sín benbe.hu

Címlap Albumok

-----------------



A Bódva-völgyi tolatós

Remot-Dácsia Szendrőn.

A BDt 346 vezérlőkocsi fotó

A BDt 346 vezérlőkocsi Sajóecsegen

A Miskolcról északra vezető vasútvonalak teherforgalma ma már jóval elmarad a hőskorétól, amikor még jópár kohó működött Ózdon, és a 94-es vonal fontos kapocs volt az Aggteleki-karszt ipara számára, mégis még mindig az egyik legkiszámíthatóbb tolatós tehervonati forgalommal rendelkezik ez a környék. Mivel munkanapokon szinte csak a nyári szünetben tudok fotózni, kihasználtam az időmet, és ellátogattam a Miskolc-Ózd vonalon fekvő Sajóecsegre, ahonnan két mellékvonalra is kijár a tolatós.

A KIAG-632 Plasser&Theurer  fotó

A KIAG-632 Plasser&Theurer gyártmányú kitérő- és vágányszabályozó gép Sajóecsegen

(könyvjelző)

Miskolcra a legkényelmesebben a Rákóczi EC-vel lehet utazni, amin a jegyvizsgáló elfelejtette indulás előtt ellenőrizni, hogy működnek-e a klímák - természetesen az egész éjszakás állástól az akkumulátorok lemerültek, és a feszültség alá kerüléskor a klímák nem indultak el automatikusan. Némi kérlelésre aztán mégis, csak nem értem, a vonatkísérő személyzet miért nem tudja a dolgát tenni fölszólítás nélkül?

Egy ideig nem művelt f fotó

Egy ideig nem művelt földet tesznek használhatóvá Sajóecseg mellett

Sajóecsegen megérdeklődtem, hogy milyen vonatok lesznek, és mikor, merre fognak menni. Sajnos nagy bánatomra a V46 -ost és kazincbarcikai tehervonatát ki kellett hagynom, de majd egy másik napon bepótolom. Ami viszont először terítékre került az a sokak által talán nem is ismert Sajóecseg-Sajóbábony vasútvonalon egy magánvasúti tehervonat.

Érdekes feliratú diósgy! fotó

Érdekes feliratú diósgyőri sín 1950-ből a Sajóecseg-Sajóbábony vonalról

Valószínűleg akkor valamiért nagyon szovjet irányítás alatt volt a DAM.

A Bobó kft. 468 001 pályasz fotó

A Bobó kft. 468 001 pályaszámú Búvárja Sajóbábony és Sajóecseg között

(könyvjelző) (MÁV Sajóecseg-Sajóbábony vasútvonal)

A rövid szárnyvonal elég szép helyen vezet, és bár a bueker.net térképén még mindig nem szerepel (pedig ugyanolyan MÁV teherforgalmú vonal, mint a visontai, a felsőcsingeri, vagy a dudarbányai), a környéken lakó, igen aktív és jól fotózó vasútbarát közösségnek köszönhetően elég ismert is lett. A Bobó kft.-nek persze vannak Bobói is, a magyar Búvár mellett (ami ugyanazon M46 sorozatba került, mint a "Kispúpos") még egy szép Dácsiája is.

A Bobó kft. 468 001 pályasz fotó

A Bobó kft. 468 001 pályaszámú Búvárja Sajóbábony és Sajóecseg között

(MÁV Sajóecseg-Sajóbábony vasútvonal)

A dombvidéki szakasznak máris vége, a 26-os főút után a vasút máris bekanyarodik Sajóecseg állomásra. A vágány a villamosított BÉM-iparvágányból ágazik ki, amit azonban ebből az irányból már fölszedtek, már csak Miskolc-Repülőtér elágazás felől lehet végigjárni. A kiágazóváltó miatt a vonalról Sajóecsegre csak negyvennel lehet bejárni, így az előjelzőn csak sárga optika van.

A Sajóecseg-Sajóbábony vona fotó

A Sajóecseg-Sajóbábony vonal sorompója a 26-os úton

A 478 304 pályaszámú Dácsia fotó

A 478 304 pályaszámú Dácsia Sajóecseg és Sajóbábony között egy valószínűleg kénsavat szállító kocsival

(MÁV Sajóecseg-Sajóbábony vasútvonal)

Sajóbábonyban vegyipari ipari park van, a kiszolgálást ilyen ügyesen sikerült fölosztani a magánvasutaknak. És az idióta közgazdászok erre azt mondják, hogy hatékonyabb. A háttérben Sajóecseg állomás egy csomó tárolt Ermewa és Nacco tartálykocsival.

