< Előző | Mesefolyam | Bélyegképek | Címlap | English |

A CFR Calatori 69 0003-4 Csudafalva megállóhelyen (ma: Ciudanovita, Románia)

Fényképezte: Takács Bence
Készítés ideje: 2018:11:04 14:33:19

1975 megtekintés

Nagyfölbontású kép

Térkép:
térkép
Címkék:
Csudafalva Ciudanovita 516 CFR 69 69 0003 dízelmozdony tolatómozdony Románia erdo Dácsia CFR határon túl ragadt vasútvonal Hasonló fényképek

Keress a címkék között!

A CFR Calatori 69 0003-4 Csudafalva megállóhelyen (ma: Ciudanovita, Románia) fotó

Oravicabánya - Stájerlakanina

Bánáti Semmering

69 0003

Megnyitás:1861-1869.
Hossz:33 km
Építtető:cs. kir. szab. Osztrák-magyar Államvaspálya Táraság (OMÁVT)
Villamosítás:viccelsz?
Személyszállító vasút:CFR Calatori

Oravicabányáról a szenet a báziási dunai kikötőbe régóta vasúton szállították (Oravica észak felé csak évtizedekkel később kapott vasúti kapcsolatot). A Stájerlakanina környéki szénbányák bekapcsolásához lőbb keskeny lóvasutat építettek siklókkal, később ezt részben normál nyomtávú vontatóvágánnyal váltották ki Oravicabánya és Majdán között.

A végleges megoldást a gőzvasút megépítése jelentette, ami szű ívekkel, 10 viadukttal és rengeteg alagúttal rendelkezik. A nyolcvanas években kiszolgálta a ciudanovitai uránbányát is. A CFR a 2019. évi menetrendváltással meg kívánja szűntetni a vonalon a rendszeres forgalmat.

Cikk a vonalról
AtlaszFényképek

Története

1863. december 15-én fejezték be az építését az Oraviczabánya-Stájerlakanina közötti hegyipályának. Az elsősorban az aninai kőszénkészletek miatt megépült vasúton szinte kisvasúti, 300 méternél alig nagyobb sugarú ívek is épültek (bár nem minden szakaszon, csak a szurdokoknál), ezért különleges, az osztrák Engerth-rendszerhez hasonló, osztott keretes gőzmozdonyokra volt szükség a rajta való közlekedéshez. Összesen 14 alagút épült 2094 m hosszban, valamint 11 völgyhíd (46-130 m közötti hosszal, 15-37 m közötti magassággal), valamint 131 kisebb híd, sok támfal, bélésfalak, sziklabevágások, magas töltések, melyeket komolyabb gépek nélkül kellett építeni. Az alagutak az egyik leghagyományosabbnak mondható angol építési móddal épültek, a Krassovai-alagút középről indított, aknás fúrással kiegészítve. A vasútvonal az akkori színvonalnak megfelelő, 7 m hosszú, 23,5 kg/fm tömegű vassínekből épült. A Semmeringhez, vagy a Pest-Pozsony vonalhoz hasonlóan a műtárgyak hatalmas kváderkövekből falazottak, esetenként tégla díszítéssel, a nagyobb áthidalások vas rácsszerkezetek voltak (ezeket a CFR acél gerendaszerkezetekre cserélte időközben). Ma a vasút (a csatlakozó jámi, vagyis báziási vonallal együtt) nagyon szép rezervátum, ahol csaknem eredeti állapotban lehet megnézni a 19. század közepének vasútépítési technikáit, a város szövetébe ágyazott, ma már kisvasutaktól is durva megoldásokat, hiszen gyakorlatilag semmiféle korszerűsítést, nyomvonalkorrekciót nem végeztek, az állomások is megtartották méreteiket, kanyargósságukat, terepasztalba illő primitívségüket. A mai MÁV hálózaton Nagybátony hozza még ezt a múzeális érzést a vasutak ős/hős-korából, a Bánátban minden hely ilyen, vagy még durvább.

A vasútvonal egyértelműen a Monarchia egyik legszebb vasútvonala, műtárgyai merészebbek, mint bárhol Ausztriában , a táj vadabb az alacsony tengerszint feletti magasság ellenére is, mint Kárpátalján , egyedül a környező, bánáti dombvidéket tudja fölülmúlni a Magas-Tátra vagy a Fogarasi-havasok kulisszája. Lenyűgöző például, hogy a helyhiány miatt Gerlistye állomás a nagyalagút után egy kiágazással érhető el, az áthaladó vonatok elkerülik - amikor viszont régen keresztezni kellett, akkor csak tolva lehetett visszajutni a fővágányra az állomásról. Manapság ki találna ki ilyet?

Új albumok:
Covid vegyes 2.

 
Behavazott vonatok Pestszentlőrincen

Napi vonatfotók


További friss képek Kisvasút Városi közlekedés Szlovákia

Fotó: Takács Bence

Copyright 2005-2024. www.benbe.hu. Takács Bence vasúti fotó-gyűjteménye.

Impresszum