sín benbe.hu

Címlap Albumok

-----------------



RhB Surselvalinie

Nagy teherforgalom, órás ütem, fogaskerekű folytatás és a Glacier-expressz: fotózás a disentisi vonalon.

A Valsba közlekedő, 43 fotó

A Valsba közlekedő, 431-es járatú autóbusz Ilanz vasút- és buszállomásán

Az előző albumban egy kicsit eltértünk az időrendtől, mivel Svájcba érkezésünk napjáról és onnan távozásunk napjáról szerepeltek ott fotók, az ugyanis a Rhätische Bahn S-Bahnjai által járt vonalat bemutató cikk illusztrálására készült. Az első napunkon azonban a svájci, 1000 mm nyomközű kisvasút egy másik vonalán is fényképeztünk Lászlófi Károllyal (alias font: bold; color: DarkRed>_karika), mégpedig az Elő-Rajna völgyében vezető Surselvalinién. A délelőtt folyamán ráadásul ketté is váltunk, mivel az építész Karika két érdekes épületet is meg szeretett volna nézni. A Valsban található fürdővel kezdjük ezt az albumot.

Fürdő Valsban fotó

Fürdő Valsban

(könyvjelző)

Fürdő Valsban fotó

Fürdő Valsban

Fürdő Valsban fotó

Fürdő Valsban

Fürdő Valsban fotó

Fürdő Valsban

Fürdő Valsban fotó

Fürdő Valsban

Fürdő Valsban fotó

Fürdő Valsban

Fürdő Valsban fotó

Fürdő Valsban

Fürdő Valsban fotó

Fürdő Valsban

(könyvjelző)

Fürdő Valsban fotó

Fürdő Valsban

Fürdő Valsban fotó

Fürdő Valsban

Fürdő Valsban fotó

Fürdő Valsban

(könyvjelző)

Fürdő Valsban fotó

Fürdő Valsban

A Surselva régió közösségi  fotó

A Surselva régió közösségi közlekedési térképe

Látható, hogy a vasútra mindenhol csak merőlegesen, az oldalvölgyekben haladnak buszvonalak, illetve Disentistől kifelé, ahol a Matterhorn Gotthardbahn vonala már nem kielégítő közlekedési alternatíva (főleg a Glacier-expresszek miatti üzemszünet okán, hiszen délben így két órán át semmi más nem jár arra).

Az RhB Ge 4/4 fotó

Az RhB Ge 4/4II 613-as Castrisch állomáson a Surselvalinién

(RhB Surselvalinie)

Az előző albumban egy kicsit eltértünk az időrendtől, mivel Svájcba érkezésünk napjáról és onnan távozásunk napjáról szerepeltek ott fotók, az ugyanis a Rhätische Bahn S-Bahnjai által járt vonalat bemutató cikk illusztrálására készült. Az első napunkon azonban a svájci, 1000 mm nyomközű kisvasút egy másik vonalán is fényképeztünk Lászlófi Károllyal (alias _karika), mégpedig az Elő-Rajna völgyében vezető Surselvalinién. A délelőtt folyamán ráadásul ketté is váltunk, mivel az építész Karika két érdekes épületet is meg szeretett volna nézni. A Valsban található fürdővel kezdjük ezt az albumot.
A háttérben a jellegzetese svájci templom és egy fával rakott teherkocsi látható. Őt majd az ilanzi tartalék viszi el és az egyik Valserzug fogja levinni Landquartba.

Castrisch vasútállomás fotó

Castrisch vasútállomás

Az előző albumban egy kicsit eltértünk az időrendtől, mivel Svájcba érkezésünk napjáról és onnan távozásunk napjáról szerepeltek ott fotók, az ugyanis a Rhätische Bahn S-Bahnjai által járt vonalat bemutató cikk illusztrálására készült. Az első napunkon azonban a svájci, 1000 mm nyomközű kisvasút egy másik vonalán is fényképeztünk Lászlófi Károllyal (alias font: bold; color: DarkRed>_karika), mégpedig az Elő-Rajna völgyében vezető Surselvalinién. A délelőtt folyamán ráadásul ketté is váltunk, mivel az építész Karika két érdekes épületet is meg szeretett volna nézni. A Valsban található fürdővel kezdjük ezt az albumot.

