 276 a jászdózsai Tarn fotó

Bzmot 276 a jászdózsai Tarna-hídon

A híd eredetileg a záhonyi fővonalban feküdt, annak villamosításakor került ide. Eredetileg a pálya nem erre haladt, a falu központjában feküdt egy kis állomás IV. osztályú HÉV épülettel, ám az árvízveszélyessége miatt nyomvonalkorrekcióval a vasút a falu szélére került.

Bzmot 276 a jászdózsai Tarn fotó

Bzmot 276 a jászdózsai Tarna-hídon

A szemből készült képen látható, hogy a felsővezeté csak kényelmetlenül fért volna el a hídszerkezet szabad szelvényében.

6341 016-1 a jászdózsai Tar fotó

6341 016-1 a jászdózsai Tarna-hídnál

Jászdózsa másik végén egy útátjárónál több jó fotóhely adódik.

M62 191 tehervonatával Jász fotó

M62 191 tehervonatával Jászárokszállás és Jászdózsa között

(könyvjelző) (Újszász-Jászapáti-Vámosgyörki HÉV)

Üres kocsikat hoz a másnapi répának Vámosgyökről és pár kővel rakott Res alacsonyoldalfalú kocsit.

A 220,194 a jászdózsai Tarn fotó

A 220,194 a jászdózsai Tarna-hídnál

(könyvjelző)

Fordított állással a mozdony legfeljebb ötvennel vontathat, de így is nagyon szépen kígyózott belőle a füst. A 424-es nekem nem túl fotogén, ezt a régi mozdonysátrat, vagy a 324-es kazánját jobban szeretem. A múlt heti lajosmizsei menetnél a katyvasz szerelvény és a nagy 120 feliratú tábla miatt nem érztem a hangulatot, ez a nap viszont a lehető legtökéletesebben sikerült.

A 220,194 a jászdózsai Tarn fotó

A 220,194 a jászdózsai Tarna-hídnál

A 220,194 a jászdózsai Tarn fotó

A 220,194 a jászdózsai Tarna-hídnál

(könyvjelző)

Még lányok is modellt álltak a jó fotóhoz.

A 220,194 a jászdózsai Tarn fotó

A 220,194 a jászdózsai Tarna-hídnál

Sokan főznek a mozdony konyháján.

6341 016-1 Jászárokszállás  fotó

6341 016-1 Jászárokszállás és Jászdózsa között

(könyvjelző) (Újszász-Jászapáti-Vámosgyörki HÉV)

Sokat kell sétálnunk, hogy jó legyen a napállás a fölfelé tartó répavonatnak, amelyik elvileg 16:44-kor indul Jászapátiból. Addig persze még elmegy néhány Pusztametró...

6341 001-3 Jászdózsa és Jás fotó

6341 001-3 Jászdózsa és Jászárokszállás között

Tipikus, nem is annyira egynhangú jászsági táj.

6341 001-3 Jászdózsa és Jás fotó

6341 001-3 Jászdózsa és Jászárokszállás között

Ezt a helyet néztem ki a tehervonatnak, de meredekebb szögből, hogy a fák között jól látszódjanak a kocsik is a Szergej mögött. Mivel Apáti és Árokszállás között 25 perc a menetidő és kétórás a ütem, csak minden második órában van plusz menetvonal a tehernek. Na ezt késték le a lassú rakodás és tolatás miatt a szergejesek és ezért gyalogoltunk fölöslegesen 10 kilométert. Na jó, az Uzsgyik miatt megérte.

6341 001-3 Jászdózsa és Jás fotó

6341 001-3 Jászdózsa és Jászárokszállás között

Werkfotó.

6341 001-3 Jászárokszállás  fotó

6341 001-3 Jászárokszállás és Jászdózsa között

A nap utolsó, a horizont fölé érő sugaraival még lefotóztuk a egyes Uzsgyit, majd szürkületben beértünk az árokszállási állomásra, ahol nem volt a közelben kocsma. Volt viszont 100 kilométeres kéregjegy.

6341 001-3 Jászárokszállás  fotó

6341 001-3 Jászárokszállás és Jászdózsa között

Emléktábla a jászárokszállá fotó

Emléktábla a jászárokszállási vasútállomáson

Vámosgyörk-Jászapáti közötti vasúti szárnyvonal megindításának 100. évfordulójára. Állíttatta: Jászárokszállás Város Önkormányzata 2009. július 11. Ördög G. J. Szállás

V63 014 Vámosgyörkön fotó

V63 014 Vámosgyörkön

Ez a Gigant várja a rakott répát. Nem semmi napja volt: reggel hét környékén indult az üres szerelvénnyel Dombóvárról és csak nemrég érhetett ide. Ádámmal együtt köszönjük, hogy végigolvastátok a benbe.hu 100. albumát a Vámosgyörk-Jászapáti vasútvonal 100. éves fennállásának tiszteletére!

Copyright Takács Bence és társai, 2005-2025. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!

Címlap Cikkek Mozdonyok Atlasz Modellvasút Linkek