< Előző | Mesefolyam | Bélyegképek | Címlap | English |

A ČD 754 075-0 pályaszámú Búvár (vagy helyi nyelvjárásban Brejlovec) Újezdec u Luhačovic és Polichno között

Fényképezte: Takács Bence
Készítés ideje: 2015:04:01 07:29:50

805 megtekintés

Nagyfölbontású kép

Térkép:
térkép
Címkék:
Polichno Újezdec u Luhačovic 454 Búvár Csehország dízelmozdony Búvár Hasonló fényképek

Keress a címkék között!

A ČD 754 075-0 pályaszámú Búvár (vagy helyi nyelvjárásban Brejlovec) Újezdec u Luhačovic és Polichno között fotó

Jókút (=Kuty) - Szakolca (=Skalica na Slovensku) - Sudomeřice nad Moravou - Veselí nad Moravou - Vrbovce - Myjava - Vágújhely (=Nové mesto nad Váhom)
Holics (=Holič nad Moravou) - Hodonín

498 104

Megnyitás:
  • 15/06/1891: Holics - Hodonín (Holics-Gödingi HÉV)
  • (Dévényújafalu -) Jókút - Szakolca: 27/10/1891 (Morvavölgyi HÉV)
  • Veselí nad Moravou - Sudoměřice nad Moravou: 10/10/1887 (StEG)
  • Szakolca - Sudoměřice nad Moravou: 15/11/1893 (StEG)
  • Veselí nad Moravou - Myjava: 1927 (ČSD)
  • Myjava - Vágújhely: 1929 (ČSD)
Hossz:110 km
Építtető:lásd fent
Villamosítás:Jókút-Halics: 25 kV 50 Hz ~
Személyszállító vasút:ŽSSK/ČD/ŽSSK

Hajdani helyi érdekű vonal, ma fő- és mellékvonalak hálózata a szlovák-cseh határ közelében. Jól jellemzi a birodalmi vasútépítést, hogy a Monarchián belül Magyarországhoz tartozó Pozsony és az Ausztriához tartozó Brünn között fővonali vasúti kapcsolat csak Bécsen keresztül épült. Összeköttetést Morvaországgal csak a Pozsony-Bécs fővonalon Marchegg előtt, Dévényújfalunál kiágazó HÉV-vonal adott, amely egyenes úton Veselí nad Moravouban a Vlára-szoros felé vezető vonalba csatlakozott, Jókúton és Halicson pedig, szintén HÉV-ekkel, nyugat felé vezetett. A ČSD Trianon után a Dévényújfalu - Jókút - Břeclav szakaszt kétvágányú fővonallá fejlesztette, de ma 100 km/h sebességgel járható a Jókút - Szakolca - országhatár vonalszakasz is, a Holics és Göding (ma: Hodonín, Csehország) közötti vonalat pedig a Břeclavot elkerülő teherforgalom számára villamosították is.

Szintén a ČSD építette ki a Fehér-kárpátokat áttörő vonalat Vágújhelyre, rajta számos viadukttal és egy nagyobb alagúttal. Ezen a vonalon a határállomás Vrbovce, de 1992-ben Csehországhoz került, ezért átnevezték Javorník nad Veličkou-ra (ugyanolyan távol fekszik Javorníktól, mint Vrbovcétől). Később egy területcserével az állomás Szlovákiához került, és ismét Vrbovce nevét viseli. Jókút-Szakolca, Hodonín-Javorník és Vrbovce-Vágújhely között sűrű személyforgalom van, Javorníknál naponta néhány cseh motorkocsi megy át, Szakolcánál csak teherforgalom van.

Cikk a vonalról
AtlaszFényképek

Furcsa morva tavasz az album címe, és fölmerülhet a kérdés, hogy mi értelme van ezt a tél közepén, egyik havazás után, de már a következőre várva publikálni? Hiába egy viszonylag kései húsvét előtt indultunk Kelet-Csehországba, a képeken hamarosan látszani fog, hogy tavaszról még szó sem volt, télről viszont annál inkább. Így pedig jogos az album téli publikálása!

Én már nem is emlékszem, pontosan hogyan, de egy rettenetesen korai indulás után Vágsellyén és Vágújhelyen át érkeztünk Uhersky Brod közelébe, amit a vasúti bulvárlap írói bizonnyal Magyarbród néven illetnének, hiába a hajdani birodalom osztrák felén fekszik, és így az állomását is természetesen régen Ungarisch Brod-nak hívták, még jó, hogy le nem fordítjuk Magyar-gázlónak! Elég gáz lenne, ha hagynánk magunkat így lóvá tenni! Namost az útirányból nagyjából ki lehet találni, hogy dél-kelet Csehországban, a Fehér-Kárpátok túloldalán járunk, ahol az átlag vasútbarát vasútföldrajzilag és településnévileg is el van veszve. Pedig aki gyakran olvassa a benbe.hu-t, annak nem lehet teljesen ismeretlen a vidék, a háttérben, ahol az erdő kezdődik, kivehető egy gyanúsan vízszintes csík, ami egy magyar szempontból is lényeges vasútvonalhoz, a morva Brünnt a felvidéki Hőlakkal összekötő vonalhoz tartozik. Ennek a vonalnak a Veselí nad Moravouig tartó, kétvágányú szakaszáról már tettem föl képeket, amiket aközben lőttünk, hogy követtük az Albatros gőzmozdony által vontatott Mikulás-vonatot. Ahhoz a vonalhoz kapcsolódik a jobb oldalt látható szerkezeti újdonság, a vasútvonal névjegye, amivel a vonal főbb tényadatait, történetét és az oldalon vele kapcsolatban föllelhető információkat foglalja össze, jelen esetben a vonalon készült képekhez vezető link, illetve az Atlaszhoz, a részletes vasútföldrajzi adatokhoz vezető link található meg. Egyelőre nagyon kevés vonalhoz készült el, de később segíteni fog azoknál a beszámolóknál, ahol már bejárt vonalról mutatok új képeket az emlékeket fölidézni, illetve ebben az albumban sok olyan vonalra látogatogatunk el, ahol korábban még nem fotóztam, azokról pedig segít majd az alapvetéseket megismerni. A formátumához az ötletet részben a Wikipedia adta, ahogy sok adat is onnan származik, de azért ez így összegyűjtve egy vonalról sincs meg egyben, sok könyvet hozzá kellett olvasnom, és persze gyakran csehül vagy németül, amik ráadásul nem az erősségeim. Ezért akár hibák is előfordulhatnak sajnos, ötöst kap, aki esetleg talál egyet!

Új albumok:
Covid vegyes 2.

 
Behavazott vonatok Pestszentlőrincen

Napi vonatfotók


További friss képek Kisvasút Városi közlekedés Szlovákia

Fotó: Takács Bence

Copyright 2005-2024. www.benbe.hu. Takács Bence vasúti fotó-gyűjteménye.

Impresszum