Az RhB Tm 2/2 115 pályaszám fotó

Az RhB Tm 2/2 115 pályaszámú Schöma-tolatómozdony Ilanz állomáson

Természetesen hólapáttal föl van szerelve! A feladata a Reichenau-Tamins és Ilanz között föladott vagonok összegyűjtése és Ilanzba szállítása, illetve az Ilanz-környéki iparvágányok kiszolgálása. Mivel Ilanz állomás a folyó és a város közé szorult, még úgy is komoly gondok vannak a tehervonatok fölállításakor, hogy a személyszállító vonatok keresztjei Castrischban vannak. Hajnalban és délután Ilanznak ráadásul elővárosi vonatokat is kell fordítania! Néha bizony elég nagy a tumultus és a négy vágányból igaziból csak kettő teljes értékű.

Az RhB Ge 4/4 fotó

Az RhB Ge 4/4II 612 pályaszámú villanymozdonya egy Disentis/Mustér - Chur - Scuol-Tarasp RegioExpress vonattal Ilanz és Castrisch között

(RhB Surselvalinie)

Ahol a völgyaljak egy kicsit is föltöltődtek, máris kihasználják azt legeltetésre. Bár a háttérben a hegyeken még egy nagyon kevés hó megvan (éjjel eléggé képes lehűlni, fehér színe miatt pedig nehezen melegszik föl újra a hó), itt lent már teljesen tavaszias az idő, pólóban ülve várom a vonatot, a komoly teljesítményű hűtőből két órával korábban kivett sör kiváló szomjoltó, a fű pedig még augusztusban sem zöldebb ennél.

Az RhB Ge 4/4 fotó

Az RhB Ge 4/4II 627 pályaszámú villanymozdonya egy rövid tehervonattal Castrisch és Ilanz között

(könyvjelző) (RhB Surselvalinie)

Castrisch előtt véget ér a Ruinaulta (a Rajna-szurdok), szelídebbé válik a táj. Ezen a részen készül talán a legtöbb tehervonatos fotó az RhB hálózatán: a Disentisig közlekedő, nagy tehervonatok mellett Ilanzba évszaktól függően napi 2-3 kisebb tehervonat is közlekedik. Ezen a képen is egy ilyen Valserzug látható, a legtöbb kocsi ugyanis a gyógyvízként is elismert valsi ásványvíz ilanzi rakodójához érkezett, ahonnan az untervazi logisztikai központba kerülnek majd a raklapozott palackok.

Az RhB Ge 4/4 fotó

Az RhB Ge 4/4II 627 pályaszámú villanymozdonya egy rövid tehervonattal Castrisch és Ilanz között

(RhB Surselvalinie)

A vonal teljes hosszában közlekedő tehervonatokat általában Ge 6/6II-es vontatja, az ilanzi betéteken (Valserzug) viszont Ge 4/4II, néha Ge 4/4I közlekedik.

Az RhB Ge 4/4 fotó

Az RhB Ge 4/4II 619-es Bernina 100 mozdonya Ilanz bejárati jelzőjénél (Castrisch felől)

(RhB Surselvalinie)

A gép mögötti két kocsi az RhB egykori szegény idejére emlékeztet. A nyolcavanas években ugyanis nem volt pénz teljes értékű vasúti személykocsikat beszerezni a csúcsidei tömegnyomor enyhítésére, ezért a brit Leyland és a magyar Ikarus gyárak ötletei mentén autóbusz-alkatrészekből gyártatott magának külsőre az EWI kocsikhoz hasonló, de azoknál sokkal kevesebb komfortot kínáló, nem lehúzható ablakos kocsikat. A kocsik a B 2261 - 2271 pályaszámtartományba tartoznak, és sajnos volt belőlük egy második (B 2272 - 2273) és egy harmadik (B 2417 - 2420) generáció is.

Az RhB Ge 4/4 fotó

Az RhB Ge 4/4II 619-es Bernina 100 mozdonya Ilanz bejárati jelzőjénél (Castrisch felől)

(könyvjelző) (RhB Surselvalinie)

Található még a vonatban egy EWII első osztály az A 1263-70 csoportból, egy EWII másodosztály a B 2374-83, 2421-50 csoportok egyikéből (mindkettő a hosszú kivitel), egy EWI másodosztályú kocsi (erről közelebbit nem tudok mondani), egy EWIV típusú, lengő-tolóajtós, de szintén teljesen lehúzható ablakos másodosztályú kocsi (hat páhollyal, tehát ez a rövidebb, a Berninabahnra is alkalmas kivitel), és végül egy kisebb méretű poggyászkocsi.

