sín benbe.hu

Címlap Albumok

-----------------



Gyomírtó

M47 2032 és 2023 küzdelme a pályát károsító növényekkel egy Ipolytarnóc és Aszód közötti túrán készült drámai képsoron mutatkozik be.

Napkelte Balassagyarmaton fotó

Napkelte Balassagyarmaton

(könyvjelző) (Garam-Ipolyvölgyi HÉV)

Igen korán indultunk, a tervek szerint ugyanis valahogyan megoldották volna, hogy már hét óra körül Szécsény felé mehessen a nyári gyomírtóvonat. Végül persze kisült, hogy a PÜ és a VPE tervei nem találkoznak, és a gyomírtóvonat az első, a személyvonatok által engedélyezett időpontban fog indulni.

Napkelte Hugyagon fotó

Napkelte Hugyagon

(könyvjelző) (Nógrádvármegyei HÉV)

Ismeretlen pályaszámú Bzmot dülöngél Balassagyarmat felé. A gyomírtóvonat még nem indulhat, még meg kell várni egy másik irányú személyvonatot is.

Napkelte Hugyagon fotó

Napkelte Hugyagon

(könyvjelző) (Nógrádvármegyei HÉV)

A háttérben a jellegzetes palóc építészeti jegyeket viselő házikók láthatóak.

Bzmot 329 Becske és Magyarn fotó

Bzmot 329 Becske és Magyarnándor között

Elindultunk a 78a vonalon Aszód felé, hiszen bőven volt még időnk. A célpont a Budapestről érkező gyorsvonat volt, a szóló Bézével egy útátjáróban találkoztunk a dombok között.

Bzmot 283 Balassagyarmaton fotó

Bzmot 283 Balassagyarmaton

Bzmot 283 a régi Becske áll fotó

Bzmot 283 a régi Becske állomás környékén

(könyvjelző) (Nógrádvármegyei HÉV)

Íme a pesti gyors, illetve egy, feltehetőleg lopott, gépkocsi. Szerencsére nem a mi kocsink, édesapám biztos nem örült volna, ha így végzi... Sajnos nem volt túl sok hely hátrálni a teleobjektív bevetéséhez, pedig lehetett volna jobb perspektívát találni.

Bzmot 283 a hajdani Becske  fotó

Bzmot 283 a hajdani Becske állomásnál

(könyvjelző) (Nógrádvármegyei HÉV)

M47 2032 Balassagyarmaton fotó

M47 2032 Balassagyarmaton

(Nógrádvármegyei HÉV)

A mozdonyvezető már jó régen jelentkezett, aztán csak most jött el az ideje a jó öreg Pielstick-motor beröffentésének. Természetesen a művelet elsőre, minimális füstpamaccsal sikerült.

M47 2032 Hugyagnál fotó

M47 2032 Hugyagnál

(Garam-Ipolyvölgyi HÉV)

Ó, minő vasútfotósi melléfogás, árnyékos a vonat oldala! Ugyanakkor szépen kanyarodik a vonalszakaszon ritkán látott hosszúságú szerelvény a vicinálison. A gyilkos erejűen borzasztó fotómhoz távírópóznák állnak strázsát.

M47 2032 Hugyag és Szécsény fotó

M47 2032 Hugyag és Szécsény között, Hugyag határában a gyomírtóvonattal

(könyvjelző) (Garam-Ipolyvölgyi HÉV)

M47 2032 Hugyagnál fotó

M47 2032 Hugyagnál

(Garam-Ipolyvölgyi HÉV)

Innen nézve persze szabványosabb, de mégis kellemes látványt nyújtó.

M47 2032 Hugyagnál fotó

M47 2032 Hugyagnál

(könyvjelző) (Garam-Ipolyvölgyi HÉV)

Innen nézve persze szabványosabb, de mégis kellemes látványt nyújtó.

M47 2032 Hugyag és Szécsény fotó

M47 2032 Hugyag és Szécsény között, Hugyag határában a gyomírtóvonattal

(Garam-Ipolyvölgyi HÉV)

M47 2032 Nógrádszakál határ fotó

M47 2032 Nógrádszakál határában, Ráróspuszta felé tartva

(Garam-Ipolyvölgyi HÉV)

Látható, hogy szemben a fehér szerelvényekkel, nem bonyolult, számítógép-vezérelt szeleprendszer fújja a gyomírtót különböző mennyiségekben a különböző irányokba, hanem egyszerűen egy kis spricnifejen folyik ki a kocsi oldalán a lé.