A 478 304 pályaszámú Dácsia fotó

A 478 304 pályaszámú Dácsia Sajóecseg és Sajóbábony között egy valószínűleg kénsavat szállító kocsival

(könyvjelző) (MÁV Sajóecseg-Sajóbábony vasútvonal)

Sajóbábonyban vegyipari ipari park van, a kiszolgálást ilyen ügyesen sikerült fölosztani a magánvasutaknak. És az idióta közgazdászok erre azt mondják, hogy hatékonyabb.

Bzmot 328 Büdöskútpuszta és fotó

Bzmot 328 Büdöskútpuszta és Szendrő között

(Boldvavölgyi HÉV)

Sajóecseg bej. úttól fölbuszoztam a festői Bódva-völgyben fekvő Szendrőre. Ez a város Szendrőládtól északra fekszik, és nagyon szép. A vonal legszebb része Bódvaszilas (2 )-Tornanádaska környékén van, odáig én még nem jutottam el. Ennek oka, hogy ott már nem jár tehervonat.

Bzmot 328 Büdöskútpuszta és fotó

Bzmot 328 Büdöskútpuszta és Szendrő között

(könyvjelző) (Boldvavölgyi HÉV)

Sajóecseg bej. úttól fölbuszoztam a festői Bódva-völgyben fekvő Szendrőre. Ez a város Szendrőládtól északra fekszik, és nagyon szép. A vonal legszebb része Bódvaszilas (2 )-Tornanádaska környékén van, odáig én még nem jutottam el. Ennek oka, hogy ott már nem jár tehervonat.

A MÁV-TR 418 165 Szendr! fotó

A MÁV-TR 418 165 Szendrő és Büdöskútpuszta között

(Boldvavölgyi HÉV)

A vonal ezen szakaszának hangulata már Pelsőc környékét és az Alacsony-Tátrát idézi.

A MÁV-TR 418 165 Szendr! fotó

A MÁV-TR 418 165 Szendrő és Büdöskútpuszta között

(könyvjelző) (Boldvavölgyi HÉV)

A vonal ezen szakaszának hangulata már Pelsőc környékét és az Alacsony-Tátrát idézi.

A 478 304-es Remot-Dácsia a fotó

A 478 304-es Remot-Dácsia a bódvavölgyi tolatós teherrel Szendrőre érkezik

(Boldvavölgyi HÉV)

Szendrőn egyelőre áthaladt. Szendrő állomáson szoktak a személyvonatok keresztezni, a teher rakodni először Szalonna megálló-rakodóhelyre megy, ahol kizárja magát a rakodóvágányra, hogy a személyvonatok elmehessenek mellette.

A 478 304-es Remot-Dácsia a fotó

A 478 304-es Remot-Dácsia a bódvavölgyi tolatós teherrel Szendrőre érkezik

(könyvjelző) (Boldvavölgyi HÉV)

A háttérben Szendrő városa. A cementszállító kocsik leakadtak, a vonat kőport szállít a vegyipar számára.

Szendrő bejárati jelz& fotó

Szendrő bejárati jelzői észak felől

Az állomáson nagyon öszvér berendezés üzemel: az alap egy sima kulcsrögzítős berendezés, amihez helyszíni váltók tartoztak, ez a forgalmi irodában van. Ezt azonban kiegészítették központi váltóállítással és reteszeléssel, aminek az emeltyűit a peronon helyezték el, a kulcsrögzítőhöz pedig ez adja ki a kulcsokat. A kijárati jelzők fényjelzők, a bejárati jelzők viszont alakok, de északról már tervezik a fényre cserélést (de a jelző még nem él). Edelényben is fény kijárati jelzők vannak, de ellenmenet-biztosítás nincs. A fényjelzőket egy Domino-pultról kezelik.

Szendrő váltóállító be fotó

Szendrő váltóállító berendezése

És egy fejjel lefelé álló lezárási táblázat - Szalonna valójában balra van.

A 478 304-es Remot-Dácsia a fotó

A 478 304-es Remot-Dácsia a bódvavölgyi tolatós teherrel Szendrő állomáson

(könyvjelző) (Boldvavölgyi HÉV)

Az első vágány a rakodóvágány, ide a vágányzáró sorompó kinyitása és a kézi váltók átállítása után tud bejönni a tolatós. Utána visszaáll az átmenő fővágányra, majd a váltó visszaállítása és a sorompó bezárása után lehet kijáratot kivezérelni neki. A vonat végére fával rakott kocsik kerülnek.

A túra némi vihar után Misk fotó

A túra némi vihar után Miskolcon ért véget, ahonnan a Rákóczi IC-vel hazautaztam

A képen a kazincbarcikai inga. Köszönöm a figyelmed!

Copyright Takács Bence és társai, 2005-2025. A honlapon található fényképek felhasználási jogaival kapcsolatban l. az Impresszumot!

Címlap Cikkek Mozdonyok Atlasz Modellvasút Linkek