Az RhB Ge 4/4 fotó

Az RhB Ge 4/4II 617 pályaszámú RePower hirdetéssel ellátott mozdonya Castrisch és Ilanz között

(könyvjelző) (RhB Surselvalinie)

Az előzőhöz hasonlóan vegyesen, EWIV, EWII és EWI kocsikból áll össze ez a vonat. A szerelvények mind hasonló komfortot kínálnak és hasonló összeállításúak ezen a vonalon, hiszen az alapütemet óránként azonos, a Vorderrhein völgyében fekvő Disentis (vagy romansul Mustér) állomástól Chur-Landquart-Klosters útvonalon a Vereina-Tunnelen át az Unterengadin felé közelekedő, Scuol-Tarasp állomáson végállomásozó vonatok adják. Ezek menetideje nem csekély, Disentisben és Scuolban is körüljárnak, majd elég sokat várnak az ütem szerinti indulásra, így a fordulóidő nagyjából hat óra. Ez bőven biztos, hogy magába foglal egy csúcsidei menetet is valamelyik irányban, emiatt fölösleges is lenne rövidítgetni a szerelvényeket, még azzal együtt is, hogy az Engadin hajnalban nem ütemes, hanem az ütemhez szükséges számú szerelvényből hoznak ki valamivel sűrűbb követést a fontosabb elővárosi irányokban. Ez ugyanakkor nehezítené az egy-egy tolatáshoz szükséges idő belepréselését is a menetrendbe.

Az RhB Ge 4/4 fotó

Az RhB Ge 4/4II 612 és a Tm 2/2 115 Ilanz állomáson

(RhB Surselvalinie)

Karika közben visszatért a valsi fürdőből, busza természetesen pont úgy ért be, hogy a peronnál le tudta fényképezni a Chur felé induló vonatot. Mivel a kereszt a következő állomáson, Castrischban van, a busznak az indulásig van majd' negyed órája, ezalatt a sofőr pihenhet, kávézhat, megeheti a szendvicsét, és még újságot is olvashat (esetleg udvarolhat a nagyon csinos forgalmistalánynak).

Az RhB Tm 2/2 115-ös Ilanz  fotó

Az RhB Tm 2/2 115-ös Ilanz állomáson rendeszkedik

(könyvjelző) (RhB Surselvalinie)

Vonatmentes időben a mozdony formájú, de a svájciak mércéjével inkább csak traktor besorolású gép az előző vonattal érkezett és a következővel továbbítandó kocsikat rendezgeti. Van az állomáson is rakodóvágány, de Disentis felé, nem sokkal a soron következő Rajna-híd előtt van egy nagyobb, konténerek rakodására is berendezett terminál, illetve a kis sárga gép dolga a Reichenau-Tamins és Trun közötti állomásokról is összegyűjteni az elegyet (a két határt nem beleértve). Teszi mindezt természetesen a szikrázó napsütésben, tavasszal is remekbeszabott hólapáttal fölszerelve!

Az RhB Tm 2/2 115-ös Ilanz  fotó

Az RhB Tm 2/2 115-ös Ilanz állomáson rendeszkedik

(könyvjelző) (RhB Surselvalinie)

Vonatmentes időben a mozdony formájú, de a svájciak mércéjével inkább csak traktor besorolású gép az előző vonattal érkezett és a következővel továbbítandó kocsikat rendezgeti. A képen látható az állomási rakodóvágány, de Disentis felé, nem sokkal a soron következő Rajna-híd előtt van egy nagyobb, konténerek rakodására is berendezett terminál, illetve a kis sárga gép dolga a Reichenau-Tamins és Trun közötti állomásokról is összegyűjteni az elegyet (a két határt nem beleértve).

Az RhB Ge 4/4 fotó

Az RhB Ge 4/4II 627 egy Valserzuggal Ilanz és Castrisch között

(könyvjelző) (RhB Surselvalinie)

Egy vonatkeresztnyi idő elég is volt a tartaléknak, hogy elrendezze a hozott és az elszállítandó kocsikat, a vonat lefékpróbázzon, és már indulhasson is Landquartba (a vízzel megrakott kocsikat majd Untervazban hagyja).

Az RhB Ge 4/4 fotó

Az RhB Ge 4/4II 627 egy Valserzuggal Ilanz és Castrisch között

(könyvjelző) (RhB Surselvalinie)

Egy vonatkeresztnyi idő elég is volt a tartaléknak, hogy elrendezze a hozott és az elszállítandó kocsikat, a vonat lefékpróbázzon, és már indulhasson is Landquartba (a vízzel megrakott kocsikat majd Untervazban hagyja).

Melyik kártyás ne hallott v fotó

Melyik kártyás ne hallott volna a Kuoni Transportról?