M47 2032 Nógrádszakál és Rá fotó

M47 2032 Nógrádszakál és Ráróspuszta között, Nógrádszakál határában a gyomírtóvonattal

(könyvjelző) (Garam-Ipolyvölgyi HÉV)

M47 2032 Ráróspuszta megáll fotó

M47 2032 Ráróspuszta megálló- é sorompóőrhelyen

(Garam-Ipolyvölgyi HÉV)

A vonal ezen részén, Ipolytarnóc és Nógrádszakál között, a Szlovák Vasút komoly szénvonatokat közlekedtet, ahhoz képest ez a Nagydácsia messzemenően vicinálisképes dög. A háttérben, nyitott ajtóval szerénységem közúti járműve.

M47 2032 Ráróspuszta megáll fotó

M47 2032 Ráróspuszta megállóhely-sorompóőrhelyen

(könyvjelző) (Garam-Ipolyvölgyi HÉV)

M47 2032 Litke előtt fotó

M47 2032 Litke előtt

(Garam-Ipolyvölgyi HÉV)

Az Ipoly folyó kanyarulatában fekvő Litke előtt, a vízmű mellől készült a kép. A jobb oldali domb már Szlovákia, előterében folyik egyik nagy, stratégiai fontosságú vízi útunk.

M47 2032 Litke előtt fotó

M47 2032 Litke előtt

M47 2032 Ipolytarnóc és Rap fotó

M47 2032 Ipolytarnóc és Rapp (Rapovce, Szlovákia) között

(Garam-Ipolyvölgyi HÉV)

Szerencsére a MÁV, hiába csak mellékvonal, a 78b gyommentesítését fontosnak tartja. Egészen a határpontig elvégzik a munkát, így a Dácsia és vonata kihúz Ipolytarnócról Rapp felé.

Ismeretlen Bzmot Nógrádszak fotó

Ismeretlen Bzmot Nógrádszakálnál

A háttérben Bussa (Busince, Szlovákia) falu, látható az Ipolyon át Nagykürtösre vezető szlovák szárnyvonal, amit a MÁV-on keresztül szolgál ki a ZSSKC.

Ismeretlen Bzmot Nógrdszaká fotó

Ismeretlen Bzmot Nógrdszakálnál

Ismeretlen Bzmot Nógrádszak fotó

Ismeretlen Bzmot Nógrádszakálnál

M47 2032 Nógrádszakálnál fotó

M47 2032 Nógrádszakálnál

(Garam-Ipolyvölgyi HÉV)

M47 2032 Nógrdszakálnál fotó

M47 2032 Nógrdszakálnál

(könyvjelző) (Garam-Ipolyvölgyi HÉV)

M47 2032 Nógrádszakálnál fotó

M47 2032 Nógrádszakálnál

(Garam-Ipolyvölgyi HÉV)

M47 2032 Nógrádszakálnál fotó

M47 2032 Nógrádszakálnál

(könyvjelző) (Garam-Ipolyvölgyi HÉV)

Egy utolsó nagy, Dácsia-egy fotó

Egy utolsó nagy, Dácsia-együttállás Balassagyarmaton

(Nógrádvármegyei HÉV)

A jól működő vonógépet lecserélik egy másikra, innen a 2032-es helyett M47 2023 lesz a gyomírtóvonat élén. A gépészetileg hasonló állapotú gépek közül a kopottabb, szintén Pielstick-motorral átépített darab Hatvan fűtőházában lett letétes.

Egy utolsó nagy, Dácsia-egy fotó

Egy utolsó nagy, Dácsia-együttállás Balassagyarmaton

(Nógrádvármegyei HÉV)

M47 2023 Magyarnándor állom fotó

M47 2023 Magyarnándor állomásra érkezik

(Nógrádvármegyei HÉV)

A helyi teherforgalom mesterséges leállításával (mesterséges, hiszen áru és megrendelő az lenne) már nem kell annyi mozdony, így csak a 2032-es maradt Gyarmaton. Az M47 2023-as nem sogáik állt viszont Hatvanban: 2010-ben Pécsre vonult, ahol B-vizsgát kapott. Azóta viszont sorsa titkok homályába vész.

M47 2023 Magyarnándorba érk fotó

M47 2023 Magyarnándorba érkezik

(Nógrádvármegyei HÉV)

M47 2023 Magyarnándor állom fotó

M47 2023 Magyarnándor állomásra érkezik

(könyvjelző) (Nógrádvármegyei HÉV)

A helyi teherforgalom mesterséges leállításával (mesterséges, hiszen áru és megrendelő az lenne) már nem kell annyi mozdony, így csak a 2032-es maradt Gyarmaton. Az M47 2023-as nem sogáik állt viszont Hatvanban: 2010-ben Pécsre vonult, ahol B-vizsgát kapott. Azóta viszont sorsa titkok homályába vész.