Az RhB Ge 4/4 fotó

Az RhB Ge 4/4II 612 Ilanz és Castrisch között

(RhB Surselvalinie)

A Károly által az előbb Ilanzban fotózott személyvonatot természetesen én is lefényképeztem. Rögtön ezután, mindössze két perc időt hagyva a másik fotóhely elfoglalására, jön is az ellenvonat!

Az RhB Ge 4/4 fotó

Az RhB Ge 4/4II 614 Castrisch és Ilanz között

(könyvjelző) (RhB Surselvalinie)

A szerencsés íveknek köszönhetően ennek a vonatpárnak pont fotózható mindkét tagja viszonylagos napfényben. És hogy honnan tudom, hogy ez a 614-es? Hát a fordát és egy későbbi képet használva nem volt nehéz összerakni...

Csűr Ilanznál fotó

Csűr Ilanznál

Valahol ezeken a legelő fotó

Valahol ezeken a legelőkön jár egy lila tehén is

(könyvjelző)

Az RhB Tmf 2/2 87-es trakto fotó

Az RhB Tmf 2/2 87-es traktor, a Tm 2/2 81-es pályafenntartási darus vontató, a Tm 2/2 115-ös traktor és a Ge 6/6II 705-ös nehéz tehervonati és gyorsvonati szolgálatra beszerzett villanymozdony Ilanz állomáson

(RhB Surselvalinie)

A PFT vonat járművei most pihentek, ahogy a tartalék is, hiszen a következő ilanzi teherig még van egy pár óra, a Disentis/Mustér - Landquart tehervonat pedig a fél állomást amúgy is blokkolta. Látható, hogy a személyvonati megelőzővágányon kívül minden vágány használhatatlan. Hogy miért leghátulra fogadták mégis a tehert? Így legalább szükség esetén kis tolatással lehet keresztezni, ha például Castrischban bármi gond lenne, hiszen a keresztezőállomást Landquartból távvezérlik, nincs senki szolgálatban ott.

Az RhB  Ge 6/6 fotó

Az RhB Ge 6/6II 705-ös nehéz tehervonati és gyorsvonati szolgálatra beszerzett villanymozdony Ilanz és Castrisch között

(RhB Surselvalinie)

Erre a nagy tehervonatra már Karika is kiért, és egy kicsit magasabbra helyezkedtünk a fotóhelyen - a Valserzugról a képek az út túloldaláról készültek. A Vorderrhein a fasor mögött folyik, a hegy lábánál pedig a Surselva-Bundesstrasse látható.

Az RhB  Ge 6/6 fotó

Az RhB Ge 6/6II 705-ös nehéz tehervonati és gyorsvonati szolgálatra beszerzett villanymozdony Ilanz és Castrisch között, a háttér már előrevetíti az Oberalppass nehézségeit

(könyvjelző) (RhB Surselvalinie)

Erre a nagy tehervonatra már Karika is kiért, és egy kicsit magasabbra helyezkedtünk a fotóhelyen - a Valserzugról a képek az út túloldaláról készültek. A Vorderrhein a fasor mögött folyik, a hegy lábánál pedig a Surselva-Bundesstrasse látható.

Az RhB  Ge 6/6 fotó

Az RhB Ge 6/6II 705-ös nehéz tehervonati és gyorsvonati szolgálatra beszerzett villanymozdony Ilanz és Castrisch között

(könyvjelző) (RhB Surselvalinie)

A teher Ilanzban nem kapott kocsikat, a fát talán Trunból hozta, az üres cementszállító kocsik pedig mennek vissza Untervazba, hogy majd ismét föltöltsék őket, és másnap megint elvigyék őket a Szent Gotthárd-bázisalagút építkezéséhez.

Az RhB Xk 9146-os pneumatik fotó

Az RhB Xk 9146-os pneumatikusan állítható hóekéje Ilanzban

Házak Ilanzban fotó

Házak Ilanzban

Kb. ennyi a látnivaló, meg a vonatból látható öt ház, a maradék az betonrengeteg.

Az RhB Ge 4/4 fotó

Az RhB Ge 4/4II 617 pályaszámú RePower hirdetéssel ellátott mozdonya Ilanzban

(könyvjelző) (RhB Surselvalinie)

Kereszt a Ge 4/4 fotó

Kereszt a Ge 4/4II 614-gyel Rabius-Surreinben

(RhB Surselvalinie)

Karcsi egy kápolnát indult meglátogatni az Elő-Rajna völgyének felső részébe. Rabius-Surreinbe több folyóátkelés után ér a vasút, Truntól pedig el is kezd keményebben fölfelé kapaszkodni: elhagyja a völgyaljat és 27 ezrelékes legnagyobb emelkedéssel nekivág a kaptatónak, ami végül az Oberalppassra vezet. Most azonban még az RhB-n járunk, nyoma sincs fogasécnek, az oldalvölgyek fölötti átkelésekkor azonban remek viaduktok jönnek majd!

Sumvitg-Cumpadials RhB állo fotó

Sumvitg-Cumpadials RhB állomás fordítókorongja

1999. és 2001. között átépült Disentis/Mustér állomása, a csarnok építése miatt nem volt már hely a fordítókorongnak. Azért, hogy az évi pár akalommal közlekedő gőzmozdonyos különvonatok gépeit megfordíthassák, és visszafelé is kéménnyel előre közlekedhessenek, a Disentisszel szomszédos Sumvitg-Cumpadialsban épült egy új, kézi működtetésű, burkolt medencéjű fordítókorong.
A háttérben az Elő-Rajna völgye látszik, egyelőre nem túl mélyen, de Disentisig ez még változni fog.

Házi szélkerék Sumvitgban fotó

Házi szélkerék Sumvitgban

Kápolna Sumvitgban fotó

Kápolna Sumvitgban

(könyvjelző)

Kápolna Sumvitgban fotó

Kápolna Sumvitgban

Kápolna Sumvitgban fotó

Kápolna Sumvitgban

Kápolna Sumvitgban fotó

Kápolna Sumvitgban

Kápolna Sumvitgban fotó

Kápolna Sumvitgban

Kápolna Sumvitgban fotó

Kápolna Sumvitgban

(könyvjelző)

Kápolna Sumvitgban fotó

Kápolna Sumvitgban

(könyvjelző)

Kápolna Sumvitgban fotó

Kápolna Sumvitgban

Időközben a  fotó

Időközben a RePower mozdony hozzám is eljutott (Ge 4/4II 617)

(RhB Surselvalinie)

A Ge 4/4 fotó

A Ge 4/4II 626 Castrisch és Ilanz között

(könyvjelző) (RhB Surselvalinie)

A tényleg narancssárga Ge 4 fotó

A tényleg narancssárga Ge 4/4II 622 az RhB japán társvasútja, a Hakone Tozan Railway reklámját viselő Werbelok Castrisch és Ilanz között

(könyvjelző) (RhB Surselvalinie)

A gép ezúttal a délutáni ilanzi tehert hozta.

Kilátás Sumvitgban fotó

Kilátás Sumvitgban

(könyvjelző)

Önálló védekezésre vannak a fotó

Önálló védekezésre vannak a svájciak berendezkedve

(könyvjelző)

Ez azt jelenti, hogy folyamatosan járőröznek a vadászgépeik, a hegyek tele vannak határvadászokkal, rengeteg a laktanya, az utakon a katonai konvoj, a házakban többnyire van óvóhely (még a legtöbb családi/generációs házban is), és az autópályák menti sziklafalak be vannak drótozva, jónéhány közülük berobbantható egy esetleges háború kezdetekor.

A Ge 4/4 fotó

A Ge 4/4II 622 Hakone Tozan Railway egy tehervonattal Ilanzban

(RhB Surselvalinie)

A Ge 4/4 fotó

A Ge 4/4II 614 Ilanzban

(RhB Surselvalinie)

A Ge 4/4 fotó

A Ge 4/4II 614 Ilanzban

(RhB Surselvalinie)

A Tm 2/2 115 Ilanzban fotó

A Tm 2/2 115 Ilanzban

(RhB Surselvalinie)

A Tm 2/2 115 és a Ge 4/4 fotó

A Tm 2/2 115 és a Ge 4/4II 628 Ilanzban

(RhB Surselvalinie)

A Ge 4/4 fotó

A Ge 4/4II 628 Tavanasa-Breil/Brigels állomáson

(RhB Surselvalinie)

Ez most azt jelenti, hogy az állomás két falu között áll (mint Badacsonytördemic-Szigliget vagy Acsa-Erdőkürt), az egyik Tavanasa, a másik viszont kétnevű: németül Breil (svájci szokás szerint a német névnek sincs semmi értelme, ez nem a Kirchbergek, Spitalok, Marienfeldék, -bachok, -dorfok országa), romansch nyelven pedig Brigels. Tavanasában alacsonyabb a kisebbség aránya.