M47 2023 Magyarnándorban fotó

M47 2023 Magyarnándorban

(Nógrádvármegyei HÉV)

M47 2023 a becskei alagút é fotó

M47 2023 a becskei alagút és Becske alsó között

(könyvjelző) (Nógrádvármegyei HÉV)

M47 2023 a régi Becske és B fotó

M47 2023 a régi Becske és Becske alsó között

(könyvjelző) (Nógrádvármegyei HÉV)

Magasan a völgy fölött halad a vasút, nincs messze az alagút sem. Becskén a gőzöskorszakban gyakran megálltak a vonatok pihenni, gőzt fejleszteni. Becske falu a háttérben látható hegy mögött, egy párhuzamos völgyben van. A terep arra kedvezőbb lenne, eredetileg ott is halad a vasút, majd áttér ebbe a völgybe, ahonnét Magyarnándor előtt, csak az alagúton át szabadulhat. Mégis szükség volt így építeni az Aszód-Baassagyarmat helyi érdekű vasutat: Becske gazdái a vasszörnyetegtől való félelmükben nem engedték a sínek átvezetését a falu határán.

M47 2023 a régi Becske és B fotó

M47 2023 a régi Becske és Becske alsó között

(könyvjelző) (Nógrádvármegyei HÉV)

A rátartiság megbosszulta magát: a Kisecset közeli Júliamajorban korszerű tehenészetet hoztak létre élelmes vállalkozók, akik minden nap expresszáruként küldhették a frissen fejt tejet a jól fizető pesti piacokra. Becske pedig teljesen kimaradt a vasút áldásaiból, de visszakozni akkor már nem lehetett.

M47 2023 a régi Becske és B fotó

M47 2023 a régi Becske és Becske alsó között

(Nógrádvármegyei HÉV)

Jó kis svenk lett, pedig nemigen száguld a vonat!

M62 127, M40 201 és az MMV  fotó

M62 127, M40 201 és az MMV 047 0040-1 pályaszámú Csaurusza a hatvani fűtőházban

411,264, a LIMA gyártmányú  fotó

411,264, a LIMA gyártmányú Truman Hatvanban

M62 228 és M40 201 a hatvan fotó

M62 228 és M40 201 a hatvani fűtőházban

Mivel a fotóhely igen messze van a földúttól, a gyomírtóvonatot már nem értük utól. Reméltük, hogy Havanban leljük, de ide még nem érkezett meg.

M62 127, az MMV 047 0040-1  fotó

M62 127, az MMV 047 0040-1 és az M40 201 a hatvani fűtőházban

M43 1096 és V43 1338 a hatv fotó

M43 1096 és V43 1338 a hatvani fűtőházban

Sziliket és Papagájokat immár nemigen találni itt, hiszen a személyvonatok a gyakran takarított szürke ingavonatok helyett FLIRT-ek. Csak pár roncs mozdony, a 81-es vonal 6341 sorozatú motorkocsijai, az MMV javításra váró gépei, valamint a helyi teherforgalomhoz szükséges pár Dácsia, Szergej és a csak szükség esetén bevetett Púposok állnak itt.

V46 043 a hatvani fűt& fotó

V46 043 a hatvani fűtőházban

M40 220 a hatvani fűt& fotó

M40 220 a hatvani fűtőházban

M40 201 és 224 Hatvanban fotó

M40 201 és 224 Hatvanban

Van még egy srác a fűt fotó

Van még egy srác a fűtőházban: M47 2041

(könyvjelző)

Nem túl meggyőző belépő után rövid használat, majd teljes megújulás jelentette a 2041-es Dácsia pályafutását a miskolci igazgatóság területén. A sikeres B-vizsga azonban inkább külső, mint belső tulajdonságokat érintett, és az addig megbízhatónak tekintett mozdony, amit Szombathelyre vittek kisegíteni a szentgotthárdi személyvonatokra, rövid idő után hajtóműsérülést szenvedett. Többé nem állt talpra, igaz, egyelőre nem is selejtezték.

Van még egy srác a fűt fotó

Van még egy srác a fűtőházban: M47 2041

Van még egy srác a fűt fotó

Van még egy srác a fűtőházban: M47 2041

Utunkat a Mátrai Erőm& fotó

Utunkat a Mátrai Erőmű teherpályaudvarán fejeztük be, a képen A25-022

(könyvjelző)

A25-002 a Mátrai Erőm& fotó

A25-002 a Mátrai Erőmű Visonta-Kombinát teherpályaudvarán

Üres szénszállító kocsikat hozott a buktatóról. A rossz idő miatt it túránk véget ért, köszönöm a figyelmet!

Copyright Takács Bence és társai, 2005-2025. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!

Címlap Cikkek Mozdonyok Atlasz Modellvasút Linkek