A sárga  fotó

A sárga log in reklámruhát viselő Ge 4/4II 611 a Glacier-express Brig-Chur járatával Tavanasa-Breil/Brigels állomáson

(könyvjelző) (RhB Surselvalinie)

A Zermatt-St. Moritzi vonat egy órával később érkezik, de arról még ilyen minőségű képem sem sikerült.

A Ge 4/4 fotó

A Ge 4/4II 620 Tavanasa-Breil/Brigels állomáson

(RhB Surselvalinie)

A Karcsi által már megfigye fotó

A Karcsi által már megfigyelt vadászgépek Tavanasánál

Egy cementvonattal érkezik  fotó

Egy cementvonattal érkezik Tavanasa-Breil/Brigelsbe az RhB egyik kereklámpás mozdonya, a Ge 6/6II 704

(RhB Surselvalinie)

Éppen a Tscharbach-Brückén halad át, amit a korábban itt állt, de árvíz által 1968-ban elmosott viadukt helyére építettek.

A Ge 6/6 fotó

A Ge 6/6II 704 Sumvitg-Cumpadialsnál

(könyvjelző) (RhB Surselvalinie)

Az előbb látott tehervonat közben magasabbra került.

A Ge 4/4 fotó

A Ge 4/4II 620 Disentis/Mustér és Sumvitg-Cumpadials között

(könyvjelző) (RhB Surselvalinie)

Hamisítatlan svájci tájban.

A Ge 4/4 fotó

A Ge 4/4II 620 Rabius-Surreinben

(RhB Surselvalinie)

Magam is a hegyi szakasz felé indultam, a megbeszéltek szerint Karikával Disentisben találkoztunk.

A Ge 4/4 fotó

A Ge 4/4II 620 Rabius-Surreinben

(RhB Surselvalinie)

A Ge 4/4 fotó

A Ge 4/4II 628 Sumvitg-Cumpadials állomáson

(könyvjelző) (RhB Surselvalinie)

Miközben lent a völgyben Ilanznál már szinte nyár volt (pitypang és más vadvirágok lepték el a mezőket), addig itt, 982 méter magasan még bőven tavasz van, virágzó gyümölcsfákkal.

A Ge 4/4 fotó

A Ge 4/4II 628 Disentis/Mustér állomáson

(könyvjelző) (RhB Surselvalinie)

Beléptünk a négyszámjegyű magasságok világába, az állomás vízszintes középső része 1130 méteren fekszik egy párkányon, magasan az Elő-Rajna völgye fölött.

A Matterhorn-Gotthardbahn H fotó

A Matterhorn-Gotthardbahn HGe 4/4II 107 Grimsel egy Disentis/Mustér-Andermatt személyvonattal Disentisben

(RhB Surselvalinie)

Az RhB vonalának folytatását képező, az Oberalppasson átkelő vonal csak 14 évvel az Ilanz-Disentis vonal megnyitása után készült el. Rögtön az állomás végében kezdődő alagútban, ami a falu temetője és temploma alatt vezet át, máris kezdődik az Abt rendszerű fogasléc.

Disentis fotó

Disentis

Temető és templom Dise fotó

Temető és templom Disentisben

Az MGB HGe 4/4 fotó

Az MGB HGe 4/4II 106 Glacier-Express Disentisben egy rövid, fogaskerekű tehervonattal

(Matterhorn-Gotthardbahn)

Egy számomra ismeretlen nevű viadukton kel át - sajnos ahogy elhagyjuk Disentist, nem csak a szolgáltatási színvonal esik le, de tulajdonképpen le is esünk a vasútbarátok térképéről. Az MGB vonaláról sokkal kevesebb információ érhető el a neten, mint az RhB-ról, de könyveket sem egyszerű szerezni róla (ahogy például a Montreux-Oberland-Bernois-ról sem).
Úgyhogy szívesen veszem, ha valaki ki tud segíteni a viadukt nevével!

Az MGB HGe 4/4 fotó

Az MGB HGe 4/4II 106 Glacier-Express Disentisben egy rövid, fogaskerekű tehervonattal

(könyvjelző) (Matterhorn-Gotthardbahn)

Az MGB HGe 4/4 fotó

Az MGB HGe 4/4II 106 Glacier-Express Disentisben egy rövid, fogaskerekű tehervonattal

(Matterhorn-Gotthardbahn)

Az MGB HGe 4/4 fotó

Az MGB HGe 4/4II 106 Glacier-Express Disentisben egy rövid, fogaskerekű tehervonattal

(könyvjelző) (Matterhorn-Gotthardbahn)

A Ge 6/6II egyben fölvitte a vonatát Disentisbe, de itt annyival meredekebb a pálya (még talán az adhéziós részen is), hogy a fogaskerekű szakaszon csak két részletben tudta az MGB továbbítani az irányvonat kocsijait a Gotthard-bázisalagút építésének színhelyére (AlpTransit Las Rueras). Igaz, a szerelvény viszonylagos rövidsége miatt a második menetre már nem sok minden maradt.

Az MGB HGe 4/4 fotó

Az MGB HGe 4/4II 106 Glacier-Express Disentisben egy rövid, fogaskerekű tehervonattal

(Matterhorn-Gotthardbahn)

Egy számomra ismeretlen nevű viadukton kel át - sajnos ahogy elhagyjuk Disentist, nem csak a szolgáltatási színvonal esik le, de tulajdonképpen le is esünk a vasútbarátok térképéről. Az MGB vonaláról sokkal kevesebb információ érhető el a neten, mint az RhB-ról, de könyveket sem egyszerű szerezni róla (ahogy például a Montreux-Oberland-Bernois-ról sem).
Úgyhogy szívesen veszem, ha valaki ki tud segíteni a viadukt nevével!

Az MGB HGe 4/4 fotó

Az MGB HGe 4/4II 106 Glacier-Express Disentisben egy rövid, fogaskerekű tehervonattal

(Matterhorn-Gotthardbahn)

A kép hátterében a disentisi apátság (erről kapta a falu a romansch nevét: Mustér, vagyis Monostor), előtte a vasútállomás hatalmas perontetője.

Az MGB HGe 4/4 fotó

Az MGB HGe 4/4II 106 Glacier-Express Disentisben egy rövid, fogaskerekű tehervonattal

(könyvjelző) (Matterhorn-Gotthardbahn)

A kép hátterében a disentisi apátság (erről kapta a falu a romansch nevét: Mustér, vagyis Monostor, és ejteni is s-sel kell, mint a mustár szót), előtte a vasútállomás hatalmas perontetője.

RhB Ge 4/4 fotó

RhB Ge 4/4II-es érkezik Disentisbe

(RhB Surselvalinie)

Jól látható a hosszú rámpa, ami a völgyaljtól ide föl vezet. A rámpa 27 ezrelékes, Trunban kezdődik, de az Ilanztól odáig vezető pálya is jórészt 16 ezrelékes emelkedőben fekszik, pedg csak a víz esését követi.

Az MGB HGe 4/4 fotó

Az MGB HGe 4/4II 103 Chur Disentis/Mustér és Acla di Fontauna között

(Matterhorn-Gotthardbahn)

A következő személyvonat is mozdonyvontatással közlekedik.

Az MGB HGe 4/4 fotó

Az MGB HGe 4/4II 103 Chur Disentis/Mustér és Acla di Fontauna között

(könyvjelző) (Matterhorn-Gotthardbahn)

A következő személyvonat is mozdonyvontatással közlekedik.

Az MGB HGe 4/4 fotó

Az MGB HGe 4/4II 103 Chur Disentis/Mustér és Acla di Fontauna között

(könyvjelző) (Matterhorn-Gotthardbahn)

A következő személyvonat is mozdonyvontatással közlekedik.

Az MGB HGe 4/4 fotó

Az MGB HGe 4/4II 103 Chur Disentis/Mustér és Acla di Fontauna között

(Matterhorn-Gotthardbahn)

Az MGB HGe 4/4 fotó

Az MGB HGe 4/4II 103 Chur Disentis/Mustér és Acla di Fontauna között

(könyvjelző) (Matterhorn-Gotthardbahn)

A következő személyvonat is mozdonyvontatással közlekedik.

Az MGB HGe 4/4 fotó

Az MGB HGe 4/4II 103 Chur Disentis/Mustér és Acla di Fontauna között

(Matterhorn-Gotthardbahn)

Az MGB HGe 4/4 fotó

Az MGB HGe 4/4II 103 Chur Disentis/Mustér és Acla di Fontauna között

(Matterhorn-Gotthardbahn)

Házak Disentisben és a Dise fotó

Házak Disentisben és a Disentis-alagút

Házak Disentisben és a Dise fotó

Házak Disentisben és a Disentis-alagút

Az MGB HGe 4/4 fotó

Az MGB HGe 4/4II 106 St. Gotthard / S. Gottardo Disentis/Mustér állomáson pihen

(RhB Surselvalinie)

Az RhB Ge 6/6 fotó

Az RhB Ge 6/6II 704-es forda szerint leszaladhatna Trunba tolatni, de úgy tűnik, nincs szükség rá, csak a Las Ruerasból visszatérő üres cementvonatot várja

(RhB Surselvalinie)

Egy MGB HGe 4/4 fotó

Egy MGB HGe 4/4II-es Disentis/Mustér állomáson

(RhB Surselvalinie)

Az RhB ABe 8/12 3505 pályas fotó

Az RhB ABe 8/12 3505 pályaszámú Allegra motorvonata Trin állomáson

(RhB Surselvalinie)

Nekünk a szikrázó napsütés ellenére el kellett indulnunk, hiszen Svájcba érkezésünk első napján még a szállást is el kellett foglalnunk. Ezért Karcsi Reichenau-Taminsból rögtön az Albulabahn felé indult, hogy megszerezze a kiváló bergüni házunk kulcsait, én pedig az ő táskájáért Churba. De előbb találkoztunk egy esti sűrítő járattal, ami Chur és Ilanz között közlekedett csak.

A Ge 4/4 fotó

A Ge 4/4II 632 Zizers és 616 Filisur tandemben egy nehéz tehervonat élén Reichenau-Taminsban

(RhB Stammstrecke)

Én a RegioExpress vonattal már továbbmentem Churba, amikor befutott ez a teher, hogy félreálljon az Albulabahnról, St. Moritzból érkező másik RegioExpress útjából. Az valahol útközben (jó eséllyel Samedanban) kapott pár teherkocsit is a végére.
A tandemben közlekedő mozdonyok egyébként ritkák, mivel többnyire a vonatokkal elbír egy Ge 6/6II-es, illetve a kimaradó kocsikat fölviszik valamelyik gyorsvonat végén. Ennek ellenére azért előfordulnak előfogatolt vonatok is. A hátsó mozdony a Siemens hirdetését viseli, mint a Siemens Taurus, bár a gép maga SLM (Winterthur)/BBC koprodukció.

A Ge 4/4 fotó

A Ge 4/4II 632 Zizers és 616 Filisur tandemben egy nehéz tehervonat élén Reichenau-Taminsban

(könyvjelző) (RhB Stammstrecke)

Én a RegioExpress vonattal már továbbmentem Churba, amikor befutott ez a teher, hogy félreálljon az Albulabahnról, St. Moritzból érkező másik RegioExpress útjából. Az valahol útközben (jó eséllyel Samedanban) kapott pár teherkocsit is a végére.
A tandemben közlekedő mozdonyok egyébként ritkák, mivel többnyire a vonatokkal elbír egy Ge 6/6II-es, illetve a kimaradó kocsikat fölviszik valamelyik gyorsvonat végén. Ennek ellenére azért előfordulnak előfogatolt vonatok is. A hátsó mozdony a Siemens hirdetését viseli, mint a Siemens Taurus, bár a gép maga SLM (Winterthur)/BBC koprodukció.

A Ge 4/4 fotó

A Ge 4/4II 632 Zizers és 616 Filisur tandemben egy nehéz tehervonat élén Reichenau-Taminsban

(RhB Stammstrecke)

Az RhB Gmf 4/4 242 Reichena fotó

Az RhB Gmf 4/4 242 Reichenau-Tamins állomáson

(RhB Stammstrecke)

Az RhB Be 4/4 515 motorvona fotó

Az RhB Be 4/4 515 motorvonat 1715 pályaszámú vezérlőkocsija Reichenau-Tamins állomáson

(RhB Stammstrecke)

Az RhB Be 4/4 514 motorvona fotó

Az RhB Be 4/4 514 motorvonat 1714 pályaszámú vezérlőkocsija Reichenau-Tamins állomáson

(könyvjelző) (RhB Stammstrecke)

Donawitz-i sín fotó

Donawitz-i sín

RhB Ge 4/4 fotó

RhB Ge 4/4II a Reichenau-Tamins melletti Hátsó-Rajna hídon

(könyvjelző) (RhB Stammstrecke)

Ezzel a képpel zárul az album, amit a Chur-Disentis/Mustér kisvasúti vonalat bemutató https://www.benbe.hu/cikkek/rhb-oberlanderlinie.php>cikk illusztrálására készítettem. A következő album ismét magyar témát fog bemutatni, de remélem, ezt a svájci kitekintést is izgalmasnak találtad!

Copyright Takács Bence és társai, 2005-2025. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!

Címlap Cikkek Mozdonyok Atlasz Modellvasút Linkek